eitaa logo
خوبان
644 دنبال‌کننده
9.7هزار عکس
7.9هزار ویدیو
21 فایل
ارتباط با ادمین:https://eitaa.com/Khoban7
مشاهده در ایتا
دانلود
94.mp3
4.26M
📌تفسیر سوره توبه (برائت) آیه 94 (صوتی) حجت الاسلام قرائتی حفظه الله📌 https://eitaa.com/khoban72
🔳شرح چهل حديث( اربعين حديث)🔳 🌷🍃امام خمینی رضوان الله علیه: 5️⃣1️⃣ حدیث پانزدهم، بلاء (امتحان) ⬅️ فصل در بيان نكته شدّت ابتلا انبياء و اوصياء و مؤمنين‌ 🔺ادامه 🔻و در احاديث شريفه اشارت به اين معنى دارد: 🟢🍃محمّد بن يعقوب بإسناده عن أبي جعفر، عليه السّلام، قال: إنّ اللّه تعالى ليتعاهد المؤمن بالبلاء كما يتعاهد الرّجل أهله بالهدايّة من الغيبة، و يحميه الدنيا كما يحمى الطبيب المريض. [1] ⚪️🍃حضرت باقر عليه السلام، فرمايد: «همانا خداى تعالى هر آينه تفقد كند مؤمن را به بلا چنانچه تفقد كند مردى عيال خود را به هديه از سفر. و هر آينه پرهيز دهد او را از دنيا، چنانچه پرهيز دهد طبيب مريض را.» و در حديث ديگر نيز به همين مضمون وارد است. [2] 🌷🍃و گمان نشود كه محبت حق و شدت عنايت ذات اقدس به بعضى بندگان، نعوذ باللّه، جزاف و بى جهت است، بلكه هر قدمى كه مؤمن و بنده خدا به سوى او بردارد، عنايت حق به او متوجه شود، 🔺حق تعالى به قدر ذراعى به او نزديك شود. [3] 🌹🍃مثل مراتب ايمان و تهيه اسباب توفيق، مَثل انسانى است كه با چراغى در راه تاريك حركت كند: هر قدمى كه بردارد، جلو او روشن گردد و راهنمايى براى قدم ديگر نمايد. هر قدمى كه انسان به سوى آخرت بردارد، راه روشنتر شود و عنايات حق به او بيشتر گردد و اسباب توجه به عالم قرب و تنفر از عالم بعد را فراهم فرمايد. و عنايات ازليه حق تعالى به انبيا و اوليا به واسطه علم ازلى اوست به اطاعت آنها در زمان تكليف. چنانچه شما اگر دو بچه داشته باشيد كه در حال طفوليت آنها علم پيدا كنيد كه يكى موجبات رضايت شما را فراهم مى‌كند و يكى موجبات سخط و غضب شما را، 🔻🔻🔻
🔺البته عنايت شما از اوّل به آن مطيع بيشتر از ديگرى است. ⚫️🍃و ديگر از نكات شدت ابتلاى بندگان خاص اين است كه آنها در اين ابتلا و گرفتاريها به ياد حق افتند و مناجات و تضرع در درگاه قدس ذات مقدس نمايند و مأنوس با ذكر و فكر او گردند. و طبيعى اين نوع بنى الانسان است كه در وقت بليات تشبث به هر ركنى كه احتمال نجات در او دهند پيدا مى‌كنند، و در وقت سلامت و راحت غفلت از آن پيدا مى‌كنند، و چون خواص ركنى جز حق سراغ ندارند، بدان متوجه شوند و انقطاع به مقام مقدس او پيدا كنند. و حق تعالى از عنايتى كه به آنها دارد، خود سبب انقطاع را فراهم فرمايد. گرچه اين نكته، بلكه نكته سابقه، نسبت به انبيا و اولياء كمل درست نيايد، چه كه آنها مقام شان مقدس تر از آن است و قلب شان محكم تر از آن است كه به اين امور علاقه به دنيا پيدا كنند، 🔺يا در توجه و انقطاع شان به حق فرقى حاصل شود. 