🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷
🔳با معارف قرآن کریم بیشتر آشنا شویم🔳
📌سوره توبه (برائت) آيه 61 📌
🟢🍃61- وَمِنْهُمُ الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبِىَّ وَيَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَّكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ ورَحْمَةٌ لِّلَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمْ وَ الَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
⚪️🍃برخى از منافقان، پیامبر را آزار مى دهند و مى گویند: او سراپا گوش است. (و به سخن هر كس گوش مى دهد.) بگو: گوش دادن او به نفع شماست، او به خداوند ایمان دارد و مؤمنان را تصدیق مى كند و براى هر كس از شما كه ایمان آورد، مایه ى رحمت است و آنان كه رسول خدا را اذیّت وآزار مى دهند، عذابى دردناك دارند.
🌹نکته ها:
📌مقصود از «منهم»؛ یا گروه منافقان است، یا برخى افراد سست ایمان كه از روى ترس در جبهه شركت نكردند وپس از جنگ، عذر وبهانه مى آوردند.
🟢🍃به فرموده ى روایات، به دلیل تماس هاى دائمى پیامبرصلى الله علیه وآله با على علیه السلام، عدّه اى از منافقان آن حضرت را ساده لوح و زودباور معرّفى مى كردند. [104]
⚪️🍃پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: «مَن آذانى فى عترتى فعلیه لعنة اللَّه» كسى كه اهل بیت مرا اذیّت كند، لعنت خدا بر او باد. در مورد حضرت فاطمه علیها السلام نیز فرمود: «مَن آذاها فقد آذانى» هركس فاطمه را اذیّت كند، مرا اذیّت نموده است. [105]
104) تفسیر نورالثقلین. 105) ملحقات احقاق الحق، ج 18، ص 458 و 439.
🌹پيام ها:
📌1- گروهى دائماً پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله را اذیّت مى كردند.
«یؤذون» (فعل مضارع، رمز استمرار است)
🔻🔻🔻
💢2- همه ى اصحاب پیامبر، عادل نبودند و برخى پیامبر را مى آزردند. «یؤذون»
⭕️3- رهبرى امّت، ملازم آزار دیدن از خودى وبیگانه است. «یؤذون النبى»
♨️4- آزار پیامبر، كفر است. [106] تقابل «الّذین یؤذون» با «الذین آمنوا»
📛5 - منافقان حتّى علیه پیامبر نیز تبلیغات وجوسازى مى كردند. «یقولون هو اُذن»
🟢6- خداوند متعال، پیامبرش را از حرف هاى محرمانه و درونْ گروهىِ مخالفان، آگاه مى سازد.
«یقولون هو اُذن»
⚪️7- به همه مردم اجازه ى سخن بدهید تا نگویند حاضر به شنیدن حرف ما نیستید، هرچند به ساده لوحى متّهم شوید.«یقولون هو اذن»
⚫️8 - از آداب گوش دادن، توجّه با تمام وجود به سخنانِ گوینده است. كلمه ى «اُذن» به معناى آن است كه او سر تا پا گوش است.
🟢9- گاهى به خاطر مصلحتِ امّت باید از بعضى شنیده ها تغافل كرد.«اُذن خیرلكم»
⚪️10- گاهى آثار تربیتى و اجتماعى یا سیاسىِ سكوت، بیش از برخورد و اعلام موضع است. «اذن»
⚫️11- از صفات یك رهبر آگاه، سعه ى صدر، گوش دادن به حرف همه ى گروهها، برخورد محبّت آمیز با آنان، عیب پوشى و بازگذاشتن راه عذر و توبه ى مردم است. «قل هو اُذن خیر»
🟢12- با روى باز و از روى خیرخواهى، شنواىِ سخن مردم باشید. «اُذن خیرٍ لكم»
⚪️13- سكوت در برابر شنیده ها، همیشه نشانه ى رضایت نیست. «اذن خیر لكم»
⚫️14- آزار دیده را حمایت كنید. خداوند متعال در برابر سخن دشمن كه پیامبر را «اُذن » مى گفت، چهار ارزش براى آن حضرت بیان مى كند: «اذن خیر لكم»، «یؤمن باللَّه»، «یؤمن للمؤمنین»، «رحمة للذین آمنوا»
🌷15- اگر مؤمنى خبرى داد، سخن او را تصدیق كنید. «یؤمن للمؤمنین»
🟢16- گرچه پیامبر براى جهانیان رحمت است، ولى بهره بردن از این رحمت، مخصوص اهل ایمان است. «رحمة للذین آمنوا»
📌17- از كیفر آزار پیامبر بترسید. «لهم عذاب الیم»
106) تفسیر المنار.
