eitaa logo
خوشه ماه 💫
130 دنبال‌کننده
89 عکس
9 ویدیو
0 فایل
ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده ... ابوالفضل مورعابدی #یک_معلم آیدی من : @Jahadi_teacher
مشاهده در ایتا
دانلود
وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻗﺎﻃﻊ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﺰ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻧﭙﺮﺳﺘﻴﺪ ، ﻭ ﺑﻪ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﻧﻴﻜﻲ ﻛﻨﻴﺪ ; ﻫﺮﮔﺎﻩ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻳﺎ ﺩﻭ ﻧﻔﺮﺷﺎﻥ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭﺕ ﺑﻪ ﭘﻴﺮﻱ ﺭﺳﻨﺪ [ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺘﻮﻩ ﺁﻭﺭﻧﺪ ] ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺍُﻑ ﻣﮕﻮﻱ ﻭ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ [ ﺑﺎﻧﮓ ﻣﺰﻥ ﻭ ] ﭘﺮﺧﺎﺵ ﻣﻜﻦ ، ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺳﺨﻨﻲ ﻧﺮم ﻭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ [ ﻭ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭﺍﻧﻪ ] ﺑﮕﻮ . الإسراء (٢٣)
به نام خدا تا حالا زیاد این آیه و امثال این آیه رو در قرآن دیدیم یا شنیدیم .. آیاتی که ما رو به سفارش می کنن .. اما این بار می خوایم از یه جهت دیگه به این آیه نگاه کنیم .. در زبان عربی ( احسان ) رو هم با [ اِلی ] میارن هم با [ بٍ ] اگر با الی بیاد یعنی نیکی با واسطه یا بی واسطه .. ولی اگه با بِ بیاد ، یعنی فقط و ! یعنی چی؟ یعنی خدا می خواد بگه که باید به والدینت نیکی کنی ، اونم یه نیکی ! میگه هر گاه یکی از اون ها یا هردوشون به پیری رسیدن ، کوچک ترین توهینی بهشون نکن و بال های محبتت رو از روی فروتنی بر اون ها باز کن ... اونم چطور ؟ بله ، خدای مهربون دوست نداره که ما پدر و مادر رو به بفرستیم یا با گرفتن پرستار ، محترمانه ترکشون کنیم .‌.. . هر چقدرم که به فکرشون باشیم و بهترین پرستار رو براشون بگیریم ، هیچ کدوم جای خدمت خودمون رو نمی گیره ... چرا ؟ چون خدا از ما یه خدمت خواسته. ✍️ ... https://eitaa.com/khoshe_mah
به نام خدا 🔰از مبدا تا مقصد ! 🚫 همان طور که در متن قبل خواندیم ، خداوند در سوره مبارکه اسراء ، آیه ۲۳، نسبت به والدین ، از ما خدمتی خواسته بود و را با توجه به اين آیه نقد کردیم .. همچنین در ادامه آیه، از عبارت : ( إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا ... ) یعنی هر گاه یکی از آن‌ها یا هردوشان در کنار تو به سن پیری برسند ...... می شود فهمید که فرستادن پدر و مادر به کار درستی نیست و ما باید در کنار خودمان از آنها مراقبت و پرستاری کنیم . از آن طرف ، از عبارت پایانی آیه ۲۴ که می فرماید : ( وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا ) یعنی: ﻭ ﺑﮕﻮ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﺎﺱ ﺁﻧﻜﻪ ﻣﺮﺍ ﺩﺭ ﻛﻮﺩﻛﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ ، ﻣﻮﺭﺩ ﺭﺣﻤﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻩ ؛ می