ملکه بطحاء
( ملکه حجاز)
لقب چه کسی بوده و چرا بهش ملکه حجاز میگفتن ؟
🌿| @koojob_ir
ملکه بطحاء ( ملکه حجاز)
امراءالقریش ( بانوی قریش)
✨از القاب حضرت خدیجه ( س) بوده ✨
📌چرا این لقب بهشون دادن⁉️
چون از راه تجارت و باغداری ثروت بسیار زیادی داشتن
🌿| @koojob_ir
🔖حضرت خدیجه یک بانوی مسیحی بودن که سالها در منطقه به بازرگانی مشغول بودن و یک سیستم اقتصادی پیشرفتهای رو مدیریت میکردن
📍در دستگاه تجاری ایشون شخصی بوده به اسم میسره ، میشره مسئول دفتر تجاری ایشون بودن ( سِمَت هارو به ادبیات مدیریتی الان میگم) و در سفر های تجاری شرکت میکردم و برای ایشون گزارش مفصل مینوشتن
🌿| @koojob_ir
📍طی یکسری رخدادی که از ذکرش میگذریم ، پیامبر با مال التجارهای که حضرت ابوطالب از حضرت خدیجه گرفته بودن در یک سفر تجاری شرکت میکنن و به حدی از خودشون نبوغ نشون میده که اون مال التجاره رو دوبرابر میکنن ❗️
📍میسره توی گزارشش به حضرت خدیجه از اقدامات محمد امین و اخلاقیات و هوشش میگن
📍و از اونجایی که عالمان یهود به حضرت خدیجه گفته بودن تو همسر پیامبر آخرالزمان میشی ، حضرت خدیجه متوجه میشن این محمد امین همون جوانیه که قراره پیامبر آخرالزمان باشه
🌿| @koojob_ir
📍بعد حضرت خدیجه فرستاده ای به منزل حضرت ابوطالب میفرستن و به ایشون میگن مایلاند با نوهشون ازدواج کنن
📍و این درحالیه که حضرت خدیجه خواستگاران بسیاااااااار زیادی داشتن و از نظر جایگاه اجتماعی و اموالشون به حسب ظاهرِ جامعه کفار ، از محمد امین سر بودن ؛ فلذا بسیار تحقیر شدن
🌿| @koojob_ir
📍توی پرانتز بگم ماجرای آشنایی حضرت خدیجه با پیامبر و ازدواج شون بسیار مفصله و اینطور نبوده که به یکباره اقدام کنن
📍مثلا این بین حضرت خدیجه با پسر عموشون ، ورقه ابن نوفل که از علمای مسیحی بوده مشورت میگیرن و ایشون میگن بله ویژگی های این مرد با نشانه های پیامبر آخرالزمان میخوره و ....
🌿| @koojob_ir
خب اگر تا اینجای بحث رو دقیق دنبال کردید باید متوجه یک اشکال شده باشید
اون اشکال چیه ❓
📫| @koojob_support
🌿| @koojob_ir
بله دوستان شاهد یک عدد مخاطب تراز هستیم 😄❤️
آفرین ، حضرت ابوطالب عموی پیامبر بودن .
هدف ما صحبت از ازدواج حضرت خدیجه نیست ، فقط میخواستم یک مقدمه بگم ذهنتون آماده بشه
اما تا همینجا میخوام چندتا نکته مرور کنم : ...
🌿| @koojob_ir
1⃣
🔰مطالب مجازی رو با دقت و ذره بین بخونیم و حتی اگر درست بود در این مطالب متوقف نشیم
📍چون اگر در مطالعه ، به منابع اصلی و دسته بالا وصل نباشیم ، ممکنه بهمون بگن حضرت ابوطالب عموی پیامبر بودن و متوجه نشیم
یا اینکه از حضرت زهرا برامون یک زن تاجر که دنبال استقلال مالی بوده بسازن و ما متوجه اشکالات امر نشیم ‼️
🌿| @koojob_ir
2⃣
🔰همیشه برای مطالعه بیشتر ، از کسی که داره چیزی رو برامون تعریف میکنه منبع بیشتر بخوایم
مثلا من این چندتا متن رو بر اساس کتاب های تبار انحراف ، ام المومنین ، حضرت خدیجه و آثار آقای جعفریان نوشتم
🌿| @koojob_ir
این توصیف علامه مجلسی در وصف حضرت خدیجه (س) هم خالی از لطف نیست ((:
🌿| @koojob_ir
هدایت شده از مُتَرَصِّد نوشت
هوالنور
این روزها یه مسئلهای تو مجازی خیلی وایرال شده.
آیا حضرت زهرا(س) کار اقتصادی میکردن؟ کار اقتصادی ایشون به چه معناست؟
دیروز در استوریهای کوجاب راجع به ثروت حضرت خدیجه(س) و قدرت اقتصادی ایشون صحبت کردیم.
بانویی که به ملکه حجاز معروف بودن و طبق گفته علامه مجلسی در بحارالانوار شخصی ثروتمندتر از ایشون در مکه نبوده.
حضرت در بلاد و شهرهای مختلف تجارتخونه داشتند و تنها تعداد شترهای ایشون به بیش از ۸۰ هزار نفر میرسیده.
با مطالعه زندگی ام المومنین، حضرت خدیجه(س) میبینیم که ایشون بعد از بعثت پیامبر(ص) تمام ثروتشون رو خرج اسلام کردن، چون به این مسئله کاملا واقف بودن که ثروتشون فرصتی برای بندگی بیشتره.
حالا حضرت زهرا(س) که فرزند ایشون هستند قطع به یقین هوش و ذکاوت ایشون رو در مسائل اقتصادی به ارث بردند و جای تعجب نداره که ایشون آنچنان شایستگی داشته باشند که حضرت رسول الله باغ فدک و ۷ باغ دیگر رو برای مدیریت به ایشون ببخشند.
حالا اینکه حضرت زهرا(س) مثل مادرشون در امورات اجرایی باغات وکیل و نماینده داشتند منافاتی با توانایی مدیریتی ایشون نداره.
*ادامه در ادامه:)
هدایت شده از مُتَرَصِّد نوشت
چیزی که نکته مهم و قابل توجهه اینه که حضرت زهرا(س) به هدف فعالیت اقتصادی مسئولیت فدک رو نپذیرفتند.
یعنی کسب درآمد هدف نبوده، چه بسا با مراجعه به تاریخ میبینیم که تمام درآمد اون املاک صرف مسلمین میشده.
حضرت استعداد و توانایی لازم رو داشتند و تنها به هدف انجام وظیفه نسبت به آنچه که از سوی ولی الهی بهشون محول شده، این مسئولیت رو میپذیرن.
حضرات معصومین و در محل بحث ما، حضرت زهرا(س) تنها به یک هدف زندگی میکردند و اون چیزی نبود جز بندگی خدا و خدمت به دین خدا. وقتی هدف بندگی باشه از هر فرصتی که بشه این بندگی رو بیش از قبل اثبات کنی استقبال میکنی.
همونطوری که در دعای معروف حضرت هست که الهی استعملنی لما خلقتنی له… خدایا منو صرف اموراتی کن که منو بابتش خلق کردی.
وقتی نگاه چنین نگاهی باشه، انجام فعالیتهای اقتصادی غایت و هدف نیست، یک فرصت برای بندگی بیشتره.
حالا در برههای فرصت دیگری در اولویت قرار میگیره و بنده اگر بنده باشه بدون دلبستگی به کاری که انجام میداد سراغ ماموریت بعدی میره. با چنین نگاهی در برههای منبر علمی و در برههای شرکت در جنگ و در بعد دیگری همسرداری و تربیت فرزند و در برهه دیگری خطابه و دفاع از ولایت میشه فرصت بندگی حضرت.
از فعالیتهای اقتصادی ایشون نباید اینطور برداشت بشه که تلاش اقتصادی به هدف کسب درآمد مورد نظر ایشون بوده و ما از این مسئله استقلال مالی زن رو برداشت کنیم.
وقتی این ویژگی حضرت رو جوری تفسیر کنیم که انگار حضرت به هدف کسب درآمد این مسئولیت رو پذیرفتن داریم به یک تفکر دامن میزنیم که زن "باید" کار اقتصادی انجام بده چون الگوی زنان مسلمان کار اقتصادی انجام میداده.
نه چنین چیزی نیست اگر فعالیت اقتصادی برای زنی فرصت بندگی بیشتر و در راستای استعدادهای ویژه شخصیتیش باشه بلی باید با توجه به سایر وظایفش این ماموریت رو هم انجام بده. اما اگر استعداد شاخص اون زن در جای دیگریه نباید با حساب اینکه کار اقتصادی ارزشه و اگر انجام نده ارزشی رو از دست داده تواناییها و شرایط رشدش رو نابود کنه بعلاوه اینکه حتی اگر بانویی با استعدادهای ویژه درگیر فعالیت اقتصادی شد باید توجه کنه که فعالیتهاش تنها در راستای بندگيه و اگر در برهه ای مسئولیت دیگری در اولویت قرار گرفت بی معطلی به سمت مسئولیت جدید بره
وقتی نگاه چنین نگاهی ،بشه زن مسلمانی که زندگی خوبی هم داره فقط به دلیل اینکه استقلال مالی نداره افسردگی نمیگیره یا زنی که به جهت خدمت به دین و شکوفایی استعدادهاش فعالیت اقتصادی انجام میده به وقت مادری تربیت فرزندش رو قربانی اهداف اقتصادیش نمیکنه.