❁﷽❁
سلام خدمت تک تک همراهان عزیز
همکاران گرامی و والدین دلسوز
روزتون بخیر
خدا قوت تون باشه الهی
join🔜 @KheshteAvval
🍃🍂🍀🍁
خشت اول ↔️ کلاس اولی ها کلاس اول اول ابتدایی اول دبستان کلاس اولیها
✳️نگاره ی 2 ،آزاده در حال آماده شدن برای اولین روزمدرسه است واعضای خانواده باخوش حالی اوراآماده وب
ارزشیابی از نگاره ی 2
join🔜 @KheshteAvval
همان طور که گفتیم یکی از مهم ترین اهداف تدریس نگاره ها(صوت آموزی) است که از نگاره ی 2 آغاز می شود .
در نگاره ی 2 دیدیم که کلمه های ( آب , آزاده ) و ( کیف , کتاب , کفش ) باهم هم آغاز هستند .
توجه داشته باشید تا پایان نگاره ها فرزندتان باید کلمه هایی که هم آغاز و هم پایان هستند را تشخیص دهد .وصداهای یک کلمه را بشناسد و در تلفظ آن اشکالی نداشته باشد .
چون صوت آموزی مقدمه ی تدریس نشانه های فارسی ( حروف الفبا ) می باشد .
والدین : کجای صدای ( آب و آزاده ) مثل هم است ؟
کودک : صدای اول آن ها مثل هم است .
والدین :می توانی بگویی صدای اول آن چه بود ؟
کودک : صدای (آ)
والدین : در آخر کلمه های ( آب , جوراب , کتاب ) چه صدایی می شنوید؟
کودک : صدای ( ب)
شما والدین گرامی می توانید با کلمه هایی ساده , اینچنین با کودکتان تمرین کنید .
حال اگر کودکی بود که قدری در تشخیص وگفتن صدای ابتدا و آخر کلمه ها کند هست . شما می توانید برای کودکتان صدای اول یا صدای آخر کلمه ها را کشیده تر وبلند تر ادا کنید تا کودک صدای مورد نظر را سریع تر تشخیص بدهد.مثلا وقتی می خواهید از او سوال کنید صدای اول ( مدرسه , مدیر )چیست ؟ می توانید ( م ) که صدای اول آن هاست را کمی برجسته تر و کشیده تر بیان کنید . مثل ممممممممدیر
والدین ومعلمین گرامی خوب توجه کنید که :
از نگاره سوم به بعد واژه های ارائه شده در پایین تصویر نگاره دوبه دو بایکدیگر هم آغاز یاهم پایان هستند.وکودکان شما موظف هستند صوت های اول یا پایان کلمه ها راتشخیص دهند ویاد بگیرندوهمچنین نمونه هایی راهم مثال بزنند.
برای مثال با نشان دادن تصاویر پایین نگاره ها از کودک خواسته می شود که بگوید ،اول کدامیک از دو تصویر شبیه هم است؟
یا اول این دوتصویر چه صدایی را می شنوید؟
کودک پاسخ می دهد : اول « آب » و« آزاده » مثل هم است چون اول هر دوی آنها صدای « آ » می شنوم.
برای درک عمیق تر ازکودک خواسته می شود که نمونه هایی دیگر رامثال بزند یا به عنوان تکلیف تصاویری نشان دهدکه اول آنها « آ » باشد مثل :
join🔜 @KheshteAvval
( آتش ، آهو ، آدم .....)
join🔜 @KheshteAvval
آنچه در نگاره ی 3 داریم
آزاده وبقیه ی دانش آموزان راه مدرسه رامی پیمایند وباکوچه وخیابان ومحله ومقررات عبور ومروروچراغ راهنمایی ومحل خط کشی عابر پیاده وپلیس راهنمایی آشنا می شوند.
خیابان،پیاده رو،مغازه ،مسجد،میدان ومجسمه ی مادرنیزازبخش های دیگراین نگاره به شمار می رود.
اهداف درس :
١ آشنايی با مقررات و قوانين عبور و مرور
٢ آشنايی فرزندان با نقش والدين خود
٣ آشنايی با محيط بيرون از خانه چون ميدان، خيابان، مغاز ه ها، مشاغل، کوچه و...
