eitaa logo
انجمن علمی حقوق دانشگاه قم
267 دنبال‌کننده
304 عکس
34 ویدیو
36 فایل
کانال رسمی انجمن علمی حقوق دانشگاه قم https://t.me/law_qomuni :تلگرام @zamirali256 :ارتباط با ما ارتباط با واحد خواهران : @Key_512
مشاهده در ایتا
دانلود
*بحران ۲۰۲۲ در اوکراین از نگاه حقوق بین‌الملل* سخنرانان: جناب آقای دکتر مصطفی فضایلی (دانشیار حقوق بین‌الملل دانشگاه قم) اقدام نظامی روسیه در اوکراین از منظر حقوق بین‌الملل توسل به زور جناب آقای دکتر سیدیاسر ضیایی (دانشیار حقوق بین‌الملل دانشگاه قم) تحولات حاکمیتی در اوکراین از منظر حقوق بین‌الملل: وضعیت دونتسک و لوهانسک جناب آقای دکتر محمدابراهیم شمس ناتری (دانشیار حقوق جزا و جرم‌شناسی دانشگاه تهران) بحران ۲۰۲۲ در اوکراین و امکان‌سنجی طرح دعوا از منظر حقوق بین‌الملل کیفری دبیر نشست: سرکار خانم دکتر مهناز رشیدی (پژوهشگر حقوق بین‌الملل و مدرس دانشگاه) *زمان برگزاری:* *امروز تا کمتر از یک ساعت دیگر (ساعت ۱۶:۰۰)* جلسه، به صورت مجازی و از طریق نرم افزار اداب کانکت (Adobe Connect) برگزار می‌شود. اتاق مجازی به آدرس: http://ve.qom.ac.ir/ila
هدایت شده از اســــاس
📜⚖دومین مسابقه اساس⚖📜 💠مجموعه علمی اساس به مناسبت «۱۲ فروردین، روز جمهوری اسلامی» در نظر دارد مسابقه‌ای با عنوان «آری ملت ایران به جمهوری اسلامی» برگزار نماید. 🔸علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در قالب یادداشت کوتاه و بلند (تا 1000 واژه) عکس‌نوشته، فیلم کوتاه به @Asaas_mokhatab یا به شماره 09054390736 ارسال نمایند. ⏰ مهلت ارسال آثار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ 📊 اعلام نتایج: ۵ فروردین ۱۴۰۱ 🎁همراه با جوایز نفیس علمی🎁 ‌◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 حکمرانی اسلامی شبیه هیچ‌کدام از حکومت‌های رایج جهان نیست 🔺 رهبر انقلاب در دیدار اخیر: حکمرانی در منطق اسلام از بنیاد با حکمرانی‌های رایج جهان متفاوت است؛ نه شبیه سلطنت است، نه شبیه ریاست‌جمهوری‌های امروز دنیا است، نه شبیه فرماندهی‌ها است، نه شبیه رؤسای کودتاگر است... یک چیز خاصّی است متّکی به مبانی معنوی. سبک حکمرانی اسلامی این است: مردمی ‌بودن، دینی‌ بودن، اعتقادی بودن، اَشرافی نبودن، مسرف نبودن، ظالم نبودن. ۱۴۰۰/۱۲/۱۹ 💻 @Khamenei_ir |
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
پیوستگی با امام تا ظهور حکومت عدل 《از بیانات شهید بهشتی به مناسبت نیمه شعبان یک هفته قبل از شهادت》 مبارک باد بر همۀ شما ميلاد فرخندۀ ولی عصر و امام زمان سلام الله عليه و توفيق خداوندى يارتان باد كه بتوانيد از كسانى باشيد كه به حق، او امام شان است! يك آموزش مستمر لطيف و زيبا و پُركِشش در عصر غيبت ولی عصر سلام الله عليه وجود دارد و آن اين که ما هميشه خودمان را با امامى و رهبرى و پيشوا و الگو و اسو هاى مقايسه می كنيم كه معلوم است و هميشه چشم به زمان امامت و رهبرى معصومى می دوزيم كه قرار است بر همۀ موانعِ تحققِ انسانيت و عدالت پيروز شود. قرار نيست ديگر با موانع سر و كله بزند. پيغمبرْ معصوم