eitaa logo
لفظ قلم | زهرا محسنی‌فر
2.7هزار دنبال‌کننده
276 عکس
45 ویدیو
2 فایل
✍️ [ آدمی] سخنی به لفظ در نمی‌آورد، جز آنکه فرشته نگاهبانی نزد او حاضر است [و آن را می‌نویسد] (ق - 18) 📝یادداشت‌های زهرا محسنی‌فر راه ارتباطی: @z_mohsenifar https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
مشاهده در ایتا
دانلود
علی لاریجانی سیاستمدار خبره‌ای است. تیم مشاوره‌ای ماهری در امور رسانه به او کمک می‌کند. طی بیست و چهار ساعت گذشته حداقل سه بار توجه افکار عمومی را به خود جلب کرده است. در هر سه بار از تکنیک ابهام که مشخصه‌ی سبک سیاست‌ورزی خودش هست، استفاده کرده. اشاره به «چکش» و «ارتفاع گرفتن» در دو کنش رسانه‌ای اخیرش علاوه بر ابهام و ایهام، حاوی تعریض و کنایه نیز هست. لاریجانی در حال استمزاج جامعه برای نقد شخصیت و دولت شهید رئیسی است. او باید منادی «تفاوت» و «تغییر» باشد تا شانس پیروزی داشته باشد. تفاوت و تغییری که از مسیر نفی گذشتگان حاصل می‌شود. اما نقد دولت شهید تیغ دو لبه‌ای است که ممکن است برگ برنده یا پاشنه‌ی آشیل او شود. او حمایت اصلاح‌طلبان را هم نیاز دارد و باید با حرکت بر روی خطوط قرمز، نمایشی از اپوزیسیون بودن و زیر میز زدن را خلق کند. علی لاریجانی اما بی‌گدار به آب نمی‌زند. کنش‌های رسانه‌ای او را تا زمان تأیید صلاحیت احتمالی و شرکت در مناظرات از این زاویه نگاه کنیم. https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
میان «احساس تکلیف» و «علم به تکلیف» فاصله از زمین تا آسمان است. «تشنگی قدرت» گاهی با نقاب «شیفتگی خدمت» ظاهر می‌شود. آنکه خود را در قواره‌ی «ریاست جمهور» بداند، نه پوششی می‌خواهد و نه پاجوش. کسی که در مقابل ولایت، «منم»ش می‌زند و بوی «أنا رجل» می‌دهد، از رجال سیاسی نیست. وقتی جمهوری اسلامی بن‌بست ندارد، «سوپاپ اطمینان» هم نمی‌خواهد. اگر «تدارکاتچی»ست، این صف طویل ثبت‌نام برای چیست؟! دست و دل آدم دانا به مسئولیت کمرشکن نمی‌رود، این سر و دست شکستن‌ها دیگر چیست؟! باید دنبال ادای تکلیف بود، نه ادابازی در تکلیف. https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔴افیون و نوشدارو در حرکت الهی توده‌ها 🔸️معجزه‌ی امام، کشف قدرت مردم بود. روح خدا کجا کیمیاگری آموخته بود که نفحات کلامش دلهای زنگارزده را جلا بخشید و جان‌های مرده را به تلاطم درآورد تا با دست خالی و همت عالی بزرگترین انقلاب ایدئولوژیک تاریخ را بنا نهند؟ 🔸️جنگ، نمایشگاه عظیمِ به صحنه آوردن مردم توسط امام بود. لبخند رضایت پیر جماران به رزمندگان، نیروی محرکه‌ی لازم برای رمی جمرات شیطان‌توله‌ها بود. وسط جنگ، شیرینی پخش نمی‌کردند اما چه جان‌های شیرینی شربت شهادت نوشیدند. 🔸️راز موفقیت امام، وابسته کردن مردم به وعده‌های الهی بود. وعده در کارش نبود، اما به شدت به وعده‌های خداوند معتقد بود و مردم را نیز معتقد کرده بود. این همان فوت کوزه‌گری است که مکتب‌های اومانیستی هنوز در فهمیدنش دست و پا می‌زنند. در نگاه امامِ مقتدر، ابرقدرت فقط خدا بود. 