هدایت شده از مجموعه گرا
پاسخ سخت، تله جنگ یا ایجاد بازدارندگی.mp3
41.34M
🎙#بشنوید | نشست «پاسخ سخت؛ تله جنگ یا ایجاد بازدارندگی»
🔻با حضور:
👤 علی عبدی
👤علیرضا کمیلی
👤مهدی خانعلی زاده
🌐 #شبکه_گرا
🆔 @madrese_rah
🆔 @geraa_ir
هدایت شده از مجموعه گرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #مصاحبه_اختصاصی | پاسخ سخت
🔻مصلحت کشور
🔸ما مصلحت کشور را میفهمیم ولی مصلحت کشور اتفاقا در این وضعیتی که هماکنون در آن قرار داریم، [به صلاح] نیست.
👤علیرضا کمیلی؛ دبیر اتحادیه بین المللی امت واحده و کارشناس مسائل فلسطین
🔗 مشاهده فیلم کامل نشست از طریق آپارات:
https://aparat.com/v/4CAsX
📺 #ببینید
🌐 #شبکه_گرا
🆔 @madrese_rah
🆔 @geraa_ir
💎 خودمان را آزاد کنیم نه غزه را!
مردم غزه در این صد روز بیش از همیشه نشان دادند که از بند همه چیز رها هستند. آزادترین مردمان جهان از بند همه مادیاتی که دنیای امروز، اوج رقابت برای تصاحب آنهاست! مردمانی عاشق زندگی و باورمند به زندگی اخروی ابدی...
ما بهتر است فکری به حال خودمان بکنیم! آزادگی را از غزه بیاموزیم تا اقلا در دفاع از «حق» راسخ تر باشیم! چقدر پیش آمده که در موضعی بزدلانه، سکوت کرده ایم بخاطر منفعتی!؟
چقدر پیش آمده که در مقابل خطا یا ظلمی بخاطر مصلحت های شخصی و منافع فردی سکوت کرده ایم؟! چقدر آیه «و لا یخافون لومه لايم» بر ما صدق می کند؟ دوستانی دارم که اگر بدانند حرفی آنها را مورد هجمه قرار می دهد آن را اصلا نمی گویند! سریع هم میگویند باید احتمال اثر داد و این حرفها اثر عکس می گذارد!!
با این منطق ترجمه آن آیه و این روایات را چه باید کرد: «قُولُوا الْحَقَّ وَ لَوْ عَلی أَنْفُسِکُمْ أَوِ الْوالِدَیْنِ وَ الْأَقْرَبِینَ» یا «قُلِ الْحَقَّ وَ إنْ کانَ مُرّاً» حق را بگو حتی اگر تلخ باشد! برای تو؟
«قُلِ الحَقَّ، ولا تَأخُذكَ فِي اللّهِ لَومَةُ لائِمٍ؛» حق را بگو حتی اگر دیگران به سرزنش تو بپردازند...
«شجاعت در ایستادگی برای حق» مهمترین مولفه درس آموز غزه برای همه ماست که در سخن آسان و در عمل بسیار سخت است. اهل تدبیر و تعقل, این ملاک را در خودشان اندکی بیشتر بررسی کنند تا مدام به نفع تقوای پرهیز، تقوای ستیز را سر نبرند!
پ ن: مدتی است دارم فکر میکنم باور به آیه ۱۷۳ آل عمران بدون قرار گرفتن در آن شرایط شبیه جنگ احزاب چطور ممکن است؟!
#طوفان_الاقصی
📍@komeilialireza
⚔ توطئه حذف مردم با قیچی نخبگان دین و علم!
نشستن رئیس جمهور دولتی با شعار «مردم» با احزاب ورشکسته چپ و راست برای من گرچه مردود نیست ولی نشانه واضحی بر نداشتن ایده در مساله ای است که بنام آن «دستیار مردمی سازی» هم در این دولت تاسیس شده است و نهایتا نتیجه ای جز برگزاری مناسبت های مذهبی توسط تشکلهای مردمی به بار نخواهد آورد!
اینکه صدها هزار کنشگر مردمی که جزو این احزاب ورشکسته اصولگرا و اصلاح طلب نیستند و اتفاقا در انتخابات اینها هستند که صحنه را گرم می کنند را نبینی و این نیروهای مخلص شهرهای مختلف را بازی ندهی، یعنی هنوز فهم درستی از «ظرفیت های بالفعل مردمی» در کشور نداری!
مشکل در هر دو طرف ماجراست! هم در طیف باصطلاح روشنفکران و نخبگانی که واقعا مردم را نفهم می پندارند و خودشان را عقل کل برای تصمیم گیری می دانند با ابزار «علم»! هم در طیف باصطلاح دینداری که واقعا جایگاهی برای مردم در منظومه فکری خودش قائل نیست و نتیجه اش می شود این که هر دو شده اند دو سر یک قیچی برای بریدن مردم و ظرفیت غیر قابل احصاء آنها!
مساله همین است که اینها ما را کوتوله می خواهند! حرف گوش کن می خواهند! بله قربان گو می خواهند! و باید مدام جمع را محدود و محدودتر کنی تا این خواست شکل بگیرد! وقتی با توده های گسترده تری از مردم ارتباط گرفتی، باید در خودت توان اقناع و سعه صدر را توسعه بدهی و آمادگی این را داشته باشی که نظر آنکه قوی تر است اجرا بشود نه الزاما شما!! و همین هست که آقایان را می ترساند! البته این ترس ریشه در منافع دارد لذا همه دنبال گماردن «خودی ها» در پست های مختلف هستند. یعنی کسی که از خود ماست!
رهبری معتقدند «راه مقابله هم حضور مردم است. مردم در مسائل اقتصادی باید وارد بشوند، در مسائل سیاسی باید وارد بشوند، در انتخابات باید جدّاً وارد بشوند، حتّی در مسائل امنیّتی باید وارد بشوند» و «مسئلهی حضور مردم در صحنه ــ که جزو لوازم حتمی ادارهی صحیح کشور و پیشرفت انقلاب و به نتیجه رسیدن انقلاب و به هدفها دست یافتن انقلاب است ــ باید ترویج بشود؛ هر کسی صدایی دارد، هر کسی زبان گویایی دارد، هر کسی مخاطبی دارد، هر کسی میتواند اثر بگذارد، باید روی این زمینه کار کند»
مشکل ولی در باور به این مساله است در مسوولان و سیاسیون کشور! آنها که پدرسالارانه لیست ها را می بندند و مردم را پادوی ستادهای خود می خواهند! متاسفانه ذلت بار اینکه بخشی از حزب اللهی ها هم همین قاعده را پذیرفته اند! و اصلا همین که مردم را به انتخابات محدود کنی خود نشانه انحطاط در فهم این امر ضروری است.
