eitaa logo
کلبه عاشقان صاحب الزمان رهنان 🍃
1.7هزار دنبال‌کننده
25.4هزار عکس
42.2هزار ویدیو
507 فایل
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌ 🕋عضویت در کانال🕋 👇👇👇 @kolpee
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ❤️یا مُحمَّد 🌹تا داشته ام، فقط تو را داشته ام 🍃با نام تو قد و قامت افراشته ام 🌹بوی صلوات می دهد دستانم 🍃از بس که گل محمدی کاشته ام 🌹اللّهُمَّ‌صَلِّ‌عَلي مُحَمَّدوَآلِ‌مُحَمَّد 🌹وَعَجِّل‌فَرَجَهُــم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌   ┄┅┅┅❀🌺®🌺❀┅┅┅┄ 🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃 https://eitaa.com/joinchat/2595356937C9df98c2fe3 🕋گیف مذهبی فاطمیون رهنان 🕋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 مبعث پیامبر رحمت برشما عزیزان مبارک 🌷 عید است و هوا شمیم جنت دارد نام خوش مصطفی حلاوت دارد با عطر گل محمدی و صلوات این محفل ما عجب طراوت دارد عیدمبعث مبارک💚 فوروارد یادتون نره ❤️ 👇👇👇 ‌🥗🥘🌮🌭🍳🍢🍽🧂 .https://eitaa.com/joinchat/243466433Ce42b73046d گروه فوت وفن آشپزی فاطمیون 👌 ‎‌**┈••✾❀🍃♥️🍃❀✾••┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5947445577905079186.mp3
7.33M
تو آمدی✨ 👤سامی یوسف 🆔 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌ 🕋عضویت در کانال🕋 👇👇👇 @kolpee
🌴حکمتهای نهج البلاغه🌴 (ترجمه وشرح حکمت 13) قسمت اول ✅متن: وَ قَالَ (علیه السلام): إِذَا وَصَلَتْ إِلَيْكُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ، فَلَا تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ الشُّكْرِ. ✅ ترجمه: امام علی علیه السلام فرمود: هنگامی که ابتدای نعمت ها به شما واصل شد،انتهای آنها را با کمیِ شکر وسپاس، مَرَمانید. ------------------------------ 🔰تذکر: مطالبی که در بخش کلمات ، بین دو پرانتز نوشته می شود، جهت مطالعه علاقه مندان آشنا به ادبیات عرب است‌ ✅ کلمات: ♦️اذا: زمانی که، هنگامی که هرگاه (اذا: طرف زمان مستقبل و متضمن معنای شرط است. بر سر دو فعل در میآید، اولی را فعل شرط و دومی را جزای شرط گویند.) ♦️وَصَلَت: متصل شد، پیوند خورد. واصل شد. (وَصَلَت: فعل ماضی و مفرد مونث غائب است. مصدرش وصل است( هموزن نسل) بمعنای پیوند خوردن، متصل شدن.) (وَصَلْتُ: الَیْهِ (أَصِلُ) وُصُولًا. المصباح المنیر) ♦️اِلَیکُم: به شما. (الی: حرف جر است.الی وعلی و لدی هنگامی که به ضمیر متصل می‌شوند الف آنها به یاء تبدیل میشود: الیکم، علیکم، لدیکم. ولی اگر به اسم ظاهر متصل شوند الف آنها قلب نمی شود: الی، علی،لدی زید. ر ک السیوطی) (کُم: ضمیر متصل مجرور وجمع مذکر مخاطب است.) ♦️اطراف: ابتدا، آغاز. (جمع است و مفردش طَرَف است.) ♦️النِّعَم: نعمت ها. (نِعَم: جمع است و مفردش نِعمة است.) ♦️فَ: حرف ربط است. (الفاء المفردة: حرف مهمل... وترد على ثلاثة أوجه: أحدها: أن تكون عاطفة... والثاني: أن تكون رابطة للجواب... الثالث: أن تكون زائدة دخولها في الكلام كخروجها، وهذا لا يثبته سیبویه. معنی اللبیب ، ابن هشام الانصاری.) ♦️لا تُنَفِّرُوا: دور نسازید، فراری ندهید. (لا تُنَفِّرُوا: فعل نهی است، از باب تفعیل، و مصدرش، تنفیر است، بمعنای دورکردن، رمانیدن، فراری دادن. نَفَّرَ یُنَفِّر تَنفیر.) ♦️اقصی: ( انتها). ( وصف تفضیلی است.) ♦️ها:آن (ضمیر متصل مجرور و مفرد مونث غائب است. مرجعش جماعة مقدر است: جماعة الاطراف.) ♦️بِ:بسبب (باء از حروف جرّ است و دارای معانی متعدده است، ودر اینجا بمعنای سببیَّت است.) (الباء المفردة - حرف جر لأربعة عشر معنى: ... الرابع: السببية، نحو:إنكم ظلمتم أنفسَكم باتخاذكم العجلَ. فكلاًّ أخذنا بذنبه. ... مغنی اللبیب.) ♦️قِلَّة: کم بودن، قلیل بودن. ( این کلمه، مصدر است.) (وَ قَد قَّل الشئُ يَقِلُّ قلَِّةً. صحاح اللغه، الجوهری.) ♦️الشُّکر: شکر، سپاس گزاری. (شُکر: این کلمه، مصدر است.) ( شَكَرتُ الله: اعترفت بنعمته، فعلت ما يجب من فعل الطاعة وترك المعصية، ويتعدى في الأكثر باللام فيقال شكرت له شُكرا، وربما تعدي بنفسه فيقال شكرته، وأنكره الأصمعي في السعة. مجمع البحرین) پایان قسمت اول ---------------------- ❇️ منابع: -صحاح اللغه، الجوهری. -المصباح المنیر، الفیومی. -مجمع البحرین، الطریحی. -مغنی اللبیب ابن هشام النصاری. شرح ابن عقیل، عبدالله الله بن عقیل. -و...
🌴حکمتهای نهج البلاغه🌴 (ترجمه و شرح حکمت 13) قسمت دوم وَ قَالَ (علیه السلام): إِذَا وَصَلَتْ إِلَيْكُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ، فَلَا تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ الشُّكْرِ. تذکر: ترجمه و کلمات، در قسمت اول گذشت. ✅ بیان: امام علی(علیه السلام) در این سخن حکیمانه به نکته ای درباره آثار سوء کاهلی در شکر نعمت، اشاره مى کند و مى فرماید: «هنگامى که ابتدای نعمت ها به شما متصل شد، انتهای آنها را به واسطه کمىِ شکرو سپاس، از خود دور نسازید»; "إِذَا وَصَلَتْ إِلَیْکُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ فَلاَ تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ الشُّکْرِ". نعمت ها غالباً به صورت تدریجى بر انسان وارد مى شود و وظیفه انسان خردمند و هوشیار این است که به استقبال این نعمت ها برود و استقبال از آنها راهى جز شکرگزارى ندارد. و هرگاه با آغاز نعمت ها به شکر قلبى و زبانى و عملى بپردازد ادامه خواهند یافت و تا پایان نصیب انسان مى شوند. به تعبیر دیگر به گفته بعضى از شارحان نهج البلاغه، نعمت ها مانند گروه هاى پرندگان هستندکه وقتى تعدادى از آنها بر شاخه درختى نشستند بقیه تدریجا به دنبال آنها مى آیند و شاخه ها را پر مى کنند; ولى اگر گروه اول صداى ناهنجار و حرکت ناموزونى بشنوند یا ببینند فرار کرده و کوچ میکنند و بقیه هم به دنبال آنها مى روند. این سخن حکیمانه امام علی "علیه السلام". برگرفته از قرآن مجید است که مى فرماید: «"وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لاََزیدَنَّکُمْ وَلَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابی لَشَدیدٌ"; و به خاطر بیاورید زمانى را که پروردگارتان اعلام داشت، سوگند یاد می کنم، اگر شکرگزارى کنید، محققا، (نعمت خود را) بر شما افزون خواهم کرد و اگر ناسپاسى کنید، بی تردید مجازاتم حتما شدید خواهد بود».(۱) خداوند درقرآن مجید، سرگذشت عبرت آموز قوم سبأ را نقل مى کند، همان قومی که خداوند نعمت های بسیار وافرى به آنها داد و فرمود: «(کُلُوا مِنْ رِزْقِ رَبِّکُمْ وَاشْکُرُوا لَهُ بَلْدَةٌ طَیِّبَةٌ وَرَبٌّ غَفُورٌ); ازروزى پروردگارتان بخورید و شکر او را به جا آورید; شهرى پاک و پاکیزه، و پروردگارى آمرزنده».(۲) ولى آنها کفران نعمت کردند، و بدین خاطر سد عظیمى که سبب آبادى کشور آنها شده بود بر اثر سیلاب و عوامل دیگر در هم شکست و تمام آبادى، باغ ها و مزارع آنها ویران شد، به گونه اى که نتوانستند در آنجا بمانند و به ناچار در اطراف، متفرق شدند. لذا قرآن مى افزاید: ذلِکَ جَزَیْناهُمْ بِما کَفَرُوا وَهَلْ نُجازی إِلاَّ الْکَفُورَ ; آن "ویرانی ونابودی نعمتها" بدین جهت بود که ما آنها(قوم سبأ) را بسبب کفرو ناسپاسی مجازاتشان کردیم. و آیا ما جز کفران کننده،کسی را مجازات می کنیم؟».(۳) همچنین روایات فراوانى درباره اهمیت شکر از رسول خدا (صلى الله علیه وآله) و جانشینان آن حضرت یعنی امامان معصوم(علیهم السلام)به دست ما رسیده که اهمیت این فضیلت را برای ما آشکار مى سازد. امام صادق(علیه السلام) می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ أَنْعَمَ عَلَى قَوْم بِالْمَوَاهِبِ فَلَمْ یَشْکُرُوا فَصَارَتْ عَلَیْهِمْ وَبَالاً وَابْتَلَى قَوْماً بِالْمَصَائِبِ فَصَبَرُوا فَصَارَتْ عَلَیْهِمْ نِعْمَةً; بدرستی که خداوند عزوجل به گروهی از مردم نعمت داد، اما آنها شکرش را به جا نیاوردند، و آن موهبت ها، مایه وبالشان شد، و گروهى از مردم را به مصیبت هایی گرفتار کرد، و آنها شکیبایی ورزیدند، پس آن مصیبت ها برای آنها به نعمت ها مبدل گردید».(۴) لازم به ذکر است که مطابق روایات وارده، شکر سه مرحله دارد: ۱- قلبى که انسان در قلب خود، به نعمت هاى الهی معرفت پیدا کند ۲- زبانى، مانند الحمد لله و... ۳- شکر عملی، و آن بدین معناست که از نعمت هاى الهى درست بهره بردارى کند و اهداف این مواهب را در نظر بگیرد و به سوى آن اهداف حرکت کند; مثلا اگر خدا، هوش و استعدادی سرشار به او داده، از آن استفاده مثبت کند ودر در مسیر شیطنت استفاده نکند. و اگر او را مشمول موهبت آزادى کرده،از آن براى پیشرفت و تکامل بهره گیرد. نه در مسیر بى بند و بارى و گناه و فساد. همچنین است در مورد اعضاى بدن، مانند چشم، زبان، گوش و... که هر کدام موهبتى عظیم است. وهمچنین مال وثروت، فرزند، همسر، و نعمتهای بسیار دیگر، که هر کدام شکر قلبى، زبانى و عملى، لازم دارند. پایان حکمت سیزدهم استاد یوسف شیخ رحمت الله علیه ____ ❇️ پانویس: (۱). ابراهیم، آیه ۷. (۲). سبأ، آیه ۱۵. (۳). سبأ، آیه ۱۷. (۴). بحارالانوار، ج ۶۸،ص۳۱ 🌏 مجتمع اهل البیت علیهم السلام
با سلام به همه دوستان از اول ماه شعبان چله زیارت عاشورا داریم هرکسی تمایل داره اسم شو بگه تا بنویسم https://eitaa.com/joinchat/3751936341Cf19be59505 گروه جزء خوانی هفتگی📚📚