هدایت شده از ابرفقه
🌍فرازی از نگاه تمدنی و تاریخی آیة الله اعرافی به مساله فلسطین در همایش قدس شریف:
«بر لزوم حمایت از ملت فلسطین در مسیر مبارزه تاکید می کنیم و این کاری است که جمهوری اسلامی ایران آن را انجام می دهد و امروز در نوک پیکان جهان اسلام و محور مقاومت در جبهه مبارزه با توطئه های امپریالیسم آمریکا و صهیونیسم قرار دارد. این کار بر اساس دین و اعتقاد و قانون اساسی و مبانی ایران و رهنمودهای رهبر انقلاب و ولی امر مسلمانان امام خامنهای دامظله است که حمایت از مقاومت تا آزادی آخرین وجب از سرزمینهای اسلامی و در راس آنها قدس شریف را یک واجب دینی و اعتقادی و اخلاقی و تمدنی می داند که اگر تمام جهان این تکلیف را رها کنند، او رها نمی کند همان گونه که ایستادگی و مقاومت در برابر توطئه های آمریکا را نیز واجب شرعی و دینی همیشگی می داند که هیچ زمان و مکانی آن را محدود نمی سازد.»
📚متن کامل سخنرانی به زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی
🇮🇷 @abarin
هدایت شده از ابرفقه
📚 کرسی «بررسی استیضاح رئیس جمهور» از منظر فقه سیاسی
🖌 با ارائه ابوالفضل امامی میبدی، طلبه حوزه علمیه و کارشناسی فقه سیاسی
🕸 روش ارائه: به صورت مجازی: نموداری، صوتی و نوشتاری.
✅ در ایتا:
eitaa.com/korsihaye_azad
❇️ ارائه ثانوی در گروه ایتای میبد با امکان پرسش و پاسخ:
https://eitaa.com/joinchat/1240399895C556fa2f89c
👈شنبه ۲۸ تیر، از ۲۱:۴۰ تا ساعت ۲۲
🇮🇷 @abarin
📚 کرسی «بررسی استیضاح رئیس جمهور» از منظر فقه سیاسی
🖌 با ارائه ابوالفضل امامی میبدی، طلبه حوزه علمیه و کارشناسی فقه سیاسی
🕸 روش ارائه: به صورت مجازی: نموداری، صوتی و نوشتاری.
✅ محتوای این کرسی را در مطالب بعدی بیابید.
👈شنبه ۲۸ تیر، از ۲۱:۴۰ تا ساعت ۲۲
🇮🇷 https://eitaa.com/korsihaye_azad/421
1.09M
❗️تنگنای جلوتر یا عقب تر بودن نسبت به امام
🇮🇷 eitaa.com/korsihaye_azad
‼️ تلازم با امام «تقریباً» هیچ گاه به معنای همراهی با امام نیست:
1️⃣ در مسائل گفتمانی باید پس از امام بود
2️⃣ در مسائل اقدامی باید پیش از امام بود؛
✅ سر«دار» پیشاپیش می گوید چه باید کرد (مساله گفتمانی) و سر«باز» پیشاپیش، فداکاری می کند (مساله اقدامی).
✅اما گاهی هم ممکن است که مساله فرق بکند.
🇮🇷 eitaa.com/korsihaye_azad
✅ به نمونه تاریخی عدم تقدم اقدامی نگاه کنید:👇
1️⃣ طبق نقلها، عبدالله بن سعد بن ابی سرح برادر شیریِ عثمان، کاتب وحی بود که مرتد شد و او یکی از کسانی بود که پیامبر خدا در یوم المرحمه، یعنی فتح مکه، او را مهدور الدم اعلام کرد، ولو اینکه به پرده کعبه آویخته باشد. عبد الله بن سعد بن ابی سرح، مخفیانه خود را به عثمان رسانید و عثمان به جای قتل وی، او را چند روزی مخفی کرد و سپس به نزد پیامبر خدا برد و تقاضای عفو کرد! سبحان الله! چه تخلفی!
2️⃣ در آن جلسه تعدادی از اصحاب پیامبر (ص) هم بودند، پیغمبر خدا مدت زیادى درنگ کرد و پاسخی به درخواست عفو عثمان برای این فرد مهدور الدم نداد؛ اما وقتی دیدند که کسی اقدام به کشتن نکردند، به خواست عثمان پاسخ مثبت دادند.
3️⃣ اما هنگامى که عثمان از آنجا رفت. حضرت محمد (ص) رو به اصحاب کردند و فرمودند: من درنگ کردم تا کسی گردن این مهدور الدم (عبدالله بن سعد) را بزند! ولی ...
4️⃣یکی از انصار گفت: یا رسول الله خوب بود به من اشاره ای می کردىد تا گردنش را بزنم؟!
✅ کسی که سخن صریح را نمی گیرد، چرا باید به وی «اشاره» کرد؟
🇮🇷 eitaa.com/korsihaye_azad
❇️ قاعده مهم مدیریتی
«لا رأی لمن لا یطاع» کسی که سخنش شنیده نمی شود، بیان نمی کند و ما روایات زیادی در این مورد داریم.
پس سطح بیان رهبری به اندازه سطح لیاقت مجلس است نه بیان نکات کاملا مطلوب. لذا رهبری به همین مساله توجه می دهند و به مجلس می گویند که «معنای تعامل مجلس با قوای دیگر چیست» دقت کنید:
✅👈 «از طرف شما هم، #تعامل به این است که مصوّبه را با توجّه به ظرفیّتهای کشور تصویب کنید»
💠 پس، اولاً رهبری معظم نیز بر اساس سطح توانی که نمایندگان بروز داده اند، سخن گفته اند:
💠 ثانیاً آیا «تعامل» با دولت؛ یعنی عدم استیضاح؟
🇮🇷 eitaa.com/korsihaye_azad
📚 بحث فقه سیاسی در دو حوزه است:
1️⃣ حوزه ناظر به کشف وظیفه خویش برای رعایت تراز بیشینه مسوولیت ها.
2️⃣ حوزه ناظر به کشف دستور ولیّ امر پس از آنکه سطح وظیفه شناسی و توان مان را بروز دادیم.
🇮🇷 eitaa.com/korsihaye_azad
✅حوزه مسوولیت شناسی
نماینده مجلس، با توجه به اختیارات و مسوولیتی که قانون به وی داده است، باید بتواند تشخیص بده که مثلا رئیس جمهور کفایت لازم یا کافی را دارد یا نه و در مواجه با وی باید «سوال» مطرح کند یا «استیضاح» یا هیچکدام.
◼️اینجا حوزه اقدام است نه حوزه گفتمان سازی و رهبری؛ و قانون هم اختیار و مسوولیت اقدام را به نماینده داده است؛ لذا قاعدتاً نماینده باید بتواند تشخیص وظیفه در قبال سوال یا استیضاح یا هر دو یا هیچکدام انجام دهد.
🌑اما اگر به هر دلیلی نماینده نتوانست وظیفه خود را تشخیص بدهد، چه باید کرد؟ باید سعی کند از کلام رهبری کشف وظیفه کند.
در اینجا نوع مواجه و انتظاری که نماینده تولید می کند، در نوع پاسخ و رهنمود رهبری مؤثر است؛ مثلا اگر نمایندگان خودشان یک طرح اقتصادی برای کار کردن با دولت تهیه کردند و رئیس مجلس آن را به جلسه رهبری آورد، سطح و نوع رهنمود رهبری ممکن است تفاوت بکند با هنگامی که دو طرح با خود بیاورند، یکی ناظر به مسوولیت نظارتی خود در سوال و استیضاح و دیگری ناظر به مسوولیت ریلگذاری برای دولت.
به هر روی، رهبری سخنرانی هایی پیش و پس از طرح بحث استیضاح روحانی در میان برخی، سخنانی داشته اند که باید بتوان فهمید که:
1️⃣ این رئیس جمهور کفایت لازم یا کافی دارد یا نه و مثلا مستحق سوال است یا استیضاح (کشف صغری)؛
2️⃣ اگر رئیس جمهور کفایت لازم ندارد، چگونه و کی او را استیضاح کنند و اگر کفایت کافی به خرج نمی دهد، کی و چگونه «سوال» از وی را مطرح کنند.
🇮🇷 eitaa.com/korsihaye_azad
✅ بررسی فقه سیاسی استیضاح بر فرض عدم کفایت رئیس جمهور
💠پس شاخه های زیادی در بحث مطرح می شود که همگی باید مورد دقت باشد؛ ولی در این مجال ما یکی از فرضها را بررسی می کنیم.
✅👈 اینکه نماینده ای فرضاً به این تشخیص رسیده است که رئیس جمهور کفایت ندارد و باید استیضاح شود، اما تردید دارد که آیا مصلحت هست که استیضاح را انجام بدهد یا نه و پس از بررسی های لازم هم نتوانست از تردید خارج شود.
💠طبق قاعده، در اینجا «مقتضی موجود است» و «مانع، مشکوک است»؛ لذا تکلیف باید بر طبق اصل، انجام شود.
اما اگر تردید وی جدی بود و محتمل را نیز مساله خیلی مهمی می دانست و زمینه برای استفاده از رهنمود رهبری فراهم بود، باید به رهنمود ایشان التجا ببرد.
❓اما چنین فردی باید به دنبال چه چیزی در رهنمود رهبری باشد؟
🇮🇷 eitaa.com/korsihaye_azad