هدایت شده از از بهشتی برای امروز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#جمهوری_اسلامی چیست؟
از بیانات #شهیدبهشتی دو هفته پیش از برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی در فروردین ۱۳۵۸
@shahiddoctorbeheshti
AUD-20220401-WA0032.m4a
21.47M
🔺صوت پانزدهمین نشست زنده #اساس /بخش اول
با موضوع:
جمهوری اسلامی؛ گامهای طی نشده برای اداره مردممدار کشور
با حضور
🔹 دکتر علی بهادری جهرمی
(عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس)
🔹دکتر حامد نیکونهاد
(عضو هیات علمی دانشگاه قم)
💠 برای مشاهده فایل تصویری به صفحه اینستاگرام اساس مراجعه بفرمایید.💠
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
AUD-20220401-WA0031.m4a
4.11M
🔺صوت پانزدهمین نشست زنده #اساس /بخش دوم
با موضوع:
جمهوری اسلامی؛ گامهای طی نشده برای اداره مردممدار کشور
با حضور
🔹 دکتر علی بهادری جهرمی
(عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس)
🔹دکتر حامد نیکونهاد
(عضو هیات علمی دانشگاه قم)
💠 برای مشاهده فایل تصویری به صفحه اینستاگرام اساس مراجعه بفرمایید.💠
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
12 فروردین 1358، آغاز نظامسازی اسلامی
دگرگونی اساسی در نظامسیاسی، مقدمه پایهگذاری تمدن نوین اسلامی
امام خمینی ره در گفتگوی تلویزیونی لوکزامبورگ در آبان 1357 «جمهوری اسلامی» را بهعنوان هدف و تحصیل استقلال و آزادی را برنامه انقلاب معرفی نمودند (1). بعد از این معرفی، شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» به مطالبه عمومی در راهپیمایی منتهی به پیروزی انقلاب تبدیل گشت.
امام ره نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در خصوص رفراندوم جمهوری اسلامی برای تأسیس نظام سیاسی جدید، ضمن دعوت مردم به رأی به جمهوری اسلامی، تاکید داشتند که رأی به جمهوری اسلامی، رأی به حکومت اسلام است (2).
دولت موقت به نخستوزیری مهندس بازرگان که در بهمنماه 1357 طی حکمی از سوی امام ره منصوب شد، وظیفه داشت در مورد «اداره امور مملکت و خصوصاً انجام رفراندوم و رجوع به آرای عمومی ملت درباره تغییر نظام سیاسی کشور به جمهوری اسلامی»، «تشکیل مجلس مؤسسان از منتخبین مردم جهت تصویب قانون اساسی نظام جدید» و «انتخاب مجلس نمایندگان ملت بر طبق قانون اساسی جدید» اقدام نماید (3).
بعد از گسترش شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» و تصریح امام ره به جمهوری اسلامی، اولین مخالفتها با رفراندوم «جمهوری اسلامی» از سوی اعضای دولت موقت آغاز شد. دولت موقت که انجام رفراندوم و رجوع به آرای عمومی ملت درباره تغییر نظام سیاسی کشور به جمهوری اسلامی اولین وظیفه این دولت بود، ضمن موضعگیری علیه جمهوری اسلامی، حکومتهای دیگری غیر از جمهوری اسلامی را پیشنهاد دادند.
مهندس بازرگان بهعنوان نخستوزیر دولت موقت در مصاحبهای بیان کرده بود که صفت «دموکراتیک» به «جمهوری اسلامی» اضافه شود. وزیر کشور دولت موقت، علیاصغر حاج سید جوادی، که خود متولی برگزاری انتخابات بود، یکقدم جلوتر از مهندس بازرگان، بهکلی کلمه اسلام را حذف کرد (5).
از آغاز نهضت در سال 1341، ملت به رهبری امام خمینی ره ضرورت پیگیری خط نهضت اصیل مکتبی و اصیل را دریافته بود (قسمتی از مقدمه قانون اساسی). در هنگامه پیروزی انقلاب اسلامی پر واضح بود که دگرگونی اساسی در نظام سیاسی اتفاق میافتد که مقدمه پایهگذاری یک تمدن نوین اسلامی است. آنچه در روند نهضت و پیروزی انقلاب مدنظر امام و امت ایران بود، نه یک جابجایی و تغییر سطحی در نوع حکمرانی یا حتی در عنوان نظام سیاسی بلکه ایجاد یک حکومت اسلامی بود که ارکان آن برمبنای اسلام و نیز کارکردی اسلامی داشته باشد.
درواقع نهضت از روزی اوج گرفت که مردم در شعارهایشان استقرار «جمهوری اسلامی» را مطرح کردند. چراکه مبارزه ملت ایران، قیام برعلیه استیلای سیاسی و استعمار اقتصادی نبود بلکه قیام علیه فرهنگها و ایدوئولوژیهای غربی تحت عناوین فریبنده آزادی، دموکراسی، سوسیالیسم، تمدن و مانند اینها بود. شهید مرتضی مطهری در مخالفت با اضافهکردن صفت «دموکراتیک» به جمهوری اسلامی، آن را «حشو و زاید» تلقی کرده است. دلیل حشو و زاید دانستن این واژه و نیز تاکید امام ره بر حذف آن، رد تقلید کورکورانه از معیارهای غربی است. چراکه چشم دوختن به غرب و دنبالهروی از آن، نهتنها کمکی به ملت ایران نمیکند بلکه به تضعیف روحیه و شکست ملت منجر خواهد شد. از نظر امام ره بهکار بردن کلمه «دموکراتیک» نوعی خیانت به روحیه مستقل ملت ایران است؛ چراکه گوهر آزادی در بطن اسلام وجود دارد (5).
رفراندوم 10 و 11 فروردین 1358 دارای ماهیت ویژهای است که تا قبل از آن در هیچ انقلابی نظیر نداشته و این امر از خصایص انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی است. به طور معمول در نظامهای سیاسی جهان، نوع نظام سیاسی در کنار سایر اصول قانون اساسی، تدوین و به همهپرسی گذاشته میشود. اما در جریان انقلاب اسلامی ایران نظر به اهمیت و تأثیر فوقالعاده نوع نظام سیاسی در سرنوشت کشور، در دو مرحله جداگانه، تعیین ماهیت نظام سیاسی به رأی عمومی سپرده شده است؛ یکبار بهصورت مستقل در فروردین 1358 و بار دیگر در ضمن اصل 1 در آذر همان سال. همچنان که آثار حقوقی چنین رفراندومی بهخصوص در اصول کلی و اصل 177 قانون اساسی بهوضوح نمایان است. میتوان گفت تغییر نظام سیاسی به جمهوری اسلامی و برگزاری رفراندوم دراینخصوص اولین گام در مسیر نظامسازی اسلامی بود.
