eitaa logo
رب الناس/بقلم علیرضا کمیلی
2.6هزار دنبال‌کننده
54 عکس
34 ویدیو
2 فایل
خاطرات و تأملات علیرضا کمیلی @komaili فعال عرصه بین الملل و عضو اتحادیه امت واحده محقق عرصه های دینی اجتماعی و تشکلی
مشاهده در ایتا
دانلود
👈 طفره محاله، مراحل را نپیچان! 💎 ذات عالم و سطح بندی است. فلاسفه که طفره را محال دانسته اند ناظر به همین طیفی بودن درجات وجودی است و همین مساله برای همه چیز این عالم صادق هست حتی چیزهایی که محسوب می شوند در حقیقت تجمیع ظرفیت ها پشت یک سد بوده اند که به یکباره بروز می کنند. ⏰ کسی که از روی طبیعی پرش می کند جلوتر دچار مشکل می شود مثل آدمی که بدون دوره لیسانس از دیپلم به فوق لیسانس بپرد و گرچه باهوش هم باشد ولی تا مدتها لنگ خواهد زد! و حتی یک عمر با نیمه علم خود مساله ساز می شود. ⭕️ مدیرانی که با یک تجربه کوچک به یکباره تجارب چندین برابر را بعهده می گیرند هم باید این مساله باشند. البته این شامل همه است چه مدیر و چه دیگران ولی در مديران خسارت بارتر است. 👥 در زمینه خروجی های عملیاتی و اقدامات هم فکر می کنم همین قانون جاری است. نیرویی که به موضوعی مثل بین الملل علاقمند می شود اگر به یکباره وارد مساله ای تخصصی شود بدون آنکه مدتی در محیط عمومی تری از مطالعات و تحلیل های باشد، جلوتر دچار خلاهایی می شود که مشهود است! 🙁 آنها که کافی ندارند و دنبال ایجاد بزرگ اجتماعی و ملی اند بدون آنکه به شرایط بروز آن مرحله رسیده باشند قطعا بجز اسراف بیت المال آورده عملی دیگری نخواهند داشت و چه بسیارند چنین متوهمان خطرناکی در با ژست مدیریت ایران و جهان! 📍 @komeilialireza
👪 مساله فرزند، تجلی حیوانیت انسان! ☘ آنها که درگیر خور و خواب اند در واقع کمال خودشان را دارند متجلی می سازند و ارزشی بالاتر از گیاه ندارند! ⚠️ آنها که اختیار نقش اجتماعی و کرده و همسر انتخاب کرده و فرزندانی نیز آورده اند و بدان خوشحال اند در واقع کمال خود را بروز داده اند و تا کمال که شامل کمالات عقلی و روحی است فاصله بسیار دارند. 👨‍👧‍👧 اما مساله ، خیلی از انسانها را درگیر خود می سازد. ابتدا محافظت و رشد و نمو آنها و پس از چند سال که ماهیت هویتی و تجلی پیدا می کند و همه وجود و فکر و ذهن والدین را درگیر خود می نماید. 👈 در واقع پس از مدتی، فرزند، تجلی تداوم خویشتن و در انسان شده و نقشی فراتر از رابطه والد فرزندی را ایفا می کند از همین رو هوش و گوش والدین را پر می سازد. ❤️ از همین روست که معتقدم مادر و پدر قبل از شهادت پسرشان اجر شهادت او را می گیرند چرا که بریدن از این برای عمده انسان ها کار ساده ای نیست. فتامل! 📍 @komeilialireza
⭕️ چند کلمه درباره جن! از آنجا که این روزها درباره بکارگیری اجنه سخنانی مطرح شده چند نکته را لازم به ذکر دیدم: 👈 انسان اشرف مخلوقات است و امکان ارتقاء وجودی او از همه بیشتر است تا جایی که ملک مقرب نیز نتواند بالا برود. جن از انسان پایین تر است هر چند بدن او از ما کثافت یا کمتری دارد لذا چون لطیف تر است راحت تر تحرک می کند لذا در داستان بلقیس، جن می خواست برود و تخت را با سرعت بیاورد لذا از تعبیر قبل از آنکه بنشینی استفاده شد یعنی در واحد این امر می خواست اتفاق بیفتد ولی کار عاصف برخیا تغییر ریزش لحظه ای وجودی تخت بود که فراتر از زمان است لذا تعبیر قبل از چشم بر هم زدن استفاده شده است. ❇️ قرآن تاکید می کند که بر شما سلطانی ندارد یعنی نمی تواند جن بر انسان احاطه کند الا اینکه خود ما بخواهیم! کار اصلی لشگر -که البته جنیان مومنی که لشگر او نیستند نیز داریم- چنانچه قرآن توصیف می کند و تلقین به ماست. تصویرسازی در ذهن و کار اصلی شیطان و اجنه همراه او می باشد. اینگونه آنها بر اراده های ما اثر می گذارند و ما را به کارهای مختلف تحریک می کنند. ⚠️ اینکه دیدم یکی در قم دستگیر شد که استخاره های مجربی داشت یا برخی از خبرهایی می دهند مثل اینکه ماشین تان که گم شده بود کجاست نوعا - نه همیشه- با استفاده از جن می باشد که از آن استفاده های منفی و غلط هم می شود! برخی هم البته سعه روحی دارند و این البته امری عادی برای قدرت روح انسان است و الزاما کار اولیای الهی نیست چنانچه مرتاض ها چنین می کنند. این ماست که نوعا از آن استفاده درستی نمی کنیم! 👹 آنها که دچار جن زدگی می شوند معمولا خودشان اجازه جن را داده اند و خود را دچار پستی هایی کرده اند که چنین شده است. اجنه در عالم مادی ما هم هستند ولی نوعا کاری نمی کنند. گاها درباره برداشتن وسایل و... گفته می شود که می تواند کار اجنه باشد و البته با می توان مضرات آنان را کلا برطرف کرد و نباید فراموش کرد که جن تسلطی بر انسان ندارد. 👀 راستی جن بخاطر بدن لطیفش قابل دیدن نیست و فیلم های اجنه ساختگی است! 📍 @komeilialireza
