eitaa logo
اســــاس
96 دنبال‌کننده
188 عکس
34 ویدیو
38 فایل
گفتمان ساز حقوق عمومی برای زیست بوم ایران اسلامی Instagram.com/asaas_discourse1 twitter.com/Asaas_discourse Telegram.me/Asaas_discourse
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اســــاس
♨️ ♨️ مجموعه علمی اساس بنا دارد در راستای تحقق گفتمان سازی حقوق عمومی بومی، بایسته‌های حقوق عمومی را از مجموعه گرانسنگ نهج‌البلاغه استخراج نماید. از همین رو مطالب مربوط را تحت عنوان «آموزه‌های حقوق عمومی در آینه نهج‌البلاغه» منتشر می‌نماید. علاقمندان نیز می‌توانند دیدگاه‌های امیرالمومنین در ارتباط با حقوق عمومی را به @asaas_mokhatab ارسال نمایند. موارد ارسالی پس از داوری در مجموعه علمی اساس منتشر خواهند شد. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
🔸️آموزه های حقوق عمومی در آیینه نهج البلاغه🔸️ اصل مدارا با مردم نامه 18 نهج البلاغه فَارْبَعْ أَبَا الْعَبَّاسِ رَحِمَکَ اللَّهُ فِیمَا جَرَى عَلَى لِسَانِکَ وَ یَدِکَ مِنْ خَیْرٍ وَ شَرٍّ فَإِنَّا شَرِیکَانِ فِی ذَلِکَ وَ کُنْ عِنْدَ صَالِحِ ظَنِّی بِکَ وَ لَا یَفِیلَنَّ رَأْیِی فِیکَ وَ السَّلَامُ . پس اى ابو العبّاس خدا ترا بیامرزد در نیک و بدى که بر دست و زبان تو جارى میشود (در گفتار و کردارت با رعیّت) مدارا کن، زیرا ما در گفتار و کردار با هم شریکیم (چون تو از جانب من حکم مى رانى) و چنان باش که گمان نیکوى من به تو باشد، و اندیشه ام در باره ات سست نگردد. این اصل به معنی سعه صدر و تحمل آرای دیگران است. بر اساس دستورهای قرآن و سیره پیامبر و ائمه معصومین (ع) مدارا و نرمش یکی از ارزشهای اصیل در فرهنگ اسلامی است که مصادیق آن شامل گذشت در مسائل شخصی، تحمل عقاید رقیب در عین پایبندی و باور به حقانیت اعتقادات دینی،مماشات و مدارا در شوون حکومت، مسامحه با خودی ها و زیردستان و دوستان و ستمدیگان در چارچوب شرع و قانون است. حضرت علی (ع) در شیوه حکومت خود همواره این اصل را مد نظر داشتند و به کارگزاران در موارد مختلف همواره سازش و مدارا با مردم و گذشت از خطاهای جزئی آنها را سفارش کرده اند.(رجوع کنیدبه نامه 25، 26، 27، 53). 1.ابولعباس کنیه عبدالله بن عباس پسر عموی امام علی (ع) بوده است. که بیشتر علماى رجال او را حسن الحال و نیکو کردار و از اصحاب رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و از شیعیان و پیروان امیر المؤمنین علیه السّلام دانسته اند. منبع: مقاله قاطعیت و مدارا از دیدگاه امام علی (ع). سید غلامحسین حسینی ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
این چه توقّع بی‌جایی است که اگر یک کسی پایش را کج بگذارد، فوراً شروع میکنند به اصل نظام اسلامی، اصل جمهوری اسلامی، اصل حکومت اسلامی اهانت کردن رهبرمعظم انقلاب: «امام حسن مجتبی علیه‌الصّلاةوالسّلام، سردار بزرگ جنگش «عبیدالله بن عباس» بود که می‌دانید چه کار کرد. شبانه رفت با «معاویه» که آن طرف بود، مذاکره کرد. پول گرفت، لشکرگاه خودش را ترک کرد و به دشمن پناهنده شد! امروز اگر یک سرباز شما به دشمن پناهنده می‌شود، چگونه درباره‌اش قضاوت می‌کنید؟ آنها شب خوابیدند، صبح بلند شدند دیدند فرمانده‌ی کلّ نیروهای امام حسن علیه‌الصّلاةوالسّلام، از خیمه بیرون نمی‌آید. یک ساعت، دو ساعت... بعد رفتند داخل خیمه، دیدند نیست! دقّت کردند، دیدند آن طرف خیمه، شکافته است. بعد، قضیه روشن شد. در رأس کار چه کسی بود؟ امام حسن مجتبی علیه‌الصّلاةوالسّلام. این چه توقّع بی‌جایی است که اگر یک رئیس، یک مرؤوس، یک قاضی، یا مسؤول بخش خاصی از کشور، از تشکیلات حکومت اسلامی، پایش را کج بگذارد، آن آقایی که با او مواجه می‌شود، فوراً شروع می‌کند به اصل نظام اسلامی، اصل جمهوری اسلامی، اصل حکومت اسلامی اهانت کردن!» ۱۳۷۲/۰۵/۰۵ ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
AUD-20220416-WA0024.
