هدایت شده از دوستی با خدا
✍ #آیت_الله_فاطمی_نیا
اگر کسی این دو جمله ی «إیاک نعبد و إیاک نستعین» را با جانش بگوید ، اگر روی آب یا هوا راه برود ، نباید تعجّب کرد!
📚نکته ها از گفته ها ، ص ۱۳۰
☑️ کانال نشر آثار آیت الله بهجت قدس سره:
🌋 @doostibakhoda
هدایت شده از پرسمان اعتقادی
#ایرانیان_یاران_مهدی
🤔#پرسش
❔تمام ياران حضرت مهدي(عج) #ايراني اند» آيا اين حديث واقعيت دارد؟ چرا ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌یاران امام زمان علیه السلام تمام انسان های حقیقت جو و آزاده ای هستند که از اقصی نقاط جهان برای یاری دین الهی گرد هم جمع می شوند و اختصاص به یک #منطقه خاصی ندارند ، اگر چه سهم عجم ها و غیر عرب و ایرانیان از یاران امام عصر ، سهم #چشمگیری است .
👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« هیچ می دانی که قم را چرا قم نام نهادند ؟ برای آن که اهل آن با قائم خاندان محمد جمع شوند ، و با او قائم و مستقیم باشند و او را #نصرت دهند »
📚تاریخ قم ص278
📚بحار الانوار ج60 ص216
👌و فرمود ؛
« اهل قم انصار و #یاوران قائم هستند »
📚بحار الانوار ج57 ص219
👌امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« گویی گروهی را می بینم که در شرق ( منطقه #ایران ) در پی حق قیام می کنند ، اما آن را به ایشان نمی دهند ، دوباره آن را می طلبند اما به آنها داده نمی شود ، پس چون این وضعیت را می بینند ، شمشیرهایشان را بر گردن خود می نهند و آنچه را خواسته بودند به ایشان می دهند اما دیگر آن را نمی پذیرند تا این که قیام می کنند و آن را جز به صاحبتان نمی سپرند ، کشتگان آنها شهیدند ، من اگر آن زمان را درک کنم ، خود را برای صاحب این امر نگاه می دارم »
📚الغیبه نعمانی ص273
📚بحار الانوار ج52 ص243
👌امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« خراسانیان ( ایرانیان ) یاوران قائم اند »
📚الاختصاص ص325
📚دلائل الامامه ص459
👌در نقل دیگری از علی علیه السلام آمده است که فرمود ؛
« گروه هایی از #عجم و قبیله هایی از #عرب با مهدی الفت می گیرند »
📚کنزالعمال ج14 ص591
👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« از قوم عرب تعداد اندکی از آنها همراه #قائم اند »
📚الکافی ج1 ص370
❕از این روایات استفاده می شود که همه مناطق زمین سهمی در یاوری امام عصر علیه السلام دارند ، اگر چه سهم عجمیان و ایرانیان بیشتر است .
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
هدایت شده از گالری صالحی
#حدیث_روز☀️
✍پیامبراکرم(ص)میفرمایند:
چه خوب فرزندانۍ هستند دختران
با حیا هرڪس یڪی ازآنہا را داشته
باشدخداوند آن دختر رابراےاو مانعی
دربرابر آتش دوزخ قرار مۍدهد.
📚میزان الحڪمه ج۱۳
➮ @ayatolahbahjat
هدایت شده از تقویم شیعه 🇵🇸
💠در این روز #پیامبر (ص) دوات و کتف طلبیدند تا بنویسند که خلافت بلافصل براى #امیرالمؤمنین (ع) است ، ولى عمر مانع از این کار شد و به ساحت اقدس نبوى (ص) جسارت کرد و گفت: ان الرجل لیهجر: «این مرد هذیان مىگوید»!
💠همچنین پیامبر (ص) در این روز بر منبر رفتند و خطبه خواندن و مردم را موعظه نمودند و به پیروى از قرآن و عترت فراخواندند.
@taqvim_shia
هدایت شده از رساله امام خامنهای
‼️استفاده از مال شرط بندی
🔷س 5359: اگر از شرط بندی افراد دیگر در یک جمعی، خوردنی یا مالی هر چند کم به فردی که حتی در شرط آنها حضور نداشته و قبول نداشته، برسد، حکم آن خوردنی چیست و آیا باید هزینه آن را پرداخت کند تا مال حرام از شرط بندی محسوب نشود؟
✅ج: افراد دیگر هم نمی توانند از مال حرامی که با شرط بندی به دست آمده است، استفاده کنند.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
هدایت شده از کانال تخصصی نماز
#نماز_شهدا
💚 اقتدا به مادر
🔺از همان سنین کودکی اغلب فرایض دینی مانند اصول و فورع دین و دوازده امام را کاملاً یادگرفته بود و کنجکاوانه با اینکه کودکی نابالغ بود از وظایف شرعی میپرسید.
