در ذیل نقداستاد گرامی دکتر حسن عبدی نسبت به « علوم شناختی دین» در روزنامه ایران را مشاهده می کنید، بعد از این نقد، دکتر قائمی نیا در پاسخ به مطالب دکتر عبدی، مصاحبه ای با روزنامه ایران برگزار کردند؛
ضمن ارادت به هر دو استاد گرامی که توفیق شاگردی هر دوی ایشان را داشته ام، نقد دکتر عبدی وارد نبوده، اهم انتقادات دکتر قائمی نیا را می توانید در لینک پایانی مشاهده نمایید.
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
در ذیل نقداستاد گرامی دکتر حسن عبدی نسبت به « علوم شناختی دین» در روزنامه ایران را مشاهده می کنید، بعد از این نقد، دکتر قائمی نیا در پاسخ به مطالب دکتر عبدی، مصاحبه ای با روزنامه ایران برگزار کردند؛
ضمن ارادت به هر دو استاد گرامی که توفیق شاگردی هر دوی ایشان را داشته ام، نقد دکتر عبدی وارد نبوده، اهم انتقادات دکتر قائمی نیا را می توانید در لینک پایانی مشاهده نمایید.
✍ دکتر حسن عبدی مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
چالشهای «علومشناختی دین» برای جوامع دینی
سایه سکولاریسم بر دیوار علم
روزنامه ایران مورخ 20/1/1403 صفحه 11
امروزه بسیاری از شبهات دینی ما ناشی از تحقیقات «علومشناختی دین» است. از اینرو، شناخت دقیق این علم برای محققان و پژوهشگران ما یک ضرورت است تا بتوانیم از طریق تعمق و مداقه در آن، ابزارهایی برای تقویت باورهای دینی در جامعه فراهم کنیم.
1.«علومشناختی دین» از شاخههای علومشناختی (Cognitive Sciences) است و علومشناختی به مجموعه مطالعاتی درباره ذهن گفته میشود که نمودهای آگاهی و هوشمندی انسان همچون استدلال، احساس، تفکر، ادراک، حافظه و... را بررسی میکند. در واقع این علم، فرایندهایی را مورد مطالعه قرار میدهد که بهصورت ناآگاهانه اما به نحو شناختی تحقق مییابد. از اینرو، علومشناختی بهدنبال یافتن پاسخی برای این دست از پرسشهاست: ذهن چیست؟ چه تفاوتی با مغز دارد؟ فعالیت ذهن چگونه است؟ عادات و رفتار ما در شکلدهی به فرایندهای ذهنی چه سهمی دارند؟ و... . اما «علومشناختی دین» به ابعادی از مطالعات ذهن میپردازد که به پدیدههای دینی مربوط میشود.
2. علومشناختی مبتنیبر علومتجربی است و علومتجربی هم متکی به نگاه فیزیکالیستی به انسان است و این رویکرد فیزیکالیستی از مهمترین خاستگاههای الحاد بهشمار میرود. چرا که هر چیزی خارج از ساحت فیزیکال را بهعنوان نیستی و توهم تشخیص میدهد و فقط آنچه را قابل ارزش و اعتنا میداند که توسط علم فیزیک امکان بررسی داشته باشد. از همینرو است که برخی مباحث علومشناختی دین میتواند پیروان ادیان را در باور به معاد دچار تردید کند.
تمدن غربی مدتهاست که نقش دین در هدایت بشر را نادیده گرفته است. چرا که تمدن غربی با تأکید بر علومتجربی به یافتههای بسیاری در علومشناختی دست یافته است که بخشی از آنها برای دین و دینداران چالش ایجاد میکند.
3. ارتباطات ناگزیر تمدن اسلامی با تمدن غربی میتواند زمینههای ورود نگرش فیزیکال به انسان و چالشهایی را که به دنبال دارد به قلمرو تمدن اسلامی فراهم کند. برای اینکه بتوانیم از این چالش گذر کنیم باید با تمدن غربی و آوردههایش «مواجهه فعال» داشته باشیم. اگر در تمدن اسلامی رویکرد «مواجهه فعال» اتخاذ نشود، چهبسا ابعاد اسلامیت تمدن ما با چالش مواجه شود و راه برای ورود سکولاریسم به فرهنگ و تمدن اسلامی هموار شود. بنابراین برای مواجهه فعال با چالشهای علومشناختی دین باید نسبت به مواجهه منطقی و معقول با عناصر دینزدایی در ساحت علوم تجربی مقابله کنیم. ما میتوانیم با حفظ دیانت و شریعت به جدیدترین عرصههای علمی دنیا مثل «علومشناختی دین» ورود کنیم و نسبت به شبهات برخاسته از یافتههای علومشناختی دین مواجههای فعال و منطقی داشته باشیم.
✍ دکتر علیرضا قائمی نیا
- در این مصاحبه به ضرورت تأسیس #الهیات #شناختی در این حوزه تأکید شده است.
- همچنین در این مصاحبه به شاخههای مختلف دینشناسی #شناختی اشاره شده و از سوگیریهای #شناختی علیه #علومشناختی سخن به میان آمده است.
متن کامل خبر :
https://irannewspaper.ir/8461/11
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
✍ دکتر علیرضا قائمی نیا
▫باید در حوزه علمیه «#الهیاتشناختی» تأسیس شود. تأسیس چنین شاخهای از ضرورتهای عصر ماست. این نوع الهیات وظایف گوناگونی دارد: برخورد علمی-انتقادی با برخی از آرای دانشمندان شناختی، بهرهگیری از دستاوردهای این علم در تعمیق باورهای دینی و غیره.
▫مهمترین وظیفه «الهیاتشناختی» نقد فیزیکالیسم رایج در برخی گرایشهای علومشناختی و تعمیق دیدگاههایی از قبیل نوظهورگرایی و غیره است که در علومشناختی هم طرفداران جدی دارد و با مبانی دین هم همخوان است. «الهیاتشناختی» را باید یک برنامه پژوهشی دانست که میتواند افقهای جدیدی را برای تحقیقات فلسفی و دینی بگشاید.
▫«علومشناختی» به طور کلی و «علومشناختی دین» را میتوانیم یک فرصت مهم به شمار آوریم که زمینه طرح دیدگاههای جدیدتری را فراهم میآورد. نقد دیدگاههای فیزیکالیستی هم در این میان میتواند به مباحث جدیدی در زمینه دینشناسی دامن بزند. برهانهایی که در این علوم برخی علیه فیزیکالیسم ارائه دادهاند (مانند برهان معرفت، برهان زامبی و غیره) بسیار جای تأمل دارد و چه بسا با بازسازی آنها و پاسخ به نقدهای مقابل جریان جدیدی در تفکر دینی راه بیفتد.
▫در واقع، «معرفت دینی» در مواجهه با «علومشناختی دین» میتواند قابلیتها و استعدادهای جدیدی را از خود بروز دهد. آینده معرفت دینی در گرو این مواجهه است. همواره در تاریخ، معرفت دینی در ابتدا با چالشهایی روبهرو شده است، اما در ادامه این چالش به فرصتی برای رشد معرفت دینی تبدیل شدهاند. علومشناختی هم یکی از بزرگترین و مهمترین فرصتهای معرفت دینی است.
————
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
دانش برچسبی
✍ دکتر مجتبی رستمی کیا
▪️نهاد دانش با تجربه، تکرار و روی گشاده به سوی افکار دیگر بارور می شود، یک دانش به صورت کامل زمانی نقد می شود که فهم صحیحی از آن شکل بگیرد و نقد لزوما به معنای طرد نظر مقابل نیست، ممکن است گزینش یا قبول حداقلی از گزینه های یک نقد مطلوب باشد. نقش « مقابلخوانی» در ترویج و انتقال «دانش مدرَسی» نیز قابل تردید نیست.
◾️متاسفانه با مواجهه ای طرف هستیم که از بیرون با چند لیبِل ( برچسب) کار را تمام می کند. نرخ شاه عباسی نقدهای امروزه ما را می توان در چند گزاره خلاصه کرد:
- سکولاریسم را در پی خواهد داشت.
- غربی هست و هژمونی تمدن غرب را در پی خواهد داشت.
- مبتنی بر پوزیتویسم است.
- الحادی هست.
- به جریان فکری x و y مرتبط است.
- این مسئله یک کلان شبهه است.
- این ها فیزیکال اند.
و ...