🚨 پلیس فتا دقیقا کجاست؟ ⚠️ حجم بسیار بالایی تیم و صفحه در اینستاگرام فعال اند که رسما های بسیار ناجور تولید می کنند. مخاطبانی را سوار ماشین می کنند و جلوی آنها فیلمی را بازی می کنند. 🔫 مثلا اینکه گویی راننده تفنگ دوستش که محافظ بانک هست را می گیرد و تیر اشتباها توی سر او می خورد و خون می پاشد و... یا اینکه مردک از بچه قنداقی اش ناراحت شده و آنرا از شیشه ماشین بیرون می اندازد. تا کلی کلیپ که محور آن دختران بزک کرده هستند. ⭕️ دسته هایی منسجم شکل گرفته که دهها کلیپ تولید کرده اند. تیم هایی متشکل از دختران و پسران از تهران تا شیراز! عده ای به سبک ها با دخترها وارد گپ می شوند بعد ماشین گران قیمت شان را به رخ می کشند و التماس دختران را می گیرند به اسم کلیپ های آهن پرست! حجم کانال هایی که اینها را منتشر می کنند و حجم این کلیپ ها اینقدر زیاد است که نمی شود گفت کسی آنها را ندیده! ⁉️ حال سوال اینجاست که در چنین مواردی وظیفه دقیقا چیست؟ آیا صرفا در موارد امنیتی و باندهای دزدی و جاسوسی باید نقش آفرینی کنند یا در مواردی چنین آشکار که فضای فکری و اخلاقی جامعه ایرانی را تخریب می کند و جالب اینکه در کشور ضبط می شود نیز نقشی باید ایفا کنند؟؟ 📍 @komeilialireza
🖐 دست بمثابه زبان! 💻 امروز، همه گناهانی که زبان باید می کرد را دارد انجام می دهد پس همه تحذيراتی که علمای اخلاق برای مراقبت از داشتند و آنرا منشا عمده گناهان معرفی می کردند می تواند متوجه دستانی باشد که دایم در حال دادن در فضای شبکه اجتماعی هستند! ⚠️ غیبت، تهمت، خودنمایی، تحقیر و سرزنش، فحاشی، پرگویی، بی انصافی، قضاوت زودهنگام، تندروی و دهها متاسفانه! رایج دیگر حالا متوجه دستان ماست و چه خوب است که یک بار دیگر همه اینها را بجای زبان برای دست مان نیز بخوانیم خصوصا آنها که زیادی فعال اند! 👈 فضلا از اینکه گناهان چشم و گوش در شبکه اجتماعی به جای خود باقی اند. های پرآسیب و متکثر، حتی اگر فاسد نباشند موجب زدگی و تشتت روح را پدید می آورند و... چه خوب می شد که مصرف را کلا کم می کردیم هیچ اتفاقی هم نمی افتاد! 📍 @komeilialireza
🕌 امام محله، نمونه یک ایده تمدنی 👈 سازمان تبلیغات کشور در دور جدید مدیریتی خود طرحی را آغاز نموده که نام یا تحول اجتماعی مسجد محور بر خود نهاده است که معتقدم باید در داخل و حتی خارج کشور ترویج و برای تحقق آن تلاش شود چرا که می تواند طلاب را درگیر مسائل اجتماعی پیرامونی شان کرده و بجای مسجد فعال در درون خود یک در همه ابعاد را هدف گیری کند. 💠 نگاه تمدنی يعنی نگاه تحققی یعنی دور شدن از نظریات صرف و تلاش برای همان مبانی و نظریات در عرصه عمل! چیزی که وجه تمایز امام با خیلی از علمای تاریخ بوده و هست! ❇️ این طرح نیز اگر در اجرای آن دقت کافی به عمل آید و به تحقق آن از جمله ضعف های بسیاری از ائمه جماعات توجه شود می تواند به یک نقطه عطف در رویکرد مسجدی ها بدل شده و حتی برای مساجد نیز الگو شود. انشالله 📍 @komeilialireza
🚨 حکمرانی بر اساس: اعتماد و رابطه یا صلاحیت و ضابطه؟ 😞 چندی قبل با دوستانم سر این مساله بحثم شد که آیا ملاک از اقدامات یا اشخاص در نهادهای مختلف کشور صلاحیت و کارنامه است یا رابطه و اعتمادسازی های شکل گرفته مبتنی بر روابط و باندهای علنی یا ناخودآگاه شکل گرفته؟ ⛔️ متاسفانه بر اساس تجربه می گویم که تقریبا هیچ جا را نمی شود یافت که کسی در این کشور بخاطر صلاحیت و موفق اش بکارگیری شده باشد و هزاران گزینه دیده ام که گرچه کاملا بی هنر نبوده اند ولی هنر اصلی شان رفاقت یا و طی مرحله اعتمادسازی با آن صاحب منصب یا پول بیت المال بوده است! 💎 در این شرایط، واقعا نمی فهمم جوانی که دنبال است و طبعا آنقدر خود را نساخته که از هوس های طبیعی بلند مدت دوران جوانی فارغ شود چرا نباید بجای تلاش برای کسب صلاحیت ها و لازم، به دنبال توسعه و نفوذ در دل این و آن با هر حیله ای باشد؟ ⭕️ بسیاری از مدیران و متولیانی که امروز بعنوان کارشناس یک عرصه مطرح اند ولی همچنان درک درستی از آن کار ندارند و در رزومه شان نیز می توان دهها کار و ضعیف دید، در کشور حلوا حلوا می شوند و از این مسوولیت به آن یکی می روند و به به و چه چه مادحان پیرامون نیز برای شان بلند است! چون دقیقی نیست و آنان همچنان می تازند! ⚠️ کاش می توانستم اسم بیاورم از این آدم هایی که دارند و محبوب و مورد اعتماد همه اند... مثال هایی هست از بزرگ و کوچک هایی که نسل جدید همان هایند! که در همه جا بطور طبیعی به هم پیوسته اند و منافع هم را تامین می کنند... البته همگی هم ظاهر موجهی و خوبی دارند برای این باندبازی و رابطه محوری! 👈 در این شرایط چرا باید انتظار پیشرفت داشت؟ آنها که برای پیشرفت دنبال فرمول های علمی هستند اگر توهم ندارند اول به این فرمول کارای در همه لایه ها عمل کنند: 💠 يستدل علي ادبار الدول باربع تقديم الأراذل و تاخیر الافاضل.. 📍 @komeilialireza
👂 گفتگوهای "منضبط" اصولی شرط جبهه سازی! ✊ باور به اینکه جمع، را بیشتر می کند و توان ما را بالا می برد شرط اولیه ایجاد جمع هایی در حد یا متشکل شدن این جمع ها در قالب همسو است. ⚠️ آنچه برخی را از جمع می گریزاند تخطی از است. یعنی مدعی هستند که جمع ها بدلیل ذاتی و نیز ملاحظات طبیعی که معمولا در حوزه فردی نیست، نوعا مجبورند به سمت تعدیل نگاه ها يا همان روی بیاورند که ذات آن و تخطی از حقیقت است! ✅ اما چطور می توان از این فرآیند تدریجی که برخی آنرا متهم به می کنند جلوگیری کرد و در عین حال، از برکات محسوس جمع و توانی که کنار هم بودن ایجاد می کند محروم نشد؟ ❇️ بنظر می رسد دو اتفاق ضروری است: یکی اینکه جمع گریزان باور کنند که چیزی جز آنچه اقتضا می کند نیست. 💠 توضیح اینکه برای کسی که وارد صحنه واقعی و میدان شده، اینطور نیست که همه چیز قابل انجام باشد و گاهی موانعی از طرف نهادها - بیرونی--یا حتی توان عمل جمعی - درونی- ایجاد می شود که آنها را به آنچه است نمی رساند لذا آنها مکلف به انجام همان هستند که ایشان است و در این حالت حق ندارند این مراعات طبیعی مصالح بالاتر را تخطی از حقیقت بپندارند. 🔰 بعبارت ساده تر، کسی که مکلف است در مقابل یک فساد سکوت کند تا جانش حفظ شود بر او انجام آن کار است نه اینکه واجب در هر حالی، اعتراض باشد و این کار محسوب شود! 👈مساله ای که پیش می آید و دغدغه کاملا درست برخی است روند تدریجی تغییر ها و فراموش شدن ها بخاطر همین مصالح است. در این مساله برخی رو به انتحار می آورند و بخاطر حقیقت ذهنی شان خود را فدا می کنند و از جرگه جمع دور می شوند حتی اگر نتیجه و شرایط تعییر نکند! ⛔️ در پرانتز بگویم که همه جمع گریزی ها چنین ریشه ای ندارد و عمدتا - ناخودآگاه- هوای نفس و تمایل به غلبه حکم مساله اصلی است که باید به خدا پناه برد. ⭕️ اما مساله فوق واقعا وجود دارد و تلخ برخی جمع هاو جبهه ها نیز چنین بوده است که دائما بخاطر مصالح که نیز هستند یا سلایق متنوع که تمایل به و تداوم قدرت دارند از آرمان عدول شده و گاها تلاشی برای نیز نمی شود تا معادله گاهی هم بنفع آرمان بشود! ❇️ اینجاست که اتفاق دوم باید رقم بخورد: حاکمیت گفتگوها و تعاملات اصولی منضبط شرط تحقق جبهه آرمان گراست. 💠 توضیح اینکه اگر بخواهیم در فرایندهای جمع گرایی آرمان‌ها دائما بنفع جمع ذبح نشوند راهی نداریم جز اینکه اولا اصول و آرمان ها شفاف شده و بر آن آنها رخ بدهد تا معلوم بشود و قرار است جهت حرکت کجا باشد. 💎 و از آن مهم‌تر، گفتگوها و منضبطی شکل بگیرد که بتواند نظرات قوی تر و منسجم تر مبتنی‌ بر این اصول را در جمع دهد. ⚠️ اینطور نیست که همه جا اصل حاکم باشد و الزاما بهترین سخنان بر جمع ها غلبه کنند. اینجا آن نقطه مهم است. در اینجا نیز نقش پررنگی ایفا می کند. در موافقت ها و مخالفت های آحاد یک جمع و لابی گری ها و ها نقش این مساله خود را نشان می دهد. ❌ یک مثال سیاسی می آورم هر چند مثال فرهنگی نیز در برخی باصطلاح ها داریم. اینکه جمع هایی مانند جبهه متحد می توانند موثرتر از تشتت لیست ها باشند خب واضح است ولی چطور باید از انحراف آن از اصولی که مدعی آن است جلوگیری کرد؟ 👈 بدون وجود گفتگوهای منضبط و مبتنی بر اصول روشن، احتمال اینکه، حرف عده ای خاص - باند- غلبه کند و از ارزش‌ها عدول شود کم نیست هر چند ظاهرا جمع باشد و رای ... 🆘 در پایان، دوستان دغدغه مند را به و نوشتن در این موضوعات مهم دعوت می کنم چرا که بر این باورم برای تحقق اهداف کلان اجتماعی، راهی جز نداریم و رسانه زدگی و فردیت های بدون مسوولیت نسبت به جریان جمعی که طبیعت فرد بودن آنهاست یک آفت جدی است و خطرناک تر اینکه کم کم بدلیل ژست های تری که می توانند بگیرند به الگوی نسل جدیدی بدل شوند که بطور طبیعی فردگراست چه رسد به اینکه های بدی هم داشته باشد! 📍@komeilialireza
🧕 زن افغان در میانه طالبانیزم و هالیودیزم! ⚠️ چندی قبل کلیپی در افغانستان از یک خواننده زن منتشر شد درباره ظلم به افغان که گرچه اغراق آمیز بود ولی بیانگر بخشی از واقعیت نیز بود! در این کلیپ تلخ، تصویر سیاهی از مرد افغان ارائه می شود که از تولد خود خجالت زده است و نهایتا چون می خواهد دخترش را به زور به عقد پیرمردی در آورد او فرار می کند و به دست پدر خفه می گردد! 👈 این کلیپ که متاسفانه در منطقه ما نیز به طور گسترده دیده و با آن همدلی شد یکی از صدها اقدامی است که آمریکایی ها برای زنان تولید کرده اند و بی شک در حال و هوای نگاه طالبانیستی به زن که جایگاهی تحقیرآمیز دارد جای رشد نیز خواهد داشت! 💅 امروز، افغانستان سنتی که با اینکه در آن اجباری نیست ولی کمتر بی حجابی می توان در آن دید، شاهد توسعه خوانندگان زن و رقاصه ها و شبکه ها و مجالسی برای ترویج این فرهنگ عقب مانده است که را ابزار جلب نظر می خواهد و بس! 💠 آنچه در این میانه بشدت مورد نیاز است است: یعنی زن افغان محجبه فعال در عرصه اجتماع که زنانگی اش را با حجاب پوشانده و بعد و هوش و علم خود را به عرصه خدمت به جامعه بشری آورده است. این روایت است که می تواند از افراط و تفریط موجود جلوگیری کند... ولی آیا کسی به فکر هست؟ 📍@komeilialireza
⚠️ یعنی سهم بین الملل یک صدم هم نیست؟! 🔰 فرض کنیم فرهنگی اجتماعی کشور که دغدغه های انقلابی دارند 500 هزار نفر باشند که دارند از عرصه اقتصاد مقاومتی و حجاب و خانواده تا کارهای سیاسی مقطعی و کار و... فعالیت می کنند. ⭕️ حال سوال من این است که عرصه بعنوان یکی از نیازهای انقلاب اسلامی چه سهمی در این حجم از نیروها می تواند و به خود اختصاص دهد؟! 🌐 می توانم چند کتاب بنویسم که ثابت کنم چه ظرفیت ها که در شرق و غرب عالم با ظهور بروز کرد و متاسفانه غالب آنها بخاطر واگذاری تام این عرصه به دستگاه‌های رسمی یا نیروهای نظامی نهادهای انقلابی هدر رفت! ☺️ آنگاه شما احتمالا بالاتری برای این عرصه در کنار سایر نیازهای انقلاب در نظر خواهید گرفت ولی چنین کاری نمی کنم و فقط می پرسم یعنی بين الملل این توان نیروی انسانی انقلابی هم نیست؟! اگر هست چرا ما حالا 5000 نیروی دغدغه مند یا فعال بین الملل نداریم؟! 😔 البته من هم می دانم و پیش تر نوشته ام که آفت تشتت و نداشتن حس جدی حکمرانی و تربیت بر عمده جوانان انقلابی غلبه دارد و همه نیازها بخاطر این آسیب، با عدم برخورد و بر زمین ماندن بارهای سنگین تر مواجه شده اند ولی بر این باورم که باز هم بین الملل وضع بدتری دارد و در برخی موضوعات اقلا عناصر فعال بیشتر است! ⭕️ راستی وای اگر تعداد آن فعالان بیش از 500 هزار نفر باشد و ما حتی نتوانیم 100 عنصر مردمی بر عرصه بین الملل را هم نام ببریم! 📍 @komeilialireza
❇️ آیت الله امینی الگوی امام جمعه انقلاب 🤲 اگر نخواهم غيرمنصفانه بگویم در سال‌های حضور در قم، وقتی آیات عظام و جوادی امام جمعه بودند انگیزه بیشتری داشتم برای حضور چرا که نماز جمعه آیت الله یک درس معرفتی اخلاقی بود و نماز مرحوم ابراهیم امینی خیلی جالب تر بود. 💠 ایشان با عنایت به مناسبت ها یا اتفاقات درباره موضوعات مرتبط سخنرانی هایی می کردند که بجای تبریک و تسلیت، خیلی پرنکته بود. مثلا یادم هست که در ایام مربوط به جهاد سخنرانی شان درباره اهمیت کشاورزی از نظر بود و آنرا با روایات نیز محفوف کرده بودند و بعد هم ادبیات مطالبه گری شان بود. 🕌 با وجود شهرت شان ولی عادت نماز خواندن در قم و نشستن بعد از نماز برای پاسخگویی مستقیم به سوالات مردم را هرگز ترک نکردند. ⚠️ وقتی با بچه های در سال 81 به منزل ایشان رفتیم آنقدر ساده بود که همه تعجب کرده بودند. ایشان همه وجودش بود. می گفت من خیلی به مسوولان تذکر می دهم ولی کمتر گوش شنوا می بینم... 🎥 کاش يا ستاد نماز جمعه یا رسانه ها می توانستند زندگی این بزرگان را به خوبی به تصویر بکشند تا و استاد خوبی برای نسل های جدید طلابی باشد که می خواهند و بمانند. راهش سبز و یادش گرامی... 📍 @komeilialireza
💠 آقای رئيسي از حريم خصوصی مردم پاسداری کنید! ⚠️چندی قبل که دیدم چت برخی افراد با یک مجری آنطرف آبی منتشر شد خیلی تعجب کردم که چطور مبادی اولیه ما به باد رفته و هدف توجیه گر وسیله شده که اگر مبنا این بود امام متقیان می توانست چیزهایی را نگوید و زودتر به خلافت برسد حال آنکه درباره برخی زرنگی های معاویه نیز فرمود: او از من باهوش تر نیست بلکه اهل و دروغ است. 👈 اگر گفته اند دین برای حفظ مال و جان انسانهاست در کنار آن را نیز بلافاصله آورده اند که در آیات و روایات ما مورد تاکید بسیار قرار گرفته است. ⭕️ بجز در برخی موارد خاص که باید کاملا ملاک مند و سخت گیرانه باشد نباید کسی حق داشته باشد به حریم خصوصی افراد که تعلق به دارد تعدی کند. 📣 اینکه براحتی پیام های افراد چک شود و حتی در عليه آنان مورد استفاده قرار بگیرد بر خلاف اصل کارکرد دین یعنی همان پاسداری از آبروی مسلمانان است. 🎓 برخورد با متخلفان چه از دستگاه قضایی چه پلیس فتا و چه سایر نهادهای امنیتی فقط پایبندی خود رئیس قوه به این مساله و جدیت و پافشاری بر آن را می طلبد. 📍 @komeilialireza
💎 قصه هایی واقعی برای پیوند ملت‌ها 👩 وقتی سینمایی آيلا دختر جنگ، که محصول مشترک کره جنوبی و است را دیدم همه وجودم حسرت شد چرا که ما نیز از این داستان های مبتنی بر رخدادهای واقعی در خودمان بسیار داریم که می توانسته دست مایه بشود ولی حیف که هنر ما دست انسانهای خودباخته و شیفته است! 👈 از آن چند خانواده آواره اهل که در سال 1948 به اصفهان پناه آوردند تا کودکانی که در جنگ 1991 و هرزگوین به ایران آمده و تحت سرپرستی برخی خانواده ها قرار گرفتند تا صدها و بلکه هزاران سوژه مشترک میان ایران و و و پاکستان و سایر همسایگان که همگی سوژه هایی و بشدت دراماتیک هستند. 🎥 این سوژه ها فقط زمانی احتمال تبدیل شدن به و ساخته شدن را دارند که نگاه هنرمندان و محققان هنری و نویسندگان ما به باشد! هر چند نباید منکر خلا جدی در های تاریخی و خصوصا سوژه های در کشورمان باشیم. ⚠️ متاسفانه روال بنگاه‌های تولید هنری آن است که نوعا هر آنچه سناریو بیاید ساخته خواهد شد نه آنکه برای یافتن بهترین سوژه ها هزینه شود و از میان آنها بهترین قصه ها به سناریو و سپس اثر هنری تبدیل شوند. 🎞 واقعا برای زدودن بسیاری از بدبینی ها و بهبود همسایگی و اصلاح بین دو ملت، چه راهکاری بهتر از تبدیل قصه های واقعی به فیلم های فاخر وجود دارد مانند آنچه در آيلا دختر جنگ به خوبی رخ داده است. اگر چنین شده بود شاید امروز نگاه ما به همسایگان تحقیرآمیز و به دشمنان غربی، خودباخته نبود! 📍 @komeilialireza
⭕️ چه می شود که هیچ نقدی تحمل نمی شود؟! 👈 چندی قبل جناب سخنانی درباره کورونا و جامعه المصطفی ایراد کردند که حاشیه هایی در بر داشت. دوستانی که از دلسوزان مساله بودند و همه نوع انگ و تهمت در کارنامه شان از طرف افراطیون شیعه بود نیز پیشنهاد دادند که نقدی بر این سخنان منتشر شود. متن شان را دیدم و با اندکی اصلاحات آنرا امضا کردم. 😞 تعمدا این نوشته را تاخیر انداختم تا احساسات بخوابد چرا که برخی هتاکانه با سخنان ایشان مواجه شدند و عواطف برخی در این رابطه تحریک شد. قسمت بسیار ماجرا برای حقیر، عکس العمل برخی دوستان عزیز در مقابل آن متن مودبانه بود که با عنوان "بیانیه فعالان مردمی وحدت به مولانا عبدالحميد" منتشر شده بود. عکس العمل ها برای من یک پیام واضح و ناگوار داشت: اینجا خط قرمز است! حتی نقد هم نباید بکنید! ⚠️ یاد کسانی افتادم که سعی دارند نوعی برای برخی مراجع و علما ایجاد کنند که کسی حق نداشته باشد به سخنان یا اقدامات اشتباه آنان کند! که این مساله خلاف مبانی دینی ما و روح است و مانع رشد آگاهی عمومی در جامعه می گردد. 🔰 درست زمانی که همه مردم از شیوع نگران بودند و خیلی از جهادی ها دوباره به میدان آمده بودند تا دردی از مردم بکاهند سخنانی مطرح شده بود که هم شامل زیر سوال بردن اکثر مردم ایران بود و هم معلوم نبود چطور بین گزاره احتمال ورود کورونا از طریق طلاب با بررسی عملکرد جامعه المصطفی ارتباط برقرار کرده بود و این دو از نظر ما جای سوال و نقد داشت. 🚨 نقد جای خودش را دارد و نگارنده نیز آنرا علنا نقد کرده و حتی نسبت به سیاست گسترش مهندسی شده تشیع که البته سیاست رسمی این نهاد نیست ولی برخی مدیران آن تنها دغدغه شان بوده را نقد کرده ام ولی واقعا ربط آن به کورونا که بعدا معلوم شد قابل جلوگیری نبوده و همه را فراگرفت، چه بود؟! ⛔️ واقعا اگر افغانستان و که متاسفانه زمزمه شیوع کرونا توسط ایرانی ها را مطرح کردند، مدعی می شدند که طلاب در حال تحصیل در این دو کشور عامل شیوع این بیماری بوده اند موضع دوستان من چه می بود و چه حسی داشتند؟! 👈 يا چطور می شود بخواهیم برای همه جامعه ایرانی دلسوزی کنیم در حالی که عقیده اکثریت آن جامعه در باب توسل و را اینگونه زیر سوال ببریم و بعد هم بگوییم از سر دلسوزی بوده است و عده ای هم فوری دست به قلم شوند که اتفاقا در بهترین زمان ممکن بیان شد و خیلی بجا بود! 😳 مع الاسف بجای پاسخ به نقدها، برخی دست به قلم برده و فعالان وحدت را به عناوین مختلفی متهم کردند و در کمال بی انصافی حتی در اقدامات گذشته آنان خدشه کردند و این خود برای ما نشانه غلبه عواطف، حتی در علما و داشت که غمبار است ولی واقعیتی است که هست! 💠 البته این برخوردها مانع حرکت ما برای ایجاد اسلامی نخواهد شد چرا که بدتر از اینها را از برخی شیعیان تندرو دیده ایم! از سه سال قبل یکی از مدیران نفتی! فرهنگی که بدون رابطه و پول بیت المال هرگز نسبتی با و فرهنگ ندارد زیرآب مرا چند جا زده به این جرم که فلانی افراطی است چون در متن کانالش قبل از عبدالحميد واژه را آورده و نام این فرد معلوم الحال را با ادا کرده است! و من نمردم و معنی کونوا لنا زينا را در رفتار این مدیر بلندپایه باصطلاح فرهنگی دیدم!! 🤲 نعوذ بالله من شرور أنفسنا و من سیئات أعمالنا... 📍 @komeilialireza
💠 چطور جبهه سازی می تواند صوری باشد نه واقعی!؟ 🚨 در ادامه مبحث قبل درباره جبهه سازی که تاکید شد بدون وجود تعاملات منضبط و اصولی نمی توان جمع کننده داشت اشاره کنم به این نکته که اساسا جمع های صوری بسیارند و بنده مجامعی را دیده ام که اسما محل تجمیع دهها فرد یا تشکل بوده ولی عملا عده خاصی در آن فعالیت داشته اند و حتی گاها از ابتدا بنحوی صورت گرفته که همین ها همه کاره باشند! ⚠️ شکل گرفتن و تیم در میان جمع های بزرگتر که پیش تر با عناوینی چون پدیده "یوگی و دوستان" از آن نام برده بودم یکی از آسیب های اصلی است و مراقبه آن هم سخت است چرا که زمینه شکل گیری این باندها واقعی و است. 👈 توضیح اینکه افراد نوعا با دوستان یا افراد همسو، بهتر کار می کنند و می بینند که کار زمین نمی خورد و از آن مهم‌تر اینکه بجای تلاش برای ایجاد خسته کننده، راحت می توانند بگویند و بشنوند و هم به هر دلیل کمتر رخ بدهد لذا کم کم به این نتیجه می رسند که اساسا این باند، ضامن و کارآمدی آنهاست. 💠 اینگونه است که ناخودآگاه عده ای بتدریج حذف می شوند. البته حذف شده ها هم گاهی مقصرند. گاهی برخی روحیه مخالفت با همه چیز و همه کس را دارند و اعمال نکات خود را بصورت مدیریت نمی کنند و خیلی وقتها هم منیت یا شخصیت های خودعالم پندار و بعبارتی مانع این جمع شدن است. ⭕️ اما مساله اصلی جایی است که متوسط العقول ها محور می شوند و اساسا گفت و شنود و مناقشه را ندارند و دائم سعی در تعطیل کردن و فعال کردن و حرف شنوی دارند. ریشه باند که خود نوعی دیکتاتوری فردی یا جمعی است در همین تعطیل شدن و تمایل به سرعت بخشی در امور است! 🔰 این افراد مدیریت که معمولا با دوستان سابق شکل می‌گیرد را بر مدیریت ترجیح می دهند پس در مقابل خودانتقادی نیز کم تحمل می باشند و جای طرح افکار جدید و زاویه های نو را می بندند! با این رویه، دقت و کارها کم می شود و با اینکه دائما سوتی می دهند ولی بخاطر نبود ساختار ، حتی تشویق هم می شوند! 😞 کم ندیده ام جمع هایی را که عملا یک نفر در آن حاکم بوده و حتی نداشته اند و آن جمع نیز بدلیل منافع و گذران زندگی خود تبعیت را ترجیح می دهد!! بله حتما این مدل به مطلوب این افراد نزدیک تر است ولی حتما بیش‌ از فرد کارایی دارد و حتما در چنین مدیریت هایی افراد قوی تر ریزش می کنند یا سکوت کرده و وارد منفعت طلبی می شوند! ✅ لازمه کار جمعی , باور عمیق و قلبی به برتری عقل جمعی است. چیزی که خصوصا در افراد دارای هر روز کمتر می شود و عملا به حذف جمع های پیرامونی یا صوری شدن آنها منجر می گردد. شاید علت لزوم مدیریت ها همین جلوگیری از شکل گیری باند و تیم باشد. نعوذ بالله من شرور أنفسنا... 📍 @komeilialireza
🚨 چرا برای پدیده های طبیعی علمی نماز آیات می خوانید؟! 👈 وقتی می دانیم در فلان تاریخ بناست خسوف و کسوف شود یا وقتی می آید که یک پدیده فهم شده توسط علم است، دیگر چه وجهی دارد که برای آن بخوانیم و به درگاه خداوند دست به دعا برادریم؟ ⚠️ یا چرا فکر می کنیم چیزی بنام وجود دارد!؟ مگر صد می تواند بیش از صد بشود؟ از این دست سوالات در اذهان نسل و بسیاری از کسانی که سنتی و تعبدی نسبت به گزاره های دینی ندارند رواج دارد. 💎 قرآن اولین شرط ایمان را "يؤمنون بالغیب" ذکر می کند چرا که اگر بنا باشد ظواهر، ملاک عمل باشد صرفا همان محدوده کوچکی که بدان دست یافته، قابل پذیرش است و چه بسیار حقایقی که نادیدنی اند. ✅ انسان در خودش نیز چنین رابطه ای را به خوبی می یابد که یکی از رهاوردهای تجربی و حضوری است. مثلا گرچه در زمان ناراحتی بدن، روح نیز متاثر می گردد ولی بدلیل سیطره روح، عموما حالات آن در بدن، بروز جدی دارد. 😡 چه بسیار خبرها که به انسان‌هایی تنومند رسید و آنان را از پا انداخت حال آنکه این وضعیت با یک حادثه هم برای شان ایجاد نمی شد. چه بسیار تحقیر ها و تشرها که به افراد نیز منجر شده حال آنکه صرفا اثری بر روح آنان بود. 💠 مثال های و القاء به روح و مشاهده اثرات آن در بدن بسیار است و شبیه همین معادله در جهان نیز هست. گرچه اگر کسی بررسی کند دلایل ترشح برخی مواد در بدن و اثر آن در ضعف بدن را خواهد دید ولی نمی توان منکر روحی آن نیز شد. ❇️ یعنی هر آنچه در ظهورات طبیعی است، قابل اندازه گیری و شناخت علمی است ولی این بمعنای انقطاع آن از نیست. چنانچه قرآن می فرماید ایمان و تقوا منجر به برکات آسمانی و زمینی می شود و عکس آن نیز می تواند صادق باشد. ⭕️ وقوع و سیل و شیوع بیماری‌هایی چون گرچه همگی بخاطر وقوع در این جهان، از اسباب و علل این دنیایی پیروی می کنند که توسط علم قابل دسترسی اند ولی الزاما عادی نیستند و آثار سرپنجه قدرت در آنها قابل رصد و مشاهده است. 🚨 منشا همه پدیده ها چه قابل پیش بینی باشند چه نه، چه یکباره رخ دهد چه نه، چه مخرب باشند چه نه، اوست که در برخی از آنها بخاطر سنن خود او، ما نیز نقش آفرینی می کنند. اینجاست که باید مراقب اثر گناهان مان بر هستی و فعال شدن سنن خاص باشیم و با وقوع آنها، توبه و استعانت از او را فراموش نکنیم. 📍 @komeilialireza
👹 تاثیر کورونا بر علم و دین در ایران، برعکس جهان! 💠 کورونا، تشدید یا تضعیف کننده فرآیندهای فراوانی شد که بدانها در یادداشت مستقلی اشاره خواهم کرد ولی یکی از قطعی ترین آنها شکستن ابهت حاکمیت علی الاطلاق نماد پیشرفت علمی یعنی بود! بی شک حتی اگر واکسن آن یافت شده و کنترل گردد، خللی که در این تصویر ایجاد شده تا مدتها در عرصه معرفتی جهان باقی مانده و محل گفتگو خواهد بود ولی آنچه بسیار مایه تعجب است اثر متفاوت آن در داخل کشور ما می باشد! 👈 عجیب اینکه دقیقا در زمانی که همه توان علمی و قدرت القا شده توسط رسانه های غربی، با شیوع عجیب آن در اروپا و آمریکا زیر سوال رفته، بدلیل سوء تدبیر و البته برخی ضعفهای ذاتی حوزه علمیه، شبهات حول کارکرد دین در جامعه ما فزونی یافته است حال آنکه جامعه پزشکی جهانی و ما نیز راهی جز قطع نداشته و عملکرد آن چشمگیر نیست. 🕌 بعلاوه، با باز شدن همه جا بجز این ذهنیت قابل القاء است که دین امری هامشی –حاشیه ای- و غیرضروری است! برخی هم البته بدون توجه به این تصویرسازی وهن آلود از دین، صرفا به جنبه زیان و ضرر اقتصادی افراد توجه می کنند و این شرایط را طبیعی می پندارند، حال آنکه مراکز دینی نیز بهمراه پروتکل هایی می توانستند فعال شوند ولی مساله اینجاست که متاسفانه کسی به ضرورت و کارکرد ویژه آنها ندارد! 😳 ریشه مساله بنظرم واضح است! طلب «نری الله جهره» امری رایج در میان بشر بوده و هست! امروز نیز کارکرد دین بمثابه امر ، با چالش کارکردهای و آبجکتیو مواجه است! نگارنده گرچه معتقد است حوزه علمیه ضعف جدی در کارکرد خود نیز دارد و با حضور طلاب در اقدامات بشدت موافق است ولی کارکرد حوزه بعنوان متولی بعد دین را بشدت تضعیف شده می پندارد و خلأ را در شرایط کنونی بسیار زیاد می بیند حال آنکه رویکرد اجتماعی طلاب رو به گسترش است! 👳‍♂ دروازه بانی حضور شخصیت های در رسانه ها نیز انجام نمی شود لذا بار تبیین در واقع بر زمین مانده و حضور این معممین از این خلأ نکاسته است! هر کس عمامه ای بر سر و زبانی خوش یا رابطه ای خوب با تهیه کننده ها دارد، پایش بعنوان امور دینی به باز می شود و چیزی برای سنجش قوت علمی یا زاویه صحیح آنان نیز وجود ندارد! البته شبکه های اجتماعی نیز وابستگی تام این مساله به صداوسیما را شکسته اند. ❇️ خلأ تبیین های عمیق تر دینی در قالب تولیدات رسانه ای و خلاقانه و نیز مدیریت نحوه پاسخ مستقیم و غیرمستقیم به سوالات ذهنی جامعه در پدیده های روزآمد، بدون تشکیل شورایی فهیم، و روزآمد از نخبگان در حوزه علمیه قابل ترمیم نیست و قطعا تبعات این کوتاهی در نسل جوان، غیر قابل جبران خواهد بود! 🔰تجربه کرده ام که گاهی یک جمله عمیق و راهگشا از آیت الله چقدر ذهن نسل جستجوگر امروز را آرام کرده حال آنکه ساعتها سخنرانی برخی منبری های کم عمق، بر آن شبهات افزوده است! زمان جبران کوتاهی هاست. رسانه بر سرعت انتقال افزوده و بدون حضور و هوشمندانه – نه فقط سخنرانی!- نهاد دین در این عرصه نمی توان جا نماند! فتامل! 📍 @komeilialireza
🕌 هدف حاج قاسم، قدس بود! 💎 به جرات امسال اولین سالی بود که بخاطر محدوديت های و فقدان راهپیمایی، خلاقیت ها بروز کرده و همه به دنبال ایده های جدید هستند حال آنکه سال‌های قبل عمده همین افراد به شرکت ساده در راهپیمایی بسنده می کردند! 👈 خیلی ها تازه به لزوم فعالیت اجتماعی و تبیین اتفاق خطرناک توجه کردند و به آگاهی بخشی برای مخاطبان دست زدند و بنظرم تر شدن رخ داد که مصداق توجه به گشایش ها دقیقا وسط سختی هاست( ان 'مع' العسر يسرا) ❇️ دیروز ابوشریف، نماینده گروه جهاد اسلامی فلسطین در ایران می گفت در آخرین دیداری که حاج قاسم را دیدم به ما گفت : خداوند در این زمانه، مساله فلسطین است و قطعا آن دنیا از ما سوال خواهد کرد که برای چه کردید... 💠 اسماعیل هنیه در غزه، حاج قاسم را به درستی خواند چرا که او حتی اگر در و سوریه تحرک نظامی داشت هدفی جز فتح قدس را دنبال نمی کرد! ✅ نشانه اش هم شعارهایی است که گروه‌های جهادی کشورهای مختلف در و نیز حوثی های یمن می دهند که بیانگر علاقه شدید شان برای باز شدن جبهه نظامی مواجهه مستقیم با صهیونیست ها می باشد! 📍 @komeilialireza
⭕️ مراجعی که عید را دیرتر اعلام می‌کنند هم مساله دارند؟! 🌙 حالا که برخی مراجع و نجف، عید فطر را سلام روز دیرتر اعلام کرده اند خوب است به یکی از سنگ بناهای غلطی که برخی دستگاه‌ها درباره نماز عید فطر گذاشته اند اشاره کنم! 👳‍♀ نگارنده طرفدار حداکثری حتی در مناسک است - حتی الامکان- ولی به شرطی که خلاف رویه فقهی هر مذهب یا مرجع نباشد. آن مرجعی که رؤیت هلال با چشم مسلح را جایز نمی داند ممکن است به رأيی مخالف آنکه جواز می دهد درباره روز عید برسد. 👈 درباره برادران اهل سنت نیز عمل به ملاکات فقهی خودشان باید محور باشد الا آنکه از آن عدول کرده و مبنای سیاسی را محور قرار دهند، ولی حرف این است که اصلا چرا باید وحدت رویه در نماز عید فطر را آنقدر جدی کنیم که حتی یک روحانی اهل سنت بخاطر اعلام عید در روزی بجز روز رسمی توبیخ و مدتی از امامت نیز منع شود! ⚠️ آیا سیستم، توان و جرات برخورد با مراجع را هم دارد یا آنرا از باب اختلاف فقهی درک کرده و حائز خطا نمی داند؟! خیلی خوب است که آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران نیز مپسند را دائم مرور کنیم... 📍 @komeilialireza
🕌 خادم حرم یا خادم محرومان؟! ✅ بله، حتما اولین جواب این است که هر دو! انشالله بتوان به هر دو باندازه شان پرداخت ولی واقعا هر کدام چقدر است و ما به هر کدام چقدر می پردازیم؟! 👈 در سوره توبه آیه ای هست درباره که خیلی جای تامل دارد : أَجَعَلْتُمْ سِقَايَةَ الْحَاجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَجَاهَدَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۚ لَا يَسْتَوُونَ عِنْدَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ 🔰 یعنی اینطور نیست که اعمال ما در یک درجه باشند و حتما باید توجه داشت که وقتی گفته اند: أقربكم الي الله يوم القيامة انفعكم للناس... یعنی بعد تکالیف خیلی جدی هستند حال آنکه برای بسیاری از ما ، ضریب اصلی را دارند. 💠 حتما این آیات و روایات نافی خدمت به زوار حرم و بزرگ و کوچک نیست ولی به ما تذکر می دهد که مبادا اینها را در رده در راه خدا بپندارید. ⭕️ حال از خودمان بپرسیم آیا یک فعال جهادی خادم محرومان را بیشتر دارای توفیق معنوی می دانیم یا یک حرم را؟! اصلا خود این افراد هم گاها بخاطر نوع آموزه های مذهبی ما که رده بندی نادرستی ارائه کرده اند، حس کافی در زمان خدمت ندارند!! ⚠️ باید یاد بگیریم که معصومان علیهم السلام را به حرم شان نکنیم تا خادمان حرم، جایگاه شان بالاتر از خادمان دین و ملت بشود! روح و تعالیم بلند آنان را باید حاکم بر کل جامعه مان کنیم و همه شئون دینی را نائب مقام آنان بدانیم نه حرم شان را. 🚨 مکتب امام، عبارت از بازخوانی هایی است که به آموزه های متنوع دین داده ایم و کسی که هنوز با ضرایب سنتی، خوانش دینی خود را تنظیم کرده معلوم نیست به محمدی ص نزدیک شده باشد. 📍 @komeilialireza
😔 تا می فهمیدند اروپایی است مهمان نواز می شدند! 👈 سالها قبل با یک خانم اروپایی فعال عرصه در فیسبوک آشنا شده بودم. سنش زیاد بود و متاسفانه دین خاصی هم نداشت. ساکن بود و علاقمند بود به ایران بیاید. 💠 چند ماه بعدش به یکباره پیام داد که من هستم. تعجب کردم و پرسیدم کجایی که گفت شیرازم. خلاصه اینکه گشت هایش را زد و نهاری هم مهمان خانه ما در شد و اتفاقا یکی از گلدوزی های زیبای خانم من را هم هدیه گرفت. ⭕️ ازش پرسیدم این مدت کجای ایران بودی و چه می کردی؟ پاسخش برایم تلخ بود. گفت ایرانی ها خیلی مهمان نوازی کردند و من یک قران هم خرج نکرده ام! تا می فهمند من هستم من را به خانه شان دعوت می کنند و حتی من را از این شهر به آن شهر می برند. تصاویرش را هم نشان داد. ⚠️ می خواستم بگویم که بله ایرانی ها، به مهمان نوازی شهره اند ولی اگر آسیایی یا از یک کشور بودی احتمالا این مهمان نوازی را نمی دیدی و چه بسا برعکس...! ⛔️ لطفا نگویید مردم ما بخاطر زیاد دیدن و برای شان عادی شده که باورم نمی شود چرا که برخورد شان با و که کمتر دیده اند را نیز دیده ام! ❌ آفت واقعیتی تلخ است که محصول سالها تلاش روشنفکران خودفروخته و حاکمیت رسانه های جهانی است... 📍 @komeilialireza
📺 رسانه ملی مال همه ملت است واقعا؟ امیدوارم مدیران سیما جواب بدهند! 👈 خیلی از دوستان از منظر به نقد رسانه ملی پرداخته اند و صرفا دیده نشدن طبقه مستضعف را فریاد می زنند حال آنکه نیز یکی از رویه های این رسانه است. ⚠️ من اگر خودم را جای یک شهروند بگذارم و رسانه ملی نظام اسلامی را به نظاره بنشینم اینها را می بینم : 💠 اول بگویم که انصافا بخش مهمی از محتوای مناسب همه مذاهب است ولی اینها هم هست : 👶 شبکه از مخاطبان خواسته تا شعری را اجرا کرده از خود فیلم بگیرند و بفرستند. شعر اینگونه شروع می شود: 'من بچه شیعه هستم خدا را می پرستم...' و تا انتها معارف شیعی را که برخی مشترک و برخی اختلافی است را می شمرد. 🗣 یا خواسته اذان بگویند. خب این که مشترک است ولی چرا اذان نوجوان اهل سنت کشور را پخش نمی کنید؟! 👳‍♂ روحانیون محترم شیعه دائما به بیان احکام و تاریخ اسلام به روایت خودشان مشغول اند و هیچ سخنران اهل سنتی حق ندارد حتی برای عقیده خودش بدون ذکر موارد اختلافی وارد رسانه ملی شود الا در برخی شبکه های استانی آن هم بدون اذن ورود به تاریخ اسلام و نوعا محدود به بیان احکام. حتی ظاهرا قرائت های ، صرفا از اهل سنت خارج روا و برای داخلی ها دارای محدودیت هایی است! حداقل بنده از قرآن پخش قرائت اهل سنت ایران را ندیده ام. 🔰 خب حالا بدهید. من نوعی باید بگذارم بچه ام پای چنین تلویزیونی بزرگ شود؟ اول خودتان را جای یک اهل سنت بگذارید بعد جواب بدهید. اگر بخواهم هویت بچه ام حفظ بشود و رسانه ملی هم فقط رنگ داشته باشد باید چه کنم؟ به رسانه هایی که در و امارات تاسیس شده روی بیاورم که باز نگران تغییر او هستم و راهی دیگر هم ندارم... ⭕️ نگارنده قائل نیست که نباید عقاید شیعه بیان شود ولی معتقد است اولا دیگران هم باید فرصت بیان عقاید خود را بیابند و ثانيا کسی نباید حق داشته باشد دیگری را زیر سوال ببرد. می تواند روایت خودش را از تاریخ، عقیده یا احکام بیان کند و بگذرد و لزومی ندارد دیگری را زیر سوال ببرد. 📍 @komeilialireza
❌ نتیجه انقلاب خمینی، پدیده آخوند کارمند نیست! 👈 از درک های تلخی که اخیرا بیشتر پیدا کرده ام تجلی پدیده بسیار منزجر کننده و تلخ است! یعنی آخوندی که باید وقف اسلام و مسلمین باشد ولی چنان کارمند بی تحرکی شده که برای تکان دادنش بولدوزر لازم است! 🤔 چه می شود که از دل انقلاب کبیر که الحق بر هم زننده چهارچوب ها و رویه های بود، بازگشت و چنین تلخی بیرون می تراود که البته همه ظهورات حوزویان چنین نیست!؟ 💠تامل در این سوال مهم برای کسانی که دغدغه عدم انقلاب را دارند مهم می باشد. من در حد فهم خودم به این سوال پاسخ خواهد داد. 1⃣ اول اینکه اصل تامل بر لزوم تولید ساختارها و رویه های جدید در بسیاری وجود ندارد و اگر دارد هم فکری لازم برای این معنا در نیست فلذا به تکرار گذشته یا اساسا حتی اینکه اصلا ساختارها و رویه ها تاثیری ندارند منجر می شود! 2⃣ دوم اینکه انقلاب لاجرم وارد جریانی از تصدی شد که برای ابعاد مختلف آن فکری نکرده بود. گرچه برخی نهادهای موازی مانند جهاد سازندگی از دل نیازهای آن جوشید ولی عمده بار انقلاب بر دوش همان اداراتی قرار گرفت که فکری جدیدی برای شان طراحی نشده بود و بعبارتی در آنها هنوز رخ نداده بود! 3⃣ سوم اینکه حتی رویه نیز در کار نبود تا از مولود دولت رانتیر نفتی بتدریج بکاهد به مساله واگذاری امور به روی بیاورد. شاید فضاهای اوایل انقلاب هم به حفظ این تمرکزگرایی دامن زده باشد ولی نتیجه همان روشی شد که در گذشته بود و حتی مساله که نهادی ذاتا مردمی بوده را به دل ادارات کشاند! 4⃣ چهارم اینکه مزه قدرت و امکان اعمال بی چون و چرای نظرات خود و مدیریت اموال گسترده عمومی برای خیلی ها شیرین آمد و بتدریج حتی شان تغییر کرد و در دهه هفتاد که تهدیدهای امنیتی - که منجر به محوریت امنیتی ها شده بود و متاسفانه باقی نیز ماند! - دفع شده و آماده تأملات عمیق تر بودیم دیگر حاضر به تغییر و اصلاح نبودند! طبعا ضعف های ذاتی حوزه و عدم آمادگی برای درک لایه و... نیز در این ماجرا بی تاثیر نبودند و ما بتدریج به طبیعی بودن این امور کردیم! 📍 @komeilialireza