eitaa logo
خوبان
654 دنبال‌کننده
10.6هزار عکس
9هزار ویدیو
21 فایل
ارتباط با ادمین:https://eitaa.com/Khoban7
مشاهده در ایتا
دانلود
102.mp3
5.18M
🌷تفسیر سوره توبه (برائت) آیه 102 (صوتی) حجت الاسلام قرائتی حفظه الله🌷 https://eitaa.com/khoban72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔳شرح چهل حديث( اربعين حديث)🔳 🌷🍃امام خمینی رضوان الله علیه: 6️⃣1️⃣ حدیث شانزدهم، صبر ⬅️ فصل در معناى صبر و در بيان آنكه صبر نتيجه حريت از قيد نفس است‌ 🟢🍃از نتايج بزرگ و ثمرات عظيمه اين حريت و خروج از عبوديت نفس، صبر در بليّات و نوائب است. و بر ذمه ماست كه بيان معناى «صبر» را مجملا و اقسام و ثمرات آن و ارتباط آن را به حريت بنماييم. ⚪️🍃«صبر» را چنانچه محقق طايفه حقه و مدقق فرقه محقّه، كامل در علم و عمل، نصير الدين طوسى‌، قدّسه اللّه نفسه القدوسى، تعريف نمودند، عبارت از «نگاهدارى نفس است از بيتابى نزد مكروه. [1]» و عارف محقق مشهور در منازل السائرين فرمايد: «صبر نگاهدارى نفس است از شكايت بر جزع مستور»- انتهى. [2] ⚫️🍃و بدان كه صبر را از مقامات متوسطين محسوب داشتند، زيرا مادامى كه نفس مصيبات و بليّات را مكروه شمارد و آن را جزع باطنى از آنها باشد، مقام معرفتش ناقص است، چنانچه مقام رضاى به قضا و خشنودى از توجه بليّات مقام شامخترى است، 🔺گرچه آن را نيز از مقامات متوسّطين محسوب نماييم. 🌹🍃و همين طور صبر در معاصى و بر طاعات نيز از نقصان معرفت به اسرار عبادات و صور معاصى و طاعات است، زيرا كه اگر كسى حقيقت عبادت را بفهمد و به صور برزخيه بهيه(روشن) آن ايمان داشته باشد، و همين طور به صور برزخيه موحشه معاصى مؤمن باشد، صبر در اين مقامات براى او معنى ندارد، بلكه مطلب منعكس مى‌شود: اگر براى او خوشى و راحتى پيش آمد كند يا كارش منجر به ترك عبادتى يا فعل معصيتى شود، 🔺آنها نزد او مكروه افتد و جزع باطنى او بيشتر باشد از جزع اهل صبر در بليّات و مصيبات. 🔻🔻🔻
🟢🍃از جناب عبد صالح عارف به وظايف عبوديت، صاحب مقامات و كرامات، على بن طاووس [3]، قدّس اللّه نفسه، منقول است كه روز اوّل تكليف خود را جشن مى‌گرفته و سور و سرور مى‌كرده و عيد محسوب مى‌كرده، براى آنكه خداى تبارك و تعالى او را در آن روز مفتخر فرموده به اذن در فعل طاعات. [4] ⚪️🍃آيا براى اين روح لطيف بايد فعل طاعات را صبر در مكروهات كامنه(پنهان) در باطن به شمار آورد؟ ماها كجا هستيم و اين بندگان فرمانبر حق كجا. ما باز گمان مى‌كنيم حق تعالى تحميل به ما فرموده و تكاليف را زحمت و كُلفت مى‌دانيم. اگر يكى از ما هم زحمت كشد و در اوّل وقت فريضه را به جا آورد، مى‌گويد كه انسان بايد اين كار را بكند زودتر خود را راحت كنيم! همه بدبختي هاى ما از جهل و نادانى است و نقصان و فقدان ايمان است. 🔺در هر حال، به حقيقت صبر [نگاهدارى نفس از شكايت بر] جزع كامن است. 🌷🍃و آنچه درباره ائمه هدى يا انبياء عظام وارد شده كه توصيف شدند به صبر، تواند كه‌ صبر بر آلام جسمانيه بوده كه به مقتضاى طبايع بشريه باعث تأثر است، يا صبر بر فراق محبوب بوده كه از مقامات بزرگ محبين است، و پس از اين ذكرى از آن مى‌شود، و الا صبر بر طاعات و معاصى و بليّات غير آنچه ذكر شد درباره آنها، بلكه شيعيان آنها، معنى ندارد. 🌷🍃عارف معروف، كمال الدين عبد الرزاق كاشانى، در شرح منازل گويد: 🟢🍃«مراد شيخ كه فرمايد صبر خوددارى از شكايت است، شكايت به مخلوق است، و الا شكايت به حق تعالى و اظهار جزع در درگاه قدس او با صبر منافات ندارد، چنانچه حضرت ايوب عرض شكوى به حق نمود: أني مسّنى الشّيطان بنصب و عذاب [5] با آنكه حق تعالى او را مدح فرمايد: بقوله: أنّا وَجَدْناهُ صابِراً نِعْمَ الْعَبْدُ إنَّهُ أوّابٌ. [6] و حضرت يعقوب عرض مى‌كند: إنّما أشكو بثّي و حزني إلى اللّه [7] با آنكه او از صابران بود. بلكه ترك شكايت به سوى حق اظهار تجلّد(چابکی) و ظهور به دعوى است.»- انتهى‌ [8]. 🌹🍃از سيره انبياء عظام و حضرات ائمه معصومين صلوات اللّه عليهم اجمعين، نيز چنان ظاهر مى‌شود كه با آنكه مقامات آنها بالاتر از صبر [و] رضا و تسليم بوده، مع ذلك هيچ گاه از دعا و عجز و تضرع در درگاه معبود خوددارى نمى‌كردند، و عرض حاجات خود را به حضرت حق تعالى مى‌نمودند. و اين مخالف با مقامات روحانيه نيست، بلكه تذكر حق و انس و خلوت با محبوب و اظهار عبوديت و ذلت 🔺در پيشگاه عظمت كامل مطلق غايت آمال عارفين و نتيجه سلوك سالكين است. 🥀پاورقی [1] اوصاف الاشراف ص 108 فصل 5، باب 3. [2] منازل السائرين، ص 38 باب «الصبر». [3] رضى الدين على بن موسى بن جعفر (589- 664)، مشهور به «ابن طاووس»، از كمّلين علماى شيعه و عالم و عابد و زاهد و صاحب مقامات و كرامات و از نزديكان حضرت حجّت (عج) در دوره غيبت صغرى. او را كتب با ارزش در جمله علوم، بخصوص اخلاق و عبادات، است، از جمله: مهج الدعوات، اقبال، جمال الاسبوع، كشف المحجّة، اليقين، فلاح السائل. [4] كشف المحجّة، ص 31، فصل 48. [5] « [پروردگارا] شيطان مرا معذب ساخته است.» (ص- 41). [6] «ما ايّوب را بنده‌اى حليم و خويشتندار يافتيم، چه نيكو بنده‌اى بود، رجوعش دائم به درگاه ما بود.» (ص- 44- 45). [7] «شكايت غم و اندوه خويش به خدا مى‌برم.» (يوسف- 87). [8] شرح منازل السائرين ص 85، باب «صبر». https://eitaa.com/khoban72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔳 مطالبات فراموش شده 🌹🍃 فرمایشات مهم امام خامنه ای حفظه الله در ۳۸ سال پیش: 🟢🍃 ما به بازنگری در تمام ابواب و کتب فقهیه احتیاج داریم. فقه غنی و سرشار و ارزشمند ما که خیلی انصافاً فقه قوی و استدلالی و عمیقی است، یک عیب دارد، آن عیب را شماها باید برطرف کنید. ⚪️🍃آن عیب، عبارت است از اینکه این فقه برای این صورت و این فرض نوشته شده که یک حکومت ظلمی جوری بر سر کار باشد که بر خلاف «ما أنزل‌الله» دارد حکم می‌کند و اجرا می‌کند، یک عده شیعهٔ مستضعف مظلوم هم یک گوشه‌ای زندگی می‌کنند. این فقه، دستورالعمل آن عده شیعه‌ی مستضعف مظلوم است. 🔺فقه حکومتی نیست؛ 🌷🍃در تنقیح و تحقیق فقه کنونی ما، روزگاری که این فقه بخواهد نظام جامعه را اداره بکند پیش‌بینی نشده؛ ... این عیب را شما باید برطرف کنید. شما باید یک‌بار دیگر، از طهارت تا دیات، نگاه کنید 🔺و فقهی استنباط کنید برای حکومت‌کردن. 🌹🍃 ما می‌خواهیم الآن حکومت کنیم، بر مبنای فقه اسلام. اسلام، اقتصاد دارد، روابط اجتماعی دارد، سیاست مالی دارد، سیاست پولی دارد، روابط خارجی دارد، جنگ دارد، صلح و مذاکره دارد، آتش‌بس موقت دارد، نظام کارگری وکارخانه دارد، مسائل حکومتی دارد، قانون‌گذاران دارد، مدیران دارد، بیعت دارد، اولوالامر دارد، اطاعت از اولوالامر دارد، ارتش دارد، سلسله مراکز دارد؛ اینها در اسلام هست، مگر می‌شود بگویید نیست؟ خیلی خب پیدا کنید ببینیم. باید کاری کنید که وقتی کسی رسالهٔ عملیه را باز کرد، بداند چرا مالیات دارند می‌گیرند و چه‌جوری باید بگیرند و اگر نگیرند چگونه می‌شود و بقیهٔ چیزهای دیگر. از اسلام باید اینها استقصاء بشود. 🔻🔻🔻
🔺این کار را شما باید بکنید. 🟢🍃 ۵۰ سال وقت داریم ما برای این کار؛ بنده نمی‌گویم اینها را شما سه‌چهارساله درست کنید، ۵۰ سال وقت دارید؛ ۵۰ سال، زمان زیادی است، اما این کار هم بسیار کار عظیمی است. اگر شما قدم اول را برنداشتید قدم پنجاهم برداشته نخواهد شد، 🔺این را بدانید. ⚪️🍃امروز ما داریم حکومت می‌کنیم، اداره می‌کنیم کشور را، اما این ادارهٔ امروز ما، با ناشی‌گری، با بی‌اطلاعی، با عدم تجربه، با ندانستن نظر اسلام در بسیاری از موارد همراه است. همین مقدارش است که در دنیا این غوغا را به پا کرده، همین مقدارش است که قدرت‌ها را از ما می‌ترساند، 🔺اگر آن‌جور کامل و صحیحش بود ببینید چه می‌شد. 🌷🍃(بیانات در دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ۱۳۶۴/۰۶/۱۱). https://eitaa.com/khoban72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢🍃آخوندهای دانشمند مسلمان ⁉️چگونه جهان علم رو متحول کردند ؟ https://eitaa.com/khoban72
20.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌حقایق مهمی درباره گناه 🌷🍃حجت الاسلام عالی 🎥در این کلیپ کوتاه استاد عالی مطالب مهمی درباره حقیقت گناه 🔺و آثار مخربی که در وجود انسان می گذارد مطرح مینمایند. https://eitaa.com/khoban72
🌹🍃اگر نمازتان را مرتب بخوانید خیلی بیشتر دوستتان دارم 🌸🍃خانمی از اهل محله آیت الله حاج آقا رحیم ارباب رضوان الله علیه روزی به محضر ایشان آمد وگفت: دیشب در مجلس روضه ای آقایی می گفت: اگر شوهر نماز نخواند همسرش باید از او فاصله بگیرد و اطاعت او را نکند. اگر تشنه بود آب به او ندهد؛ اگر چنین کند گناه کرده در حدّی که همه پیامبران را کشته باشد. شوهر من نمازش را مرتّب نمی خواند ⁉️وظیفه شرعی من چيست؟ 🟢🍃 آیت الله ارباب چند بار فرمودند :عجب! خیلی عجیب است! من نمی دانم آن آقا این سخن را بر اساس چه مأخذ شرعی بیان کرده؟ البته شخص مسلمان موظف است تکالیف شرعیه واجب خود را حتماً انجام بدهد، ولی بیان آن آقا به نظر می رسد 🔺موهن و غیر مقبول باشد ⁉️زن پرسيد: پس امر به معروف در کجاست؟ و من در اين باره چه تکلیفی دارم؟ 🌷🍃 آقا فرمودند: یکی دو بار که شوهر سرحال است با زبان خوش به ایشان بگویید: من شما را دوست می دارم و اگر نمازتان را مرتب بخوانید خیلی بیشتر دوستتان دارم. همین و بس! 🌸🍃زن نفس راحتی کشید و گفت: خدا عمرتان بدهد! نزدیک بود با بیانات آن آقا شیرازه زندگی ما گسسته شود. 📚 کتاب: گردش ایام اثر دکترخليل رفاهی https://eitaa.com/khoban72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚪️🍃هرکس از خداوند متعال دنیا را بخواهد به او می دهد 🟢🍃و هر کس آخرت را بخواهد به او می دهد ⁉️چگونه... 🌷🍃ببینید بسیار زیبا و شکیل https://eitaa.com/khoban72