7.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔳صوت کوتاه
🌷🍃به یاد اباعبدالله الحسین علیه السلام
🟢🍃چشم هاتو ببند خیال کن یه زائری...
https://eitaa.com/khoban72
💚🍃🌷🍃💚┄✦💚✦༻﷽༺✦💚✦┄
💚اولین سلام صبح گاهی تقدیم به ساحت قدسی قطب عالم امکان، حضرت صاحب العصر و الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
🌷🍃صبح مان را آغازمی کنیم، با سلام به ساحت مقدس چهارده معصوم علیهم السلام و حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام و حضرت زینب کبری سلام الله علیها، به نیابت از امام خمینی رضوان الله علیه و تمامی شهدا، علما، شهیدحاج قاسم سلیمانی، مؤمنین مؤمنات:
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💚 ﯾﺎ ﺭَﺳﻮﻝَ ﺍﻟﻠﻪ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🌷🍃 ﯾﺎ ﺍﻣﯿﺮَﺍﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏِ💚 ﯾﺎ ﻓﺎﻃﻤةُ ﺍﻟﺰﻫﺮﺍﺀُ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🌷🍃 ﯾﺎ ﺣﺴﻦَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ﺍﻟﻤﺠﺘﺒﯽ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💚 ﯾﺎ ﺣﺴﯿﻦَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ﺳﯿﺪَ ﺍﻟﺸﻬﺪﺍﺀِ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🌷🍃 ﯾﺎ ﻋﻠﯽَّ ﺑﻦَ ﺍﻟﺤﺴﯿﻦِ ﺯﯾﻦَ ﺍﻟﻌﺎﺑﺪﯾﻦَ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💚 ﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ِ ﺍﻟﺒﺎﻗﺮُ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🌷🍃 ﯾﺎ ﺟﻌﻔﺮَ ﺑﻦَ ﻣﺤﻤﺪٍ ﺍﻟﺼﺎﺩﻕُ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💚 ﯾﺎ ﻣﻮﺳﯽ ﺑﻦَ ﺟﻌﻔﺮٍ ﺍﻟﮑﺎﻇﻢُ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🌷🍃 ﯾﺎ ﻋﻠﯽَّ ﺑﻦَ ﻣﻮﺳَﯽ ﺍﻟﺮﺿَﺎ ﺍﻟﻤُﺮﺗﻀﯽ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💚 ﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ﺍﻟﺠﻮﺍﺩُ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🌷🍃 ﯾﺎ ﻋﻠﯽَّ ﺑﻦَ ﻣﺤﻤﺪٍ ﺍﻟﻬﺎﺩﯼ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💚 ﯾﺎ ﺣﺴﻦَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ العسکری
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ🌷🍃 ﯾﺎ ﺑﻘﯿةَ ﺍﻟﻠﻪِ، یا اباصالحَ المهدی و رحمةُ الله و بركاته.
💚 الهی
🌷🍃 یا حَمیدُ بِحَقِّ مُحَمَد
💚 یا عالیُ بِحَقِّ علی
🌷🍃 یا فاطِرُ بِحَقِّ فاطمه
💚 یا مُحْسِنُ بِحَقِّ الحسن
🌷🍃 یا قدیمَ الاِ حسان بِحَقِّ الحُسَیْن
💚عجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجَ صاحبَ العصرِ والزَّمان
💚🍃🌷🍃🌷🍃💚
https://eitaa.com/khoban72
💚ذکر روز پنج شنبه 100 مرتبه
لا اله الا الله الملک الحق المبین💚
https://eitaa.com/khoban72
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷
🔳با معارف قرآن کریم بیشتر آشنا شویم🔳
🌷سوره توبه (برائت) آيه 102 🌷
🟢🍃102- وَءَاخَرُونَ اعْتَرَفُواْ بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُواْ عَمَلًا صَلِحاً وَءَاخَرَ سَيِّئاً عَسَى اللَّهُ أَن يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
⚪️🍃و (از اعراب) دیگرانى هستند كه به گناهان خویش اعتراف كرده اند، كار خوب و بد را به هم آمیخته اند. امید است خداوند توبه ى آنان را بپذیرد (و لطف خویش را به آنان بازگرداند). همانا خداوند، آمرزنده و مهربان است.