٤ آشنايی با نقش پليس در جامعه
٥ توجه به رعايت نکات ايمنی مربوط به عبور و مرور
join🔜 @KheshteAvval
٦ توانايی شناخت رنگ ها
join🔜 @KheshteAvval
چه مفاهیمی را می توانیم ازقِبَل این تصویر آموزش دهیم؟
* نام خيابان های محل عبور دانش آموزان
* نام مدرسه
* نام وسايل نقليهٔ گوناگون از قبيل موتور، دوچرخه، اتوبوس، کاميون، ماشين، وانت
* آموزش نشانی خانه
* خطوط عابر پياده
* نام مکان های گوناگون از قبيل مسجد، گنبد، مناره، کتاب فروشی ها
* نام درخت ها از قبيل چنار، بید و ...
* نام اشيای داخل خيابان از قبيل چراغ راهنما، جدول ها، حوض آب، پرچم، سايه بان، تابلو،
* کوچه، خط کشی عابر پياده، خيابان، چهار راه، پیاده رو , ميدان، دست شويی عمومی، آسفالت، موزاييک
* نام مجسمه ی ميان ميدان
* نام مغازه های اطراف
* آموزش مسير خانه تا مدرسه
* آموزش مسير فروشگاه های ضروری تا خانه
* آموزش مسير مکان هايی خاص از جمله مسجد تا خانه
* آموزش مقررات و قوانين پياده رو
* آموزش مقررات و قوانين عبور از خيابان
* آشنايی با چراغ راهنما و آموزش مفهوم رنگ های سبز، زرد و قرمز آن
* آموزش نام پارک های اطراف خانه
*آموزش شغل افرادی که در خيابان مغازه دارند.
*آموزش کار هر يک از افرادی که در خيابان ديده می شوند؛ مثل روزنامه فروش، ميوه فروش،پليس، مغازه دار و...
*آشنايی با کتاب و کتاب فروشی
*آشنايی با انواع ماشين ها و صحبت کردن دربارهٔ رنگ آنها
*آموزش مقررات عابر پياده
*آموزش لزوم خط کشی های خيابان
*آشنايی با مأمور راهنمايی و وظايف و کار وی
join🔜 @KheshteAvval
*احترام گذاشتن به قوانين عبور و مرور
join🔜 @KheshteAvval
تدریس نگاره ی 3
والدین ومعلمین گرامی اکنون نگاره ی 3 را مقابل دیدگان کودک قرار دهید و از او بخواهید داستان این تصویر را بیان کند .
بگذارید او داستانش را برای شما تعریف کند . شما هم می توانید در این تخیلات ذهنی کمکش کنید .
در پایان شما باید سوالاتی را بپرسید که مفاهیم بالا حاصل شود .
1 - آزاده از کدام قسمت خيابان عبور می کند؟
از محل عبور عابر پياده عبور می کند .
از محل خط کشی شده عبور می کند .
از جلوی ماشين هايی که ايستاده اند.
2 - چرا بايد از محل خط کشی عبور کرد؟
چون پلیس ها این جا را برای عبور پیاده ها خط کشی کردن .
برای این که تصادف نکنیم .
زیرا راننده ها پشت محل خط کشی شده می ایستند .
3 - به چه جایی بازار می گویند؟
جایی که مغازه دارد.
مکانی که عده ای اجناس خود را برای فروش به آن جا می آورند .
جایی که ما وسایل خوراکی , لوازم خانگی , پوشاکی و... را از آن جا تهیه می کنیم .
و ...
سوال از شما پاسخ از کودک ( البته برخی پاسخ ها حتما باید یاری شما باشد .)
حالا نظر دانش اموز را به تصاویر زیر نگاره ها جلب کنید .
ابتدا تصویر خوانی کند . آب - آزاده - مسجد - مدرسه
بازهم تکرار می کنم . تاکید ما بر تصویر است نه شکل کلمه .
فررزند ودانش اموز شما اتوماتیک وار شکل کلی کلمه در ذهنش باقی می ماند و ما هم , همین را می خواهیم .
