🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷
🌴با معارف قرآن کریم بیشتر آشنا شویم🌴
📌سوره توبه (برائت) آيه 46 📌
🟢🍃46- وَلَوْ أَرَادُواْ الْخُرُوجَ لَأَعَدُّواْ لَهُ عُدَّةً وَلَكِن كَرِهَ اللَّهُ انبِعَاثَهُمْ فَثَبَّطَهُمْ وَقِيلَ اقْعُدُواْ مَعَ الْقَعِدِينَ
⚪️🍃(منافقان) اگر تصمیم جدّى بر رفتن به جبهه داشتند، ساز و برگ جهاد آماده مى كردند. ولى خداوند، انگیزه و بسیج آنان را (به خاطر كوردلى و نالایقى،) خوش نداشت و آنان را (از رفتن به جبهه) بازداشت و به آنان گفته شد: همنشین خانه نشینان (كودكان وسالمندان و بیماران) باشید.
🌹نکته ها:
🔴 منع و بازداشتن خداوند متعال از شركت در جبهه و جهاد، به معناى سلب توفیق است، نه منع عملى.
🌹پيام ها:
📌1- منافقان هرگز تصمیم جبهه رفتن ندارند. «ولو ارادوا...لاعدّوا»
💢2- مقدّمه ى واجب، واجب است. «لو ارادوا...لاعدّوا»
🌷3- مؤمن، آماده ى جهاد و منتظر رفتن به جبهه است، نه بى تفاوت و بى انگیزه. «لاعدّوا له عدّة»
⚪️4- شركت در جهاد، توفیق الهى است كه از نااهلان سلب شده است. «فثبّطهم»
📌5 - تاركین جنگ و جهاد باید تحقیر شوند. «اقعدوا مع القاعدین»
https://eitaa.com/khoban72
Mohsen Qaraati46.mp3
زمان:
حجم:
5.08M
🌷تفسیر سوره توبه (برائت) آیه 46 (صوتی)
حجت الاسلام قرائتی حفظه الله🌷
https://eitaa.com/khoban72
🌷شرح چهل حديث( اربعين حديث)🌷
🌹🍃امام خمینی رضوان الله علیه:
9️⃣ حدیث نهم، نِفاق (دوروئی)
⬅️ فصل در بيان بعض اقسام نفاق است
🔺ادامه قسمت آخر...
5️⃣ اى مدعى معرفت و جذبه و سلوك و محبت و فنا، تو اگر براستى اهل اللّه و از اصحاب قلوب و اهل سابقه حسنايى، هنيئا لك! (گوارای وجود) ولى اين قدر شطحيات [1] و تلوينات [2] و دعوي هاى جزاف، كه از حُب نفس و وسوسه شيطان كشف مىكند، مخالف با محبت و جذبه است: إنّ أوليائى تحت قبابي لا يعرفهم غيري. [3]
📌 تو اگر از اولياى حق و محبين و مجذوبينى، خداوند مىداند، به مردم اين قدر اظهار مقام و مرتبت مكن، و اين قدر قلوب ضعيفه بندگان خدا را از خالق خود به مخلوق متوجه مكن
🔺و خانه خدا را غصب مكن.
💢بدان كه اين بندگان خدا عزيزند و قلوب آنها پر قيمت است، بايد صرف محبت خدا شود، اين قدر با خانه خدا بازى مكن و به ناموس او دست درازى مكن: فإنّ للبيت ربّا. [4] پس اگر در دعوى خود صادق نيستى، در زمره دورويان و اهل نفاقى.
🔺بگذرم، و بيش از اين طول كلام سزاوار من روسياه نيست.
⚪️🍃اى نفس لئيم نويسنده كه اظهار مىكنى بايد فكرى براى روز سياه كرد و از اين بدبختى بايد خود را نجات داد، اگر راست مىگويى و قلبت با زبانت همراه است و سرّ و علنت موافق است، چرا اين قدر غافلى و قلبت سياه و شهوات نفسانيه بر تو غالب است
🔺و هيچ در فكر سفر پر خطر مرگ نيستى.
🔻🔻🔻
⭕️ عمرت گذشت و دست از هوى و هوس برنداشتى، عمرى را در شهوت و غفلت و شقاوت گذراندى. عنقريب اجل مىرسد و پايبند و گرفتار اعمال و اخلاق زشت و ناهنجار خودى. تو خود واعظ غير مُتّعِظى(پند پذیرنده) و در زمره منافقان و دورويانى، و بيم آن است كه اگر به اين حال بگذرى،
🔺با دو زبان از آتش و دو صورت از آتش محشور شوى. (خطاب امام به خودش، دقت شود)
🌹🍃خداوندا، ما را از اين خواب طولانى بيدار كن، و از مستى و بيخودى هشيار فرما، و دل ما را به نور ايمان صفا بده، و به حال ما ترحم فرما، ما مرد اين ميدان نيستيم، تو خود ما را دستگيرى نما و از چنگال شيطان و هواى نفس نجات بده.
