eitaa logo
خوبان
654 دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
8.2هزار ویدیو
21 فایل
ارتباط با ادمین:https://eitaa.com/Khoban7
مشاهده در ایتا
دانلود
🌙⚫️ذکر روز سه شنبه 100 مرتبه یا الرحم الراحمین🌙⚫️ https://eitaa.com/khoban72
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷 🌴با معارف قرآن کریم بیشتر آشنا شویم🌴 📌سوره توبه (برائت) آيه 55 📌 🟢🍃55- فَلَا تُعْجِبْكَ أَمْوَ لُهُمْ وَلَا أَوْلَدُهُمْ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُم بِهَا فِى الْحَيَوةِ الدُّنْيَا وَتَزْهَقَ أَنفُسُهُمْ وَهُمْ كَافِرُونَ ⚪️🍃پس اموال و فرزندان منافقان تو را به شگفتى نیندازد. جز این نیست كه خداوند مى خواهد به این وسیله آنان را در زندگى دنیا عذاب كند و جانشان در حال كفر، خارج شود. 🌹نکته ها: 💢«تَزهَق» به معناى خارج شدن همراه با دشوارى و تأسّف و حسرت است. 📌نهى خداوند متعال از تعجّب، دلیل بر وجود این تعجّب در پیامبر نیست، بلكه جنبه ى پیشگیرى دارد. ♨️در نهج البلاغه، لحظات جان دادن گروهى ترسیم شده است كه اموالشان در آن هنگام، در برابر چشمشان جلوه مى كند و از اینكه آنها را مى گذارند و مى روند، 🔺عذاب مى كشند. [82] 🔥راههاى عذاب شدن به وسیله ى مال از این قبیل است: عذاب در تهیّه آن، در نگهدارىِ آن از سرقت و حریق و مردم حسود، به جا گذاشتن و رفتن هنگام جان دادن، پاسخگویى در قیامت 🔺براى چگونگى تهیّه و مصرف آن. 82) نهج البلاغه، خطبه 108. 🌹پيام ها: 🟢1- مؤمنان معاصر پیامبر در مقایسه با منافقان، در ضعف مالى بودند. «فلا تعجبك اموالهم...» ⚪️2- چه بسیار نعمت هایى كه در باطن نقمت است و چه بسا توان هاى اقتصادى كه وسیله ى نابودى و بدبختى مى شود.«لیعذّبهم بها» 🔴3- به ذلّت كشاندن ثروتمندانِ منافق، از سنّت هاى الهى است.«لیعذّبهم بها» 📌4- عذاب الهى تنها در آخرت نیست، در دنیا هم وجود دارد. «فى الحیاة الدنیا» 🔻🔻🔻
💢5 - مرگ، جدایى روح از بدن است، نه نیست و فانى شدن. «تَزهق» ♨️6- جان منافق، ارزش گرفتن ندارد، خود خارج مى شود. «تَزهق» ⭕️7- منافقِ ثروتمند، سخت جان مى دهد. «تزهق انفسهم» ♨️8 - مال و اولاد فراوان منافقان، زمینه ى كافر مردن آنان است. «فلا تعجبك اموالهم... تزهق انفسهم و هم كافرون» 📌9- به عاقبت امور توجّه كنید، نه به جلوه هاى آن. «فلا تعجبك اموالهم... تزهق انفسهم و هم كافرون» https://eitaa.com/khoban72
55.mp3
5.86M
🌷تفسیر سوره توبه (برائت) آیه 55 (صوتی) حجت الاسلام قرائتی حفظه الله🌷 https://eitaa.com/khoban72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷شرح چهل حديث( اربعين حديث)🌷 🌹🍃امام خمینی رضوان الله علیه: 1️⃣1️⃣ حدیث یازدهم، فطرت ⬅️ الحديث الحادى عشر 🟢🍃بالسّند المتّصل إلى محمّد بن يعقوب، عن محمّد بن يحيى، عن أحمد بن محمّد، عن ابن محبوب، عن علىّ بن رئاب، عن زرارة، قال: سألت أبا عبد اللّه، عليه السّلام، عن قول اللّه عزّ و جلّ: «فِطْرَتَ اللّه الّتي فَطَرَ النّاسَ عَلَيْها.» قال: ⚪️🍃فطرهم جميعا على التّوحيد. [1] ترجمه «زراره گويد پرسش كردم از حضرت صادق، عليه السلام، از فرموده خداى تعالى: فطرة اللّه الّتي فطر النّاس عليها. فرمود: «خلق كرد ايشان را همگى بر توحيد.» شرح اهل لغت و تفسير گويند «فطرت» به معناى «خلقت» است. 