است، على عليه السلام معصوم است، امامان ديگر معصوم اند، اما همۀ آن ها با موانع سر و كله می زنند. پيغمبر مجبور بود اوضاع و احوال را قدرى رعايت بكند، على عليه السلام مجبور بود اوضاع و احوال را رعايت بكند، ائمۀ ديگر مجبور بودند اوضاع و احوال را رعايت بكنند. او در زمان ظهورش، كوبندۀ همۀ موانع است. می آيد تا همۀ موانع تحقق جامعۀ نمونه را از بين ببرد؛ در زمانى كه مردم و شرايط اجتماعى اين آمادگى را به‌ وجود آورده اند. بنابراين، درست همان جلوۀ والاى الهى كه وقتى انسان به خودِ خدا معتقد است و دل بسته است و عشق می ورزد به آن كمال مطلق، به آن قدرت مطلق، به آن علم مطلق عشق می ورزد، به آن خير مطلق، به آن عدل مطلق قلباً معتقد است و عشق می ورزد، چه طور او براى انسان جاذبه دارد كه منِ انسان آغازگرِ راه را آن عشق می تواند پيش ببرد؟ همين طور توجه به رهبرى و الگو و اسوه بودنِ امامى كه خودش پاك و كامل و معصوم و انسان ساخته شده بر فراز اسلام است و حتى حكومتش عالی ترين درجۀ تحقق حكومت است، يعنى حكومتى كه موانع را از سر راه برداشته است البته نه برداشتن يك روزه، بلكه برداشتنى كه نظير به جوش آمدن آب است و پس از مدتى گرم كردن آب يعنى در نقطۀ قَلَيان ایجاد می شود نقطۀ قَلَيان همۀ كارهایی است كه مسلمانها در طول تاريخ خواهند كرد. به همين دليل، حركت همۀ ما می تواند جزو عوامل تعجيل و تسريع در آن نقطۀ قليان باشد، ان شاءالله. بر همگان اين روز و اين ايمان و اين اميد و اين انتظار مبارك باد! منبع : ، کتاب حزب جمهوري اسلامي گفتارها، گفتگوها، نوشتارها صفحات 225 و 226 @shahiddoctorbeheshti
🏢دانشکده حقوق و معاونت فرهنگی دانشگاه قم برگزار می کند: 🔷️ همایش اخلاق حقوقی 📧ارسال مقالات از طریق پست الکترونیکی: legalethics@qom.ac.ir ❓اطلاعات بیشتر در: qom.ac.ir/legalethics eitaa.com/legalethics 📌مهلت ارسال مقالات: ۷ خرداد ۱۴۰۱ 📌تاریخ برگزاری همایش: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
هدایت شده از اســــاس
📍 مبنای حقوقی تعیین قائم مقام به عنوان رهبر آینده 🔰اصل ۵ قانون اساسی پیش از بازنگری راه انتخاب مستقیم رهبر بدست مردم را بازگذاشته بود. جو سیاسی جامعه نیز در اوایل انقلاب با وجود مجلس خبرگان رهبری به انتخاب رهبر به شکل مستقیم متمایل بود و ندای حمایت از برخی چهره ها در راهپیمایی ها شنیده می شد. 🔰برخی اعضای مجلس خبرگان از بیم غوغاسالاری و ساختارشکنی و چنددستگی در جامعه در ۲۴ و ۲۶ تیرماه ۱۳۶۴ دو «طرح شناسایی رهبر آینده »و «طرح تعیین مصداق رهبری» را تقدیم مجلس خبرگان کردند که در آن نام آیت‌الله منتظری به‌عنوان مصداق ذیل اصل ۱۰۷ قانون اساسی (مصوب ۵۸) و به عنوان قائم مقام ذکر شده بود. 🔰اگر چه تعیین قائم مقام نتیجه شرایط خاص سیاسی آن زمان بود، اعضای موافق با طرح با استدلالهای حقوقی از آن دفاع می کردند. 🔰با رجوع به مشروح مذاکرات مجلس خبرگان این نتیجه حاصل می‌شود که تعیین مصداق و معرفی شخصی به عنوان قائم مقام برای شناسایی رهبر آینده، مقدمات عقلیه بوده و مسئله‌ای است که نیاز به وجوب ندارد. درواقع عقل، حکم می‌کند در هر امری مقدماتی باید فراهم شود و واجب است که فراهم شود.