شود فهمید که خود پدر و مادر باید بچه هایشان را کنند ، نه صرفا و ! در یک نگاه اسلامی و الهی نسبت به و ، این پدر و مادر هستند که وظیفه اصلی را بر عهده دارند و هیچ نهاد دیگری نمی تواند مستقلا و بدون در نظر گرفتن نقش پدر و مادر به امر بپردازد. هستند پدر و مادر هایی که آنقدر غرق در کار و مشغله زندگی و شغلی شده اند که پاک فراموش کرده اند که وظیفه اصلی آنها به عنوان نهاد ، است ... و خیلی راحت برای اینکه این وظیفه را از سر خود باز کنند ، برای کودک ، می گیرند یا فقط این امر را به واگذار می کنند ... . البته در جامعه ای که بدون توجه به فرزندان، آنها را در دوران سرنوشت ساز ، به می فرستند و از عاطفه و محبت مادرانه و پدرانه محرومشان می کنند ، طبیعی است که همین فرزندان وقتی می شوند ، پدران و مادرانشان را به بفرستند ! به توجیهات هر دو گروه دقت کنید که چقدر شبیه به هم است! ( پدران و مادران در قبال کودکان و فرزندان در قبال پدران و مادران سالخورده ) : حوصله سر و کله زدن نداریم ، وقت نیست ، باید به کارهایمان برسیم ، پس رشد شخصی‌مان چه؟ ، پولش را می دهیم و ... . ✍️ https://eitaa.com/khoshe_mah
به نام خدا 🚫 🔰در آستانه ، نظر شما رو به روایتی از کتاب ینابیع المودة ، ج۲، ص۲۴۸ ، ح ۸۱۱ از مرحوم قندوزی حنفی ( از علمای ) جلب می کنم : راوی خبر کسی نیست جز ... خلیفه دوم ، عمر بن الخطاب ..‌.. [و از] عمر بن خطاب رضی الله عنه که فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله ، علی را منصوب کرد و فرمود: من كنت مولاه فعلي مولاه، اللّهم وال من والاه، و عاد من عاداه، و اخذل من خذله، و انصر من نصره، اللّهم أنت شهيدي عليهم. عمر بن خطاب گفت: یا رسول الله ، در کنار من جوانی بود با چهره ای زیبا و بوی خوش. به من گفت: ای عمر، رسول خدا صلی الله علیه و آله قراردادی بست که کسی جز منافق آن را نقض نمی کند! پس رسول خدا صلی الله علیه و آله دست مرا گرفت. گفت: [آری] ای عمر، او از نسل آدم نیست، بلکه جبرئیل بود که می خواست آنچه را که در مورد علی گفتم به تو تأکید کند ! ✍️ عمار https://eitaa.com/khoshe_mah
📌طبق وعده، در نشست خبری ۱۵ تیرماه ۱۴۰۲ در دفتر شهردار محترم، پیگیر سرنوشت الحاق ۱۰۰ هکتار زمین شدیم. همان صورتجلسه ای که مربوط به ۵ مرداد ۱۴۰۱ است( را جست و جو کنید)، همان الحاقی که فرماندار محترم ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ قول دادند که تا ۲۵ خرداد تعیین تکلیف شود و تا الان نشده! خلاصه اینکه دستگاه متولی زمین و مسکن در شهرستان، اداره راه و شهرسازی است حالا راه و شهرسازی باید زمین الحاق کند جایی داخل این زمین ها، کارخانه هایی مربوط به شهرداری است. شهرداری جهت تسهیل کار الحاق به نفع مردم، اعلام آمادگی کرده که کارخانه هایش را جا به جا کند. این جا به جایی تاسیسات کارخانه های شهرداری و تهیه زیرساخت آب و برق در محل جدید، هزینه های سنگین دارد. چون راه و شهرسازی مسئول حل مشکل زمین‌ و مسکن مردم است، باید بخشی از این هزینه جا به جایی را بدهد، چون اگر راه ‌و شهرسازی نیاز به الحاق نداشت که شهرداری نیازی به جابه جایی نداشت. اما حالا که شهرداری حاضر است تاسیسات را جا به جا کند، راه و شهرسازی شهرستان و استان و فرمانداری جهت تسهیل بخشی از این هزینه تعلل می‌کنند. 🧮اصلاً گیریم که اداره کل راه و شهرسازی پول ندارد به شهرداری بدهد، از الحاق ۱۰۰ هکتار حدود ۳۰۰۰ قطعه ۳۰۰ متری مسکونی ایجاد می‌شود (بدون در نظر گرفتن سایر کابری ها)، آیا راه و شهرسازی و فرمانداری نمی‌توانند از ۳۰۰۰ قطعه، ۵ قطعه(به عنوان مثال) به شهرداری بدهند تا این هزینه اینگونه جبران شود؟! این ساده ترین راه است که شهرداری هم مشکلی ندارد. اما تعلل آقایان راه و شهرسازی و عدم اضطرار که در ظاهر مشاهده می‌شود، حاکی از معذب نبودن برخی آقایان برای حل مشکل مردم است. 📌هر شهروند شرعا و قانونا یک مطالبه گر و مطالبه‌گری تکلیف است و نه تفریح. ۱۷ تیرماه۱۴۰۲ @heydar_neghasht
به نام خدا و ‼️ .. إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا ( الأحزاب / ۳۳ ) ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﭘﻠﻴﺪﻱ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﻧﻤﺎﻳﺪ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ [ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻭ ﻣﻌﺎﺻﻲ ] ﭘﺎﻙ ﻭ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪ .(٣٣) آیه بالا از سوره مبارکه احزاب ، معروف است به . برای ما شیعیان ثابت است که مصادیق چه کسانی هستند ، اما شبهه ای وجود دارد که بیان می کند چون آیات قبل و بعد این آیه شریفه ، خطاب به صحبت می کند ، پس مصداق در این آیه شریفه ... . نظر شما چیست ؟ واسه دیدن پاسخ این شبهه بزن روی لینک 👇👇👇👇 https://eitaa.com/khoshe_mah
یکی از دلایلی که وجود دارد برای اینکه مصداق در این آیه ، نیستند، وجود ضمیر کُم در این آیه است. همان طور که می دانید ، این ضمیر برای مذکر است و اگر قرار بود که این آیه هم مثل آیات قبل و بعدش ، مربوط به باشد ، باید مثل آیات قبل و بعد ، برای آن از ضمیر کُنَّ استفاده می شد .. . همان طور که ابن حجر مکی¹ می گوید: اکثر المفسرین علی انها نزلت في علی و فاطمه و الحسن و الحسین لتذکیر ضمیر عنکم و ما بعده. دلیل دوم، خیل کثیری از احادیث و روایات معتبر و متقن در کتب شیعه و اهل سنت هست که مصادیق واقعی را در این آیه معرفی می کند که امام علی ، امام حسن ، امام حسین و حضرت فاطمه (علیهم السلام) هستند. در پایان ، تنها به معرفی تعدادی از این مصادر برای اصحاب انصاف بسنده می کنم. ۱. صواعق المحرقه، ابن حجر مکی، ص۱۴۳، باب ۱۱ ✍️ https://eitaa.com/khoshe_mah
تعدادی از منابعی که به معرفی در می پردازند: • الکشف و البیان، ثعلبی، ج۸ ، ص۴۲ • تفسیر الکبیر، فخر رازی، ج۲۵ ، ص۲۰۹ • در المنثور، سیوطی، ج۵ ، ص۳۷۷ • خصائص الکبری، سیوطی، ج۲ ، ص۲۶۲ • غرائب القرآن، نظام الدین نیشابوری، ج۲۲ ، ص۱۰ • الاصابه، ابن حجر عسقلانی، ج۱۸ ، ص۲۶۵ • تاریخ دمشق، ابن عساکر، ج۴۲ ، ص۹۸ • مسند احمد بن حنبل، ج۶ ، ص۳۰۴ • ریاض النضره، محب الدین طبری، ج۳ ، ص۱۵۲ • ذخائر العقبی، محب الدین طبری، ص۲۱ • صحيح مسلم، ج۴، ص۱۸۸۳ • کفایة الطالب، گنجی شافعی، ص۵۴ • ینابیع المودة، قندوزی، ج۱، ص۳۱۹_۳۲۳ • شواهد التنزیل، حسکانی، ج۲، ص۱۸_۱۴۰ • مناقب ابن مردویه، ص۳۰۱ • صواعق المحرقه، ابن حجر مکی، ص۱۴۳ • رشفه الصادی، علوی حضرمی، ص۲۹_۳۴ • تاریخ الکبیر، بخاری، ج۸ ، ص۲۵ • الجامع الصحیح، ترمذی، ص۸۵۴ • جامع الاصول، ابن اثیر، ج۱۰ ، ص۱۰۰ • مستدرک حاکم نیشابوری، ج۳، ص۱۴۳ • معجم الصغیر، طبرانی، ج۱ ، ص۶۵ • اسدالغابه، ابن اثیر، ج۲، ص۱۲ و ۲۰ https://eitaa.com/khoshe_mah
هدایت شده از حجت الاسلام دومیری
| ادعای باطل 🔹️ادعای ولایت مداری برای شخصی که رغبت نمی‌کند بیانات امام جامعه را بخواند یک حرف گزاف است. یک ادعای باطل است. 📥 لینک دانلود سخنرانی@mahdi_domeiri
هدایت شده از حجت الاسلام دومیری
| شکل‌گیری دولت اسلامی 🔹️تا زمانی که کارگزاران نظام شناخت از مبانی فکری ولی جامعه پیدا نکنند، دولت اسلامی شکل نخواهد گرفت. 📥 لینک دانلود سخنرانی@mahdi_domeiri
هدایت شده از حجت الاسلام دومیری
| شناخت منظومه فکری ولی 🔹️ولایت مداری زمانی اتفاق می افتد که ولی را مدار زندگی خود قرار دهیم و ولی، زمانی مدار زندگی ما قرار می گیرد که بشناسیم ولی چه می خواهد از ما، منظومه فکری ولی را بشناسیم، دیدگاه ولی را بشناسیم. بدانیم ولی چگونه فکر می کند چگونه تصمیم می گیرد، کدام اهداف را مد نظرش قرار داده است؟ کدام هدف برای ولی مهم تر و اقدم است؟ اهم و مهم های دیدگاه فکری ولی را تشخیص بدهیم. 📥 سلسله جلسات «دولت اسلامی»@mahdi_domeiri
به نام خدا اسباب و مسبّبات هر چیزی در این دنیا ، قدرت و اراده خداست. از نظر توجه به و ، همه به جای خود درست و در نظام اتمّ هستی ، همه چیز بر اساس و اداره می شود و اگر اندک و واسطه ای را از کار باز داریم، چرخ دایره وجود می ایستد. این چیزی است که خدا اراده کرده است. جبرائیل ، وحی است. میکائیل رزق و روزی ، اسرافیل نفخ صور ، عزرائیل قبض روح ، شیطان، ضلال و پیامبران و امامان ، هدایت و ... . البته باز هم ذکر این نکته واجب و ضروری است که همه مراتب وجود ، جمال و جلال الهی هستند و مراتب تجلیات ربوبی اویند و هیچ موجودی از خود ندارد و همه رام و مسخر فرمان او هستند. فهم همین موضوع ، کلید حل بسیاری از مشکلات است. قرآن هم به این نکته اشاره کرده است : [ و ما رمیت اذ رمیت ولکن الله رمی¹ ] نسبت دادن رمی به پیامبر و هم نفی آن از او ، اشاره دارد به مقام . یعنی هم تو تیر انداختی درست است ( ) و هم تو تیر نینداختی ( ) برای همین است که قرآن در جایی می فرماید: خداوند، هنگام مرگ اشخاص ، جان آن ها را می گیرد² با آن که ملک الموت موکل بر قبض روح بود و در جایی خود را هادی و مضلّ می نامد³ با این که جبرئيل و پیامبر هادی و شیطان مضلّ است. اگر کسی این مشرب عرفانی را درک کند و به دل برساند، معنای دقیق عبارت ( لا موثر فی الوجود الا الله ) را می‌فهمد و بسیاری از مشکلاتش رفع می شود. 1. انفال ، ۱۷ 2. زمر ، ۴۲ 3. نحل ، ۹۳ ✍️ عمار برگرفته از کتاب شریف چهل حدیث امام خمینی (ره) https://eitaa.com/khoshe_mah