✍🏼 شبنم اورنگی؛ دانشآموخته کارشناسیارشد حقوقعمومی دانشگاه قم
منابع:
1. صحیفه امام خمینی، جلد چهارم، ص 263.
2. صحیفه امام خمینی، جلد ششم، ص 353.
3. صحیفه امام خمینی، جلد ششم، ص 54.
4. تاریخ انقلاب اسلامی، مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، جلد اول، ص 52.
5. مرتضی مطهری، پیرامون انقلاب اسلامی، ص 104.
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
🔸آموزههای حقوق عمومی در آیینه نهجالبلاغه 🔸
شأن نزول و رسالت محوری حکومت اسلامی
امام علی علیهالسلام، قرار گرفتن خود در جایگاه زمامداری جامعه اسلامی را نه برای به دست آوردن قدرت و ثروت، بلکه برای اصلاحگری در زمین، بازگرداندن نشانههای دینی و برپا نمودن قوانین و مقررات متروک و برزمینمانده اعلام کردند.
«اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنِ الَّذِي كَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِي سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاسَ شَيْءٍ مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ وَ لَكِنْ لِنَرِدَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِي بِلَادِكَ فَيَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ وَ تُقَامَ الْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِك» خطبه 131 نهجالبلاغه
در این فرهنگ سیاسی اگر نتوان به کمک ابزار حکومت، حقی را برپا نمود و باطلی را برچید، چنین حکومت و نظامی ارزشی کمتر از کفش پاره پینهزده دارد. (خطبه 33 نهجالبلاغه)
ایشان در جایی دیگر در پاسخ به اعتراض طلحه و زبیر فرمودند: «روزى كه خلافت به من رسيد در قرآن نظر افكندم، هر دستورى كه داده، و هر فرمانى كه فرموده پيروى كردم، به راه و رسم پيامبر اقتدا كردم».
فَلَمَّا أَفْضَتْ إِلَيَّ نَظَرْتُ إِلَى كِتَابِ اللَّهِ وَ مَا وَضَعَ لَنَا وَ أَمَرَنَا بِالْحُكْمِ بِهِ فَاتَّبَعْتُهُ وَ مَا اسْتَنَّ النَّبِيُّ ص فَاقْتَدَيْتُه (خطبه 205).
از این بیان به خوبی رئوس و سرمشق فعالیتهای زمامداری اسلامی هویدا است. نظام زمامداری اسلامی و در رأس آن امام جامعه مکلف به اجرای دستورات قرآن و عمل بر اساس سنت پیامبر است.
#آموزه_های_نهج_البلاغه
#آموزه_های_علوی
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
هدایت شده از دکتر حامد نیکونهاد
✍️✍️ تسهیل روزهداری و نیکحکمرانی
۱. آهنگ حکمرانی اسلامی، آهنگ تربیت و تعالی است و به فرموده نبی اکرم صلوات الله علیه و آله، زمامداران موظفند همچون پدران مهربان (کالوالد الرحیم) نسبت به مردم (عیال الله) رفتار کنند.
۲. شاید وظیفهای مهمتر از زمینهسازی برای #دینمداری حداکثری بر عهده نظام حکمرانی اسلامی متصور نباشد.
(الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ)
۳. روزهداری از فرایض قطعی و پل تعالی انسانی و ماه مبارک رمضان، فصل خودسازی معنوی است
(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ)
۴. تسهیل زیست مسلمانی و تدارک بسترهای لازم در یک جامعه اسلامی برای هرچه بهتر ایفا کردن تکالیف انسانساز اسلامی، برای حکومتی که دین مبین اسلام در آن رسمیت دارد، نیاز به استدلال ندارد.
۵. توجه مضاعف و پدرانه به نوجوانانی که غیرتمندانه #روزهداری را بر #روزهخواری ترجیح دادهاند به ویژه آنها که به تازگی مشرف به سن تکلیف شده اند(روزه اولی ها)، لازمه نیکو حکمرانی (حسن الولایه) است.
۶. #قانون_اساسی جمهوری اسلامی ایران رسمیت دین اسلام را ابدی اعلام کرده(اصل۱۲) و نخستین تکلیف دولت جمهوری اسلامی را «ايجاد محيط مساعد براي رشد فضايل اخلاقي براساس ايمان و تقوا و مبارزه با كليه مظاهر فساد و تباهي.» مقرر کرده است.(بند ۱ اصل ۳) و قوه مجریه هم باید راهگشای ایجاد جامعه اسلامی باشد.(مقدمه قانون اساسی)
ظرفیت پرمغز اصل ۴۳ قانون اساسی(بند۲)، ضرورت تغییر ساعات کار برای خودسازی معنوی را به خوبی پیشبینی کرده است.
۷. اینک که به برکت فروکش کردن ترکتازی ویروس منحوس، مجال بازگشایی مدارس فراهم شده است و بهار طبیعت با بهار قرآن مقارن گردیده است، تبدیل فرصت دینمداری به تهدید دین گریزی، نهایت کج سلیقگی و بیتدبیری است.
۸. اندکی دیرتر آغاز کردن کلاسهای درس، هم رغبت تحصیل را افزایش میدهد و هم انگیزه زیست دینمدارانه را در آیندهسازان جامعه اسلامی چندچندان میکند.
@drhamednikoonahad
هدایت شده از اســــاس
📝«اساس» نظام در پرتو نظریه شهید سید محمد باقر صدر
🔺با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نخستین و مهمترین گام در راستای استقرار حقوقی نظام سیاسی جدید، تئوریزهسازی نظام جدید و در پی آن تدوین قانون اساسی بر اساس آرمانهای انقلاب اسلامی بود. در این راستا و همزمان با جریانِ به ثمر نشستن حرکت انقلابی مردم و امام امت، گروهی از علمای اسلامی لبنان، طی نامهای به «سید محمدباقر صدر» از ایشان درخواست کردند تا تحلیلی در خصوص مختصات «جمهوری اسلامی» و پیشنویس قانون اساسی ارائه دهند.
🔺طرح پیشنهادی ایشان با عنوان «لمحة فقهية تمهيدية عن مشروع دستور الجمهورية الإسلامية» که پیش از از پیروزی انقلاب اسلامی ارائه شد، با تحلیل ارکان نظام سیاسی جدید، در کمال این نظام تاثیر قابل توجهی داشت به طوری که بسیاری از ایدههای ایشان در خصوص ساختار اسلامی دولت در قانون اساسی انعکاس یافت.