{۱} 🔰عقیده خبرگان این بود که شناسایی رهبر آینده نه‌تنها خلاف قانون اساسی نیست، بلکه اتفاقاً باید بر اساس اصل ۱۰۷، خبرگان بدین کار اقدام نماید؛ چون مشروعیت نظام، به رهبری است و نمی‌شود که در برهه‌ای از زمان، یعنی در فاصله فقدان رهبر تا تعیین رهبر جدید، تشکیلات نظام، فاقد جهات مشروعیت باشد. {۲} 🔰مبنای دیگری که در خصوص طرح ابراز شد این بود که این طرح نه تنها خلاف قانون اساسی نبوده بلکه کار واجب و مقدمه عقلی و تصمیمی برای ایجاد آمادگی انجام وظیفه برای شناسایی و معرفی رهبر آینده است.{۳} 🔰 به این ترتیب در مجلس خبرگان پذیرفته شد که مبنای تعیین مصداق و قائم مقام مقدمه عقلی و یک تصمیم برای انجام وظیفه خبرگان است و این گونه استدلال شد که این تعیین مصداق، آمادگی خبرگان است که در روز نیاز، تصمیم خود را به مردم اعلام کنند.{۴} 🔰نکته مهم در استدلالات اعضای موافق با طرح آن است که اگرچه عمل خبرگان در تعیین قائم مقام قانوناً برای مردم الزام آور نیست اما برای خبرگان یک کار واجب و مقدمه عقلی است برای وظیفه ای که بر عهده دارند. 🔰چالش های بسیاری که نظام سیاسی با تعیین قائم مقام و سپس عزل ایشان از این جایگاه، روبه رو گردید سبب شد که این رویه برای همیشه کنار گذاشته شود. 🔰در حال حاضر کمیسیون اصول ۱۰۷ و ۱۰۹ قانون اساسی مستقر در مجلس خبرگان به منظور آمادگی خبرگان برای اجرای اصول مذکور و شناخت حدود و شرایط رهبری وظیفه دارد همه موارد مربوط به شرایط و صفات رهبر و تمام کسانی که در مظان رهبری قرار دارند را برای بررسی مجلس خبرگان ارائه دهد. به این شکل هم خبرگان مقدمه واجب را انجام می دهند و هم جامعه از چالش طرح نام اشخاص پیش از موقع لازم در امان می ماند. ۱. آقای مشکینی.مشروح مذاکرات مجلس خبرگان، دوره اول، اجلاسیه سوم همان، ص ۲۴۵. ۲. آقای سید جعفر کریمی. همان، ص ۲۴۰ ۳. آیت‌الله خامنه‌ای. همان، ص ۲۵۴. ۴. آقای موسوی اردبیلی. همان، ص۲۳۳. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 @asaas_discourse 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 http://twitter.com/Asaas_discourse http://Instagram.com/asaas_discourse1 http://Telegram.me/Asaas_discourse http://Eitaa.com/Asaas_discourse
هدایت شده از دکتر حامد نیکونهاد
13.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در دو دقیقه به عنوان یک دانش آموخته و معلم حقوق سعی می کنم به‌اختصار و به زبان ساده، آحاد جامعه را با مهمترین محتویات قانون اساسی آشنا کنم. قانون اساسی، قانونی زیربنایی، مادر و الهام بخش است آشنایی توده مردم با این قانون بنیادین و بی بدیل و سرنوشت ساز، ضروری است. قانون اساسی چارچوب حکمرانی و قالب تعیین سرنوشت اجتماعی را مشخص می‌کند و حقوق و تکالیف متقابل مردم و دولتمردان را تعریف و ترسیم. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، خروجی یک انقلاب مردمی با ماهیت اسلامی است توده و اقشار گوناگون مردم در فرایند تهیه قانون اساسی از طریق انواع اظهارنظرها و نوشته‌ها و اجتماعات و غیر این‌ها ناظر به پیش‌نویس منتشرشده قانون اساسی، مشارکت مستقیم و موثر داشتند. انتخاب مستقیم نمایندگان مجلس تدوین‌کننده‌ی قانون اساسی (که به مجلس خبرگان قانون اساسی معروف شد) از سوی مردم طی انتخاباتی آزاد و فراگیر و نهایتاً رأی بیش از 99 درصدی مردم به متن نهایی قانون اساسی در رفراندوم آذرماه 1358، پیدایش مردم‌ساخته و مردم‌خاسته و مردم‌خواسته نظام جدید سیاسی اجتماعی را آشکار ساخت. ۱/۱/۱۴۰۱ @drhamednikoonahad
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
17.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چیست؟ از بیانات دو هفته پیش از برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی در فروردین ۱۳۵۸ @shahiddoctorbeheshti
دانشکده حقوق و معاونت فرهنگی دانشگاه قم برگزار می کند: همایش اخلاق حقوقی ارسال مقالات از طریق legalethics@qom.ac.ir اطلاعات بیشتر در qom.ac.ir/legalethics eitaa.com/legalethics
هدایت شده از اســــاس
🔸آموزه‌های حقوق عمومی در آیینه نهج‌البلاغه 🔸 ترک امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، آغاز انحطاط جامعه چنانچه در احادیث متعددی اشاره شده، انجام فریضه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، ضامن اجرای دیگر فرایض و نیز تضمین کننده قوام و بقای جامعهٔ سالم است. انجام این فریضه راه رسیدن جامعه به رشد و تکامل را هموار و جامعه را از بسیاری از خطاها و خطرات مصون نگه می‌دارد. ترک این واجب به هر دلیلی که باشد، آغاز انحطاط جامعه خواهد بود. حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام در خطبه 233 می‌فرمایند «وَ اعْلَمُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ أَنَّكُمْ فِي زَمَانٍ الْقَائِلُ فِيهِ بِالْحَقِّ قَلِيلٌ وَ اللِّسَانُ عَنِ الصِّدْقِ كَلِيلٌ وَ اللَّازِمُ لِلْحَقِّ ذَلِيلٌ؛ أَهْلُهُ مُعْتَكِفُونَ عَلَى الْعِصْيَانِ، مُصْطَلِحُونَ عَلَى الْإِدْهَانِ؛ فَتَاهُمْ عَارِمٌ، وَ شَائِبُهُمْ آثِمٌ، وَ عَالِمُهُمْ مُنَافِقٌ، وَ قَارِنُهُمْ مُمَاذِقٌ؛ لَا يُعَظِّمُ صَغِيرُهُمْ كَبِيرَهُمْ، وَ لَا يَعُولُ غَنِيُّهُمْ فَقِيرَهُم؛ خدا شما را رحمت کند، بدانید که شما در زمانى هستيد كه حقگويان در آن اندك‌اند و زبانها در گفتن راست ناتوان و جويندگان حق، بی‌مقدارند. مردم اين زمان به نافرمانى از خدا کمر بسته‌اند و اهل سازش و مماشات در كارهاى خلاف‌اند؛ جوانانشان بدخويند و پيرانشان گنهكارند و عالمانشان منافق‌اند و قاريانشان سودجوى و چاپلوس‌اند. خُردان بزرگان را ارج نمى‌نهند و توانگران بينوايان را يارى نمى‌رسانند». از دیدگاه امیرالمؤمنین علیه‌السلام، زمانی که حق‌گویان خاموش باشند و کذب و دروغ جایگزین حق شود یا به عبارتی فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر فراموش شود، جامعه رو به انحطاط و انحراف خواهد رفت که نمونه‌های آن را امام علیه‌السلام در این خطبه بیان نموده‌اند. منبع: پیام امیرالمومنین علیه‌السلام، جلد هشتم، صص ۵۳۵_۵۳۱ ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
