eitaa logo
انجمن علمی حقوق دانشگاه قم
307 دنبال‌کننده
342 عکس
35 ویدیو
36 فایل
کانال رسمی انجمن علمی حقوق دانشگاه قم https://t.me/law_qomuni :تلگرام دبیر انجمن: @MHanz205 ارتباط با واحد خواهران: @Key_512
مشاهده در ایتا
دانلود
مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی - 13 مصاحبه خبرنگار مجله آلمانى اشترن زمان: 26 دى 1357/ 17 صفر 1399 مكان: پاريس، نوفل لوشاتو سؤال: [حضرت آيت اللَّه! شما بنيادگذارى يك دولت اسلامى را در ايران اعلام فرمودهايد كه رياست آن را عهده دار خواهيد شد. آيا اين دولت اسلامى بر اساس يك رژيم پارلمانى و از نوع رژيمهاى پارلمانى دنياى غرب خواهد بود يا يك نوع حكومت روحانى؟ و آيا مىخواهيد نقش رياست خود را با انتخابات و يا با مراجعه به آراى عمومى به تصويب برسانيد؟ در اين دولت اسلامى آيا احزاب سياسى، روزنامهها و همچنين غير معتقدين به دين مىتوانند آزادانه- احتمالًا- عدم موافقت را با آن حضرت و سياستتان اظهار دارند؟] جواب: من نمىخواهم رياست دولت را داشته باشم. و طرز حكومت، حكومت جمهورى است و تكيه به آراى ملت؛ و قانون، قوانين اسلام است. و احزاب آزادند كه مخالفت با ما يا با هر چيزى بكنند، مادامى كه اقداماتشان مضر به كشور نباشد. [قدرت حضرت عالى بر روى چه نيروى سياسى يا بر چه تشكيلات بنيادى ديگر اتكا خواهد داشت؟ تكيه شما مثلًا بر روى «جبهه ملى» است يا بر روى روحانيون؟ قبلًا اظهار فرموده بوديد كه اينها فقها و اشخاص ديگرى هستند كه بايد به امور حكومت اشتغال يابند و آيا اين اصل به همان سان كه قبلًا فرمودهايد عمل خواهد شد؟] - من چنين چيزى نگفتهام كه روحانيون متكفل حكومت خواهند شد. روحانيون شغلشان چيز ديگرى است. نظارت بر قوانين البته به عهده روحانيون است و اتكاى روحانيون هم به ملت است نه به حزبى. و من هم به ملت اتكا دارم و به حزبى وابسته نيستم. صحيفه امام ؛ ج5 ؛ ص482 @qompubliclaw
مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی - 14 مصاحبه با خبرنگار تلويزيون فرانسه زمان: 29 دى 1357/ 20 صفر 1399 مكان: پاريس، نوفل لوشاتو [در مجموعهاى از نظريات شما كه در سال 1970 زير عنوان دولت اسلامى به زبان انگليسى انتشار يافته، شما نظريه مربوط به استقرار رژيم خشك و سختى را كه بر مبناى رعايت اصول قرآن پىريزى شده شرح دادهايد؛ و اضافه كردهايد كه در اين نظام جايى براى عقايد و احساسات وجود نخواهد داشت و صرفاً تعاليم قرآن ملاك عمل خواهد بود، و افراد مردم فقط از خدا و قانون او اطاعت خواهند كرد. آيا مردم حاضر خواهند شد كه تا اين حد آزاديهايشان محدود شود؟] - در يك رژيم اسلامى، آزاديها صريح و كامل خواهند بود. تنها آزاديهايى به ملت داده نخواهد شد كه بر خلاف باشد و به لطمه وارد سازد. حمايت عظيمى كه ملت از چند ماه پيش، از ما به عمل مىآورد نشان مىدهد كه مردم به قدر كافى افكار ما را درك كرده و متوجه آينده شدهاند. همين حمايت، ضمناً ثابت مىكند كه اين ملت- كه سعى كردند آن را از مذهب به وسيله وسوسههاى مادى دور سازند- خوشوقت است كه بار ديگر در راهِ آسمانى قدم نهد و روح واقعى خود را بازيابد. ما با حيف و ميل مبارزه خواهيم كرد، ثروتهايى را كه عده معدودى استفاده جو ربودهاند باز خواهيم گرفت، شرايط زندگى افراد محروم را بهبود خواهيم بخشيد، و ملت را در راه شرافت و فداكارى و به سوى ساختمان يك خواهيم كرد. صحيفه امام ؛ ج5 ؛ ص489 @qompubliclaw
مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی - 15 فرازی از بيانات خطاب به حامد الگار متفكر مسلمان امريكايى زمان: 7 دى 1358/ 8 صفر 1400 مكان: قم اگر مقصود از اينكه نقش داشته باشد روحانيت، بله روحانيت نقش دارد. درحكومت هم نقش دارد. نمىخواهد حاكم بشود، لكن مىخواهد نقش داشته باشد. شما در همين قضيه رئيس جمهورى به ما پيشنهاد مىكردند كه، پيشنهاد كردند از اشخاص، حتى از دانشگاه به اينكه ما حالا بعد از مدتها فهميديم كه اطمينان به ديگران نيست. روحانى باشد من مىگفتم نه، روحانى نقش بايد داشته باشد، خودش رئيس جمهور نشود. لكن در رياست جمهور نقش بايد داشته باشد. كنترل بايد بكند. آن به منزله كنترل يك ملتى است. يك مملكتى است. نمىخواهد روحانى رئيس- مثلًا فرض كنيد كه- رئيس دولت باشد. لكن نقش دارد در آن. اگر رئيس دولت بخواهد باشد كذا، پا را كج بگذارد اين جلويش را مىخواهد بگيرد. اينكه در اين قانون اساسى يك مطلبى- و لو به نظر من يك قدرى ناقص است و روحانيت بيشتر از اين در اسلام اختيارات دارد و آقايان براى اينكه خوب ديگر خيلى با اين روشنفكرها مخالفت نكنند يك مقدارى كوتاه آمدند- اينكه در قانون اساسى هست، اين بعض شئون ولايت فقيه هست نه همه شئون ولايت فقيه. و از ولايت فقيه آن طورى كه اسلام قرار داده است، به آن شرايطى كه اسلام قرار داده است، هيچ كس ضرر نمىبيند. يعنى آن اوصافى كه در ولى است، در فقيه است كه به آن اوصاف خدا او را ولىّ امر قرار داده است و اسلام او را ولىّ امر قرار داده است با آن اوصاف نمىشود كه يك پايش را كنار يك قدر غلط بگذارد. اگر يك كلمه دروغ بگويد، يك كلمه، يك قدم بر خلاف بگذارد آن ولايت را ديگر ندارد. استبداد را ما مىخواهيم جلويش را بگيريم. با همين مادهاى كه در قانون اساسى است كه ولايت فقيه را درست كرده اين استبداد را جلويش را مىگيرند. آنهايى كه مخالف با اساس بودند مىگفتند كه اين استبداد مىآورد. استبداد چى مىآورد. استبداد با آن چيزى كه قانون تعيين كرده نمىآورد. بلى ممكن است كه بعدها يك مستبدى بيايد. شما هر كارىاش بكنيد مستبدى كه سركش است بيايد هر كارى مىكند. اما فقيه مستبد نمىشود. فقيهى كه اين اوصاف را دارد عادل است، عدالتى كه غير از اين طورى عدالت اجتماعى، عدالتى كه يك كلمه دروغ او را از عدالت مىاندازد، يك نگاه به نامحرم او را از عدالت مىاندازد، يك همچو آدمى نمىتواند خلاف بكند. نمىكند خلاف. اين جلوى اين خلافها را مىخواهد بگيرد. اين رئيس جمهور كه ممكن است يك آدمى باشد ولى شرط نكردند ديگر عدالت و شرط نكردند، اين مسائلى كه در فقيه است، ممكن است يكوقت بخواهد تخلف كند، بگيرد جلويش را، كنترل كند. آن رئيس ارتش اگر يكوقت بخواهد يك خطايى بكند آن حق قانونى دارد كه او را رهايش كند، بگذاردش كنار. بهترين اصل در اصول قانون اساسى اين اصل ولايت فقيه است. و غفلت دارند بعضى از آن و بعضى هم غرض دارند. صحيفه امام ؛ ج11 ؛ ص463-465 @qompubliclaw
مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی - 16 مصاحبه با روزنامههاى «» و «» درباره مسائل جارى انقلاب زمان: 3 بهمن 1357/ 24 صفر 1399 مكان: پاريس، نوفل لوشاتو [ممكن است بفرماييد كه در ايران وجود دارند، در چه وضعى خواهند داشت؟] - اقليتهاى مذهبى در اسلام احترام دارند، و آنها هم مثل ساير اقشار ملت با رفاه در آنجا زندگى خواهند كرد و هيچ گرفتارى براى آنها نخواهد بود. [در مورد و عقيده، شما چه حدودى را در نظر داريد؟ آيا فكر مىكنيد بايد محدوديتهايى قائل شد يا نه؟] - اگر مضر به حال ملت نباشد، بيان همه چيز آزاد است. چيزهايى آزاد نيست كه مضر به حال ملت ما باشد. [آيا فكر مىكنيد كه گروههاى چپ و ماركسيست كه در ايران هستند، آزادانه فعاليت خواهند داشت؟] - اگر مضر به حال باشد جلوگيرى مىشود؛ اگر نباشد و فقط اظهار عقيده باشد مانعى ندارد. [يعنى منظورتان اين است كه احزاب آزاد خواهند بود يا نه؟] - همه مردم آزادند مگر حزبى كه مخالف با باشد. [نقش در حكومت اسلامى چگونه خواهد بود؟ آيا مثلًا در امور كشور هم شركت خواهند داشت؟ براى مثال وكيل و وزير خواهند شد- البته اگر استعداد و لياقتى نشان دهند؟] - در مورد اين گونه مسائل، حكومت اسلامى تكاليف را معين مىكند. و الآن وقت اظهار نظر در اين زمينهها نيست. زنان همچون مردان در فردا شركت دارند. آنان از حق رأى دادن و رأى گرفتن برخوردارند. در مبارزات اخير ايران، زنان ايران نيز سهمى چون مردان دارند. ما را به زن خواهيم داد. البته جلوى را مىگيريم و در اين مورد ديگر بين زن و مرد فرقى نيست. [به نظر شما وضع روزنامهها چگونه بايد باشد؟] - روزنامههايى كه مضر به حال ملت نباشد و روزنامههايى كه نوشتهشان نباشد، آزادند. [آيا در جهان اسلام، كشورهايى كه بخواهند به پيروى از ايران، جمهورى اسلامى تشكيل دهند، الزاماً بايد مذهب را بپذيرند يا نه؟] - خير، الزام در مذهب نيست. صحيفه امام ؛ ج5 ؛ ص519-521 @qompubliclaw
مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی - 17 حكم [تشكيل به آقاى مهدى بازرگان] زمان: 15 بهمن 1357/ 6 ربيع الاول 1399 مكان: تهران، مدرسه رفاه مناسبت: تشكيل دولت موقت مخاطب: ، مهدى بسم اللَّه الرحمن الرحيم جناب آقاى مهندس مهدى بازرگان بنا به شوراى انقلاب، بر حَسَب و ناشى از آراى قريب به اتفاق ملت ايران كه طى اجتماعات عظيم و تظاهرات وسيع و متعدد در سراسر ايران نسبت به جنبش ابراز شده است، و به موجب كه به شما به مقدس اسلام و اطلاعى كه از سوابقتان در اسلامى و ملى دارم، جنابعالى را بدون در نظر گرفتن و بستگى به گروهى خاص، مأمور تشكيل دولت موقت مىنمايم تا ترتيب اداره امور مملكت و خصوصاً انجام رفراندم و رجوع به ملت درباره تغيير نظام سياسى كشور به و تشكيل از منتخبين مردم جهت تصويب نظام جديد و انتخاب مجلس نمايندگان ملت بر طبق قانون اساسى جديد را بدهيد. مقتضى است كه اعضاى دولت موقت را هر چه زودتر با توجه به شرايطى كه مشخص نمودهام تعيين و معرفى نماييد. كارمندان دولت و ارتش و افراد ملت با دولت موقت شما همكارى كامل نموده و رعايت انضباط را براى وصول به اهداف مقدس انقلاب و سامان يافتن امور كشور خواهند نمود. موفقيت شما و دولت موقت را در اين مرحله حساس تاريخى از خداوند متعال مسألت مىنمايم. روح اللَّه الموسوي الخمينى صحيفه امام، ج6، صص 55-54 @qompubliclaw