🔴🍃در صحاح است: «الفطرة، بالكسر، الخلقة.» و تواند بود كه اين «فطرت» مأخوذ باشد از «فطر» به معناى شق و پاره نمودن، زيرا كه «خلقت» گويى پاره نمودن پرده عدم و حجاب غيب است. و به همين معنى نيز «افطار» صائم است: گويى پاره نموده هيئت اتصاليه امساك را. 🌹🍃در هر حال، بحث از لغت خارج از مقصود ماست. بالجمله، حديث شريف اشاره است به آيه شريفه در سوره «روم»: فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدّينِ حَنيفاً فِطْرَتَ اللَّه الَّتي فَطَرَ النّاسَ عَلَيْها لا تَبْديلَ لِخَلْقِ اللَّه ذلِكَ الدّينُ القَيِّمُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ الناسِ لا يَعْلَمُون‌ [2] 🔺ما ان شاء اللّه اشاره اجماليه به اين فطرت، و كيفيت آن، و چگونگى بودن مردم بر فطرت توحيد، در ضمن فصول و مقاماتى چند مى‌نماييم. 🔻🔻🔻
⬅️ فصل در معنى فطرت است‌ 🟢🍃بدان كه مقصود از فطرت اللّه، كه خداى تعالى مردم را بر آن مفطور فرموده، حالت و هيئتى است كه خلق را بر آن قرار داده، كه از لوازم وجود آنها و از چيزهايى است كه در اصل خلقت خميره آنها بر آن مخمّر شده است. و فطرت هاى الهى، چنانچه پس از اين معلوم شود، از الطافى است كه خداى تعالى به آن اختصاص داده بنى الانسان را از بين جميع مخلوقات، و ديگر موجودات يا اصلا داراى اين گونه فطرت هايى كه ذكر مى‌شود نيستند، 🔺يا ناقص‌اند و حظ كمى از آن دارند. ⚪️🍃و بايد دانست كه گرچه در اين حديث شريف و بعضى از احاديث ديگر [3] «فطرت» را تفسير به «توحيد» فرمودند، ولى اين از قبيل بيان مصداق است، يا تفسير به اشرف اجزاء شى‌ء است، چنانچه نوعا تفاسير وارده از اهل عصمت، سلام اللّه عليهم، از اين قبيل است، و در هر وقت به مناسبت مقامى مصداقى مثلا ذكر شده 🔺و جاهل گمان تعارض كند. 🔴🍃و دليل بر آنكه در اين مورد چنين است، آن است كه در آيه شريفه «دين» را عبارت از فطرت اللّه دانسته، و دين شامل توحيد و ديگر معارف شود. و در «صحيحه» عبد اللّه بن سنان [4] تفسير به «اسلام» شده. و در «حسنه» زراره [5] تفسير به «معرفت» شده. و در حديث معروف كلّ مولود يولد على الفطرة. در مقابل «تهوّد» و «تنصّر» و «تمجّس» ذكر شده [6]. 