🌹نکته ها:
⚫️🍃چند نفر از یاران پیامبرصلى الله علیه وآله، از شركت در جنگ تبوك تخلّف ورزیدند، آن هم نه از روى نفاق، بلكه به خاطر دلبستگى به زندگى. آیات انتقادآمیز كه نازل شد، پشیمان گشتند وخود را به نشانه ى توبه، به ستون مسجد بستند. تا آنكه خداوند توبه ى آنان را پذیرفت ورسول الله صلى الله علیه وآله طناب را گشود و آنها آمرزیده شدند.
🌹پيام ها:
📌1- همه ى اصحاب پیامبر عادل نبودند، برخى مرتكب سیّئات هم مى شدند.
«خلطوا عملاً صالحاً و آخر سیّئاً»
🟢2- انسان در میان اعمالِ خود نباید تنها نقاط قوّتش را ببیند، بلكه باید بدنبالِ جبرانِ نقاط ضعف و خطاهایش باشد. «اعترفوا... خلطوا»
⚪️3- اعتراف به گناه، انتقاد از خود و داشتن كارهاى خوب و صالح، زمینه ساز بخشایش الهى است. «اعترفوا، یتوب علیهم»
⚫️🍃4- گرچه خداوند وعده ى آمرزش داده، امّا انسان باید میان خوف و رجاء باشد.
«عسى اللَّه ان یتوب علیهم»
🟢🍃5 - خطاكار پشیمان، به امید نیازمند است و آغوش اسلام براى پذیرش او باز است.
«اعترفوا... انّ اللّه غفور رحیم»
https://eitaa.com/khoban72
102.mp3
5.18M
🌷تفسیر سوره توبه (برائت) آیه 102 (صوتی)
حجت الاسلام قرائتی حفظه الله🌷
https://eitaa.com/khoban72
🔳شرح چهل حديث( اربعين حديث)🔳
🌷🍃امام خمینی رضوان الله علیه:
6️⃣1️⃣ حدیث شانزدهم، صبر
⬅️ فصل در معناى صبر و در بيان آنكه صبر نتيجه حريت از قيد نفس است
🟢🍃از نتايج بزرگ و ثمرات عظيمه اين حريت و خروج از عبوديت نفس، صبر در بليّات و نوائب است. و بر ذمه ماست كه بيان معناى «صبر» را مجملا و اقسام و ثمرات آن و ارتباط آن را به حريت بنماييم.
⚪️🍃«صبر» را چنانچه محقق طايفه حقه و مدقق فرقه محقّه، كامل در علم و عمل، نصير الدين طوسى، قدّسه اللّه نفسه القدوسى، تعريف نمودند، عبارت از «نگاهدارى نفس است از بيتابى نزد مكروه. [1]» و عارف محقق مشهور در منازل السائرين فرمايد: «صبر نگاهدارى نفس است از شكايت بر جزع مستور»- انتهى. [2]
⚫️🍃و بدان كه صبر را از مقامات متوسطين محسوب داشتند، زيرا مادامى كه نفس مصيبات و بليّات را مكروه شمارد و آن را جزع باطنى از آنها باشد، مقام معرفتش ناقص است، چنانچه مقام رضاى به قضا و خشنودى از توجه بليّات مقام شامخترى است،
🔺گرچه آن را نيز از مقامات متوسّطين محسوب نماييم.
🌹🍃و همين طور صبر در معاصى و بر طاعات نيز از نقصان معرفت به اسرار عبادات و صور معاصى و طاعات است، زيرا كه اگر كسى حقيقت عبادت را بفهمد و به صور برزخيه بهيه(روشن) آن ايمان داشته باشد، و همين طور به صور برزخيه موحشه معاصى مؤمن باشد، صبر در اين مقامات براى او معنى ندارد، بلكه مطلب منعكس مىشود: اگر براى او خوشى و راحتى پيش آمد كند يا كارش منجر به ترك عبادتى يا فعل معصيتى شود،
🔺آنها نزد او مكروه افتد و جزع باطنى او بيشتر باشد از جزع اهل صبر در بليّات و مصيبات.
