eitaa logo
فقه و احکام رهبری (leader.ir)
47.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
5 ویدیو
142 فایل
✅ کانال رسمی استفتائات دفتر حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) 🔺اطلاع رسانی جدیدترین فتاوای معظم له. 🔸معرفی شده در سایت: https://www.leader.ir/fa/content/22542 🔹ارسال استفتا: https://www.leader.ir/fa/istifta ❓ارتباط: @leader_ir57m
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 فراموش کردن قنوت 💠 سؤال: اگر نمازگزار، قنوت را فراموش کند آیا جبران آن ممکن است؟ ✅ جواب: می‌تواند بعد از سر برداشتن از رکوع، قنوت را انجام دهد سپس به سجده برود اما اگر در مراحل بعدی (مثلاً پیش از سجده) به یاد آورد، پس از سلامِ نماز، قنوت را انجام دهد؛ همچنین پس از نماز، هر موقع به یاد آورد می تواند قنوت را انجام دهد. 🆔 @leader_ahkam
📚 مصرف صدقه در امور خیر 💠 سؤال: پولی که به عنوان صدقه از مردم جمع آوری شده و صدقه دهنده، شرطی برای مصرف آن نگذاشته است، آیا می توان آن را در هر امر خیری هزینه کرد؟ ✅ جواب: صدقه باید به فقیر داده شود و مصرف آن در امور خیر دیگر، نیاز به کسب رضایت از صاحب آن دارد. 🆔 @leader_ahkam
📚 مراجعه به فالگیر برای ازدواج 💠 سؤال: آیا مراجعه به دعا نویس، رمّال و فالگیر برای ازدواج جایز است؟ ✅ جواب: رمالی و فالگیری اعتبار ندارد؛ اما دعا نویسی اگر بر مبنای دعاهای وارد شده از معصومان (علیهم السلام) باشد، اشکال ندارد. 🆔 @leader_ahkam
🔄 یادآوری 📚 احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است) 🆔 @leader_ahkam
احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است) ۱. چنانچه روزه برای خود مادر ضرر دارد: 💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد (بدون اینکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده، بنابر احتیاط یک مد طعام فدیه به فقیر داده شود و وظیفه دیگری ندارد. 🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد، الف: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای خود مادر ضرر داشت: ✅ قضا ساقط است ولی برای هر روز علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام دیگر به فقیر داده شود. ب: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای فرزند شیر خوار یا جنین ضرر داشت: ✅ بنابر احتیاط یک مد طعام به فقیر داده شود و بعداً هر وقت که بتواند باید روزه ها را قضا نماید. ج: اگر بدون عذر، قضای آن را بجا نیاورده است: ✅ علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد. ۲. اگر روزه برای جنین یا فرزند شیرخوار ضرر دارد: 💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد ( بدون آنکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده باشد، می بایست یک مد طعام به عنوان فدیه به فقیر بپردازد. 🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد: الف: چنانچه بدون عذر شرعی بجا نیاورد: ✅ علاوه بر فدیه، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد. ب: اگر به جهت ضرر برای خودش یا فرزند بجا نیاورد: ✅ همان فدیه کفایت میکند وکفاره تأخیر ندارد، ولی سالهای بعد قضای روزه را بجا آورد. ✳️ ملاحظات: 🔘 هرگاه تأخير قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان ديگر بر اثر سهل‌انگارى و بدون عذر شرعى باشد، كفاره تأخير واجب است. 🔘 مادری که روزه برای خودش ضرر دارد حتی اگر باردار نباشد و به فرزند شیر ندهد، مطابق احکام کسی که به جهت مریضی روزه نمی گیرد، عمل کند. 🔘 فديه و کفاره تأخير براي هر روزه عبارت است از یک مد طعام (معادل 750 گرم گندم، آرد، برنج و مانند آن) که بايد به فقير داده شود. 🔘 دادن پول فديه و کفاره به فقير كافى نيست، ولى اگر اطمينان داشت كه فقير به وكالت از صاحب پول، طعام (حداقل معادل 750 گرم برای هر روز) می خرد و سپس آن را به عنوان كفاره قبول مى‏ كند، اشكال ندارد. 🔘 تمام احکامی که درباره زن باردار در این تقسیم بندی بیان شده مربوط به زنی است که زایمان او نزدیک است، ولی زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است. 🆔 @leader_ahkam