اکنون آنچه در بالا آوردیم مجددا بیان می کنیم .
از نگاره سوم به بعد واژه های ارائه شده در پایین تصویر نگاره دوبه دو بایکدیگر هم آغاز یاهم پایان هستند.وکودکان ودانش اموز شما موظف هستند صوت های اول یا پایان کلمه ها راتشخیص دهند ویاد بگیرندوهمچنین نمونه هایی راهم مثال بزنند.
برای مثال با نشان دادن تصاویر پایین نگاره ها از دانش اموز خواسته می شود که بگوید ،اول کدامیک از دو تصویر شبیه هم است؟
یا اول این دوتصویر چه صدایی را می شنوی؟
دانش اموز پاسخ می دهد : اول « آب » و« آزاده » مثل هم است چون اول هر دوی آن ها صدای « آ » می شنوم.
برای درک عمیق تر ازدانش اموز خواسته می شود که نمونه هایی دیگر رامثال بزند یا به عنوان تکلیف تصاویری نشان دهدکه اول آنها « آ » باشد مثل :
( آتش ، آهو ، آدم .....)
ونیز می گوییم یک کلمه را بخش کنید
این بخش کردن می تواند
بصورت دست زدن پا کوبیدن یا دست را از بالا به پایین اوردن نیز باشد
join🔜 @KheshteAvval
مسجد : ( مَسـ) + ( جِد) 2 بخش
join🔜 @KheshteAvval
join🔜 @KheshteAvval
ببین وبگو
آشنایی با مشاغل
پسرم یا دخترم در تصاویر چه می بینی؟
آشنايی با مشاغل و حرفه هايی که مردم در طول روز با آن سرو کار دارند مثل
خواربار فروشی، نانوايی و رانندگان وسايل نقليه عمومی
تصوير ۱ - یک پسر از خواربار فروشی خريد می کند.
تصوير ٢ - پسر از نانوايی نان می خرد و افراد ديگر در صف ايستاده اند تا با رعايت نوبت نان بخرند.
تصوير ٣ - افراد در ايستگاه اتوبوس، منتظر هستند تا سوار شوند.
گوش کن و بگو
با توجه به هدف هر سؤال، سعی شود انواع پاسخ های منطقی کودک
پذيرفته شود.
١ در خيابان چه چيزهايی می بينی؟ ماشين، موتور، چراغ راهنمايی، خط کشی، دانش آموزان،درخت، مأمور راهنمايی، آزاده، پدر، مسجد و...
٢ مأمور راهنمايی چه کارهايی انجام می دهد؟
برقراری نظم در خيابان ها، گرفتن سارقين و...
join🔜 @KheshteAvval
شعر برای نگاره ۳
یک ودو وسه راه مدرسه
بچه ها بریم سمت مدرسه
اول می زنیم ازخونه بیرون
بعدباید ردب شیم ازتوخیابون
ازمحل های خط کشی شده
بچه ها ردبشید بی سروصدا
نگهدارتون دست های خدا
آزاده خانم عاشق درسه
پدرمی برد اورامدرسه
همه میگن آب نعمت خداست
حوضی پرازآب وسط چهارراست
چه خوب شد پیش مدرسه ی ما
ساخته شده یک مسجدزیبا
راه مدرسه راهی قشنگ است
درخاطرما هزارتارنگ است
join🔜 @KheshteAvval
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دو کلیپ الگو سازی زیر مربوط به سال گذشته 👇🕊👇
join🔜 @KheshteAvval
الگو سازی به صورت عملی در کلاس امروز شنبه 97/7/7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دو کلیپ الگو سازی زیر مربوط به سال گذشته ی کلاس👇🕊👇
join🔜 @KheshteAvval
الگو سازی به صورت عملی در کلاس امروز شنبه 97/7/7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الگو سازی به صورت عملی در کلاس
join🔜 @KheshteAvval
والدین عزیز
در منزل تکرار و تمرین کنید👌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الگو سازی به صورت عملی در کلاس
join🔜 @KheshteAvval
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نکاتی در مورد زیر نویس ها
join🔜 @KheshteAvval