🔺ایشان در این رساله به تبیین مواضع خود در خصوص «حکومت از منظر اسلام» میپردازد. بر اساس اندیشههای شهید صدر، حکومت، پدیدهای اجتماعی و اصیل است که ابتدا توسط پیامبران و رسالتهای آسمانی به منصه ظهور رسید.
🔺علیرغم آنکه زمام حکومت پس از رحلت خاتم پیامبران(ص) در بسیاری اوقات به دست رهبرانی افتاد که اهداف راستین آن را پاسداری نکردند، اما امامت به مثابه ادامه معنوی و ایدئولوژیک نبوت، پیوسته نقش خود را در تصحیح مسیر حکومت ایفا کرد.
🔺همانگونه که امامت، تداومبخش نقش نبوت است، در عصر غیبت، مرجعیت نیز استمرار امامت به شمار میرود. ملت مسلمان ایران به عنوان جزئی از امت اسلامی، بنیان مستحکمی را به برکت رهبری حکیمانه مرجعیت (که در زعامت امام خمینی(ره) تبلور یافت) و طی مبارزهای جانانه با طاغوت ایجاد میکند.
🔺شهید صدر در این رساله ارزشمند که در آن روحیات ملت ایران در پرتو تعالیم اسلام لحاظ شده، اسلام را شریعتی میداند که باید مبنای زندگی بشر باشد. خداوند دارای ولایت استقلالی و منشا تمامی قواست و روشی که قوا در پیش میگیرند، بر اساس شریعت اسلامی تعیین میشود.
🔺 انسان آزاد است و هیچ انسان و مجموعهای بشری، حق سیادت بر انسان ندارد. بدین سان بر انواع مختلف استبداد مهر پایان زده میشود.
🔺شریعت، منبع قانونگذاری است. احکام ثابت شریعت که از نظر فقهی واضحاند، تا آنجا که به زندگی اجتماعی مربوطند -صرف نظر از اینکه در قانون اساسی آمدهاند یا نه- جزء ثابت قانون اساسیاند. هر مسألهای که در مورد آن بیش از یک نظر فقهی وجود دارد از جمله مسائلی است که از نظر قانون اساسی دارای جایگزینهای اجتهادی متعدد است و در این صورت، انتخاب گزینه معین با قوه مقننهای است که امت بر مبنای مصالح عمومی عهدهدار آن است.
🔺در مواردی که نظر قطعی (وجوب یا حرمت) از جانب شریعت وارد نشده، قوه مقننه وظیفه دارد قوانین را بر اساس مصلحت عمومی و به شرط عدم مغایرت با قانون اساسی وضع کند.
🔺شهید صدر تاکید میکند که تصمیمات قوای مقننه و مجریه با تکیه بر امت است. مردم با شیوهای که قانون اساسی معین میکند صاحبان حق در اقدامات این دو قوه هستند و این حق، خلافتی است که از منبع قدرت حقیقی(خداوند) برگرفته شده و بدینسان، امت به عنوان خلیفهالله، به اوج احساس مسئولیت میرسد. ملت حق حاکمیت الهی را بدین شکل اعمال میکند:
🔹-پس از آنکه مرجعیت، افرادی را به نامزدی ریاست قوه مجریه برگزید، حق انتخاب رئیسجمهور با مردم است.
🔹- امت مستقیما اعضای شورای اهل حل و عقد را به منظور تایید اعضای هیات دولت، تعیین یکی از آرای اجتهادی مطرحشده، وضع قوانین در منطقه الفراغ، نظارت بر روند تطبیق قانون اساسی و مراقبت نسبت به عملکرد قوه مجریه، انتخاب میکند.
🔺از منظر شهید صدر، مرجعیت، تبیینکننده قانونی اسلام و نائب عام امام معصوم به شمار میرود. این مقام باید دارای ویژگیهای مرجع دینی از قبیل اجتهاد مطلق و عدالت باشد، به حکومت اسلامی و ضرورت پشتیبانی از آن ایمان داشتهباشد و دارای «مرجعیت بالفعل» در میان مردم باشد. او بالاترین مقام حکومت و فرمانده کل قواست، افرادی را برای ریاستجمهوری نامزد میکند، انطباق قانون اساسی با شریعت را میسنجد، در خصوص انطباق قوانینِ حوزه منطقه الفراغ با قانون اساسی تصمیمگیری نهایی میکند و دیوان عالی و قضایی را برای رسیدگی به پروندههای شاکیان تشکیل میدهد.
🔺مطالعه پیشنویس پیشنهادی شهید صدر نشانگر تاثیر ژرف اندیشههای ایشان بر قانون اساسی ج.ا.ا است. نظریه مرجعیت شهید صدر و ولایت فقیه امام(ره) یک مسیر را طی میکنند که در اصل پنجم هویداست. نقش برجسته این شهید بزرگوار در طراحی نظام سیاسی ایران از نکات مغفولی است که شایسته توجهِ بیش از پیش است.
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
@asaas_discourse
♨️ #اطلاعیه ♨️
مجموعه علمی اساس بنا دارد در راستای تحقق گفتمان سازی حقوق عمومی بومی، بایستههای حقوق عمومی را از مجموعه گرانسنگ نهجالبلاغه استخراج نماید.
از همین رو مطالب مربوط را تحت عنوان «آموزههای حقوق عمومی در آینه نهجالبلاغه» منتشر مینماید.
علاقمندان نیز میتوانند دیدگاههای امیرالمومنین در ارتباط با حقوق عمومی را به @asaas_mokhatab ارسال نمایند. موارد ارسالی پس از داوری در مجموعه علمی اساس منتشر خواهند شد.
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
آغازی بر یک پایان
انقلاب اسلامی؛ سرآعاز تمدن نوین اسلامی و تقابل آن با تمدن غرب مدرن، با توجه به آثار سید شهیدان اهل قلم
به مناسبت سالروز شهادت شهید آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی
شاید اکثریت، سید مرتضی آوینی را با سلسله مستند های روایت فتح و نریشن های جذابش بشناسند و یا نهایتا او را یک مستند ساز جنگی بدانند که در حال انجام مسئولیتش با یک اتفاق به فیض شهادت نائل آمد. اما اگر تاملی کنیم به لقبی که رهبری معظم انقلاب به ایشان دادند (سید شهیدان اهل قلم) متوجه یک خصلت بسیار مهم دیگر شهید بزرگوار میشویم و آن هم اهل قلم بودن است.
