eitaa logo
اســــاس
93 دنبال‌کننده
188 عکس
34 ویدیو
38 فایل
گفتمان ساز حقوق عمومی برای زیست بوم ایران اسلامی Instagram.com/asaas_discourse1 twitter.com/Asaas_discourse Telegram.me/Asaas_discourse
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اســــاس
📝«اساس» نظام در پرتو نظریه شهید سید محمد باقر صدر 🔺با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نخستین و مهم‌ترین گام در راستای استقرار حقوقی نظام سیاسی جدید، تئوریزه‌سازی نظام جدید و در پی آن تدوین قانون اساسی بر اساس آرمان‌های انقلاب اسلامی بود. در این راستا و همزمان با جریانِ به ثمر نشستن حرکت انقلابی مردم و امام امت، گروهی از علمای اسلامی لبنان، طی نامه‌ای به «سید محمدباقر صدر» از ایشان درخواست کردند تا تحلیلی در خصوص مختصات «جمهوری اسلامی» و پیش‌نویس قانون اساسی ارائه دهند. 🔺طرح پیشنهادی ایشان با عنوان «لمحة فقهية تمهيدية عن مشروع دستور الجمهورية الإسلامية» که پیش از از پیروزی انقلاب اسلامی ارائه شد، با تحلیل ارکان نظام سیاسی جدید، در کمال این نظام تاثیر قابل توجهی داشت به طوری که بسیاری از ایده‌های ایشان در خصوص ساختار اسلامی دولت در قانون اساسی انعکاس یافت. 🔺ایشان در این رساله به تبیین مواضع خود در خصوص «حکومت از منظر اسلام» می‌پردازد. بر اساس اندیشه‌های شهید صدر، حکومت، پدیده‌ای اجتماعی و اصیل است که ابتدا توسط پیامبران و رسالت‌های آسمانی به منصه ظهور رسید. 🔺علی‌رغم آن‌که زمام حکومت پس از رحلت خاتم پیامبران‌(ص) در بسیاری اوقات به دست رهبرانی افتاد که اهداف راستین آن را پاس‌داری نکردند، اما امامت به مثابه ادامه معنوی و ایدئولوژیک نبوت، پیوسته نقش خود را در تصحیح مسیر حکومت ایفا کرد. 🔺همان‌گونه که امامت، تداوم‌بخش نقش نبوت است، در عصر غیبت، مرجعیت نیز استمرار امامت به شمار می‌رود. ملت مسلمان ایران به عنوان جزئی از امت اسلامی، بنیان مستحکمی را به برکت رهبری حکیمانه مرجعیت (که در زعامت امام خمینی(ره) تبلور یافت) و طی مبارزه‌ای جانانه با طاغوت ایجاد می‌کند. 🔺شهید صدر در این رساله ارزشمند که در آن روحیات ملت ایران در پرتو تعالیم اسلام لحاظ شده، اسلام را شریعتی می‌داند که باید مبنای زندگی بشر باشد. خداوند دارای ولایت استقلالی و منشا تمامی قواست و روشی که قوا در پیش می‌گیرند، بر اساس شریعت اسلامی تعیین می‌شود. 🔺 انسان آزاد است و هیچ انسان و مجموعه‌ای بشری، حق سیادت بر انسان ندارد. بدین سان بر انواع مختلف استبداد مهر پایان زده می‌شود. 🔺شریعت، منبع قانون‌گذاری است. احکام ثابت شریعت که از نظر فقهی واضح‌اند، تا آن‌جا که به زندگی اجتماعی مربوطند -صرف نظر از اینکه در قانون اساسی آمده‌اند یا نه- جزء ثابت قانون اساسی‌اند. هر مسأله‌ای که در مورد آن بیش از یک نظر فقهی وجود دارد از جمله مسائلی است که از نظر قانون اساسی دارای جایگزین‌های اجتهادی متعدد است و در این صورت، انتخاب گزینه معین با قوه مقننه‌ای است که امت بر مبنای مصالح عمومی عهده‌دار آن است. 🔺در مواردی که نظر قطعی (وجوب یا حرمت) از جانب شریعت وارد نشده، قوه مقننه وظیفه‌ دارد قوانین را بر اساس مصلحت عمومی و به شرط عدم مغایرت با قانون اساسی‌ وضع کند. 