◀️پرسش و پاسخ اینستاگرامی با دکتر خسروپناه با موضوع «نسبت ولایت فقیه با مردمسالاری و استبداد»_ بخش دوم
❓۴-آیا در طول چهل سال گذشته، درباره نظارتی که بر رهبری صورت میگیرد، به مردم اطلاعرسانی شده است؟
این نکته را میپذیرم. خوب است مجلس خبرگان سخنگو داشته باشد. همه قوا و نهادها سخنگو دارند جز مجلس خبرگان. کمسیون تحقیق هر دو سه ماه یکبار با رهبری جلسه دارند و حتی برخی اشکالات مربوط به دفتر رهبری یا زیرمجموعههای رهبری را با آقا طرح میکنند و ایشان توضیح میدهند، گاهی رهبری آنها را قانع میکنند و گاهی هم آقا قانع میشوند و دستور اصلاح میدهند. خوب است این موارد به مردم اطلاع داده شود.
اما باید بگویم، یک نوع فرافکنی باعث شده همه مطالبهگری مردم و نخبگان به سمت رهبری سوق پیدا کند در حالی که مفاسد کذایی و اختلاسهای میلیاردی و رانتها مربوط به زیرمجموعههای رهبری نیست.
میلیاردها تومان در وزارت ارتباطات هزینه شد ماهواره به فضا بفرستند و ناکام بودند اما نیروهای مسلح یکصدم آن هزینه را هم نکردند و موفق شدند. در خودروسازی فساد است، رانتخواریهای بعضی نمایندگان مجلس هست، فساد در بانکهاست؛ جالب است هیچ موقع این مطالبه را در ذهن نخبگان ایجاد نمیکنند اما مرتب طرح میشود که ولی فقیه چرا به سؤالات پاسخ نمیدهد؛ این یک رفتار فرافکنانه است که مردم و نخبگان را سرگرم کنند تا مافیای اقتصادی کار خودش را بکند.
سلطانهای مختلف طلا و شکر و سکه و... ناشی از ساختارهای معیوب در بخشهای اجرایی کشور است، نخبگان مطالبهگری را از ساختارهای اجرایی بالا ببرند. متأسفانه اینها را رها کردیم و رفتیم سراغ رهبری که آیا پاسخگو هست یا نیست؟ شما در این چهار دهه، چند فقره فساد در سیستمهای زیرمجموعه رهبری دیدید؟ بله به صداوسیما نقدهایی وارد است، ممکن است ما به عملکرد فلان فرد در دفتر رهبری هم نقد داشته باشیم؛ اما در ارتش و سپاه آنقدر نظارت قوی دارند که اگر یک ریال جابجایی صورت گیرد، سریع آن افراد را محاکمه میکنند. این قدرت و اقتدار نظامی ایران به خاطر سلامت مجموعه نظامی زیرمجموعه رهبری است. اگر فساد داشت اقتدار نداشت.
مجموعه اجرایی کشور توان این را ندارد که قیمت حبوبات را کنترل کنند. نبود اقتدار به خاطر وجود فساد است.
نخبگان، حوزویان و دانشگاهیان، پرسشگری را ببرند در جاهایی که زندگی جامعه را مختل کرده است. البته مطالبهگری از صداوسیما و قوه قضاییه باید صورت گیرد.
❓۵- چرا رهبری با خبرنگاران و رسانهها مصاحبه نمیکنند؟
🔹رهبری مکرر با دانشجویان، اساتید و غیره جلسه پرسش و پاسخ دارد و اینکه بگوییم رهبری پاسخگو نیست، حرف غلطی است. شما کدام رهبر و نفر اول دنیا را سراغ دارید که این همه جلسه پرسش و پاسخ با اقشار مختلف داشته باشد؟ با این حال اینکه دوستان پیشنهاد میدهند که رهبری جلسه با خبرنگاران هم داشته باشند خیلی هم عالی است. من مسئولیتی ندارم ولی این را به بعضی مسئولان در دفتر رهبری منتقل خواهم کرد که عدهای از دوستان پیشنهاد میکنند رهبری با خبرنگاران هم جلسه داشته باشد؛ این جلسه هم خوب است با خبرنگاران متعدد باشد نه اینکه از قبل هماهنگی شود. خوب است شخص رهبری، همه رؤسای قوا و مدیران میانی با خبرنگاران جلسات داشته باشند و پرسش و پاسخ صورت گیرد.
