eitaa logo
فانوس🇵🇸
287 دنبال‌کننده
665 عکس
160 ویدیو
8 فایل
بهبود مسائل در جامعه، نیازمند نقشه‌راه است؛ و برای به دست آوردن نقشه‌ی راهِ بهبود هر مسئله، به نظریه فرهنگی نیاز داریم؛ بر همین اساس، فرآیند بهبود مسائل اجتماعی، با نگاه فرهنگی میسور است. --------- سیاه‌مشق‌های علیرضا بشیری ارتباط با بنده: @A_Bashiri
مشاهده در ایتا
دانلود
2.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻پیش‌بینی تامّل برانگیز شهید سیدحسن نصرالله 🔺ما به زمان وعده داده شده نزدیک می‌شویم 💢 @Lantern313
✨﷽✨ 📌موضوع نشست : اهمیّت الگو در زندگی و زندگی مجازی (جلسه‌ی پایانی) 🎙با حضور استاد گرانقدر : حجةالاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر علیرضا بشیری 🔹 کارشناس مذهبی_ روانشناسی 🔸محقق و نویسنده 🔹دکترای‌فرهنگ و ارتباطات 🔸کارشناس‌ارشدعلوم‌ارتباطات‌و رسانه 🔹کارشناس روانشناسی 🕘 زمان : یک‌شنبه ‌۱۴۰۴/۰۷/۰۶ ساعت ۲۱ ↩️برای گفتگوی‌ و مناظره با میهمان برنامه دوستان خود رابه این کنفرانس دعوت نمایید. 🆔 ابرگروه‌دانشگاه‌انقلابیون‌اصیل https://eitaa.com/joinchat/1318387737C3817de74b2 🆔و سایر گروه‌ها و کانال‌های وابسته و همسو کانال‌ مورد معرف استاد بزرگوار @lantern313
✨از خانه تا وزارتخانه؛ نقشه راه بهبود بحران تجرد 📌برش اول ⏱️ 1 دقیقه 🔻پدیده افزایش تجرد در جوانان ایرانی به یکی از مسائل مهم اجتماعی و جمعیتی کشور تبدیل شده است. طبق آمار رسمی، حدود ۱۷ میلیون جوان زیر ۴۵ سال ازدواج نکرده‌اند؛ آماری که زنگ خطری برای آینده خانواده و ساختار جمعیتی ایران محسوب می‌شود. 🔻دلایل این پدیده را می‌توان در سه محور بررسی کرد. نخست، عوامل اقتصادی نظیر بیکاری، تورم و بحران مسکن موجب شده بسیاری از جوانان توانایی مالی لازم برای تشکیل خانواده را نداشته باشند. هزینه‌های بالای زندگی مشترک، ازدواج را به یک هدف دشوار تبدیل کرده است. 🔻دوم، تحولات فرهنگی و تغییر نگرش نسبت به ازدواج، تأثیر قابل‌توجهی داشته است. گسترش فردگرایی، تحصیلات تکمیلی و رسانه‌های اجتماعی موجب شده‌اند که بسیاری از جوانان اولویت‌های دیگری را بر ازدواج مقدم بدانند. این تغییرات منجر به افزایش سن ازدواج و کاهش نرخ باروری شده‌اند. 🔻سوم، ناکارآمدی سیاست‌گذاری‌های حمایتی در تسهیل ازدواج جوانان نیز قابل توجه است. اگرچه اقداماتی مانند اعطای وام ازدواج، راه‌اندازی سامانه‌های همسریابی و برگزاری دوره‌های آموزشی انجام شده‌اند، اما این اقدامات در مقیاس ملی کافی نبوده‌اند و نیازمند بازنگری و تقویت هستند. 🔺افزایش تجرد جوانان پدیده‌ای چندعلتی است که برای مقابله با آن باید رویکردی جامع، علمی و مبتنی بر داده‌های دقیق اتخاذ شود. بی‌توجهی به این مسئله می‌تواند پیامدهای بلندمدتی در حوزه‌های اجتماعی، روانی و جمعیتی به‌دنبال داشته باشد. 🔺ادامه دارد.. ✍️بشیری 📌مطالعه این مطلب در خبرگزاری فارس@LANTERN313
بسم الله الرحمن الرحیم 🔻سخنرانی با عنوان: «اهمیت الگو در زندگی و زندگی مجازی» 📌جلسه سوم و پایانی؛ ✨چرا الگو رسیدن به اهداف من را آسان می‌کند؟ 📌 ارتباط در صورت نیاز از طریق کانال فانوس
فعلا قابلیت بارگیری به دلیل درخواست زیاد فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨از خانه تا وزارتخانه؛ نقشه راه بهبود بحران تجرد 📌برش دوم: پیامدهای تجرد جوانان ⏱️ 1 دقیقه 🔻افزایش تجرد در میان جوانان ایرانی، پیامدهای چندلایه در ابعاد جمعیتی، روانی، اجتماعی و اقتصادی به‌دنبال دارد. این پدیده، که بیش از ۱۷ میلیون نفر را شامل می‌شود، ساختار خانواده را تحت تأثیر قرار داده و آینده توسعه پایدار کشور را نیز با چالش مواجه کرده است. 🔻در حوزه جمعیت، کاهش نرخ ازدواج منجر به افت نرخ باروری و افزایش سن فرزندآوری شده است. این روند، در بلندمدت موجب پیری جمعیت، کاهش نیروی کار جوان و افزایش بار حمایتی بر نظام بازنشستگی و سلامت خواهد شد. از منظر اقتصادی، تجرد گسترده می‌تواند موجب کاهش تقاضای مصرفی در بخش‌هایی نظیر مسکن، لوازم خانگی و خدمات مرتبط با خانواده شود و رشد اقتصادی را محدود کند. 🔻در بعد روانی، جوانان مجرد در معرض احساس تنهایی، اضطراب، افسردگی و کاهش رضایت از زندگی قرار دارند. نبود روابط پایدار و حمایت عاطفی، به تضعیف سلامت روان و افزایش آسیب‌های اجتماعی منجر می‌شود. از منظر اجتماعی نیز، کاهش ازدواج موجب تضعیف نهاد خانواده، واحد بنیادین جامعه شده و انسجام اجتماعی را با تهدید مواجه می‌سازد. 🔻همچنین، افزایش تجرد موجب گسترش روابط غیررسمی، کاهش تعهدات اجتماعی و تغییر در الگوی اخلاق می‌شود. این تحولات، نیازمند بازنگری در سیاست‌های فرهنگی، آموزشی و اقتصادی است تا با رویکردی جامع، زمینه‌های ازدواج پایدار برای جوانان فراهم گردد؛ 🔺بی‌توجهی به این پیامدها، می‌تواند بحران‌های عمیق‌تری در آینده رقم بزند. ادامه دارد... ✍️بشیری 📌مطالعه این مطلب در خبرگزاری فارس@Lantern313
1.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨ در رابطه میان زن و مرد کدام حاکم است؟ نظر اسلام چیست؟ 📌 پاسخ می‌دهد: ✏️ در رابطه زن و مرد، نه زن حاکم است و نه مرد؛ بلکه آنچه بر این دو حکومت دارد، الله است. ✨@LANTERN313
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَرِّ التَّقِيِّ، الصَّادِقِ الْوَفِيِّ، النُّورِ الْمُضِيءِ، خازِنِ عِلْمِكَ، وَالْمُذَكِّرِ بِتَوْحِيدِكَ، وَوَلِيِّ أَمْرِكَ، وَخَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ الْهُداةِ الرَّاشِدِينَ، وَالْحُجَّةِ عَلَىٰ أَهْلِ الدُّنْيا، فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْ أَصْفِيائِكَ وَحُجَجِكَ وَأَوْلادِ رُسُلِكَ يَا إِلٰهَ الْعالَمِينَ. 🌺 ۸ ربیع‌الثانی، سالروز ولادت یازدهمین پیشوای شیعیان، امام حسن عسکری علیه السلام مبارک باد.
🔴 امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: 🔵 مهدی جان ! روزی که بیایی حتی کودکانِ در گهواره دوست دارند از جا برخيزند و به سوی تو بيايند. 📚 کمال الدین ج ۲ ص ۴۴۹ ✨@Lantern313
امام علی علیه السلام: انسان شکیبا پیروزی را از دست نمی‌دهد. هر چند زمان آن طولانی شود...
🏴السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ فاطِمَةَ وَخَدِيجَةَ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ وَلِيِّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا أُخْتَ وَلِيِّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا عَمَّةَ وَلِيِّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ؛ ◾️سالروز شهادت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تسلیت باد.
✨زیارت، نه گردشگری مذهبی ⏱️ کمی بیش از 1 دقیقه 📌مطالعه این یادداشت در خبرگزاری فارس در ادبیات توسعه شهری، «گردشگری مذهبی» به‌عنوان یکی از گونه‌های گردشگری شناخته می‌شود که به سفرهای دینی و زیارتی اطلاق می‌گردد. با این حال، کاربرد این اصطلاح در نسبت با شهرهای اسلامی که واجد جایگاه معنوی، تربیتی و تمدنی است، با چالش‌های مفهومی و فرهنگی مواجه است. واژه «گردشگری» در ذهن مخاطب فارسی‌زبان، تداعی‌گر مفاهیمی چون تفریح، مصرف فرهنگی و تجربه سبک زندگی است؛ مفاهیمی که با روح زیارت در فرهنگ اسلامی و شیعی ناسازگارند. زیارت در سنت شیعی، فراتر از یک سفر مذهبی، تجربه‌ای عبادی، معنوی و اجتماعی است که با نیت خالص، ادب حضور، ارتباط با اولیای الهی و بازسازی هویت دینی همراه است. اطلاق عنوان «گردشگر مذهبی» به زائر، نوعی تقلیل معنوی و تغییر چارچوب مفهومی محسوب می‌شود که می‌تواند پیامدهای تربیتی و فرهنگی ناخواسته‌ای در پی داشته باشد. برای مثال شهر مقدس قم، به‌عنوان مرکز علمی حوزه‌های علمیه و قطب زیارتی جهان تشیع، واجد هویتی متمایز از شهرهای گردشگرپذیر است. زائران این شهر برای تجدید عهد با اهل بیت و بهره‌گیری از فضای معنوی به قم سفر می‌کنند، نه برای تجربه سبک زندگی یا مصرف فرهنگی. از این‌رو، سیاست‌گذاری فرهنگی و شهری در قم باید بر اساس مفهوم «زیارت» طراحی شود. در نتیجه، پیشنهاد می‌شود که در اسناد توسعه شهرهای مذهبی نظیر قم، به‌جای اصطلاح «گردشگری مذهبی»، از واژه «زیارت» استفاده شود تا شأن فرهنگی شهر حفظ، تجربه زائر ارتقاء، و هویت دینی تقویت گردد. ✍️بشیری ✨@LANTERN313