﷽ احکام یار:
سوال : زن بارداری که به جهت حمل و شیردهی نتوانسته روزه ماه رمضان و قضای آن را تا سال بعد بگیرد؛ آیا تکلیف قضا از او ساقط میشود و حکم مریض را دارد؟
جواب: همه مراجع عظام : خیر، هر زمان توانایی پیدا کرد، باید روزهها را قضا کند و حکم مریض را ندارد.[۱]
منبع :
[۱ ]. آیت الله بهجت، وسیله النجاه، ج ۱، م ۱۱۵۷؛ آیتالله مکارم، استفتاءات، ج ۲، س ۴۴۳؛ آیتالله خامنهای، اجوبه الاستفتاءات، ۷۴۷ و دفتر: همه مراجع عظام
#حوزهعلمیهفاطمیهسلاماللهعلیهانظرآباد #تعجیل_درظهور_امام_زمان_علیه_السلام_صلوات
🔻پیام های جزء بیست و چهارم قرآن کریم
❇️ سی سحر سی پیام
💢رفتار عجیبی که منکران قیامت دارند
⬅️فراز اول: وَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالاَْخِرَةِ وَ إِذَا ذُكِرَ الَّذِینَ مِن دُونِهِ إِذَا هُمْ یَسْتَبْشِرُونَ(45- زمر)
هنگامى كه خدا به یگانگى یاد مىشود دلهاى كسانى كه به آخرت ایمان ندارند گرفتار نفرت مىشود و هنگامى كه یاد غیر خدا مىشود، شادمان مىگردند.
گاه انسان چنان به زشتی ها خو مىگیرد و از پاكی ها بیگانه مىشود كه از شنیدن نام حق ناراحت و از شنیدن باطل مسرور و شاد مىگردد، در برابر خداوندى كه آفریننده عالم هستى است سر تعظیم فرود نمىآورد، اما در برابر قطعه سنگ و چوبى كه خود ساخته و یا انسان و موجوداتى همانند خود زانو مىزند و تعظیم مىكند
آیه گزارشی از رفتار کسانی است که ایمانی به آخرت ندارند و زندگی را خلاصه در همین چند روزه دنیا می دانند و بس(1). این عده کسانی اند که وقتی در پیش آنها سخن از خدا و دین و احکام و معارف آن شود چندششان شده و حالت تنفر سراسر وجودشان را می گیرد و اگر با آنها سخن از دنیا و راههای ارضای خواسته های نفس گفته شد فورا شادمان گشته و سرور و خوشحالی وجودشان را در بر می گیرد.
💢امان از انسان ناشکر و نمک نشناس
⬅️فراز دوم: فَإِذَا مَسَّ الْانسَانَ ضُرٌّ دَعَانَا ثمَُّ إِذَا خَوَّلْنَهُ نِعْمَةً مِّنَّا قَالَ إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلىَ عِلْمِ بَلْ هِىَ فِتْنَةٌ وَ لَاكِنَّ أَكْثرََهُمْ لَا یَعْلَمُونَ(49- زمر)
وقتى انسان گرفتار زیان مىشود، ما را مىخواند و هنگامى كه ما از جانب خود نعمتى به او مىدهیم [به جای شکر گزاری] مىگوید: این با تلاش و درایت خودم به دست آمده است؛ در حالی که آن نعمت وسیله ای برای امتحان او بود و بیشتر مردم از واقعیت بی خبرند.
این آیه به یکی از ویژگیهای طبیعت انسانی اشاره می کند كه به پیروى هواى نفس گرایش دارد و به نعمتهاى مادى و اسباب ظاهرى پیرامونش مغرور است و فراموشكار نیز هست؛ که هر وقت دچار گرفتارى می شود رو به خدا کرده و او را به خلوص مىخواند ولی همینکه پروردگارش نعمتى به او داده و او را از گرفتاری خلاص می کند فورا آن نعمت را به خودش نسبت مىدهد و مىگوید: «هنر خودم بود» و پروردگارش را فراموش مىكند و نمىداند كه همین خود وسیله ای است كه با آن امتحانش مىكنند.(2)
💢بندگان خدا! از رحمت او مأیوس نشوید
⬅️ فراز سوم: قُلْ یَاعِبَادِىَ الَّذِینَ أَسْرَفُواْ عَلىَ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُواْ مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ(53- زمر)
بگو: اى بندگان من كه [با ارتكاب گناه] بر خود ستم کرده اید! از رحمت خدا نومید نشوید که یقیناً خدا همه گناهان را مىآمرزد زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است
خداوند متعال در این آیات راه بازگشت را توأم با امیدوارى به روى همه گنه كاران مىگشاید و با لحنى آكنده از نهایت لطف و محبت آغوش رحمتش را به رویشان باز كرده و فرمان عفو آنها را صادر نموده است.
دقت در تعبیرات این آیه نشان مىدهد كه از امیدبخشترین آیات قرآن مجید نسبت به همه گنهكاران است. فراگیری و گستردگى آن به حدى است كه طبق روایتى امیر مؤمنان على علیه السلام فرمود: در تمام قرآن آیهاى وسیعتر از این آیه نیست.(3)
پی نوشت ها :
(1) إِنْ هِیَ إِلاَّ حَیاتُنَا الدُّنْیا نَمُوتُ وَ نَحْیا وَ ما نَحْنُ بِمَبْعُوثینَ (37- مؤمنون)
(2)المیزان ج17 ص273
(3) تفسیر نورالثقلین ج4 ص491
#تدبردرقرآن
#سیسحرسیپیام
#تفسیرقرآن
#درکلحظاتناب
#ماهبهارقرآن
#مدرسه_علمیه_زینبیه
#موسسه_آموزش_عالی_زینبیه
💠مدرسه علمیه نورالهدی نشست علمی با عنوان«آسیب شناسی جامعه عصر حضرت علی(علیه السلام) » را برگزار کرد.
🔰حجت الاسلام فیاض به عنوان سخنران نشست بیان داشت: برای شناخت شخصیت امیرالمومنین(ع) ابتدا باید به تحلیل موقعیتی که حضرت در آن قرار داشت پرداخت چرا که فضیلت ایشان برای کسی پوشیده نیست چه در اهل تسنن، ادیان دیگر و به شکل اولی در بین شیعیان.
جامعه ای که حضرت در آن قرار داشت چند ویژگی داشت که شناخت آنها برای جامعه امروزی امری لازم است که از آن جمله:
🔹نوع بیعت مردم با امام علی(علیه السلام)
در این بیعت مردم از روی ولایت پذیری با حضرت بیعت نکردند بلکه در چرتکه وضعیت منتخبین، حضرت علی (ع) مدیرتر از همه بود
🔹بالا رفتن سطح رفاه زندگی مردم
ارتقای رفاه یک امر رقابتی شده بود و اکثر مردم به این سمت گرایش داشتند و طبق آیه قرآن که در یک قلب دو محبت قرار نمی گیرد با وجود حب دنیا، حب الله ممکن نیست
🔹عادت مردم به مدل حاکمیتی بر مبنای وعده و وعید
گاه عادات بر دینداری غلبه دارد و زمانی که امیرالمومنین(ع) وعده آبادی آخرت بر مبنای عقلانیت توحیدی می دادند خلفا وعده ملک و امارت می دادند
🔵 مجموع این موارد باعث شد تا مردم از تراز ولایتمداری دور شده و از پیروی اهل بیت(علیهم السلام) فاصله بگیرند.
#مدرسه_علمیه_نورالهدی
#مرکز_مدیریت_حوزه_علمیه_خواهران_استان_البرز
💠💠ضیافت افطار همراه با برگزاری مراسم ویژه🔹 کودکان و🔹 نونهالان
🔸 با اجرای مراسم توسط حاج آقای فتحعلی مربی توانمند در عرصه کار باکودکان (قصه گویی، مسابقه ، اهدای جایزه ، کاردستی و .....)
#مدرسه_علمیه_نورالهدی
#مرکز_مدیریت_حوزه_علمیه_خواهران_استان_البرز
5.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نکات کلیدی جزء بیست و چهارم قرآن کریم
#ماه_مبارک_رمضان
#حوزهعلمیهفاطمیهسلاماللهعلیهانظرآباد
🔻نماز شب بیست و پنجم ماه مبارک رمضان
❇️ هشت ركعت
💢در هر ركعت حمد و ده مرتبه توحيد
التماس دعا 🤲
#فرصتهارادریابیم
#ماهرمضان
#ماهمغفرت
#ماهبندگی
#نمازشببیستوپنجم
#درکلحظاتناب
#مدرسه_علمیه_زینبیه
#موسسه_آموزش_عالی_زینبیه
📣 بر اساس اطلاعیه مرکز فنآوری اطلاعات حوزههای علمیه خواهران، سایت اینترنتی مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه کرج، از میان ۱۴۰ وبسایت ثبت شده در ذیل دامنهی پرتال جامع اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران
حائز رتبه اول کشوری در ارزیابی سایتهای مدارس علمیه کل کشور شده است.
🔰ضمن قدردانی از تلاش مدیر و کلیه همکاران محترم این مجموعه، جهت ارائهی محتواها و گزارشات بهنگام، از سرکار خانم ابراهیمی که بروزرسانی سایت را بر عهده دارند، تشکر و تقدیر مینماییم و این موفقیت را به کلیه طلاب، کادر و اساتید تبریک عرض نموده و دوام توفیقات این مجموعه را از خداوند متعال خواهانیم.
💠از کلیه عزیزان دعوت میشود اخبار و طلاعات مرتبط با فعالیتهای مدرسه و موسسه آموزش عالی زینبیه و گزارشات نشستها را در سایت مدرسه به آدرس
http://zeynabiye.whc.ir
ملاحظه بفرمایید.
🔻 پیام های جزء بیست و پنجم قرآن کریم:
❇️ سی سحر سی پیام
💢قانون اولیه خدا در پخش روزی
⬅️ فراز اول: وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْاْ فىِ الْأَرْضِ وَ لَكِن یُنزَِّلُ بِقَدَرٍ مَّا یَشَاءُ إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِیرُ بَصِیرٌ(27- شوری)
اگر خداوند روزى را براى بندگانش وسعت بخشد، در زمین طغیان مىكنند ولى به اندازهاى كه مشیت او اقتضاء کند نازل مىكند زیرا او به حال بندگانش آگاه و بیناست.
كلمه «قَدَر» به معناى كمیت و حجم هر چیز است. پس این كه مىفرماید:«وَ لكِنْ یُنَزِّلُ بِقَدَرٍ ما یَشاءُ» به این معنا است که خداى تعالى هر چیز را به كمیت و حجم و مقداری که مشیتش اقتضاء کند نازل مىكند.
معناى آیه شریفه این است: اگر خداى تعالى رزق همه بندگان خود را وسعت بدهد و همه سیر شوند، شروع به ظلم كردن در زمین مىكنند؛ چون طبیعت مال این است كه وقتى زیاد شد طغیان و استكبار مىآورد، همچنان كه در سوره علق فرموده: «إِنَّ الْإِنْسانَ لَیَطْغى أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى؛ این انسان هنگامى كه احساس بىنیازى كند طغیان مىكند»(1) و به همین جهت خداوند متعال رزق را به اندازه نازل مىكند و به هر كس به مقدارى معین روزى مىدهد؛ چون او به حال بندگان خود خبیر و بصیر است و مىداند كه هر یك از بندگانش استحقاق چه مقدار از رزق را دارد و چه مقدار از غنا و فقر، مفید به حال اوست؛ همان را به او مىدهد.(2)
💢تلافی کار بد؛ کار بدی مثل آن است
⬅️ فراز دوم: جَزَاءُ سَیِّئَةٍ سَیِّئَةٌ مِّثْلُهَا فَمَنْ عَفَا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلىَ اللَّهِ إِنَّهُ لَا یحُِبُّ الظَّالِمِینَ(40- شوری)
پاداش بدى کار بدی است مانند همان؛ ولى هر كه بگذرد و [میان خود و طرف مقابلش را] اصلاح نماید؛ پاداشش بر عهده خداست؛ یقیناً خدا ستمكاران را دوست ندارد.
این آیه حكم کسی را بیان می کند که ظلمی در حق او شده است بر اساس این آیه چنین كسى مىتواند در مقابل ستمگر رفتارى چون رفتار او داشته باشد و چنین تلافى و انتقامى دیگر ظلم نخواهد بود.(3)
💢آیاتی که هنگام سوار شدن خوانده می شود
⬅️ فراز سوم: لِتَسْتَوُاْ عَلىَ ظُهُورِهِ ثُمَّ تَذْكُرُواْ نِعْمَةَ رَبِّكُمْ إِذَا اسْتَوَیْتُمْ عَلَیْهِ وَ تَقُولُواْ سُبْحَانَ الَّذِى سَخَّرَ لَنَا هَاذَا وَ مَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِینَ(13)وَ إِنَّا إِلىَ رَبِّنَا لَمُنقَلِبُونَ(14- زخرف)
كه بر پشت آن استقرار یابید و چون بر آن استقرار یافتید، نعمت پروردگارتان را به یاد آورید و بگویید: منزّه است خدایى كه این را رام ما كرد كه ما قدرت آن را نداشتیم و ما به سوى پروردگارمان باز خواهیم گشت.
«استواء بر ظهر» به معناى استقرار بر پشت حیوان و یا هر مركب سواری دیگر است.(4) منظور از مرکب با توجه به آیه قبل (آیه 12) فقط چهارپایان نیست بلکه به قرینه «کشتی» که در آیه آمده است هر گونه وسیله نقلیه را در بر می گیرد که در عصر حاضر ماشین، قطار و هواپیما از رایج ترین آنهاست.
و «ما كُنَّا لَهُ مُقْرِنِینَ» هم مفهومش این است كه اگر لطف پروردگار نبود ما هرگز قادر به کنترل و ادراه این مرکبها نبودیم. و اینکه در پایان دعای مومنین این چنین دارد که: «وَ إِنَّا إِلىَ رَبِّنَا لَمُنقَلِبُونَ؛ و بی شک ما به سوى پروردگارمان باز خواهیم گشت» برای آن است که آنها را به یاد قیامت بیندازد که امروز سوار بر وسیله ای گران قیمت شده و در زمین جابجا می شویم به یاد داشته باشیم که بالاخره تابوتی هم هست که در انتظار ماست.
پی نوشت ها:
(1) آیات 6-7 سوره علق
(2) المیزان، ج18، ص56
(3) المیزان ج18 ص64
(4) المیزان ج18 ص87
#تدبردرقرآن
#سیسحرسیپیام
#تفسیرقرآن
#درکلحظاتناب
#ماهبهارقرآن
#مدرسه_علمیه_زینبیه
#موسسه_آموزش_عالی_زینبیه
📣 طرح ملی
آموزش تربیت فرزند (تربیت جنسی)
مزایا و ویژگی های دوره:
✅ مجازی
✅ رایگان
✅اعطایگواهینامه رسمی
✅پشتیبانی اساتید توانمند
✅ بدون محدودیت سنی و جغرافیایی
✴️جهت ثبت نام به یکی از لینک های زیر مراجعه کنید:
🔺پیامرسان ایتا
https://eitaa.com/joinchat/294060065C1f47b7c9fd
🔺اینستاگرام
https://www.instagram.com/m.tadabor/
🔺وب سایت
https://mftqs.ir/?p=560