⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیهالسلام
🗓روز چهاردهم
✅[١٤] الإسلام: اسلام، تسليم خدا بودن
١ - لأنسبنّ الإسلام نسبة لم ينسبها أحد قبلي:
الإسلام هو التّسليم، و التّسليم هو اليقين، و اليقين هو التّصديق، و التصديق هو الإقرار، و الإقرار هو الأداء، و الأداء هو العمل.
١ - اسلام را چنان تفسير كنم كه هيچ كس قبل از من چنين تفسير نكرده باشد: اسلام، تسليم (در برابر خدا) است، و تسليم، يقين است و يقين، تصديق است و تصديق اقرار، و اقرار احساس مسئوليت و احساس مسئوليت، عمل است.
٢ - يأتي على الناس زمان لا يبقى فيهم من القرآن إلاّ رسمه، و من الإسلام إلاّ اسمه.
٢ - روزگارى بر مردم خواهد آمد كه از قرآن غير از خطهايش و از اسلام جز نامش باقى نماند.
٣ - إنّ هذا الإسلام دين اللّه الذي اصطفاه لنفسه، و اصطنعه على عينه.
٣ - اسلام آيينى است كه خداوند آن را براى خويشتن برگزيده و با ديد علم خويش آماده ساخته است.
٤ - لا شرف أعلى من الإسلام.
٤ - شرافتى بالاتر از اسلام نيست.
٥ - الإسلام أن يسلم قلبك، و أن يسلم المسلمون من لسانك و يدك.
٥ - اسلام آن است كه قلبت تسليم (فرمانهاى الهى) باشد و مسلمانان از دست و زبانت در آسايش باشند.
٦ - ارض للناس ما ترضاه لنفسك تكن مسلما.
٦ - آنچه براى خود مىپسندى براى مردم بپسند تا مسلمان باشى.
٧ - أحسن الناس ذماما أحسنهم إسلاما.
٧ - بهترين مردم از نظر عهد و پيمان، نيكوترين آنان از نظر اسلام است.
٨ - أفضل المسلمين إسلاما من كان همّه لأخراه، و اعتدل خوفه و رجاه.
٨ - برترين مسلمانان در اسلام كسى است كه تلاش و همتش براى آخرتش بوده و بيم و اميدش مساوى و يكسان باشد.
٩ - شرع اللّه لكم الإسلام، فسهّل شرائعه، و أعزّ أركانه على من حاربه.
٩ - خداوند اسلام را براى شما تشريع كرد و راههاى آن را آسان و پايههاى آن را عليه كسانى كه با آن بجنگد محكم و استوار گرداند.
١٠ - غاية الإسلام التسليم.
١٠ - هدف و نهايت اسلام، سرسپردگى (در برابر دستورات الهى) است.
١١ - ظاهر الإسلام مشرق، و باطنه مونق.
١١ - ظاهر اسلام درخشان و باطنش دلنواز است.
١٢ - من متّ إليك بحرمة الإسلام فقد متّ بأوثق الأسباب.
١٢ - كسى كه به احترام اسلام به تو بپيوندد بىترديد به محكمترين رشتهها پيوسته است.
١٣ - لا معقل أمنع من الإسلام.
١٣ - هيچ پناهگاهى نگهدارندهتر از اسلام نيست.
🌺🌺🌺🌺🌺
https://eitaa.com/khoddamiyan
منابع احادیث:
@tarh110
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیهالسلام
🗓روز پانزدهم
✅[١٥] الإعتبار: پند گرفتن
١ - الإعتبار منذر ناصح.
١ - پند گرفتن، بيم دهندهاى دلسوز است.
٢ - ما أكثر العبر و أقلّ الإعتبار.
٢ - چه بسيار است پندها و چه كم است پند گرفتنها.
٣ - إنّما ينظر المؤمن إلى الدّنيا بعين الإعتبار، و يقتات منها ببطن الاضطرار، و يسمع فيها باذن المقت و الإبغاض.
٣ - همانا مؤمن دنيا را به ديده عبرت مىنگرد، شكم را به مقدار رفع ضرورت سير مىكند و آهنگ دلرباى آن را با گوش خشم و كينه مىشنود.
٤ -[كتب الى معاوية] لو اعتبرت بما مضى حفظت ما بقي.
٤ - [امام عليه السلام به معاويه نوشت:] اگر از حوادث گذشته عبرت گرفته بودى نسبت به آنچه باقى مانده است خود را حفظ مىكردى.
٥ - إنّ من صرّحت له العبر عمّا بين يديه من المثلات حجزته التّقوى عن تقحّم الشّبهات.
٥ - كسى كه از حوادث و پىآمدهاى بد آن خوب پند و نصيحت گيرد، تقوا و پرهيزكارى او را از فرو رفتن در كارهاى گنگ و مبهم باز مىدارد.
٦ - الإعتبار يفيدك الرّشاد.
٦ - پندپذيرى در راه رشد و هدايت تو، سودمند است.
٧ - من نظر اعتبر.
٧ - آن كه بنگرد، پند گيرد.
٨ - كلّ نظر ليس فيه اعتبار فلهو.
٨ - هر نگاهى كه در آن پند آموزى نباشد، بيهوده است.
٩ - في الإعتبار غنى عن الاختبار.
٩ - در پند گرفتن نيازى به امتحان و آزمايش نيست.
١٠ - الإعتبار يثمر العصمة.
١٠ - پند گرفتن، عصمت و بركنارى از لغزش را به بار مىآورد.
١١ - أفضل العقل الاعتبار، و أفضل الحزم الاستظهار، و أكبر الحمق الاغترار.
١١ - برترين خردمندى پند گرفتن و برترين دورانديشى آماده داشتن پشتوانه و بزرگترين بىخردى فريفته شدن است.
١٢ - إنّ في كلّ شيء موعظة و عبرة لذوي اللّبّ و الإعتبار.
١٢ - بىترديد در هر چيزى موعظه و عبرتى براى خردمندان و پندپذيران است.
١٣ - إذا أحبّ اللّه عبدا وعظه بالعبر.
١٣ - هرگاه خداوند بندهاى را دوست بدارد با پندها او را موعظه مىكند.
١٤ - بالاستبصار يحصل الاعتبار.
١٤ - با ژرفنگرى و بصيرت، پندپذيرى به دست مىآيد.
١٥ - في تصاريف الدّنيا اعتبار.
١٥ - در گردش روزگار، عبرتهايى است.
١٦ - للاعتبار يضرب الأمثال.
١٦ - براى پند گرفتن، مثالها آورده مىشود.
١٧ - من كثر اعتباره قلّ عثاره.
١٧ - آن كه پند گرفتنش بسيار باشد، لغزشش (از راه راست) كمتر مىشود.
١٨ - من اتّعظ بالعبر ارتدع.
١٨ - آن كه از پندها، اندرز گيرد (از كار زشت) باز ايستد.
🌺🌺🌺🌺🌺
https://eitaa.com/khoddamiyan
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیهالسلام
🗓روز شانزدهم
✅[١٦] الاعتذار: عذرخواهى، پوزشخواهى
١ - الاستغناء عن العذر أعزّ من الصّدق به.
١ - بىنيازى از پوزش، عزيزتر از پذيرش آن است.
٢ - اقبل عذر من اعتذر إليك.
٢ - عذر كسى را كه به نزدت پوزش خواست بپذير.
٣ - إيّاك أن تعتذر من ذنب تجد إلى تركه سبيلا، فإنّ أحسن حالك في الاعتذار أن تبلغ منزلة السّلامة من الذّنوب.
٣ - از عذرخواهى گناهى كه بر رها كردن آن راهى است، دورى كن، زيرا بهترين حال تو در عذرخواهى آن است كه به جايگاه سلامت از گناه برسى.
٤ - إعادة الاعتذار تذكير الذّنب.
٤ - تكرار عذرخواهى، ياد آورى گناه است.
٥ - اقبل عذر أخيك، و إن لم يكن له عذر فالتمس له عذرا.
٥ - عذر برادرت را بپذير، و اگر عذرى ندارد خودت برايش بهانهاى پيدا كن.
٦ - لا يقوّم عزّ الغضب بذل الاعتذار.
٦ - عزت خشم، با خوارى پوزش برابرى نمىكند.
٧ - المعتذر من غير ذنب يوجب على نفسه الذّنب.
٧ - عذرخواهى از گناه ناكرده، گناه را بر خود ثابت مىكند.
٨ - إيّاك و مواقف الاعتذار، فربّ عذر أثبت الحجّة على صاحبه و إن كان بريئا.
٨ - مراقب جايگاههاى پوزشخواهى باش، چه بسا عذرى كه براى بجا آورندهاش گناهى ثابت كند در حالى كه او نكرده باشد.
٩ - شفيع المذنب إقراره، و توبته اعتذاره.
٩ - شفيع گناهكار اقرار او و توبهاش عذرخواهى اوست.
١٠ - إيّاك و كثرة الاعتذار، فإنّ الكذب كثيرا ما يخالط المعاذير.
١٠ - از پوزشخواهى بسيار به دور باش كه بسيارى از دروغها با پوزشها در هم مىآميزند.
١١ - أمران لا ينفكّان من الكذب: كثرة المواعيد، و شدّة الاعتذار.
١١ - دو چيزند كه از دروغ جدا نشوند: بسيار تهديد كردن، و شديد پوزش خواهى كردن.
١٢ - أذلّ النّاس معتذر إلى اللّئيم.
١٢ - پستترين مردم كسى است كه عذرخواهى به نزد فرومايه برد.
١٣ - إذا قلّت المقدرة كثرة التّعلل بالمعاذير.
١٣ - هرگاه توانايى (انجام كارى) كم شود، بهانه تراشيها به وسيله عذرخواهى بسيار شود.
١٤ - شرّ النّاس من لا يقبل العذر، و لا يقيل الذّنب.
١٤ - بدترين مردم كسى است كه پوزش را نمىپذيرد و از گناه در نمىگذرد.
١٥ - شفيع المجرم خضوعه بالمعذرة.
١٥ - شفيع گناهكار، فروتنى و عذرخواهى اوست.
١٦ - لا تعتذر إلى من لا يحبّ أن يجد لك عذرا.
١٦ - از كسى كه دوست ندارد براى تو عذرى باشد پوزش مخواه.
١٧ - ما أقبح العقوبة مع الاعتذار.
١٧ - چه زشت است كيفر دادن (گناهكارى) كه با عذرخواهى (او) همراه است.
١٨ - ما أذنب من اعتذر.
١٨ - گناه نكرده كسى كه عذر بخواهد.
١٩ - كثرة الاعتذار تعظّم الذّنوب.
١٩ - بسيار عذرخواستن، گناهان را بزرگ مىكند.
٢٠ - من عاقب معتذرا كثرت إساءته.
٢٠ - هر كه پوزشخواهى را كيفر دهد، گناهش زياد باشد.
🌺🌺🌺🌺🌺
https://eitaa.com/khoddamiyan
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیهالسلام
🗓روز هفدهم
✅[١٧] الاقتصاد: ميانهروى
١ - ما عال من اقتصد.
١ - ناتوان نگردد آن كس كه ميانه روى كند.
٢ - كن سمحا و لا تكن مبذّرا، و كن مقدّرا و لا تكن مقتّرا.
٢ - بخشنده باش اما مبذّر و ولخرج مباش، به اندازه خرج كن اما مقتّر و سخت گير مباش.
٣ - الاقتصاد ينمي القليل، و الاسراف يفني الجزيل.
٣ - ميانهروى، كم را افزايش مىدهد و اسراف، انبوه را نابود مىكند.
٤ - لا هلاك مع اقتصاد.
٤ - با اقتصاد و ميانهروى نابودى نيست.
٥ - من صحب الاقتصاد دامت صحبة الغنى له، و جبر الاقتصاد فقره و خلله.
٥ - آن كسى كه با اقتصاد و ميانه روى همدوش شد غنى و توانگرى برايش ادامه يابد، و ميانهروى، فقر و كمبودهايش را درمان خواهد كرد.
٦ - من المروّة أن تقصد فلا تسرف و تعد فلا تخلف.
٦ - از مروت و مردانگى، ميانه روى است پس اسراف نكن و وعده دادن است پس تخلف نكن.
٧ - من قصد في الغنى و الفقر فقد استعدّ لنوائب الدّهر.
٧ - آن كسى كه در هنگام توانگرى و تهيدستى ميانهرو باشد براى سختيهاى روزگار آماده شده است.
٨ - من لم يحسن الاقتصاد أهلكه الإسراف.
٨ - آن كه اقتصاد و ميانهرويش خوب نباشد، اسراف هلاكش خواهد نمود.
٩ - من اقتصد خفّت عليه المؤن.
٩ - آن كه ميانه رو باشد، دشواريها بر او سبك باشد.
١٠ - ليس في الاقتصاد تلف.
١٠ - در ميانهروى، چيزى از دست رفتنى نيست.
١١ - كلّ ما زاد على الاقتصاد إسراف.
١١ - آنچه افزون بر ميانهروى باشد، اسراف است.
١٢ - إنّ منع المقتصد أحسن من عطاء المبذّر.
١٢ - همانا باز ايستادن ميانهرو بهتر از بخشش مبذر و ولخرج است.
🌺🌺🌺🌺🌺
https://eitaa.com/khoddamiyan
4_5778597425518216273.mp3
زمان:
حجم:
1.92M
همخوانی زیبا و پرمحتوا به مناسب عید بزرگ غدیر
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیهالسلام
🗓روز هیجدهم
✅[١٨] الأكل (البطنة): خوردن (پرخورى)
١ - يأكل رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله على الأرض، و يجلس جلسة العبد، و يخفيف بيده نعله و يرقع بيده ثوبه و يركب حمار العاري.
١ - پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله روى زمين [بدون فرش] مىنشست و غذا مىخورد، با تواضع چون بندگان جلوس مىكرد، با دست مبارك خود كفش و لباسش را وصله مىزد و بر مركب برهنه سوار مىشد.
٢ - طوبى لمن لزم بيته، و أكل قوته، و اشتغل بطاعة ربّه.
٢ - خوشا به حال كسى كه ملازم خانۀ خود باشد و قوت خود را بخورد و به اطاعت پروردگارش مشغول باشد.
٣ - من العناء أنّ المرء يجمع ما لا يأكل و يبني ما لا يسكن ثمّ يخرج إلى اللّه تعالى ما لا حمل و لا بناء نقل.
٣ - از سختى و مشكلات آن است كه مردى چيزى را كه نمىخورد جمع مىكند، و آنچه را كه در آن ساكن نمىشود، بنا مىنهد. سپس به سوى خدا مىرود در حالى كه نه مالى به همراه دارد و نه خانهاى.
٤ - مع كلّ جرعة شرق و فى كلّ أكلة غصص.
٤ - همراه هر جرعه آبى [از زندگى] گلوگير شدنى است و با هر لقمهاى استخوانى.
٥ - إنّ أفرط [الانسان] فى الشّبع كظّته البطنة.
٥ - اگر انسان در سيرى افراط و زياده روى كند، پرخورى او را به زحمت خواهد انداخت.
٦ - أقلل طعامك تقلل سقاما، أقلل كلامك تأمن ملاما.
٦ - خوراكت را كم كن بيماريت كم مىشود، سخنت را كوتاه كن از نكوهش ايمن باش.
٧ - قلّة الأكل تمنع كثيرا من إعلال الجسم.
٧ - كم خوراكى، بسيارى از بيماريهاى جسم را جلوگيرى مىكند.
٨ - قلّة الأكل من العفاف و كثرته من الإسراف.
٨ - كم خوردن، از پاكدامنى و زياد خوردن از اسراف است.
٩ - من قلّ طعامه قلّت آلامه.
٩ - هر كه خوراكش كم شود، رنجهايش كم خواهد شد.
١٠ - إدمان الشّبع يورث أنواع الوجع.
١٠ - سيرى هميشگى انواع دردها را سبب مىشود.
١١ - كن كالنّحلة إذا أكلت أكلت طيّبا و إذا وضعت وضعت طيّبا و إذا وقعت على عود لم تكسّره.
١١ - مانند زنبور عسل باش وقتى كه مىخورد، چيز پاكيزه مىخورد و هنگامى كه مىنهد چيز پاكيزه [يعنى شهد و عسل] مىنهد، وقتى كه بر چوبى مىنشيند آن را [هيچ گاه] نمىشكند.
١٢ - كثرة الأكل من كثرة الشّره شرّ العيوب.
١٢ - پرخورى، از آزمندى بسيار و آزمندى، بدترين عيبهاست.
١٣ - كثرة الأكل و النّوم يفسدان النّفس و يجلبان المضرّة.
١٣ - خور و خواب بسيار، نفس را تباه و ضرر و زيان را جلب مىكند.
١٤ - إيّاكم و البطنة فإنّها مقساة للقلب و مكسلة عن الصلاة و مفسدة للجسد.
١٤ - بر شما باد، دورى از پرخورى زيرا آن دل را سخت و شخص را در نماز كسل و تن را به تباهى مىكشاند.
١٥ - إيّاك و البطنة فمن لزمها كثرت أسقامه و فسدت أحلامه.
١٥ - از پرخورى دورى كن، پس هر كس زياد بخورد مريضىاش زياد و عقلش تباه گردد.
١٦ - كلوا الأترج قبل الطعام و بعده فآل محمّد صلى اللّه عليه و آله يفعلون ذلك.
١٦ - پيش از طعام و بعد از آن، نارنج بخوريد كه آل محمد صلى اللّه عليه و آله چنين مىكردند.
١٧ - أمقت العباد إلى اللّه سبحانه من كانت همّته بطنه و فرجه.
١٧ - دشمنترين بندگان نزد خداى سبحان، كسى است كه همّتش خوردن و شهوت باشد.
١٨ - من كانت همّته ما يدخل بطنه كانت قيمته ما يخرج منه.
١٨ - كسى كه همّتش فقط در چيزى است كه مىخورد قيمتش به اندازه همان چيزى است كه از او خارج مىشود.
🌺🌺🌺🌺🌺
https://eitaa.com/khoddamiyan
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیهالسلام
🗓روز نوزدهم
✅[١٩] الإمامة پيشوايى
١ - من نصب نفسه للنّاس إماما، فليبدأ بتعليم نفسه قبل تعليم غيره، و ليكن تأديبه بسيرته قبل تأديبه بلسانه، و معلّم نفسه و مؤدّبها أحقّ بالإجلال من معلّم النّاس و مؤدّبهم.
١ - كسى كه خود را در مقام امامت و پيشوايى مردم قرار دهد بايد پيش از تعليم به ديگران، خود را تعليم دهد و قبل از تربيت به زبان با عملش تربيت كند، و كسى كه آموزگار و مربى نفس خويش است به احترام و اكرام سزاوارتر است از آن كه معلم و مربى ديگران باشد.
٢ -[فرض اللّه] الأمانة [الإمامة] نظاما للامّة، و الطّاعة تعظيما للإمامة.
٢ - خداوند، امانت (پيشوايى) را براى نظام امت، و اطاعت را براى بزرگداشت مقام امامت واجب كرد.
٣ - انّ أعظم الخيانة خيانة الامّة و أفظع الغشّ غشّ الأئمّة.
٣ - بزرگترين خيانت، خيانت به امت است، و رسواترين تقلّب (و خلاف واقع عمل كردن) تقلب امامان و پيشوايان است.
٤ - شرّ النّاس إمام جائر، ضلّ و ضلّ به، فأمات سنّة مأخوذة (معلومة)، و أحيا بدعة متروكة.
٤ - بدترين مردم، پيشواى ستمگرى است كه خود گمراه است و مردم هم به سبب او گمراه شوند زيرا سنتهاى مورد قبول را مىميراند و بدعتهاى دور افتاده را زنده مىكند.
٥ - انّ اللّه فرض على أئمه العدل [الحقّ] أن يقدّروا أنفسهم بضعفة الناس، كيلا يتبيّغ بالفقير فقره.
٥ - خداوند بر پيشوايان عادل واجب كرده كه زندگى خود را با توده ضعيف مردم هم اندازه سازند تا فشار فقر بر آنان باعث نافرمانى خداوند نگردد.
٦ - إنّ اللّه افترض على أئمّة العدل أن يقدّروا أنفسهم بالعوام لئلاّ يشنع بالفقير فقره.
٦ - خداوند بر پيشوايان عدالت گستر واجب كرده كه زندگانى خويشتن را با توده مردم هم اندازه كنند تا براى فقيران، تنگدستى و ندارى زشت نباشد.
٧ - إمام عادل خير من مطر وابل.
٧ - پيشواى دادگستر، بهتر از باران فراوان است.
٨ - من أطاع إمامة فقد أطاع ربّه.
٨ - كسى كه امام و رهبر (عادل) را اطاعت كند از پروردگارش اطاعت كرده است.
٩ - على الإمام أن يعلّم أهل ولايته حدود الإسلام و الإيمان.
٩ - بر عهده امام و رهبر است كه حدود احكام اسلام و ايمان را به پيروانش بياموزد.
١٠ - عليكم بطاعة أئمّتكم، فإنّهم الشّهداء عليكم اليوم، و الشّفعاء لكم عند اللّه تعالى غدا.
١٠ - بر شما باد به پيروى از پيشوايانتان، زيرا آنان امروز گواهان بر اعمالتان هستند و فرداى قيامت نزد خداوند شفاعت كنندگان شمايند.
١١ - إنّما الأئمّة قوّام اللّه على خلقه، و عرفائه على عباده، و لا يدخل الجنّة إلاّ من عرفهم و عرفوه، و لا يدخل النّار إلاّ من أنكرهم و أنكروه.
١١ - به طور قطع امامان شيعه نمايندگان خدا بر آفريدههاى او هستند، و او را به بندگانش مىشناسانند، و هيچ كس داخل بهشت نشود مگر آن كه امامان شيعه را بشناسد و آنان هم او را به نيكى بشناسند و وارد دوزخ نشود مگر كسى كه انكار امامان كند و آنان نيز او را انكار نمايند.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
@khoddamiyan
منابع احادیث:
@tarh110
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیهالسلام
🗓روز بیستم
✅[٢٠] الأمانة امانت
١ - من استهان بالأمانة، و رتع في الخيانة، و لم ينزّه نفسه و دينه عنها، فقد أحلّ بنفسه الذّلّ و الخزي في الدّنيا، و هو في الآخرة أذلّ و أخزى.
١ - كسى كه امانت را خوار شمرد و در خيانت گام بردارد و خود و دينش را از آن منزه نسازد، درهاى ذلّت و رسوايى را در دنيا به روى خود گشوده و در قيامت خوارتر و رسواتر خواهد بود.
٢ - من لم يختلف سرّه و علانيته، و فعله و مقالته، فقد أدّى الأمانة، و أخلص العبادة.
٢ - كسى كه پنهان و آشكارش، كردار و گفتارش، با هم اختلاف نداشته باشد بحق، امانت الهى را ادا كرده و بندگى خدا را خالصانه انجام داده است.
٣ - لا تخن من ائتمنك، و إن خانك.
٣ - به كسى كه به تو اطمينان كرده، خيانت مكن هر چند او به تو (قبلا) خيانت كرده باشد.
٤ - كلّ خلق من الأخلاق، فإنّه يكسد عند قوم من النّاس إلاّ الأمانة، فإنّها نافقة عند أصناف النّاس، يفضّل بها من كانت فيه.
٤ - هر خويى از اخلاقيات انسان به نزد گروهى از مردم بىرونق است مگر امانتدارى، كه نزد همه قشرهاى انسانى رايج است، و كسى كه امانتدار باشد بر ديگران برترى دارد.
٥ - أداء الأمانة مفتاح الرّزق.
٥ - اداى امانت، كليد روزى است.
٦ - من أداء الأمانة المكافأة على الصّنيعة، لأنّها كالوديعة عندك.
٦ - پاداش نيكى دادن از جملۀ اداى امانت است، زيرا كار نيك نزد تو همچون سپردهاى است.
٧ - الخيانة تبطل الأمانة.
٧ - خيانت، امانت را از بين مىبرد.
٨ - أدّوا الأمانة إلى من ائتمنكم.
٨ - كسانى كه شما را امين دانستند، امانتشان را ادا كنيد.
٩ - أدّ الأمانة إذا ائتمنت، و لا تتّهم غيرك إذا ائتمنته، فإنّه لا إيمان لمن لا أمانة له.
٩ - اداى امانت كن هرگاه مورد اعتماد قرار گرفتى، و كسى را متهم نكن در آن هنگام كه به او اعتماد كردى، به راستى كه ايمان ندارد آن كس كه امانتدار نيست.
١٠ - من عمل بالأمانة فقد أكمل الدّيانة.
١٠ - كسى كه به امانت عمل كند (و آن را ادا نمايد)، بدرستى ديندارى را به كمال رسانده است.
١١ - من استهان فى الأمانة وقع في الخيانة.
١١ - كسى كه امانت را سبك شمرد در خيانت واقع خواهد شد.
١٢ - رأس الإسلام الأمانة.
١٢ - امانتدارى، اساس و ريشه اسلام است.
١٣ - إذا أحبّ اللّه سبحانه عبدا حبّب إليه الأمانة.
١٣ - هرگاه خداوند سبحان بندهاى را دوست بدارد امانتدارى را نزدش محبوب گرداند.
١٤ - إذا قويت الأمانة كثرة الصّدق.
١٤ - اگر امانتدارى استوار شود، راستى بسيار گردد.
١٥ - الأمانة فوز لمن رعاها.
١٥ - امانت رستگارى است براى كسى كه رعايت آن كند.
١٦ - الأمانة صيانة.
١٦ - امانتدارى، حفاظت و نگهبانى است.
١٧ - الأمانة إيمان، البشاشة إحسان.
١٧ - امانتدارى ايمان است و گشادهرويى احسان.
١٨ - الأمانة تؤدّي إلى الصّدق.
١٨ - امانتدارى، انسان را به راستى مىكشاند.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
@khoddamiyan
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیهالسلام
🗓روز بیست و یکم
✅[٢١] الأمر بالمعروف و النهي عن المنكر: امر به معروف و نهى از منكر
١ - ما أعمال البرّ كلّها، و الجهاد في سبيل اللّه عند الأمر بالمعروف و النّهى عن المنكر إلاّ كنفثة في بحر لجّيّ.
١ - تمامى اعمال و كارها حتى جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر مانند قطرهاى در مقابل يك درياى بزرگ و پهناور است.
٢ -[فرض اللّه] الأمر بالمعروف مصلحة للعوام، و النّهي عن المنكر ردعا للسّفهاء.
٢ - خداوند متعال امر به معروف را براى صلاح و مصلحتهاى جامعه و نهى از منكر را براى راندن بىخردان (نادانان) از گناه، واجب كرد.
٣ - من لم يعرف بقلبه معروفا، و لم ينكر منكرا، قلب فجعل أعلاه أسفله، و أسفله أعلاه.
٣ - آن كه كارهاى خوب را به دل، نيك نشمارد و كارهاى زشت را به دل، ناپسند نشمرد، چنان واژگونه گردد بالاى او پايين، و پايين او بالا مىگردد (يعنى تشخيص خوب و بد را از دست مىدهد).
٤ - من أمر بالمعروف شدّ ظهور المؤمنين، و من نهى عن المنكر أرغم أنوف الكافرين (المنافقين).
٤ - آن كس كه به نيكيها فرمان دهد، پشت مؤمنان را محكم كرده است و كسى كه از زشتيها نهى كند بينى كافران (منافقان) را به خاك ماليده است. ٥ - أيّها المؤمنون، إنّه من رأى عدوانا يعمل به و منكرا يدعى إليه، فأنكره بقلبه، فقد سلم و برئ، و من أنكره بلسانه فقد أجر، و هو أفضل من صاحبه، و من أنكره بالسّيف لتكون «كَلِمَةُ اللّهِ هِيَ الْعُلْيا» و كلمة الظالمين هي السفلى، فذلك الّذي أصاب سبيل الهدى، و قام على الطّريق، و نوّر في قلبه اليقين.
٥ - اى مؤمنان! به راستى آن كس كه ستمى را ببيند كه انجام مىشود و زشتى را كه بدان فرا خوانده مىشود، اگر تنها با قلب خود زشت بداند، به سلامت خواهد ماند و گناهى بر او نيست (در صورتى كه قدرت بيشتر از آن ندارد)، و اگر به زبان ناپسند بشمارد البته پاداش الهى خواهد داشت و مقامش برتر از گروه نخست است، و هر كه با شمشير براى بزرگداشت نام خدا و پستى سخن ستمگران به مبارزه برخيزد، راه هدايت را يافته و به جاده حقيقى گام نهاده و نور يقين بر دلش تابيده است.
٦ - إنّ الأمر بالمعروف و النّهي عن المنكر لخلقان من خلق اللّه سبحانه و إنّهما لا يقرّبان من أجل و لا ينقصان من رزق.
٦ - به راستى كه امر به معروف و نهى از منكر دو صفت از صفات خداوند سبحان است كه نه مرگ كسى را نزديك مىكنند و نه از روزى كسى مىكاهند.
٧ - لعن اللّه الآمرين بالمعروف التّاركين له، و النّاهين عن المنكر العاملين به.
٧ - نفرين خدا بر آن كسانى باد كه امر به معروف كنند و خود آن را ترك گويند، و نهى از منكر كنند و خود مرتكب آن شوند.
٨ - مر بالمعروف تكن من أهله، و أنكر المنكر بلسانك و يدك، و باين من فعله بجهدك.
٨ - به نيكيها فرمان ده تا از اهل آن باشى و زشتى را با دست و زبان، ناپسند بشمار و بكوش تا با آن كس كه آن را انجام مىدهد، بيگانه باشى.
٩ - الأمر بالمعروف أفضل أعمال الخلق.
٩ - برترين كارهاى مردم، امر به معروف (و نهى از منكر) است.
١٠ - ائتمروا بالمعروف و أمروا به، و تناهوا عن المنكر و انهوا عنه.
١٠ - هم خود به كارهاى نيك بپردازيد و هم ديگران را به آن فرمان دهيد و از كارهاى زشت دورى كنيد و ديگران را هم از آن باز داريد.
١١ - كن آمرا بالمعروف و عاملا به، و لا تكن ممّن يأمر به و ينأى عنه، فتبوء بإثمه، و تتعرّض لمقت ربّه.
١١ - هميشه امر به معروف كن و خود به آن عمل نما و از آنانى مباش كه به نيكى فرمان دهند و خود از آن شانه خالى كنند، كه چنين افراد به گناه خويش گرفتارند و مورد خشم پروردگار واقع مىشوند.
١٢ - كن بالمعروف آمرا، و عن المنكر ناهيا، و بالخير عاملا، و للشّر مانعا.
١٢ - در همه حال امر كننده به معروف و باز دارنده از منكر باش، به خوبيها عمل كن و بديها را مانع باش.
١٣ - قوام الشّريعة الأمر بالمعروف، و النّهي عن المنكر، و إقامة الحدود.
١٣ - قوام و پايدارى شريعت به امر به معروف و نهى از منكر و بپا داشتن حدود الهى است.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
@khoddamiyan