🟢🍃و تواند بود كه انبيا و اولياء كمل چون به نور باطنى و مكاشفات روحانى يافته‌اند كه حق تعالى به اين عالم و زخارف آن نظر لطف ندارد و دنيا و هر چه در اوست خوار و پست است در پيشگاه مقدس او، از اين جهت اختيار كردند فقر را بر غنا و ابتلا را بر راحتى و بليّات را بر غير آنها 🔺چنانچه در احاديث شريفه شاهد بر اين معنى است. [4] ⚪️🍃در حديث است كه جبرئيل كليد خزاين ارض را در حضور خاتم النبيين، صلّى اللّه عليه و آله، آورد و عرض كرد در صورت اختيار آن از مقامات اخروى شما نيز چيزى كم نشود. حضرت براى تواضع از حق تعالى قبول نفرمود و فقر را اختيار فرمود. [5] ⚫️🍃و در كافى شريف سند به حضرت صادق، عليه السلام، رساند در حديثى، قال: إنّ الكافر ليهون على اللّه حتّى لو سأله الدّنيا بما فيها أعطاه ذلك. [6] و اين از خوارى دنياست در نظر كبرياى حق. 🟢🍃و در حديث است كه حق تعالى از وقتى كه عالم اجسام را خلق فرموده به آن نظر لطف فرموده است. و ديگر از نكات شدت ابتلا مؤمنين آن است كه در اخبار به آن اشاره شده است كه از براى آنها درجاتى است كه به آنها نايل نشوند 🔺مگر با بليات و امراض و آلام‌ [7] ⚪️🍃و ممكن است اين درجات صورت اعراض از دنيا و اقبال به حق باشد، و ممكن است از براى خود اين بليّات صورت ملكوتى باشد كه نيل به آنها نشود مگر با ظهور در عالم ملك و ابتلاى آنها به آن. چنانچه در حديث شريف كافى سند به حضرت صادق، عليه السلام، رساند: قال إنّه ليكون للعبد منزلة عند اللّه، فما ينالها إلّا بإحدى الخصلتين: إمّا بذهاب ماله، أو ببليّة في جسده. [8] فرمود: «همانا چنين است: هر آينه مى‌باشد از براى بنده درجه‌اى پيش خدا، پس نمى‌رسد به آن مگر به دو خصلت: 🔺يا به رفتن مالش، يا به بليه در جسم او.» 🌷🍃و در خبر شهادت حضرت سيد الشهداء، عليه السلام، وارد است كه حضرت رسول (ص) را در خواب ديد. حضرت فرمود به آن مظلوم كه از براى تو درجه‌اى است در بهشت، نمى‌رسى به آن مگر به شهادت. البته صورت ملكوتى شهادت در راه خدا حاصل نمى‌شود مگر به وقوع آن در ملك چنانكه مبرهن است در علوم عاليه، و در اخبار متواتره وارد است كه از براى هر عملى صورتى است در عالم ديگر. و در كافى از حضرت صادق، عليه السلام، نقل شده است، قال: إنّ عظيم الأجر لمع عظيم البلاء، و ما أحبّ اللّه قوما إلّا ابتلاهم. [9] فرمود: «همانا بزرگى مزد هر آينه با بزرگى بلاست. و دوست ندارد خدا قومى را مگر آنكه مبتلا كند آنها را.» 🔺و احاديث به اين مضمون بسيار است.