🔸️بعد از امام، درِ انقلاب بر همان پاشنه‌ی خدامحوری چرخید. جمهوری اسلامی به تجربه آموخت که تکیه به حرکتهای مردمی با پشتوانه‌ی الهی، راز ماندگاریست. جنگ، کلاس عملی ایثار بود و مردمی که از آن فارغ شدند، دانستند که اکسیر قدرت در قربانی کردن برای خداست. از آن پس، جلوه‌های بدیع ایثار در جنبش‌های مردمی در کوران بحران‌های مختلف بارها ناجی جمهوری اسلامی گردید. 🔸️گوهرِ مردم‌گرایی الهی، سوغات ایران بود که به ملت‌های منطقه صادر شد. حزب‌الله لبنان، انصار‌الله یمن، حشدالشعبی عراق و... همگی با همان ایده‌ی ساده اما کارساز یعنی به میدان آوردن مردم بنا شدند تا عمق استراتژیک جمهوری اسلامی را شکل دهند. 🔸️ مشارکت مردم اگرچه منشأ قدرت جمهوری اسلامی است اما پاشنه‌ی آشیل غرب خواهد بود. اساس نظام‌های لیبرال، فردگرایی مبتنی بر انسان‌محوری است که چهره‌ی کریه آنها در مقابلِ مُشت قدرتمند جوامع خدامحور، خورد خواهد شد. از این رو، تلاش غرب تضعیف و تحریف این منشأ قدرت بوده است. 🔻دلسرد کردن مردم، تضعیف باورها، سیاه‌نمایی، انکار موفقیت‌ها، ترساندن از آینده و... همه تاکتیک‌هایی است که غرب برای انحراف حرکت عظیم ملت ایران بکار برده است. عیار و اصالت جریانات داخلی را باید در نسبت آنها با مصادیق تحریف قدرت توده‌ها سنجید. هرکه برای جریانات عظیم ملت ایران افیون شد، آفت است و هر که نوشدارو بود، عافیت است. ✍زهرا محسنی‌فر https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔻در حالی که احمدی‌نژاد مثل همیشه کف خیابان و شلوغی بازار را برای نمایش محبوبیت خود انتخاب کرده، راهبرد تبلیغاتی لاریجانی، تقویت مردم‌داری و توفیق اجباری آشتی او با ملت در وقت‌های اضافه از طریق رسانه است. انگیزه مضاعف لاریجانی برای پاسخگویی به مردم می‌توانست پیشتر از اینها و خارج از فضای انتخابات شکل بگیرد تا شائبه‌ی نمایشی بودن هشتک در ذهن‌ها نقش نبندد. البته کلان‌چالش‌های جامعه و نظام مسائل ملت بر کسی پوشیده نیست و حکماً از چشم رئیس سابق مجلس نیز دور نبوده، اما برای علی لاریجانی دانستن خرده‌مسأله‌های مردم چه زمانی مسأله بوده؟! 🔺 هنوز اما شورای نگهبان سوت بازی تبلیغات را نزده و معلوم نیست که در پس این گرم‌کردن‌ها و دوپینگ‌های لحظه‌آخری، شگفتانه‌ای در کار است یا یک پارچ آب سرد! https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
باید همه بپذیریم که کُت، تَن قانون است؛ دوران نقطه‌ویرگول‌بازها تمام شد؛ نقطه‌سر‌خط. پوپولیست‌ها هم گاهی تاریخ انقضا دارند و فاسد می‌شوند، اما جمهوری اسلامی دنده‌عقب ندارد. آنها که در سیم خاردار احراز صلاحیت گیر می‌کنند، چگونه می‌خواهند ارتفاع بگیرند؟! تاریخ گواه است که حُکم حکومتی برای کسی برگ برنده نمی‌سازد؛ حُکماً باید دور آن را خط بکشند. آنکه با رامش به قانون تمکین می‌کند، رجل سیاسی هم نباشد، شخصیت اساسی دارد. بر جامه‌ی رئیس‌جمهور آینده یک تک‌خال غبارِ کژی نباید بنشیند؛ در کیش صفا لکّه بر آیینه حرام است. انسان، ممکن‌الخطاست، اما در سیره و سلوک منتخب مردم نباید پرسش بی‌پاسخ باشد. یک نیم‌زاویه خودمحوری می‌تواند آخرالامر به شاخ و شانه کشیدن برای نظام منتهی شود. قدرت مزّه دارد و نیّت، بو. شامّه و ذائقه‌مان را برای انتخاب درست، قوی کنیم. https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔴انتخابات و لایه‌های پنهان قدرت 🔻رئیس‌جمهور، نماینده‌ی یک طبقه‌ی ممتاز از کارگزاران است که مجموعاً دولت را تشکیل می‌دهند. قدرت به وسیله‌ی فرد قبضه نمی‌شود، بلکه در میان جمعی از سیاستمداران توزیع می‌شود. وجه اشتراک این جماعت، اتفاق نظر بر یک دالّ مرکزی گفتمانی است. مهم است که شخص رئیس‌جمهور ویژگی‌های ممیزه‌ی مثبتی داشته باشد، اما مهم‌تر از آن، ویژگی‌های تیمی است که راهبری می‌کند. جهان‌بینی و انگاره‌های اصولی رئیس قوه‌ی مجریه مهم است، اما جهت‌گیری و گفتمان مجموعه‌ی اعضای هیأت دولت و سلسله‌‌ی کارگزاران بالادستی از آن پراهمیت‌تر است. با برنامه و با کارنامه، رأس هرم قدرت در مجموعه‌ی دولت به تنهایی کاری از پیش نمی‌برد و زبده و پالوده بودن ساختار قوه‌ی مجریه تا سطوح میانی هرم است که می‌تواند تحول‌آفرین باشد. بر همین اساس، ذکر چند نکته خالی از لطف نیست: ۱- در انتخاب رئیس‌جمهور، شاید هیچ شاخصی به اندازه‌ی شناخت اطرافیان، همکاران، همفکران و هم‌مسلکان او تعیین‌کننده نباشد. همین‌ها لایه‌های مخفی قدرت هستند که فردا کارگزاران نظام خواهند شد. لذا مطالبه‌ی اصلی از نامزدها باید معرفی کابینه‌ی احتمالی و اعضای آتی هیأت دولت یا مجموعه‌‌ی افرادی است که مورد وثوق او بوده و تمایل به همکاری با آنها دارد. ۲- انتخابات محل جولان آدم‌هایی‌ست که ستادهای انتخاباتی را نردبان قدرت می‌بینند و برای فعالیت در آنها سر و دست می‌شکنند. پول خرج می‌کنند تا سهم آتی خود را در قدرت تضمین کنند. نگاه ملت بیش از آنکه به نامزدها خیره شود، باید متوجه ستادها باشد. پاکیزگی ستادهای انتخاباتی از افراد مسأله‌دار، یکی دیگر از شاخص‌های انتخاب رئیس‌جمهور است. ۳- شایسته بود صدا و سیما پیش و بیش از آنکه در کارزار تبلیغاتی، نامزدها را در قالب مناظره، رو در روی هم قرار دهد، طیف وسیعی از نمایندگان رسمی آنها را به مناظرات تخصصی فرامی‌خواند و پوشش رسانه‌ای می‌داد. تجربه‌ی چند نوبت انتخابات اخیر نشان داده که مناظره‌ی مستقیم نامزدها تصویر واضحی از طرح دولت آتی آنها به دست نمی‌دهد، بلکه یک کارزار هیجانی با القای شاخص‌های کاذب ایجاد می‌کند. اینکه کدام نامزد زیباتر صحبت می‌کند یا کدام‌یک جواب‌های دندان‌شکنی در آستین دارد و مچ رقبا را اخلاق‌مدارانه یا با بی‌اخلاقی می‌خواباند و یا زبان بدن بهتری دارد، هیچ‌کدام شاخص درستی برای انتخاب نیست. 🔺کوتاه‌سخن اینکه در ، در کنار توجه به کارنامه و برنامه، مردان مخفی و آشکار پشت سر نامزدها را هم ببینیم و پایش کنیم. ✍ https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
لفظ قلم | زهرا محسنی‌فر
🔴انتخابات و لایه‌های پنهان قدرت 🔻رئیس‌جمهور، نماینده‌ی یک طبقه‌ی ممتاز از کارگزاران است که مجموعاً
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴این صحبت‌های را در ارتباط با مطلب قبلی کانال بشنوید. لایه‌های پنهان قدرت باید فارغ از رنگ‌بندی سیاسی و جناحی از انسان‌های شایسته تشکیل شود. در ستادهای انتخاباتی افراد زنبیل می‌گذارند. 🔺رئیس‌جمهور نباید گستره‌ی نگاهش را برای انتخاب کارگزاران دولت بر ستادها متمرکز و محدود کند. انسان‌های توانمند، پرانگیزه، هوشیار و معتقد اغلب تمایلی به تظاهر و دیده شدن ندارند. هنر رئیس‌جمهور شناخت همه‌ی ظرفیت‌های خدمتگزاری و گلچین کردن آنهاست. https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔴نگاه‌های لی‌لی‌پوتی و یک دنیا فرصت جبران عقب‌ماندگی‌های چندصدساله را در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر می‌داند و این، دستمایه‌‌ی استهزاء دوست و دشمن شده است! 🔸مگر نه این است که برای جبران عقب‌افتادگی‌های تلنبار شده، به «جهش» نیاز داریم؟ این تعبیر و باور مقام معظم رهبری است که در شعارهای سال نیز به تواتر منعکس شده است. انگاره‌ی جهش، یک ذهنیت تخیلی نیست و مابه‌ازای بیرونی هم دارد. اگر در شرق و غرب عالم سربچرخانیم، تجربه‌های زیسته‌ای را در این فضا می‌یابیم. اصلاحات اقتصادی ماهاتیر محمد در مالزی از نمونه‌های آن است. رشد اقتصادی سالیانه ۱۰ درصد، حفظ طولانی‌مدت تورم تک‌رقمی، افزایش ۱۰ برابری تولید ناخالص داخلی و صادرات از جمله دستاوردهای اصلاحاتی است که مالزی را به صورت جهشی از کشوری فقیر به کشوری صنعتی تبدیل کرد. حتی چین نیز با اتخاذ استراتژی «جهش فناورانه» به قدرت صنعتی جهان تبدیل شد. این کشور طی سه دهه گذشته پیشرفت اقتصادی شگفت‌انگیزی داشته است. مقایسه روندهای جهانی رشد اقتصادی نشان می‌دهد که قرن جدید، قرن آسیا خواهد بود. 🔸 این نوشته در مقام مقایسه ایران با مالزی و چین یا الگوبرداری از مدل توسعه‌ی کشورهای آسیایی نیست، اما می‌خواهد به این نکته توجه دهد که تجربه‌ی بشری امکان تحقق جهش را نه روی کاغذ بلکه در میدان عمل اثبات کرده است. و اگر چنین است، چرا ایران باید استثنا باشد؟ چرا صحبت از جهش اقتصادی در ایران باید به سخره گرفته شود؟ آیا اینکه «به قله‌ها نزدیک شده‌ایم» نیز خیال‌پردازی است؟ 🔸آنچه در کلام سعید جلیلی آمده بیش از آنکه نوعی تشریح «برنامه و اقدام» باشد، از جنس برجسته کردن و یادآوری «ظرفیت‌ها و فرصت‌ها» است. فرصت‌هایی که دیگران استفاده کرده و به رشد جهشی رسیده‌اند و ما نیز می‌توانیم از آن‌ها بهره ببریم. کجای این تذکر درست از جنس جادو و جنبل و توهین به فهم جامعه است؟ نمونه‌های موفق جهانی به کنار، چرا به شواهد امکان جهش در کشور خودمان توجه نداریم؟ شواهدی که ردپای برنامه‌ها و مشاوره‌های جلیلی در آن دیده می‌شود. مگر رشد صادرات نفت ایران طی سه سال اخیر جهش ۱۰ برابری نداشته است؟ مگر طی یک سال از غنای ۲۰ درصد به غنی‌سازی ۶۰ درصد اورانیوم نرسیده‌ایم؟ مگر بازار دانش‌بنیان‌های کشور سیر جهشی قابل ملاحظه‌ای پیدا نکرده است؟ آیا با تحولات اخیر غرب آسیا و دست برتر ایران در منطقه، ما در پنجره‌ی فرصت برای بهره‌برداری و جهش در رشد کشور قرار نگرفته‌ایم؟ و مثال‌های عدیده‌ی دیگر که اینجا مجال پرداختن به آن نیست. 🔺آنکه از امکان تداوم این جهش‌ها و تعمیم آن به سایر حوزه‌ها می‌گوید، آیا دچار «ساده‌سازی حکمرانی» شده است؟! اعتقاد به امکان جهش از جنس اعتقاد به «ما می‌توانیم» است که مورد تأکید امامین انقلاب و راز خیزش مردم و پیشرفت‌های شگرف جمهوری اسلامی بوده است. آیا چنین دیدگاهی خطرناک است یا نگاهی که جهش را خیالی و دست‌نیافتنی نشان داده و مردم را محکوم به پذیرش وضعیت موجود و احیاناً انسداد و بن‌بست می‌داند؟ نگاه‌های لی‌لی‌پوتی ما را کوتوله نشان می‌دهد، در حالی که برای گالیور شدن در دنیا چیزی کم نداریم. https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
اگر اینجا ژاپن بود، از حجم دیدارهای مردمی جلیلی طی یازده سال گذشته برق تولید می‌کردند! اما سیاستمداری که بر اساس یک تکلیف نانوشته بیش از صد و چهل سفر استانی رفته و با نخبگان و مردم طبقات مختلف کشور چهره به چهره و شانه به شانه گفتگو و همراهی داشته، متهم به «تعامل‌ناپذیری» می‌شود! و منظورشان از «تعامل»، حتماً بده‌وبستان‌ها و نان‌قرض‌دادن‌ها و کارچاق‌کردن‌ها و لابی‌زدن‌ها و لاپوشانی‌کردن‌ها و باج‌سبیل‌دادن‌ها در بافت قدرت است. خیلی شیک و مجلسی فساد سیستماتیک را تئوریزه و شکلات‌پیچ می‌کنند؛ قربة الی الله. اگر منظور از تعامل، ارتباط سالم و سازنده با ارکان قدرت به منظور تحقق اهداف نظام باشد، ۶ سال در شورای عالی امنیت ملی به چه کاری مشغول بود؟ مگر نه این است که شعام یک نهاد فرادستگاهی و میان‌قوه‌ای است که دبیری آن مستلزم ارتباطات گسترده با همه‌ی سطوح عالی نظام است؟ این زوال معنا و طنز تلخ انتخابات و شعبده رسانه است که مزیت‌های شخصیتی و عملکردی افراد را واژگونه و وارونه جلوه می‌دهد. ✍ https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔻کارشناس میزگرد انتخاباتی: «اگر در دولت شما به خاطر یک خانم بی‌حجاب رستوران تعطیل شود، یا تاکسی اینترنتی به پارکینک منتقل بشود، برای این چه تدبیری دارید؟» پاسخی که به این پرسش می‌دهد، شسته‌رفته‌اش تأکید بر این دو مسأله است: ۱- قانون، ناقص یا مترقّی، باید فصل‌الخطاب باشد. مشکلات ذکر شده ناشی از اجرای سلیقه‌ای قانون است. قانون ناقص یا غیرمؤثر را می‌توان اصلاح و ترمیم کرد. ۲- نظام مسائل زنان عمیق‌تر و گسترده‌تر از این مصادیق سطحی است و بجای پرداختن به معلول‌های جزئی بهتر است به علت‌های ریشه‌ای توجه داشت. آسیب‌های پایین‌دستی زنان ناشی از بی‌توجهی به طیف وسیعی از نیازهای بالادستی آنان است. 🔺آیا این پاسخ‌ها بهت‌آورند، یا قضاوت‌های سطحی و مغرضانه و پرحاشیه‌ی دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر؟! این ساده‌‌اندیشی و خامی است که انتظار داشته باشیم درباره‌ی چالش چندبعدی حجاب با آن همه پیش‌زمینه‌ها و پیامدهای اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی، نامزدها موضع پوپولیستی داشته باشند و پاسخ صریح تک‌جمله‌ای بدهند. 🔴نه دست و جیغ و هورا و نه اخ و پیف و واویلا؛ برای سیاستمداری که به تکلیف عمل می‌کند، هیچ‌کدام مهم نیست. اما فشار به نامزدها با حربه‌ی استهزا برای موضع‌گیری عامیانه، عین امر به منکر است؛ فتأمل! ✍‌ https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
تنها مغزهای کوچک زنگ‌زده، اندیشه را با پاره‌آجر جواب می‌دهند. راه را گم نمی‌کنیم؛ آنجا که سیبل نامحرمان بی‌مغز است و بر آن آتش تهیه می‌ریزند، جبهه‌ی خودی است. بلی، هدف دشمن سنگ‌انداز، پیشانی ماست. اما بر نتابد کوه را یک برگ کاه ... شب‌پره را چه به تشریح آفتاب! https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
تنفس مصنوعی یا باطری به باطری، هر چه بود برای همان مشت آخر به میزگرد سیاسی آمده بود تا بتواند دوپینگ انتخاباتی کند. ماهی قرمز هم یادش هست که قرار بود تاس ظریف در مذاکره‌ی برد-برد برای ایران جفت‌شش بیاورد، اما برجام برای دشمن گُل شد و برای ما پوچ! یعنی مثلاً این نطق طوفانی خاطره‌‌ی فشارهای ایمیلی را شست و با خود برد. از برجام که آبی برای خوردن مردم گرم نشد، هیچ؛ بنزین هواپیمای ظریف هم تحریم شد! شد غلامی که آب جوی آرد؛ آب جوی آمد و غلام ببرد. جای گشایش‌های اقتصادی دولت روحانی هنوز درد می‌کند؛ آقای ظریف! نه، مرسی! ✍ https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
چند نکته درباره اقدام ضدفرهنگی مشاور پزشکیان در میزگرد انتخاباتی روز گذشته: ۱- اگر تئوری توطئه را کنار بگذاریم و این رویداد را برنامه‌ریزی نشده بدانیم، کمپین تبلیغاتی پزشکیان هوشمندانه در حال مدیریت بحران است تا از این آب گل‌آلود ماهی خود را صید کند. آنجا تقبیح امر غیراخلاقی اهمیتی در کارزار کسب قدرت ندارد و اصرار بر آن چیزی به سبد رأی پزشکیان اضافه نمی‌کند. ۲- آسمان و ریسمان بافتن در لاپوشانی منکر با تمسک به کتاب و سنت، برای توجیه (بخوانید اغفال) بخشی از بدنه‌ی رأی مذهبی و سنتی پزشکیان است. این جامعه‌ی هدف از اتفاق غیراخلاقی دیروز آزرده‌خاطر بوده و متمایل به ریزش است. کسی باید با بدلکاری کمر زیر بار این آوار احتمالی بگذارد. ۳- اگر این اتفاق را نوعی کنش برنامه‌ریزی شده ببینیم، تحلیل‌ها به سمت و سوی دیگری می‌رود. نظرسنجی‌های انتخاباتی نشان می‌دهد که پزشکیان در بهترین حالت چیزی حدود ۲۵ درصد از آرای رأی‌دهندگان را تصاحب خواهد کرد. این نصاب، هیچ نامزدی را رئیس‌جمهور نمی‌کند. شوک ظریف، اگرچه تکانی به سبد رأی پزشکیان داد، اما کافی نبود. برنامه چیست؟ شوک بعدی! ۴- با دست‌فرمانی که از شروع تبلیغات تا دیروز آمده بود، پیروزی در انتخابات نامحتمل به نظر می‌رسید. تنها چاره، تحریک آرای خاموش و معترضان قهر کرده با صندوق بود که دیروز خوراک لازم فراهم شد. برای جذب آرای نسل زِد باید زیرِ میز بازی زد. چه کنش پیش‌دستانه و چه واکنش فرصت‌طلبانه، مردان پشت صحنه‌ی اتفاق دیروز در حال تبدیل تهدید به فرصت و حماسه‌سرایی هستند. ✍ زهرا محسنی‌فر https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
🔴مدل مردمی کنشگری جلیلی، تنه‌به‌تنه‌ی ساختارهای رسمی حاکمیت 🔸مدل سیاست‌ورزی ویژه‌ی در سپهر حکمرانی انقلاب اسلامی تقریباً بی‌بدیل و شایسته‌ی تحسین است. 🔸۱۱ سال سفر به ۱۴۰ نقطه‌ی ایران جهت شناسایی و لمس مشکلات مردم و البته احصاء ظرفیت‌های بالقوه‌ی بومی و ملی و همچنین برگزاری جلسات متعدد با نخبگان و صاحب‌نظران برای یافتن راه‌حل‌های موشکافانه و تدوین برنامه‌های همه‌جانبه، او را فراتر از یک رجل سیاسی و در جایگاه بنیانگذار یک نهضت مردمی نشانده است. 🔸اگر عینک تبلیغات انتخاباتی را از چشم برداریم و فارغ از نتیجه‌ی انتخابات، مدل کنشگری سعید جلیلی را مورد واکاوی و ارزیابی قرار دهیم، درس‌های بسیاری برای آموختن دارد. 🔸شاید بدیهی به نظر برسد که جلیلی در جایگاه عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام یا سابقا شورای عالی امنیت ملی، مسئولیتی متمرکز و تعریف شده داشته و مأموریتی ایران‌شمول و مردم‌پایه برای او تعریف نشده باشد. اما مسئولیت نانوشته‌ی کارگزاران اسلامی حکم می‌کند که جلیلی برای ایفای رسالت مغزافزاری خود، همه‌ی ظرفیت‌های کشور را از نزدیک شناسایی و ادراک کند. 🔺این نوع نگاه و مأموریت لزوماً مختص زمامداران نیست و اگر چنین اندیشه و رویکردی در بدنه‌ی مردمی حاکمیت نیز رسوخ کند، مردم‌سالاری به معنای واقعی کلمه محقق می‌شود. تصور کنید گروهی از جوانان در شهر و استان خود برای شناسایی مزیت‌ها و پتانسیل‌ها و چالش‌ها و مشکلات، تور جهادی راه بیندازند و با مردم و مسئولین منطقه‌ای و کشوری نشست و برخاست کنند و با شبکه‌ای از کارشناسان و ایده‌پردازان برای راه‌حل‌یابی جهت رفع مشکلات و بالفعل کردن بالقوه‌ها رایزنی کرده و برنامه‌های راهبردی و اجرائی تدوین کنند. آیا یک جهش تحولی در توسعه‌ی منطقه رخ نمی‌دهد؟ آیا مدیران منطقه‌ای و کشوری در رسیدگی به اولویت‌ها از سردرگمی خارج نمی‌شوند. آیا تبعیض‌ها فروکش نمی‌کند و رسیدگی‌ها عادلانه‌تر نمی‌شود؟ آیا نقاط آسیب و بحران بهتر شناسایی نمی‌شوند؟ فرجام هرچه باشد، ما برای حکمرانی بهتر به جنبش جلیلی نیاز داریم. ✍‌‌ https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
تقلیل نظام مسائل زنان به چالش حجاب و پوشش، ظلم به زن است. غفلت از دستاوردها و ظرفیت‌ها و صرفاً تمرکز بر آسیب‌های زنانه نیز ذهنیت‌های نادرستی خلق می‌کند که حداقل عارضه‌ی آن، سیاست‌گذاری‌های وارونه و جابجایی در اولویت‌های برنامه‌ای‌ست. آنها که سطحی و زرد به زن می‌نگرند، مستقیماً به نیمی از جمهور ظلم می‌کنند. ظلمی که امتداد اجتماعی آن، گریبان تمام آحاد ملت را می‌گیرد. ✍ https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648