▪️پیش خودم فکر می کردم که چرا مثلا بزرگان فلسفه ما در برخی شبهات برچسبی عمل نمی کردند؟ مثلا چرا بزرگان کلام و فلسفه از شبهه ابن کمونه بحث می کرده اند، استدلال هایشان را وارسی می کردند و به دقت مغالطات به کار رفته در آن را نشان می دادند؟
◾️ مثلا فرض بفرمایید مرحوم شهید مطهری در « علل گرایش به مادیگری» از همان ابتدا می گفت ما « گپ پارادایمی» داریم یا مثلاً می گفت مبانی هستی شناسی و معرفت شناسی ما به مادیگرایان نمی خورد و بحث را تمام می کرد. دیگر این همه برکت از کتاب های آقای مطهری، ملاصدرا، ابن سینا، فارابی و ... نصیب ما می شد؟
▪️فرض بفرمایید در مواجهه با انتقادات غزالی یا فخر رازی نسبت به فلسفه اسلامی، فیلسوفان می گفتند « ولشان کنید این ها اشعری و اخباری مسلک اند»، واقعا دیگر چه می ماند از فلسفه؟ به قول شهید مطهری خدمتی که فخررازی ها به فلسفه کرده اند، فیلسوفان نکرده اند، نقش رقبا در پیشرفت آرای فلسفی را باید جدی گرفت.
▪️رقیب جدی ما در فلسفه و الهیات در آینده نزدیک بی شک علوم شناختی است، از این رو بایستی اجازه توسعه معقول «دانش های شناختی» در ایران را داد.
▪️البته بی شک تحلیل « کلان رَوندهای دانشهای اسلامی» و حفظ « سنتهای دانشی» گذشته از سیاستهای معقولی است که هر نظامواره مستقل علمی به آن اصرار می ورزد، اما به نظر می رسد این سیاست را نه در گسترش دانش رقیب که در نقد دانش رقیب باید به کار بست.
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از مؤسسه پژوهشی امام علی (ع)
#نشست_اول #آنلاین
📣 بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی
💢با تأکید بر جایگاه فلسه اسلامی در جهان
❇️ کارشناس:
جناب استاد دکتر #غلامرضا_اعوانی
مدیر ایرانی هیأت مدیرۀ فدراسیون جهانی انجمن های فلسفه (FIPS)
❇️ دبیر علمی:
حجت الاسلام و المسلمین
#احمد_ملکی
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و مسئول مؤسسه پژوهشی امام علی (ع)
📡 زمان پخش آنلاین: یک شنبه 30/ 02/ 1403
📺 پخش آفلاین: پنج شنبه 03/ 03/ 1403
✅ پخش آنلاین و آفلاین در کانال
کانال مؤسسه پژوهشی امام علی (ع):
http://eitaa.com/joinchat/3181904050C32a22f4cab
#بایدها_نبایدهای_تحصیل_در_علوم_عقلی_اسلامی
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع)
🌐 ایتا | کانال پشتیبان | تلگرام | آپارات | اینستاگرام
هدایت شده از «مسعا» | مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی-اسلامی
در بسیاری از ملت ها و کشورها فلسفه #تعطیلات هفته مبتنی بر #دینداری است، #شنبه و #یکشنبه روزهای مقدس به ترتيب در میان یهودیان و مسیحیان است و به جهت توصیه سنت مکتوب و شفاهی کار کردن در این روزها جایز نیست. اونوقت در کشور اسلامی ما استدلال نمایندگان محترم مجلس برای تعطیلی شنبه #اقتصادی است.
#پنجشنبه
———-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
فلسفه زبان اسلامی
در بسیاری از ملت ها و کشورها فلسفه #تعطیلات هفته مبتنی بر #دینداری است، #شنبه و #یکشنبه روزهای مقدس
در کانال طومار نقد اندیشه منتشر شد
درنگی در مبانی فقهی فتوای تعطیلی روز شنبه
حجت الاسلام علی راد
( دانشیار دانشکده الهیات دانشگاه تهران)
بخش اوّل : قیود چهار گانه فتوا
https://eitaa.com/OstadRad/855
بخش دوّم : مبنای اجتناب از تشبّه به مخالف در روایات
https://eitaa.com/OstadRad/861
بخش سوّم : اهتمام امام صادق(ع) به تقویم فرهنگی شیعه
https://eitaa.com/OstadRad/862
بخش چهارم : تقابل اهل بیت با فرهنگ اموی در قداست روز شنبه
https://eitaa.com/OstadRad/863
بخش پنجم: تعارض در احادیث روز شنبه و راهکار حل آن
https://eitaa.com/OstadRad/864
@OstadRad
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
linguistics-10.mp3
19.97M
معناشناسی
مجتمع شهید حقانی
🎙دکتر مجتبی رستمیکیا
جلسه دهم
26 اردیبهشت 1403
◽️تحیل انتقادی گفتمان فاولر
▫️تحلیل انتقادی گفتمان فرکلاف
▫️تحلیل انتقادی گفتمان روث وداک
▫️ تحلیل انتقادی گفتمان ون دایک
▫️ تحلیل انتقادی گفتمان لاکلائو و موفه
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
گفتمان.pdf
812.4K
#پاورپوینت
فایل ارائه جلسه نهم و دهم
معناشناسی
مجتمع شهید حقانی
🎙دکتر مجتبی رستمیکیا
جلسه نهم و دهم
26 اردیبهشت 1403
◽️تحیل انتقادی گفتمان فاولر
▫️تحلیل انتقادی گفتمان فرکلاف
▫️ تحلیل انتقادی گفتمان روث وداک
▫️ تحلیل انتقادی گفتمان ون دایک
▫️ تحلیل انتقادی گفتمان لاکلائو و موفه
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
از بی معناترین مراحل یک پژوهش بروکراتیک، جلب رضایت #کارفرما بر اساس #کارخواست (RFP) است.
بی معناتر زمانی است که این مطالعه #راهبردی هم باشد و #ناظر پروژه #کارخواست را ملاک پیشرفت و اتمام کار بداند
#پژوهش_بروکراتیک
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
فلسفه زبان اسلامی
معروفه که خیرین 17 بار برای آیت الله شهید سید محمد باقر صدر خانه خریدند، تمامی منازل را به شاگردان خ
IH_Volume 38_Issue 14-15_Page 134-139(1).pdf
354.3K
الزامات جدی ساخت تمدنی حوزههای علمیه
✍ دکتر مجتبی رستمیکیا
مجله حوزه
دفتر تبلیغات اسلامی
🔻 دوره انضباط علمی
🔻دوره پاسخگویی
🔺 دوره تمدن سازی
👇
https://journals.dte.ir/article_75175.html
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
🔴#آیتالله_رئیسی سالهاست خادم آستان مقدس امام رضا علیه السلام هستند.
در شب میلاد مبارک علی بن موسی الرضا دست بر آستان امام رئوف هستیم
اَمَّن یُجیبُ الْمُضطَّر اذا دعاهُ وَ یَکشِفُ السوء🤲
اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکو إِلَیْک فَقْدَ نَبِیِّنَا وَ غَیْبَهَ وَلِیِّنَا وَ کثْرَهَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّهَ عَدَدِنَا وَ شِدَّهَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَیْنا
انا لله و انا الیه راجعون
سعادتی است در رختخواب نمردن، برای عزت یک ملت جان خود را وفا کردن، خداوند روح این شهیدان را غرق در رحمت کند.
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
#شهید_آوینی:
هزاران سال از آغاز حیات بشر بر این کرهی خاکی میگذرد. و همهی آنان تا به امروز مردهاند و ما نیز خواهیم مرد. و بر مرگ ما نیز قرنها خواهد گذشت.خوشا آنان که مردانه مردهاند و تو ای عزیز، میدانی.تنها کسانی مردانه میمیرند که مردانه زیسته باشند. یاد شهدایمان به خیر!
#سیدالشهدای_خدمت
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
به واسطه کارم با مسئولين زیادی ارتباط داشته ام، دیدارم با #دکترامیرعبداللهیان کاملا اتفاقی و در معیت حجت الاسلام #امرودی در وزارت خارجه اتفاق افتاد، اگر تا قبل از آن دیدار، وی را کارآمدترین وزیر دولت رئیسی می دانستم بعد از دیدار او را #متواضع، #اخلاقی و #مردم_دار هم یافتم. #رئیسی_دوم را از دست دادیم
https://virasty.com/rostamikia/1716234502824509747
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
May 11
hermeneutics-9.mp3
9.77M
هرمنوتیک و زبان قرآن
🎙دکتر مجتبی رستمیکیا
جلسه نهم
دکتری تفسیر تطبیقی المصطفی
3 خرداد
▫️ارائه یکی از دانشجویان محترم در خصوص معناشناسی ظل
👇
معناشناسی واژه ی"ظِلّ" در قرآن کریم
https://style.quran.ac.ir/article_171970.html
کار کلاسی
#محمودی
#هرمنوتیک_زبان_قرآن
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
hermeneutics-10.mp3
20.94M
هرمنوتیک و زبان قرآن
🎙دکتر مجتبی رستمیکیا
جلسه دهم
دکتری تفسیر تطبیقی المصطفی
3 خرداد
▫️ارائه یکی از دانشجویان محترم در خصوص معناشناسی عرش
👇
معناشناسی آیات عرش در قرآن کریم براساس روابط همنشینی و جانشینی
https://style.quran.ac.ir/article_178030.html
کار کلاسی
#غلامیان
#هرمنوتیک_زبان_قرآن
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
hermeneutics-11.mp3
11.58M
هرمنوتیک و زبان قرآن
🎙دکتر مجتبی رستمیکیا
جلسه یازدهم
دکتری تفسیر تطبیقی المصطفی
3 خرداد
▫️گفتمان شناسی قرآن کریم
#هرمنوتیک_زبان_قرآن
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
مفهومسازیهای قرآنی در روششناسی تفسیری حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای (مدظلهالعالی)
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
مجتبی رستمی کیا
چکیده
ادعای اصلی زبانشناسی شناختی بر این است که معنا، همان مفهومسازی است. مراد از مفهومسازی، پردازش اطلاعات میباشد. در مفهومسازی یک قلمرو مفهومی را برحسب قلمرو مفهومی دیگر میفهمیم. عوامل زیادی بر یک مفهومسازی در حوزه زبانشناسی شناختی اثرگذار است که از آن جمله میتوان به چهار تکنیک کلی توجه/ چشمگیری، داوری و مقایسه، چشمانداز/ موقعیتمندی و ترکیب اشاره کرد. آیتالله خامنهای در روش تفسیری خود از این روش بسیار استفاده کردهاند. این مقاله میکوشد تا با روش تحلیلی و مبتنی بر آثار منتشره از ایشان و بهطور خاص کتابهای منتشره، عوامل مختلف مفهومسازی را استخراج کند.
👇
https://www.pajoohname.ir/article_196540.html
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
RJFIS_Volume 2_Issue 5_Pages 1-22.pdf
452.6K
مفهومسازیهای قرآنی در روششناسی تفسیری حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای (مدظلهالعالی)
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
مجتبی رستمی کیا
چکیده
ادعای اصلی زبانشناسی شناختی بر این است که معنا، همان مفهومسازی است. مراد از مفهومسازی، پردازش اطلاعات میباشد. در مفهومسازی یک قلمرو مفهومی را برحسب قلمرو مفهومی دیگر میفهمیم. عوامل زیادی بر یک مفهومسازی در حوزه زبانشناسی شناختی اثرگذار است که از آن جمله میتوان به چهار تکنیک کلی توجه/ چشمگیری، داوری و مقایسه، چشمانداز/ موقعیتمندی و ترکیب اشاره کرد. آیتالله خامنهای در روش تفسیری خود از این روش بسیار استفاده کردهاند. این مقاله میکوشد تا با روش تحلیلی و مبتنی بر آثار منتشره از ایشان و بهطور خاص کتابهای منتشره، عوامل مختلف مفهومسازی را استخراج کند.
https://www.pajoohname.ir/article_196540.html
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛
❖ دوره جامع بهاره «ماجرای امتداد حکمت»
🔸 نسل سوم : آیت الله شهید محمد حسینی بهشتی
🔸 با ارائه : استاد مجتبی رستمی کیا
▫️ یکشنبه/۶خرداد/ساعت۱۷
🔹 لینک ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=6800
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛
❖ هرمنوتیک و شلایرماخر
🔸 با ارائه : استاد مجتبی رستمی کیا
▫️ سه شنبه/۸ خرداد ماه/ساعت۱۷
🔹 لینک ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=6938
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#رفح
#رفح
#رفح
برخی از صحنه های نسل کشی رفح رو فقط تو روضه ها شنیدیم
سرها بریده بینی بی جرم و بی جنایت...
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛
❖ هرمنوتیک و شلایرماخر
🔸 با ارائه : استاد مجتبی رستمی کیا
▫️ پنج شنبه/۱۰ خرداد ماه/ساعت۱۷
🔹 لینک ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=6938
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b