🥀پاورقی [1] اصول كافى ج 2، ص 255، «كتاب ايمان و كفر»، «باب شدت ابتلا المؤمن»، حديث 28. [2] اصول كافى ج 2، ص 259، «كتاب ايمان و كفر»، «باب شدت ابتلا المؤمن»، حديث 28، [3] در حديث قدسى است: من تقرّب إلىّ شبرا تقرّبت إليه ذراعا. (هر كسى به قدر يك وجب به من نزديك شود، من به قدر يك ذراع به او نزديك شوم.) بحار الانوار، ج 3، ص 313، «كتاب التوحيد»، باب 14، كنز العمال، ج 1، ص 225، حديث 135. [4] نهج البلاغة، «خطبه» 159 و 234 (خطبه قاصعه) [5] اشاره است به حديث ... و هبط مع جبرئيل ملك لم يطإ الأرض قطّ، معه مفاتيح خزائن الأرض. فقال: يا محمّد، إنّ ربّك يقرئك السّلام و يقول هذه مفاتيح خزائن الأرض، فإن شئت فكن نبيّا عبدا، و إن شئت فكن نبيّا ملكا. فأشار إليه جبرئيل (ع): أن تواضع يا محمّد. فقال: بل اكون نبيّا عبدا. ثم صعد إلى السّماء ... (و يكى از فرشتگان الهى كه هرگز به زمين فرود نيامده بود با جبرئيل به زمين آمد، و با او كليدهاى گنجهاى زمين بود، و به پيغمبر گفت: «اى محمد، پروردگارت بر تو سلام كرد و فرمود اين كليدهاى گنجهاى زمين است، اگر خواهى پيامبرى بنده باش و اگر خواهى پيامبرى داراى ملك و سلطنت باش.» پس جبرئيل اشاره كرد كه «يا محمد فروتنى كن.» پيامبر گفت: «من پيامبرى بنده خواهم بود،» فرشته به سوى آسمان رفت ...) امالى صدوق، مجلس 69، حديث 2. [6] «كافر نزد خدا خوار و پست است بدان حد كه اگر دنيا را با هر چه در آن است از خداوند بخواهد به او مى‌دهد.» اصول كافى، ج 2، ص، «كتاب ايمان و كفر»، «باب شدة ابتلا المؤمن»، حديث 28. [7] بحار الانوار، ج 78، ص 174، «كتاب الطهارة»، «باب 44»، حديث 11. و همچنين در اصول كافى، ج 2، ص 255، «كتاب ايمان و كفر»، «باب شدة الابتلاء المؤمن»، حديث 14. [8] اصول كافى، ج 2، ص 257، «كتاب ايمان و كفر»، «باب شدة ابتلا المؤمن»، حديث 23، [9] اصول كافى ج 2، ص 252، «كتاب ايمان و كفر»، «باب شدة ابتلا المؤمن»، حديث 3. https://eitaa.com/khoban72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳یکی از بخش‌های مهم فعالیت دشمن مخدوش کردن چهره سپاه است 🌹🍃امام خامنه ای مدظله العالی: 📌یکی از بخشهای مهم فعالیت دشمن، مخدوش کردن چهره سپاه است. مخدوش کردن چهره بسیج است؛ ⁉️چرا؟ 🟢🍃چون سپاه جذاب است، بسیج جذاب است. این جذابیت آنها را نگران و سراسیمه میکند. مجبورند با خبر و شایعه دروغ و انواع و اقسام حیله‌ها و شگردها چهره سپاه را مخدوش کنند میخواهند این الگوگیری 🔺و یادگیری‌ها و یارگیری‌ها وجود نداشته باشد. 🌷🍃در دیدار با اعضای مجمع عالی فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 26-5-1402 https://eitaa.com/khoban72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳باید مراقب باشیم در شناخت دشمن اشتباه نکنیم 🌹🍃امام خامنه ای حفظه الله: 📌یکی از گرفتاری‌هایی که گاهی ما به آن مبتلا شدیم و باید مراقب باشیم به آن مبتلا نشویم این است که در شناخت دشمن اشتباه نکنیم. گاهی اوقات انسان 🔺در شناخت دشمن اشتباه می‌کند. 🟢🍃امام با آن «چشم بصیرت» یعنی واقعا هیچ تعبیری بهتر از این در مقابل آن فرد نمی‌توان گفت؛ بصیرت به‌معنای واقعی کلمه که نفوذ پیدا می‌کرد در لایه‌های پنهان و چیزهایی را می‌دید 🔺گفت هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بزنید. 🌷🍃در دیدار با اعضای مجمع عالی فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 26-5-1402 https://eitaa.com/khoban72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱ای نسخه‌ی پایانیِ دستِ خداوند هر درد درمان می شود وقتی بیایی... 🌱 دل ها شده بازارِ سردی از عواطف دل ها بهاران می شود وقتی بیایی... ┅═✾🍂 ⃟ ⃟🥀 ⃟ «اَلَّلهُم‌عجِّل‌‌لِوَلیِڪَ‌‌الفرَج»🌤 ساحل بندگی 🌱