🌹🍃و نيز حضرت ابى جعفر، عليه السلام، حديث «فطرت» را در همين حسنه زراره به «معرفت» تفسير فرموده است. پس، از اين جمله معلوم شد كه «فطرت» اختصاص به توحيد ندارد، بلكه جميع معارف حقه از امورى است كه حقّ، تعالى شأنه، 🔺مفطور فرموده بندگان را بر آن. پاورقی [1] اصول كافى ج 2، ص 12، «كتاب ايمان و كفر»، «باب فطرت خلق بر توحيد»، حديث 3. [2] «پس روى خود همچنان به سوى آيين اسلام بدار، در حالى كه در آن استوارى به همان سرشت خدا كه مردم را بر آن پديد آورد. در آفرينش خداوند هيچ دگرگونى نيست. دين راست اينست، اما بيشتر مردم نمى‌دانند.» (روم- 30). [3] اصول كافى ج 2، ص 12 و 13، «كتاب ايمان و كفر»، «باب فطرة الخلق على التوحيد»، حديث 1 و 5. [4] عن عبد اللّه بن سنان، عن أبي عبد اللّه (ع) قال: سألته عن قول اللّه عزّ و جلّ: «فِطْرَتَ اللَّه الّتى فَطَرَ الناسَ عليها» ما تلك الفطرة؟ قال: هى الإسلام. فطرهم اللّه حين أخذ ميثاقهم على التوحيد، قال: «أ لست بربّكم» و فيه المؤمن و الكافر. (از عبد اللّه بن سنان از امام صادق (ع) روايت شده كه گفت از ايشان درباره آيه «همان سرشت خدا كه مردم را بر آن پديد آورد» پرسيدم كه اين «سرشت» چيست؟ فرمود: اسلام است. خداوند آن گاه كه بر يكتا پرستى از آنان پيمان گرفت، پديدشان آورد. گفت: «آيا پروردگار شما نيستم؟» و مؤمن و كافر هر دو در آن بودند.» اصول كافى، ج 2، ص 12، «كتاب الايمان و الكفر»، «باب فطرت خلق بر توحيد»، حديث 2. [5] عن زرارة، عن أبي جعفر (ع) قال سألته عن قول اللّه عز و جل: «حنفاءَ للّهِ غَيْرَ مشرِكين به». قال: الحنيفيّة من الفطرة الّتي فطر اللّه الناس عليها، لا تبديل لخلق اللّه. قال: فطرهم على المعرفة به، ... و قال: قال رسول اللّه (ص): كلّ مولود يولد على الفطرة. يعنى المعرفة بأنّ اللّه عزّ و جلّ خالقه. كذلك قوله: «و لئن سألتهم من خلق السماوات و الأرض ليقولنّ اللّه. (از زراره از امام باقر (ع) روايت شده است كه گفت از ايشان درباره آيه «در حالى كه براى خدا بر آيين اسلام استوارند و او را شريكى نمى‌گيرند» پرسيدم. فرمود: «اسلام از همان سرشتى است كه خداوند مردم را با آن پديد آورد. در آفرينش خداوند هيچ دگرگونى نيست.» فرمود: «مردم را با شناخت خود پديد آورد ...» و فرمود: پيامبر خدا (ص) فرمود: «هر نوزادى با سرشت خدايى زاييده مى‌شود، يعنى، با معرفت به اينكه خداى عز و جل آفريننده اوست. و همين گونه است آيه: «و اگر از آنها بپرسى كه آسمان‌ها و زمين را كه آفريده؟ خواهند گفت: خداوند.» اصول كافى، ج 2، ص 12 و 13، «كتاب ايمان و كفر»، «باب فطرت خلق بر توحيد»، حديث 4. [6] و قال (ص): كلّ مولد يولد على فطرة حتّى يكون أبواه يهوّدانه و ينصرانه و يمجّسانه. (هر زاده شده‌اى بر فطرت توحيد زاده است، پس والدين او او را يهودى يا نصرانى يا مجوس گردانند.» عوالى اللئالى، ج 1، ص 35، فصل چهارم، حديث 18. https://eitaa.com/khoban72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ جذب کردن جوانان به هر طریقی درسته؟! 🌹🍃امام خامنه ای حفظه الله: 📌ضمن بیان یک خاطره‌ی جالب از یک کاباره!!! 🔻به این سوال پاسخ میدن. ⁉️«اگر قراره جوانها رو به عیش و عشرت بکشونیم، پس چرا اسم خودمونو بذاریم اسلامی؟! 🔺دیگه اسلامی نیست!» 🥀توصیه می‌کنم حتما حتما این کلیپِ پنج دقیقه‌ای رو ببینید‌. https://eitaa.com/khoban72
