May 11
با سلام و احترام
چند ماهی بود که تصمیم داشتم از اندیشه ها و دغدغه های فکریم بنویسم
از همراهی شما خوشحال خواهم شد
✅به طور ویژه چند سالیست که روی پروژه های ذیل تلاش هایی داشته ام و قصد دارم به تدریج برخی از آنها را با شما در میان گذاشته و از نظرات ارزشمند شما بهره ببرم؛ آنچه در ذیل می آید طبیعتاً حرف آخر تلقی نخواهد شد و به قول یکی از دوستان عزیزم " نوعی بلند فکر کردن" است؛
1️⃣فلسفه زبان ( شاخه زبان متعارف) و نگاه های تطبیقی با علم اصول فقه [به خصوص با تأکید بر نگاه های شهید صدر]
2️⃣سیستمالوژی فلسفی
3️⃣روش شناسی
4️⃣ نظریه فعل و امتداد علم تا عمل
5️⃣عمومی سازی علوم اسلامی
6️⃣فلسفه زبان اسلامی
7️⃣ نکاتی در خصوص زبان تخصصی فلسفه زبان
🔰پیشاپیش از اینکه نظرات ارزشمند خود را دریغ نمی کنید از شما بی نهایت سپاسگزارم🙏.
💢 بنده را مشمول لطف بی دریغ خود کرده اید اگر دوستانی که مایل هستند را با لینک ذیل عضو نمایید.🙏🙏🙏
🌐https://eitaa.com/kiamojtabaphd
🆔@projectsystem
هدایت شده از Dr rostamikia
✅پروژه #شهید_صدر: تبدیل علم #اصول_فقه به #فلسفه_زبان
🔰در لابلای گشت و گذار و پر س و جو از اساتیدی که به موضوع پایان نامه ارشدم ( روش شناسی تطبیقی فلسفه زبان متعارف و علم اصول) مرتبط بودند با یکی از نوادگان خانواده حکیم که تازه به ایران آمده بود، و در یکی از مراکز پژوهشی مدیریت گروه فقه را بر عهده داشت، دیداری داشتم؛ از "فلسفه زبان متعارف" برایش گفتم، ذهنش به مطلبی از شهید بزرگوار سید محمد باقر صدر منتقل شد و این " پروژه" فکری را که در ظاهر پنهان و در واقع شواهد دقیقی بر آن وجود دارد را بیان کرد؛ البته این پروژه را با برخی از اساتید که در میان گذاشته ام ذهنشان آشفته گردید و به صراحت و پیش از ورود به بررسی شواهد، این پروژه را از سوی شهید صدر منتفی دانستند.
💠اما بیان پروژه به بیان خودم:
💢شهید صدر مصر بود که فلسفه اسلامی به این شکلی که در سنت ما وجود دارد توان پاسخگویی و نهادسازی را ندارد، از این رو در لجنه ای به مدیریت دانش پرداخته و مقرر شد در یک پروژه طولانی، علم "اصول فقه" را به عنوان یک " فلسفه مضاف" جایگزین "فلسفه انتزاعی" نمایند.
شهید صدر و #شیخ_علی_کاشف_الغطاء (مولف نقد الاراء المنطقیه) موظف شدند که مبانی منطقی و حجیت را برای برون رفت از منطق ارسطویی بر عهده بگیرند، کاشف الغطاء با قدرت هر چه تمام تر به نقد مبانی منطقی ارسطویی همت گمارد و شهید صدر زمینه های شکل گیری " منطق استقرا" را فراهم نمود. #سید_عمار_ابورغیف از کسانی است که در این لجنه حضور داشته است، مأمور شد که لوازم و پیامدهای حذف فلسفه ارسطویی از مبانی اعتقادی را پوشش دهد.
🌐 https://eitaa.com/kiamojtabaphd
✅یکی از مهمترین تکنیک ها جهت ترجمه متون تخصصی و مهارت در این زمینه، #مقابله ترجمه ها با یکدیگر است، پیشنهاد میدهم که متنی را انتخاب کنید که حداقل 2 ترجمه در بازار نشر دارد، مانند متن بالاWittgenstein on rules and private language. از #سول_کریپکی، که یکی از کتاب های ویژه در مورد #ویتگنشتاین و فلسفه متأخر او نوشته شده است.
🔰سعی خواهم کرد به تناوب روش « مقابله» را که با آن تا اندازه ای در « #ترجمه» مهارت پیدا کرده ام را با شما به اشتراک بگذارم.
💢 این مقابله و مقایسه در سه سطح:
1️⃣ واژه گزینی
2️⃣ گرامری
3️⃣ معنایابی فلسفی
صورت خواهد پذیرفت.
💠 اعتقادم بر این است که برخی از مترجمین، به دلیل عدم تسلط بر فلسفه زبان، هر چند در لایه دوم تا اندازه ای مقبول عمل کرده اند، اما در لایه یک و سه، مخاطب را با ایهام، کج تابی و عدم دقت تنها می گذارند.
❇️ شاید " لاف زدن" و " اغراء به جهل" و " اغراق" تلقی شود وگرنه پیشنهاد میدادم برای " زبان آموزی" هم این مقابله ها به شما کمک زیادی خواهد کرد.
🔶 بزودی نخستین متن آموزشي مقابله بر اساس کتاب بالا تقدیم می شود
🌐https://eitaa.com/kiamojtabaphd
🆔@projectsystem
مقابله ترجمه کریپکی- قسمت اول.pdf
453.7K
✅در فایل پیوست شده، قسمت اول از #مقابله ترجمه جناب آقایان #محمدی و #لاجوردی از متن کریپکی تقدیم می گردد.
🔰امیدوارم با تذکر خطاها و اشتباهات احتمالی و ارائه انتقادات و پیشنهادات، مسیر آینده را برای حقیر واضح نمایید.
💢 این مقابله و مقایسه در سه لایه: وازه گزینی، گرامری و فلسفی صورت گرفته است
💠 بحث " قواعد" در فلسفه تحلیلی زبان متعارف، یک بحث فوق العاده مهم است که در پروژه ها به صورت مفصل از آن خواهیم گفت
🌐https://eitaa.com/kiamojtabaphd
🆔@projectsystem
💢خوشبختانه دکتر #کاوه_لاجوردی قبول زحمت کردند که متن های مقابله را ببینند و نظر خودشان را اعلام کنند؛ از ایشان بی نهایت سپاسگزارم، چنانچه پاسخی مرقوم فرمودند، از همین طریق ارسال خواهم کرد🙏
🌐https://eitaa.com/kiamojtabaphd
🆔@projectsystem
#عمومی_سازی_علوم_ اسلامی
✅ 5 سالی هست که در دانشگاه های مختلف، دروس معارف را تدریس می کنم؛ رسیدن به روشی که اینگونه دروس را از خمودی درآورد و دانشجویان را علاقمند به درس کند از دغدغه های همیشگیم بوده است؛
💢 در یک حرکت ابتکاری سعی کرده ام که بر اساس الگوی " عوالم" و " جهان های مواری" کل دروس اندیشه یک و اندیشه دو را سامان بدهم؛ و تمامی سرفصل های مهم درس را در این مفاهیم توضیح دهم که با استقبال بی نظیر دانشجویانم همراه شده است. به دلیل اهمیت این کار و همزبانی علوم انسانی با فهم مخاطبین می توان از پروژه مهم #عمومی_سازی_علوم_اسلامی استفاده کرد. پس از طرح ابتدایی این عوالم و توضیحات در مورد ویژگی این جهان ها و درک صحیحی از #هستی_شناسی، می توان نتایجی را برای دانشجویان فرمولیزه کرد. به دو نتیجه ذیل توجه کنید:
1️⃣هر چه در عوالم پایین تر اتفاق می افتد در جهان بالاتر اثر می گذارد و برعکس، مثلا کار نیکو در عالم ماده زندگی راحت تر در برزخ و بهشت را به دنبال دارد.
2️⃣انسان در حال چرخش در این نظام است، انا لله و انا الیه راجعون، یعنی ما از عالم احدیت آمده ایم و به سوی او باز می گردیم، این چرخش turn در نظام طبیعت وجود دارد؛ اگر بتوانیم مفهوم مبدا را اثبات کنیم مفهوم توحید را اثبات کرده ایم و اگر بتوانیم مفهوم برگشت و ارجاع به عالم بالاتر را اثبات کنیم مفهوم معاد را حل خواهیم کرد؛ همانطور که می دانید سرفصل اصلی درس اندیشه یک اثبات مبدا و معاد است.
💠یکی از نکات مؤثر در عمومی سازی استفاده از واژگان متفاهم با دانشجویان است به همین جهت می توان از عبارت" #جهان_های_موازی " به جای " عوالم" بهره برد