2.31M
📍 رهبر معظم انقلاب: 🔸 آگاهانه مقاومت کردن، تکلیف را فهمیدن و ایستادن، کار امام حسن علیه السلام بود. 🔹تشکیلات دهی و سازماندهی عظیم شیعه،کار بزرگ امام حسن پس از متارکه جنگ... ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
🔸️آموزه های حقوق عمومی در آیینه نهج البلاغه🔸️ عدالت و دادگری امیرالمؤمنین «وَ اللَّهِ لَوْ وَجَدْتُهُ قَدْ تُزُوِّجَ بِهِ النِّسَاءُ وَ مُلِكَ بِهِ الْإِمَاءُ لَرَدَدْتُهُ. فَإنَّ فِي الْعَدْلِ سَعَةً، وَ مَنْ ضَاقَ عَلَيْهِ الْعَدْلُ فَالْجَوْرُ عَلَيْهِ أَضْيَقُ؛ به خدا سوگند، اگر چيزى را كه عثمان بخشيده، نزد كسى بيابم، آن را به صاحبش باز مى‌گردانم، هر چند آن را كابين زنان كرده باشند يا بهاى كنيزكان. كه در عدالت گشايش برای عموم است و آنكه از عدالت به تنگ آيد از ستمى كه بر او می‌رود، بيشتر به تنگ آيد.» (خطبه 15). عدالت و دادگری امیرالمؤمنین در امور مختلف از جمله مواردی است که در مکاتبات و اعمال ایشان به وضوح به چشم می‌خورد. خطبه مذکور، بیان‌گر قاطعیت امام علیه‌السلام در بازگرداندن بیت‌المال و اجرای عدالت اقتصادی است. مطابق با ذیل خطبه، امام تصمیم خویش را مستند به دلیل بیان می‌نمایند؛ به‌این‌ترتیب که بازگرداندن بیت‌المال به صاحبان اصلی، مصداق عدالت است که خود موجب شکوفایی جامعه و رضایت عموم مردم خواهد شد. در نهج‌البلاغه مکرر بر مسأله عدالت و انصاف تکيه شده و اصولاً اميرمؤمنان على عليه‌السلام يکى از بزرگ‌ترين بنيان‌گذاران عدل در جامعه بشرى است که به گفته نويسنده معروف مسيحى،جرج جرداق، او بانگ عدالت انسانيّت است که از حلقوم تاريخ برخاسته و به همين دليل نام کتابش را «الامام عَلِىّ صَوْتُ الْعَدالَةِ الاِنْسانِيَّةِ» ناميده است. بنا به این خطبه، حضرت امیر علیه‌السلام بر عطف بماسبق کردن اجرای عدالت تأکید دارند. به این معنا که هر ناحقی که از بیت‌المال برداشت شده، باید به صاحبان اصلی بازگردد. چراکه بخشش از بیت‌المال برخلاف دستورات دینی حتی از سوی خلیفه مسلمین، توجیه نمی‌شود که آن بخشش بر مبنای عدالت بوده است. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
هدایت شده از اســــاس
📝اصل طراز از مشروطه تا انقلاب اسلامی 🔰اولین گام در پیروزی نهضت مشروطه مهاجرت صغری یا تحصن علما و مردم در حرم عبدالعظیم بود. از جمله مطالبات متحصنین اجرای قوانین اسلام دربارة تمام مردم به یکسان بود. (جهت ملاحظه ناظر: سید جلال‌الدین مدنی، تاریخ تحولات سیاسی و روابط خارجی ایران، دفتر انتشارات اسلامی، ص ۱۰۶ و علیرضا امینی و ابوالحسن شیرازی، تحولات سیاسی و اجتماعی ایران از قاجار تا رضاشاه، تهران نشر، ص ۱۷۵) 🔰 به دنبال عدم اجرای درخواست‌های مردم در مهاجرت صغری، مهاجرت مردم تهران از تمامی طبقات به شهر قم به وقوع پیوست که به مهاجرت کبری مشهور است. 