حال آنکه امام صراحتا تئوری لزوم تصمیم گیری 500 روحانی معمر برای کشور را به سخره می گیرد و خطرناک تر از سکولاریزم گذشته حوزه می داند! بیایید از اصلاح باور شروع کنیم که مشکل در اینجاست! اگر باور شکل گرفت ملزوماتش هم خواهد آمد.
آنگاه است که در انتخابات نیز به مدلی بنام «وحدت گفتمانی» خواهیم رسید. نه یکی کردن لیست ها... آنگاه است که همه کلونی های جمعیتی دلسوز و خوشفکر این فرصت را خواهند داشت که گزینه های قوی را پس از گفتگوهای ملاک مند مطرح کنند که قطعا اشتراک آنها زیاد خواهد بود و این گونه است که جامعه به انتخاب آگاهانه و بالندگی و فهم مسائل حکمرانی کشور نیز دست خواهد یافت. فهمی که بشدت گران قیمت تر از انتخاب این و آن است. فتامل!
#انتخابات
📍 @komeilialireza
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این توطئه خطرناک تر است ...
#انتخابات
💓 نفس مجاهد گرم است
یاسر عرفات موسس اولین حرکت بزرگ و فراگیر مسلحانه فلسطینی چنین می گوید:
در سال ۱۹۵۴ دانشجوی دانشگاه قاهره بودم که یک روز یک سید ایرانی آمد و برخلاف بقیه سخنرانان که یک ربع حرف می زدند بیش از چهل دقیقه خیلی انقلابی حرف زد و همه را میخکوب کرد.
جلو رفتم و خودم را معرفی کردم. گفتم فلسطینی و فرزند حیفا هستم. پرسید اینجا چه میکنی؟ گفتم دانشجوی راه و ساختمان هستم! تشری زد و گفت:
راههای تو را صهیونیست ها گرفته اند و تو راه میخوانی؟ تو پسر علی هستی، اما ملتت در اسارت به سر میبرد. تو سید حسنی هستی. تو باید دین جدت را یاری دهی. تو باید ملت فلسطین را از چنگال اسرائیل نجات دهی، آن وقت اینجا نشستهای درس میخوانی که چه؟»
عرفات گفت: تمام موهای بدنم سیخ شده بود. آن شب تمام جزواتم را پاره کردم و تفنگ به دوش چریک شدم.
این سید همان است که رهبری انقلاب هم گفته اند: من مقولههای سیاسی را کاملًا میشناختم و دیده بودم؛ لیکن به مبارزه سیاسی به معنای حقیقی، از زمان آمدن مرحوم نوّاب علاقهمند شدم....از بس این آدم، پُرشور و بااخلاص، پر از صدق و صفا و ضمناً شجاع و صریح و گویا بود.
حال چرا اینطور بود؟
نفس نواب گرم و موثر بود چون خودش به آن حرفها عمل کرده بود و باور داشت. لقلقه زبان نبود. برای آن هزینه داده بود و سختی هایش را به جان خریده بود.
روح او شاد. واقعا جا ندارد حوزه های علمیه این روز را با عنوان «طلبه انقلابی» تکریم کنند ؟!
📍 @komeilialireza
🧨 آیا مرز ایران و پاکستان قابل امن شدن است؟
این روزها که زد و خورد ایران و پاکستان رخ داده بهانه شناخت بهتر پاکستان نیز مهیا شده است لذا به مسأله بسیار مهم امنیت در منطقه بلوچستان می پردازم.
پاکستان به این دلیل که دشمنی بزرگ بنام هند دارد و بخاطر علاقه مردم ش به انقلاب و البته حسن همجواری ما، اصلا از ایران احساس نگرانی نمیکند سمت مرز ما تقریبا نیروی نظامی ندارد.
بعلاوه بلوچستان پاکستان استانی است که گرچه ۴۰ درصد خاک پاکستان را اشغال کرده ولی حدود ۵ درصد جمعیت پاکستان در آن زندگی میکنند و این یعنی محیطی صحرایی و خیلی بزرگ و با جمعیت کم است که کنترل آن را خیلی گران و سخت کرده است.
بیش از ۵۰ درصد این استان را بلوچ ها و حدود ۴۰ درصد آن را پشتون ها تشکیل میدهند که هر دو بنحوی معارض دولت مرکزی محسوب می شوند و گروههای تجزیه طلب نیز دارند.
در این میان هم طبعا نقش آفرینی هندی ها وجود دارد و البته برخی معتقدند حتی جریانات ظاهرا مذهبی مثل سپاه صحابه هم برای سرکوب این جریانات استفاده می شوند و نوعی مدیریت از طرف دستگاه امنیتی پاکستان بر آنها هست!
مردمان این منطقه پاکستان هم از برخورد ارتش پنجابی ناراضی هستند و دایما اخبار سوءرفتار با بلوچ ها منتشر می شود.
همچنین می دانیم که حجم بالایی سوخت از این منطقه قاچاق میشود که نوعا توسط همین طوایف بلوچ که در طرفین مرز هستند انجام میشود. از دیرباز پاکستانی هایی بدون شناسنامه در ایران نیز زندگی می کرده اند و هنوز هم هستند که نوعا نوکر خان ها هستند!
👈 حال سوال اینجاست که با این پیچیدگی راه حل امنیت منطقه که برای ما مهم است چیست؟
«بلوچ ایران» راه حل این مسأله است چرا که روابط فامیلی با آن طرف دارد و اگر ساماندهی درستی در تبادلات تجاری و اقتصادی اینجا بشود خود «مردم» آنجا را امن خواهند کرد!
وقتی کار اصلی قاچاق باشد مرز ناامن بهتر از مرز با حساب و کتاب است! اینجاست که کم کاری در استفاده از بلوچها و فعالسازی پروژه های تجاری طرفین بعد از ۴۵ سال بهتر معلوم می شود.
پ ن: اینکه تاکید بشود کشته شده های بمباران پاکستان غیرایرانی بودند حرف بدی است آقای مسوول! انسان هستند و در خاک تو کشته شده اند. مراقب حرف زدن تان باشید.
