هدایت شده از مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی
#پرونده
📣 شورای انقلاب اسلامی
👇👇
http://ir-psri.com/show.php?page=special&id=21
بيانات آقاى مهندس مهدى بازرگان نخستوزير دولت موقت جمهورى اسلامى ايران در افتتاحیه مجلس خبرگان قانون اساسی - 28 مرداد 1358
بسم الله الرحمن الرحيم. الحمدلله الذى هدينا لهذا و ما كنا لنهتدى لولا ان هدينا الله.
به نام خداوند ذوالجلال و بنا به مأموريتي كه رهبر عالىقدر انقلاب حضرت امام خمينى در تاريخ 15 بهمن 1357 به دولت موقّت تفويض كردهاند، مفتخرم مجلس بررسى قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران را افتتاح نمايم و از اين تصادف زمانى همگى خوشحال باشيم كه نام و ننگ كودتاى 28 مرداد 1332 با خاطره شيرين يكى از گامهاى پيروزى مبارزات ضدّ استبدادى ملت ايران زدوده مىگردد.
به حول و قوه الهى و با فداكارى و همكارى مردم شرافتمند ايران پس از واژگونى نظام استبدادى 2500 ساله، دولت توفيق يافت چهار مرحله از پنج مرحله مأموريت خود را علىرغم كارشكنىهاى مستمر بدانديشان داخل و خارج و مشكلات استثنايى دوران حاضر طى نمايد.
روز جمعه 29 تيرماه 1358 انتخابات سراسرى كشور براى تعيين 73 نفر نمايندگان محترم- به نحوى كه سالمتر، بىخدشهتر و بىدخالتتر از تمام ادوار بعد از انقلاب مشروطيت بود- انجام يافت و اينك افتخار دارد كه انعقاد مجلس بررسى قانون اساسى جديد را به ملت ايران و به شما نمايندگان و به رهبرى انقلاب تبريك گفته، طرح قانون اساسى را كه در شوراى طرحهاى انقلاب تدوين گرديده به تصويب هيأت وزيران و تصحيح و تأييد شوراى انقلاب رسيده است و متضمن 12 فصل و 151 اصل مىباشد، تقديم حضورتان نمايد تا مورد بررسى و تصويب نهايى براى ارايه به آراء عمومى قرار دهيد.
علاوه بر طرح قانون اساسى مجموعه نظرات ابراز شده از طرف مردم را كه با مساعى آقايان كارمندان دفتر مجلس سناى سابق جمعآورى و تنظيم شده است و آقاى دكتر يدالله سحابى وزير مشاور در طرحهاى انقلاب بعداً توضيحات لازم را به عرض خواهند رساند، ضميمه مىنمايم.
اينك وظيفه بس خطير و مسؤوليت تاريخى بس عظيم در پيشگاه خلق و خالق به دوش نمايندگان گرامى گذارده شده است. از خداوند كريم آرزوى دقت و سرعت و موفقيتتان را در اين امر مهم دارم.
بار امانتى كه از طرف ملت و بدون تعلّق به صنف خاص به عهده گرفتهايد نه تنها شما را در برابر مبارزان و شهيدان گذشته و در برابر نسل حاضر ايران مسؤول كرده است، بلكه جوابگوى نسلهاى آينده نيز خواهيد بود. ضمن آنكه فراموش نخواهيد فرمود كه با توجّه به استقبال شايان و احساسات فراوان و مشاركت معنوى تمام مردم ستمديده و عدالتطلب جهان، مخصوصاً مسلمانان نسبت به انقلاب پيروزمند ايران و علاقه و ميل به تأسى كه طبعاً به جمهورى اسلامى دارند، قانون اساسى ما به تعبيرى قانون اساسى همه مسلمانان و معرف نظام حكومتى اسلام خواهد بود. هم حقّ تاريخ و ملت ايران بايد به نحو احسن در آن ادا شود و هم حق مسلمانان چهار گوشه دنيا در آيين الهى ابراهيم. بنابراين جا دارد به مصداق «ان الدين عند الله الاسلام» و فرمان «تعالوا الى كلمة سواء» انعكاس آينده، جهان شمولى قرآن باشد.
