🔻 *معرفی تعدادی از علما و عرفای بزرگ دزفول* / *سرسلسله عرفان اصیل شیعی را بشناسید*
🔹 *دکتر خسروپناه :* "دزفول بزرگانی داشته که بعضی از آنها را حتی اسمشان را هم نشنیده ایم، این بد است! روایتی از پیغمبر اکرم (ص) است که دو دسته هستند که قدر عالِم را نمیدانند، یکی فرزندان عالِم ، و دیگری همسایگان آن، که از همسایه ها تعبیر به *همشهری ها* هم میشود.
🔹 *مرحوم سید صدرالدّین کاشف دزفولی* که از عرفای بزرگ بوده و در وادی السلام نجف بخاک سپرده شده اند، ایشان هم استادِ عرفانِ شیخ انصاری ره و هم استادِ عرفانِ آ سید علی شوشتری ره بوده است، که آ سید علی شوشتری سر سلسله عرفان اصیل شیعی و استاد اساتید بزرگی چون آ سید علی قاضی طباطبایی (ره) و آیت الله بهجت (ره) و امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره) بوده است.
🔹 *یعنی مرحوم سید صدرالدّین کاشف دزفولی سر سلسله عرفان اصیل شیعی بوده است.*
🔹مجمع الرّسائل مرحوم کاشف دزفولی اخیرا توسط محقّقین دزفولی (آقای حکمت فر و دیگر عزیزان) منتشر شده است.
🔹 *مرحوم سید عبدالله داعی دزفولی* پدر زن مرحوم کاشف دزفولی است، که ایشان کمتر از دو قرن پیش از دنیا رفته اند و مزارش در دزفول است. دیوان اشعار زیبا و پرمعنای ایشان نیز منتشر شده است.
🔹 *خاتم الفقهاء و المجتهدین شیخ مرتضی انصاری ره* که برای تحصیل علم در دزفول از محضر علما و بزرگان دزفول استفاده کردند. در کاشان از محضر ملا احمد نراقی استفاده کردند و سپس به حوزه علمیه نجف رفتند.
🔹والده شیخ مرتضی گفته بود من تعجب ندارم از اینکه فرزندم به این مقام رسیده، چون بدون وضو به او شیر ندادم. مرحوم صاحب جواهر که مرجع تقلید بود در اواخر عمرشان مردم را به شیخ مرتضی ارجاع میدادند. که بعد از وفات صاحب جواهر، شیخ انصاری بدلیل تقوا و تهذیب ، مرجعیت را نپذیرفتند و با التماس و اصرار مردم پذیرفتند که آثار معروف و معتبر ایشان هنوز هم در حوزه های علمیه تدریس میشود.
🔹شیخ مرتضی انصاری ره را بعنوان فقیه جامع الشرایط معرفی کردند، که ولایت فقیه جامع الشرایط در کلام معصوم آمده است و چیزی نیست که اخیرا تاسیس شده باشد. ولایت فقیه حتی در عصر امام صادق ع نیز برقرار بوده است.
🔹در همین دزفول، افرادی بودند کاسب، اما مورد توجه امام زمان عج ، مثل *مرحوم محمد علی جولای* دزفولی که همه میشناسند اما کسانی هم بودند که ما نمیشناسیم ولی مورد توجه و عنایت امام زمان عج بودند. در زمان خودمان نیز اشخاص معمولی بودند که نه حوزه رفتند و نه ... ولی مورد توجه امام زمان بودند.مثل *ملا مهدی قلمباز* انقدر با خدا انس داشت که من کمتر کسی دیدم که اینقدر با خدا انس داشته باشد . اینها به مقام رضا رسیده بودند.
🔹 *مرحوم ملا محمد رشید ضیایی دزفولی* که دیوانی دارد که آنرا به نام حضرت زهرا س نامگذاری کرده اند، بنام *دیوان زهرائیه* که منبریهای قدیم دزفول اشعار این دیوان را می خواندند مثل مرحوم ملا جواد تدین نژاد و مرحوم مصطفوی که حدود ۱۲۰ سال عمر کردند و خادم اهل بیت ع بودند و دو سال پیش مرحوم شدند.
🔹مرحوم ضیایی دزفولی شاگرد شیخ انصاری ره و میرزای شیرازی بودند و اجازه اجتهاد هم داشتند.
🔹در دیوان زهرائیه، اشعاری راجع به حضرت اباالفضل العباس ع دارد
🔹یکی دیگر از علمای شهر دزفول، *مرحوم حجت الاسلام شیخ عبدالحسین معزّی دزفولی* است که ایشان پدر مرحوم آیت الله شیخ محمدعلی معزی هستند که مدرسه علمیه آ شیخ محمدعلی در محله قلعه موجود است. مرحوم آیت الله قاضی دزفولی و علامه مخبر دزفولی و آیت الله تدین نژاد و ... همگی شاگردان مرحوم شیخ محمدعلی معزّی دزفولی هستند.
🔹مرحوم شیخ عبدالحسین معزّی دزفولی دیوانی دارد *دیوان بهار دزفولی* که عزیزان آقایان حکمت فر و محقق ، این دیوان را تصحیح کرده اند که این دیوان مثنوی بلندی در مورد امام حسین ع دارد
✍ سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر خسروپناه در هیات روضه الزهرای دزفول
🆔 @khosropanah_ir
فقه نظام ولایی 3.mp3
زمان:
حجم:
25.43M
#بشنوید
🔰 درس خارج فقه استاد خسروپناه
فقه نظام ولایی مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر سال تحصیلی ۹۸-۹۹
#جلسه_سوم
🆔 @khosropanah_ir
🔸 وقتی تیتر درشت روزنامه همشهری را دیدم که نوشت: «مرگ مرد بسیجی در درگیری با اشرار» جا خوردم و شک کردم آیا تیتر یک روزنامه صهیونیستی است یا روزنامه ایرانی؟!!!
خداوندا به کی باید شکایت کنیم که روزنامه رسمی یک نهاد کشوری که با درآمد مردم ارتزاق می کند؛ شهادت یک جوان رشید و مدافع نوامیس مردم و شهید راه امنیت را مرگ می خواند.
ای اف بر دنیایی که دنیاطلبانش در لجنزارش غوطه ورند.
🔻 ای اف بر قدرت طاغوتی و سیاست شیطانی که اینگونه آدم های را گم و بی هویت می کند.
🌷 برادر شهیدم محمد محمدی عزیز؛ شهادتت مبارک، جهادت در راه خدا مبارک و ضیافت نبوی و علوی و ولوی مبارکت باد.
محمدی جان تو شهید و زنده ای و آنانکه تو را مرده می پندارند، در همین دنیا گرفتار مرگند.
ای شهید امر به معروف و نهی از منکر به جای وزرات ارشاد و شهرداری تهران از تو عذرخواهم، تو به دل نگیر، هر کسی درک و شعوری دارد؛ اینها نام اسلامی را از میدان جمهوری اسلامی هم برداشتند نام شهید را از تابلوها و کتابهای درسی هم برداشتند اینها نمی خواهند تفکر اسلام بماند چون ولایت الهی را کنار زدند و اما «و ما لکم من دون الله من ولی و لانصیر».
🍃 محمدی جان: سلاممان را به همه شهدای امر به معروف و نهی از منکر و مخصوصا برادرم علی خلیلی برسان.
🆔 @khosropanah_ir
فقه نظام ولایی 4.mp3
زمان:
حجم:
22.47M
#بشنوید
🔰 درس خارج فقه استاد خسروپناه
فقه نظام ولایی مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر سال تحصیلی ۹۸-۹۹
#جلسه_چهارم
🆔 @khosropanah_ir
فقه نظام ولایی 5.mp3
زمان:
حجم:
29.4M
#بشنوید
🔰 درس خارج فقه استاد خسروپناه
فقه نظام ولایی مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر سال تحصیلی ۹۸-۹۹
#جلسه_پنجم
🆔 @khosropanah_ir
2.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 جنگ ما یک گنج بود که امثال حاج قاسم ها حراستش کردند تا آنگاه که آسمانی و ملکوتی و متعالی شدند و افسوس، عده ای به تاراجش بردند و زمینی و ملکی و متدانی گشتند.
🆔 @khosropanah_ir
فقه نظام ولایی 6.mp3
زمان:
حجم:
22.51M
#بشنوید
🔰 درس خارج فقه استاد خسروپناه
فقه نظام ولایی مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر سال تحصیلی ۹۸-۹۹
#جلسه_ششم
🆔 @khosropanah_ir
ای دل من سینه بزن خون ببار
که صاحب الزمان شده عزادار
🖤 آجرک الله یا بقیة الله الاعظم
ارواحنا له الفداء و عجل الله فرجه
◼️ شهادت امام حسن عسکری علیه السلام تسلیت باد
🆔 @khosropanah_ir
2.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آقا مبارک است ردای امامتت
ای غایب از نظر به فدای امامتت
🎊 آغاز امامت قطب عالم امکان حضرت مهدی موعود(عج) بر شما دوستان مبارک باد
🆔 @khosropanah_ir
⭕️ شبهه دیگری از جناب عبدالکریم سروش درباره دین و روحانیت
بسم الله الرحمن الرحیم
ان الذین یکفرون بالله و رسله و یریدون ان یفرقوا بین الله و رسله و یقولون نؤمن ببعض و نکفر ببعض و یریدون ان یتخذوا بین ذلک سبیلا اولئک هم الکافرون حقا و اعتدنا للکافرون عذابا مهینا
شبهه دیگری که جناب عبدالکریم سروش مطرح میکند؛ درباره دین و روحانیت است و میگوید: «روحانیت فقه پوسیده را ابزار قدرت قرار داده و دین را از نقش آفرینی اصلی خود باز داشته است تنها الهامی که از دین گرفتهاند این است که احکام جزایی (قصاص، دست بریدن، سنگسار و...) را وسط جامعه بیاورد.»
ایشان در این عبارت چهار ادعا را مطرح کرده است:
اول اینکه فقه پوسیده است و دوم اینکه روحانیت با فقه پوسیده ابزار قدرت ساخته است سوم اینکه روحانیت دین را از نقش آفرینی اصلیش بازداشته است و چهارم اینکه تنها الهامی که روحانیت از دین گرفته آوردن احکام جزایی در جامعه است؛
هر چهار ادعای سروش محل تأمل است:
ادعای اول اینکه فقه پوسیده است پاسخ این است که به چه دلیل فقه پوسیده است آیا منصفانه است که پشت سر هم ادعاهای بی دلیل ارایه کنند. فقه شیعه مبتنی بر اجتهاد در قرآن و سنت است اجتهاد به تعبیر اقباللاهوری موتور محرک تشیع است. اجتهاد اجازه نمیدهد که فقه پوسیده شود. فقیهان در طول تاریخ با روش اجتهاد، مرتب مسائل جدید را با قواعد اصولی و قواعد فقهی پاسخ میدهند این که می بینیم امروز فقه پزشکی، فقه بانکداری، فقه مالیات، فقه سیاسی، فقه فرهنگ و سایر فقه های تخصصی در حوزه علمیه شکل گرفته، نشان از فقه اجتهادی پویا دارد و به هیچ وجه پوسیده نیست.
ادعای دوم اینکه فقه، ابزار قدرت سیاسی قرار گرفته است؛ پاسخ این است که این مطلب چه اشکالی دارد وقتی قوام حکومت سیاسی به قوانین اجتماعی آن است؛ قوانین اجتماعی در حکومت اسلامی نیز برگرفته از احکام فقهی و مبتنی بر اجتهاد است. پس همانگونه که قوانین هر حاکمیتی، ابزار قدرت آنها است؛ قوانین اجتهادی نیر ابزار قدرت حکومت اسلامی در ایران است.
ادعای سوم این بود که روحانیت، دین را از نقش آفرینی اصلیش بازداشته است.
این سخن هم ناتمام است چون حقیقت اسلام عبارت است از عقائد و احکام شرعی و اخلاق اسلامی؛ به هیچ وجه روحانیت تنها بر احکام شرعی بسنده نکرده و بر عقائد و اخلاق اسلامی نیز تاکید دارند.
پیش فرض جناب سروش از ادعایش این است که احکام شرعی بخشی از حقیقت دین نیست لذا این گونه درباره روحانیت و نقش آفرینی دین سخن می گوید.
حال از ایشان سوال میکنیم که نقشآفرینی اصلی دین چیست؟ پاسخش طبق سخنان دیگرش، این است که نقش آفرینی دین در تجربه دینی یعنی احساس دینی است این ادعا قطعاً باطل است چون نقشآفرینی اصلی دین، موحد شدن و تقرب به خدا از طریق عقاید و احکام شرعی و اخلاق شرعی است علاوه بر اینکه گسترش مناسک حسینی در تقویت تجربه دینی مومنان بسیار موثر است و اما عجیب این است که جناب سروش با همین هم مخالفت می کند.
ادعای چهارم این بود که روحانیت تنها احکام جزایی مانند قصاص و دست بریدن و سنگسار و غیره را از دین الهام گرفتند؛ این هم نسبت ناروایی است که به روحانیت می دهد. روحانیت تاکید بر جریان سه ساحت دین اسلام یعنی عقائد و احکام و اخلاق در جامعه است و احکام جزایی هم بخشی از دین به شمار می آید.
اگر سروش این مطلب را قبول نداشته باشد مصداق نؤمن ببعض و نکفر ببعض میشود و مشمول آیات سوره نساء می گردد که خداوند سبحان ایمان به بعض دین و کفر به بعض دین را مصداق کفر می شمارد.
و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
✍ عبدالحسین خسروپناه
حوزه علمیه قم
چهار آبان ۱۳۹۹
🆔 @khosropanah_ir
فقه نظام ولایی 7.mp3
زمان:
حجم:
18.27M
#بشنوید
🔰 درس خارج فقه استاد خسروپناه
فقه نظام ولایی مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر سال تحصیلی ۹۸-۹۹
#جلسه_هفتم
🆔 @khosropanah_ir
9.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 دیروز میراث تاریخی ایران توسط حاکمان نالایق به تاراج فرانسیویان رفت و موزه لوور را وسیله درآمد میلیاردی توریستها برای دیدن اشیا قیمتی سرزمین ایران قرار داد.
🆔 @khosropanah_ir