🔺شهید صدر تاکید می‌کند که تصمیمات قوای مقننه و مجریه با تکیه بر امت است. مردم با شیوه‌ای که قانون اساسی معین می‌کند صاحبان حق در اقدامات این دو قوه هستند و این حق، خلافتی است که از منبع قدرت حقیقی(خداوند) برگرفته شده‌ و بدین‌سان، امت به عنوان خلیفه‌الله، به اوج احساس مسئولیت می‌رسد. ملت حق حاکمیت الهی را بدین شکل اعمال می‌کند: 🔹-پس از آن‌که مرجعیت، افرادی را به نامزدی ریاست قوه مجریه برگزید، حق انتخاب رئیس‌جمهور با مردم است. 🔹- امت مستقیما اعضای شورای اهل حل و عقد را به منظور تایید اعضای هیات دولت، تعیین یکی از آرای اجتهادی مطرح‌شده، وضع قوانین در منطقه الفراغ، نظارت بر روند تطبیق قانون اساسی و مراقبت نسبت به عملکرد قوه مجریه، انتخاب می‌کند. 🔺از منظر شهید صدر، مرجعیت، تبیین‌کننده قانونی اسلام و نائب عام امام معصوم به شمار می‌رود. این مقام باید دارای ویژگی‌های مرجع دینی از قبیل اجتهاد مطلق و عدالت باشد، به حکومت اسلامی و ضرورت پشتیبانی از آن ایمان داشته‌باشد و دارای «مرجعیت بالفعل» در میان مردم باشد. او بالاترین مقام حکومت و فرمانده کل قواست، افرادی را برای ریاست‌جمهوری نامزد می‌کند، انطباق قانون اساسی با شریعت را می‌سنجد، در خصوص انطباق قوانینِ حوزه منطقه الفراغ با قانون اساسی تصمیم‌گیری نهایی می‌کند و دیوان عالی و قضایی را برای رسیدگی به پرونده‌های شاکیان تشکیل می‌دهد. 🔺مطالعه پیش‌نویس پیشنهادی شهید صدر نشانگر تاثیر ژرف اندیشه‌های ایشان بر قانون اساسی ج.ا.ا ‌است. نظریه‌ مرجعیت شهید صدر و ولایت فقیه امام(ره) یک مسیر را طی می‌کنند که در اصل پنجم هویداست. نقش برجسته این شهید بزرگوار در طراحی نظام سیاسی ایران از نکات مغفولی است که شایسته توجهِ بیش از پیش است. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 @asaas_discourse
♨️ ♨️ مجموعه علمی اساس بنا دارد در راستای تحقق گفتمان سازی حقوق عمومی بومی، بایسته‌های حقوق عمومی را از مجموعه گرانسنگ نهج‌البلاغه استخراج نماید. از همین رو مطالب مربوط را تحت عنوان «آموزه‌های حقوق عمومی در آینه نهج‌البلاغه» منتشر می‌نماید. علاقمندان نیز می‌توانند دیدگاه‌های امیرالمومنین در ارتباط با حقوق عمومی را به @asaas_mokhatab ارسال نمایند. موارد ارسالی پس از داوری در مجموعه علمی اساس منتشر خواهند شد. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
آغازی بر یک پایان انقلاب اسلامی؛ سرآعاز تمدن نوین اسلامی و تقابل آن با تمدن غرب مدرن، با توجه به آثار سید شهیدان اهل قلم به مناسبت سالروز شهادت شهید آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی شاید اکثریت، سید مرتضی آوینی را با سلسله مستند های روایت فتح و نریشن های جذابش بشناسند و یا نهایتا او را یک مستند ساز جنگی بدانند که در حال انجام مسئولیتش با یک اتفاق به فیض شهادت نائل آمد. اما اگر تاملی کنیم به لقبی که رهبری معظم انقلاب به ایشان دادند (سید شهیدان اهل قلم) متوجه یک خصلت بسیار مهم دیگر شهید بزرگوار می‌شویم و آن هم اهل قلم بودن است. همین گذاره باعث می‌شود که وقتی به آثار قلمی و مکتوب سید مرتضی آوینی رجوع کنیم، مسئله انقلاب اسلامی و مواجهه آن با تمدن غرب را به عنوان مسئله