رهبر انقلاب: جوانها امروز در فضای مجازی فعّالند؛ فضای مجازی میتواند ابزاری باشد برای زدن توی دهن دشمنان. ۹۷/۱۰/۱۹
حواستون باشه که فضای مجازی خیلی فراتر از اینستاگرام و تلگرام و... است.
حرف رهبری باعث نشه بعضیا توجیه کنن که آقا گفته بریم تو تلگرام‼️
ضمنا گفتند فضای مجازی «میتواند» ابزاری باشد...
نه اینکه الزاما الان هست‼️
#سواد_رسانه
۱
🚦علل نمایش و خودنمایی افراد در صفحات مجازی!
🔸با مروری بر صفحات مجازی(بویژه اینستاگرام)، شاهد افرادی هستیم که با تصاویر و کلیپ هایی در حال نمایش و خودنمایی از چهره و ادا و اطوارهای خویش هستند!
🔸افرادی که عموماً واجد این صفات شخصیتی هم می باشند:
پرحرفی، خودافشاگری، عدم تحمل تنهایی، جلب توجه کردن، هیجانی کردن حرکات نمایشی، برانگیختگی های جنسی، تحریک پذیری، رفتار توجه طلبانه، متظاهرانه و پرزرق و برق
🔸این افراد اگر کانون توجه نباشند یا تحسین و تایید نشوند، تندخو شده، زیر گریه زده و دیگران را ملامت میکنند!
📍و اما؛ علل این نمایش چیست..!؟
1) اصولاً آدمی بدنبال دیده شدن استکه اگر از زمان کودکی صحیح شکل گرفته و تربیت شده باشد، باعث افزایش اعتماد به نفس، خودباوری، استقلال و بروز خلاقیت های رفتاری زندگی بعدی خواهد شد.
2) ریشه خودنمایی و بروز مانورهای پر زرق و برق از طریق آرایش های غلیظ و شدید و لباس پوشیدن و ادا و اطوار های رفتاری هنگام برخورد با دیگران را باید از دوران کودکی جستجو کرد.
🔻 محرومیت های دوران کودکی تبدیل به "عقده درونی" شده و چنین شخصی با به نمایش گذاشتن خود، کمبود های خود را جبران میکند.
🔻 نبود محبت و توجه کافی در دوران کودکی در خانواده. در این حالت شخصیت کودک چون محبت لازم را نگرفته، آسیب دیده و در طول دوران زندگی، احساس نیاز به توجه، مهر و محبت دیگران دارد.
🔻 از طرفی؛ توجه و محبت بیش از حد و اندازه، کودک را لوس و پرتوقع میکند. در چنین خانواده هایی بچه ها را نمایشی بار می آورند.
3) اختلال در هویت
4) کمرنگ شدن ارزشها، عدم توجه به اخلاق درونی و صفات نیک و ارزشمند انسانی
5) تشویق رفتارهای نمایشی از طرف جامعه
6) ارزش مداری و تایید دلربایی، جذابیتهای ظاهری و اغواگری و عشوهگری در جامعه
7) به هر مقدار که رفتار و عملکرد فردی در دنیای واقعی نادیده گرفته شوند، به همان میزان روی به نمایش در دنیای مجازی خواهد آورد.
8) همه گیری پدیده زشت "فخرفروشی"
9) ضعف اعتماد به نفس و خودکم بینی این افراد، آنها را از داشته های درونی و واقعی خود غافل کرده و رو به ظاهرسازی و جلب توجه میاورند.
📍اشاره ای کوتاه به چند راهکار:
☚ تقویت ارزشهای معنوی
☚ آموزش مهارتهای زندگی در جهت افزایش اعتماد به نفس از دوران کودکی
☚ این افراد اغلب از احساسات واقعی خود بی خبرند و تبیین احساسات درونی آنها فرآیند درمانی مهمی است.
☚ اصلاح روشهای تربیت فرزند
☚ تاکید و تمرین بر داشته های واقعی خویش با بروز خلاقیت های علمی، هنری، ورزشی و..
✍ #دکترعلیرضاسفیدچیان
#روانپزشک
📡 #سواد_رسانه_ای
۴
پدیده #شاخهای_اینستاگرام و زنده به گوری ارزشمندها
اگر اهل اینستاگرام باشید احتمالاً پیج تیمارستان را می شناسید. این پیج شما را با افرادی آشنا می کند که اغلب دچار اختلال شخصیت خودشیفته، نمایشی (هیستریونیک) یا مرزی و یا ترکیبی از این سه هستند.
✅ خودشیفتهها سعی دارند خود را افرادی ثروتمند و یا به قول خودشان لاکچری معرفی کنند. از مهمانی ها و رستوران ها و ماشینهای شان فیلم می گیرند و به مخاطبان خود القاء میکنند که در شرایطی رویایی زندگی می کنند که در مخیله بیننده هم نمیگنجد.
✅ زنان هیستریونیک (نمایشی) در زننده ترین حالت ممکن اندام خود را به نمایش می گذارند و عشوه های مصنوعی و نچسب را از خود بروز می دهند. اغلب آنها به قدری عمل زیبایی انجام داده اند که حتی تقارن صورتشان به هم خورده است و حالتی غیر عادی پیدا کرده اند.
✅ اشخاص بردر لاین (مرزی) هم که دچار اختلال در هویت هستند یک روز از سیاه مستی خود فیلم می گیرند و روز دیگر از شرکت در مراسم عزاداری یکی همه چیز را با هم میخورد و فیلم می گیرد و دیگری از قماربازی هایش می گوید.
✅ اما قسمت تلخ و دردناک ماجرا این است که این افراد هر کدام چند صد هزار بلکه یک یا دو میلیون نفر فالوور دارند و اغلب از راه تبلیغات درامد خوبی هم کسب می کنند.
✅ این نشان از حال خراب جامعه ما دارد، به این معنا که افراد بیمار در جامعه ما جای رشد بیشتری دارند، بیشتر دیده می شوند تا آدم های حسابی و سالم و اینها بعد از زمانی ملاک و مرجع بسیاری از نوجوانان و جوانان برای تعیین اهدف و ارزش های زندگی می شوند.
✅ اتفاقاً پیچی هم در اینستاگرام وجود دارد به نام آدم حسابی ها که افراد فرهیخته جامعه را معرفی می کند می توانید ببینید چقدر مخاطب کمتری از کسی دارد که از خریدها و قلیان کشیدن هایش هر روز فیلم می گذارد!!!!
✅ جامعهای که ارزشهای سالم و انسانی اش روز به روز افول کند، افرادی با نازلترین کیفیات انسانی تبدیل به اسطورههایش می شوند. این جامعه دارد افراد برجسته و سالم خود را زنده به گور می کند و بیمار ترین ها را به اوج میرساند، این یعنی فروپاشی اخلاقی جامعه.
✍️ناصر سبزیانپور_ روان درمانگر
#کارگروه_خانواده
#سواد_رسانه_ای
۸
🔵 #ماهواره میبینی؟ پس لطفا #شگردهای_رسانه و #جنگ_روانی برای جهت دهی ذهنت را هم بشناس👆
#سواد_رسانه ای خود و دیگران را افزایش دهیم👍
🔺تکنیک #دروغ_بزرگ
#رسانه #جنگ_رسانه #منوتو #BBC #BBCفارسی #ایران_اینترنشنال #اسرائیل #ایران #مجتبی_خامنه_ای #خمینی #کارتر #آمریکا #دروغ #گوبلز #فریب #روشنگری #آگاهی #مخاطب #فضای_مجازی #روزنامه #مطالعه #هوش #تست_هوش
۱۳
✨🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
کنفرانس ۲۸:سواد رسانه ای
💖✨💖✨
قسمت سوم
🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#رسانه ها چگونه با تکنیک #پیامهای_مخفی یا #سابلیمینال تلاش میکنند #ذهن و #روان ما را #کنترل کنند؟👆
🌺مواظب چشم و گوش و دل هایمان باشیم. همه چیز را نبینیم و همه چیز را نشنویم. 🙏
#جنگ_رسانه #فیلم #هالیوود #ضمیر_ناخودآگاه #روانشناسی #کارتون #انیمیشن #جنگ_روانی #عکس #آموزش #پیامهای_زیر_آستانه_ای #چشم #گوش
#جنگ_روانی
#سواد_رسانه_ای
۲
🚩 #سبک_زندگی_مجازی
⛔️ در چه مواقع و شرایطی باید از گذاشتن عکس و فیلم کودک در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی خودداری کرد؟
▫️1) رضایت والدین شرط اول و لازم است.
▫️2) در حال پوشک گرفتن، دستشویی رفتن و حمام کردن!
اين تصاوير در آینده ميتواند باعث تمسخر و تحقیر او شود.
▫️3) استفاده ابزاری در جهت تبلیغ و کسب سود شرکتها و فروشگاهها (کودکان کار مجازی!)
▫️4) تصاویر گروهی
در این مواقع چون رضايت سایر والدین گرفته نشده است، کاری غیر اخلاقی و غیرقانونی تلقی می شود.
▫️5) چشم و هم چشمی و تفاخر
بسیاری از والدین دچار مقایسه شده و گاهاً بدلیل شرایط نامناسب، سرخورده و خجالت زده می شوند.
▫️6) وقتی کودک درحال انجام كار خطرناكی بوده و حادثه ای در انتظار كودك است!
▫️7) کودک در هیجانات شدید و عدم تعادل رفتاری باشد.(مثل: پرخاشگری، قشقرق، قهر، گریه شدید)
▫️8) زمانی که کودک احساس حقارت و ضعف میکند.(مثلا وقتی با اسم تحقيرآميز خطاب می شود)
▫️9) تصاویر با زمینه کودک آزاری!
▫️10) آرایش کودک که اصولاً کاری ناصحیح بوده و در دنیای واقعی و مجازی توصیه نمی شود.
این کار عواقب نامناسبی دارد. از جمله:
عوارض پوستی، کاهش اعتماد به نفس، مقایسه خود با دیگران، نارضایتی از بدن خود، غرور کاذب و گاهی بلوغ زودرس
▫️11) عکس بدون لباس
▫️12) زمانی که امکان تمسخر زبان، لهجه و یا فرم رفتاری خاص کودک وجود دارد. (که باعث تحقیر، سرخوردگی و بسیاری از مشکلات روانپزشکی در آینده می شود.)
▫️13) از انتشار جزئیات زندگی کودک و خانواده مثل: مکان زندگی، آدرس مهد و مدرسه، محل بازی و خرید و... در هر شرایطی باید خودداری کرد.
#دکترعلیرضاسفیدچیان
#روانپزشک
📡 #سواد_رسانه_ای نیاز هر ایرانی
۳
🍃🌺🍃🌺🍃🌹
🚩یک مطالعۀ جدید دربارۀ شیوۀ برخورد خوانندگان با خبرهایی که در شبکههای اجتماعی منتشر میشود نشان داد که افراد، وقتی میخواهند به درستی یک خبر اعتماد کنند، بیشتر از آنکه منبع اصلی خبر برایشان اهمیت داشته باشد، کسی که آن را بازنشر کرده برایشان مهم است. این نشانۀ دیگری است از اهمیتِ روزافزون شبکههای اجتماعی در ساختارِ اعتماد ما انسانها. نشانهای که شبکههای اجتماعی باید بیش از پیش به آن توجه کنند .
📡 #سواد_رسانه_ای نیاز هر ایرانی
۶
✴️حواسمان به #عنوان_سازی_ها باشد
«عنوان سازی» یکی از مهمترین و در عین حال موثرترین روش های رسانه ای برای تاثیر مشخص بر مخاطب است. با این روش رسانه می تواند به صورت هدفمند مفهوم موردنظر خود را در ذهن مخاطب ایجاد و ضمن #تکرار، آن را در ذهن نهادینه سازد.
آنچه در این روش رخ می دهد هدف گیری ضمیرناخودآگاه مخاطب است. در عنوان سازی، رسانه با استفاده از کلماتی با مفاهیم نزدیک بهم اما متفاوت در معنا، وارد عمل می شود و مخاطب بدون در نظر گرفتن بار معنایی متفاوت واژه ها، تحت تاثیر آنها قرار می گیرد. در اختتامیه جشنواره فیلم فجر ابراهیم حاتمی کیا اشاره ای به این روش رسانه ای داشت و القای عناوینی مثل ارگان و ... برای یک فیلم را استفاده از همین روش رسانه ای برای اثرگذاری بر ذهن مخاطب خواند.
به کلمات زیر دقت کنید و ببینید که به ظاهر همه آنها یک معنا دارند درحالی که در واقع بار معنایی و روانی هر کدام از کلمات با دیگری تفاوت دارد. همین عنوان سازی باعث می شود ما فردی را شهید اما بی بی سی کشته بخواند. همین روش باعث می شود ما برخی را منتقد اما رسانه هایی آنها را معترض بنامند. در ظاهر برای مخاطب هر دو اینها یکی است اما در عمل با یکدیگر فرق دارند.
✳️رزمنده ـ جنگجو ـ مبارز
✳️دولت ـ نظام ـ رژیم ـحکومت ــ حاکمیت
✳️واکنش ـ تلافي ـ دفاع
✳️عدم احراز صلاحیت ـ رد صلاحيت
✳️سانسورـ تحريف
✳️معترض ـ آشوبگر
✳️فرار ـ عقب نشيني
✳️اعتصاب ـ تحصن ـ تجمع ـ راهپیمایی ـ تظاهرات
✳️هلاکت ـ مرگ ـ وفات ـ شهادت
و......
#واژه_ها در اخبار، بی دلیل انتخاب نمی شوند. هر واژه بر روی مخاطب اثر خاص خود را دارد. حواسمان به واژه ها باشد!
📡 #سواد_رسانه_ای نیاز هر ایرانی
۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سواد_رسانه
ببینید چطور در فضای مجازی پیامهای ما را قبل از اینکه ببینیم پاک میکنند
در فضای مجازی زودباور نباشیم
#مدیریت_ذهن
#سواد_رسانه
۹
بازی های رایانه ای مناسب برای فرزندانمان را چگونه انتخاب کنیم؟
#کارگروه_خانواده
#سواد_رسانه_ای
۱۰