🌷🍃فضیلت امام حسین علیه‌السلام 🟢🍃 واجب بودن زیارت بر فرد با ایمان 🔻روز اول ماه 🔳 19 روز تا https://eitaa.com/khoban72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳کلیپ تصویری: ⚪️🍃اول ماه صفر سالروز ورود کاروان اهل بیت (علیهم السلام) به شام https://eitaa.com/khoban72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ یا صاحب‌الزمان چرا به فکر ما نیستید؟ 🌷🍃حجت الاسلام مسعود عالی https://eitaa.com/khoban72
🔳خیلی خطرناک است که ندانیم 🌹🍃مرحوم آیت‌الله_بهجت رضوان الله علیه: 🟢🍃منشأ این‌ قدر تفاوت بین ما و علمای گذشته -که صاحب آن همه کرامات بودند- چیست؟ آنها هم همین کارهایی را که ما به آن مشغولیم 🔺از قبیل درس، مباحثه و تدریس و انجام می‌دادند. ⚪️🍃بعضی از آنها در رکوع و سجده فقط سه مرتبه «سبحان‌الله» می‌گفتند. ما که بیشتر می‌گوییم، چرا کار ما بی‌نتیجه است؟ عموم آن طبقه اهل کرامت بودند و در درس نیز اهل تلاش 🔺و تحقیق فراوان بودند ⚫️🍃ما در بیت‌المال زیاد تصرف می‌کنیم و به مختصر قانع نمی‌شویم، 🔺ولی آنها کم تصرف می‌کردند. 🌷🍃بعضی از آنها ادعا می‌کردند اگر کتاب‌های موجود از بین برود، تمام اصول و دوره فقه را می‌توانیم بنویسیم. اهل گزاف‌گویی هم نبودندمرحوم شیخ_انصاری با آن همه درس و بحث و تألیف، 🔺هر روز زیارت عاشورا، زیارت جامعه و یک جزء قرآن می‌خواند. 💢گویا علت عقب‌ماندگی ما، ترک مستحبات است؛ زیارت، دعا، تلاوت قرآن، نماز اول وقت، ترک مکروهات، 🔺مانند خواب بین‌الطلوعین. ♨️خیلی خطرناک است که ندانیم قدما کدام راه را می‌رفتند. خدا کند مُسْتَبْصِر و مهتدی شویم 🔺به آنچه موجب عقب‌افتادگی ما شده است. ⁉️ آیا می‌شود گفت آنها روزی را از خدا می‌گرفتند و ما با تلاش و این طرف و آن طرف رفتن؟ https://eitaa.com/khoban72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳داستانی مستند از چشم برزخی مرحوم عارف وعابد 🌷🍃سیدجمال الدین گلپایگانی رضوان الله علیه https://eitaa.com/khoban72
✍️هفت نكته درباره استخاره‏: 1️⃣ استخاره عبارت است از آن كه انسان در كارى كه قصد انجام آن را دارد از خداوند متعال بخواهد كه او را به آنچه خير و صلاح اوست 🔺اعم از انجام فعل يا ترك آن راهنمايى كند. 2️⃣ استخاره براى رفع ترديد است نه براى پيشگويى‏ و آينده نگرى مانند قبولى امتحان، 🔺رسيدن به حاجت، خوب شدن مريض و ... 3️⃣ استخاره در كارهاى مباح است نه در كارهاى واجب و حرام و مكروه. 4️⃣ استخاره بعد از فكر و مشورت كردن است. 5️⃣ عمل كردن به نتيجه استخاره واجب نيست، گر چه بهتر است بر خلاف آن عمل نشود. 6️⃣ تجديد استخاره صحيح نيست مگر اين كه مدت قابل ملاحظه ‏اى بگذرد 🔺و يا شرايط استخاره تغيير كند. 7️⃣ استخاره آدابى دارد همچون وضو داشتن هنگام استخاره، رو به قبله بودن، سخن نگفتن در بين استخاره، استخاره در زمان و مكان مقدس 🔺مانند روز جمعه و مسجد و مشاهد مشرفه و ... https://eitaa.com/khoban72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷🍃«قرار نیست دوتا تیر از تفنگ اومده من قانون خدا رو زیر پا بزارم» 🌸🍃روایت دختربچه دهه نودی حاضر در حادثه تروریستی حرم مطهر https://eitaa.com/khoban72
