💚بسم الله الرحمن الرحیم💚
🔴🍃 #سه_دقیقه_در_قیامت
1️⃣2️⃣ قسمت بیست و یکم👇🏻
🌹🍃اعجاز اشک
🟢🍃ايستاده بودم و مات و مبهوت به کتاب اعمالم نگاه ميکردم. انگار هيچ اراده اي از خودم نداشتم. هيچ کار و عملم قابل دفاع نبود. فقط نگاه مي کردم. يکي آمد و دو سال نمازهاي من را برد! ديگري آمد و قسمتي از کارهاي خير مرا برداشت. بعدي...
🔺بلاتشبيه شبيه يک گوسفند که هيچ اراده اي ندارد و فقط نگاه ميکند، من هم فقط نگاه ميکردم.
⚪️🍃چون هيچ گونه دفاعي در مقابل ديگران نميشد کرد. در دنيا، انسان هرچند مقصر باشد، اما در دادگاه از خود دفاع مي کند و با گرفتن وکيل و... خود را تاحدودي از اتهامات تبرئه مي کند.
🔺اما اينجا... مگر ميشود چيزي گفت؟! فقط نگاه مي کردم.
🔴🍃حتي آنچه در فکر انسان بوده براي همه نمايان است، چه رسد به اعمال انسان. براي همين هيچکس نمي تواند بي دليل از خود دفاع کند. درکتاب اعمال خودم چقدر گناهاني را ديدم که مصداق اين ضرب المثل بود:
🔺آش نخورده و دهن سوخته.
🟢🍃شخصي در مقابل من غيبت کرده يا تهمت زده و من هم در گناه او شريک شده بودم. چقدر گناهاني را ديدم که هيچ لذتي برايم نداشت و فقط سرافکندگي برايم ايجاد کرد. خيلي سخت بود.
🔺خيلي، حساب و کتاب خداوند متعال به دقت ادامه داشت.
⚪️🍃اما زماني که بررسي اعمال من انجام ميشد و نقايص کارهايم را ميديدم، گرماي شديدي از سمت چپ به سوي من مي آمد! حرارتي که نزديک بود تمام بدنم را بسوزاند. اما اين حرارت تمام بدنم را مي سوزاند، طوري که قابل تحمل نبود.
🔺همه جاي بدنم مي سوخت، بجز صورت و سينه و کف دستهايم!
🔻🔻🔻
⁉️براي من جاي تعجب بود. چرا اين سه قسمت بدنم نمي سوزد؟!
🔴🍃لازم به تکلم نبود. جواب سؤالم را بلافاصله فهميدم. من از نوجواني در هيئت و جلسات فرهنگي مسجد محل حضور داشتم. پدرم به من توصيه مي کرد که وقتي براي آقا امام حسين علیه السلام و يا حضرت زهرا سلام الله علیها و اهل بيت علیهم السلام:
🔺اشک مي ريزي، قدر اين اشک را بدان.
🟢🍃اشک بر اين بزرگان، قيمتي است و ارزش آن را در قيامت مي فهميم. پدرم از بزرگان و اهل منبر شنيده بود که اين اشک را به سينه و صورت خود بکشيد و اين کار را مي کرد. من نيز وقتي در مجالس اهل بيت علیهم السلام: گريه مي کردم. اشک خود را به صورت و سينه ام مي کشيدم.
🔺حالا فهميدم که چرا اين سه عضو بدنم نمي سوزد!
⚪️🍃نکته ديگري که در آن وادي شاهد بودم بحث اشک و توبه بر درگاه الهي بود. من دقت کردم که برخي گناهاني که مرتکب شده بودم در کتاب اعمالم نيست! بعد از اينکه انسان از گناهي توبه مي کند و ديگر سمتش نمي رود ،
🔺گناهاني که قبلا مرتکب شده کاملا از اعمالش حذف مي شود.
🌹🍃آنجا رحمت خداوند متعال را به خوبي حس کردم. حتي اگر کسي حق الناس بدهکار است اما از طلب کار خود بي اطلاع است، با دادن رد مظالم برطرف مي شود. اما حق الناسي که صاحبش را بشناسد بايد در دنيا برگرداند. حتي اگر يک بچه از ما طلبکار باشد و در دنيا حلال نکرده باشد،
🔺بايد در آن وادي صبر کنيم تا بيايد و حلال کند.
🌷🌷🌷ادامه دارد ...
https://eitaa.com/khoban72
1.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸 سلام صبحتون بخیر
💗✨شنبه تون زیبا و شاد
🌸✨ ان شاءالله
💗✨قلبتون لبریز از مهربانی
🌸✨وجودتون
💗✨سرشار از سلامتی
🌸✨زندگی تون
💗✨پراز عشق و محبت
🌸✨و عاقبت بخیر
💗✨باشید و خوشبخت
🌸✨اول هفته تون زیبا و در پناه خدا
https://eitaa.com/khoban72
3.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷صوت کوتاه🌷
💚عطر، تلاوت آیات قرآن کریم💚
https://eitaa.com/khoban72
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
🌴با معارف قرآن بیشتر آشنا شویم🌴
🌸 سوره محمّد(صلی الله علیه وآله) آيات 36-37 🌸
🌴36- إِنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَإِن تُؤْمِنُواْ وَتَتَّقُواْ يُؤْتِكُمْ أُجُورَكُمْ وَلَا يَسْئَلْكُمْ أَمْوَالَكُمْ
🟢🍃زندگى دنیوى، تنها بازیچه و سرگرمى است و اگر ایمان آورید و پروا پیشه كنید، خداوند به شما پاداش مى دهد و همه اموال تان را نمى خواهد.
🌹نکته ها:
⚪️🍃«لَعب» كارى است كه انگیزه واهى دارد و «لَهو» كارى است كه انگیزه عاقلانه ندارد.
🔴🍃در آیه قبل، از سستى و سازش با كفّار نهى شد، این آیه گویا به عامل مهم سستى كه علاقه به دنیاست اشاره مى كند
🔺و مى فرماید: دنیا شما را نفریبد.
🟢🍃یوسف علیه السلام در نزد پدر، فرزندى عزیز؛ در دید برادران، رقیب؛ در دید كاروانیان كه او را از چاه بیرون آوردند، برده؛ در دید زلیخا، معشوق
🔺و در دید زندانیان خواب گذار است.
⚪️🍃دنیا نیز در دید اكثر مردم، وسیله ى سرگرمى و كامیابى است، ولى در نگاه مؤمنان؛ كلاس خداشناسى و همه چیز آن آیات الهى و بازار تجارت عمل صالح
🔺و مزرعه آخرت و كسب فضیلت است.
🔴🍃آفرینش الهى بر اساس لهو و لعب نیست، «و ما خلقنا السّموات و الارض و ما بینهما لاعبین»(104) بلكه این انسان است كه به خاطر عدم استفاده صحیح،
🔺آن را لهو و لعب و وسیله زینت و تفاخر و تكاثر قرار مى دهد.
104) دخان، 38.
🌹پيام ها:
📌 1- دلدادگى به دنیا و دنیا طلبى، از عوامل اساسى سستى و ضعف مؤمنان است.
🔺«لاتهنوا... انّما الحیاة الدنیا»
🟢🍃 2- دنیا منهاى ایمان و تقوا، بازیچه است.
🔺«لعب و لهو و ان تؤمنوا و تتقوا»
🔻🔻🔻
⚪️🍃 3- تقوا از آثار ایمان و مرحله اى بالاتر است.
🔺«تؤمنوا و تتقوا»
🔴 4- ایمان و تقوا دو عاملى است كه دنیاى انسان را از پوچى خارج مى كند.
🔺«لعب و لهو و ان تؤمنوا و تتّقوا یؤتكم اجوركم»
🟢 5 - ایمان و تقوا، منافاتى با داشتن ثروت ندارد.
🔺«تؤمنوا و تتقوا... لایسئلكم اموالكم»
⚪️ 6- فرمان انفاق، اطعام، زكات، خمس و صدقه، براى رشد ماست، نه پرداخت مزد هدایت.
🔺«لایسئلكم اموالكم»
🌷🌷🌷ادامه تفسیر آیه 37 فردا...
https://eitaa.com/khoban72
Mohsen Qaraati36-37.mp3
زمان:
حجم:
5.18M
🌷تفسیر سوره محمد (صلی الله علیه و آله) آیات 36-37
(صوتی) حجت الاسلام قرائتی حفظه الله🌷
https://eitaa.com/khoban72
🌷شرح چهل حديث( اربعين حديث)🌷
🌹🍃امام خمینی رضوان الله علیه:
⬅️ فصل در معنای ريا و درجات آن
🟢🍃بالسّند المتّصل إلى محمّد بن يعقوب، عن علىّ بن إبراهيم، عن أبيه، عن أبي المغرا، عن يزيد بن خليفة، قال: قال أبو عبد اللّه، عليه السّلام: كلّ رياء شرك. إنّه من عمل للنّاس كان ثوابه على النّاس، و من عمل للّه كان ثوابه على اللّه.»
⚪️🍃ترجمه «به سند مذكور، يزيد بن خليفه از حضرت صادق عليه السّلام نقل مىكند كه فرمود:
🔺هر ريايى شرك است. همانا كسى كه كار كند براى مردم، مىباشد ثواب او بر مردم، و كسى كه عمل كند براى خدا، مىباشد ثواب او بر خدا.»
🔴🍃در معنى ريا و درجات آن شرح بدان كه «ريا» عبارت از نشان دادن و وانمود كردن چيزى از اعمال حسنه يا خصال پسنديده يا عقايد حقه است به مردم، براى منزلت پيدا كردن در قلوب آنها و اشتهار پيدا كردن پيش آنها به خوبى و صحت و امانت و ديانت بدون قصد صحيح الهى.
🔺و آن تحقق پيدا مىكند در چند مقام:
1️⃣ مقام اوّل
🔺و آن داراى دو درجه است:
📌(درجه) اوّل آنكه اظهار عقايد حقه و معارف الهيه كند براى اينكه اشتهار به ديانت پيدا كند و منزلت در قلوب پيدا نمايد. مثل اينكه بگويد: من كسى را جز خدا مؤثر در وجود نمىدانم. يا اينكه: من به غير خدا توكل به كسى ندارم. يا بالكناية و اشاره خود را معرفى كند به عقايد حقه. و اين طور دوم را يج تر است. مثلا صحبت توكل يا رضاى به قضاى الهى پيش آمد مىكند،
🔺شخص مرائى با يك آه يا يك سر تكان دادن خود را در سلك آن جمعيت محسوب مىدارد.
🔻🔻🔻
♨️درجه دوم آنكه عقايد باطله را از خود دور كند و نفس خود را از آن تزكيه كند به قصد جاه و منزلت در قلوب،
🔺چه به صراحت لهجه باشد يا به اشاره و كنايه.
2️⃣ مقام دوم
🔺و در آن نيز دو مرتبه است:
⬅️ يكى آنكه اظهار خصال حميده و ملكات فاضله نمايد.
⬅️ و يكى تبرى از مقابلات آنها نمايد و تزكيه نفس كند بدان غرض كه معلوم شد.
3️⃣ مقام سوم:
🔺كه رياى معروف پيش فقها، رضوان اللّه عليهم، است، داراى همين دو درجه است:
🟢🍃يكى آنكه اتيان به عمل و عبادت شرعى كند يا اتيان به راجحات عقلى نمايد به قصد ارائه به مردم و جلب قلوب، چه آنكه ذات عمل را به قصد ريا كند، يا كيفيت، يا شرط، يا جزء آن را،
🔺به طورى كه در كتب فقهيه متعرضاند
⚪️🍃ديگر آن كه ترك عملى كند به همان مقصود. و ما در اين اوراق شرح بعضى از مفاسد هر يك از اين سه مقام را بيان مىكنيم.
🔺آنچه به نظر مىرسد از براى علاج آن اشاره مىنماييم به طريق اختصار.
🌷🌷🌷ادامه دارد...
https://eitaa.com/khoban72