eitaa logo
حوزه علمیه خواهران استان سمنان
582 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
939 ویدیو
133 فایل
کانال رسمی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان سمنان eitaa.com/kowsarnews_Semnan
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸مژده به علاقه‌مندان به تولید محتوا 🌺پس از آغاز دوره آموزش رایگان طراحی با فتوشاپ، مجموعه هنری رسانه‌ای بانوگراف در نظر دارد دوره آموزش طراحی و تولید "" با نرم افزار پاورپوینت را به صورت رایگان برگزار نماید 📌زمان: نیمه اول دی ماه ۱۴۰۱ جهت کسب اطلاع بیشتر ما را دنبال کنید👇 https://eitaa.com/banograph 💢بانوگراف، مرجع محتوای زنان و خانواده 💢استفاده از محتوا و تولیدات بانوگراف با ذکر صلوات آزاد و رایگان است. 🌸 کانال رسمی حوزه علمیه خواهران استان سمنان 🆔@mhw_semnan
مقام معظم رهبری : آنچه برای ما طلبه‌ها همیشه شوق‌آفرین بوده، احساس انجام وظیفه بوده است. عالم طلبگی، با شکل و فرم و ساخت و محتوای دستگاههای صرفاً اداری فرق دارد. ۱۳۷۰/۱۲/۰۵ 🌸 کانال رسمی حوزه علمیه خواهران استان سمنان 🆔 @mhw_semnan
✍امام علی علیه السلام: چه بسيار است عبرتها و چه اندك است عبرت گرفتن! 📗 نهج البلاغه، حکمت 297 🌸 کانال رسمی حوزه علمیه خواهران استان سمنان 🆔@mhw_semnan
🔻استاد حوزه: حق طلبی که با سرشت انسان گره خورده است اورا به دنیای پژوهشگری وارد می‌کند.📚 🔹به مناسبت هفته پژوهش نشستی پیرامون اخلاق پژوهشگری در سالن اجتماعات موسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه الزهرا سلام الله علیها سمنان برگزار گردید. 🔸 سرکار خانم عرب احمدی از اساتید حوزه به مباحثی پیرامون رعایت قوانین اخلاقی در امر پژوهش اشاره نمود و مباحث خود را اینگونه آغاز کرد: تحقیق درلغت به معنای درست گردانیدن ، پیداکردن ، یافتن ،جستجوی حقیقت است. تحقیق به روش علمی، به مجموعه مقررات وقوانینی می گویند که چگونگی جست وجو برای یافتن حقایق مربوط به یک موضوع رانشان می دهد. وپژوهش هم انجام هوشمندانه ، هوشیارانه، خلاقانه وقانونمند اموری است که به منظور افزایش فهم ودرک درمورد پدیده های مختلف ونیز راه حل وپاسخ مناسب پیرامون سوالات ومشکلات انجام می شود. 🔸عرب احمدی تصریح کرد: "قرآن کریم هم بارها انسان رو به تبیین تشویق نموده است؛ سَنُریهِم آیاتِنا فِی الافاق واَنفُسهم حتی یَتَبَیَّنَ لَهُم انَّه الحَق" ( فصلت/ ۵۳) آیات و نشانه های خود را درطبیعت و جهان هستی ودرباطن ودرون انسانها نشان می دهیم تا آشکارگردد که او(پروردگار )حق است . بنابراین حق طلبی که با سرشت انسان گره خورده است اورا به دنیای پژوهشگری وارد می کند. 🔸 وی در ادامه بیان کرد: برای رسیدن به اخلاق پژوهشگری معیارهایی وجود دارد: ✅ ۱ . پاکی درون وباطن ✅ ۲ . تحمل نظر مخالف ✅ ۳ . انصاف ورزیدن ✅ ۴ . تواضع ✅ ۵ . صداقت وامانتداری ✅ ۶ . کتمان بهنگام ✅ ۷ . اخلاص ✅ ۸ . همراه بودن پژوهش با برهان ودلیل ✅ ۹ . حقیقت جویی ودرپایان هم به استفتاء مقام معظم رهبری درمورد حکم شرعی نوشتن پایان نامه برای دیگران نیز اشاره شد. 🌸 کانال رسمی حوزه علمیه خواهران استان سمنان 🆔@mhw_semnan
🔻در پیش نشست پژوهشی مطرح شد: نقش مادری، نقش اساسی و بی بدیلی است 🔹اولین پیش نشست علمی همایش " نقش آفرینی الگوی سوم زن مسلمان در تحکیم و تعالی خانواده" هم زمان با شروع هفته پژوهش با شعار پژوهشگری و خانواده متعالی در سالن بنت المصطفی مجتمع الزهرا برگزار گردید. به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، در این پیش نشست که با حضور اساتید و دانشجویان و طلاب برگزار شد. دبیر جلسه سرکار خانم شجاعیان استاد حوزه وعضو انجمن زن و خانواده در شروع جلسه مفهوم الگوی سوم را با توجه به بیانات مقام معظم رهبری تبیین کرد، زنی که مؤثر و تمدن ساز است. 🔸در ادامه خانم دکتر راستگو معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز سمنان عوامل آسیب های اجتماعی حوزه زنان را به سه دسته تقسیم کرد: مشکلات اقتصادی که بیشتر قشر فقیر ومتوسط را در برمی گیرد وراه حل برای کم شدن فقر در جامعه را اینگونه بیان کرد؛ باید هرکسی از خودش شروع کند و به فکر نیازمندان وفقیران باشد . عامل دوم مشکلات فرهنگی است که بسیار در به وجود آمدن آسیب های اجتماعی مؤثر است مانند فضای مجازی و وابستگی افراد به این فضا که گاهاً صدمات جبران ناپذیری را برای خانواده ها ایجاد کرده و باید فرهنگ استفاده از آن تغییر کند و فرزندان مان رااز فضای مجازی جدا کنیم ... دختران و پسران باید مهارت های زندگی را یاد بگیرند. پدر و مادر باید مهارت های همسرداری و روابط اجتماعی رابه آنها یاد بدهند تا از آمار طلاق کاسته شود. عامل سوم که در آسیب اجتماعی مؤثر است مشکلات اعتقادی است و باید فرزندان خود رانماز خوان بار بیاوریم متاسفانه بچه های ما نسبت به این فریضه سهل انگاری می کنند که دارای آسیب های زیادی است. 🔸در ادامه جلسه خانم دکتر زالی روان شناس واستاد حوزه و دانشگاه بیانات خانم دکتر راستگو راتایید کرد و بیان نمود: مادری که بد سرپرست است و یا شوهری دارد که معتاد است و مشکلات دیگری هم دارد باید عزت اش حفظ شود تا بتواند خانواده اش رابه خوبی اداره کند و این در صورتی مؤثر است که مادر بتواند کار تولیدی داشته باشد وقتی که بتواند کار آفرینی کند عزت نفس پیدا می کند و فرزندانش را خوب تربیت می کند ما این کار را انجام دادیم زنان بی سرپرست و بد سرپرست را حمایت مالی کردیم با توجه به شرایط تا یک حرفه ای را کسب کنند. 🔸خانم دکتر زالی همچنین اشاره ای به قوانین حمایت از جوانی جمعیت داشت و بیان نمود: علاوه بر اینکه قانون حمایتی وجود دارد باید در رفتار هم هرکسی به حمایت از مادران بپردازد. برای زنان باردار و مادر ی که اشتغال دارند باید تدابیری سنجیده شود که اولویت با مادری باشد و باید تعارض و دوگانگی بین اشتغال و مادری به وجود نیاید. و باید مادرانی که هم در اشتغال و مادری موفق هستند را به عنوان الگو به جامعه معرفی نماییم. 🌸 کانال رسمی حوزه علمیه خواهران استان سمنان 🆔@mhw_semnan
🔻سومین پیش نشست جشنواره زکات در سمنان برگزار شد 🔹سومین پیش نشست جشنواره زکات با حضور طلاب در سالن اجتماعات کمیته امداد شهر سمنان با حضور دکتر عبدالمحمد کاشیان عضو هیات علمی دانشگاه سمنان برگزار شد. 🔸دکتر کاشیان به بررسی جایگاه زکات از منظر فقه حکومتی پرداخت و گفت: چهار نوع نگاه به فقه حکومتی با توجه به درس خارج آیت الله میرباقری می توان در نظرداشت. دیدگاه اول فقه حکومتی ٬فقهی که به احکام مبتلابه حکومت می پردازد. در حکومت اسلامی احکامی که برای آن پیش می آید باید فقه جوابگوی آن باشد. در این دیدگاه، فقه حکومتی یعنی بخشی ازفقه همچون احکام دیات،حدود ،قصاص وقضا وجهاد و..... که اجرای آن بر عهده حکومت است. و حکومت دینی حکومتی است که این دسته از احکام فقهی را اجرا نماید. 🔸وی افزود: دومین دیدگاه فقه حکومتی فقهی که با رویکرد حکومتی استنباط شده باشد. برخی از محققین گفته اند که فقه حکومتی ،دایره ای از همین فقه موجود است منتهی مسائل آن بایست با نگاه حکومتی باشد. 🔸دکتر کاشیان در ادامه گفت: دیدگاه سوم فقه حکومتی، فقه ناظر به اجراء وحل تزاحمات احکام است.مانند بحث مالکیت خصوصی که برگرفته از قاعده های فقهی مانند قاعده ید است.حق الناس برگرفته از مالکیت خصوصی است.و اینکه مال وجان و آبروی انسان باید حفظ شود برگرفته از مالکیت خصوصی است. اینکه در بحث شهرسازی خانه ای را تخریب کنند این جا بین احکام اجتماعی وفردی تزاحم پیش می آید. حال باید چگونه این تزاحم برطرف شود. این جا باید فقه حکومتی جوابگو باشد. نکته اینکه بین پرداخت زکات ومالیات هم تزاحم وجود دارد ودر حوزه زکات باید این تزاحم برطرف شود. 🔸 وی تصریح کرد: دیدگاه چهارم فقه حکومتی به معنای فقه احکام الزامی حاکم در منطقه الفراغ است. شهید صدر: حاکم جامعه ی اسلامی مبسوط الید در منطقه الفراغ حکم گزاری میکند وباید منبع مالی پایدار داشته باشدوحکم گزاری کند و باید نظر فقهی واقتصادی در زمینه خمس و زکات بدهد. نگاه کسی که قائل به منطقه الفراغ است در برطرف کردن تزاحم متفاوت است. حال اگر نگاه فقه از فقه حکومتی و فقه اجتماعی خارج شود،برای زکات چگونه قانون‌گزاری میشود تا به عنوان رکن شود؟ بنابراین باید فقه پاسخگوی چند مساله مهم باشد: ▪️ آیا زکات وفقه زکات که امروز داریم با ارکان حکومتی سازگار است یا سازگار نیست؟ ▪️ آیا از منظر فقه حکومتی زکات فقط در موارد ۹گانه منحصر است یا شامل موارد بیشتر می شود واین قابل تحلیل است یا نه؟ ▪️آیا فقه می تواند این مساله را حل کند؟ دکتر کاشیان در ادامه تصریح کرد: باتوجه به آیات و روایات علت تشریع زکات تأمین فقرا و حفظ و صیانت اموال اغنیاست و خداوند مکلف کرده اغنیا را که به فقرا رسیدگی کنند.وزکات برای فقرا است و زکات باید در رفع فقر موثر باشد و آنها را کفایت کند. ▪️آیا از منظر فقه حکومتی انحصار زکات درموارد ۹گانه قابل قبول است؟ ▪️جایگاه زکات درتأمین مالی حکومت دینی چیست؟ ▪️ نسبت زکات با سایر مالیات های اسلامی چیست؟ ▪️نسبت مالیات های اسلامی با مالیات متعارف چیست؟ مکمل یا جانشینی؟ ▪️آیا پرداخت مالیات های اسلامی اجباری است یا اختیاری؟ مرجع جمع آوری مالیات های اسلامی چه کسی است؟ 🔸استاد کاشیان در پاسخ به این سوالات اجمالا مطالبی را بیان نمود و از طلاب خواسته شد که در زمینه زکات و جایگاه آن در فقه حکومتی می توان تحقیق و پژوهش انجام داد . 🌸 کانال رسمی حوزه علمیه خواهران استان سمنان 🆔@mhw_semnan