💠 قرض یا وام گرفتن برای ادای نذر 💬 سؤال: اگر کسی به خاطر ضعف مالی توانایی انجام نذر را نداشته باشد، آیا قرض و وام گرفتن برای ادای آن لازم است؟ ✅ پاسخ: 🔹 اگر مشقت ندارد باید قرض کند. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای. ✳️ کانال معراج ✳️ @Merajnor
احکام نموداری نماز مسافر (بخش اول) 📚 شرايط شکسته شدن نماز ۱. پیمودن مسافت شرعى ✳️ مسافت شرعی یعنی هشت فرسخ پیموده شود و مقدار مسافت شرعی، حدود ۴۱ کیلومتر در مسافت امتدادی (فقط رفت) و حدود ۲۰.۵ کیلومتر در مسافت تلفیقی (رفت و برگشت) می باشد. ۲. قصد مسافت شرعی 💠 اگر کسی مسافت شرعی را بدون قصد بپیماید، نمازش شکسته نیست و باید نماز را تمام بخواند. ۳. استمرار قصد مسافت شرعی 🔷 در بین راه از قصد خود مبنی بر پیمودن مسافت شرعی برنگردد، بنابر این اگر در بین راه، پیش از رسیدن به حدود ۲۰.۵ کیلومتر از قصد خود برگردد یا تردید کند، در ادامه حکم سفر شرعی نخواهد داشت. ولی چنانچه دوباره برای ادامه همان سفر، تصمیم گرفت، نمازش شکسته است؛ خواه سفر را شروع کرده باشد یا هنوز در آن محل باقی مانده باشد، خواه بقیۀ مسیر به تنهایی به اندازه مسافت شرعی باشد و یا نباشد. ۴. نخواهد از وطن عبور کند و يا نخواهد جایی ده روز یا بیشتر بماند ⏺ مسافری كه مي خواهد پيش از رسيدن به حدود ۴۱ کیلومتر از وطن خود بگذرد و يا در محلی ده روز بماند، چون اين مسافرت کمتر از هشت فرسخ است، بايد نماز را تمام بخواند. ۵. جایز بودن سفر ☑️ کسی که به سفر حرام می رود، خواه خود سفر، حرام باشد مثل فرار از جنگ یا سفر به انگیزه حرام و برای انجام کار حرام باشد مثل دزدی، نمازش تمام است و چنانچه سفر از اول تا آخر (به جز اندکی از آن)، همراه با گناه باشد، حکم سفر معصیت را دارد و نمازش تمام است. ۶. داشتن محل استقرار(خانه به دوش نبودن) 🔶 چنانچه مسافری محل ثابت و مکان استقراری نداشته باشد (و خانه به دوش باشد)، نمازش تمام است همچنین امثال صحرانشين ها و کولی ها که اهل جای خاصی نمی باشند و از این جا به آنجا می روند، نمازشان تمام است. ۷. شغل نبودن سفر 🔄 اگر سفر به جهت شغل باشد، مانند معلمی که برای رسیدن به محل تدریس، سفر می کند و یا خودِ سفر، شغل باشد مانند راننده و خلبان، نماز تمام است. ۸. رسیدن به حد ترخص ⁉️ کسی که به سفر مي رود وقتي به حد ترخص برسد از آنجا به بعد نمازش شکسته است. حد ترخص مکانی است که در آنجا صدای اذانِ آخر شهر (با صدای معمولی و بدون بلندگو)، شنیده نمی شود و تعیین آخر شهر بر عهده عرف است. 🆔 @leader_ahkam
برداشت های نادرست از احکام تقلید صحیح بسیاری از مردم فکر می کنند تقلید از مجتهد به معنای خرید رساله و دانستن نام مرجع تقلید است و یا فکر می کنند نمی توان از مجتهدی که رساله توضیح المسائل ندارد تقلید کرد. در حالی که تقلید در احکام، عمل کردن به دستور مجتهد است. خواه مجتهد رساله داشته باشد یا نداشته باشد و مقلد، رساله مجتهد را خریداری کرده باشد یا نه. .توضیح المسائل مراجع , ج1 , ص15 , م2 🍀🍀احکام مصور 🍀🍀 🌼🌼 https://eitaa.com/joinchat/3010396160C2b8cef193c🌼🌼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓غسل جبیره‌ای چه‌جوریه؟ ❓چند تا غسل واجب و مستحب داریم؟ ❓غسل جمعه واجبه یا مستحب؟ 📎 📎 📎 📎 لطفاً منتشر کنید. .@nasimerahmatelahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا