بسم الله الرحمن الرحیم
«لَّا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ وَمَن يَفْعَلْ ذَٰلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ»
«مؤﻣﻨﺎﻥ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ، ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﻭ ﺩﻭﺳﺖ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﭼﻨﻴﻦ ﻛﻨﺪ ﺩﺭ ﻫﻴﭻ ﭘﻴﻮﻧﺪ ﻭ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺍی ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻧﻴﺴﺖ.»
مطلب اخیر جناب محمد سروش محلاتی درباره تکلیف دینی در انتخابات را دیدم که متاسفانه مثل همیشه زدن ساز مخالف در دستگاه انتقاد بر جبهه انقلاب مشاهده می شد.جالب اینکه وی رندانه این نوع تکلیف را در آغاز انقلاب از سوی امام خمینی موجه می داند و اما آن را در این چند دهه ناموجه می پندارد.
باری چند سوال از ایشان می پرسم:
اول: آیا اعلام تکلیف دینی در انتخابات بعد از بحرانهای آغازین انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی توسط امام خمینی موجه بود یا اینکه امام هم رفتار فقهی ناموجهی داشت؟
دوم: چگونه و با چه روش فقهی موضوعات مستحدثه از جمله انتخابات را از موضوعات احکام شرعی خارج می دانید و آیا فقدان نص خاص در این امور به معنای خروج از موضوعات احکام شرعی است؟ این ادبیات سروش محلاتی را اگر عبدالکریم سروش داشت خرده ای نمی گرفتم چون سروش بدون داشتن تخصص در علوم اسلامی، نظر می دهد و گاهی فتوای شرعی و حکم فلسفی و الهامات عرفانی صادر می کند و خود را علامه دهر و بقیه را بی سواد می پندارد. اما تعجب از سروش محلاتی است که خود را اصولی می داند و قواعد فقهی را قبول دارد لکن در این بحث، همچون اخباری گرایان حکم می راند. آگاه به فقه هیچگاه تعبیر فاقد حکم شرعی را نباید بکار ببرد بلکه تعبیر دقیق، فقدان حکم شرعی به نص خاص است چون هر فعل مکلفی دارای حکم شرعی با نص عام یا نص خاص است.
سوم: آیا سروش محلاتی از فضای مجازی در اختیار سازمان منافقین در آلبانی و فرانسه و فعالیتهای گسترده رژیم صهیونیستی و سلطنت طلبان برای عدم مشارکت مردم در انتخابات خبر ندارد که تکلیف شرعی در انتخابات را در این مقطع زمانی ناموجه می داند؟ آیا مخالفت با این تکلیف در راستای تقویت گفتمان منافقین و رژیم صهیونیستی و سلطنت طلبان نیست؟
چهارم: موضوعات تخصصی را باید از کارشناسان متدین جویا شد و لکن حکم حکومتی و فتوای فقهی را حاکم اسلامی و فقیه جامع الشرایط صادر می کند و کارشناسان موضوعی، تخصصی در حکم و فتوای شرعی ندارند تا بتوانند نقدی نمایند و کارشناسان سکولار هم در حوزه موضوعات اجتماعی برای کشف حکم شرعی نباید ورود کنند چون موضوع اجتماعی را سکولار توصیف و تبیین می کنند. پس رجوع مردم در شناخت موضوعات به کارشناسان متدین و در شناخت احکام به فقیهان لازم است.
پنجم: اگر تعیین وظیفه شرعی در مصادیق سیاسی، نابالغ پنداری مردم است بنابراین طبق تناسب حکم و موضوع کلام وی باید گونه تعیین وظیفه شرعی از سوی فقیهان، نابالغ پنداری مردم تلقی شود و با این ادبیات روان شناسانه، باب فقه و فقاهت و اجتهاد تعطیل گردد.
ششم: همان مبنایی که تکلیف شرعی امام خمینی در انتخابات را توجیه می کند به نحو شدیدتر در عصر کنونی وجود دارد و ادعای فقدان مبنای شرعی از سوی ایشان بر ناآگاهی وی از مقتضیات زمانه است.
هفتم: اگر دخالت فقها در صدور احکام سیاسی و اجتماعی، دخالت در امور غیر تخصصی است پس چطور سروش محلاتی به خود اجازه می دهد ورود غیر تخصصی داشته باشد علاوه بر اینکه موضوع شناسی وضعیت کنونی علیه انقلاب اسلامی، آنقدر آشکار است که نوجوانان مدارس با بلوغ سیاسی که دارند از آن باخبر هستند و همگان می دانند مشارکت حداکثری بر تقویت نظام اسلامی تاثیر جدی دارد و وجوب حفظ نظام اسلامی نزد هر شخصی که ذره ای فقه را چشیده باشد آشکار است.
هشتم: سخن کلیات ابوالبقاء وی مبنی بر بی تاثیری ادبیات وظیفه شرعی بر مشارکت مردم، هم به لحاظ جامعه شناختی غلط است و هم به لحاظ فقهی. مگر در آغاز گسترش ویروس کرونا، میلیون ها نفر با توصیه فقیهانه و حکیمانه فقیه و حکیم زمانه مرجع تقلید شیعیان آیت الله العظمی خامنه ای مشارکت در اطعام محرومان نداشتند؟! چرا سروش محلاتی فکر می کند مردم عزیز ایران بی تقید شدند و چرا واقعیت نقش دولت تدبیر و امید در بی تدبیری و ناامیدی و مشارکت کم مردم را نادیده میگیرد و این نوع مشارکت را معلول بی تقیدی مردم به احکام شرعی می داند. این مردم همان مردمی هستند که حافظ چهار دهه انقلاب بودند شهید دادند و جریان مقاومت بین المللی را با همت شهید حاج قاسم تثبیت کردند.
جناب سروش محلاتی شما زمانی شبهات روشنفکران سکولار را پاسخ می دادید چه شده است که هر گاه رهبر معظم انقلاب سخنی بیان می کند هم صدا با جریان های مخالف انقلاب اسلامی با اصطلاحات فقهی اما با روشی غیر علمی و اجتهادی، آن مطالب حکیمانه و فقیهانه را نقد می کنید؟ خداوند عاقبت همه ما را ختم به خیر کند و از سالکان طریقت شهیدان گرداند.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
عبدالحسین خسروپناه دزفولی حوزه علمیه قم
۱۹خرداد ۱۴۰۰
پرسش و پاسخ انتخاباتی.mp3
31.75M
#بشنوید
🔻 پرسش و پاسخهای انتخاباتی
#استاد_خسروپناه
در جمع دانشپژوهان موسسه عالی فقه و علوم اسلامی ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
🆔 @khosropanah_ir
روش شناسی فقه نظام ولایی 6.mp3
25.43M
#بشنوید
🔰 سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع "روش شناسی فقه نظام ولایی" درس خارج فقه
مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۹
#جلسه_شش
🆔 @khosropanah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸بخشی از مستند سید ابراهیم رئیسی
#انتخابات_۱۴٠٠
🆔 @khosropanah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻باور کنید جریان انقلابی جهادی می تواند اصلاحات واقعی را با اصول گرایی واقعی پیاده کند.
🆔 @khosropanah_ir
روش شناسی فقه نظام ولایی 7.mp3
19.7M
#بشنوید
🔰 سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع "روش شناسی فقه نظام ولایی" درس خارج فقه
مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۹
#جلسه_هفت
🆔 @khosropanah_ir
روش شناسی فقه نظام ولایی 8.mp3
16.97M
#بشنوید
🔰 سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع "روش شناسی فقه نظام ولایی" درس خارج فقه
مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۹
#جلسه_هشت
🆔 @khosropanah_ir
روش شناسی فقه نظام ولایی 9.mp3
19.27M
#بشنوید
🔰 سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع "روش شناسی فقه نظام ولایی" درس خارج فقه
مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۹
#جلسه_نهم
🆔 @khosropanah_ir
مولفه های انقلاب اسلامی و انتخابات .mp3
21.22M
#بشنوید
سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: مولفه های انقلاب اسلامی و انتخابات
در جمع مجمع روحانیون استان سمنان ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
🆔 @khosropanah_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
«وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ»
«ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﺍی [ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺧﺸﻨﻮﺩی] ﻣﺎ [ﺑﺎ ﺟﺎﻥ ﻭ ﻣﺎﻝ] ﻛﻮﺷﻴﺪﻧﺪ، ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ [ﺭﺍﻩ ﺭﺷﺪ، ﺳﻌﺎﺩﺕ، ﻛﻤﺎﻝ، ﻛﺮﺍﻣﺖ، ﺑﻬﺸﺖ ﻭ ﻣﻘﺎم ﻗﺮﺏ] ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ؛ ﻭ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ ﺍﺳﺖ.»
سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در گام دوم نظام انقلاب اسلامی برگزار میشود؛ در مقطعی از انقلاب اسلامی که دوست و دشمن می داند همه دستاوردهای مثبت آن، زاییده جریان انقلابی- جهادی و همه کاستیهایش، معلول جریان غیرانقلابی-عافیت طلب است و مع الاسف، بیش از یک دهه است که پاره ای از دولتمردان گرفتار این علت نامیمون اند.
حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب اصلح و دارای برنامه عدالت خواه و تجربه مدیریت کلان اجرایی کشور و روحیه انقلابی- جهادی می تواند تحولی از نوع تحول خمینی را رقم زند.
پس مردم عزیز ایران اسلامی، فرصت را از دست ندهید و با انتخاب رییس جمهور شایسته و بایسته، جریان انقلابی- جهادی را احیا کنید؛ یعنی جریان مکتب خمینی و خامنه ای و شهید مطهری و شهید بهشتی و شهید رجایی و شهید حاج قاسم و شهید فخری زاده ها.
بنده با داشتن حجت شرعی و عقلی و آگاهی از منظومه امامین انقلاب بر اصلح بودن جناب آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی تاکید دارم و همه دغدغه مندان به ایران اسلامی را برای انتخاب معظم له و حمایت از ایشان دعوت می کنم.
باری، شرکت در انتخابات، حق الناس و کوتاهی در آن، آسیب زدن به حقوق خود و دیگران است. پس شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس خبرگان رهبری و شوراهای شهر و روستا، تکلیفی الهی و حق الناس غیر قابل اسقاط است.
و آخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمین
و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
عبدالحسین خسروپناه دزفولی
طلبه حوزه علمیه قم
۲۶ خرداد ۱۴۰۰
🆔 @khosropanah_ir
انتخاب اصلح .mp3
16.85M
#بشنوید
🎙 سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: ویژگیهای اصلح و انتخاب آن از نگاه رهبری
۲۶ خرداد ۱۴۰۰ در جمع فرهیختگان
🆔 @rahimpour
حق الناس در انتخابات .mp3
13.25M
#بشنوید
🎙 سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: حق الناس در انتخابات
در جمع استادان دانشگاه زابل ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
🆔 @khosropanah_ir
روش شناسی فقه نظام ولایی 10.mp3
19.31M
#بشنوید
🔰 سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع "روش شناسی فقه نظام ولایی" درس خارج فقه
مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۹
#جلسه_دهم
🆔 @khosropanah_ir
🔸برنامهای متنوع به مناسبت میلاد امام رضا علیهالسلام
با سخنرانی استاد خسروپناه
سهشنبه ساعت ۱۹ تا ۲٠:۳٠
🔻لطفا برای ورود از لینک زیر استفاده فرمایید
https://us02web.zoom.us/j/82352045329
🆔 @khosropanah_ir
🔸بررسی ابعاد علمی و شخصیتی شهید چمران و نقش آن در تحقق دانشگاه تراز انقلاب اسلامی
با سخنرانی استاد خسروپناه
دوشنبه ۳۱ خرداد ساعت ۲۱
لینک ورود:
http://lms.se.pnu.ac.ir/b-asatid
🆔 @khosropanah_ir
در حرم حولهی احرام من از جنس دعاست
حجرالاسود من پنجره فولاد رضاست...
🌸 میلاد امام رضا علیهالسلام بر شما مبارک
🆔 @khosropanah_ir