تو در زمانی هستی که تا بلوغ انسان کامل و طلوع عدل فاصله دارد و در زمینی هستی که به خاطر اسلام ؛ اسلامی که شروع انفجار از طلوع نور ، می‌خواهند گرفتارش کنند و می خواهند محدودش کنند. غافل از این نکته که آنچه چراغها را مطرح می سازد ، خود تاریکی است. در بطن تاریکی چراغها بارور می‌شوند . و همین نکته برای تو بس ، که از ظلمات نترسی ، که هدایت خدا ، در متن گمراهی ها جلوه دارد ؛《وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ 》 در این بشارت ، سر بزرگی است که می تواند غربت و تنهایی تو را _ اگر خدا در دلت مشعلی روشن کند و در سینه ات نوری برافروزد_ به انس و تولید بیشتر منتهی سازد تا پس از تولدت ، عقیم نمانی . تو یکبار از مادر متولد شدی و این بار باید از خودت بیرون بیایی ؛ از نفس ، از غریزه ها ، از عادت‌ها متولد شوی ؛ که عیسی میگفت : 《 لا یَلِجُ فی الملکوت من لا یولدُ مَرَّتین》 ؛ کسی که دوبار متولد نشود ؛ به ملکوت خدا راهی ندارد. و پس از این تولد ؛ باید تولید کنی و زاد و ولد کنی که تنها نمانی و در تنهایی هم مانوس باشی. پسرم ، خدا را شاکر باش که رهبر امروز کشور تو (امام خمینی) ، از این انس برخوردار است و از این امن سرشار . و این است که برای مبارزه با همه اینهایی که آتش می کارند ، ایستاده است و نه بر شرق و نه بر غرب و نه بر جهان سوم و حتی نه بر ملیت ایرانی ، که بر ایمان مردم و آن هم نه بر ایمان غرور ، که بر ایمان به خدای واحد قهار متکی است . همین است که بدون شوخی ، با درک تنهایی ، باید بارور شد و زایید و در متن تاریکی باید ایستاد و نور پاشید . نامه‌های بلوغ ، علی صفایی حائری
🔴اطلاعیه مهم 🔰نحوه برگزاری پایان نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹_۹۸ 🔷ضمن آرزوی سلامتی و موفقیت برای اساتید محترم و دانشجویان عزیز و تشکر از همراهی شما، مصوبه مهم شورای آموزشی دانشگاه در خصوص نحوه برگزاری امتحانات پایان نیمسال دوم سال تحصیلی جاری را به اطلاع می‌رسانیم: ✔️۱. پایانی نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹_۹۸، «به صورت غیرحضوری» و از طریق سامانه متمرکز مربوطه (ویژه امتحانات) که به زودی توسط معاونت آموزشی اطلاع‌رسانی خواهد شد، برگزار می‌شود. 🔻تبصره: در مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی) در صورتیکه اساتید محترم بخواهند امتحانات را از طریقی غیر از سامانه متمرکز برگزار نمایند، درخواست خود را برای هر درس حداکثر تا تاریخ ۲۱ خردادماه ۹۹ به مدیر گروه آموزشی تحویل نمایند. 🔻 در صورت عدم ارائه درخواست در این زمینه تا تاریخ تعیین شده، آزمون از طریق سامانه متمرکز توسط استاد درس و با همکاری کارشناسان آموزشی دانشکده‌ها برگزار می‌شود. ✔️۲.تاریخ دقیق پایان نیمسال تحصیلی جاری، ١۵ پانزدهم تیرماه ٩٩ و تاریخ اتمام آن ٣١ تیرماه ۹۹ می‌باشد؛ و باتوجه به تغییر در تاریخ برگزاری امتحانات پایان نیمسال، تقویم جدید زمان‌بندی و برنامه امتحانات به زودی توسط مدیریت خدمات آموزشی اطلاع‌رسانی خواهد شد. 🔹مدیریت خدمات آموزشی دانشگاه قم 🔸روابط عمومی دانشگاه قم @university_of_qom
🔴اطلاعیه شماره ۸ 🔰تمدید مهلت درخواست ترم و اضطراری 🔷باتوجه به درخواست‌های مکرر دانشجویی و نیز تعیین تکلیف نحوه برگزاری امتحانات پایان نیمسال دوم سال تحصیلی جاری، دانشجویان متقاضی حذف ترم بدون احتساب و نیز حذف اضطراری (ضرفاً یک درس) که تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نداده‌اند، می توانند طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه جاری (20 و 21 خردادماه) نسبت به ثبت درخواست‌های مذکور اقدام نمایند. 🔺لازم به ذکر است این گروه از دانشجویان متقاضی حذف اضطراری، صرفاً امکان حذف یک درس را خواهند داشت. 🔶همچنین دانشجویانی که قبلاً اقدام به حذف ترم بدون احتساب کرده و در حال حاضر متقاضی ابقای ترم و حفظ کلیه واحدهای انتخابی خود هستند، می‌توانند از روز شنبه 24 خرداد ماه لغایت دوشنبه 26 خردادماه نسبت به ثبت درخواست خود مبنی بر انصراف از حذف ترم را از طریق منوی اعلام اشکال در پیشخوان خدمت سیستم گلستان برای برنامه‌ریزی آموزشی ارسال نمایند. 🔺کلیه زمان‌بندی‌های مندرج در این اطلاعیه قطعی و به هیچ عنوان قابل تمدید نخواهد بود. 🔷دانشجویانی که به هر دلیل متقاضی انصراف از حذف ترم هستند و درخواست خود را در سیستم گلستان ثبت می نمایند، ملزم به شرکت در امتحانات بوده و عواقب عدم شرکت ایشان در جلسات امتحانی برعهده شخص دانشجو خواهد بود. 🔹مدیریت خدمات آموزشی دانشگاه قم 🔸روابط عمومی دانشگاه قم @university_of_qom
🔴🔴 خبر مهم ✅رئیس دانشکده حقوق دانشگاه خبر داد: 🔵ارتقا دانشکده حقوق دانشگاه قم به دانشگاه های ردیف اول قوه قضاییه در آزمون جذب قضات 🔻به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت الاسلام و المسلمین دکتر صالحی مازندرانی با اعلام این خبر گفت: در خصوص جذب قضات معمولاً قوه قضاییه دو روش برای جذب هر سال دارند، یکی از دانش آموختگان دانشگاهی است و دیگری از دانش آموختگان حوزوی و همچنین در جذب قضات هم دو دسته شرایط دارند؛ یک سری شرایط عمومی است که همه باید داشته باشند و یک سری شرایط اختصاصی است. 🔻وی افزود: در شرایط اختصاصی، قوه قضاییه دانشگاه ها هم به دو گروه اول و دوم تقسیم می‌شوند. 🔻ریاست دانشکده حقوق بیان کرد: از آنجا که مزیت دانشگاه های ردیف اول نسبت به دوم این است که دانشجویان دانشگاه های ردیف اول اگر معدل ۱۶ به بالا داشته باشند دارای شرایط اختصاصی هستند و می توانند در آزمون جذب قضات شرکت کنند اما دانشگاه های ردیف دوم باید معدل ۱۷ به بالا داشته باشند که این موضوع بسیار مهم است و بر میزان رغبت دانشجویان برای تحصیل در این دانشگاه اثر مستقیمی دارد. 🔻وی ادامه داد: الحمدلله در زمان ریاست جدید قوه قضاییه، ریاست دانشگاه نامه ای برای ریاست قوه قضاییه ارسال کردند که با پیگیری‌های معاون محترم آموزشی دانشگاه و مسئولان دانشکده و با توجه به جایگاه دانشکده حقوق به عنوان چهارمین دانشکده حقوق در سطح کشور، با مساعدت حجت الاسلام و المسلمین امینی معاونت محترم نیروی انسانی داشتند، دانشکده حقوق دانشگاه قم در ردیف دانشگاه های اول قرار گرفت. 🔻دکتر صالحی مازندرانی در پایان عنوان کرد: بنده این موفقیت علمی را به عموم دانشگاهیان دانشگاه تبریک می گویم و از همه اساتیدی که در رسیدن به این هدف ما را یاری کردند و به ویژه آیت الله رئیسی و حجت الاسلام والمسلمین امینی صمیمانه تشکر می کنم. 🔸روابط عمومی دانشگاه قم @university_of_qom
🔴اطلاعیه 🔰اختتامیه ششمین سوگواره ملی سفر تا صفر سخنران: حجت الاسلام و المسلمین سید حسین مومن شاعر: مجید تال با اجرای سید مهدی تحویلدار ⏳زمان پخش مستقیم در فضای مجازی: ۲۷ خرداد ماه؛ ساعت۱۱:۳۰ @moavenat_farhangi_qom
السلامُ علیکَ یا اَبا عَبدِاللّهِ یا جَعفَرَبنَ مُحَمَّدٍ اَیُّهَا الصّادِق یَابنَ رَسوُلِ اللّهِ به منبر می‌رود دریا، به سویش گام بردارید هلا! اسلام را از چشمه اسلام بردارید مبادا از قلم‌ها جا بیفتد واژه‌ای اینک که بر منبر قدح کج کرده ساقی جام بردارید «سَلونی» را هدر کردند روزی مردمان، امروز بپرسیدش! از اسرار جهان ابهام بردارید الا ای شاعران! چشمان او آرایه وحی است برای ما از آن باران کمی الهام بردارید نسیم صبح صادق می‌وزد از گیسوی صادق از آن مضمون پیچیده جناس تام بردارید به فرزندان، به اهل خانه جز ایشان که می‌گوید غلام خسته‌ام خفته، قدم آرام بردارید اگر فرمان او باشد، نباید پلک برهم زد به سوی شعله چون هارون مکّی گام بردارید «رُویَّ عَن امامِ جعفر الصّادق لَه الرّحمَه...» به جز احکام او چشم از همه احکام بردارید به جای حج به سوی کربلا رفتن خداجویی است کفن باید به جای جامه احرام بردارید اگر در گوش نوزادی اذان می‌خواند، می‌فرمود که با آب فرات و تربت از او کام بردارید میان شعله‌ها آیات ابراهیم می‌سوزد میان گریه ختم سوره انعام بردارید
📢اطلاعیه شماره ۹ 🔴نحوه ورود به سامانه امتحانات نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸ 🔷پیرو اطلاعیه‌های شماره ۶ و ۷ مدیریت خدمات آموزشی دانشگاه مبنی بر نحوه برگزاری پایان نیمسال دوم سال تحصیلی جاری و ضمن تأکید مجدد بر آنها، به اطلاع دانشجویان گرامی می‌رساند که نحوه ورود به به شرح ذیل می‌باشد: 🌐Exam.qom.ac.ir 🔹نام کاربری: شماره دانشجویی 🔸رمز ورود: کدملی 🔵لذا دانشجویان لازم است تا قبل از شروع بازه زمانی امتحانات نسبت به تست نحوه ورود به سامانه، در اولین ورود اقدام به تغییر رمز ورود خود نمایند. 🔴متعاقباً و طی اطلاعیه‌های بعدی، شماره‌های تماس و نحوه ارتباط با تیم فنی برای رفع مشکلات احتمالی استفاده از سامانه مذکور اطلاع‌رسانی خواهد شد. 🔵همچنین لازم به ذکر است که طی هفته جاری برنامه جدید امتحانات پایان نیمسال اعلام خواهد شد. 🔴مدیریت خدمات آموزشی دانشگاه قم 🔸روابط عمومی دانشگاه قم @university_of_qom