https://eitaa.com/khoban72
61.mp3
5.64M
🌷تفسیر سوره توبه (برائت) آیه 61 (صوتی)
حجت الاسلام قرائتی حفظه الله🌷
https://eitaa.com/khoban72
🔳شرح چهل حديث( اربعين حديث)🔳
🌷🍃امام خمینی رضوان الله علیه:
2️⃣1️⃣ حدیث دوازدهم، تفکر
⬅️ الحديث الثانى عشر
🟢🍃بسندي المتّصل إلى محمّد بن يعقوب، رضوان اللّه عليه، عن علىّ بن إبراهيم، عن أبيه، عن النّوفلي، عن السّكوني، عن أبي عبد اللّه، عليه السّلام، قال: كان أمير المؤمنين [عليه السّلام] يقول: نبّه بالتفكّر قلبك، و جاف عن اللّيل جنبك، و اتّق اللّه ربّك. [1] ترجمه «حضرت صادق، عليه السلام، فرمود: بود امير المؤمنين (علیه السلام) كه مىفرمود:
⚪️🍃«آگاه نما دل خود را به انديشه نمودن، و دور كن از شب پهلوى خود را، و بپرهيز خداوند پروردگار خويش را.» شرح «كان يقول» مفادش غير از «قال» يا «يقول» است، زيرا كه از آن استفاده دوام و استمرار مىشود.
معلوم مىشود حضرت اين كلام را مكرر مىفرمودند.
📌و «تنبيه» آگاهى دادن از غفلت و بيدار كردن از خواب است. و در اينجا هر دو معنى مناسب است، زيرا كه قلوب قبل از تفكر در غفلت مغمور(ناشناخته) و در خواب اندرند، و با آن از غفلت درآيند و از خواب انگيخته شوند. و خواب و بيدارى و غفلت و هشيارى مُلك بدن و مَلكوت نفس با هم مختلفاند: چه بسا چشم ظاهر بيدار و جنبه ملك هوشيار است، و چشم باطن و بصيرت در خواب گران
🔺و جنبه ملكوت نفس در غفلت و بيهوشى است.
🔻🔻🔻
🌷🍃و «تفكر» اعمال فكر است. و آن عبارت است از ترتيب امور معلومه براى به دست آوردن نتايج مجهوله. و آن اعم است از تفكرى كه از مقامات سالكين است، زيرا كه آن را خواجه انصارى [2] چنين تعريف فرموده: اعلم أنّ التّفكّر تلمّس البصيرة لاستدراك البغية. [3] يعنى «بدان كه تفكر عبارت است از جستجو نمودن بصيرت قلب و چشم ملكوت مطلوب خود را براى ادراك آن.» و معلوم است مطلوبات قلوب معارف است. و از اين جهت در اين حديث شريف نيز مقصود از «تفكر»،
🔺معنى خاص راجع به قلوب و حيات آنهاست.
🟢🍃«قلب» را اطلاقات بسيار و اصطلاحات بيشمارى است. پيش اطباء و عامه مردم اطلاق شود بر پارچه گوشت صنوبرى كه با قبض و بسط آن خون در شريان ها جريان پيدا كند، و در آن توليد روح حيوانى،
🔺كه بخار لطيفى است، گردد.
⚪️🍃و پيش حكما به بعضى مقامات نفس اطلاق شود. و اصحاب عرفان براى آن مقدمات و مراتبى قائلاند كه غور در بيان اصطلاحات آنها خارج از وظيفه است. و در قرآن كريم و احاديث شريفه، در مقامات مختلفه، به هر يك از معانى متداوله بين عامه و خاصه
🔺اطلاق شده است،
⚫️🍃چنانچه «إذ القلوب لدى الحناجر» [4] به معناى متعارف پيش اطباء، و لهم قلوب لا يفقهون بها. [5] به معنى متداول در السنه(زبان) حكما، و إنّ في ذلك لذكرى لمن كان له قلب أو ألقى السّمع و هو شهيد [6] بر طبق اصطلاح عرفا جريان يافته. و در حديث شريف به مناسبت «تفكر» مقصود
🔺معنى متداول پيش حكماست.
🟢🍃و امّا «قلب» به اصطلاح عرفا با «تفكر» مناسبتى ندارد، خصوصا بعضى از مراتب آن، چنانچه اهل اصطلاح مىدانند. قوله: جاف عن اللّيل جنبك. «جفا» به معنى بعد است. و جافاه عنه، فتجافا جنبه عن الفراش. أى نبا. چنانچه در صحاح است. و «مجافاة» به شب نسبت دادن، مجاز در اسناد است، يا آنكه شب را فراش قرار داده ادعائا، يا آنكه حقيقت در كلمه و اسناد است، و فرق در اراده جدّى و استعمالى است،
🔺چنانچه در مطلق مجازات احتمال دادهاند،
🌷🍃و شيخ فقيه، اصولى اديب متبحر، آقا شيخ محمد رضاى اصفهانى، در جليّة الحال در اطراف آن بسط مقال داده است. [7] و بالجمله، آن كنايه آورده شده از برخاستن از فراش خواب در شب براى عبادت. و پس از اين، بيان تقوا و مراتب آن مىشود ان شاء اللّه.
🔺و ما در ضمن فصولى چند بيان مناسبات حديث شريف را مىنماييم.
پاورقی
[1] اصول كافى، ج 2، ص 54، «كتاب ايمان و كفر»، «باب تفكر»، حديث 1.
[2] خواجه عبد اللّه بن محمد انصارى هروى (396- 481) از محدثين و عرفاى بزرگ است كه به شيخ أبو الحسن خرقانى ارادت داشته و پس از وى جانشين او گرديد. از آثار اوست: منازل السائرين، زاد العارفين، رساله دل و جان.
[3] منازل السائرين، ص 13، «قسم البدايات»، «باب تفكر».
[4] « [و آنها را از روز قيامت بيم ده] زمانى كه جانها به گلو رسد.» (مؤمن- 18).
[5] «دلهايى دارند كه با آنها (چيزى) نمىفهمند.» (اعراف- 179).
[6] «همانا در آن پندى است براى كسى كه او را دلى باشد يا گوشى نيوشنده، در حالى كه گواه و آگاه است.» (ق- 37).
[7] براى اطلاع بيشتر رجوع كنيد به تهذيب الأصول، (تقريرات اصول امام خمينى- س-) ج 1، ص 30، بحث «حقيقت و مجاز».
https://eitaa.com/khoban72
🔳پیام رهبر انقلاب در پی جسارت به ساحت قرآن مجید در سوئد:
🌷🍃حضرت آیتالله خامنهای(حفظه الله) رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد را حادثهای تلخ و توطئهآمیز و خطر آفرین خواندند و تاکید کردند: اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است، دولت سوئد باید عامل جنایت را به دستگاههای قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد.
🔳متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷
📌جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد، حادثهای تلخ و توطئهآمیز و خطرآفرین است. اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است، دولت سوئد نیز باید بداند که با پشتیبانی از جنایتکار، در برابر دنیای اسلام آرایش جنگی گرفته و نفرت و دشمنی عموم ملتهای مسلمان و بسیاری از دولتهای آنان را به سوی خود جلب کرده است.
💢وظیفه آن دولت آن است که عامل جنایت را به دستگاههای قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد. توطئهگران پشت صحنه نیز بدانند که حرمت و شوکت قرآن کریم روز به روز افزونتر و انوار هدایت آن درخشانتر خواهد شد، امثال این توطئه و عاملان آن، حقیرتر از آنند که بتوانند جلوگیر این درخشش روزافزون باشند. والله غالبٌ علی اَمرِه
🌷🍃سیدعلی خامنهای
۳۱ تیرماه ۱۴۰۲
https://eitaa.com/khoban72
15.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔳باز نشر
🌷🍃یاد کنیم از این شعر و مداحی زیبای
🔺محمدحسین طاهری
🌷عاشقتم ای مقتدر مظلوم...🌷
https://eitaa.com/khoban72