🔻🔻🔻
🟢🍃از جناب عبد صالح عارف به وظايف عبوديت، صاحب مقامات و كرامات، على بن طاووس [3]، قدّس اللّه نفسه، منقول است كه روز اوّل تكليف خود را جشن مىگرفته و سور و سرور مىكرده و عيد محسوب مىكرده، براى آنكه خداى تبارك و تعالى او را در آن روز مفتخر فرموده به اذن در فعل طاعات. [4]
⚪️🍃آيا براى اين روح لطيف بايد فعل طاعات را صبر در مكروهات كامنه(پنهان) در باطن به شمار آورد؟ ماها كجا هستيم و اين بندگان فرمانبر حق كجا. ما باز گمان مىكنيم حق تعالى تحميل به ما فرموده و تكاليف را زحمت و كُلفت مىدانيم. اگر يكى از ما هم زحمت كشد و در اوّل وقت فريضه را به جا آورد، مىگويد كه انسان بايد اين كار را بكند زودتر خود را راحت كنيم! همه بدبختي هاى ما از جهل و نادانى است و نقصان و فقدان ايمان است.
🔺در هر حال، به حقيقت صبر [نگاهدارى نفس از شكايت بر] جزع كامن است.
🌷🍃و آنچه درباره ائمه هدى يا انبياء عظام وارد شده كه توصيف شدند به صبر، تواند كه صبر بر آلام جسمانيه بوده كه به مقتضاى طبايع بشريه باعث تأثر است، يا صبر بر فراق محبوب بوده كه از مقامات بزرگ محبين است، و پس از اين ذكرى از آن مىشود،
و الا صبر بر طاعات و معاصى و بليّات غير آنچه ذكر شد درباره آنها، بلكه شيعيان آنها، معنى ندارد.
🌷🍃عارف معروف، كمال الدين عبد الرزاق كاشانى، در شرح منازل گويد:
🟢🍃«مراد شيخ كه فرمايد صبر خوددارى از شكايت است، شكايت به مخلوق است، و الا شكايت به حق تعالى و اظهار جزع در درگاه قدس او با صبر منافات ندارد، چنانچه حضرت ايوب عرض شكوى به حق نمود: أني مسّنى الشّيطان بنصب و عذاب [5] با آنكه حق تعالى او را مدح فرمايد: بقوله: أنّا وَجَدْناهُ صابِراً نِعْمَ الْعَبْدُ إنَّهُ أوّابٌ. [6] و حضرت يعقوب عرض مىكند: إنّما أشكو بثّي و حزني إلى اللّه [7] با آنكه او از صابران بود. بلكه ترك شكايت به سوى حق اظهار تجلّد(چابکی) و ظهور به دعوى است.»- انتهى [8].
🌹🍃از سيره انبياء عظام و حضرات ائمه معصومين صلوات اللّه عليهم اجمعين، نيز چنان ظاهر مىشود كه با آنكه مقامات آنها بالاتر از صبر [و] رضا و تسليم بوده، مع ذلك هيچ گاه از دعا و عجز و تضرع در درگاه معبود خوددارى نمىكردند، و عرض حاجات خود را به حضرت حق تعالى مىنمودند. و اين مخالف با مقامات روحانيه نيست، بلكه تذكر حق و انس و خلوت با محبوب و اظهار عبوديت و ذلت
🔺در پيشگاه عظمت كامل مطلق غايت آمال عارفين و نتيجه سلوك سالكين است.
🥀پاورقی
[1] اوصاف الاشراف ص 108 فصل 5، باب 3.
[2] منازل السائرين، ص 38 باب «الصبر».
[3] رضى الدين على بن موسى بن جعفر (589- 664)، مشهور به «ابن طاووس»، از كمّلين علماى شيعه و عالم و عابد و زاهد و صاحب مقامات و كرامات و از نزديكان حضرت حجّت (عج) در دوره غيبت صغرى. او را كتب با ارزش در جمله علوم، بخصوص اخلاق و عبادات، است، از جمله: مهج الدعوات، اقبال، جمال الاسبوع، كشف المحجّة، اليقين، فلاح السائل.