📩 امروز سطح فکر و آگاهی جوان و نوجوان ما افزایش پیدا کرده اما در تکثر رسانه‌ای، صدای انتقال معارف نسلی و خانوادگی در انزوا قرار گرفته است 🌹🍃امام خامنه ای حفظه الله: 🌷🌷🌷امروز سطح آگاهی عمومی جوان و غیرجوان با گذشته قابل مقایسه نیست. بنده همه‌ی عمرم تقریباً، عمر تبلیغی‌ام شصت سال، بیشتر با جوانها گذشته. آن روز هم فکر بچه‌ها خوب بود، جوانها خوش فکر بودند، اما با امروز قابل مقایسه نبود. سطح فکر بالا رفته. ⚪️🍃 علاوه بر اینکه سطح فکر جوان ما، نوجوان ما، مخاطب ما بالا رفته یک آفتی هم وجود دارد و آن اینکه در این آشفته بازار صداهای مختلف فضای مجازی و تکثر رسانه‌ای که وجود دارد این تکثر رسانه‌ای در این صداهای گوناگون، یک صدا در انزوا قرار گرفته و آن صدای انتقال معارف نسلی و خانوادگی است. پدرها، مادرها خیلی چیزها را به بچه‌هایشان یاد می‌دادند. در این غوغای تکثر رسانه‌ای 🔺این صدا ضعیف شده. 🌷🍃در دیدار مبلغان و طلاب حوزه‌های علمیه ۱۴۰۲/۴/۲۱ https://eitaa.com/khoban72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 آداب ورود به ماه محرم 🌷🍃حجت الاسلام عالی دامت افاضاته https://eitaa.com/khoban72
🌹🍃توصیف خارق العاده دنیا از زبان امام علي (علیه السلام) 🟢🍃بیشترین ضربه هارا خوب ترین آدمها میخورند ؛ برای خوبی هایتان حد تعیین کنید و هر کس را به اندازه لیاقتش بها دهید 🔺نه به اندازه مرامتان ⚪️🍃زندگی کردن با مردم این دنیا همچون دویدن در گله اسب است ! تا میتازی با تو میتازند ؛ زمین که خوردی ؛ آنهایی که جلوتر بودند ؛ 🔺هرگز برای تو به عقب باز نمی گردند ! 📌و آنهایی که عقب بودند ؛ به داغ روزهایی که میتاختی تو را لگد مال خواهند کرد ! 🔴🍃در عجبم از مردمی که بدنبال دنيايی هستند که روز به روز از آن دورتر ميشوند ؛ 🔺و غافلند از آخرتی که روز به روز به آن نزديکتر ميشوند 📚نهج البلاغه ص56 خ۴۳ https://eitaa.com/khoban72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 در دهۀ اولِ ماه محرم، 🟢🍃درهایی از عاشورای حقیقی به روی ما باز می‌شود. 🌷🍃حجت الاسلام میرباقری دامت افاضاته https://eitaa.com/khoban72
🏴پیر غلام مشکی پوش آستان حسینی ، حاج تقی شریعت زنجانی رضوان الله علیه ( شهر زنجان ) 🌷🍃احیاگر شعائر حسینی حاج تقی شریعت ، از اولیا الهی گمنام معاصر در شهر زنجان بودند. 🌷🍃بر سنگ مزار همه کس نام نویسند 💚🍃من گمشده ی عشق توام نام ندارم 🔳حکایت ، پیراهن سیاهی که حضرت زهرا سلام الله علیها برای حاج تقی شریعت دوخته بودند : ⚫️🍃وقتی در ایام حج کنار کعبه شرطه های سعودی اورا مجبور به در آوردن لباس مشکی میکنند و با او درگیر میشوند در اثر ضربات بیهوش میشود و به بیمارستان منتقل میگردد. در بیمارستان لباس او را تعویض میکنند، وقتی حاج تقی به هوش می اید ، لباس مشکیش را طلب میکند ، 🔺ولی پرستارها به او میگویند لباست را دور انداختیم. ⚫️🍃حاج تقی ناراحت میشود و با گریه به خواب میرود و در عالم رؤیا امام حسین علیه السلام را میبیند و امام علیه السلام علت ناراحتیی حاج تقی را میپرسند. حاج تقی میگوید : آقاجان نذر کرده بودم تمام عمر در غم شما مشکی تن کنم ، 🔺ولی امروز به اجبار آنرا از من گرفتند. ⚫️🍃آقا میفرمایند : ناراحت نباش از این به بعد این لباس مشکی که مادرم برایت آماده کرده را بر تن کن و لباسی به او میدهند. این لباس تا روز آخر در حسینیه شریعت ماند و همراه حاج تقی دفن شد... حاج تقی وصیت کرده بود به جای کفن ، او را مثل اربابش 🔺در حصیر بپیچند. 🔻🔻🔻
🔳 حکایت دیگری از مرحوم حاج تقی شریعت رضوان الله علیه: ⚫️🍃شخصی ثروتمند در تبریز در محله اهراب بود که ، زمانه کاری کرد که فقیر شد ، میگفت: تو خیابون به هرکس سلام میکردم روش رو ازم برمی گردوند ، خیلی دلم شکسته بود . رفتم هیئت ، یکی از دوستام بهم گفت برو زنجان پیش یک دیونه ، حالت رو بهتر میکنه . سوار اتوبوس شدم اومدم زنجان ، پرسان پرسان ادرسش رو بدست اوردم در رو که باز کرد گفت : بیا تو، جریان رو گفتم، رفت تو فکر. بعد رفت از کمد یک پیراهن سیاه در اورد داد بهم ، گفت : اینو بپوش خود ارباب 🔺کارهات رو درست میکنه ، ⚫️🍃میگه اومدم یواش یواش کارم رونق گرفت ، ثروتم از قبل هم بیشتر شد، همش هم به برکت پیرهن سیاه ارباب و تاثیر نفس حاج تقی شریعت بود. 🔺از اون موقع عاشقش شدم... صلوات الله علیه https://eitaa.com/khoban72
🌷🍃به خودتان ننازید؛ به اربابتان بنازید 🌹🍃آیت الله حائری شیرازی رضوان الله علیه 🟢🍃ما اگر بدی نباشیم، آن‌ها خوبی‌اند. ما مخلوقیم و خالق داریم، بنده‌ایم و ارباب داریم. هرکس به خودش می‌نازد، شما یادتان باشد به اربابتان بنازید. این جمله را به خاطر بسپارید: هرکس به قدرتش می‌نازد، به هوشش می‌نازد، به پولش می‌نازد، 🔺شما به اربابتان بنازید. ⚪️🍃آن‌هایی که از خودشان دم می‌زنند، . آن‌هایی که منم و منم می گویند، اشتباه می‌کنند. آن‌هایی که بی کس‌اند و می گویند ارباب داریم، آن‌ها درست می‌فهمند. ما اگر در این دنیا ارباب داری نکردیم، آن دنیا دیر است. باید در این دنیا انسان با خدا و اهل بیت 🔺به صورت اربابان نگاه کند. 🔴🍃هر دارد به اربابش بگوید. کم که می‌آورد، . از دینش مایه نگذارد، از تقوایش مایه نگذارد. اگر غیبتش را می‌کنند، غیبت نکند. اگر به او تهمت می‌زنند، تهمت نزند. اگر دروغ به او نسبت دادند، او دروغ نسبت ندهد. اگر این کارها را بکند از دینش مایه گذاشته و اربابش را فروخته. اما اگر انسان بی تقوایی نکند، 🔺اربابش به مددش می‌آید. https://eitaa.com/khoban72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سؤال: آیا لمس صفحه متن قرآن که بر روی گوشی نصب شده برای کسی که وضو ندارد و یا زنی که در عادت ماهانه است، جایز است؟ جواب: در فرض سؤال که در واقع شیشه موبایل، لمس می‌شود نه آیات قرآن، اشکال ندارد. 🥀کانال احکام مصور 🥀 🌺🌺https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