همین گذاره باعث میشود که وقتی به آثار قلمی و مکتوب سید مرتضی آوینی رجوع کنیم، مسئله انقلاب اسلامی و مواجهه آن با تمدن غرب را به عنوان مسئله اساسی شهید بیابیم.
شهید آوینی در مقاله "در برابر فرهنگ واحد جهانی" ، جهان امروز را کشوری واحد و با حکومتی واحد میپندارد که در کف نظام استکباری آمریکاست. علیرغم آنکه در نقشه های جغرافیایی بیشتر از همه ادوار تاریخ مرزبندی وجود دارد. علت این مسئله را نیز تکنولوژی مدرن می دانند که زمینهای را فراهم کرده است تا جهان بتواند مجموعهای هماهنگ و با یک فرهنگ واحد باشد و اصطلاح "دهکده جهانی" را نیز موید همین مطلب ذکر می¬کنند.
تکنولوژی مدرن نیز همه نیازهای بشر را در جنبه مادی و حیوانی خلاصه کرده و با ارضای گسترده آن، انسان را به غفلت و هبوط از آسمان معنوی واداشته است که طریقی¬ست کاملا مخالف با فطرتالهی انسان. از نگاه شهید آوینی نیز تقابل انقلابی که مبتنی بر اسلام است با تمدن غربی دقیقاً همین جاست چرا که دین اسلام نیز کافةالناس آمده است(آیه ۲۸ سوره سبا) یعنی قرار است همه بشریت فرهنگ واحدی را قبول کنند اما این فرهنگ باید دین حنیف و فطرتالله باشد نه طریقی مخالف با آن.
با بیان این مقدمه، نتیجهای که شهید آوینی می گیرند آن است که آنچه در جهان امروز بیش از همه برای بشر ضرورت دارد دستیابی به "منطقه آزاد" از سلطه جهانی استکبار است. شهید مفهوم منطقه آزاد را مساوی با کشور مستقل یا مجموعه ای از کشورهای مستقل می¬داند. با این حال منظور شهید از استقلال این نیست که ما باید وسایل ارتباط جمعی یا قالب های هنری نو مثل سینما یا حتی رمان را یکسره کنار بگذاریم چرا که اکنون در سراسر این کره خاکی خلوت کدهای را نمی توان یافت که از سیطره فرهنگی غرب آزاد باشد، بلکه استقلال به آن معناست که باید جسم تکنولوژی و هنر مدرن را در روح اعتقادات و فرهنگ خویش مستحیل کنیم و البته این استحاله منوط به معرفتی کافی و وافی است که چراغ راه در طی این طریق باشد.
از طرف دیگر نیز شهید آوینی بیان میکنند غرب و شرق سیاسی هر دو از مظاهر تاریخی اومانیسم بودند و اکنون دوران اومانیسم به سر رسیده است و با انقلاب ایران که مبتنی بر اسلام است و نه رنسانس، انسان با "توبه" از نفس خویش روی گردانده و به عالم معنا توجه یافته است که این نویدِ آغازِ عصر دیگری است.
✍🏼 حمیدرضا علیایی، دانشجوی کارشناسی رشته حقوق، دانشگاه قم
منابع:
کتاب آغازی بر یک پایان، مقالاتِ:
1در برابر فرهنگ واحد جهانی
2 پروسترویکای اسلامی وجود ندارد
3 دولت پایدار حق فرا می رسد
4 آغازی بر یک پایان
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
بنیاد مسکن.pdf
764.4K
بنیـاد مسکـن انقـلاب اسـلامی
از شعـــار تا عمـل
یادداشتی بمناسبت بیست و یکم فروردین ماه و فرمان امام خمینی (ره) درخصوص تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
✍🏼 علی جعفری، دانش آموخته حقوق عمومی دانشگاه قم
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
🔸آموزههای حقوق عمومی در آیینه نهجالبلاغه 🔸
ترک امربهمعروف و نهیازمنکر، آغاز انحطاط جامعه
چنانچه در احادیث متعددی اشاره شده، انجام فریضه امربهمعروف و نهیازمنکر، ضامن اجرای دیگر فرایض و نیز تضمین کننده قوام و بقای جامعهٔ سالم است. انجام این فریضه راه رسیدن جامعه به رشد و تکامل را هموار و جامعه را از بسیاری از خطاها و خطرات مصون نگه میدارد. ترک این واجب به هر دلیلی که باشد، آغاز انحطاط جامعه خواهد بود.
حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام در خطبه 233 میفرمایند «وَ اعْلَمُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ أَنَّكُمْ فِي زَمَانٍ الْقَائِلُ فِيهِ بِالْحَقِّ قَلِيلٌ وَ اللِّسَانُ عَنِ الصِّدْقِ كَلِيلٌ وَ اللَّازِمُ لِلْحَقِّ ذَلِيلٌ؛ أَهْلُهُ مُعْتَكِفُونَ عَلَى الْعِصْيَانِ، مُصْطَلِحُونَ عَلَى الْإِدْهَانِ؛ فَتَاهُمْ عَارِمٌ، وَ شَائِبُهُمْ آثِمٌ، وَ عَالِمُهُمْ مُنَافِقٌ، وَ قَارِنُهُمْ مُمَاذِقٌ؛ لَا يُعَظِّمُ صَغِيرُهُمْ كَبِيرَهُمْ، وَ لَا يَعُولُ غَنِيُّهُمْ فَقِيرَهُم؛ خدا شما را رحمت کند، بدانید که شما در زمانى هستيد كه حقگويان در آن اندكاند و زبانها در گفتن راست ناتوان و جويندگان حق، بیمقدارند. مردم اين زمان به نافرمانى از خدا کمر بستهاند و اهل سازش و مماشات در كارهاى خلافاند؛ جوانانشان بدخويند و پيرانشان گنهكارند و عالمانشان منافقاند و قاريانشان سودجوى و چاپلوساند. خُردان بزرگان را ارج نمىنهند و توانگران بينوايان را يارى نمىرسانند».
از دیدگاه امیرالمؤمنین علیهالسلام، زمانی که حقگویان خاموش باشند و کذب و دروغ جایگزین حق شود یا به عبارتی فریضه امربهمعروف و نهی از منکر فراموش شود، جامعه رو به انحطاط و انحراف خواهد رفت که نمونههای آن را امام علیهالسلام در این خطبه بیان نمودهاند.
