هدایت شده از آستان فاطمی|حرم حضرت معصومه س
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: روز نوزدهم #محرم الحرام
موضوع: #احکام_عزاداری
❓یک عزاداری مورد رضایت اهلبیت علیهمالسلام چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟
✅ در جواب باید عرض کنیم عزاداری دو حیث دارد: یک حیث محتوایی است و مطالبی که گفته میشود؛ یک حیث قالب و شیوه عزاداری است؛ از نظر محتوا آنچه که گفته میشود نباید مطالب حرام و خلاف شرع باشد، یعنی دروغ نباشد، غلو نباشد، موجب وهن مذهب نباشد، موجب تنقیص مقام معصومین علیهمالسلام نباشد و همچنین موجب پایین آمدن مقام خود مومنین و عزاداران هم نباشد؛ یعنی از نظر محتوا مطالب مستند باشد؛ خلاف عقاید مکتب اهلبیت علیهمالسلام نباشد، خلاف مرام اهلبیت علیهمالسلام نباشد؛
(اما) نسبت به شیوه عزاداری، اولاً همراه با کار حرام نباشد مثل موسیقی حرام و امثال اینها، و (ثانیاً) موجب وهن مذهب هم نباشد، یعنی کاری نکنند که سوژه به دست دشمنان بیفتد و با این شیوه عزاداری که داریم، آنها علیه مکتب اهلبیت علیهمالسلام و پیروان مکتب اهلبیت، تبلیغ سوء داشته باشند؛ اجمالا این را میتوانیم ویژگیهای عزاداری مناسب مورد رضایت اهلبیت علیهمالسلام برشماریم.
📚منبع: khamenei.ir
@astanfatemi
هدایت شده از رساله امام خامنهای
‼️سپردن پول به دیگری برای تجارت و دریافت سود ماهانه
🔷س ۶۰۴۲: قصد دارم سرمایه ای را به شخصی بدهم تا با آن کار کند و مبلغ ثابتی، سود ماهانه بدهد، آیا دریافت این سود، حکم ربا را دارد؟
✅ج: اگر #قرض بدهید و شرط کنید که قرض گیرنده هر ماه مقداری سود به شما بپردازد، #قرض_ربوی و حرام است اما اگر #وکالت بدهید، یعنی دریافت کننده را وکیل مطلق کنید که با پول شما برای شما کار کند و مقداری از سودهای حاصل را به شما بپردازد و باقیمانده را برای خود بردارد، اشکال ندارد.
#احکام_معاملات #احکام_ربا
🆔 @resale_ahkam
هدایت شده از آستان فاطمی|حرم حضرت معصومه س
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «سیاهِ رو سپید»
روز پنجشنبه، ١۴٠١/٠۵/٢٧
✍️ مناسبت روز: امروز بیستمین روز از ماه محرمالحرام است که علامه مجلسی (ره) روایتی را از امام باقر (ع) نقل کرده که در چنین روزی، جمعى از بنىاسد بدن شریف «جون» غلام جناب ابوذر غفارى (ره) را در کربلا پیدا کرده و دفن نمودند، در حالی که پس از ده روز از زمان شهادت، بوى مُشک از جنازه او به مشام میرسید! [بحار الأنوار، ج۴۵، ص۲۳]
«جون» فردی سیاهپوست اهل نوبَه (منطقهای در آفریقا) و غلام فضل بن عباس بن عبدالمطلب بود که امیرالمومنین (ع) او را خریداری و به ابوذر غفاری (ره) بخشیدند؛
او بعد از رحلت جناب ابوذر (ره) در ربذه، به مدینه بازگشت و در خدمت امیرالمؤمنین (ع)، و بعد از ایشان به خدمت امام حسن (ع)، و سپس به خدمت امام حسین (ع) رسید و همراه آن حضرت از مدینه به مکه و از آنجا به کربلا آمد؛
ظاهراً او در تعمیر و آمادهسازی اسلحه مهارت داشته، چنانچه در نقلی از امام سجاد(ع) در شب عاشورا آمده است که جون در خیمه امام حسین(ع) مشغول آمادهسازی شمشیر آن حضرت بود؛ (تاریخ طبری، ج۵، ص۴۲۰)
سید ابن طاووس (ره) چنین آورده که امام حسین (ع) در روز عاشورا، «جون» که در حدود ٩٠ سالگی بود را از رفتن به میدان بازداشتند و به او فرمودند: من به تو اجازه میدهم (که از این سرزمین بروی و جان خود را حفظ کنی) تو همراه ما برای عافیت آمدی، پس در گرفتاری ما، خود را مبتلا مساز؛ ولی جون در جواب گفت: «ای فرزند رسول خدا، آیا سزاوار است که من در زمان خوشی، نانخور شما باشم، ولی در سختیها شما را تنها بگذارم؟ به خدا سوگند، که (در این دنیا) بویم بد، نژادم پست، و رنگم سیاه است؛ پس بر من منت گذارید و مرا به بهشت رسانید تا بدنم خوشبو، نژادم شریف و رویم سفید گردد! به خدا سوگند، هرگز از شما جدا نمیشوم تا اینکه خون من با خون شما درآمیزد» و سپس به میدان رفت و جنگ نمایانی نمود؛
(لهوف، ص ١٠٨؛ و اعیان الشیعه، ج۱، ص۶۰۵)
خوارزمی در مقتل الحسین (ع) این رجز را در میدان نبرد برای «جون» ذکر کرده که با صدای بلند رو به لشگر عمربن سعد ملعون گفت: «ای بدکاران، چگونه میبینند ضربات این سیاه را با شمشیری که در راه فرزندان پیامبر خدا کشیده شده است؛ آری، من با دست و زبان از آنان حمایت میکنم و با این کار، امید دارم که در روز ورود به صحنهٔ محشر به بهشت وارد شوم؛ زمانی که شفاعت کنندهای همانند احمد (ص)، در پیشگاه خدا نیست» (مقتلالحسین خوارزمی، ج۲، ص۲۳)
او سپس به جمع لشگریان دشمن زد و به روایتی ٢۵ نفر و به روایت دیگر ٧٠ نفر از آنان را به درک واصل کرد تا اینکه زخمهاى فراوانى بر او وارد شد و ضربتی به سر او خورد و از روی اسب به زمین افتاد و نام خود را در میان هفتاد و دو سردار شهید حسینی ثبت نمود؛ (مناقب ابن شهرآشوب، ج۴، ص۱۰۳)
در این وقت، امام حسین (ع) خود را به جون رساندند و سرش را به دامن گرفته و بلندبلند گریستند و سپس دست مبارک را بر سر و صورت جون کشیده و فرمودند: «اللّهُمِّ بَیِّض وَجْهَهُ وَ طَیِّب ریحَهُ وَاحْشُرْهُ مَعَ مُحَمَّد وَ آل مُحَمَّد علیهمالسلام: بارالها رویش را سفید و بویش را خوش فرما و با خاندان محمد و آل محمد علیهمالسلام محشورش فرما». (اعیانالشیعه، ج۱، ص۶۰۵؛
مورخین آوردهاند که بنیاسد پیکر معطر و نورانی «جون» را در کنار دیگر شهدای کربلا، پایین پای امام حسین(ع) به خاک سپردند که امروزه زیارتگاه دهها میلیون زائر حسینی در کربلای معلا است و مقام بلند وی تا بدان جاست که امام زمان (عج) در «زیارت ناحیه مقدّسه» بر او سلام میدهند و در «زیارت الشهداء» نیز چنین آمده: «اَلسَّلَامُ عَلَی جَوْنٍ مَوْلَی أَبِیذَرٍّ الْغِفَارِی».
✍️ روی سپید و نورانی، و بوی عطر حسینی، و رضوان همراه با محمد و آل محمد (ص) گوارای وجودش، و شفاعتش شامل همهی شیعیان و محبین حضرت اباعبدالله الحسین (ع) باد.
رو سیاهی که میرسد اینجا
عاقبت روسپید خواهد شد
سیب میبوید و کنار حسین
در نهایت شهید خواهد شد
انس با همنشین اثر دارد
باید از شیشه عطر بردارد
آن گِلی که کنار گل باشد
مست بوی عبیر خواهد شد
هر که چشمش به چشم او افتاد
دل به عشقِ ولایت او داد
صبح خیمه، سیاه گر بوده
ظهر میدان، سفید خواهد شد...
@astanfatemi
هدایت شده از همنشینی با خوبان 🗨
#کلام_علما
💠آیتالله فاطمینيا (ره): بدترین سخن این است که دعا کردم و نشد ، زیارت رفتم و نشد! این نشدها شیطانی است. هیچ دعا کنندهای دست خالی بر نمیگردد . اگر به صلاح باشد همان را و اگر به صلاحش نباشد بهتر از آن را میدهند.
🔹@h_khoban_ir
هدایت شده از 🌷یاصاحب الزمان ادرکنی🌷
6.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
محفلی با علماء
🎞 روایت شنیدنی و عجیب شفاعت امام حسین در عالم برزخ
🔸یکی از بزرگان در رویا عالم بزرگی رادیدندکه به ایشان گفتند
هرقدمی که برای ابی عبدالله برداشتم هرکاری که برای امام حسین ع کردم به محض ورود به برزخ هنوز قیامت نیامده دارند برای من تلافی میکنند......
#محرم
هدایت شده از 🌷یاصاحب الزمان ادرکنی🌷
آیت الله العظمی جوادی آملی:
«اگر كسی از كتابی به كتاب ديگر رفت و نتوانست آن كتاب قبلی را به خوبی تدريس كند، اين مطمئن باشد عمر را تلف كرده است. به ما گفتند طرزی بايد درس بخوانيم كه اين امانتهای الهی را به ديگری منتقل كنيم آنها كه كتاب نوشتند لله نوشتند، آنها كه برای ما تدريس كردند لله تدريس كردند، ما هم موظفيم اين علوم را به نسل بعد منتقل كنيم. بخشی از اين بر اساس «مَن فَقَدَ حسّاً فقدْ فقدَ علماً» بايد تأمين بشود بخشی هم بر اساس «من فقد تقويً فقدْ فقدَ علما» بايد تأمين بشود آنوقت ما ديگر فراغت نداريم هر حرفی را بزنيم هر چيزی را بخوانيم هر چيزی را نگاه بكنيم، مگر ذهن ما چقدر ظرفيت دارد اگر قصه و داستان و افسانه و اين گفت و آن گفت، را در فضاي ذهن وارد كنيم اين شده انبار كاه, ديگر انبار فلزات گرانبها نمی تواند باشد.»
درس اخلاق ۹۲/٠٧/٠۴
🔹@h_khoban_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات فجازی
حق رفراندوم!
✍️ نویسنده: حجت الاسلام دکتر قربانی مقدم
❌شبهه
[فیلم؛ امام خمینی]: اگر سلطنت رضا شاه فرض بکنیم که قانونی بوده، چه حقی آنها داشتند که برای ما سرنوشت معین کند؟ هر کسی سرنوشتش با خودش است. مگر پدرهای ما ولیّ ما هستند؟
الان هم بر فرض چهل سال پیش مردم به جمهوری اسلامی رای دادند، ما الان جمهوری اسلامی را نمی خواهیم
✅پاسخ
🆔 @shobhe_shenasi
🔹 آنچه مسلم و واضح است اینکه در هیچ جای دنیا نمی پذیرند که پس از گذشت هر چند سال، یک همه پرسی جدیدی برگزار شود که ببینند آیا نظر مردم تغییر کرده یا نه. (چنین چیزی در دنیا مسبوق به سابقه نیست) وگرنه هر انتخاباتی اعم از ریاستجمهوری و مجلس و.... که برگزار شود، پس از مدتی با تشکیک چند نفر (که نظر مردم عوض شده)، باید انتخابات جدید برگزار کرد و نتیجه این میشود که کار کشور میشود فقط برگزاری انتخابات!!
در این صورت، نه تنها ثبات سیاسی، اقتصادی و... در جامعه به خطر میافتد، بلکه اساساً جامعه را به ورطهی نابودی می کشاند چرا که هر گروه و مکتبی مدعی آن می شود که باید جانشین نظام قبلی گردد و از این رو احتمال جنگ داخلی، تجزیه طلبی، تهاجم بیرونی و ... بسیار شدت می یابد.
🔹با این وجود، راه های معقول و سالمی وجود دارد که می توان بر اساس آن، میزان پایبندی و اعتماد مردم به نظام فعلی را سنجید. همایش های ملی همچون 22 بهمن یا روز قدس یا تجمعات مناسبتی مانند 9 دی 1388 و مهمتر از آن برگزاری تقریباً هرساله انتخاباتی که در همه آنها بیش از 50 درصد (و در برخی موارد تا 80 درصد و بیشتر) مردم شرکت کرده اند، (البته غیر از انتخابات اخیر که هم شرایط خاص کرونایی بر آن حاکم بود و هم یک مورد نمی تواند ملاک قضاوت باشد) نشانه های واضحی است که می تواند به شکل غیر مستقیم، نظرسنجی و همه پرسی نیز محسوب گردد.
🆔 @shobhe_shenasi
🔹اما در خصوص سخن امام خمینی باید گفت که ایشان جمله ی فوق را در شرایطی بیان کرده اند که نه تنها اساس شکل گیری پهلوی غیرقانونی و به صورت کودتا بوده است، بلکه در آن زمان اکثریت مردم مخالفت خود را با رژیم شاه اعلام کرده بودند.
بنابراین مقایسه وضعیت فعلی با سخنان امام راحل از دو جهت مخدوش است:
اول اینکه جمهوری اسلامی نه تنها بر پایه مشروعیت الهی شکل گرفته، بلکه با رای مستقیم مردم و صددرصد قانونی بوده است. در حالیکه رژیم پهلوی غیر قانونی شکل گرفته بود.
دوم اینکه در بحبوحه ی انقلاب اکثر مردم با وجود همه خفقانات و حکومت نظامی هایی که از سوی رژیم اعلام می شد، در تمام شهرهای ایران مخالفت خود را با با رژیم شاه اعلام کرده بودند، اما در حال حاضر خوشبینانه ترین جمعیتی که برای تجمعات مخالفان نظام می توان گفت چیزی نزدیک به صد هزار نفر در کل کشور بوده است.
🔹بنابراین، برفرض اینکه اگر شرایط مانند دوران انقلاب شود که اکثریت مردم نه تنها در همه پرسی های غیر مستقیمی مانند انتخابات شرکت نکنند، بلکه ابراز مخالفت نمایند، می توان از نظام انتظار داشت که به رفراندوم تن در دهد، در غیر این صورت به صرف اینکه چند نفر وابسته در توئیتر یا شبکه های اجتماعی دیگر درخواست رفراندوم کنند، دلیلی برای تن دادن به این خواسته ی غیرمنطقی و هرج و مرج ایجاد کننده وجود ندارد.
🌺 روز #جمهوری_اسلامی گرامی باد
#جهاد_تبیین
ــــــــــــــــ
☑️ پاسخ شبهات فضای مجازی👇
🆔 @shobhe_shenasi
هدایت شده از کانال شاخه طوبی
تشییع جنازه یا محضر عالم؟
در اصحاح هشتم انجيل متى آمده است كه: يكى از شاگردان حضرت مسيح عليه السّلام بدو گفت: اى آقا مرا بار ده كه نخست بروم پدرم را به خاك سپارم.
بدو فرمود: پيرو من باش، مردگان را بگذار مردگانشان به خاك سپارند. و در شريعت خاتم صلّى اللّه عليه و آله مردى انصارى از رسول اللّه پرسيد: هرگاه جنازه و مجلس عالمى پيش آيد كدام يك در نزد تو محبوبتر است تا حاضر شوم؟ فرمود: اگر براى تجهيز و دفن جنازه كسى هست، همانا كه حضور مجلس عالم برتر از حضور هزار جنازه است.
منبع: گنجینه گوهر روان
@shakhehtoba
هدایت شده از پاسخ به شبهات فجازی
صاحب این کاخ میفرمایند به جای نذری دادن به فقرا کمک کنید!!
#علی_کریمی
🆔 @shobhe_shenasi