معنای یک سال در آن قسمت اصلى مطلب اين است كـه اين شب، شب پربركتى است؛ شب پرارزشـى اسـت؛ شـب فرو آمدن قرآن بر پيغمبر است؛ شبى است كه فرشـتگان بـه همراه روح الامين بر پيغمبر آمدنده‌اند شب سـلامت اسـت؛ شب رسيدن به سلامت؛ اين در حد . شـب دعاسـت، شبى است كه خـوب اسـت هـر كسـى دربـاره خـودش و ديگران دعا كند؛ شب را به زنـده نگـه دارد و كند؛ اين در حدود رواياتى كه از پيغمبر نقل شده است. بسيارى از روايات ائمه هم مؤيد همين است. دعاهاى زيادى هم در اين زمينه هست. بعد قدرى كه پايينتر مى‌آييم مى‌رسيم به آنچه به تعيين يك سال مربـوط اسـت. مطلب تا اين جمله آخر روشن است، اما درباره جمله آخـر بايد عرض كنم كه هيچ عالم شيعى و غيرشيعى نگفته است كه بعد از شب قدر ديگر انسان دعا نكند. پس اينكه امشـب شب تعيين مقدرات يك سـاله اسـت بايـد معنـى و مفهـوم ديگرى داشته باشد كه با استحباب و تأكيد به دعا در شبها و روزها و هر ساعتى از ساعتهاى سال كاملاً سازگار باشد. آن و تعبيـرى كه مـا مى‌توانيم بـراى ايـن مطلـب بكنـيم اين است كه آدمى در دوره زندگى يكساله‌اش خوب اسـت يك شب، دو شب، سه شب را به جنبه‌هاى معنوى خـودش و به رسيدگى به خـودش اختصـاص بدهـد. نـه تنهـا يـك مؤسسه اقتصادى در روزهاى آخر سال يا اول سال نـو بايـد كارهاى جارى‌اش را كم بكند و بـه سـال بپـردازد، بلكه يك انسان هم خوب است در دو ـ سه شب يا در دو ـ سه روز از يك سال، كارهاى عادى را كم بكند و به حساب خودش بپردازد. ببيند در گذشته چه كـرده و در آينـده چـه مى‌خواهد بكند. به راستى بسيار بجاست كه هر انسانى چنين يك يا دو يا سه روز و يا چند روزى در زنـدگى‌اش داشـته باشد. شكى نيست كه وقتى انسان قرار گذاشت در يك، دو، سه، چهار روز و شب از سال بيشتر به خودش برسـد، ايـن رسيدگى در تعيين مقدرات او، لااقل تا يك سال ديگر، تأثير فراوان دارد. اگر من امشب، ديشب، فردا شب، چنـد شـب، چند روز، مدتى را اختصاص دادم به اينكه به خودم برسم و ببينم در گذشته چه راهى را رفته‌ام، چه گناهى كـرده‌ام، چـه كار خيرى كـرده‌ام و بعد، از گناهى كه كرده‌ام از خدا طلـب مغفرت و كنم، توبه كـنم، برگـردم و خـواه نـاخواه تصميم بگيرم نسبت به سال آينده و نسبت به آينـده‌ام بهتـر بشوم و ديگر اين گناهها را مرتكب نشوم و آنهـا را تكــرار نكنم و به درگاه خدا كنم و از خـدا مـدد بخـواهم و توفيق بخواهم... اگر هيچ كس هيچ مطلبى هم نگفته بـود و ما خودمان حساب مى‌كرديم مىگفتيم بلـه، ايـن دو ــ سه شب در تعيين و روش و رفتار و مقـدرات يك ساله من تـأثير بسـزايى خواهـد داشـت. چـون آثـار روحى اين بررسى و اين مطالعه، اين توجه، اين ، اين دعاى به درگاه خدا بدون شك تا سـال آينـده‌اى كـه باز چنين محاسبه‌اى تكرار خواهد شـد، در روح مـن بـه طور خودآگاه و به طور ناخودآگاه آثار ارزنده‌اى خواهـد داشت. اين آن مفهوم معقول دلچسبى است كه من بـراى شب قدر براى خودم دارم؛ حالا آيا برادران و خواهران ما هم اين مفهوم را مى‌پذيرند و مى‌پسـندند يـا نـه، نمى‌دانم. ✔️کتاب صص ۱۸-۲۰ @shahiddoctorbeheshti