منبع: پیام امیرالمومنین علیهالسلام، جلد هشتم، صص ۵۳۵_۵۳۱
#آموزه_های_نهج_البلاغه
#آموزه_های_علوی
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
ریشه های اولین حکومت اسلامی،مستقر در تکلیف مداری خدیجه سلام الله علیها
▪️انتشار به مناسبت سالروز وفات حضرت خدیجه سلام الله
این یک جمله ادبی و یا حتی تاریخی صرف نیست. بلکه بیانگر حقیقتی در باب حرکت در مسیر اهداف رسالت انسان کامل است: انسان کامل با توجه به شرایط و موقعیتی که همه انسان ها در ساختن آن موثرند، قادر است برای تحقق رسالت و تکلیفش تلاش نموده و متناسب با آن اقدام نماید. نه در خلا و بدون توجه به نقشی که تک تک افراد جامعه ایفا می کنند.
گاهی تنها اقدام ممکن برای او آن است که اصل دین را حفظ کند و برای حفظ جان مسلمین چاره اندیشی نماید. اگر از این مرحله عبور نکند¹ ، هرگز دینی باقی نخواهد ماند که حکومتی مبتنی بر آن ایجاد شود. مرحله ای که به گواهی تاریخ² ، خدیجه سلام الله علیها با آبرو، جان و مال تاثیری غیر قابل انکار در عبور از آن داشت. در تنگنایی که نشر اسلام جز با خروج صدای توحید از مکه ممکن نبود، و پیام اسلام در مکه محصور شده بود، بقای امت، تربیت و تقویت ایشان در سایه جهاد خواص موثر آن دوره از جمله ام المومنین میسر گشت.
هیچ دوره ای زمین از حجت خدا خالی نیست³ ، و حجت خدا راه رسیدن به غایت و هدف را متناسب با شرایطی که ما آن را رقم میزنیم، انتخاب می کند. انسان مختار است، هم می تواند نقش خدیجه سلام الله علیها را برای انسان کامل عصر خود ایفا نماید ، هم مخیر است نقش ابولهب را برگزیند یا در این میانه مذبذب باشد و یا فارغ از هردو. اما در هر صورت بر نتیجه نهایی و تقدیر تمامی انسان ها اثر گذاشته است. برپایی حکومت عدل جهانی، باور و اعتقاد عقلی شیعه است که زمان تحقق آن در گرو انتخاب های ماست. جهان عرصه حکومت مهدوی خواهد شد، چون مرحله تربیت و پرورش نیروهایی موثر، مانند خدیجه سلام الله علیها، نتیجه ای جز این نخواهد داشت.
منابع:
1 - برای مطالعه در باب مراحل مقدماتی تشکیل حکومت از سوی امام معصوم به کتاب ائمه اهل بیت (ع) و دورهم فی تحصیل الرساله الاسلامیه، شهید سید محمد باقر صدر مراجعه بفرمایید. صص 110- 130/ 620
2 - برای تحقیق و مطالعه در باب حضرت خدیجه سلام اله علیها مراجعه به مجموعه آثار همایش صدف کوثر پیشنهاد می شود.
3 - «ان الارض لا تخلو من حجة الي يوم القيامة» :كمال الدين و تمام النعمه, شیخ صدوق، ص567
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
🔸️آموزه های حقوق عمومی در آیینه نهج البلاغه🔸️
وظایف و حقوق متقابل امت و امامت(حقوق متقابل مردم و حکومت اسلامی )
در حیطه تمدن و حکومت اسلامی حقوق و وظایف متقابل همیشه مورد توجه فقها و اسلام شناسان بوده است.بهترین سخن و الگو در این زمینه کلام امیر المومنین است.در این کلام ایشان ابتدا حقوق ملت و وظایف دولت را بیان کرده اند که این را میتوان دلیلی بر رعایت و ارزشمندی حقوق عامه در نگاه ایشان دانست.
حقوق ملت و وظایف دولت:«أیها الناس، اًن لی علیکم حقاً و لکم عَلَیَّ حقٌ. فأما حقُّکم عَلَیَّ فالنصیحة لکم، و توفیر فیئکم، و تعلیمکم کی لا تجهلوا، و تأدیبکم کیما تعلموا.(خطبه ۳۴ نهجالبلاغه)
ای مردم، همانگونه که من بر شما حقی دارم، شما نیز بر من حق دارید. حق شما بر من آن است که همواره در رهنمودهای خالصانه نسبت به شما بکوشم. و در تأمین رفاه در زندگی همگانی، تمامی وسایل ممکن را فراهم سازم. و در تربیت و تعلیم همگان در سطح گسترده کوتاه نیایم. و در نظارت بر رفتار و کردار شما - بر نهج حق - پیوسته هوشیار و هشداردهنده باشم.
حقوق دولت و وظایف ملت:و أما حقی علیکم، فالوفأ بالبیعة، و النصحیة فی المشهد و المغیب، و اًجابة حین أدعوکم، و الطاعة حین آمرکم.»
و أما حق من بر شما آن است که در پیمان خود نسبت به ولی امر وفادار باشید، و در کاستیها و ناهمگونیها که أحیاناً پیش میآید، خالصانه پیشقدم شوید، در حضور و غیاب دولتمردان در رفع و تذکر دادن به مسؤولین مربوط بکوشید. و دستورات صادره را در تمامی ابعاد سیاستگذاری دولت، با جان و دل پذیرا باشید. و هرگاه - در پیشآمدها - فرا خوانده شوید، بیدرنگ اجابت کنید.
در این دو فراز از خطبه، اساسیترین پایههای استواری یک حکومت عادل مطرح شده، و اصول حقوق متقابل میان دولت و امت بیان گردیده است.
#آموزه_های_نهج_البلاغه
#آموزه_های_علوی
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
هدایت شده از اســــاس
♨️ #اطلاعیه ♨️
مجموعه علمی اساس بنا دارد در راستای تحقق گفتمان سازی حقوق عمومی بومی، بایستههای حقوق عمومی را از مجموعه گرانسنگ نهجالبلاغه استخراج نماید.
از همین رو مطالب مربوط را تحت عنوان «آموزههای حقوق عمومی در آینه نهجالبلاغه» منتشر مینماید.
علاقمندان نیز میتوانند دیدگاههای امیرالمومنین در ارتباط با حقوق عمومی را به @asaas_mokhatab ارسال نمایند. موارد ارسالی پس از داوری در مجموعه علمی اساس منتشر خواهند شد.
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
🔸️آموزه های حقوق عمومی در آیینه نهج البلاغه🔸️
اصل مدارا با مردم
نامه 18 نهج البلاغه
فَارْبَعْ أَبَا الْعَبَّاسِ رَحِمَکَ اللَّهُ فِیمَا جَرَى عَلَى لِسَانِکَ وَ یَدِکَ مِنْ خَیْرٍ وَ شَرٍّ فَإِنَّا شَرِیکَانِ فِی ذَلِکَ وَ کُنْ عِنْدَ صَالِحِ ظَنِّی بِکَ وَ لَا یَفِیلَنَّ رَأْیِی فِیکَ وَ السَّلَامُ .
پس اى ابو العبّاس خدا ترا بیامرزد در نیک و بدى که بر دست و زبان تو جارى میشود (در گفتار و کردارت با رعیّت) مدارا کن، زیرا ما در گفتار و کردار با هم شریکیم (چون تو از جانب من حکم مى رانى) و چنان باش که گمان نیکوى من به تو باشد، و اندیشه ام در باره ات سست نگردد.
این اصل به معنی سعه صدر و تحمل آرای دیگران است.
بر اساس دستورهای قرآن و سیره پیامبر و ائمه معصومین (ع) مدارا و نرمش یکی از ارزشهای اصیل در فرهنگ اسلامی است که مصادیق آن شامل گذشت در مسائل شخصی، تحمل عقاید رقیب در عین پایبندی و باور به حقانیت اعتقادات دینی،مماشات و مدارا در شوون حکومت، مسامحه با خودی ها و زیردستان و دوستان و ستمدیگان در چارچوب شرع و قانون است.
حضرت علی (ع) در شیوه حکومت خود همواره این اصل را مد نظر داشتند و به کارگزاران در موارد مختلف همواره سازش و مدارا با مردم و گذشت از خطاهای جزئی آنها را سفارش کرده اند.(رجوع کنیدبه نامه 25، 26، 27، 53).
1.ابولعباس کنیه عبدالله بن عباس پسر عموی امام علی (ع) بوده است. که بیشتر علماى رجال او را حسن الحال و نیکو کردار و از اصحاب رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و از شیعیان و پیروان امیر المؤمنین علیه السّلام دانسته اند.
منبع: مقاله قاطعیت و مدارا از دیدگاه امام علی (ع). سید غلامحسین حسینی
#آموزه_های_نهج_البلاغه
#آموزه_های_علوی
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
این چه توقّع بیجایی است که اگر یک کسی پایش را کج بگذارد، فوراً شروع میکنند به اصل نظام اسلامی، اصل جمهوری اسلامی، اصل حکومت اسلامی اهانت کردن
رهبرمعظم انقلاب:
«امام حسن مجتبی علیهالصّلاةوالسّلام، سردار بزرگ جنگش «عبیدالله بن عباس» بود که میدانید چه کار کرد. شبانه رفت با «معاویه» که آن طرف بود، مذاکره کرد. پول گرفت، لشکرگاه خودش را ترک کرد و به دشمن پناهنده شد!
امروز اگر یک سرباز شما به دشمن پناهنده میشود، چگونه دربارهاش قضاوت میکنید؟ آنها شب خوابیدند، صبح بلند شدند دیدند فرماندهی کلّ نیروهای امام حسن علیهالصّلاةوالسّلام، از خیمه بیرون نمیآید. یک ساعت، دو ساعت... بعد رفتند داخل خیمه، دیدند نیست! دقّت کردند، دیدند آن طرف خیمه، شکافته است. بعد، قضیه روشن شد. در رأس کار چه کسی بود؟ امام حسن مجتبی علیهالصّلاةوالسّلام.
این چه توقّع بیجایی است که اگر یک رئیس، یک مرؤوس، یک قاضی، یا مسؤول بخش خاصی از کشور، از تشکیلات حکومت اسلامی، پایش را کج بگذارد، آن آقایی که با او مواجه میشود، فوراً شروع میکند به اصل نظام اسلامی، اصل جمهوری اسلامی، اصل حکومت اسلامی اهانت کردن!»
۱۳۷۲/۰۵/۰۵
#امام_حسن_مجتبی
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
AUD-20220416-WA0024.
2.31M
📍#شنیدنی
رهبر معظم انقلاب:
🔸 آگاهانه مقاومت کردن، تکلیف را فهمیدن و ایستادن، کار امام حسن علیه السلام بود.
🔹تشکیلات دهی و سازماندهی عظیم شیعه،کار بزرگ امام حسن پس از متارکه جنگ...
#امام_حسن_مجتبی
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
🔸️آموزه های حقوق عمومی در آیینه نهج البلاغه🔸️
عدالت و دادگری امیرالمؤمنین
«وَ اللَّهِ لَوْ وَجَدْتُهُ قَدْ تُزُوِّجَ بِهِ النِّسَاءُ وَ مُلِكَ بِهِ الْإِمَاءُ لَرَدَدْتُهُ. فَإنَّ فِي الْعَدْلِ سَعَةً، وَ مَنْ ضَاقَ عَلَيْهِ الْعَدْلُ فَالْجَوْرُ عَلَيْهِ أَضْيَقُ؛ به خدا سوگند، اگر چيزى را كه عثمان بخشيده، نزد كسى بيابم، آن را به صاحبش باز مىگردانم، هر چند آن را كابين زنان كرده باشند يا بهاى كنيزكان. كه در عدالت گشايش برای عموم است و آنكه از عدالت به تنگ آيد از ستمى كه بر او میرود، بيشتر به تنگ آيد.» (خطبه 15). عدالت و دادگری امیرالمؤمنین در امور مختلف از جمله مواردی است که در مکاتبات و اعمال ایشان به وضوح به چشم میخورد. خطبه مذکور، بیانگر قاطعیت امام علیهالسلام در بازگرداندن بیتالمال و اجرای عدالت اقتصادی است. مطابق با ذیل خطبه، امام تصمیم خویش را مستند به دلیل بیان مینمایند؛ بهاینترتیب که بازگرداندن بیتالمال به صاحبان اصلی، مصداق عدالت است که خود موجب شکوفایی جامعه و رضایت عموم مردم خواهد شد. در نهجالبلاغه مکرر بر مسأله عدالت و انصاف تکيه شده و اصولاً اميرمؤمنان على عليهالسلام يکى از بزرگترين بنيانگذاران عدل در جامعه بشرى است که به گفته نويسنده معروف مسيحى،جرج جرداق، او بانگ عدالت انسانيّت است که از حلقوم تاريخ برخاسته و به همين دليل نام کتابش را «الامام عَلِىّ صَوْتُ الْعَدالَةِ الاِنْسانِيَّةِ» ناميده است.
بنا به این خطبه، حضرت امیر علیهالسلام بر عطف بماسبق کردن اجرای عدالت تأکید دارند.
به این معنا که هر ناحقی که از بیتالمال برداشت شده، باید به صاحبان اصلی بازگردد. چراکه بخشش از بیتالمال برخلاف دستورات دینی حتی از سوی خلیفه مسلمین، توجیه نمیشود که آن بخشش بر مبنای عدالت بوده است.
#آموزه_های_نهج_البلاغه
#آموزه_های_علوی
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
هدایت شده از اســــاس
📝اصل طراز از مشروطه تا انقلاب اسلامی
🔰اولین گام در پیروزی نهضت مشروطه مهاجرت صغری یا تحصن علما و مردم در حرم عبدالعظیم بود. از جمله مطالبات متحصنین اجرای قوانین اسلام دربارة تمام مردم به یکسان بود. (جهت ملاحظه ناظر: سید جلالالدین مدنی، تاریخ تحولات سیاسی و روابط خارجی ایران، دفتر انتشارات اسلامی، ص ۱۰۶ و علیرضا امینی و ابوالحسن شیرازی، تحولات سیاسی و اجتماعی ایران از قاجار تا رضاشاه، تهران نشر، ص ۱۷۵)
🔰 به دنبال عدم اجرای درخواستهای مردم در مهاجرت صغری، مهاجرت مردم تهران از تمامی طبقات به شهر قم به وقوع پیوست که به مهاجرت کبری مشهور است.
🔰در پی حرکت و اقدام مردم و روحانیت در وقایعی چون مهاجرت صغری و کبری، فرمان مشروطیت از سوی مظفرالدینشاه قاجار در ۱۴ مرداد ۱۲۸۵ صادر شد.
🔰 ازآنجاکه قانون اساسی مشروطه مبتنی بر خواستههای واقعی مردم نبود، تصویب متمم قانون اساسی خواست مشروطه خواهان را تکمیل میکرد که اصول متعددی را در برداشت.
🔰اما مهمترین اصل که با تلاش شیخ فضلالله نوری به متمم اضافه شد، اصل دوم متمم بود. اصلی که با عنوان اصل طراز مطرح میشود، جایگاه احکام شرع را در قانونگذاری مشخص میکند و بهعنوان یک اصل فرا دستوری بر سایر اصول قانون اساسی برتری دارد.
🔰بر مبنای اصل یادشده، انطباق قوانین با احکام شرع در هر عصري برعهده مجتهدین خواهد بود. تعداد این مجتهدین بهصورت تقريبي (کمتر از ۵ نفر نباشد) مشخصشده که به تشخیص علمای اسلام و مراجع تقلید و انتخاب مجلس شورای ملی (بالاتفاق یا بهحکم قرعه) برگزیده میشوند.
🔰شورای نگهبان جلوه تکاملیافته اصل ۲ متمم قانون اساسی مشروطه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. در مقایسه شورای نگهبان و هیأت طراز (اصل ۲ متمم) بهعنوان دو نهاد حافظ تقنین مبتنی بر شریعت، ذکر نکاتی ضروری است:
🔹تعداد اعضای هیأت طراز در اصل ۲ متمم اندکی مبهم بین ۵ نفر یا بیشتر بود در حالی که تعداد فقهای شورای نگهبان در قانون اساسی ۶ نفر مقررشده است.
🔸فرایند انتخاب فقهای شورای نگهبان شفافتر و مشخصتر است و برعهده مقام رهبری است.
🔹در اصل ۲ متمم در صورت اختلافنظر بین مراجع و اختلاف مراجع با مجلس شورای ملی در تعيين مجتهدين، راهکاری برای فیصله بخشی به آن روشن نشده است.
🔸طول دوره عضویت هیأت طراز ازآنجاکه هیأت مذکور عضو مجلس شورای ملی بودند همزمان با خاتمه دوره تقنینی مجلس پایان مییافت.
🔹 در قانون اساسی طول دوره عضویت فقهای شورای نگهبان ۶ سال و طولانیتر از یک دوره تقنینی است.
🔸استقلال حقوقی شورای نگهبان نسبت به هیأت طراز توسعهیافته و شورای نگهبان وابسته به اراده مطلق هیچیک از قوای دیگر نیست زیرا تعیین فقهای شورای نگهبان مستقیماً از سوی رهبری صورت میگیرد.
🔹 عزل فقهای شورای نگهبان توسط مقام رهبری امکانپذیر است؛ در حالی که این امکان در مورد اعضای هیأت طراز پیشبینینشده بود.
🔸علاوه بر شرط فقاهت و آگاهی به مقتضیات زمان که از ویژگیهای مشترک هر دو نهاد است، فقهای شورای نگهبان میبایست از شرط اخلاقی عدالت نیز برخوردار باشند.
🔰در عمل اصل دوم متمم قانون اساسی مشروطه جز برههای کوتاه در مجلس دوم آنهم بهصورت ناقص (توسط دو فقیه) اجرا نشد شاید بتوان علت اصلی آن را ضعف در ضمانت اجرا دانست؛ چراکه عدم تشکیل هیأت طراز اختلالی در کار مجلس شورای ملی ایجاد نمیکرد و صرفاً مصوبات مخالف شرع عنوان قانونی نمییافت.
🔰عدم مشروعیت مجلس شورای اسلامی بدون وجود شورای نگهبان ضمانت اجرایی جهت پیشگیری از عدم تشکیل این نهاد است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی پیشبینیشده است. بهعلاوه بر مبنای مقدمه قانون اساسی، ولایتفقیه ضامن عدم انحراف سازمانهای مختلف از وظایف اصیل اسلامی خود است که تضمین دیگری در جهت تشکیل رکن حافظ شریعت در قانونگذاری است.
_______________________
@asaas_discourse
اگر امام علی هم در این جامعه بود، عدالت را بیشتر از هر چیزی دنبال میکرد
رهبر معظم انقلاب :
امروز در نظام اسلامی چه چیزی اهمیتش از همه بیشتر و حساسیّت نسبت به آن لازمتر است؟ عدالت. یعنی اگر امیرالمؤمنین (علیه السّلام) در زمان ما و در این جامعه و در میان این مردم حضور میداشت، چه چیزی را بیشتر از همه چیز دنبال میکرد؟ یقیناً عدالت.
عدالت خواستهی یک جماعت خاصّی از مردم یا اهل یک کشور و اهل یک ملت نیست؛ عدالت خواستهی طبیعی و تاریخىِ همهی آحاد بشر در طول تاریخ بشریت است. همان چیزی است که بشر تشنهی آن است و جز در حکومت انبیاء عظام الهی - آنهائی که به حکومت رسیدند - یا اولیاء برجسته مثل امیرالمؤمنین، عدالت به معنای واقعی کلمه اجرا نشده است.
دنیاداران و کسانی که دلهاشان پر از هوس به دنیا و شئون مادی دنیاست، نمیتوانند عدالت را اجرا کنند. اجرای عدالت یک روح غنی، یک ارادهی قوی و یک قدمِ ثابت لازم دارد. ما باید همهی تلاشمان این باشد که بتوانیم در این راه دنبال امیرالمؤمنین حرکت کنیم. اعتراف میکنیم که نخواهیم توانست مثل علی بن ابی طالب، عدالت را اجرا کنیم؛ این را قبول داریم. ماها کوچکتر و ضعیفتریم از آنکه بتوانیم آنجور استوار در مقابل این امواج بایستیم؛ اما بقدر خودمان باید تلاش کنیم.
امیرالمؤمنین از عمّال خود هم مطالبهی عدالت میکرد؛ با اینکه آنها در حد امیرالمؤمنین نبودند. پس تکلیف اجرای عدالت بر دوش ما هم هست؛ باید دنبال بکنیم. این چیزی است که مردم باید بخواهند؛ باید فرهنگ عمومىِ ملت ما بشود. مردم ما باید بیشترین چیزی را که میخواهند، عدالت و انصاف باشد؛ هم در امور داخل کشور، هم در مسائل جهانی.
(۱۳۸۷/۰۴/۲۶)
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
AUD-20220420-WA0031.
879.4K
🎙رهبر معظم انقلاب:
مسئولی که به فکر طبقات ضعیف نیست، نمیتواند بگوید امام من علی(ع) است.
۷۲/۱۰/۶
#امام_علی_ع
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
1_1472142639.pdf
5.07M
📚 #معرفی_کتاب
جاودانهی تاریخ
(شخصیّت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام در بیان حضرت آیتالله العظمی خامنهای)
فصل اولِ کتاب حکایتِ «حیرت» است! حیرت در برابر مردی که به بیان آیتالله خامنهای، «اعجوبهی عالَم» است و «ابعاد شخصیّتیِ نامتناهی» دارد.
فصل دوم حکایت بعضی از اعترافات دشمنان ایشان (همچون معاویه، آلزبیر، عبداللهبنعمر) به فضائل ایشان
فصل سوم نمونههایی از روایات و احادیثی که «در منابع اهلسنت» در فضیلت علیبنابیطالب (علیهالسلام) نقل شده است.
فصل چهارم و پنجم توضیح و شرح دو حدیث شریف از امام حسنمجتبی و امام جعفرصادق (علیهماالسلام) از زبان آیتالله خامنهای
اگر قرار بود اسلام در کالبدِ یک انسان ظاهر گردد، علی(علیهالسلام) آن کالبد بود. فصل ششم شرح این «اسلام مجسَّم» است.
فصل هفتم، شرحی بر «جامعیّت اضداد» امیرالمؤمنین (علیهالسلام)
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
🔹انقلاب فرهنگی لازمه ی استقلال فرهنگی🔹
انتشار به مناسبت سالروز انقلاب فرهنگی
انقلاب اسلامی ایران خود یک انقلاب فرهنگی در پاسخ به نیاز های انسان عصر خویش بود،اما انقلاب فرهنگی که در سال 1359 با حکم امام منجر به تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی گردید؛دلالت به یک معنای خاص از آن دارد؛انقلاب در عرصه فرهنگ و به نحو خاص در نظام آموزش عالی.انقلاب اساسی در دانشگاه ها از آنجا اهمیت می یابد که دانشگاه محل تلاقی دو عنصر مهم تمدن،علم و نیروی انسانی می باشد.
انقلاب فرهنگی فراتر از اتفاقات خردی از قبیل منازعات گروه های سیاسی در دانشگاه ها و در نهایت تعطیلی دانشگاه ها؛ حامل یک ایده کلان- در واکنش به دانشگاه قبل از انقلاب است که جامعه ایران در آن محلی از اعراب ندارد و با خود تحقیری پروژه آن مدرنیزاسیون وارداتی بدون توجه به مقتضیات کشور است- و آن بومی سازی نهاد علم متناسب با جامعه ایرانی-اسلامی که از بستر آن نهاد های اجتماعی،اقتصاد،سیاسی و مناسبات اجتماعی شکل می گیرد.در این وضعیت انقلاب فرهنگی به دنبال حذف رقبا از ساحت علم نخواهد بود، بلکه با فراهم شدن زمینه پژوهش در منابع اسلامی به دنبال اثبات طرح خویش برای انسان و جامعه بر مدار قرآن و سنت (اصل دوم قانون اساسی) در رقابت با سایر نظریه های علمی است و با تربیت اندیشمندان متعهد بر خلاف گزاره های عصر رنسانس(فاصله مذهب و عمل) کارآمدی دین در تحقق آرمان انسانی را عملی خواهد نمود.
در چنین برداشتی برای تحقق استقلال فرهنگی و بالتبع آن استقلال همه جانبه کشور(بند ج اصل دوم) مستلزم تداوم انقلاب فرهنگی می باشد، چرا که با تغییرات و دگرگونی ها، پرسش انسان نیز پاسخی در خور شرایط زمان و مکان می طلبد و و آن جز از طریق جنبش نرم افزاری و با روش عقلانیت گزینشی در مواجهه با مدرنیته در نهاد علم( حوزه و دانشگاه) محقق نخواهد شد.در همین راستاست که قانون اساسی در اصل سوم وظایفی را از جمله ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی،تعمیم آموزش عالی،تقویت روح بررسی و تتبع و ابتکار در تمام زمینه های علمی، فنی، فرهنگی و اسلامی و تامین خودکفایی در علوم و فنون و صنعت و... جهت تحقق استقلال کشور برای دولت جمهوری اسلامی در نظر گرفته است.
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
امیرالمومنین شهید تقابل تاریخی اسلام ناب و اسلام آمریکایی.pdf
369.5K
انتشار به مناسبت شهادت امام علی (ع)
▪️ امیرالمؤمنین شهیدِ تقابل تاریخی اسلام ناب و اسلام آمریکایی ▪️
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse
835413209762.pdf
406.7K
انتشار به مناسبت شهادت امام علی (ع)
▪️ شاخص حرکت در مدار حکومت علوی ▪️
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید...⚖📜
@asaas_discourse