در طرح تقديمى آنچه از اصول آزادى، حقّ انتقاد، حاكميت ملى و رأى اكثريت آمده است، نه ارمغان مغربزمين، تقليد و تحميل بيگانگان است و نه ميراث نظام شاهنشاهى مخلوع، بلكه در تعبيرهاى اختيار، امر به معروف، نهى از منكر و دستور مشورت، محتوى اصولى است منطبق با قرآن و منبعث از مشيّت الهى ازلى رحمان.
به نمايندگى دولت موقّت جمهورى اسلامى ايران توفيق همگان را درآنچه رضاى خدا و خير هموطنان است براى تسريع در تصويب لايحه تقديمى و حسن انجام چنين رسالت تاريخى آرزو مىنمايم.
منبع: صورت مشروح مذاكرات قانون اساسى جلسه افتتاحیه صص6-8
@qompubliclaw
حقوق عمومی دانشگاه قم
مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی - 14 مصاحبه با خبرنگار تلويزيون فرا
مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی - 15
فرازی از بيانات خطاب به حامد الگار متفكر مسلمان امريكايى
زمان: 7 دى 1358/ 8 صفر 1400
مكان: قم
اگر مقصود از اينكه نقش داشته باشد روحانيت، بله روحانيت نقش دارد. درحكومت هم نقش دارد. نمىخواهد حاكم بشود، لكن مىخواهد نقش داشته باشد. شما در همين قضيه رئيس جمهورى به ما پيشنهاد مىكردند كه، پيشنهاد كردند از اشخاص، حتى از دانشگاه به اينكه ما حالا بعد از مدتها فهميديم كه اطمينان به ديگران نيست. روحانى باشد من مىگفتم نه، روحانى نقش بايد داشته باشد، خودش رئيس جمهور نشود. لكن در رياست جمهور نقش بايد داشته باشد. كنترل بايد بكند. آن به منزله كنترل يك ملتى است. يك مملكتى است. نمىخواهد روحانى رئيس- مثلًا فرض كنيد كه- رئيس دولت باشد. لكن نقش دارد در آن. اگر رئيس دولت بخواهد باشد كذا، پا را كج بگذارد اين جلويش را مىخواهد بگيرد. اينكه در اين قانون اساسى يك مطلبى- و لو به نظر من يك قدرى ناقص است و روحانيت بيشتر از اين در اسلام اختيارات دارد و آقايان براى اينكه خوب ديگر خيلى با اين روشنفكرها مخالفت نكنند يك مقدارى كوتاه آمدند- اينكه در قانون اساسى هست، اين بعض شئون ولايت فقيه هست نه همه شئون ولايت فقيه. و از ولايت فقيه آن طورى كه اسلام قرار داده است، به آن شرايطى كه اسلام قرار داده است، هيچ كس ضرر نمىبيند. يعنى آن اوصافى كه در ولى است، در فقيه است كه به آن اوصاف خدا او را ولىّ امر قرار داده است و اسلام او را ولىّ امر قرار داده است با آن اوصاف نمىشود كه يك پايش را كنار يك قدر غلط بگذارد. اگر يك كلمه دروغ بگويد، يك كلمه، يك قدم بر خلاف بگذارد آن ولايت را ديگر ندارد.
استبداد را ما مىخواهيم جلويش را بگيريم. با همين مادهاى كه در قانون اساسى است كه ولايت فقيه را درست كرده اين استبداد را جلويش را مىگيرند. آنهايى كه مخالف با اساس بودند مىگفتند كه اين استبداد مىآورد. استبداد چى مىآورد. استبداد با آن چيزى كه قانون تعيين كرده نمىآورد. بلى ممكن است كه بعدها يك مستبدى بيايد. شما هر كارىاش بكنيد مستبدى كه سركش است بيايد هر كارى مىكند. اما فقيه مستبد نمىشود. فقيهى كه اين اوصاف را دارد عادل است، عدالتى كه غير از اين طورى عدالت اجتماعى، عدالتى كه يك كلمه دروغ او را از عدالت مىاندازد، يك نگاه به نامحرم او را از عدالت مىاندازد، يك همچو آدمى نمىتواند خلاف بكند. نمىكند خلاف. اين جلوى اين خلافها را مىخواهد بگيرد. اين رئيس جمهور كه ممكن است يك آدمى باشد ولى شرط نكردند ديگر عدالت و شرط نكردند، اين مسائلى كه در فقيه است، ممكن است يكوقت بخواهد تخلف كند، بگيرد جلويش را، كنترل كند. آن رئيس ارتش اگر يكوقت بخواهد يك خطايى بكند آن حق قانونى دارد كه او را رهايش كند، بگذاردش كنار. بهترين اصل در اصول قانون اساسى اين اصل ولايت فقيه است. و غفلت دارند بعضى از آن و بعضى هم غرض دارند.