❓۶-آیا بین دیدگاه آیتالله مصباح یزدی که مقبولیت را دخیل در مشروعیت نمیدانند با دیدگاه رهبری که مقبولیت را جزء مشروعیت میدانند تغایری هست؟
نقش مقبولیت مردم در مشروعیت جامعهشناختی را همه قبول دارند و جای بحث نیست؛ اما آیا مقبولیت مردمی در مشروعیت فقهی و فلسفی نقش دارد یا نه؟
بعضی فقها مثل آیتالله منتظری معتقدند مقبولیت مردم در اصل وضع ولایت فقیه هم نقش دارد. ایشان میگوید شارع اوصاف را مشخص کرده ولی وقتی مردم انتخاب کردند اصل ولایت بالفعل میشود؛ مثل اینکه یک بخش نصب ولایت را خدا انجام داده و یک بخش را مردم.
اما آیتالله مصباح و شخص حضرت امام هم این نظر را ندارند. اکثر فقها معتقدند مشروعیت فلسفی فقهی یعنی نصب ولایت از آن خداست. اگر مردم قبول داشتند میتواند اعمال ولایت کند و اگر نداشتند نمیتواند.
حضرت امام در کتاب ولایت فقیه تأکید دارند ولایت به جعل شارع مقدس است. ولایت با وکالت فرق دارد، وکالت از طرف مردم است و ولایت به جعل شارع مقدس است.
اما نظر مقام معظم رهبری در این باره چندان روشن نیست؛ بعضی عبارات ایشان نشان میدهد مقبولیت مردم را در مشروعیت فقهی فقیه دخیل میدانند یعنی اگر مردم قبول نکنند نه تنها اعمال ولایت که حتی اصل ولایت فقیه هم تمام نیست، بعضی عبارات میرساند که از نظر ایشان تنها مشروعیت جامعهشناختی فقیه به مقبولیت مردمی وابسته است.
من یکی دوبار به برخی نزدیکان حضرت آقا عرض کردم خوب است آقا این را باز کنند.
📡 @andisheqalam
🆔 @khosropanah_ir
◀️پرسش و پاسخ با دکتر خسروپناه_ بخش۳
❓۷-امیرالمؤمنین نقد حاکم را اختیار مردم دانستند؛ آیا حق نقد حاکم اسلامی درجامعه ما به رسمیت شناخته شده؟
🔹آنچه داریم نصیحت ائمه مسلمین است که هم میتواند در مکانیسمها باشد و هم به صورت نقد؛اما بدون توهین و تخریب،باید اخلاق نصیحت رعایت شود.اگر درجامعه ما کسی بخواهد نقدهایی که به رهبری شده جمع کند، چندجلد کتاب میشود.
من معتقدم قانونا وشرعا نقد رهبری هیچ اشکالی ندارد.اما اخلاق و منطق را باید رعایت کرد.
❓۸-نحوه نظارت رهبر در قانون اساسی ما، شبهه دور دارد.
🔹دور در فلسفه محال است ومحال اتفاق نمی افتد،وقتی میگویید اتفاق افتاده پس دور نیست.بعضی اصطلاحا آن را دور حقوقی خواندهاند. دور حقوقی محال نیست و در کل نظامهای حقوقی وجود دارد. انتصاب عالیترین مقامات قضایی آمریکا دست رئیسجمهور است.رئیس جمهور آمریکا تمام مصوبات مجلس رامیتواند وتوکند. رئیسجمهور فعلی ما انتخابات رئیس جمهور بعدی رابرگزارمیکند.دور حقوقی در همه دنیا هست ومفری هم نیست.
امادرباره بحث ایران باید بگویم رهبری تنها فقهای شورای نگهبان را انتخاب میکند و حقوقدانان رامجلس.
📡 @andisheqalam
🆔 @khosropanah_ir
🔰 موضوع: نقش اساتید در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
🔷 مدرس: حجت الاسلام والمسلمین دکتر خسروپناه
💠 دوره به صورت مجازی از طریق سامانه آموزش آنلاین واحد دزفول برگزار میشود که از طریق لینک زیر قابل دسترسی است:
♦️ http://lms.iaud.ac.ir/c165_13982_3275
⏪ زمان : سه شنبه ۶ خرداد و جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۳۰
❗یک یا چند روز قبل از برگزاری جلسه جهت دانلود نرم افزار های مورد نیاز برای اتصال به سیستم وارد سایت زیر شوید و گزینه "مرکز آموزش آنلاین" را بزنید:
🌐 www.iaud.ac.ir
🛑ورود به کلاس فقط در ساعت تعیین شده جلسات امکان پذیر است.
🆔 @khosropanah_ir
کلام جدید۲۰.mp3
زمان:
حجم:
16.56M
#بشنوید
🔰 تدریس کلام جدید استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع وحیشناسی(۲)
🔻 مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر
#جلسه_بیستم | ۲۵رمضان ۱۴۴۱
🆔 @khosropanah_ir
محوریابی بیانات رهبر معظم انقلاب به مناسبت روز قدس.pdf
حجم:
1.06M
💠 سخنان تاریخ ساز مقام معظم رهبری درباره #روز_جهانی_قدس و فلسطین قابل توجه برای عموم مردم و نخبگان است.
🆔 @khosropanah_ir
🌷 جانباز قطع نخاعی ناصر توبهای در سن ۲۱ سالگی فرماندهی یکی از گردانهای لشکر ۴۱ ثارالله کرمان را بر عهده داشت که در آن زمان حاج قاسم سلیمانی در سمت فرماندهی لشکر خدمت می کرد.
🍃 سردار شهید حاج قاسم سلیمانی وقتی نزدیک ایام عید می خواست به کرمان و به دیدار والدین خود برود به همسر این جانباز زنگ می زد و می گفت: "من دو روز به خانه شما می آیم." لباسی تهیه می کرد و به خانه او می رفت. جانباز را استحمام می داد، تخت او را آماده می کرد و در این دو روز به همسر جانباز می گفت کار آشپزخانه هم به عهده من است؛ دو روز خدمت گذاری این جانباز قطع نخاعی را داشت؛ بعد به سمت خانه خودش میرفت.
🍃 حالا میفهمی که چرا حاج قاسم فرمود: تا شهید نباشی، شهید نمیشوی.
🆔 @khosropanah_ir
کلام جدید۲۱.mp3
زمان:
حجم:
15.79M
#بشنوید
🔰 تدریس کلام جدید استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع وحیشناسی(۳)
🔻 مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر
#جلسه_بیست_و_یک | ۲۶رمضان ۱۴۴۱
🆔 @khosropanah_ir
📌شیرینی مقاومت
فروش بنزین به ونزوئلا و انتقالش با نفتکشهای ایرانی از طریق تنگه جبل الطارق و اقیانوس اطلس، یکی از دستاوردهای حمله موشکی به #عین_الاسد و قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران و جریان #مقاومت به دست بزرگ مرد تاریخ شهید حاج قاسم سلیمانی بود. این قدرت و عظمت از نظریه نظام انقلابی نشات گرفت؛ نه نظریه سکولاریسم.
احسنت و آفرین بر مردان مجاهد و شجاع انقلابی و درود بر فاتحان فتح المبین و خرمشهر قهرمان و دزفول، پایتخت مقاومت و همه شهدای انقلاب و دفاع مقدس و مدافعان حرم و سلامت!
🆔 @khosropanah_ir
کلام جدید۲۲.mp3
زمان:
حجم:
17.83M
#بشنوید
🔰 تدریس کلام جدید استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع شبهات جدید خاتمیت
🔻 مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر
#جلسه_بیست_و_دو | ۲۷رمضان ۱۴۴۱
🆔 @khosropanah_ir
5.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸قربونت امام رضا علیه السلام
چقدر دلتنگتیم
دوری از مضجع شریفت، قدر عظمت تو را به ما نشان داد
🔸آقاجان محروممان مساز
دعا کن سلامت به این کشور برگردد
آمین یا رب العالمین
🆔 @khosropanah_ir
#رویت_هلال
بسم الله الرحمن الرحیم
بحث رویت هلال و اعلام عید فطر همانند سالهای گذشته معرکه آراء علما شد و منشا این اختلاف در تفاوت مبنایی در حقیقت رویت است و اینکه مقصود از رویت، رویت مسلح یا غیرمسلح و نیز تمایز در وحدت یا اختلاف افق است.
روایات شیعه و اهل سنت بر رویت تاکید میکند و بیشک مقصود از رویت، رویت متعارف در عرف جامعه است.
پس موضوع افطار و امساک شرعی، تولد هلال نیست که با محاسبات ریاضی به صورت یقینی کشف میشود چون متعلق چنین یقین ریاضی، تولد هلال است نه رویت هلال که موضوع حکم شرعی است. موضوع حکم شرعی، رویت معرفتشناسانه است نه تولد هستیشناسانه هلال.
این مفهوم متعارف عرفی از رویت در اعصار مختلف مصادیقی دارد؛ از جمله مشاهده هلال با چشم غیرمسلح در حیاط یا پشت بام منزل، مشاهده هلال با چشم غیرمسلح در مکانهای مرتفع و بالای کوهها که در عصر ائمه استفاده میشد، مشاهده هلال با چشم مسلح متعارف همچون عینک و دوربینهای معمولی نه تلسکوپ و سی سی دی کمیرا.
پس نباید گرفتار یکسانانگاری مفهوم رویت عرفی با مصداق آن در عصر نبوی یا ولوی شد.
بنابراین مصداق مشاهده متعارف هلال در عصر ما اعم از رویت مسلح(عینک و دوربینهای متعارف) و رویت غیرمسلح است که به عنوان رویت شرعی به شمار میآید.
شایان ذکر است که هلال پس از دوازده ساعت از تولدش با چشم غیرمسلح قابل رویت است؛ هر چند موانع جوی وجود داشته باشد و لکن قابلیت رویت هست و همین برای حکم شرعی کفایت میکند و فقیه باید به مصداق استهلال عرفی دست یازد.
لذا در وضعیت متغیرهای جوی در دنیای کنونی و تحولات سماوی باید فقیه با کمک کارشناسان متدین از زمان تولد هلال مطلع گردد.
همچنین اگر رویت شرعی در نقطهای از زمین تحقق یابد؛ نقاط دیگری که قریب الافق یا در عرض جغرافیایی مقارن(با وجود اختلاف در طولهای جغرافیایی) رویت به شمار میآید. پس اشتراک نقاط مختلف زمین در بخشی از شب کفایت میکند.
✍ عبدالحسین خسروپناه
حوزه علمیه قم
اول شوال ۱۴۴۱
🆔 @khosropanah_ir
🔰 ارزیابی منطقی و اخلاقی مجلس دهم
بسم الله الرحمن الرحیم
والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر
🔸 دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با ریاست جناب دکتر علی لاریجانی همانند هر دوره دیگری به پایان رسید. عده ای از عالمان و نخبگان به شکل کتبی و حضوری تقدیر کردند و مدح و ثنا نمودند و خدا قوت گفتند؛ ما نیز از باب ادای ادب لازم است تلاش خالصانه و خدمات مجلس و ریاست محترمش را سپاس گویم.
عقلانیت اسلامی اقتضا می کند که آزادانه و دور از تعارفهای معمولی به ارزیابی منطقی و اخلاقی مجلس دهم پرداخته و به پرسشهای جمع دیگری از نخبگان پاسخ داده شود.
🔸 امتیازهای مجلس دهم به تصریح رئیس محترم مجلس عبارتند از: داشتن ۶۲درصد رای مردم، سابقه اجرایی ۸۰ درصد نمایندگان، ۱۶۷ دکترا و پستاک، ۱۳۰ ایثارگر و ۱۶ فرزند شهید از ۲۹۰ نماینده، اصلاح قانون بازنشستگی و منع بکارگیری آنها، تصویب بودجه خاص برای شرکتهای دانش بنیان، تصویب قانون مربوط به توسعه اشتغال در مناطق روستایی و عشایری، تقویت و توسعه نظام استاندارد، حمایت از سپاه پاسداران علیه تروریست خواندن آمریکا و غیره.
🔻 اینک بعد از سپاس مجدد، پرسشهای اساسی را از مجلس دهم میپرسم:
1⃣ چرا مجلس دهم نظارت قانونی بر عملکرد نمایندگان را مصوب نکرد؛ نظارتی که از فساد اخلاقی و مالی آنها پیشگیری می کرد؟ آیا رد صلاحیت جمع قابل توجهی از نمایندگان توسط شورای نگهبان به جهت فساد اقتصادی یا اخلاقی، کارنامه مجلس دهم را متزلزل نمی کند؟
2⃣ نظارت مجلس دهم بر عملکرد دولت به ویژه وضعیت خودرو و فروش شرکتهای اقتصادی به ثمن بخس چگونه بوده است؟
3⃣ کارشناسان اقتصادی معترفند که اصلاح قانون مالیاتی و الکترونیک سازی آن به ویژه برای اقشار پردرآمد جامعه از جمله جراحان و وکیلان و ملاکان، مشکلات مالی دولت را ترمیم میکند؛ آیا مجلس دهم بدان اهتمام ورزید؟
4⃣ چرا هر نماینده ای که وارد مجلس میشود باید خودرو و مبلغی نزدیک به یک میلیارد تومان به او داده شود و چرا مبالغ کلان در اختیار آنها است و نظارتی بر نحوه مصرف مبالغ به ویژه در تبلیغات انتخاباتی آنها وجود ندارد؟
5⃣ چرا نمایندگان مجلس دهم بیش از هر دوره دیگر مجلس در امور اجرایی کشور دخالت کردند و وزرا به ویژه وزیر کشور را در تعیین استانداران و فرمانداران تحت فشار قرار دادند و همین باعث ضعف تقنین و نظارت مجلس گردید که وظیفه اصلی این نهاد ارزشمند است.
6⃣ طبق نظر متخصصان، قوانین ساختاری بانکها از مهمترین عوامل نقدینگی و تورم در کشور است و به جای گردش ثروت در مسیر اشتغال زایی و جهش تولید به سمت خرید و فروش زمین و ارز و طلا میروند؛ چرا مجلس به تجمیع بانکها و اصلاح قانون آنها گام اساسی برنداشت؟
7⃣ مطابق نظر کارشناسان اقتصادی، قدرتهای مافیای مالی و وارداتچی ها که مدیریت کالاهای اساسی کشور از کود و بذر و حبوبات و خودرو و ارز و طلا و غیره را در اختیار دارند؛ از عوامل مهم رکود تولید و اشتغال است؛ مجلس دهم برای مقابله با این تهاجم اقتصادی چه کرد؟ آیا نباید قصه دردناک گمرک را حل می کرد؟ آیا نباید جلو واردات بی رویه کالاها را می گرفت؟ چرا باید تولید بذر در کشور تعطیل شود و در وضع تحریم حداکثری محتاج غرب شویم؟ چرا با وجود ظرفیت تولید گیاهان دارویی و گل محمدی در کشور باید ۹۵ درصد اسانس کشور از خارج وارد شود؟
💢 جناب دکتر لاریجانی عزیز که عمری در خدمت سپاه و صدا و سیما و شورای عالی امنیت ملی و مجلس بودید؛ خداوند متعال را به خون دوستان شهیدم شاهد میگیرم که این پرسشها از رنج دل فقیران و مساکینی است که قلبم را به درد آورده است و نه از سر غرض ورزی یا گرایش سیاسی که این کمترین همانند عموم مردم از همه گرایشهای سیاسی که گرفتار رانت و فساد شدند برائت می جویم.
اعتدال و امت وسط بودن با خواندن و نوشتن خطبه های علی علیه السلام تحقق نمی یابد که باید از طریق انطباق عمل کارگزاران نظام با سیره علوی ظهور یابد.
امیدوارم مجلس یازدهم به ویژه هیات رئیسه آن به پرسشهای این مرقومه توجه نمایند که تا چشم به هم زنند چهار سال خواهد گذشت و در پیشگاه محکمه عدل الهی پاسخگو خواهند بود و در معرض داوری امت حزب الله قرار خواهند گرفت.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
✍ عبدالحسین خسروپناه
حوزه علمیه قم
دوم شوال ۱۴۴۱
🆔 @khosropanah_ir