🌀 تشییع غریبانه و مظلومانه پیکر حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی دانشمند و مورخ برجسته و استاد حوزه علمیه قم
🔸 تاریخشناس و عالمی پرتلاش همچون استاد پیشوایی -با آن همه ثمرات علمی که از خود به یادگار گذاشت- اگر نگوییم بینظیر، کمنظیر بود.
اما برای دفن وی جایی در حرم نبود! خبری از تشییع پرشور هم نبود و حتی نمازش هم در حرم خوانده نشد. و غریبانه در امامزاده جمال غریب به خاک سپرده شد. گرچه ائمه اطهار علیهم السلام تنهایش نخواهند گذاشت...
🔺 و این غربت در تشییع و دفن، یعنی هنوز در حوزه علمیه، قدر عالمان بزرگی که فقاهت خود را در خدمت معارف اسلامی مورد نیاز جامعه هزینه کردند شناخته نشده است.
🔻 حجت الاسلام والمسلمین پیشوایی قطعا فقیه بود اما فقاهتش را در تاریخ اسلام صرف کرد. کما اینکه فقاهت علامه طباطبایی برای تفسیر قرآن مبذول شد و این یعنی عمر خود را خرج نیازهای اسلام کردن.
#سرمایه_های_حوزه
برای شادی روح این فقیه ربانی فاتحه ای نثار کنید.
16.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴🏴شاه گفتا کربلا امروز میدان من است
حاج محمود کریمی
#عاشورا
@kosar_varamin
رشته #توییت :
🔸قیام حسینی و قیام مهدوی هر دو برای عزت است؛ با این تفاوت که عاشورا محدود به عزت امام حسین(ع) و دین باقی ماند چون مردم آن را یاری نکردند، اما قیام امام زمان(ع) منجر به عزتبخشی تمام انسانها و اهل عالم خواهد شد؛ چون مردم آن حضرت را یاری خواهند کرد.
🔸مسئولین جمهوری اسلامی زمانی میتوانند یار امام زمان(ع) بشوند که به مردم ایران عزت بدهند، چون یاران امام زمان(ع) باید عزتآفرین باشند؛ گاهی با رفع مشکلات اقتصادی، گاهی با مقاومت در مقابل دشمن و گاهی هم با پیشرفت علم.
🔸تعداد یاران امام حسین(ع) که از نظر اجتماعی تأثیرگذار باشند بسیار اندک بود پس راه نجات حیات بشر تربیت و آماده سازی افراد برجسته برای یاری امام زمان(ع) است که مؤثر و عزتآفرین باشند.
همانطور که سردار سلیمانی برای امت اسلام عزتآفرینی کرد.
💠وقایع روز یازدهم محرم سال۶۱ ق💠
✍ «ابن سعد» تا حدود ظهر روز يازدهم به دفن اجساد پليد كوفيان مشغول بود. پس از اتمام كار در حالى كه پيكر پاك فرزند رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) و ياران پاكبازش در زير آفتاب رها شده بود، دستور داد سرهاى ديگر شهداى كربلا را از بدن ها جدا كنند و به قصد تقرّب به ابن زياد و گرفتن جايزه با خود به كوفه ببرند.
اين سرهاى پاك كه مجموع آنها با سر امام عليه السلام به ۷۲ سر نورانى مى رسيد بين قبائل تقسيم شد و به سوی کوفه حرکت داده شد.
✅ از دشوارترين لحظات تاريخ كربلا، كه در عظمت و سنگينى با همه آسمانها و زمين برابرى مى كند، لحظه وداع جانسوز قافله اسيران با بدن هاى پاره پاره شهيدان است.
دشمنان، اسيران دلسوخته را بر شتران بدون جهاز سوار کردند و از كنار آن پيكرهاى پاك شهيدان عبور دادند، همان پيكرهاى غرقه به خونى كه يكجا همه عزّت و مظلوميت را در خود جمع و خلاصه كرده بودند.
✅ حضرت زینب(علیها السلام) با ديدن پيكر به خون آغشته برادر، رو به آسمان كرد و گفت: «أَللَّهُمَّ تَقَبَّلْ هذا الْقُرْبانَ؛ خدايا اين قربانى را قبول فرما!» اين جمله چون پتكى بر سر دشمن فرود آمد
✅ سپس خود را به امام سجاد (علیه السلام) رساند و او را تسلى بخشيد و آينده كربلا و عاشورا را آنگونه كه ما امروز بعد از حدود ۱۴ قرن می بينيم دقيقاً ترسيم كرد، آرى قلب نازنين زينب(سلاماللهعلیها) می دانست كه اين آغاز كار است هر چند تاريك دلان بنی اميّه و منافقان آن را پايان كار مى پنداشتند.
-----------------------------
پی نوشت:
۱. عاشورا ریشه ها، انگیزه ها، رویدادها و پیامدها، ص۵۴۴- ۵۴۶
۲. مقتل الحسین مقرم، ص ۳۰۷
✨﷽✨
حضور #امام_زمان در دسته عزاداری
▪️ روز #عاشورا بود و موج عزاداران از هر سو به طرف کربلا در حرکت بود، علامه بَحرالعلوم به همراه گروهی از طلبه ها به استقبال عزاداران می رفتند..
▪️به محلّه طُویریج رسیدند (که دسته ی سینه زنی و سبک سینه زنی شان مشهور است) وقتی سیدبحرالعلوم به آنها رسید ناگهان با آن کهولتِ سن و موقعیت اجتماعی و علمی لباس خود را به کناری گذاشت و در صفِ سینه زنان با شورِ وصف ناپذیری به سینه زدن پرداخت! پس از پایان مراسم، یکی از خواص از ایشان پرسید: چه شد که شما یکدفعه چنان دچار احساسات پاک و خالصانه شدید؟! علامه فرمود:
▪️با رسیدن آن دسته ی عزاداران، ناگهان چشمم به محبوبِ دلها، امام عصر علیه السلام افتاد و دیدم آن بزرگوار با سر و پایِ برهنه و با چشمی پر از اشک، در میانِ جمعیتِ سینه زنان به سر و سینه می زند؛ به همین جهت، قرار از کف دادم و در برابِر ایشان آنگونه به سوگواری پرداختم
📜دیدار یار، علی کرمی، ج2، ص200
🏴🏴🏴
⭕️هیاتها، ستاد کرونا و احکام خدا!
✍️دکتر کوشکی
🔹ورودی یکی از هیات های عزاداری وزین تهران تعدادی از خادمان ایستاده و بر رعایت موارد بهداشتی ( ماسک و...) از سوی افراد نظارت می کردند و در صورت لزوم تذکر می دادند که ورود همزمان چند خانم بی حجاب،( با آرایش های غلیظ و لباسهای بدن نما) موجب سرو صدا شد.
این خانمها به تذکرات خواهران انتظامات در خصوص رعایت ضوابط بهداشتی بی توجه بودند و چون شرط ورود به هیأت رعایت این موارد بود نیروهای انتظامات بر تذکراتشان پافشاری می کردند تا این که این چند نفر با جاروجنجال و... قید ورود به هیات را زده و برگشتند.
🔹هیچ عقل سلیمی بر خادمان این هیات خرده نمی گیرد چون آن چند نفر با گردن کلفتی قصد نادیده گرفتن ضوابط بهداشتی را داشتند و حفاظت از سلامت سایرین، ایجاب می کرد با آنها چنین برخوردی شود.
🔹 رعایت ضوابط بهداشتی در هیاتها مصوبه ستاد کروناست اما قواعد حجاب و پوشش شرعی، دستور صریح خداست و گذشته از آن در همه جای جهان، برای ورود به اماکن دینی و مقدس، باید آداب و رسوم خاصی را رعایت و حرمت آن مکان را حفظ کرد. ( معابد بودایی و کلیساها و کنیسه ها و....).
✳️ مدتهاست ورود خانمهای بی حجاب با پوشش و آرایشهای زننده، به مجالس حسینی، برنامه های شبهای قدر و قبور شهدا و.. عادی و رایج شده و مسئولان این اماکن اصولا به فکر دادن تذکر به این دسته از خانمها نیستند. سوال اینجاست که مگر شهادت سیدالشهدا برای اقامه امر به معروف و نهی از منکر نبوده است؟
پس چرا متولیان هیاتها و مجالس حسینی از دادن تذکر به افرادی که حکم الهی حجاب را زیر پا گذارده و حتی حاضر به رعایت قداست اماکن مذهبی نیستند «خجالت» می کشند؟
🔹 مقصود این مطلب ممانعت از ورود افراد گناهکار به هیاتها نیست اما وقتی هیاتها شرط ورود افراد را رعایت دستورات ستاد کرونا می دانند پس منطقی است که شرط ورود افراد به مجالس حسینی را رعایت قوانین و احکام شرعی بدانند و از امر به معروف و نهی از منکر خود داری نکنند.
✳️ صورت مسئله ساده است :
حسین (ع) برای امر به معروف و نهی از منکر به شهادت رسید اما مدتهاست که عاشقان و دوستداران حضرتش از امر به معروف و نهی از منکر در برابر «گناهان علنی» آن هم در مجالس حسینی، خودداری می کنند و خجالت می کشند!! و حتی بر اساس قواعد رایج در جهان، احترام به مکان مقدس، برای ورود افراد را الزامی نمی دانند!!
❇️ هنگامی که می شود به دستور ستاد کرونا، ورود افراد به مجالس عزای حسینی را منوط به رعایت قواعدی کرد حتما می شود ورود افراد به این مجالس را مشروط به رعایت پوشش شرعی کرد!
▪️مردم هم اگر حساسیت و دقت برپاکنندگان مجالس حسینی درباره حجاب و پوشش شرعی را ببینند حتما برای ورود به این مجالس، حرمت حکم خدا و احترام مجلس عزای حسینی را رعایت می کنند. ( و اگر چنین حساسیتی را مشاهده نکنند......).
🔹 به هیچ وجه ورود افراد شرابخوار به هیأت و مسجد ممنوع نیست اما هیچ مومنی به این افراد اجازه نمی دهد به همراه بطریهای شراب وارد مسجد و هیات شده و در آنجا مشغول شرب خمر شوند!
به همین دلیل ورود افراد بی حجاب با آرایش و پوشش خلاف شرع به اماکن ديني ( از جمله هیاتها) ممنوع است و باید با دادن تذکر و نظارت جدی ( مانند نظارت درباره دستورات ستاد کرونا) افراد ناآگاه را متوجه لزوم رعایت احکام الهي ( از جمله حجاب و عفاف) نمود.