🔰در پی حرکت و اقدام مردم و روحانیت در وقایعی چون مهاجرت صغری و کبری، فرمان مشروطیت از سوی مظفرالدین‌شاه قاجار در ۱۴ مرداد ۱۲۸۵ صادر شد. 🔰 ازآنجاکه قانون اساسی مشروطه مبتنی بر خواسته‌های واقعی مردم نبود، تصویب متمم قانون اساسی خواست مشروطه خواهان را تکمیل می‌کرد که اصول متعددی را در برداشت. 🔰اما مهم‌ترین اصل که با تلاش شیخ فضل‌الله نوری به متمم اضافه شد، اصل دوم متمم بود. اصلی که با عنوان اصل طراز مطرح می‌شود، جایگاه احکام شرع را در قانون‌گذاری مشخص می‌کند و به‌عنوان یک اصل فرا دستوری بر سایر اصول قانون اساسی برتری دارد. 🔰بر مبنای اصل یادشده، انطباق قوانین با احکام شرع در هر عصري برعهده مجتهدین خواهد بود. تعداد این مجتهدین به‌صورت تقريبي (کمتر از ۵ نفر نباشد) مشخص‌شده که به تشخیص علمای اسلام و مراجع تقلید و انتخاب مجلس شورای ملی (بالاتفاق یا به‌حکم قرعه) برگزیده می‌شوند. 🔰شورای نگهبان جلوه تکامل‌یافته اصل ۲ متمم قانون اساسی مشروطه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. در مقایسه شورای نگهبان و هیأت طراز (اصل ۲ متمم) به‌عنوان دو نهاد حافظ تقنین مبتنی بر شریعت، ذکر نکاتی ضروری است: 🔹تعداد اعضای هیأت طراز در اصل ۲ متمم اندکی مبهم بین ۵ نفر یا بیشتر بود در حالی که تعداد فقهای شورای نگهبان در قانون اساسی ۶ نفر مقررشده است. 🔸فرایند انتخاب فقهای شورای نگهبان شفاف‌تر و مشخص‌تر است و برعهده مقام رهبری است. 🔹در اصل ۲ متمم در صورت اختلاف‌نظر بین مراجع و اختلاف مراجع با مجلس شورای ملی در تعيين مجتهدين، راهکاری برای فیصله بخشی به آن روشن نشده است. 🔸طول دوره عضویت هیأت طراز ازآنجاکه هیأت مذکور عضو مجلس شورای ملی بودند هم‌زمان با خاتمه دوره تقنینی مجلس پایان می‌یافت. 🔹 در قانون اساسی طول دوره عضویت فقهای شورای نگهبان ۶ سال و طولانی‌تر از یک دوره تقنینی است. 🔸استقلال حقوقی شورای نگهبان نسبت به هیأت طراز توسعه‌یافته و شورای نگهبان وابسته به اراده مطلق هیچ‌یک از قوای دیگر نیست زیرا تعیین فقهای شورای نگهبان مستقیماً از سوی رهبری صورت می‌گیرد. 🔹 عزل فقهای شورای نگهبان توسط مقام رهبری امکان‌پذیر است؛ در حالی که این امکان در مورد اعضای هیأت طراز پیش‌بینی‌نشده بود. 🔸علاوه بر شرط فقاهت و آگاهی به مقتضیات زمان که از ویژگی‌های مشترک هر دو نهاد است، فقهای شورای نگهبان می‌بایست از شرط اخلاقی عدالت نیز برخوردار باشند. 