صحيفه امام ؛ ج11 ؛ ص463-465
@qompubliclaw
حقوق عمومی دانشگاه قم
نظر تفصیلی و مشروح #مجمع_مشورتی_حقوقی #شورای_نگهبان در مورد لایحه الحاق به کنوانسیون بین المللی مبار
لایحه CFT برای بررسی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد
http://yon.ir/i5Rjf
@qompubliclaw
حقوق عمومی دانشگاه قم
لایحه CFT برای بررسی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد http://yon.ir/i5Rjf @qompubliclaw
نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر نظر خود درخصوص لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم اصرار کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه 30 دی) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی نظر شورای نگهبان برای دومین بار درخصوص لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم، مجدد بر مصوبه خود اصرار کردند.
براساس این گزارش سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درخصوص لایحه دولت برای الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم بر مصوبه قبلی مجلس شورای اسلامی در شروط 1 ، 2 و 6 ذیل ماده واحده اصرار کردند.
بر این اساس نمایندگان مجلس با 117 رأی موافق، 62 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 197 نماینده حاضر در صحن با اصرار کمیسیون همراهی کردند.
این عضو هیات رئیسه ادامه داد: همچنین کمیسیون بر مصوبه قبلی مجلس شورای اسلامی در جزء (ب) بند 1 ماده واحده 2، مواد 4، 5، 6، 7، 8 و 9، بند یک ماده 10، بندهای 1، 2، 3، 4 و 5 ماده 11 ، بندهای 1، 2 و 5 ماده 12، مواد 13، 14 و 15، بند یک ماده 16 و مواد 17، 18 و 19 کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم اصرار ورزید.
بر این اساس نمایندگان مجلس با 120رأی موافق، 57رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 197 نماینده حاضر در صحن با اصرار کمیسیون همراهی کردند.
هدایت شده از کانال رسمی دانشگاه قم
✅راه های ارتباطی با کتابخانه مرکزی دانشگاه قم
✔️اطلاع رسانی و تامین منابع علمی کتابخانه مرکزی دانشگاه قم
☎️ تلفن تماس: ۰۲۵۳۲۱۰۳۳۲۴
📧ایمیل: lib.qom.university@gmail.com
info-lib@qom.ac.ir
🔖سامانه سفارش مقاله در کسری: http://qom.ac.ir/paper
📎ارتباط با ادمین: @qomlibrary
🖇 کانال اطلاع رسانی کتابخانه:
https://eitaa.com/qomlibrary
🔸روابط عمومی دانشگاه قم
@university_of_qom
کتابخانه دیجیتال مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
http://farabi.majles.ir/parvan/home/
#ويژگي_هاي_يك_مقاله_مطلوب
#مقدمه_مقاله
💢 مقدمه ی يك مقاله ي علمی، يكي از مهمترین بخشهای آن مقاله است چرا که يك مقدمه مناسب مي تواند همچون دروازه ی یک شهر با شكوه تاريخي نويد مواجهه با يك اثر ماندگار علمي را به ارمغان آورد و اشتياق مطالعه بخش هاي آتي مقاله را براي مخاطب دو چندان نمايد. لذا در بسياري از موارد اين مقدمه است كه خواننده را به پيشروي در مطالعه متن می کشاند یا بالعكس او را از ادامه مطالعه باز می دارد. مقدمه در واقع مروری کلی دربارهی مقاله است، اما بايد توجه داشت كه در مقایسه با چکیده، به نکات متفاوت تری میپردازد که در ادامه به این نکات اشاره خواهد شد.
📢 قواعد پیشنهادی برای نگارش یک مقدمه خوب :
1️⃣ قاعده اول تعریف مسئله است؛ 👈 مشخصاً اگر مسئله تحقیق به صورتی منطقی و قابل درک بیان نشود، خوانندگان هیچ علاقه ای به راه حل شما نخواهند داشت. حتی اگر خواننده زحمت کامل مقاله شما را به خود بدهد، در حالی که مسئله را به صورتی معنادار و هدفمند ارائه نکرده باشید، ممکن است، تحت تاثیر اهمیت و جلوه ی راه حل شما قرار نگیرد. رسالت اصلي مقدمه، پاسخ گويا به اين سوال است كه چرا مطالعه انجام شده و انگيزه پژوهشگر از انجام آن چه بوده است. ذكر دقيق اينكه چه مطلبي قرار است در مقاله بيان شود و موضوع اصلي مطالعه چيست مهمترين موضوعي ميباشد كه به آن پرداخته ميشود.
2️⃣ مقدمه باید نتایج اصلی و مهم تحقیق را ارائه کند. 👈 خواننده را در حالت تعلیق و انتظار قرار ندهید؛ اجازه دهید تا خواننده، روند توسعه دلایل و شواهد را دنبال کند. یک پایان تعجب برانگیز و یک غافل گیری به سبک هنری، شاید اثر ادبی خوبی بسازد، اما به سختی می تواند در قالب روش علمی جای بگیرد.
بسیاری از مؤلفین، به خصوص مؤلفین تازه کار، اشتباه قرار دادن مهم ترین یافته های خود در اواخر مقاله را مرتکب می شوند و حتی در بعضی موارد مؤلفین احتمالا به امید ایجاد حس تعلیق و سوق دادن خوانده به سوی یک حالت اوج دراماتیک، یافته های مهم را نیز از چکیده حذف می کنند. اما این روش نامناسبی است که تاثیری منفی خواهد گذاشت. اصولا مشکل با پایان غافلگیرانه، این مسئله است که ممکن است خواننده را خسته نماید، به طوری که خواندن طولانی را پیش از رسیدن به شاه بیت اصلی متوقف سازد. «خواندن یک مقاله علمی همانند خواندن یک داستان پلیسی نیست. ما می خواهیم که از همان ابتدا از موضوع اصلی آگاهی یابیم.»
3️⃣ اصطلاحات تخصصی بایستی تعریف بشوند؛ 👈 به خاطر داشته باشید که امکان دارد مقاله توسط افراد خارج از حوزه تخصصی شما خوانده شود؛ بنابراین مقدمه، مکان مناسب برای تعریف هر اصطلاح تخصصی یا علائم اختصاری است که قصد استفاده از آنها را داریم.
4️⃣ نكته ديگر اینكه در نوشتن مقدمه از کل به جزء بروید؛ 👈 مقدمه همچون قیفی است که از کل به جزء پیش می رود و هر چه نویسنده جلوتر می رود به هدف پژوهش خود که یک هدف اختصاصی است نزدیک تر می شود. بنابر این، در تهیه رئوس مطالب، تصویر بزرگ خود را در ابتدا بنویسید و هدف اختصاصی، پرسش یا فرضیه ی خود را در انتهای مقدمه ی خود بیاورید.
5️⃣ قاعده بعد این است که مقدمه کوتاه باشد؛ 👈 هرچند برخلاف چکیده، مقدمه مقاله محدودیت لغت ندارد، اما تا میتوانید باید آن را کوتاهتر بنویسید. یک مقدمهی طولانی مخاطب را از خواندن مقاله منصرف میکند و اثرگذاری آن را کاهش میدهد. طول مقدمه معمولاً ۱۰ درصد کل متن مقاله است. پس، شما می بایست آن مطالبی را در مقدمه بیاورید که به صورت مستقیم به عنوان مقاله ی شما ربط دارند.
6️⃣ انگیزه نوشتن مقاله بایستی در مقدمه بیان شود؛ 👈 در واقع یکی از وظایف عمده مقدمه این است که به خوانندگان بگوید که چرا شما این مطالعه را انجام داده اید. “آنچه از دل براید، بی گمان بر دل نشیند” اگر بواقع از روی دل و علاقه با مسأله ای مواجه شدید و خواستید به آن پاسخ دهید، نحوه و چگونگی آن را با زبانی ساده بنویسید. سعی کنید انگیزه خود را در قالب یک بند به سادگی بنویسید و بعد آن را با سبک مقاله ی خود منطبق نمایید.
7️⃣ قاعده بعد این است که در گفتن مقدمه طفره نروید؛ 👈 یکی از اشتباهات رایج ما در نگارش مقدمه مقاله این است که طفره می رویم. یعنی به جای اینکه یک راست برویم سر اصل مطلب، به حواشی آن می پردازیم. مثلاً به جای اینکه یک راست بگوییم که “سه پژوهش اخیرا چهار دلیل برای استفاده نکردن از شبکه های اجتماعی در محیط های آموزشی را مطرح کرده اند”، شروع می کنیم به داستان سرایی و می گوییم “همان طور که همگان می دانند، شبکه های اجتماعی امروزه در تمامی دنیا فراگیر شده اند. …” قاعده کلی این است که هر حرفی که برای مخاطب تخصصی مقاله ما جدید، جالب و ضروری نیست باید حذف کنیم.
‼️ اما برخی از ایرادهای متداول دیگر در نوشتن مقدمه عبارتند از:
👈 عدم وجود تسلسل منطقی در چیدمان مطالب.
👈 ارائه ی پیشینه و مبانی ای که
ارتباط مستقیم با کار ندارند.
👈 مکرر گویی هایی که خواننده را به جای اول خود باز می گردانند.
👈 عدم توضیح ساختار نظری کلی مطالعه.
👈 عدم اشاره به مراجع مرتبط.
👈 عدم رعایت اصول بندنویسی.
👈 عدم استناد یا مستندسازی نامناسب.
حقوق عمومی دانشگاه قم
مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی - 15 فرازی از بيانات خطاب به حامد ا
مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی - 16
مصاحبه با روزنامههاى «#اطلاعات» و «#كيهان» درباره مسائل جارى انقلاب
زمان: 3 بهمن 1357/ 24 صفر 1399
مكان: پاريس، نوفل لوشاتو
[ممكن است بفرماييد #اقليتهايى كه در ايران وجود دارند، در #حكومت_اسلامى چه وضعى خواهند داشت؟]
- اقليتهاى مذهبى در اسلام احترام دارند، و آنها هم مثل ساير اقشار ملت با رفاه در آنجا زندگى خواهند كرد و هيچ گرفتارى براى آنها نخواهد بود.
[در مورد #آزادى_بيان و عقيده، شما چه حدودى را در نظر داريد؟ آيا فكر مىكنيد بايد محدوديتهايى قائل شد يا نه؟]
- اگر مضر به حال ملت نباشد، بيان همه چيز آزاد است. چيزهايى آزاد نيست كه مضر به حال ملت ما باشد.
[آيا فكر مىكنيد كه گروههاى چپ و ماركسيست كه در ايران هستند، آزادانه فعاليت خواهند داشت؟]
- اگر مضر به حال #ملت باشد جلوگيرى مىشود؛ اگر نباشد و فقط اظهار عقيده باشد مانعى ندارد.
[يعنى منظورتان اين است كه احزاب آزاد خواهند بود يا نه؟]
- همه مردم آزادند مگر حزبى كه مخالف با #مصلحت_مملكت باشد.
[نقش #زنان در حكومت اسلامى چگونه خواهد بود؟ آيا مثلًا در امور كشور هم شركت خواهند داشت؟ براى مثال وكيل و وزير خواهند شد- البته اگر استعداد و لياقتى نشان دهند؟]
- در مورد اين گونه مسائل، حكومت اسلامى تكاليف را معين مىكند. و الآن وقت اظهار نظر در اين زمينهها نيست. زنان همچون مردان در #ساختن_جامعه_اسلامى فردا شركت دارند. آنان از حق رأى دادن و رأى گرفتن برخوردارند. در مبارزات اخير ايران، زنان ايران نيز سهمى چون مردان دارند. ما #همه_گونه_آزادى را به زن خواهيم داد. البته جلوى #فساد را مىگيريم و در اين مورد ديگر بين زن و مرد فرقى نيست.
[به نظر شما وضع روزنامهها چگونه بايد باشد؟]
- روزنامههايى كه مضر به حال ملت نباشد و روزنامههايى كه نوشتهشان #گمراه_كننده نباشد، آزادند.
[آيا در جهان اسلام، كشورهايى كه بخواهند به پيروى از ايران، جمهورى اسلامى تشكيل دهند، الزاماً بايد مذهب #شيعه را بپذيرند يا نه؟]
- خير، الزام در مذهب نيست.
صحيفه امام ؛ ج5 ؛ ص519-521
@qompubliclaw