#پاکستان
📍 @komeilialireza
🤝 هیچ راهی جز بازگشت به امت گرایی نداریم
با یک جوان سعودی در قطر دم خور شدیم. انسان معتدلی بود. امشب یک کویتی گفت ما اگر بخواهیم به اسراییل برویم دولت مان کاری به ما ندارد ولی ما خودمان نمی رویم و ما تنها شرکت هواپیمایی هستیم که هیچ اسراییلی را حتی در ترانزیت ها سوار نمیکنیم... نگذاشت سخن ش تکمیل شود و گفت نگو اسراییل بگو اشغالگر! محکم گفت و اصرار کرد تا آن پیرمرد کویتی گفت محتل!
نه اینکه ضد سعودی باشد اتفاقا کشورش را دوست داشت و از اینکه در ریاض کلی توسعه اقتصادی علمی رخ میدهد خوشحال بود ولی نگاهش به فلسطین این بود و با ما ایرانیها هم خیلی خوب برخورد کرد و میگفت من نگاهم ملی یا مذهبی نیست و ارزشهای دیگری برایم مهم است.
بنظرم راه حل مشکلات امت اسلامی همین است و بس! برخی تقویت ملی گرایی را در مقابل قومیت گرایی مفید می دانند ولی می بینیم که اتفاقا ملی گرایی افراطی بزرگترین سد امت گرایی است و فریادهای «وطنی اولا» و «به ما چه» می شود فرزند نامشروع ملی گراها!
اینجاست که حتی برای کمک به غزه که سرنوشت آن به وضوح به همه منطقه ما پیوند خورده هم باید دلیل بیاوریم و دیگر حتی گفتگو درباره اینکه «چرا دولت افراطی هند دارد روی مسجد تخریب شده بابری، معبد میسازد» دیگر کاملا بی معنا میشود و ما باید به منافع ملی خودمان بیاندیشیم و بگوییم هیس!
ترجیح دادن چه در قوم گرایی، چه در مذهب گرایی و چه در ملی گرایی، سمی مهلک برای «سرنوشت مشترک مسلمانان» است و امروز که همه از ذلت بی تفاوتی کشورهای متعدد اسلامی در غزه رنج میبریم نتایج آن بیش از گذشته عریان شده است!
این روزها که فوتبال بهانه ای شده تا با خیلی ها که هیچ وقت با هم گفتگو نمیکردیم حرف بزنیم خیلی بهتر میفهمم که چقدر آنها که بر «هویت گرایی» افراطی قومی و مذهبی و ملی تاکید میکنند مضرند و چقدر خبیث هستند آنها که با توهین هاشان مانع شنیده شدن ندای امت محور انقلاب اسلامی شده اند. همان ها که صبح و شب بر طبل اختلافات می کوبند و با استناد به روایات ضعیف، تمسخر و تهمت به مسلمانان دیگر را نیز روا میکنند!
#طوفان_الاقصی
📍@komeilialireza
طوفان اقصی.pdf
1.94M
متن بیانیه تحلیلی حماس درباره اینکه چرا طوفان الاقصی رخ داد به فارسی...
#طوفان_الاقصی
❌ صلحی که آینده را خراب میکند !
دیروز اولین فیلم از اعتراضات بخشی از مردم غزه که شعار میدادند «نتانیاهو، سنوار دیگر جنگ بس است غزه خرابه شده» منتشر شد. هر چند خیلی زودتر از اینها باید چنین اعتراضاتی رخ میداد. واقعا غزه دیگر هیچ شاخصی برای تحمل زندگی ندارد و مردم این منطقه هم مثل خیلی ها قطعا خسته شده اند!
در توحش دشمن صهیونیستی همین بس که بجای جنگیدن با حماس، در حال انتقام گرفتن و فشار آوردن بر مردم است. کاری که نسخه تدریجی آن را آمریکا علیه مردم ما به کار گرفته است! رذالت و دنائت یک واقعیت این جهان جنگل گونه است.
مقاومت اما اگر عقب بنشیند دستاوردهای هفتم اکتبر را از دست میدهد. مثل توصیه به عقب نشینی در ایام جنگ به امام میماند وقتی هنوز خاکهایی در اشغال هستند با شعار ظاهرالصلاح «جنگ بس است!» که عزت را بر باد میدهد و اتفاقا ننگ و احساس خسران را در چند نسل میکارد. همان حسی که با شنیدن نام «ترکمانچای» به ما القا میشود.
ابوابراهیم -یحیی سنوار- نشان داده که قابلیت بسیار بالایی در مدیریت بحران دارد. اینکه بعد از ۱۱۰ روز چنان ضربه ای بزنی و دهها کشته از حریف بگیری در حد معجزه است. چند روز قبل یکی که او را از نزدیک میشناخت در قطر می گفت کسی مثل او استحکام در تصمیم و مدیریت ندارد و تصميم او برای گرفتن امتیاز با اسرای رژیم کاملا عاقلانه است.
جنگ به نقطه سخت و پیچیده خود رسیده است. حکم دادگاه لاهه گرچه یک گام به جلو بود ولی در الزام به توقف جنگ ضعیف عمل کرد. فشارهای داخلی رژیم زیاد است و غزه در حال تحمل گرسنگی واقعی است... خدایا نصرت خاص خودت را برسان!
اللهم ثبت اقدامهم و اشدد ازرهم و اخذل عدوهم و انصرهم علی من ظلمهم ...آمین!
+ پ ن: بنظرم سفر رییس جمهور به ترکیه میتوانست در مسأله غزه یک تاثیر جدی ایجاد کند. نقش چین و روسیه را نیز باید فعالتر کرد...
#طوفان_الاقصی
📍@komeilialireza
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعایی از زبان ابوابراهیم یحیی سنوار..
🔍 مشکل کنش های حول طوفان الاقصی چیست؟
هزاران اقدام اعتراضی در جهان علیه رژیم کودک کش و برای دفاع از غزه انجام شد که متاسفانه ما نقشی موثر در ساماندهی یا جهت دهی این کنشگری ها نداشتیم!
در عرصه تولیدات رسانه ای نیز شاهد «انفجار تولید» هستیم. اینقدر حجم تولید به زبان های مختلف بالاست که قابل احصا نیست.
دو مساله وجود دارد که در صورت حل میتواند به اثربخشی بیشتر کنشهای مردمی بیانجامد.
اول فقدان شبکه ارتباطی و هماهنگی میان این حلقه ها در جهان
دوم فقدان رویکرد نقطه زن و خروجی محور در این کنش ها
اولی میتوانست به اثربخشی و ایجاد فشار سنگین تر بیانجامد و دومی کار را از اعتراض به یک مطالبه مشخص تبدیل می کرد، مانند آنچه درباره زارا یا برخی دیگر از مطالبات معین رخ داد.
دهها مسأله مثل قطع ارتباط اقتصادی ترکیه و مصر و اردن با رژیم، اعتراض به کاهش پرداختی به اونوروا، حذف رژیم از مجامع علمی و ورزشی جهان و... میتواند با کمپین های هماهنگ جهانی به دستاوردهای عملی و موثر تبدیل بشود که حالا به دلیل دو آسیب فوق چنین نشده است.
#طوفان_الاقصی
📍 @komeilialireza
🔕 طوفان الاقصی و فرصت بحران فکری غرب پرستان!
بخش مهمی از جامعه ما دچار غرب زدگی است چه بداند چه نداند! بخش کوچکی هم غرب پرست وجود دارد که به همه چیز خودمان و حتی شرق نشینان و همسایه های مان با نگاه تحقیرآمیز می نگرند که بروزات مختلف آن را همواره شاهد بوده و هستیم!
اینان بعد از طوفان الاقصی و کشتار وحشیانه مردم غزه و حمایت تام و تمام آمریکا و کشورهای اصلی ناتو و مشاهده اعتراضات گسترده نخبگان غربی دچار یک دوگانه فکری شده اند. دوگانه دفاع تمام عیار از غرب و هر آنچه به آن متعلق است و مشاهده این جنایات جلوی دوربین ها...
برخی از آنها که اپوزوسیون مزدور هستند مثل ربع پهلوی و یارانش رسما به دفاع جانانه از رژیم صهیونیستی دست زدند و عملا قبر خودشان را جلوی اکثر جامعه ما کندند ولی بخشی که شیفته بوده ولی مزدور نبودند اینک دچار دوگانه دفاع از حکومت دینی -به تعبیر آنان رادیکال و ناکارآمد!- یا غرب بدون سانسور کنونی هستند!
معتقدم که نخبگان فکری و اجتماعی جامعه ما باید این فرصت را مغتنم بشمارند و با نگرشی انتقادی و عدالتخواهانه نسبت به ج.ا.ا و در عین حال امیدوار نسبت به ایده های اسلامگرایانه، به تعدیل این طیف همت بگمارند. کاری که در حوالی سالهای ۵۲ تا ۵۶ عملا دکتر شریعتی برای نسل جوان کرد و ساواک او را شاخه دانشجویی خمینی می نامید!
گرچه در شرایط حاکمیت رسانه و لجبازی ها، گفتگو هم سخت شده ولی نهایتا راهی جز توسعه تعاملات فکری و عاطفی با این طیف وجود ندارد چرا که حالا اقلا انگشت ها از گوش ها بیرون کشیده شده و اقلا امکان شنیدن وجود دارد! چیزی که تا قبل از این کمتر دیده می شد.
#طوفان_الاقصی
📍 @komeilialireza
⭕️ چرا دو دولت می تواند تیر خلاص به طوفان الاقصی باشد؟
آمریکایی ها بر رژیم فشار می آورند که حق نداری از اشغال غزه و کرانه حرف بزنی! عربستان و امارات و اروپایی ها از طرح «دو دولت» دفاع می کنند و آن را راه حل پایان منازعات منطقه می دانند. اینها یعنی چه؟ یک سوی تحلیل این است که خوش بین باشیم و بگوییم اینها مثل بخشی از لیبرال ها می خواهند فلسطینی ها هم به دولتی برسند و جنگ دیگر تکرار نشود ولی هدف اصلی این ایده که حالا دارند طرفداران دولتی آن را به بهانه جنگ غزه توسعه می دهند فقط و فقط «حذف مقاومت» از صحنه فلسطین است.
طوفان الاقصی و خصوصا جنگ چهارماهه پس از آن نشان داد که خطر یک دولت مسلح در فلسطین تا چه حد است و چطور می تواند ارتش تا دندان مسلح رژیم را تارومار کند و در آن شرایط سخت، تاب بیاورد و این دقیقا نقطه هدف گیری طرح دو دولت است که اتفاقا در سخنان امثال سیسی و دیگران هم مطرح شده که دولت فلسطینی بدون سلاح را می پذیریم! چه کسی از حمله احتمالی رژیم به این دولت دفاع خواهد کرد؟ نهادهای بین المللی که کارکرد و خاصیت شان امروز هویدا شده است؟
اما خطر مهمتر کجاست؟
اینجا که بسیاری از مردم جهان و حتی آنها که امروز برای دفاع از غزه بیرون ریخته اند با این نظریه مشکلی ندارند و چه بسا حاضرند برای دفاع از آن هم راهپیمایی کنند!
رژیم همواره به مرگ گرفته که ما به تب راضی بشویم و چه بسا اگر تندروها در این کشور خصوصا در این یک دهه روی کار نبودند تا حالا طرح دو دولت پذیرفته و اجرا می شد! این آن خطری است که همه هستی فلسطین را تهدید میکند چون دولت مستقل فلسطینی هیچ حقی را تامین نخواهد کرد.
#طوفان_الاقصی
📍 @komeilialireza
💣 لیبرال ها و امکان بازسازی چهره رژیم!
نه اینکه دعوای چپ و راست یا لیبرال و رادیکال رژیم صوری باشد! نه! اختلافات فکری درباره راه حل مساله فلسطین هم امری مجازی و دروغین نیست! مثل این است که بگوییم دعوای اصولگرا و اصلاح طلب دروغین است! نه! ولی باید دید که واقعا جریان چپ اسراییلی یا آمریکایی چه دستاورد عملی برای زندگی فلسطینی ها به ارمغان خواهد آورد.
جریانی که دم از صلح و به رسمیت شناختن حیات فلسطینی می زند، هم زمان حقی برای داشتن سلاح و وجود جریان مقاومتی که بتواند از خودش دفاع کند قائل نیست! همین است که تشکیل یک دولت فلسطینی مستقل نمی تواند دهها حق این مردم را تامین نماید ولی ادعا میکند که تنها راه حل استیفای حقوق فلسطینی ها طرح آنهاست!
بر فرض اینکه جریان رادیکال بگذارد که یک دولت فلسطینی مستقل شکل بگیرد، اما دولتی که تنها بر 22 درصد زمین های فلسطین حاکم خواهد بود و از حق داشتن ارتش و حق بازگشت محروم است و حتی معلوم نیست شهرک های صهیونیست نشین فعلی موجود در کرانه را نیز جمع کنند، چه دولتی خواهد بود و چه ضمانتی برای حفظ حداقلی خود خواهد داشت؟ سازمان مللی که خاصیت آن امروز معلوم شده است یا دادگاه لاهه؟!
باز هم نقطه خطرناک ماجرا این است که این جریان باصطلاح لیبرال، قابلیت آن را دارد که چهره وحشتناک کنونی رژیم در جهان را بازسازی کند در حالی که فایده خاصی هم نصیب فلسطینی ها نشده باشد! ایجاد دوگانه اسرائیلی خوب و بد تله ای خطرناک است که در کشور ما نیز عده ای آن را زمزمه می کنند!!
#طوفان_الاقصی
📍 @komeilialireza
💰 نقش حیاتی اقتصاد خراب مصر در سرنوشت غزه!
اماراتی ها به مصر رفتند و پیشنهاد خرید زمین راس الحکمه را به قیمت ۲۲ میلیارد دلار مطرح کردند که این منشأ خیلی حرف ها در این کشور بحران زده شد. کشوری که امروز بدترین وضعیت پایه پولی خود در مقابل دلار را تجربه می کند.
راست گرایان رژیم صهیونیستی هم در حال فشار برای پذیرش طرح کوچ دادن مردم غزه به صحرای سینا هستند و مصری که نیاز جدی به دلار دارد بعید نیست کم کم از تصمیم خود پشیمان شود و حالا که غزه واقعا جای زندگی ندارد خروج بخش مهمی از مردم در صورت آسان شدن خروج هم قابل تصور است!
در این میان ما چه می کنیم؟ آیا از قطر ضعیف الجثه که بعد از تجربه حمایت از فلسطین در جام جهانی و تشرهای آمریکا امسال حتی اجازه نمایش پلاکارد آزادی فلسطین را نداد، میشود انتظار حل مسأله داشت یا باید پای چین و روسیه را به این پرونده بازتر کرد؟
چین میتواند بعنوان یک سرمایهگذار جدی در مصر فعال تر شود و حتی در بازسازی غزه نقش ایفا کند تا اقتصاد مصر از این وضعیت خارج شود. روسیه هم بعد از تجربه اوکراین به دنبال توسعه نفوذ منطقه ای خود هست و بعید نیست وارد این میدان بشود.
اقتصاد مصر حتی از زمان سادات، پاشنه آشیل مصر بود که منجر به امضای کمپ دیوید در کشوری شد که بیشترین تعداد شهید را برای آزادی فلسطین داده بود! این مسأله را جدی بگیریم و به رابطه اقتصاد و تصمیمات سیاسی در این کشور مهم فکر کنیم.
#طوفان_الاقصی
📍 @komeilialireza
آقا محمد خادمی یک جستجوگر واقعی بود. خیلی دغدغه داشت که درست بفهمد و بداند.
همیشه درباره مسایل جهان اسلام با هم گفتگو می کردیم. همه وجودش هم تلاش و کوشش بود.
همین سه چهار روز قبل پیام داد که درباره نشستی که توی جمکران برگزار شده بود صحبت کنیم.
خدا رحمت ش کند که رحلت ناگهانی او واقعا دردناک و عبرت بار بود. خدا به نزدیکانش صبر بدهد.
ایشان پریروز در جنوب کشور در حادثه رانندگی به رحمت ایزدی شتافت.
📍 @komeilialireza
⭕️ چطور «جهادی انقلابی» سکولار میشود؟
یادم هست وقتی ده سال قبل با تیم اخوت به روستاهای زابل رفته بودیم برخلاف سایر گروههای تبلیغی که صرفا مراسم مذهبی را برگزار میکنند، بنا بود بچه ها با مردم و نخبگان بنشینند و مشکلات منطقه را استخراج کنند.
مردم از برخی طلاب که منبر می رفتند میپرسیدند که آیا برای این مشکلات ما هم کاری خواهید کرد؟ کار رفقای ما البته نه فقط مطالبه از مسوولان منطقه که به ساخت دو مستند «ماهی ها در سکوت می میرند» و «...نمی میرند» و پخش در سطح ملی منجر شد و به آن مشکلات ضریب خیلی خوبی داد. در حوزه «بلوچستان» هم همین شد.
اما بسیاری از گروههای جهادی و مردمی بدون آنکه بدانند «سکولار» شده اند چرا که اندیشه سیاست گریزی به اسم رویکرد اجتماعی به یک گفتمان مسموم در میان ما بدل شده که میگوید برویم به حل مسأله یا معلول بپردازیم بدون آنکه بخواهد به علت ها فکر کند که یکی از آنها عملکرد مسوولان یا سیاستهای اعمال شده در آن نقاط است!
گاها این سکولاریزم ریشه در ترس از عواقب هم دارد. یعنی برخی جهادیون از اینکه انتقادشان منجر به سنگ اندازی دستگاهها در کار مردم بشود سکوت میکنند والا منفعت شخصی در این اقدامات مخلصانه ندارند.
وقتی مردم میبینند شما که اینطور صادقانه میان آنها هستی در پاسخ به حجم بالای مشکلات آنها بی تفاوت هستی یا درباره مسایل دیگری که در آن مناطق رخ میدهد سکوت میکنی طبعا اعتماد به شما بعنوان کنشگر سیاسی می شکند و مردم شما را بعنوان فردی خیر و خوب که نقش اندکی در مسایل آنان بازی میکند می شناسند که نهایتا نوعی ناامیدی را بازتولید مینماید!
این مسأله درباره فعالان تربیتی هم جاری است. کلا کنشگرانی که رویکرد محافظه کارانه دارند و به موضوعات مرتبط با حاکمیت وارد نمیشوند کم کم در ذهن مردم بعنوان افراد اثربخش می شکنند هر چند احترام و شأن خود را حفظ کنند.
مهمتر اینکه خودشان هم در حل مسایل مردم به نوعی دل خوش کردن مبتلا هستند و با وجود مشاهده ریشه ها و علتها براحتی از کنار آنها عبور می کنند! باید از این پدیده فراگیر میان حزب الله ترسید!!
* پ ن:
این سیاست گریزی را میشود در سپردن امور انتخاب مسوولان و نمایندگان کشور به سیاسیون قالتاق و نهایتا ایفای نقش رای جمع کن برای آنها نیز دید!
#انتخابات
📍 @komeilialireza
🌐 چگونه «روز قدس» میتواند تاحدی در جهان احیا شود؟
روز قدس وقتی شروع شد که گفتمان حمایت از فلسطین به محاق کمپ دیوید رفته بود و به نوعی آرمان آزادی قدس را زنده نگاه داشت ولی حالا که تحولات بزرگی مثل طوفان الاقصی رخ میدهد و ماجرا اینقدر فراگیر میشود آیا میتوان روز قدسی مشابه گذشته داشت و آیا پیشتازی جامعه ایرانی قابل حفظ است؟
می دانیم که افول برنامه های روز قدس در سالهای گذشته تابع چند عامل از جمله تخریب چهره ایران بخاطر تحولات سوریه بود و البته عامل موثرتر حکومتی شدن تدریجی این رویداد بود که شاید حل این امر هم با این سرعت اصلاحات تدریجی ادارات میسور نباشد یعنی کنشگران خیلی قابل تغییر فوری نیستند.
اما یک مسأله وجه تمایز ماست و حتی به قول حاج نادر طالبزاده رسانه ماست و آن موضع متفاوتی است که ما داریم! یعنی حتی در همین شرایط حضور مردمی پررنگ در جهان ما با حفظ «کارویژه گفتمانی» خودمان خواهیم توانست زنده بودن و تامل برانگیز بودن خود را حفظ کنیم.
👈 حال سوال این است که در شرایط کنونی جنگ غزه چه محتوایی میتواند در حد نسبی، روز قدس که به هر صورت منتسب به ایران است را در جهان مورد توجه قرار دهد؟
۱)موج کمک رسانی که امروز بخاطر شرایط اسفناک انسانی مطرح است و حتما باید در آن دمید ولی طبعا بقیه از ما در آن جلوتر هستند.
۲) فشار برای تحریم که چند بار مورد تاکید رهبری قرار گرفت و عبارت از ایجاد فشار مردمی بر دولتها برای قطع روابط اقتصادی با رژیم است که در آن کم رقیب هستیم.
۳) مقابله با دو دولت که بنحوی اسم رمز خروج از شکست طوفان الاقصی برای دموکرات های غربی و دول متطبع عربی منطقه است و البته مدافعان پرقدرتی حتی در کشور ما دارد و اتفاقا نقد مستدل آن میتواند افکار را به چالش و تامل وادارد.
این رویکردها اتفاقا بر اساس نظرسنجی ها مطلوب اکثریت ملت های مسلمان و حتی بخشی از مخاطب غربی است. یعنی گرچه دولت ها با این رویکردها موافق نیستند ولی ملتها طرفدار این مواضع هستند و امکان گفتگوهای نخبگانی و تبادل نظر در کشورهای مختلف فراهم تر از گذشته خواهد بود.
#طوفان_الاقصی
📍 @komeilialireza
🔻 چرا برخی اهل سنت ایران هنوز در سیاست ورزی متحیرند؟!
من همواره از منتقدان عملکرد نظام در حوزه اهلسنت بوده ام هر چند مساله را نه در سیاست ها که بخاطر ابتنا بر نگاه رهبران، تقریبی بوده و خود را در خدمت رسانی به مناطق کاملا سنی نشین نشان داده که آن را به وجود نگرش های قومی و گاها مذهبی دگرستیزانه دیده ام که باید برای اصلاح آنها کار کرد.
حجم اهلسنت مدیر در کشور خصوصا در مناطق تلفیقی بالاست هر چند مطالبه انتصاب استاندار یا مدیران ملی هم کاملا بجا و مبتنی بر قانون اساسی و مبانی فکری انقلاب اسلامی است لذا باید برای تغییر نگرشهای تهدید محور و تنگ نظری های سطوح بالا نیز تلاش کرد اما یک مانع وجود دارد!
انصاف آن است که بر اساس آمارهای مشارکت، رفتار بدنه اهلسنت در عمده انتخابات کشور پایمردانه و علیرغم گله مندی، با حضور مناسب و حتی پرشور بوده است ولی بخشی از نخبگان اهل سنت که مخاطب این نوشته و عامل آن بی اعتمادی در سطح ملی هستند هنوز نتوانستند در تعیین نسبت خود با نظام جمع بندی درستی داشته باشند!!
بعبارتی برخی از این نخبگان نمیخواهند به اصول حاکم بر سیاست ورزی پایبند باشند بلکه انتظار دارند هم از مزایای سیاسی اقتصادی کشور و حتی تصدی پست نمازجمعه و.. بهره ببرند و هم از موضع اپوزوسیونی دست برندارند که البته متفاوت از موضع انتقادی است که وظیفه همه دلسوزان کشورمیباشد.
در کدام ساختار سیاسی جهان یک مخالف رسمی حکومت اجازه فعالیت در نهادهای عمومی و حتی حاکمیتی دارد؟ آنها که توهماتی نسبت به سرنگونی با چهار اغتشاش داشتند که سال قبل باید به جمع بندی جدیدی رسیده باشند ولی چرا باید هنوز در تحیر نسبت به سیاست ورزی باشند و بدون لکنت وارد کار نشوند ؟!
من البته نقدهای جدی به عقلانیت مدیریت مناطق تلفیقی دارم که قبلا نوشته ام! وقتی هنوز در آذربایجان غربی می توان به اسم انقلاب شعار داد که بجای اصلح به ترک رای بدهید! یعنی مشکل فکری بالاست! اما فرق خواص با عوام باید در همین فهم مسأله، تصمیم و صراحت در اعلان باشد و انسان متحیر یا ترسو نخبه نیست!
#انتخابات
📍 @komeilialireza
⭕️ سخنی پیرامون ادعای توخالی حجه الاسلام اکبرنژاد در سالگرد منشور روحانیت!
البته متاسفم که ایشان دستگیر شده و راه حل آخر را این اقدام میدانم و معتقدم سطح برخی سخنان ایشان آنقدر سخیف بود که فقط باید ایشان را به گفتگوی مودبانه عمومی دعوت میکردیم و بس! و ناراحتم که چرا بر دیدار با ایشان از طریق یک دوست مشترک بیشتر اصرار نکردم!
از جمله فیلم هایی که حتی بعد از دستگیری ایشان خطاب به رهبری منتشر شده تاکید بر بدبخت شدن جامعه بخاطر کمک به مردم فلسطین هست! اینکه شخصی در این حد نتواند تشخیص بدهد که حجم کمک ایران که به تعبیر خود غربی ها کمتر از ۱۵۰ میلیون دلار در سال است در مقابل خطر رژیم صفر است و اگر این شایعه در ذهن جامعه هم وجود دارد بخاطر تبلیغات خارجی است جای تعجب دارد.
مگر خود شما بالای منبر نمیگویید که وقتی مولای متقیان علی علیه السلام در محراب ضربت خورد شامیان گفتند علی را چه به نماز ؟ یا خود شما هم این تحلیل را دارید که واویلا یا ندارید که خب وظیفه شما تبیین است.
اینکه حجم کمک های اندک ولی استراتژیک ایران را عامل بدبختی بدانید همان حرف دشمن است. شما اگر خواص جامعه هستید باید اول مسأله را بررسی کنید و ماست را به دروازه نچسبانید و همه مشکلات کشور را به این عدد ربط ندهید!
البته من این تلنگر را به حوزه علمیه می زنم که بداند وقتی فضای تحلیلی و فکری ضعیف است چنین تصوراتی هم شکل میگیرد. خیلی های دیگر هم با این ادعا همراهی دارند ولو ساکت باشند. این زنگ خطری است برای ضعف جهاد تبیین در حوزه های علمیه که در سالگرد صدور نامه منشور روحانیت باید بیشتر هم بر آن غصه خورد.
📍 @komeilialireza
هدایت شده از مجله الکترونیکی اخوت
⭕️ نگرانی عمیق امام «ره» از نفوذ مارهای خوش خط و خال
✍ علیرضا کمیلی
🔻منشور روحانیت که ده سال و ده روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در اوج قدرت امام نوشته شده، حاکی از یک نگرانی عمیق از جریانی درون مذهبی است.
🔻امام در این متن که خطاب به بانیان انقلاب و حافظان مرزهای عقیدتی آن یعنی حوزه های علمیه نوشته، همه درد دل های سالیان طولانی خود را به نحوی تلخ و جانسوز مطرح نموده و چنان از خطر تحجر بمثابه موریانه ای شبیه هویت انقلاب سخن گفته است که براستی همه را نگران می سازد.
🔻شاید همین که مسأله تحجر پس از سالیان طولانی همچنان مورد تغافل حوزه های علمیه قرار دارد نشانگر تصدیق نگرانی امام و متاسفانه تحقق نفوذی باشد که ایشان به صراحت از آن سخن میگوید و مدعی میشود که تا حد مرجع تقلید هم نیروهای این جریان نفوذ دارند.
🔺قسمت تلخ ماجرا که امام با لحنی تاثربار بیان میکنند تهمت هایی است که ایشان و یارانش از همین جریان خطرناک تحجر خورده اند که مهمترین آنها را «وهابیت و بدتر از وهابیت» نام مینهند.
⁉️حال سوال اینجاست که چرا باید جریان مذهبی به جریان انقلابی چنین برچسبی را حواله کند ؟ مگر ضعفی در عقیده امام و یارانش نسبت به شیعه وجود داشته است؟ مگر کسی هست که آثار امام و نقدهای او بر جریان غیرشیعه را نشناسد؟ پس ماجرا چیست ؟!
🔺مسأله در رویکرد تمدنی و امت گرایانه امام بوده و بس! چیزی که هنوز هم دشمنانی محکم دارد و هنوز هم همان برچسب ها به کسانی که صادقانه در این مسیر گام بر میدارند حواله می شود! به چه جرمی؟ به جرم تاکید بر «لزوم حفظ برادری میان مسلمین» و «نفی توهین به عقاید سایر مسلمانان» و «طرد کسانی که نفرت را میان جامعه اسلامی توسعه میدهند»
🔺آری ! این جرم ها بود که دل امام را چنان خونین کرده بود و باید گفت هنوز که هنوز است این جریان زنده است و گرچه رنگ عوض کرده و چفیه هم بر دوش می اندازد ولی رقیب اصلی خود را هنوز از میان امت اسلامی انتخاب میکند!
💯اینها همان مارهای خوش خط و خالی هستند که امام بسیار از آنها می ترسید...
┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄
💠 @okhowahmag
┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄
🌑 از زاهدان تا ارومیه، آیا جوانان انقلابی، جلوی قوم گراها میایستند!؟
از زاهدان تا ارومیه و گاها از گنبد تا اهواز، نوع سخیفی از درگیری انتخاباتی رایج بوده و هست که به پیش از اسلام برمیگردد! و آن هم رای دهی مبتنی بر «قومیت» است. یعنی هنوز میگویند به ترک یا کرد یا عرب و ترکمن یا لر و فارس رای بدهید یا ملاک رای دادن سیستانی یا بلوچ بودن است نه شایستگی های دیگر!؟
گاها درون یک قومیت هم دعواهایی از همین جنس وجود دارد که بیشتر از جنس رقابت طایفه ای است! حال در دهه پنجم انقلابی که روی «آگاهی عمومی» سوار شده بود و بخاطر باور به همین اصل، همه ارکان کشور را با «انتخابات» بر میگزیند، چرا شاهد چنین فرهنگ سیاسی غلطی هستیم؟
چرا جوانان انقلابی صریحا دست به نقد این جریانات منفعت طلب که بخاطر منافع خودشان به تحریک احساسات قومی دست زده و لولوسازی و دیگری سازی از هموطن خود میکنند، نمی زنند؟! آیا از طعنه طاعنان میترسند یا هنوز متوجه پیام انقلاب اسلامی نشده اند؟! چرا چند یادداشت تند در نقد رویکردهای امثال شهریاری در زاهدان و قاضی پور در ارومیه و.. منتشر نمیشود و چرا بعد از چند دوره هنوز این افراد دارای حمایت های همه جانبه خود را در معرض انتخاب میبینند؟
بر جوانان فهیم این مناطق است که ساختارهای ضددینی این مناطق را بشکنند و در صورت امکان با ارایه لیست هایی که شامل نخبگان قوم های متنوع باشد، با این فرهنگ سیاسی مخرب و ویرانگر خداحافظی کنند. مردهای میدان بسم الله!
#انتخابات
📍@komeilialireza
📃 ارجاع به کتاب خلاف شیخ طوسی در قشم!
دیشب ساعت ده و نیم رسیدم قشم. دوستی که با جناب شیخ محمد علی امینی که در بندرلنگه استاد حوزه است آشنایی داشت گفت شاید همین حالا هم بشود رفت به خانه ایشان در طبل که شهرستانی در جزیره قشم است. گفتم دیر است گفت نه اینجا دیر میخوابند. شاید بخاطر گرمای زیاد است که می شود از هوای شب استفاده کرد. البته حالا هوا خنک است.
خلاصه بعد از یکی دو تماس توفیق صحبت شد و گفتند درخدمتیم. طبق عرف گعده ها صحبت های متنوعی شد. چند بار لابلای صحبت به کتاب خلاف شیخ طوسی اشاره کردند و گفتند من به طلاب خودم هم مراجعه به آن را توصیه میکنم و گاها نظر فقهی شیعه را در برخی مسایل ارجح میدانم البته بخاطر ادله اقوی. در تفسیر هم به مجمع البیان و المیزان ارجاع میدهم.
چند بار به قم آمده و با علما هم کلام شده بودند. از همه ماندگارتر برای شان برخورد مودبانه آیت الله صافی بود که حتی بار دوم هم وقتی به قم آمده بودند ایشان بلافاصله برای شان وقت گذاشته بود. البته گلایه هایی هم داشتند. از جمله از سطح مطالبات برخی علما که چند سال قبل به ایشان گفته بودند چرا اهل سنت بچه میآورند و چرا اطراف حرم رضوی زمین خریدند!!
در مسأله رویت هلال به محاسبه قایل بودند. اسم یکی از روحانیون شیعه بومی را بردند و گفتند این آقای بیسواد میگوید اینها روز عید فطر را تابع عربستان هستند حال آنکه من بر اساس محاسبه از چندین روز قبل، عید را اعلام میکنم. چطور ما و شما ساعت و ثانیه اذان را طبق محاسبه داریم ولی هلال را باید با چشم ببینیم. معلوم بود مخالف نظریه رویت با چشم هستند.
گفتند برخی هم توسل هم استغاثه را رد میکنند ولی من توسل را یعنی اینکه خدا را به یک وجیه قسم بدهیم درست و سنت میدانم. چنانچه برگزاری مولود را. حتی مرحوم شیخ ضیایی قبول داشت مراسم مولد النبی را و در اثبات آن چند سخنرانی کرد. در باب اثبات شفاعت هم کتاب دارم.
شیخ محمد علی سلطان العلما وقتی طلبه بودیم ما را به سر قبر پدرش می برد و خدا را به ایشان که صاحب کرامت و علم بود قسم میداد و ما آمین میگفتیم. کتاب العقیده السلف الصالح را آوردند و گفتند حرف سلفی واقعی این است نه دیگران!
وقتی گفتم برخی شما را تندرو و مخالف نظام می نامند ولی فرمودید این شبها برنامه انتخاباتی دارید گفتند: من چون رک هستم با من مخالفت میشه والا ما نظام را قبول داریم هر چند نقدهای بسیاری داریم. برخی مسایل هم عقیدتی است که حتی شهید مطهری نقد کرده و ما هم میگوییم چرا برخی دنبال برجسته سازی اختلافات هستند نه مشترکات!
گفتند سالها قبل در سفری به سوریه و لبنان خدمت علامه فضل الله که با آثارشان آشنا بودم رفتیم و در سخنرانی از نگاه باز ایشان تقدیر کردم. شیعه سازی یا سنی سازی را غلط میدانم. کسی مراجعه کرد که میخواهم سنی شوم و من گفتم شیعه راستین باش.
آخرش هم برای نابودی رژیم صهیونسیتی دعا کردند و حدود ۱.۵ شب خداحافظی کردیم. توی مسیر پر بود از بنرهای بزرگ کاندیداها و من متعجب از این همه خرج!
+++ پ ن: قبلا حال داشتم برخی خاطرات و روزنوشت ها را مینوشتم حالا مدتهاست تحلیلی نویسم! میخواهم برگردم به گذشته اگر توفیق یار شود...
📍@komeilialireza
❌ دولتهای همراه اسراییل مایه خجالت!
رفته بودم خدمت شیخ یوسف جمالی که حالا هم امام جمعه اهل سنت بندرعباس و هم مدیر حوزه های جنوب هست. سالهاست ایشان را میشناسم. گعده ای بود دوستانه، محفوف به گلایه ها و نکات جالب.
از وضع غزه که صحبت شد گفتند وضع اسفبار کشورهای اسلامی در این ماجرا روشن شد که چطور همراه قاتلان اسراییلی شده اند و واقعا مایه خجالت هستند. بعدا دیدم در خطبه جمعه هم به این مسأله پرداخته بودند.
گفتند برخی میخواهند ما هر چه عقیده شیعه هست را تایید کنیم. ما سنی هستیم و مخالف وهابیت. در مدارس مان عقیده نسفی و طحاوی را تدریس میکنیم که طلاب ما نه سلفی بشوند نه خلفی. صرف درس خواندن در مدینه که وهابی تولید نمیکند و ما عقاید خاص خود را داریم.
علیه شیخ پردل و جناب عبدالکریم محمدی که صد در صد مخالف وهابیت هستند و عقاید اجتهادی خودشان را دارند حرفهای زیادی زده می شود ولی اینها از دعواهای بینامذهبی عبور کرده اند و همه را به اعتدال دعوت میکنند و واقعا ظرفیت مهمی برای منطقه ما میباشند. شیخ تا حالا با کمک خیرین، صدها مرکز درمانی آموزشی برای شیعه و سنی ساخته است.
بخشی از مردم ناامید هستند و من از مسوولان خواستم بگذارید در این استان که بین چهل تا پنجاه درصد آن أهل سنت هستند و در قشم و خمیر و لنگه اکثریت اند نماینده سنی کاندیدا شود تا مردم امید بیشتری بگیرند ولی نشد! حکومت باید گام های عملی برای مشارکت و اعتماد مردم بردارد.
در ماجرای شاه چراغ معلوم شد از ساختار شورای علمای جنوب کسی مرتبط با این اتفاق نبوده است و افراد دستگیرشده هم عمدتا آزاد شدند. قبل از بقیه خود ما مخالف هر نوع فکر و اقدام تکفیری هستیم و همه ما وهابیت را یک جریان دست نشانده تفرقه افکن مضر میدانیم.
📍 @komeilialireza