🦋وقت نماز هم به من اقتدا میکرد و من هم شمردهتر میخواندم تا او بتواند بهتر یاد بگیرد از همان سنین نوجوانی روزه گرفتن و نماز خواندن را شروع کرد. و از سن چهارده سالگی نه نماز قضایی داشت و نه حتی به یاد میآورم یک روز هم روزه نگرفته باشد.
🔸پسرم امیرحمزه قارلقی واقعاً تقید عجیبی به رعایت مسائل شرعی داشت و خیلی در انجام واجبات و مستحبات دقت میکرد.
#شهید_امیرحمزه_قارلقی
#یادش_باصلوات
@takhasosi_namaz
هدایت شده از ثانیه شمار ظهور
〰✨🕊🌸༼༼ ﷽ ༽༽🌸🕊✨〰
#خلود_در_بهشت
#پرسش
در یک آیه قرآن هست که میگوید کسانی که وارد بهشت میشوند جاودنند مگر اینکه خدا بخواهد کسی را از #بهشت بیرون کند . از طرفی قرآن میگوید بهشتی ها در بهشت جاودنند آیا میان این دو مطلب تنافی نیست❓
⭕️💠💠💠💠⭕️
#پاسخ✅
✍در این شکی نیست که بهشت برای بهشتیان ابدی و دوزخ نیز برای معاندین و ملحدان ابدی می باشد و از آن #خروجی نیست .
💠البته توجه به این نکته لازم است که خلود که در آیات قرآن آمده است در اصل لغت به معنى بقاى #طولانى و هم به معنى ابديت آمده است، بنا بر اين كلمه خلود به تنهايى دليل بر ابديت نيست، زيرا هر نوع بقاء طولانى را شامل مى شود.
📌ولى در بسيارى از آيات قرآن با #قيودى ذكر شده است كه از آن به وضوح مفهوم ابديت فهميده مى شود، مثلا در آيات 100 توبه 11 طلاق و 9 تغابن در مورد بهشتيان تعبير به «خالِدِينَ فِيها أَبَداً »مى كند، كه اين تعبير مفهومش ابديت بهشت براى اين گروهها است، و در آيات ديگرى مانند 169 نساء و 23 جن در باره گروهى از دوزخيان همين تعبير « خالِدِينَ فِيها أَبَداً » ديده مى شود كه دليل بر جاودانگى عذاب آنها است.
💠تعبيرات ديگرى مانند « ماكثين فيها ابدا » در آيه 3 كهف « لا يَبْغُونَ عَنْها حِوَلًا» (كهف- 108) و مانند اينها نشان مى دهد كه بطور #قطع گروهى از بهشتيان و دوزخيان جاودانه در نعمت يا در عذاب خواهند ماند.(1)
📌حال آنچه مورد #پرسش قرار گرفته است این آیه است که می فرماید ؛
« وَ أَمَّا الَّذِينَ سُعِدُوا فَفِي الْجَنَّةِ خالِدِينَ فِيها ما دامَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ إِلاَّ ما شاءَ رَبُّكَ عَطاءً غَيْرَ مَجْذُوذٍ » « اما آنها كه سعادتمند شدند در بهشت جاودانه خواهند بود، ما دام كه آسمانها و زمين بر پاست مگر آنچه پروردگارت بخواهد، بخششى است قطع نشدنى » ( هود 108)
❔پرسش اینجاست که ظاهر استثناى جمله «الَّا مَاشَا رَبُّكَ؛ مگر اين كه خداى تو بخواهد» مى رساند كه ممكن است روزى #خدا بخواهد كه آنان را از اين مركز نعمت بيرون كند، در صورتى كه باقى آيات گواه بر اين است كه هرگز آنها از بهشت خارج نخواهند شد، با اين وضع معناى اين آيه چيست؟
💠برای پاسخ #گفتنی است که درست است كه خداوند جهان به افراد سعادتمند در بسيارى از آيات، بهشت دائم وعده كرده است و از اين وعده هرگز تخلّف نخواهد فرمود و خود او مى فرمايد «وَعْدَ اللَّهِ لا يُخْلِفُ اللَّهُ وَعْدَهُ؛ اين وعده ای است كه خدا كرده و خداوند هرگز از وعده اش تخلّف نمى كند!».( روم 6) ولى ممكن است افرادى تصوّر كنند كه با اين وعده قطعى ديگر زمام كار از دست خدا بيرون مى رود و او حتّى توانايى نخواهد داشت كه آنان را از بهشت خارج سازد و نعمت را از آنها سلب كند و به اصطلاح علمى و كلامى، اين قضاى حتمى قدرت خدا را محدود نموده و از #وسعت توانايى او خواهد كاست .
📌لذا خداوند با جمله «الَّا مَاشَا رَبُّك» اين حقيقت را تأكيد مى كند كه با وجود اين كه خدا بهشت دائم را وعده نموده و او هرگز از وعده خود تخلّف نخواهد كرد، مع الوصف اين مطلب، از قدرت او چيزى كم نمى كند و باز اختيار تمام موجودات به دست قدرت اوست ، هرچه بخواهد مى تواند انجام بدهد و قدرت او نسبت به تمام اشيا محفوظ و #ثابت است.
💠عين اين جمله «الَّا مَاشَا رَبُّكَ» در آيه بعد كه درباره دوزخيان است و به آنها وعده عذاب دائمى داده، نيز وارد شده است و علّت آن همان است كه در آيه پيش ذكر گرديد.
💠از قراين روشنى كه تفسير فوق را تأييد مى كند جمله «عَطَاً غَيْرَ مَجْذُوذٍ» كه در آخر آيه آمده است مى باشد. اين جمله مى گويد اين عطيّه #الهى ثابت و پايدار و مستمرّ است و هرگز جدا شدنى نيست.
📌این سخن در #روایاتی نیز مورد اشاره قرار گرفته است ؛( 2)
💠در تفسیر #نمونه نیز چنین آمده است ؛
« هدف از بيان اين استثناء اين است كه تصور نشود خلود و مجازات افراد بى ايمان و پاداش مؤمنان راستين چنان است كه بدون خواست و مشيت الهى باشد و قدرت و توانايى و اراده او را محدود كند و صورت جبر و الزام به خود بگيرد، بلكه در عين جاودانى بودن اين دو، قدرت و اراده او بر همه چيز #حاكم است هر چند به مقتضاى حكمتش پاداش و عذاب را بر اين دو گروه جاودانه مى دارد.
📌شاهد اين سخن آنكه در جمله دوم در باره سعادتمندان بعد از ذكر اين استثناء مى فرمايد « عَطاءً غَيْرَ مَجْذُوذٍ » « اين عطا و #پاداشى است كه هرگز از آنها قطع نمى شود.» و اين نشان مى دهد كه جمله استثنائيه فقط براى بيان قدرت بوده است.( 3)
📚(1)تفسیر نمونه ج 9 ص 239
📚(2)تفسیر العیاشی ج 2 ص 160
📚(3)تفسیر نمونه ج 9 ص 247
⠀ ⠀ོ ⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀ ⠀⠀ ⠀⠀ོ ⠀⠀ ⠀ོ ⠀⠀⠀ ⠀⠀ོ
╭═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
╰═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╯
╲\ ╭``┓
╭``🌸``╯
┗``╯ \╲
هدایت شده از کانال تخصصی نماز
🔎معانی کلمات نماز
📿قسمت2📿
🌱ذکر رکوع: * «سُبْحانَ رَبِّىَ الْعَظیمِ وَ بِحَمْدِهِ».
خداى خود را، که بزرگ است، منزّه مى دانم و مى ستایم.
🌱ذکر سجود: * «سُبْحانَ رَبِّىَ الاَْعْلى وَ بِحَمْدِهِ».
خداى خود را، که از همه بالاتر است، منزّه مى دانم و مى ستایم.
🌱تسبیحات اربعه: * «سُبْحانَ اللّهِ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ وَ لا اِلهَ إلاَّ اللّهُ وَ اَللّهُ اَکْبَرُ».
منزّه است خدا، ستایش مخصوص خدا است، جز آفریدگار جهان معبودى نیست و خدا از همه برتر است.
| ♡مقام_معظم_رهبری مدظله العالی:لازم است دستاندرکاران، اوراقی شامل ترجمهی نماز در همهی سطوح، فراهم و میلیونها نسخه از آن را در همه جا منتشر کنند. به هر کسی باید این امکان را بدهید که معانی کلمات نماز را بفهمد. |
#معانی_کلمات_نماز_را_دریابیم
@takhasosi_namaz