[4] كشف المحجّة، ص 31، فصل 48.
[5] « [پروردگارا] شيطان مرا معذب ساخته است.» (ص- 41).
[6] «ما ايّوب را بندهاى حليم و خويشتندار يافتيم، چه نيكو بندهاى بود، رجوعش دائم به درگاه ما بود.» (ص- 44- 45).
[7] «شكايت غم و اندوه خويش به خدا مىبرم.» (يوسف- 87).
[8] شرح منازل السائرين ص 85، باب «صبر».
https://eitaa.com/khoban72
🔳 مطالبات فراموش شده
🌹🍃 فرمایشات مهم امام خامنه ای حفظه الله در ۳۸ سال پیش:
🟢🍃 ما به بازنگری در تمام ابواب و کتب فقهیه احتیاج داریم. فقه غنی و سرشار و ارزشمند ما که خیلی انصافاً فقه قوی و استدلالی و عمیقی است، یک عیب دارد، آن عیب را شماها باید برطرف کنید.
⚪️🍃آن عیب، عبارت است از اینکه این فقه برای این صورت و این فرض نوشته شده که یک حکومت ظلمی جوری بر سر کار باشد که بر خلاف «ما أنزلالله» دارد حکم میکند و اجرا میکند، یک عده شیعهٔ مستضعف مظلوم هم یک گوشهای زندگی میکنند. این فقه، دستورالعمل آن عده شیعهی مستضعف مظلوم است.
🔺فقه حکومتی نیست؛
🌷🍃در تنقیح و تحقیق فقه کنونی ما، روزگاری که این فقه بخواهد نظام جامعه را اداره بکند پیشبینی نشده؛ ... این عیب را شما باید برطرف کنید. شما باید یکبار دیگر، از طهارت تا دیات، نگاه کنید
🔺و فقهی استنباط کنید برای حکومتکردن.
🌹🍃 ما میخواهیم الآن حکومت کنیم، بر مبنای فقه اسلام. اسلام، اقتصاد دارد، روابط اجتماعی دارد، سیاست مالی دارد، سیاست پولی دارد، روابط خارجی دارد، جنگ دارد، صلح و مذاکره دارد، آتشبس موقت دارد، نظام کارگری وکارخانه دارد، مسائل حکومتی دارد، قانونگذاران دارد، مدیران دارد، بیعت دارد، اولوالامر دارد، اطاعت از اولوالامر دارد، ارتش دارد، سلسله مراکز دارد؛ اینها در اسلام هست، مگر میشود بگویید نیست؟ خیلی خب پیدا کنید ببینیم. باید کاری کنید که وقتی کسی رسالهٔ عملیه را باز کرد، بداند چرا مالیات دارند میگیرند و چهجوری باید بگیرند و اگر نگیرند چگونه میشود و بقیهٔ چیزهای دیگر. از اسلام باید اینها استقصاء بشود.
🔻🔻🔻
🔺این کار را شما باید بکنید.
🟢🍃 ۵۰ سال وقت داریم ما برای این کار؛ بنده نمیگویم اینها را شما سهچهارساله درست کنید، ۵۰ سال وقت دارید؛ ۵۰ سال، زمان زیادی است، اما این کار هم بسیار کار عظیمی است. اگر شما قدم اول را برنداشتید قدم پنجاهم برداشته نخواهد شد،
🔺این را بدانید.
⚪️🍃امروز ما داریم حکومت میکنیم، اداره میکنیم کشور را، اما این ادارهٔ امروز ما، با ناشیگری، با بیاطلاعی، با عدم تجربه، با ندانستن نظر اسلام در بسیاری از موارد همراه است. همین مقدارش است که در دنیا این غوغا را به پا کرده، همین مقدارش است که قدرتها را از ما میترساند،
🔺اگر آنجور کامل و صحیحش بود ببینید چه میشد.
🌷🍃(بیانات در دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ۱۳۶۴/۰۶/۱۱).
https://eitaa.com/khoban72