🔺بحقّ أوليائك محمّد و آله الطّاهرين، صلوات اللّه عليهم اجمعين.
پاورقی:
[1] صاحب تاج العروس مىنويسد: «كلمه «شطحات» در ميان متصوفه مشهور شده و در اصطلاح آنان عبارت است از سخنانى كه در حال بيخودى و غلبه شهود حق از آنان صادر مىشود به طورى كه در آن هنگام جز حق نبينند.» تاج العروس، (چاپ مصر)، ج 2، ص 172 و صاحب دستور العلماء گويد «شطح» سخنى است كه در حال مستى و غلبه سلطان حقيقت گفته شود. و آن كلماتى است كه از آنها بوى هيجان و بيهوده گويى به مشام رسد و ظاهر آن مخالف علم و خارج از حد معروف باشد.»
دستور العلماء، ج 2، ص 214.
امام (رضوان الله علیه) در كتاب مصباح الهداية در منشاء «شطح» نظر دقيقى ارائه نمودهاند. ايشان مىفرمايند: و الشطحيات كلّها من نقصان السالك و السلوك. (شطحيات جملگى از كوتاهى سالك و سلوك است.) مصباح الهداية، ص 207.
[2] «تلوين» يعنى تلون عبد در احوال خود، يعنى از حالى به حالى گشتن. ابو القاسم قشيرى گويد: تلوين صفت ارباب احوال است، و تمكين صفت اهل حقايق. پس ما دام كه عبد در طريق است صاحب تلوين باشد.» فرهنگ اصطلاحات و تعبيرات عرفانى، ص 257. عبد الرّزاق كاشانى در اصطلاحات گويد: «تلوين دگرگونى احوال عبد است. و اين نزد بيشتر افراد مقام ناقص و پيش ما كاملترين مقامات است. و حال عبد در اين مقام حال كلام خداوند است كه كلّ يوم هو في شأن.» شيخ محى الدين نيز همين سخن را در اصطلاحات صوفيه دارد.
ولى امام (رضوان الله علیه) تلوين را نقص شمرده است نه كمال.
[3] همانا اولياى من زير قبّههاى منند، جز من كسى آنان را نمىشناسد. اسرار الشريعه و اطوار الطريقة و انوار الحقيقه، ص 197، مصباح الهدايه و مفتاح الكفاية، ص 387، مرصاد العباد، ص 127.
[4] «همانا اين خانه صاحبى دارد.» سخن عبد المطلب در جواب ابرهه كه براى تخريب خانه كعبه آمده بود.
بحار الانوار، ج 15، ص 131، 136 «تاريخ نبيّنا»، باب 1، حديث 70، 71. سيره ابن هشام، ج 1، ص 65.
https://eitaa.com/khoban72
12.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷🌷امام و آقا:
📌سوره منافقین داریم، اما سوره کفار نداریم
📌دهه ۶۰، دهه خشنترین تروریسم در کشور
📌 منافقها هستند که بدتر از کفارند...
https://eitaa.com/khoban72
2.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
🌷فیلم کوتاه🌷
🌹🍃امام خامنه ای حفظه الله:
🟢🍃اگر حوادث بزرگ و مهم عالم، حقایق عالم درست روایت نشود، یا مکتوم میماند
🔺یا تحریف میشود.
⚪️🍃یک وقتی به یک بزرگی ایراد کرده بودند که شما چرا قضیه امام حسین و عاشورا و اینها را اینجور با عظمت اجرا میکنید؟!
🔻گفته بود؛
🔴🍃ما از مسئله غدیر تجربه پیدا کردیم. عاشورا را دیگر نمیگذاریم مکتوم کنید.
https://eitaa.com/khoban72
🌹🍃 حضرت آیتالله بهجت قدسسره
🌷🍃برای شفای بیماران دستورالعمل ذیل را تأکید میفرمودند :
🌸🍃مریض پس از نماز صبح دو رکعت نماز حاجت بخواند و پس از آن سه مرتبه بگوید:
🟢🍃اللَّهُمَ اشْفِنِي بِشِفَائِكَ، وَ دٰاوِنِي بِدَوَائِكَ، وَ عَافِنِي [بِعَافِیَتِكَ] مِنْ بَلَائِكَ، فَإِنِّي عَبْدُكَ وَ ابْنُ عَبْدِكَ.
⚪️🍃خدایا، مرا به شفای خود شفا ده و به دوای خود دوا ده و از بلایت عافیتم بخش؛ چرا که من بندۀ تو
🔺و فرزند بندۀ توام.
🔻 پس از آن یک بار بگوید:
🌹🍃«بِحُرْمَةِ الإمامِ الکاظِم علیهالسلام».
📚 بهجتالدعا، ص٣۴٩
https://eitaa.com/khoban72
36.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ویدیو بینظیر “ خیاط باش” 😍
👁دیدن این کلیپ میتونه مانع بسیاری از طلاق ها،
🔺درگیری ها، کینه ها، زودرنجی ها و اختلاف ها بشه.
🌷🍃#مجتبی تمسّکی
https://eitaa.com/khoban72