🔰در عمل اصل دوم متمم قانون اساسی مشروطه جز برهه‌ای کوتاه در مجلس دوم آن‌هم به‌صورت ناقص (توسط دو فقیه) اجرا نشد شاید بتوان علت اصلی آن را ضعف در ضمانت اجرا دانست؛ چراکه عدم تشکیل هیأت طراز اختلالی در کار مجلس شورای ملی ایجاد نمی‌کرد و صرفاً مصوبات مخالف شرع عنوان قانونی نمی‌یافت. 🔰عدم مشروعیت مجلس شورای اسلامی بدون وجود شورای نگهبان ضمانت اجرایی جهت پیشگیری از عدم تشکیل این نهاد است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی پیش‌بینی‌شده است. به‌علاوه بر مبنای مقدمه قانون اساسی، ولایت‌فقیه ضامن عدم انحراف سازمان‌های مختلف از وظایف اصیل اسلامی خود است که تضمین دیگری در جهت تشکیل رکن حافظ شریعت در قانون‌گذاری است. _______________________ @asaas_discourse
اگر امام علی هم در این جامعه بود، عدالت را بیشتر از هر چیزی دنبال می‌کرد رهبر معظم انقلاب : امروز در نظام اسلامی چه چیزی اهمیتش از همه بیشتر و حساسیّت نسبت به آن لازم‌تر است؟ عدالت. یعنی اگر امیرالمؤمنین (علیه السّلام) در زمان ما و در این جامعه و در میان این مردم حضور میداشت، چه چیزی را بیشتر از همه چیز دنبال میکرد؟ یقیناً عدالت. عدالت خواسته‌ی یک جماعت خاصّی از مردم یا اهل یک کشور و اهل یک ملت نیست؛ عدالت خواسته‌ی طبیعی و تاریخىِ همه‌ی آحاد بشر در طول تاریخ بشریت است. همان چیزی است که بشر تشنه‌ی آن است و جز در حکومت انبیاء عظام الهی - آنهائی که به حکومت رسیدند - یا اولیاء برجسته مثل امیرالمؤمنین، عدالت به معنای واقعی کلمه اجرا نشده است. دنیاداران و کسانی که دلهاشان پر از هوس به دنیا و شئون مادی دنیاست، نمیتوانند عدالت را اجرا کنند. اجرای عدالت یک روح غنی، یک اراده‌ی قوی و یک قدمِ ثابت لازم دارد. ما باید همه‌ی تلاشمان این باشد که بتوانیم در این راه دنبال امیرالمؤمنین حرکت کنیم. اعتراف میکنیم که نخواهیم توانست مثل علی بن ‌ابی طالب، عدالت را اجرا کنیم؛ این را قبول داریم. ماها کوچکتر و ضعیفتریم از آنکه بتوانیم آن‌جور استوار در مقابل این امواج بایستیم؛ اما بقدر خودمان باید تلاش کنیم. امیرالمؤمنین از عمّال خود هم مطالبه‌ی عدالت میکرد؛ با اینکه آنها در حد امیرالمؤمنین نبودند. پس تکلیف اجرای عدالت بر دوش ما هم هست؛ باید دنبال بکنیم. این چیزی است که مردم باید بخواهند؛ باید فرهنگ عمومىِ ملت ما بشود. مردم ما باید بیشترین چیزی را که میخواهند، عدالت و انصاف باشد؛ هم در امور داخل کشور، هم در مسائل جهانی. (۱۳۸۷/۰۴/۲۶) ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
AUD-20220420-WA0031.
879.4K
🎙رهبر معظم انقلاب: مسئولی که به فکر طبقات ضعیف نیست، نمی‌تواند بگوید امام من علی(ع) است. ۷۲/۱۰/۶ ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
1_1472142639.pdf
5.07M
📚 جاودانه‌ی تاریخ (شخصیّت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در بیان حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای) فصل اولِ کتاب حکایتِ «حیرت» است! حیرت در برابر مردی که به بیان آیت‌الله خامنه‌ای، «اعجوبه‌ی عالَم» است و «ابعاد شخصیّتیِ نامتناهی» دارد. فصل دوم حکایت بعضی از اعترافات دشمنان ایشان (همچون معاویه، آل‌زبیر، عبدالله‌بن‌عمر) به فضائل ایشان فصل سوم نمونه‌هایی از روایات و احادیثی که «در منابع اهل‌سنت» در فضیلت علی‌بن‌ابیطالب (علیه‌السلام) نقل شده است. فصل چهارم و پنجم توضیح و شرح دو حدیث شریف از امام حسن‌مجتبی و امام جعفرصادق (علیهما‌السلام) از زبان آیت‌الله خامنه‌ای اگر قرار بود اسلام در کالبدِ یک انسان ظاهر گردد، علی(علیه‌السلام) آن کالبد بود. فصل ششم شرح این «اسلام مجسَّم» است. فصل هفتم، شرحی بر «جامعیّت اضداد» امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
🔹انقلاب فرهنگی لازمه ی استقلال فرهنگی🔹 انتشار به مناسبت سالروز انقلاب فرهنگی انقلاب اسلامی ایران خود یک انقلاب فرهنگی در پاسخ به نیاز های انسان عصر خویش بود،اما انقلاب فرهنگی که در سال 1359 با حکم امام منجر به تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی گردید؛دلالت به یک معنای خاص از آن دارد؛انقلاب در عرصه فرهنگ و به نحو خاص در نظام آموزش عالی.انقلاب اساسی در دانشگاه ها از آنجا اهمیت می یابد که دانشگاه محل تلاقی دو عنصر مهم تمدن،علم و نیروی انسانی می باشد. انقلاب فرهنگی فراتر از اتفاقات خردی از قبیل منازعات گروه های سیاسی در دانشگاه ها و در نهایت تعطیلی دانشگاه ها؛ حامل یک ایده کلان- در واکنش به دانشگاه قبل از انقلاب است که جامعه ایران در آن محلی از اعراب ندارد و با خود تحقیری پروژه آن مدرنیزاسیون وارداتی بدون توجه به مقتضیات کشور است- و آن بومی سازی نهاد علم متناسب با جامعه ایرانی-اسلامی که از بستر آن نهاد های اجتماعی،اقتصاد،سیاسی و مناسبات اجتماعی شکل می گیرد.در این وضعیت انقلاب فرهنگی به دنبال حذف رقبا از ساحت علم نخواهد بود، بلکه با فراهم شدن زمینه پژوهش در منابع اسلامی به دنبال اثبات طرح خویش برای انسان و جامعه بر مدار قرآن و سنت (اصل دوم قانون اساسی) در رقابت با سایر نظریه های علمی است و با تربیت اندیشمندان متعهد بر خلاف گزاره های عصر رنسانس(فاصله مذهب و عمل) کارآمدی دین در تحقق آرمان انسانی را عملی خواهد نمود. در چنین برداشتی برای تحقق استقلال فرهنگی و بالتبع آن استقلال همه جانبه کشور(بند ج اصل دوم) مستلزم تداوم انقلاب فرهنگی می باشد، چرا که با تغییرات و دگرگونی ها، پرسش انسان نیز پاسخی در خور شرایط زمان و مکان می طلبد و و آن جز از طریق جنبش نرم افزاری و با روش عقلانیت گزینشی در مواجهه با مدرنیته در نهاد علم( حوزه و دانشگاه) محقق نخواهد شد.در همین راستاست که قانون اساسی در اصل سوم وظایفی را از جمله ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی،تعمیم آموزش عالی،تقویت روح بررسی و تتبع و ابتکار در تمام زمینه های علمی، فنی، فرهنگی و اسلامی و تامین خودکفایی در علوم و فنون و صنعت و... جهت تحقق استقلال کشور برای دولت جمهوری اسلامی در نظر گرفته است. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
امیرالمومنین شهید تقابل تاریخی اسلام ناب و اسلام آمریکایی.pdf
369.5K
انتشار به مناسبت شهادت امام علی (ع) ▪️ امیرالمؤمنین شهیدِ تقابل تاریخی اسلام ناب و اسلام آمریکایی ▪️ ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
835413209762.pdf
406.7K
انتشار به مناسبت شهادت امام علی (ع) ▪️ شاخص حرکت در مدار حکومت علوی ▪️ ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse