#قصه_کودکانه
🛳⚓️ دوست های جدید دریانورد ⚓️🛳
گاری، دریانوردی بود که کشتی نو و قشنگی داشت! روزی گفت: «دریانوردی می کنم و تمام دنیا را می بینم!» وقتی دریانورد خود را به عرشه رساند: «هوت… هوت..» کشتی حرکت کرد. او به دوستانش گفت: «خداحافظ ، من به زودی به خانه برمی گردم.»
دریانورد هنگام رفتن، آن قدر به فانوس دریایی که با نور درخشانش چشمک می زد نگاه کرد تا اینکه فانوس از جلو چشمش دور شد و دیگر هیچ چیز دیده نشد ناگهان نهنگی آبی دریایی از زیر آب بیرون آمد و فواره ای از آب به هوا بلند کرد و در کنار کشتی شنا کرد. نهنگ گفت: «به زودی خشکی را می بینی. همان جایی که اسکیموها زندگی می کنند.»
دریانورد فریاد کشید: «آهای خشکی» وقتی کشتی نزدیک ساحل رسید، خورشید سرخ شده بود و یخ و برف همه جا را پوشانده بود.
اسکیمویی که خودش را در لباس های گرم پیچیده بود برای دیدنش فریاد کشید: «خوش آمدی دریانورد. شما حتما از راه دوری آمده اید؟»
اسکیمویی هم که بچه اش را به پشتش بسته بود، از راه رسید و گفت: «به خانه ما بیایید. تا سورتمه راه زیادی نیست.» دریانورد با اسکیموهای خندان سوار سورتمه شد. سگ های بزرگ آن را می کشیدند و از روی برف های خشک سر می خوردند.
آقای اسکیمو گفت: «این خانه ماست. ما آن را از یخ می سازیم. ما به آن ایگلو می گوییم»کلبه اسکیمویی گرم و نرم بود. دریانورد در کنار آتش نشست و برای دوستان جدیدش از خانه خود که خیلی دور بود، تعریف کرد. سوپ ماهی در دیگ می جوشید. دریانورد دو بشقاب بزرگ پر، از آن خورد و بعد به خواب سنگینی فرو رفت و آن قدر خوابید تا اینکه موقع رفتن شد. اسکیموها او را تا کشتی همراهی کردند. دریانورد از روی عرشه دستش را برای آنها تکان داد و فریاد کشید: «خداحافظ. خیلی متشکرم. من دوباره بازخواهم گشت و باز هم شما را خواهم دید.»
دریانورد از آنها خداحافظی کرد و رفت تا برای دوستانش از دوستان جدیدی که پیدا کرده بود، تعریف کند.
@kodakane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بیاین_باهم_نقاشی_بکشیم😁🖌
🔹️با دستت طاووس بِکش
@kodakane
#تنبیه
✅ رعایت چند اصل در تنبیه فرزندان ضروری است:
1⃣ اگر فرزندان، اشتباه را تعمداً و از روی فهم انجام دهند، والدین میتوانند آنها را از علایقشان محروم کنند. به عنوان مثال آنها را یک روز از دیدن تلویزیون، یا حضور در جمع محروم کنند. در واقع باید با جدا کردن کودک از جمع، به او فرصت فکر کردن در مورد اشتباهش را بدهند.
2⃣ اگر کودک به خاطر اشتباهاتش عذر خواهی کرد، والدین باید عذر خواهی او را بپذیرند؛ ولی نباید از موضع خود در تنبیه کودک کوتاه بیایند. به عنوان مثال، اگر پدر و مادر به خاطر اشتباه کودک، او را جریمه یا از چیزی محروم کرده اند، باید ضمن پذیرش عذر خواهیِ، آن تنبیه را با قاطعیّت ادامه دهند.
3⃣ والدین باید توجّه داشته باشند که تنبیه، متناسب با شرایط سنّیِ کودک و درک او از آن تنبیه باشد. به عنوان مثال نگاه های معنی دار به کودک دو ساله به خاطر اشتباهش، او را متوجّه ناراحتیِ مادر از این اشتباه نمیکند.
4⃣ #تنبیه_بدنی ، کودک را تأدیب نمیکند؛ بلکه فرزند را شرور تر میکند. حتّی گاهی ممکن است کودک را تو سری خور و ضعیف بار بیاورد.
5⃣ گاهی والدین، کودک را به خاطر اشتباهی که در آن مقصّر نیست تنبیه میکنند. نباید کودک را به خاطر بازی و فعالیّت و اتفاق افتادن اشتباهی غیر عمد توبیخ کرد؛ بلکه باید عامل اتّفاق افتادن آن اشتباه را از بین برد.
6⃣ والدین باید فضای خانه را به گونه ای فراهم کنند که کودکان امکان بازی کردن و شیطنت های کودکی را به صورت آزادانه در منزل داشته باشند.
7⃣ تنبیه بدنی از لحاظ روحی و روانی آسیب های زیادی روی بچّه میگذارد. تنبیه بدنی کردن، حکم مسکن را دارد.به عنوان مثال، دادن داروی تب بُر به کودکی که به خاطر عفونت گلو تب کرده است، نه تنها این عفونت را درمان نمیکند، بلکه باعث گسترش عفونت به کلّ بدن خواهد شد. بنابراین والدین باید به جای آسیب رساندن به کودک، مشکلات را ریشه یابی کرده و برای حلّ آنها تلاش کنند.
#استاد_تراشیون
@kodakane
#قصه_کودکانه
🌼مرد شامی و امام حسین(ع)
شخصی از اهل شام به قصد حج یا مقصد دیگر به مدینه آمد. چشمش افتاد به مردی که در کناری نشسته بود. توجهش جلب شد پرسید این مرد کیست؟ گفته شد: حسین بن علی بن ابی طالب است.
سوابق تبلیغاتی و بد گویی های عجیبی که بر علیه امام در روحش رسوخ کرده بود موجب شد که دیگ خشمش به جوش آید (و برای خدا آنچه میتواند دشنام نثار حسین بن علی بنماید )همینکه هرچه خواست گفت و عقده دل خود را گشود.
امام حسین (ع)بدون آنکه خشم بگیرد و اظهار ناراحتی کند نگاهی پر مهر و عطوفت به او کرد و پس از آنکه چند آیهاز قرآن مبنی بر حسن خلق و عفو و اغماض قرائت کرد به او فرمود: ما برای هر نوع خدمت و کمک به تو آماده ایم.» آنگاه از او پرسید: آیا از اهل شامی؟ جواب داد: آری. فرمود: «من با این خلق و خوی سابقه دارم و سرچشمه آن را میدانم.» پس از آن فرمود: «تو» در شهر ما غریبی، اگر احتیاجی داری حاضریم به تو کمک دهیم، حاضریم در خانه خود از تو پذیرایی کنیم، حاضریم تو را بپوشانیم، حاضریم به تو پول بدهیم.
مرد شامی که منتظر بود با عکس العمل
شدیدیبرخورد کند و هرگز گمان نمیکرد با یک همچوگذشتو اغماضی روبرو شود، چنان منقلب شد که گفت: آرزو داشتم در آن وقت زمین شکافته میشد و من به زمین فرو میرفتم و اینچنین نشناخته و نسنجیده گستاخی نمیکردم تا آن ساعت برای من در همه رویزمین کسی از حسین و پدرش مبغوضتر نبود و از آن ساعت ،برعکس کسی نزد من از او و پدرش محبوبتر نیست.
🌼 نویسنده: استاد شهید مرتضی مطهری
@kodakane
16.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تربیت_کودک
برای مقابله با کار زشت کودک باید مراحلی را طی کرد:
۱. پیداکردن ریشهٔ کار زشت
کودکان به ویژه در سنین پایین ۲-۳ سال، برخی از کارها را نمی فهمند...کودک از رفتار هایی که از اطرافیانش می بیند یا کلماتی که از آنان می شنود فقط تقلید می کند. زشتی و زیبایی بسیاری از این رفتار ها برای او قابل فهم نیست...
۲. تغافل (خود را به نفهمیدن زدن) گاهی تأکید روی زشت بودن یک کار، کودک را با آن کار زشت آشنا می کند...
۳. انصراف_ذهنی. ذهن کودک را از آن مسالهٔ زشت منصرف کنید؛ مثلا او را به یک بازی مشغول کنید ویا برایش حرف بزنید...
۴. ترسیم_زشتی کار در فضای قصه.
۵. استفاده_ازشخصیت_محوری
یکی از اصلی ترین هنر های والدین تعریف یک شخصیت محوری در زندگی کودک است. شخصیتِ محوری، کسی است که کودک، زشتی و خوبی عمل خود را با کارها و حرف های او می سنجند...
📚کتاب منِ دیگرِ ما
@kodakane