آیا دست دادن به خواهرزن و نگاه به موهای او جایز است؟ پاسخ: خواهر زن با داماد نامحرم است و حکم سایر افراد نامحرم را دارد. خواهر زن به داماد نامحرم است ولی چون خواهر او را براى خود عقد کرده است(دائم یا موقت)، تا وقتى که آن زن در عقد اوست نمى‏تواند با خواهر آن زن ازدواج نماید.[۱] از آنجایی که خواهر زن به داماد نامحرم است، نگاه کردن جاهایی از بدن او که واجب است پوشانده شود، چه با قصد لذت و چه بدون آن حرام است.[۲] نکته: در اسلام چیزی به نام نامحرم و نامحرم تر وجود ندارد و اشخاص یا محرمند یا نامحرم و رابطه خویشاوندی سبب کم شدن نامحرمی نیست. 🥀کانال احکام مصور 🥀 🌺🌺https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
سوال: آیا پوست هایی که از لب و جاهای دیگر بدن جدا می شود، پاک است؟ پاسخ: آیات عظام: امام، خامنه ای، وحید، زنجانی، صافی، نوری، بهجت و گلپایگانی:  پاک است ولی بنابر احتیاط واجب باید از پوستی که موقع افتادنش نرسیده و آن را کنده اند، اجتناب شود. آیات عظام: فاضل، تبریزی، اراکی و خویی: پاک است. آیت الله سیستانی: چنانچه روح نداشته باشد و به آسانی کنده شود، پاک است. آیت الله مکارم: پاک است؛ اما اگر آن را با فشار جدا کنند، بنابر احتیاط واجب باید از آن اجتناب کرد. 🥀کانال احکام مصور 🥀 🌺🌺https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
سوال:  آیا در وضو لازم است که اعضای وضو خشک باشند؟ پاسخ: در بین اعضاء وضو تنها جاى مسح بايد خشك باشد و خشک بودن بقیه اعضاء لازم نیست. البته اگر جای مسح نیز مختصرى رطوبت داشته باشد بطورى كه آب دست هنگام مسح بر آن غلبه كند اشكال ندارد. ------ 🥀کانال احکام مصور 🥀 🌺🌺https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
سوال: دختری نه ساله است که توان روزه گرفتن ندارد؛ آیا وقتی که توانایی پیدا کرد، قضای روزه های گذشته واجب است یا نه؟ پاسخ: دختر یا پسری که تازه بالغ شده است، ولی به علت ضعف جسمانی [1] نمی تواند همه ماه رمضان را روزه بگیرد، باید همان روزهایی که توانایی دارد، روزه بگیرد و بقیه را در طول سال به تدریج قضا کند. [2] و اگر تا سال بعد هم به علت ضعف جسمانی نتواند قضا کند: امام: چیزی بر عهده اش نیست. [3] آیات عظام: بهجت، خامنه ای، سبحانی، صافی و مکارم: قضای این روزه ها بر او واجب نیست، ولی باید برای هر روز یک مد طعام، کفاره به فقیر بدهد. [4] آیت الله سیستانی: باید روزه ها را قضا کند و بنابر احتیاط واجب برای هر روز یک مد طعام، کفاره به فقیر بدهد. [5] 🥀کانال احکام مصور 🥀 🌺🌺https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