اساسی شهید بیابیم. شهید آوینی در مقاله "در برابر فرهنگ واحد جهانی" ، جهان امروز را کشوری واحد و با حکومتی واحد می‌پندارد که در کف نظام استکباری آمریکاست. علیرغم آنکه در نقشه های جغرافیایی بیشتر از همه ادوار تاریخ مرزبندی وجود دارد. علت این مسئله را نیز تکنولوژی مدرن می دانند که زمینه‌ای را فراهم کرده است تا جهان بتواند مجموعه‌ای هماهنگ و با یک فرهنگ واحد باشد و اصطلاح "دهکده جهانی" را نیز موید همین مطلب ذکر می¬کنند. تکنولوژی مدرن نیز همه نیازهای بشر را در جنبه مادی و حیوانی خلاصه کرده و با ارضای گسترده آن، انسان را به غفلت و هبوط از آسمان معنوی واداشته است که طریقی¬ست کاملا مخالف با فطرت‌الهی انسان. از نگاه شهید آوینی نیز تقابل انقلابی که مبتنی بر اسلام است با تمدن غربی دقیقاً همین جاست چرا که دین اسلام نیز کافةالناس آمده است(آیه ۲۸ سوره سبا) یعنی قرار است همه بشریت فرهنگ واحدی را قبول کنند اما این فرهنگ باید دین حنیف و فطرت‌الله باشد نه طریقی مخالف با آن. با بیان این مقدمه، نتیجه‌ای که شهید آوینی می گیرند آن است که آنچه در جهان امروز بیش از همه برای بشر ضرورت دارد دستیابی به "منطقه آزاد" از سلطه جهانی استکبار است. شهید مفهوم منطقه آزاد را مساوی با کشور مستقل یا مجموعه ای از کشورهای مستقل می¬داند. با این حال منظور شهید از استقلال این نیست که ما باید وسایل ارتباط جمعی یا قالب های هنری نو مثل سینما یا حتی رمان را یکسره کنار بگذاریم چرا که اکنون در سراسر این کره خاکی خلوت کده‌ای را نمی توان یافت که از سیطره فرهنگی غرب آزاد باشد، بلکه استقلال به آن معناست که باید جسم تکنولوژی و هنر مدرن را در روح اعتقادات و فرهنگ خویش مستحیل کنیم و البته این استحاله منوط به معرفتی کافی و وافی است که چراغ راه در طی این طریق باشد. از طرف دیگر نیز شهید آوینی بیان می‌کنند غرب و شرق سیاسی هر دو از مظاهر تاریخی اومانیسم بودند و اکنون دوران اومانیسم به سر رسیده است و با انقلاب ایران که مبتنی بر اسلام است و نه رنسانس، انسان با "توبه" از نفس خویش روی گردانده و به عالم معنا توجه یافته است که این نویدِ آغازِ عصر دیگری است. ✍🏼 حمیدرضا علیایی، دانشجوی کارشناسی رشته حقوق، دانشگاه قم منابع: کتاب آغازی بر یک پایان، مقالاتِ: 1در برابر فرهنگ واحد جهانی 2 پروسترویکای اسلامی وجود ندارد 3 دولت پایدار حق فرا می رسد 4 آغازی بر یک پایان ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
بنیاد مسکن.pdf
حجم: 764.4K
بنیـاد مسکـن انقـلاب اسـلامی از شعـــار تا عمـل یادداشتی بمناسبت بیست و یکم فروردین ماه و فرمان امام خمینی (ره) درخصوص تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ✍🏼 علی جعفری، دانش آموخته حقوق عمومی دانشگاه قم ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
🔸آموزه‌های حقوق عمومی در آیینه نهج‌البلاغه 🔸 ترک امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، آغاز انحطاط جامعه چنانچه در احادیث متعددی اشاره شده، انجام فریضه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، ضامن اجرای دیگر فرایض و نیز تضمین کننده قوام و بقای جامعهٔ سالم است. انجام این فریضه راه رسیدن جامعه به رشد و تکامل را هموار و جامعه را از بسیاری از خطاها و خطرات مصون نگه می‌دارد. ترک این واجب به هر دلیلی که باشد، آغاز انحطاط جامعه خواهد بود. حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام در خطبه 233 می‌فرمایند «وَ اعْلَمُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ أَنَّكُمْ فِي زَمَانٍ الْقَائِلُ فِيهِ بِالْحَقِّ قَلِيلٌ وَ اللِّسَانُ عَنِ الصِّدْقِ كَلِيلٌ وَ اللَّازِمُ لِلْحَقِّ ذَلِيلٌ؛ أَهْلُهُ مُعْتَكِفُونَ عَلَى الْعِصْيَانِ، مُصْطَلِحُونَ عَلَى الْإِدْهَانِ؛ فَتَاهُمْ عَارِمٌ، وَ شَائِبُهُمْ آثِمٌ، وَ عَالِمُهُمْ مُنَافِقٌ، وَ قَارِنُهُمْ مُمَاذِقٌ؛ لَا يُعَظِّمُ صَغِيرُهُمْ كَبِيرَهُمْ، وَ لَا يَعُولُ غَنِيُّهُمْ فَقِيرَهُم؛ خدا شما را رحمت کند، بدانید که شما در زمانى هستيد كه حقگويان در آن اندك‌اند و زبانها در گفتن راست ناتوان و جويندگان حق، بی‌مقدارند. مردم اين زمان به نافرمانى از خدا کمر بسته‌اند و اهل سازش و مماشات در كارهاى خلاف‌اند؛ جوانانشان بدخويند و پيرانشان گنهكارند و عالمانشان منافق‌اند و قاريانشان سودجوى و چاپلوس‌اند. خُردان بزرگان را ارج نمى‌نهند و توانگران بينوايان را يارى نمى‌رسانند». از دیدگاه امیرالمؤمنین علیه‌السلام، زمانی که حق‌گویان خاموش باشند و کذب و دروغ جایگزین حق شود یا به عبارتی فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر فراموش شود، جامعه رو به انحطاط و انحراف خواهد رفت که نمونه‌های آن را امام علیه‌السلام در این خطبه بیان نموده‌اند. منبع: پیام امیرالمومنین علیه‌السلام، جلد هشتم، صص ۵۳۵_۵۳۱ ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
ریشه های اولین حکومت اسلامی،مستقر در تکلیف مداری خدیجه سلام الله علیها ▪️انتشار به مناسبت سالروز وفات حضرت خدیجه سلام الله این یک جمله ادبی و یا حتی تاریخی صرف نیست. بلکه بیانگر حقیقتی در باب حرکت در مسیر اهداف رسالت انسان کامل است: انسان کامل با توجه به شرایط و موقعیتی که همه انسان ها در ساختن آن موثرند، قادر است برای تحقق رسالت و تکلیفش تلاش نموده و متناسب با آن اقدام نماید. نه در خلا و بدون توجه به نقشی که تک تک افراد جامعه ایفا می کنند. گاهی تنها اقدام ممکن برای او آن است که اصل دین را حفظ کند و برای حفظ جان مسلمین چاره اندیشی نماید. اگر از این مرحله عبور نکند¹ ، هرگز دینی باقی نخواهد ماند که حکومتی مبتنی بر آن ایجاد شود. مرحله ای که به گواهی تاریخ² ، خدیجه سلام الله علیها با آبرو، جان و مال تاثیری غیر قابل انکار در عبور از آن داشت. در تنگنایی که نشر اسلام جز با خروج صدای توحید از مکه ممکن نبود، و پیام اسلام در مکه محصور شده بود، بقای امت، تربیت و تقویت ایشان در سایه جهاد خواص موثر آن دوره از جمله ام المومنین میسر گشت. هیچ دوره ای زمین از حجت خدا خالی نیست³ ، و حجت خدا راه رسیدن به غایت و هدف را متناسب با شرایطی که ما آن را رقم میزنیم، انتخاب می کند. انسان مختار است، هم می تواند نقش خدیجه سلام الله علیها را برای انسان کامل عصر خود ایفا نماید ، هم مخیر است نقش ابولهب را برگزیند یا در این میانه مذبذب باشد و یا فارغ از هردو. اما در هر صورت بر نتیجه نهایی و تقدیر تمامی انسان ها اثر گذاشته است. برپایی حکومت عدل جهانی، باور و اعتقاد عقلی شیعه است که زمان تحقق آن در گرو انتخاب های ماست. جهان عرصه حکومت مهدوی خواهد شد، چون مرحله تربیت و پرورش نیروهایی موثر، مانند خدیجه سلام الله علیها، نتیجه ای جز این نخواهد داشت. منابع: 1 - برای مطالعه در باب مراحل مقدماتی تشکیل حکومت از سوی امام معصوم به کتاب ائمه اهل بیت (ع) و دورهم فی تحصیل الرساله الاسلامیه، شهید سید محمد باقر صدر مراجعه بفرمایید. صص 110- 130/ 620 2 - برای تحقیق و مطالعه در باب حضرت خدیجه سلام اله علیها مراجعه به مجموعه آثار همایش صدف کوثر پیشنهاد می شود. 3 - «ان الارض لا تخلو من حجة الي يوم القيامة» :كمال الدين و تمام النعمه, شیخ صدوق، ص567 ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
🔸️آموزه های حقوق عمومی در آیینه نهج البلاغه🔸️ وظایف و حقوق متقابل امت و امامت(حقوق متقابل مردم و حکومت اسلامی ) در حیطه تمدن و حکومت اسلامی حقوق و وظایف متقابل همیشه مورد توجه فقها و اسلام شناسان بوده است‌.بهترین سخن و الگو در این زمینه کلام امیر المومنین است.در این کلام ایشان ابتدا حقوق ملت و وظایف دولت را بیان کرده اند که این را میتوان دلیلی بر رعایت و ارزشمندی حقوق عامه در نگاه ایشان دانست. حقوق ملت و وظایف دولت:«أیها الناس، اًن‌ لی‌ علیکم‌ حقاً‌ و لکم‌ عَلَیَّ‌ حقٌ. فأما حقُّکم‌ عَلَیَّ‌ فالنصیحة‌ لکم، و توفیر فیئکم، و تعلیمکم‌ کی‌ لا تجهلوا، و تأدیبکم‌ کیما تعلموا.(خطبه ۳۴ نهج‌البلاغه) ای‌ مردم، همانگونه‌ که‌ من‌ بر شما حقی‌ دارم، شما نیز بر من‌ حق‌ دارید. حق‌ شما بر من‌ آن‌ است‌ که‌ همواره‌ در رهنمودهای‌ خالصانه‌ نسبت‌ به‌ شما بکوشم. و در تأمین‌ رفاه‌ در زندگی‌ همگانی، تمامی‌ وسایل‌ ممکن‌ را فراهم‌ سازم. و در تربیت‌ و تعلیم‌ همگان‌ در سطح‌ گسترده‌ کوتاه‌ نیایم. و در نظارت‌ بر رفتار و کردار شما - بر نهج‌ حق‌ - پیوسته‌ هوشیار و هشداردهنده‌ باشم. حقوق دولت و وظایف ملت:و أما حقی‌ علیکم، فالوفأ بالبیعة، و النصحیة‌ فی‌ المشهد و المغیب، و اًجابة‌ حین‌ أدعوکم، و الطاعة‌ حین‌ آمرکم.» و أما حق‌ من‌ بر شما آن‌ است‌ که‌ در پیمان‌ خود نسبت‌ به‌ ولی‌ امر وفادار باشید، و در کاستیها و ناهمگونیها که‌ أحیاناً‌ پیش‌ می‌آید، خالصانه‌ پیش‌قدم‌ شوید، در حضور و غیاب‌ دولتمردان‌ در رفع‌ و تذکر دادن‌ به‌ مسؤ‌ولین‌ مربوط‌ بکوشید. و دستورات‌ صادره‌ را در تمامی‌ ابعاد سیاستگذاری‌ دولت، با جان‌ و دل‌ پذیرا باشید. و هرگاه‌ - در پیش‌آمدها - فرا خوانده‌ شوید، بی‌درنگ‌ اجابت‌ کنید. در این‌ دو فراز از خطبه، اساسی‌ترین‌ پایه‌های‌ استواری‌ یک‌ حکومت‌ عادل‌ مطرح شده، و اصول‌ حقوق‌ متقابل‌ میان‌ دولت‌ و امت‌ بیان‌ گردیده‌ است. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
هدایت شده از اســــاس
♨️ ♨️ مجموعه علمی اساس بنا دارد در راستای تحقق گفتمان سازی حقوق عمومی بومی، بایسته‌های حقوق عمومی را از مجموعه گرانسنگ نهج‌البلاغه استخراج نماید. از همین رو مطالب مربوط را تحت عنوان «آموزه‌های حقوق عمومی در آینه نهج‌البلاغه» منتشر می‌نماید. علاقمندان نیز می‌توانند دیدگاه‌های امیرالمومنین در ارتباط با حقوق عمومی را به @asaas_mokhatab ارسال نمایند. موارد ارسالی پس از داوری در مجموعه علمی اساس منتشر خواهند شد. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
🔸️آموزه های حقوق عمومی در آیینه نهج البلاغه🔸️ اصل مدارا با مردم نامه 18 نهج البلاغه فَارْبَعْ أَبَا الْعَبَّاسِ رَحِمَکَ اللَّهُ فِیمَا جَرَى عَلَى لِسَانِکَ وَ یَدِکَ مِنْ خَیْرٍ وَ شَرٍّ فَإِنَّا شَرِیکَانِ فِی ذَلِکَ وَ کُنْ عِنْدَ صَالِحِ ظَنِّی بِکَ وَ لَا یَفِیلَنَّ رَأْیِی فِیکَ وَ السَّلَامُ . پس اى ابو العبّاس خدا ترا بیامرزد در نیک و بدى که بر دست و زبان تو جارى میشود (در گفتار و کردارت با رعیّت) مدارا کن، زیرا ما در گفتار و کردار با هم شریکیم (چون تو از جانب من حکم مى رانى) و چنان باش که گمان نیکوى من به تو باشد، و اندیشه ام در باره ات سست نگردد. این اصل به معنی سعه صدر و تحمل آرای دیگران است. بر اساس دستورهای قرآن و سیره پیامبر و ائمه معصومین (ع) مدارا و نرمش یکی از ارزشهای اصیل در فرهنگ اسلامی است که مصادیق آن شامل گذشت در مسائل شخصی، تحمل عقاید رقیب در عین پایبندی و باور به حقانیت اعتقادات دینی،مماشات و مدارا در شوون حکومت، مسامحه با خودی ها و زیردستان و دوستان و ستمدیگان در چارچوب شرع و قانون است. حضرت علی (ع) در شیوه حکومت خود همواره این اصل را مد نظر داشتند و به کارگزاران در موارد مختلف همواره سازش و مدارا با مردم و گذشت از خطاهای جزئی آنها را سفارش کرده اند.(رجوع کنیدبه نامه 25، 26، 27، 53). 1.ابولعباس کنیه عبدالله بن عباس پسر عموی امام علی (ع) بوده است. که بیشتر علماى رجال او را حسن الحال و نیکو کردار و از اصحاب رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و از شیعیان و پیروان امیر المؤمنین علیه السّلام دانسته اند. منبع: مقاله قاطعیت و مدارا از دیدگاه امام علی (ع). سید غلامحسین حسینی ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
این چه توقّع بی‌جایی است که اگر یک کسی پایش را کج بگذارد، فوراً شروع میکنند به اصل نظام اسلامی، اصل جمهوری اسلامی، اصل حکومت اسلامی اهانت کردن رهبرمعظم انقلاب: «امام حسن مجتبی علیه‌الصّلاةوالسّلام، سردار بزرگ جنگش «عبیدالله بن عباس» بود که می‌دانید چه کار کرد. شبانه رفت با «معاویه» که آن طرف بود، مذاکره کرد. پول گرفت، لشکرگاه خودش را ترک کرد و به دشمن پناهنده شد! امروز اگر یک سرباز شما به دشمن پناهنده می‌شود، چگونه درباره‌اش قضاوت می‌کنید؟ آنها شب خوابیدند، صبح بلند شدند دیدند فرمانده‌ی کلّ نیروهای امام حسن علیه‌الصّلاةوالسّلام، از خیمه بیرون نمی‌آید. یک ساعت، دو ساعت... بعد رفتند داخل خیمه، دیدند نیست! دقّت کردند، دیدند آن طرف خیمه، شکافته است. بعد، قضیه روشن شد. در رأس کار چه کسی بود؟ امام حسن مجتبی علیه‌الصّلاةوالسّلام. این چه توقّع بی‌جایی است که اگر یک رئیس، یک مرؤوس، یک قاضی، یا مسؤول بخش خاصی از کشور، از تشکیلات حکومت اسلامی، پایش را کج بگذارد، آن آقایی که با او مواجه می‌شود، فوراً شروع می‌کند به اصل نظام اسلامی، اصل جمهوری اسلامی، اصل حکومت اسلامی اهانت کردن!» ۱۳۷۲/۰۵/۰۵ ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
AUD-20220416-WA0024.
زمان: حجم: 2.31M
📍 رهبر معظم انقلاب: 🔸 آگاهانه مقاومت کردن، تکلیف را فهمیدن و ایستادن، کار امام حسن علیه السلام بود. 🔹تشکیلات دهی و سازماندهی عظیم شیعه،کار بزرگ امام حسن پس از متارکه جنگ... ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
🔸️آموزه های حقوق عمومی در آیینه نهج البلاغه🔸️ عدالت و دادگری امیرالمؤمنین «وَ اللَّهِ لَوْ وَجَدْتُهُ قَدْ تُزُوِّجَ بِهِ النِّسَاءُ وَ مُلِكَ بِهِ الْإِمَاءُ لَرَدَدْتُهُ. فَإنَّ فِي الْعَدْلِ سَعَةً، وَ مَنْ ضَاقَ عَلَيْهِ الْعَدْلُ فَالْجَوْرُ عَلَيْهِ أَضْيَقُ؛ به خدا سوگند، اگر چيزى را كه عثمان بخشيده، نزد كسى بيابم، آن را به صاحبش باز مى‌گردانم، هر چند آن را كابين زنان كرده باشند يا بهاى كنيزكان. كه در عدالت گشايش برای عموم است و آنكه از عدالت به تنگ آيد از ستمى كه بر او می‌رود، بيشتر به تنگ آيد.» (خطبه 15). عدالت و دادگری امیرالمؤمنین در امور مختلف از جمله مواردی است که در مکاتبات و اعمال ایشان به وضوح به چشم می‌خورد. خطبه مذکور، بیان‌گر قاطعیت امام علیه‌السلام در بازگرداندن بیت‌المال و اجرای عدالت اقتصادی است. مطابق با ذیل خطبه، امام تصمیم خویش را مستند به دلیل بیان می‌نمایند؛ به‌این‌ترتیب که بازگرداندن بیت‌المال به صاحبان اصلی، مصداق عدالت است که خود موجب شکوفایی جامعه و رضایت عموم مردم خواهد شد. در نهج‌البلاغه مکرر بر مسأله عدالت و انصاف تکيه شده و اصولاً اميرمؤمنان على عليه‌السلام يکى از بزرگ‌ترين بنيان‌گذاران عدل در جامعه بشرى است که به گفته نويسنده معروف مسيحى،جرج جرداق، او بانگ عدالت انسانيّت است که از حلقوم تاريخ برخاسته و به همين دليل نام کتابش را «الامام عَلِىّ صَوْتُ الْعَدالَةِ الاِنْسانِيَّةِ» ناميده است. بنا به این خطبه، حضرت امیر علیه‌السلام بر عطف بماسبق کردن اجرای عدالت تأکید دارند. به این معنا که هر ناحقی که از بیت‌المال برداشت شده، باید به صاحبان اصلی بازگردد. چراکه بخشش از بیت‌المال برخلاف دستورات دینی حتی از سوی خلیفه مسلمین، توجیه نمی‌شود که آن بخشش بر مبنای عدالت بوده است. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse