eitaa logo
معارف ناب قرآن و حدیث
1.4هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
216 ویدیو
92 فایل
کانال رسمی علی اکبر خدامیان آرانی دکتر (سطح ۴ حوزه)، کارشناس و پژوهشگر علوم و معارف قرآن و حدیث، نهج‌البلاغه و صحیفه‌سجادیه، اخلاق، تربیت، مشاوره خانواده ارتباط و ارسال پرسش و مشاوره: @AliAkbarKhoddamiyan برای عضویت در کانال، روی لینک زیر کلیک فرمایید.
مشاهده در ایتا
دانلود
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیه‌السلام 🗓روز صد و سی و ششم ✅[١٣٦] الطب و الطبيب: پزشك و پزشكى ١ -[رسول اللّه صلى الله عليه و آله و سلم] طبيب دوّار بطبّه قد أحكم مراهمه و أحمى مواسمه يضع ذلك حيث الحاجة إليه. ١ - [پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم] پزشكى است سيار كه با طب خويش همواره به گردش مى‌پردازد و مرهم‌ها را به خوبى آماده ساخته و به هنگام نياز آنها را به كار مى‌برد. ٢ - أريد أن اداوي بكم و أنتم دائي كناقش الشوكة بالشوكة و هو يعلم أنّ‌ ضلعها معها، اللّهم قد ملّت أطباء هذا الداء الدّوىّ‌ و كلّت النزعة بأشطان الركىّ‌. ٢ - [شگفتا] مى‌خواهم با شما كه درد من هستيد جامعه را مداوا كنم، كار من مانند كار كسى است كه مى‌خواهد خار را با خار بيرون آورد با اين كه مى‌داند كجى خار همراه خار است. بار خدايا، پزشكان اين درد عميق و جانسوز خسته شده‌اند و بازوى تواناى مردانى كه آب همت از چاه وجود اين مردم كشيده‌اند، ناتوان گرديده است. ٣ - قال عليه السلام للحسن ابنه عليه السلام: يا بني ألا أعلّمك اربع خصال تتغنى بها عن الطب، فقال: بلى يا أمير المؤمنين، قال: لا تجلس على الطعام إلاّ و أنت جائع و لا تقم عن الطعام إلاّ و أنت تشتهيه، و جوّد المضغ، و إذا نمت فأعرض نفسك على الخلاء فإذا استعملت هذا استغنيت عن الطبّ‌. ٣ - امام عليه السلام به فرزندش امام حسن عليه السلام فرمود: اى پسرم! آيا به چهار ويژگى كه تو را از طب بى‌نياز مى‌كند، آگاه سازم‌؟ عرض كرد: بلى اى امير مؤمنان حضرت فرمود: بر سر سفره غذا ننشين مگر در حالى كه گرسنه باشى، و از طعام بر نخيز مگر گرسنه باشى و غذا را خوب بجو، و وقت خواب به دستشويى برو، پس اگر اين كارها را انجام دهى، از طب بى‌نياز مى‌شوى. ٤ - ينبغي للعاقل أن يخاطب الجاهل مخاطبة الطبيب المريض. ٤ - سزاوار است كه خردمند، فرد نادان را طورى مخاطب خود قرار دهد كه پزشك مريض را خطاب مى‌كند. ٥ - لا شفاء لمن كتم طبيبه دائه. ٥ - براى كسى كه دردش را از پزشك پنهان كند، شفا و درمان نيست. ٦ - من كتم الأطباء مرض خان بدنه. ٦ - هر كه دردش را از پزشكان مخفى كند، به بدن خود خيانت كرده است. ٧ - من كتم مكنون دائه عجز طبيبه عن شفائه. ٧ - آن كه درد درونى خود را پنهان سازد، پزشك را از بهبوديش درمانده ساخته است. ٨ - من لم يتدارك نفسه باصلاحها أعضل دوائه و أعيى شفائه و عدم الطبيب. ٨ - آن كه نفس خود را در نيابد تا اصلاحش نمايد، مداوا كردن آن برايش سخت گردد و در بهبوديش به زحمت افتد و پزشك را نيابد. ٩ - المجّرب أحكم من الطبيب. ٩ - فرد با تجربه كارش از پزشك، محكمتر است. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 @khoddamiyan
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیه‌السلام 🗓روز صد و سی و هفتم ✅[١٣٧] الطّمع: آز ١ - أزرى بنفسه من استشعر الطّمع، و رضي بالذلّ‌ من كشف عن ضرّه. ١ - كسى كه در دل طمع آرد، نفس خود را به حقارت و پستى وا دارد و هر كه پرده از سختى خويش بردارد به ذلت خويش تن سپارد. ٢ - الطّمع رقّ‌ مؤبّد. ٢ - طمع ورزيدن، خودباختن ابدى است. ٣ - أكثر مصارع العقول تحت بروق المطامع. ٣ - بيشترين پرتگاه خردها، در پرتو زرق و برق طمعهاست. ٤ - إنّ‌ الطّمع مورد غير مصدر، و ضامن غير وفيّ‌، و ربّما شرق شارب الماء قبل ربّه، و كلّما عظم قدر الشّيء المتنافس فيه عظمت الرّزيّة لفقده، و الأمانيّ‌ تعمي أعين البصائر، و الحظّ‌ يأتي من لا يأتيه. ٤ - طمع، وارد كننده‌اى است كه بازگشت ندارد و ضامنى است كه [به پيمانش] وفا ندارد. چه بسا نوشندۀ آبى كه پيش از سيراب شدن، گلوگير خفه شده و هر اندازه كه براى به دست آوردن چيزى بيشتر مبارزه و رقابت شود به همان اندازه مصيبت از دست دادنش زيادتر باشد [آرزوها چشم دل را كور مى‌كند و نصيب و بهره پيش كسى در آيد كه به دنبالش نرود]. ٥ - لا يقيم أمر اللّه سبحانه إلاّ من لا يصانع، و لا يضارع، و لا يتّبع المطامع. ٥ - فرمان خدا را بر پا ندارد مگر كسى كه سازشكار [در دين خدا] نباشد و به تقليد عمل نكند و به دنبال طمعها نرود. ٦ - إيّاك أن توجف فيك مطايا الطّمع. ٦ - از اين كه مركب‌هاى، طمع در [نفس] تو بتازد بر حذر باش. ٧ - ربّ‌ طمع كاذب. ٧ - چه بسا طمعى كه دروغگوست. ٨ - الذلّ‌ مع الطّمع. ٨ - ذلت با طمع همراه است [يعنى طمع ذلت است]. ٩ - الحرّ عبد ما طمع، و العبد حرّ ما قنع. ٩ - آزاد مرد، بنده چيزى است كه طمع كند، و بنده، آزاده چيزى است كه قناعت نمايد. ١٠ - أطول الناس نصبا الحريص إذا طمع، و الحقود إذا منع. ١٠ - طولانى‌ترين رنج در ميان مردم براى حريصى است كه طمع كند و كينه‌توزى كه از انتقام گرفتن منع شود. ١١ - ثبات الإيمان بالورع، و زواله بالطّمع. ١١ - پايدارى ايمان، به پارسايى و زوال آن، به طمع كردن است. ١٢ - ما هدّم الدّين مثل البدع، و لا أفسد الرّجال مثل الطّمع. ١٢ - چيزى مانند بدعت، دين را نابود نكند و چيزى مانند طمع مردان را فاسد نگرداند. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 @khoddamiyan
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیه‌السلام 🗓روز صد و سی و هشتم ✅[١٣٨] الظّلم: ستم ١ - للظّالم البادىء غدا بكفّه عضّة. ١ - آنكه آغازگر ستم است، فرداى قيامت دستش را [از پشيمانى] به دندان بگزد. ٢ - يوم العدل على الظالم أشدّ من يوم الجور على المظلوم. ٢ - روز دادگرى بر ستمكار، سخت‌تر از روز ستمگرى بر ستمكش [روزى كه ستمكار مجازات شود - بدتر بود از روز ستم بر مظلوم]. ٣ - يوم المظلوم على الظّالم أشدّ من يوم الظّالم على المظلوم. ٣ - روز [انتقام] ستم ديده از ستمكار، سخت‌تر است از روز تسلط‌ ستمكار بر مظلوم. ٤ - ظلم الضّعيف أفحش الظّلم. ٤ - ستم كردن بر ناتوان، بدترين ستم است. ٥ - لا تظلم كما لا تحبّ‌ أن تظلم. ٥ - ستم مكن آن طور كه دوست ندارى به تو ستم شود. ٦ - ألا و إنّ‌ الظلم ثلاثة: فظلم لا يغفر، و ظلم لا يترك، و ظلم مغفور لا يطلب، فأمّا الظلم الذي لا يغفر، فالشّرك باللّه، قال اللّه تعالى: «إِنَّ‌ اللّهَ‌ لا يَغْفِرُ أَنْ‌ يُشْرَكَ‌ بِهِ‌». و أمّا الظلم الذي يغفر، فظلم العبد نفسه عند بعض الهنات، و أمّا الظّلم الذي لا يترك، فظلم العباد بعضهم بعضا. ٦ - آگاه باشيد، ستم بر سه نوع است: ستمى كه هرگز بخشيده نمى‌شود، ستمى كه بدون مجازات نمى‌ماند و ستمى كه بخشيده مى‌شود و باز خواست ندارد. اما ستمى كه بخشيده نمى‌شود شرك به خداست، كه مى‌فرمايد: (همانا خداوند شرك به خود را نمى‌آمرزد)، اما ستمى كه بخشيده مى‌شود، ستمى است كه انسان با لغزشها [و ارتكاب گناهان صغيره] به خود روا مى‌دارد، و اما ستمى كه بدون مجازات نمى‌ماند، ستمگرى بعضى از بندگان بر بعضى ديگر است. ٧ - ليس مع الفجور نماء، و لا مع العدل ظلم، و لا مع القتل عدل، و لا مع القطيعة غنى. ٧ - با زشتكاريها، رشد و نموى نيست و با عدل و داد، ستمى نيست و با قتل و كشتن، عدالتى نيست و با قطع [از خويشان]، بى نيازى نيست. ٨ - اختر أن تكون مغلوبا و أنت منصف، و لا تختر أن تكون غالبا و أنت ظالم. ٨ - شكست با انصاف را اختيار كن اما غلبه با ستمگرى را اختيار مكن. ٩ - العامل بالظلم، و المعين عليه، و الرّاضي به، شركاء ثلاثة. ٩ - عامل به ستم و يارى كننده بر آن و راضى به آن، سه شريكند. ١٠ - للظالم من الرّجال ثلاث علامات: يظلم من فوقه بالمعصية، و من دونه بالغلبة٤ ، و يظاهر٥ القوم الظّلمة. ١٠ - براى مردان ستمگر سه نشانه است: معصيت نسبت به ما فوق خود [خداوند]، ستم به زير دست با غلبه بر او و پشتيبان گروه ستمكاران. ١١ - الظلم يزلّ‌ القدم، و يسلب النّعم، و يهلك الامم. ١١ - ستم كردن، پاها را مى‌لغزاند و نعمتها را سلب مى‌كند و امتها را هلاك مى‌سازد. ١٢ - الظلم في الدّنيا بوار و في الآخرة دمار. ١٢ - ستم در دنيا هلاكت و در آخرت تباهى است. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 @khoddamiyan
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیه‌السلام 🗓روز صد و سی و نهم ✅[١٣٩] الظّنّ‌: گمان ١ - لا تظنّنّ‌ بكلمة خرجت من أحد سوءا و أنت تجد لها في الخير محتملا. ١ - هر سخنى كه از دهنى بر آيد ما دامى كه احتمال درستى در آن مى‌دهى، بدان بدبين مباش. ٢ - من وضع نفسه مواضع التّهمة فلا يلومنّ‌ من أساء به الظنّ‌. ٢ - هر كه در جايگاه تهمت نشيند نبايد كسى را كه به او بدگمان شده، سرزنش كند. ٣ - ليس من العدل القضاء على الثّقة بالظّنّ‌. ٣ - از عدالت به دور است كه در قضاوت، به مجرد ظن و گمان اعتماد شود. ٤ - إتّقوا ظنون المؤمنين، فإنّ‌ اللّه تعالى جعل الحقّ‌ على ألسنتهم. ٤ - از گمان مردم با ايمان بر حذر باشيد، زيرا خداوند حق را بر زبان آنها قرار داده است. ٥ - من ظنّ‌ بك خيرا فصدّق ظنّه. ٥ - هر كه به تو خوش گمان است، گمانش را درست در آور. ٦ - البخل و الجبن و الحرص غرائز شتّى يجمعها سوء الظنّ‌ باللّه. ٦ - بخل و ترس و حرص، غريزه‌ها متعددى هستند كه جامع آنها، بدگمانى به خداست. ٧ - لا يغلبنّ‌ عليك سوء الظّنّ‌، فإنّه لا يدع بينك و بين خليلك صلحا. ٧ - نبايد سوء ظن بر تو غلبه كند، زيرا گمان بد، ميان تو و دوستت صلح و آشتى باقى نمى‌گذارد. ٨ - ظنّ‌ العاقل كهانة. ٨ - گمان خردمند چون سخن غيبى است [مطابق واقع است]. ٩ - لا يفسدك الظنّ‌ على صديق أصلحه لك اليقين. ٩ - بر دوستى كه يقين تو او را به سازش آورده گمان بد به او باعث فساد و تباهى تو نشود. ١٠ - لا تكاد الظنون تزدحم على أمر مستور إلاّ كشفته. ١٠ - گمانها بر امر پوشيده و پنهانى جمع نگردند مگر آن را نمايان سازند. ١١ - لا تكن ممّن تغلبه نفسه على ما يظنّ‌، و لا يغلبها على ما يستيقن. ١١ - از كسانى مباش كه نفسش بر آنچه گمان دارد غلبه مى‌كند اما نفسش در آنچه يقين دارد غلبه نمى‌كند. ١٢ - أسوء الناس حالا من لا يثق بأحد لسوء ظنّه، و لا يثق به أحد لسوء أثره. ١٢ - بد حال‌ترين مردم كسى است كه از روى بدگمانى به كسى اعتماد نمى‌كند و كسى هم به خاطر رفتارش به او اعتماد نمى‌كند. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 @khoddamiyan
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیه‌السلام 🗓روز صد و چهلم ✅[١٤٠] العاقبة: سرانجام ١ - لكلّ‌ امرىء عاقبة، حلوة أو مرّة. ١ - براى هر كسى سرانجامى است شيرين يا تلخ. ٢ - من تورّط‌ في الامور غير ناظر في العواقب، فقد تعرّض لفادحات النّوائب. ٢ - كسى كه در كارها بدون دقت در عاقبت آنها فرو رود، با مصيبتهاى دشوار رو به رو خواهد شد. ٣ - عاقبة الكذب الذّم. ٣ - عاقبت دروغ، ذم و سرزنش است. ٤ - من أكثر فكره فى العواقب لم يشجع. ٤ - كسى كه در عاقبت كارها بيش از اندازه فكر كند، شجاعت ندارد. ٥ - عاقبة الكذب شرّ عاقبة. ٥ - عاقبت دروغ، بدترين عاقبت است. ٦ - الحازم من لم يشغله البطر بالنّعمة عن العمل للعاقبة. ٦ - دورانديش كسى است كه خوشى بيش از حدش از نعمتهاى خدادادى او را از كار براى آخرتش باز ندارد. ٧ - أحزم النّاس من كان الصّبر و النّظر في العواقب شعاره و دثاره. ٧ - دور انديش‌ترين مردم كسى است كه صبر در امور و نگريستن در عاقبت كار لباس زيرين و رويين او باشد. [عاقبت‌نگرى در كارها ملازم او باشد]. ٨ - أعقل النّاس أنظرهم في العواقب. ٨ - خردمندترين مردم، كسى است كه بيشتر در عاقبت كارها بنگرد. ٩ - راقب العواقب تنج من المعاطب. ٩ - عاقبت نگر باش تا از پرتگاههاى نابودى برهى. ١٠ - من نظر في العواقب سلم. ١٠ - هر كه عاقبت كارها را بنگرد، سالم بماند. ١١ - من راقب العواقب سلم من النّوائب. ١١ - كسى كه به سرانجام كارها بنگرد از حوادث [ناگوار] روزگار سالم بماند. ١٢ - لا عاقبة أسلم من عواقب السّلم. ١٢ - هيچ سرانجامى سالمتر از سرانجامى آشتى و دوستى با مردم نيست. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 @khoddamiyan
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیه‌السلام 🗓روز صد و چهل و یکم ✅[١٤١] العبادة: پرستش و بندگى خدا ١ - إنّ‌ قوما عبدوا اللّه رغبة، فتلك عبادة التجّار، و إنّ‌ قوما عبدوا اللّه رهبة، فتلك عبادة العبيد، و إنّ‌ قوما عبدوا اللّه شكرا، فتلك عبادة الأحرار. ١ - مردمى به اميد و شوق ثواب [بهشت] خدا را بپرستند اين عبادت تاجرانه است، و مردمى از بيم و هراس [از جهنم] خدا را بپرستند اين عبادت بردگان است، و مردمى خدا را براى سپاس از نعمتهايش بپرستند اين عبادت آزادگان است. ٢ - من لم يختلف سرّه و علانيته، و فعله و مقالته، فقد أدّى الأمانة، و أخلص العبادة. ٢ - كسى كه پنهان و آشكارش، كردار و گفتارش با هم اختلاف نداشته باشد، امانت [الهى] را ادا كرده و پرستش خدا را خالصانه انجام داده است. ٣ - العبادة انتظار الفرج. ٣ - پرستش [خدا]، انتظار فرج است. ٤ - لا عبادة كأداء الفرض. ٤ - هيچ پرستشى مانند بجا آوردن واجب نيست. ٥ - أفضل العبادة الصّمت، و انتظار الفرج. ٥ - برترين بندگى، خاموشى و انتظار فرج است. ٦ - السّكينة زينة العبادة. ٦ - آرامش، زينت عبادت و بندگى است. ٧ - أفضل العبادة الإمساك عن المعصية، و الوقوف عند الشّبهة. ٧ - برترين عبادت، خوددارى از گناه و توقف در كارهاى مشتبه است. ٨ - لا خير في عبادة ليس فيها تفقّه. ٨ - در عبادتى كه در آن تفقه نباشد، خيرى نيست. ٩ - [الهى] ما عبدتك خوفا من نارك، و لا طمعا في جنّتك، و لكن وجدتك أهلا للعبادة فعبدتك. ٩ - [پروردگارا] من تو را از ترس آتش جهنمت يا به طمع بهشتت پرستش نكردم، بلكه تو را شايسته پرستش يافتم، پس تو را پرستيدم. ١٠ - العبادة الخالصة أن لا يرجو الرّجل إلاّ ربّه و لا يخاف إلاّ ذنبه. ١٠ - عبادت خالص آن است كه مرد، اميدى به غير پروردگارش و ترسى از غير گناهش نداشته باشد. ١١ - إذا أحبّ‌ اللّه عبدا ألهمه حسن العبادة. ١١ - هرگاه خداوند بنده‌اى را دوست بدارد، خوبى عبادت را به او الهام خواهد كرد. ١٢ - نعم العبادة السجود و الرّكوع. ١٢ - خوب عبادتى است، سجود و ركوع براى خداوند. ١٣ - ترك الشهوات أفضل عبادة و أجمل عادة. ١٣ - برترين عبادت و زيباترين عادت، ترك شهوات است. ١٤ - الإخلاص عبادة المقرّبين. ١٤ - اخلاص در عمل، بندگى مقربان درگاه الهى است. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 @khoddamiyan
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیه‌السلام 🗓روز صد و چهل و دوم ✅[١٤٢] العتاب و الإعتاب:سرزنش، ملامت ١ - عاتب أخاك بالإحسان إليه و اردد شرّه بالإنعام عليه. ١ - دوستت را با احسان به او سرزنش كن و با انعام بر او، شرّش را از خود بر گردان. ٢ - لا تكثر العتاب، فإنّه يورث الضّغينة، و يحرّك البغضة. ٢ - زياد ملامت نكن، زيرا ملامت بسيار باعث كينه مى‌شود و دشمنى را بر مى‌انگيزد. ٣ - منك من أعتبك. ٣ - هر كه تو را [به خاطر بديهايت] سرزنش كند از خود توست. ٤ - استعتب من رجوت اعتابه. ٤ - طلب رضايت كند (با ملامت) از كسى كه اميد رضايتش دارى. ٥ - لا تكثر العتب في غير ذنب. ٥ - در غير گناه، زياد سرزنش نكن. ٦ - لا تقطع أخاك على ارتياب، و لا تهجره دون استعتاب. ٦ - با دوستت از روى ريب و شك قطع رابطه مكن، و بدون طلب رضايتش از او جدا نشو. ٧ - من كثر حقده قلّ‌ عتابه. ٧ - هر كه كينه‌اش زياد شد، كمتر سرزنش كند (چون خيرخواه نيست). ٨ - إذا عاتبت الحدث فاترك له موضعا من ذنبه، لئلاّ يحمله الإحراج على المكابرة. ٨ - هر گاه نوجوانى را ملامت كردى توجيهى براى گناهش بگذار، تا سخت‌گيرى تو، او را به لجبازى واندارد. ٩ - لا تعاتب الجاهل فيمقتك، و عاتب العاقل يحبّك. ٩ - جاهل را ملامت مكن كه با تو دشمنى كند، و خردمند را سرزنش كن كه دوستت دارد. ١٠ - من عتب على الدّهر طال معتبه. ١٠ - كسى كه روزگار را سرزنش كند، سرزنشش طولانى خواهد بود. ١١ - العتاب حياة المودّة. ١١ - ملامت كردن، حيات و زندگى دوستى است. ١٢ - إذا عاتبت فاستبق. ١٢ - هر گاه [براى ترك كارى] سرزنش كردى، خود به آن كار سبقت بگير. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 @khoddamiyan
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیه‌السلام 🗓روز صد و چهل و سوم ✅[١٤٣] العداوة: ستم و دشمنى ١ - بئس الزّاد إلى المعاد، العدوان على العباد. ١ - بد توشه‌اى است براى روز جزا، ستم كردن بر بندگان خدا. ٢ - إذا قدرت على عدوّك فاجعل العفو عنه شكرا للقدرة عليه. ٢ - زمانى كه بر دشمنت قدرت يافتى، با گذشت بر او شكر اين نعمت را ادا كن. ٣ - أعداؤك ثلاثة: عدوّك، و عدوّ، صديقك، و صديق عدوّك. ٣ - دشمنانت سه باشند: دشمنت، و دشمن دوستت، و دوست دشمنت. ٤ - ما أقبح العداوة بعد المودّة. ٤ - چه زشت است دشمنى پس از مودت و دوستى. ٥ - أكبر الأعداء أخفاهم مكيدة. ٥ - بزرگترين دشمنان، پنهان‌كارترين آنها در مكر و حيله‌اند. ٦ - المزاح بدء العداوة. ٦ - مزاح و شوخى آغاز دشمنى است. ٧ - لا يردّ بأس العدوّ القويّ‌ و غضبه بمثل الخضوع و الذلّ‌، كسلامة الحشيش من الرّيح العاصف بانثنائه معها كيفما مالت. ٧ - فشار و خشم دشمن قوى را، چيزى بمانند خضوع و سربزيرى باز نمى‌گرداند، مثل سالم ماندن گياه كه در برابر تندباد به هر سو كه بوزد خم مى‌شود. ٨ - قارب عدوّك بعض المقاربة تنل حاجتك، و لا تفرط‌ في مقاربته فتذلّ‌ نفسك و ناصرك، و تأمّل حال الخشبة المنصوبة في الشّمس التي إن أملتها زاد ظلّها، و إن أفرطت في الإمالة نقص الظّل. ٨ - به دشمنت اندكى نزديك شو تا به حاجتت برسى اما در نزديك شدن زياده‌روى مكن چون خود و ياورت را خوار مى‌كنى، و در گذاشتن چوب خورشيد دقت كن كه اگر آن را كمى خم كنى سايه‌اش درازتر شود و اگر زياد خم كنى سايه‌اش كوتاه گردد. ٩ - ما انتقم الإنسان من عدوّه بأعظم من أن يزداد من الفضائل. ٩ - انتقام انسان از دشمنش بالاتر از اين نيست كه به فضايل و خوبيهاى خود بيفزايد. ١٠ - استشر عدوّك تجربة لتعلم مقدار عداوته. ١٠ - از روى آزمايش با دشمنت مشورت كن تا اندازۀ دشمنيش را بدانى. ١١ - كن للعدوّ المكاتم أشدّ حذرا منك للعدوّ المبارز. ١١ - از دشمنى كه دشمنى‌اش را پنهان كند سخت‌تر بر حذر باش تا از آن كه آشكارا مبارزه مى‌كند. ١٢ - لا تستصغرنّ‌ أمر عدوّك إذا حاربته، فإنّك إن ظفرت به لم تحمد، و إن ظفر بك لم تعذر، و الضّعيف المحترس من العدوّ القويّ‌ أقرب إلى السّلامة من القويّ‌ المغترّ بالضّعيف. ١٢ - چون با دشمن پيكار كردى كار او را كوچك مشمار چرا كه اگر بر او پيروز شدى ستايش نشوى، و اگر او بر تو پيروز شود عذر تو پذيرفته نباشد، و ناتوانى كه خود را از دشمن قوى حراست و حفاظت كند به سلامت نزديكتر است تا نيرومندى كه فريب ضعف دشمن را بخورد. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 @khoddamiyan
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیه‌السلام 🗓روز صد و چهل و چهارم ✅[١٤٤] العدل: دادگرى ١ - سئل عليه السلام أيّهما أفضل، العدل أو الجود؟ فقال عليه السلام: العدل يضع الامور مواضعها، و الجود يخرجها من جهتها، و العدل سائس عامّ‌، و الجود عارض خاصّ‌، فالعدل أشرفهما و أفضلهما. ١ - از امام عليه السلام پرسيده شد: عدالت برتر است يا سخاوت‌؟ فرمود: عدالت هر چيزى را در جاى خود قرار مى‌دهد [و نظم كامل فراهم مى‌كند] ولى سخاوت كارها را از مسير خود بيرون مى‌برد، عدالت سياست عمومى ولى سخاوت، عارضۀ مخصوصى است كه شامل حال بعضى مى‌شود، پس عدالت، اشرف و برتر است. ٢ - و العدل منها [دعائم الإيمان] على أربع شعب: على غائص الفهم، و غور العلم، و زهرة الحكم، و رساخة الحلم، فمن فهم علم غور العلم، و من علم غور العلم صدر عن شرائع الحكم، و من حلم لم يفرّط‌ في أمره، و عاش في النّاس حميدا. ٢ - عدالت كه از پايه‌هاى ايمان است بر چهار شعبه است: دقت در فهم، فرو رفتن در دانش، قضاوت روشن و درست و بردبارى ثابت و پابرجا، پس هر كه فهميد به ژرفا و اعماق دانش، دست يافت و آن كه به ژرفاى دانش رسيد از سر چشمۀ احكام، سرشار باز گردد و هر كه حلم ورزد در كار خود كوتاهى نكند و در ميان مردم به ستودگى زندگى خواهد كرد. ٣ - ليس من العدل القضاء على الثّقة بالظّنّ‌. ٣ - از عدالت به دور است كه در قضاوت، اعتماد به مجرد ظن و گمان شود. ٤ - بالسّيرة العادلة يقهر المناوئ. ٤ - با روش عادلانه، مخالف شكست خواهد خورد. ٥ - التّوحيد أن لا تتوهّمه، و العدل ألاّ تتّهمه. ٥ - حقيقت توحيد آن است كه خدا را در وهم و در انديشه خود نياورى و عدل آن است كه او را [به هيچ بدى و ظلم] متهم نسازى. ٦ - استعمل العدل، و احذر العسف و الحيف، فإنّ‌ العسف يعود بالجلاء، و الحيف يدعو إلى السّيف. ٦ - عدل و دادگرى را بكار بند و از زورگويى و ستمگرى بر حذر باش، زيرا زورگويى ملت را به جلاى وطن وا مى‌دارد و ستم مردم را به قيام مسلحانه فرا مى‌خواند. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 @khoddamiyan
⬅️مطالعه روزانه سخنان حضرت امیر علیه‌السلام 🗓روز صد و چهل و پنجم ✅[١٤٥] العذاب: عذاب ١ - لا تأمننّ‌ على خير هذه الامّة عذاب اللّه، لقوله تعالى:«فَلا يَأْمَنُ‌ مَكْرَ اللّهِ‌ إِلاَّ الْقَوْمُ‌ الْخاسِرُونَ‌». ۱ - هرگز براى بهترين افراد اين امت از عذاب الهى ايمن مباش، زيرا خداوند سبحان فرمايد: (از مكر خدا احدى در امان نباشد جز مردمان زيانكار). ٢ - احذروا نارا قعرها بعيد، و حرّها شديد، و عذابها جديد، دار ليس فيها رحمة، و لا تسمع فيها دعوة، و لا تفرّج فيها كربة. ۲ - از آتشى كه عمقش زياد و حرارتش شديد و عذابش تازه است بر حذر باشيد. محلى كه در آن رحمت نباشد، فرياد كسى شنيده نمى‌شود و اندوه و ناراحتى در آن بر طرف نمى‌گردد. ٣ - الخلق السّيّ‌ أحد العذابين. ٣ - اخلاق بد، يكى از دو عذاب است. ٤ - الخشية من عذاب اللّه شيمة المتّقين. ٤ - ترس از عذاب خدا روش پرهيزكاران است. ٥ - بإغاثة الملهوف يكون لك من عذاب اللّه حصن. ٥ - با فرياد رسى درمانده، برايت پناهگاهى از عذاب الهى خواهد بود. ٦ - زيارة بيت اللّه أمن من عذاب جهنّم. ٦ - زيارت خانۀ خدا، ايمنى از عذاب جهنم است. ٧ - صحبة الأحمق عذاب الرّوح. ٧ - مصاحبت با احمق، عذاب روح است. ٨ - طول القنوت و السّجود ينجى من عذاب النّار. ٨ - در نماز، قنوت و سجود، را طول دادن، شخص را از عذاب دوزخ مى‌رهاند. ٩ - ظالم النّاس يوم القيامة مكبوب بظلمه محروب معذّب. ٩ - ستم كننده به مردم به واسطۀ ستمكاريش، روز قيامت سرافكنده و مورد خشم و گرفتار عذاب است.١٠ - كيف يسلم من عذاب اللّه المتسرّع إلى اليمين الفاجرة‌؟ ١٠ - چگونه از عذاب خدا سالم مى‌ماند كسى كه در سوگند دروغ، شتابنده است‌؟ ١١ - من أجار المستغيث أجاره اللّه سبحانه من عذابه. ١٢ - كسى كه مردم از شرّش در امان نباشند از عذاب الهى ايمن نماند. ١٣ - قوا أنفسكم من عذاب اللّه بالمبادرة إلى طاعة اللّه سبحانه. ١٣ - با شتافتن به طاعت از خداى سبحان، خودتان را از عذاب الهى حفظ‌ كنيد. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 @khoddamiyan