eitaa logo
لفظ قلم | زهرا محسنی‌فر
3.8هزار دنبال‌کننده
340 عکس
70 ویدیو
2 فایل
✍️ [ آدمی] سخنی به لفظ در نمی‌آورد، جز آنکه فرشته نگاهبانی نزد او حاضر است [و آن را می‌نویسد] (ق - 18) 📝یادداشت‌های زهرا محسنی‌فر راه ارتباطی: @z_mohsenifar https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
مشاهده در ایتا
دانلود
19.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لذت زندگي مرگ‌آگاهانه را جز اولياي خدا کسی نمي‌داند؛ اين لذتي نيست که به هرکس عطا کنند... https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
📌آیا ساده بود؟! می‌گفتند پیامبر «گوش» است. هرچه می‌شنود، زود باور می‌کند. فکر می‌کردند رسول خدا «ساده» است. در خفا ریشخندش می‌زدند. پیامبر خدا اما سراپاگوش بود تا حرمت افراد را نگه دارد و وحدت جامعه را حفظ کند. درک این‌چیزها از عقل آن بی‌همه‌چیزها بالاتر بود. و این خدا بود که داشت منافقین را بابت ساده‌لوحی‌شان استهزا می‌کرد. می‌گفتند معاویه از علی (ع) سیاست‌مدارتر است. نیرنگ و خدعه را مساوی سیاست می‌دانستند. در میان ابلهان کوته‌فکری که او را «ساده» می‌پنداشتند، علی (ع) اما مکارم اخلاق را درون‌مایه‌ی سیاست‌ورزی می‌دانست. کدام علی (ع)؟ همانی که شوخ‌طبعی‌اش را نشان سادگی‌اش می‌شناختند و خلافت را زیبنده‌ی انسان گشاده‌رو نمی‌دانستند! پشمینه‌پوشان تندخو در دل تاریخ محو شدند، اما علی (ع) امام همه‌ی صاف‌دلان و یکرنگان تاریخ شد. امام روح الله با توده‌ها قیام کرد؛ با همین مردم ساده. امام، ادیب بود و شاعر. یعنی پیچ‌و‌تاب‌های کلام را خوب می‌شناخت. اما با جامعه لفظ قلم حرف نمی‌زد. کاریزما داشت، اما در مقابل توده‌ها عصا قورت نمی‌داد تا ژست جدی و مهم بودن بگیرد. از کلام ساده‌اش معرفت می‌بارید، نه هشتگ‌های روشنفکرپسند. امام با مردم مثل خودشان «ساده» و صمیمی بود. می‌گویند واقعیت‌های جامعه کانالیزه شده به او می‌رسد. همه چیز را گل و بلبل می‌بیند و همیشه به آینده امیدواری می‌دهد. آنها که تا نوک دماغشان را به زور می‌بینند، فکر می‌کنند رهبر انقلاب «ساده» است که معنویت مردم را رو به رشد توصیف می‌کند و اعتمادش به جوانان امروز بیشتر از جوانان اول انقلاب است. غافل از اینکه او دارد یک کوچ تمدنی را راهبری می‌کند. منوّرالفکرهایی که آموخته‌های جامعه‌شناسی غربی را نشخوار می‌کنند، امام خامنه‌ای را دست‌کم می‌گیرند و ساده تحلیل می‌کنند. ابراهیم اما ساده بود. ساده بود که پای صحبت‌های دهاتی‌ها می‌نشست و سراپا گوش می‌شد. خیلی ساده بود که بی‌اخلاقی شش‌کلاسی را با سکوت اخلاقی پاسخ می‌داد و دک و پوز رقیب انتخاباتی را پایین نمی‌آورد تا با بزن‌بهادر‌بازی چهارتا رأی بیشتر بیاورد. ساده بود که گسل‌های اختلافی بین قوا را تحریک نمی‌کرد، تا حرف امام جامعه در پرهیز دادن مسئولین از اختلاف‌افکنی روی زمین نماند. سینه‌اش گنجینه اسرار بود، اما سادگی می‌کرد که آبروی افراد برایش از حرمت کعبه بالاتر بود. چقدر ساده بود که سرش را پایین می‌انداخت و فقط کار می‌کرد. گناهش این بود که با مردم، به زبان قوم حرف می‌زد و به قول روشنفکرهایی که با واژه‌سازی‌های فیلسوف‌مأبانه حال می‌کنند، گفتمان نداشت. اصلا ساده بود که بهشت تولیت آستان قدس را رها کرد و برای ادای تکلیف، به لبه‌ی پرتگاه قاضی‌القضاتی رفت و بعد به وزر و وبال دولتمردی تن داد. بله رئیسی «ساده» بود. https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
لفظ قلم | زهرا محسنی‌فر
📌آیا #رئیسی ساده بود؟! می‌گفتند پیامبر «گوش» است. هرچه می‌شنود، زود باور می‌کند. فکر می‌کردند رسول
این متن را در پاسخ به آن‌هایی نوشتم که این روزها با تاکید بر سادگی شهید رئیسی، بیش از آنکه اصول اخلاقی و شخصیتی این انسان بزرگ را به تصویر بکشند، تصویری ناقص و غلط از او در اذهان ایجاد می‌کنند. سادگی رئیسی اگر در منظومه اخلاقی و ایمانی این شخصیت درست فهم نشود و بر اصول و مبانی دینی و انقلابی عرضه نشود، جفای در حق ایشان است.
📌قدّیس‌سازی از رئیسی یا الگوسازی از او؟ قدّیس نه، اما صدّیق بود. در مقابل مردم خفض جناح داشت، نه استیلا. اهل تکلیف بود، نه تکلّف. برای ولیّ خدا بسط ید می‌آورد، نه دغدغه‌ی خاطر. بجای سرگرمی با حاشیه‌سازی، به حاشیه‌نشینان می‌پرداخت. بجای پاسخ به تمسخر آدم‌های تعطیل، بدون تعطیلی خدمت می‌کرد. آدم‌های خلاص زیاد دیده‌ایم، اما رئیسی اخلاص داشت. در مقابل آنها که انگ ساده‌لوحی به او می‌زدند، زیرک بود که با سکوت رواداری می‌کرد. دوقطبی‌های کاذب را دور می‌ریخت و دیپلماسی را به خدمت میدان می‌آورد تا ایران را در چشم دنیا بزرگ کند. شاید انگلیسی‌اش ضعیف بود، اما زبان دنیا را خوب می‌فهمید که نیمی از مردم کره‌ی خاکی به سوگش نشستند و احترامش کردند. دیگر کسی نمی‌تواند با بی‌آبرو کردن رئیس‌جمهور قبلی رأی بیاورد. این اولین ثمره‌ی سیاست‌ورزی اخلاق‌مدارانه‌ی اوست. زین‌پس هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌تواند در دفتر کارش بنشیند و مملکت را ریموتی مدیریت کند. این نتیجه‌ی «گفتمان خدمت» اوست. به برکت شخصیت ریاگریز و اخلاق‌گسترش، محبوبیت‌های کاذب سیاست‌بازان ماکیاولی، با خزیدن در پوستین اپوزیسیون، دیگر رنگ باخت. اینها میراث رئیسی شهید است که باید پاس داشت و پاسبانی کرد. هزار باده‌ی ناخورده در رگ تاک است و انقلاب زاینده‌ی اسلامی ظرفیت بازتولید رئیسی‌ها را دارد، همانطور که حاج‌قاسم ققنوس‌وار سربرآورد و تکثیر شد و مسیر آزادی قدس را هموارتر کرد. بلی سید ابراهیم قدّیس نبود، اما قداستِ جایگاه خدمتگزاری در جمهوری اسلامی را به ما یادآوری کرد. رئیسی را اگر درست روایت کنیم، نیاز به درشت روایت کردن ندارد. https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
علی لاریجانی سیاستمدار خبره‌ای است. تیم مشاوره‌ای ماهری در امور رسانه به او کمک می‌کند. طی بیست و چهار ساعت گذشته حداقل سه بار توجه افکار عمومی را به خود جلب کرده است. در هر سه بار از تکنیک ابهام که مشخصه‌ی سبک سیاست‌ورزی خودش هست، استفاده کرده. اشاره به «چکش» و «ارتفاع گرفتن» در دو کنش رسانه‌ای اخیرش علاوه بر ابهام و ایهام، حاوی تعریض و کنایه نیز هست. لاریجانی در حال استمزاج جامعه برای نقد شخصیت و دولت شهید رئیسی است. او باید منادی «تفاوت» و «تغییر» باشد تا شانس پیروزی داشته باشد. تفاوت و تغییری که از مسیر نفی گذشتگان حاصل می‌شود. اما نقد دولت شهید تیغ دو لبه‌ای است که ممکن است برگ برنده یا پاشنه‌ی آشیل او شود. او حمایت اصلاح‌طلبان را هم نیاز دارد و باید با حرکت بر روی خطوط قرمز، نمایشی از اپوزیسیون بودن و زیر میز زدن را خلق کند. علی لاریجانی اما بی‌گدار به آب نمی‌زند. کنش‌های رسانه‌ای او را تا زمان تأیید صلاحیت احتمالی و شرکت در مناظرات از این زاویه نگاه کنیم. https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
میان «احساس تکلیف» و «علم به تکلیف» فاصله از زمین تا آسمان است. «تشنگی قدرت» گاهی با نقاب «شیفتگی خدمت» ظاهر می‌شود. آنکه خود را در قواره‌ی «ریاست جمهور» بداند، نه پوششی می‌خواهد و نه پاجوش. کسی که در مقابل ولایت، «منم»ش می‌زند و بوی «أنا رجل» می‌دهد، از رجال سیاسی نیست. وقتی جمهوری اسلامی بن‌بست ندارد، «سوپاپ اطمینان» هم نمی‌خواهد. اگر «تدارکاتچی»ست، این صف طویل ثبت‌نام برای چیست؟! دست و دل آدم دانا به مسئولیت کمرشکن نمی‌رود، این سر و دست شکستن‌ها دیگر چیست؟! باید دنبال ادای تکلیف بود، نه ادابازی در تکلیف. https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔴افیون و نوشدارو در حرکت الهی توده‌ها 🔸️معجزه‌ی امام، کشف قدرت مردم بود. روح خدا کجا کیمیاگری آموخته بود که نفحات کلامش دلهای زنگارزده را جلا بخشید و جان‌های مرده را به تلاطم درآورد تا با دست خالی و همت عالی بزرگترین انقلاب ایدئولوژیک تاریخ را بنا نهند؟ 🔸️جنگ، نمایشگاه عظیمِ به صحنه آوردن مردم توسط امام بود. لبخند رضایت پیر جماران به رزمندگان، نیروی محرکه‌ی لازم برای رمی جمرات شیطان‌توله‌ها بود. وسط جنگ، شیرینی پخش نمی‌کردند اما چه جان‌های شیرینی شربت شهادت نوشیدند. 🔸️راز موفقیت امام، وابسته کردن مردم به وعده‌های الهی بود. وعده در کارش نبود، اما به شدت به وعده‌های خداوند معتقد بود و مردم را نیز معتقد کرده بود. این همان فوت کوزه‌گری است که مکتب‌های اومانیستی هنوز در فهمیدنش دست و پا می‌زنند. در نگاه امامِ مقتدر، ابرقدرت فقط خدا بود. 🔸️بعد از امام، درِ انقلاب بر همان پاشنه‌ی خدامحوری چرخید. جمهوری اسلامی به تجربه آموخت که تکیه به حرکتهای مردمی با پشتوانه‌ی الهی، راز ماندگاریست. جنگ، کلاس عملی ایثار بود و مردمی که از آن فارغ شدند، دانستند که اکسیر قدرت در قربانی کردن برای خداست. از آن پس، جلوه‌های بدیع ایثار در جنبش‌های مردمی در کوران بحران‌های مختلف بارها ناجی جمهوری اسلامی گردید. 🔸️گوهرِ مردم‌گرایی الهی، سوغات ایران بود که به ملت‌های منطقه صادر شد. حزب‌الله لبنان، انصار‌الله یمن، حشدالشعبی عراق و... همگی با همان ایده‌ی ساده اما کارساز یعنی به میدان آوردن مردم بنا شدند تا عمق استراتژیک جمهوری اسلامی را شکل دهند. 🔸️ مشارکت مردم اگرچه منشأ قدرت جمهوری اسلامی است اما پاشنه‌ی آشیل غرب خواهد بود. اساس نظام‌های لیبرال، فردگرایی مبتنی بر انسان‌محوری است که چهره‌ی کریه آنها در مقابلِ مُشت قدرتمند جوامع خدامحور، خورد خواهد شد. از این رو، تلاش غرب تضعیف و تحریف این منشأ قدرت بوده است. 🔻دلسرد کردن مردم، تضعیف باورها، سیاه‌نمایی، انکار موفقیت‌ها، ترساندن از آینده و... همه تاکتیک‌هایی است که غرب برای انحراف حرکت عظیم ملت ایران بکار برده است. عیار و اصالت جریانات داخلی را باید در نسبت آنها با مصادیق تحریف قدرت توده‌ها سنجید. هرکه برای جریانات عظیم ملت ایران افیون شد، آفت است و هر که نوشدارو بود، عافیت است. ✍زهرا محسنی‌فر https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔻در حالی که احمدی‌نژاد مثل همیشه کف خیابان و شلوغی بازار را برای نمایش محبوبیت خود انتخاب کرده، راهبرد تبلیغاتی لاریجانی، تقویت مردم‌داری و توفیق اجباری آشتی او با ملت در وقت‌های اضافه از طریق رسانه است. انگیزه مضاعف لاریجانی برای پاسخگویی به مردم می‌توانست پیشتر از اینها و خارج از فضای انتخابات شکل بگیرد تا شائبه‌ی نمایشی بودن هشتک در ذهن‌ها نقش نبندد. البته کلان‌چالش‌های جامعه و نظام مسائل ملت بر کسی پوشیده نیست و حکماً از چشم رئیس سابق مجلس نیز دور نبوده، اما برای علی لاریجانی دانستن خرده‌مسأله‌های مردم چه زمانی مسأله بوده؟! 🔺 هنوز اما شورای نگهبان سوت بازی تبلیغات را نزده و معلوم نیست که در پس این گرم‌کردن‌ها و دوپینگ‌های لحظه‌آخری، شگفتانه‌ای در کار است یا یک پارچ آب سرد! https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
باید همه بپذیریم که کُت، تَن قانون است؛ دوران نقطه‌ویرگول‌بازها تمام شد؛ نقطه‌سر‌خط. پوپولیست‌ها هم گاهی تاریخ انقضا دارند و فاسد می‌شوند، اما جمهوری اسلامی دنده‌عقب ندارد. آنها که در سیم خاردار احراز صلاحیت گیر می‌کنند، چگونه می‌خواهند ارتفاع بگیرند؟! تاریخ گواه است که حُکم حکومتی برای کسی برگ برنده نمی‌سازد؛ حُکماً باید دور آن را خط بکشند. آنکه با رامش به قانون تمکین می‌کند، رجل سیاسی هم نباشد، شخصیت اساسی دارد. بر جامه‌ی رئیس‌جمهور آینده یک تک‌خال غبارِ کژی نباید بنشیند؛ در کیش صفا لکّه بر آیینه حرام است. انسان، ممکن‌الخطاست، اما در سیره و سلوک منتخب مردم نباید پرسش بی‌پاسخ باشد. یک نیم‌زاویه خودمحوری می‌تواند آخرالامر به شاخ و شانه کشیدن برای نظام منتهی شود. قدرت مزّه دارد و نیّت، بو. شامّه و ذائقه‌مان را برای انتخاب درست، قوی کنیم. https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔴انتخابات و لایه‌های پنهان قدرت 🔻رئیس‌جمهور، نماینده‌ی یک طبقه‌ی ممتاز از کارگزاران است که مجموعاً دولت را تشکیل می‌دهند. قدرت به وسیله‌ی فرد قبضه نمی‌شود، بلکه در میان جمعی از سیاستمداران توزیع می‌شود. وجه اشتراک این جماعت، اتفاق نظر بر یک دالّ مرکزی گفتمانی است. مهم است که شخص رئیس‌جمهور ویژگی‌های ممیزه‌ی مثبتی داشته باشد، اما مهم‌تر از آن، ویژگی‌های تیمی است که راهبری می‌کند. جهان‌بینی و انگاره‌های اصولی رئیس قوه‌ی مجریه مهم است، اما جهت‌گیری و گفتمان مجموعه‌ی اعضای هیأت دولت و سلسله‌‌ی کارگزاران بالادستی از آن پراهمیت‌تر است. با برنامه و با کارنامه، رأس هرم قدرت در مجموعه‌ی دولت به تنهایی کاری از پیش نمی‌برد و زبده و پالوده بودن ساختار قوه‌ی مجریه تا سطوح میانی هرم است که می‌تواند تحول‌آفرین باشد. بر همین اساس، ذکر چند نکته خالی از لطف نیست: ۱- در انتخاب رئیس‌جمهور، شاید هیچ شاخصی به اندازه‌ی شناخت اطرافیان، همکاران، همفکران و هم‌مسلکان او تعیین‌کننده نباشد. همین‌ها لایه‌های مخفی قدرت هستند که فردا کارگزاران نظام خواهند شد. لذا مطالبه‌ی اصلی از نامزدها باید معرفی کابینه‌ی احتمالی و اعضای آتی هیأت دولت یا مجموعه‌‌ی افرادی است که مورد وثوق او بوده و تمایل به همکاری با آنها دارد. ۲- انتخابات محل جولان آدم‌هایی‌ست که ستادهای انتخاباتی را نردبان قدرت می‌بینند و برای فعالیت در آنها سر و دست می‌شکنند. پول خرج می‌کنند تا سهم آتی خود را در قدرت تضمین کنند. نگاه ملت بیش از آنکه به نامزدها خیره شود، باید متوجه ستادها باشد. پاکیزگی ستادهای انتخاباتی از افراد مسأله‌دار، یکی دیگر از شاخص‌های انتخاب رئیس‌جمهور است. ۳- شایسته بود صدا و سیما پیش و بیش از آنکه در کارزار تبلیغاتی، نامزدها را در قالب مناظره، رو در روی هم قرار دهد، طیف وسیعی از نمایندگان رسمی آنها را به مناظرات تخصصی فرامی‌خواند و پوشش رسانه‌ای می‌داد. تجربه‌ی چند نوبت انتخابات اخیر نشان داده که مناظره‌ی مستقیم نامزدها تصویر واضحی از طرح دولت آتی آنها به دست نمی‌دهد، بلکه یک کارزار هیجانی با القای شاخص‌های کاذب ایجاد می‌کند. اینکه کدام نامزد زیباتر صحبت می‌کند یا کدام‌یک جواب‌های دندان‌شکنی در آستین دارد و مچ رقبا را اخلاق‌مدارانه یا با بی‌اخلاقی می‌خواباند و یا زبان بدن بهتری دارد، هیچ‌کدام شاخص درستی برای انتخاب نیست. 🔺کوتاه‌سخن اینکه در ، در کنار توجه به کارنامه و برنامه، مردان مخفی و آشکار پشت سر نامزدها را هم ببینیم و پایش کنیم. ✍ https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648