🔄 یادآوری 📚 احکام نموداری روزه طبق نظر حضرت آیة الله خامنه ای (مد ظله العالی) 💠 مبطلات روزه 🆔 @leader_ahkam
📚 احکام روزه طبق نظر حضرت آیة الله خامنه ای (مد ظله العالی) 💠 مبطلات روزه عبارت است از: ۱. خوردن و آشامیدن. ۲. آمیزش جنسی. ۳. کاری که موجب خروج منی شود (استمنا). ۴. باقی ماندن بر جنابت يا حيض يا نفاس تا اذان صبح. ۵. اماله با چيزهای روان و مایع. ۶. قی کردن. ۷. دروغ بستن به خدا و پيامبر و ائمه «عليهم السلام» (بنابر احتیاط واجب). ۸. رساندن غبار غليظ به حلق (بنابر احتیاط واجب). ۹. فرو بردن تمام سر در آب (بنابر احتیاط واجب). 🆔 @leader_ahkam
🔹گزارش استهلال ماه رمضان المبارک ۱۴۴۴ ه‍ . ق 🆔 @leader_ahkam
🔰 گزارش استهلال ماه رمضان المبارک ۱۴۴۴ ه‍ . ق  ♦️الف- مشخصات نجومی هلال در شامگاه چهارشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۲ (۲۹ شعبان ۱۴۴۴) زمان مقارنه ماه و خورشید: ۲۰:۵۴ دقیقه  روز سه شنبه ۱ فروردین ۱۴۰۲ زمان غروب خورشید: ساعت ۱۸:۱۷ زمان غروب ماه: ساعت ۱۹:۱۰ ارتفاع ماه: ۹.۵ درجه مدت مکث ماه بعد از غروب خورشید: ۵۳ دقیقه سن ماه: ۲۱ ساعت و ۲۴ دقیقه فاصله زاویه ای ماه و خورشید: ۱۱.۲ درجه ♦️ب ـ پیش‌بینی تقاویم و نظر کارشناسان رؤیت هلال     تقویم رسمی کشور مستخرج مرکز تقویم وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، و کارشناسان رؤیت هـلال، پیش‌بـینی کرده‌اند هـلال ماه رمضان المبارک در غـروب روز چهارشنبه در کشور قابل رؤیت است. بنابراین ماه شعبان المعظم ۲۹ روزه بوده و غرّة (اول) ماه رمضان ۱۴۴۴ روز پنج شنبه ۳ فروردین ماه خواهد بود. ♦️ج ـ گزارش‌های رسیده     در همین راستا ستادهای استهلال و گروه‌های رصدی در سراسرکشور به همراه تجهیزات رصدی درغروب روز چهارشنبه اقدام به استهلال نمودند که  نتیجه آن به قرار ذیل است.    ۱. مناطقی که هلال با چشم عادی رؤیت شد: استان اصفهان: منطقه خروسگلو تا سمیرم ۳ گروه، شهرضا استان کرمان: سیرجان استان بوشهر: بوشهر، گناوه استان یزد: دوربید یزد استان فارس: شیراز    ۲. مناطقی که هلال با چشم مسلح رؤیت شد: استان فارس: لار، لامرد، بوانات استان خوزستان: اهواز، خرمشهر استان سیستان و بلوچستان:زاهدان استان خراسان جنوبی: خضری، سه قلعه استان آذربایجان شرقی: تبریز جلفا استان چهارمحال بختیاری: بروجن ۳. مناطقی که هوا غالباً ابری و یا بارانی بود و هلال رؤیت نشد: استان خراسان رضوی: مشهد، گروه طلاب، قوچان، درگز، تربت حیدریه، سبزوار، گناباد استان خراسان جنوبی: بشرویه، فردوس، طبس استان مرکزی: اراک، شازند، خمین، محلات، ساوه، زرندیه استان سیستان و بلوچستان: ایرانشهر، زابل، چابهار استان ایلام: ایلام، آبدانان، دهلران استان اصفهان: تپه شهدای گمنام درچه استان خوزستان: دزفول استان یزد: میبد، اردکان استان سمنان: سمنان استان قم: قم، پردیسان استان تهران: تهران، پرند استان اردبیل: اردبیل استان زنجان: زنجان استان لرستان: بروجرد استان گلستان: گرگان استان گیلان: رشت 🆔 @leader_ahkam
📚 حکم تجسس در امور خصوصی دیگران 💠 سؤال: تجسس در حریم خصوصی دیگران چه حکمی دارد؟ آیا در این قبیل موارد، فرقی بین فضای حقیقی و مجازی وجود دارد؟ ✅ جواب: تجسس در امور شخصی و خصوصی دیگران چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی جایز نیست. 🆔 @leader_ahkam
🔄 یاد آوری 📚 احکام نموداری روزه / بخش اول ⏺ کليات روزه: 📒 تعریف روزه: عبارت است از: «خودداری از مبطلات روزه، به قصد انجام فرمان خداوند». 📔 نیت روزه: عزم بر خودداری کردن از خوردن و آشاميدن و ساير چيزهای باطل کننده‌ی روزه، بخاطر دستور خداوند و همين که چنين عزمی باشد کافی است و لازم نيست آن را بر زبان بياورد. 📘 زمان روزه داری: از اول فجر (اذان صبح) تا مغرب (اذان مغرب) مي باشد. 🕓 وقت نیت: 📗 روزه ی ماه رمضان و نذر معیّن: همزمان با شروع روزه باید عزم بر روزه داشت، هرچند این نیت قبل از آن انجام شده باشد. 📓 روزه ی غیرمعیّن (روزه ی قضا و نذر مطلق): تا قبل از ظهر 🗂 روزه ی مستحبّی: تا موقعی که به اندازه ی نیّت کردن به مغرب، وقت مانده باشد. 🆔 @leader_ahkam
IMG_20230323_104318_495.jpg
117.4K
فایل با کیفیت اصلی 👆
📚 تردید در قصد اقامت ده روز 💠 سؤال: کسی که قصد دارد در محلی، ده روز اقامت کند ولی از قصد خود بر می گردد یا دچار تردید می شود؛ نسبت به نماز و روزه چه وظیفه ای دارد؟ ✅ جواب: اگر پیش از خواندن نماز چهار رکعتی ادائی، از قصدش منصرف شده یا مردد شود، باید نماز را شکسته بخواند و اگر روزه بوده است، در صورتی که بعد از اذان ظهر باشد روزۀ آن روز صحیح است، وگرنه صحیح نیست، اگر بعد از خواندن نماز چهار رکعتی منصرف شود، باید تا زمانی که در محل حضور دارد، نماز را کامل بخواند و روزه بگیرد. 🆔 @leader_ahkam
🔄 یاد آوری 🌙 احکام نموداري روزه/ بخش چهارم 📚 شرايط صحت و وجوب روزه ۱. اسلام و ایمان: روزه کسی که مسلمان و یا مؤمن نيست، صحیح نمي باشد. ۲. عقل: روزه کسي که دیوانه یا بیهوش یا مست می باشد، صحیح نیست. ۳. حائض و نفسا نبودن: روزه زن حائض و نفساء صحيح نيست، اگرچه يك لحظه قبل از مغرب عارض شود يا يك لحظه بعد از سپيده صبح قطع شود. ۴. قدرت داشتن: روزه بر کسی که توانایی روزه گرفتن ندارد، مانند مردان و زنان کهنسالی که توانایی ندارند، واجب نیست. ۵. ضرري نبودن: روزه‌ای که انسان می‌داند یا احتمال عقلائي می‌دهد که ضرر داشته باشد، صحیح نیست. ۶. مسافر نبودن: در مسافرتی که نماز شکسته است، روزه حتی مستحبی، صحیح نیست، مگر در موارد استثنائی که در رساله توضیح المسائل بیان شده است. 🆔 @leader_ahkam
IMG_20230326_100634_396.jpg
193.4K
فایل با کیفیت اصلی 👆
📚 چگونگی محقق شدن قصدِ اقامت ده روز 💠 سؤال: مراد از روز در اقامت ده روز چیست؟ برای محقق شدن قصد ده روز، آیا همین که از طلوع خورشیدِ روز اول تا غروب خورشیدِ روز دهم بمانیم، کافی است یا باید تا روز یازدهم اقامت داشته باشیم؟ ✅ جواب: مراد از روز، فاصلۀ بین طلوع و غروب خورشید است؛ اگر کسی بین طلوع و غروب خورشید وارد محل اقامت شود، باید قصد کند که ده شبانه روز (240 ساعت) در آنجا بماند اما اگر در فاصلۀ غروب تا طلوع خورشید وارد محل شود، باید قصد کند که تا غروب روز دهم در آنجا اقامت داشته باشد. 🆔 @leader_ahkam
🖍 برنامه اندرویدی "فقه و احکام رهبری" به روز رسانی شد. تغییرات نسخه جدید: 🌷 اضافه شدن جلد دوم کتاب «رساله آموزشی» مقام معظم رهبری (مدظله العالی) 🌷 تغییر تصویر آیکون برنامه 📚 این برنامه اکنون حاوی آخرین ویرایش کتاب های "رساله نماز و روزه" ، "احکام نماز مسافر (جامع)" ، "اجوبه الاستفتائات" و "رساله آموزشی-جلد اول و دوم" می باشد که ان شاء الله به مرور فتاوا و استفتائات دیگر، به آن اضافه خواهد شد: ‌👇👇👇👇کافه بازار👇👇👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ahkamleader.ir 👆👆👆👆👆👆👆 ‌👇👇👇مایکت👇👇👇👇 https://myket.ir/app/com.ahkamleader.ir 👆👆👆👆👆👆👆 🆔 @leader_ahkam
🔄 یادآوری 📚 احکام روزه طبق فتاوای حضرت آیة اللّه العظمی خامنه ای (مد ظله العالی) 💠 مواردی که قضا و کفاره عمد واجب است: ۱. هرگاه در ماه مبارک رمضان کارهایی که روزه را باطل می‌کند از روی عمد و اختیار و بدون عذر شرعی انجام شود، علاوه بر اینکه روزه‌ باطل می‌شود و قضا دارد، کفارة عمد نیز بر انسان واجب می‌شود، چه بداند کفاره دارد و چه نداند. ۲. اگر کاری را که می‌داند حرام است ولی نمی‌داند روزه را باطل می‌کند انجام دهد، علاوه بر قضا، بنابر احتیاط واجب باید کفاره بدهد. ۳. اگر در ماه رمضان به گفتة کسی که می‌گوید مغرب شده و اعتمادی به گفتة او نیست، افطار کند، سپس متوجه شود مغرب نبوده، قضا و کفاره بر او واجب می‌شود. 🆔 @leader_ahkam
IMG_20230327_174110_386.jpg
76.1K
فایل با کیفیت اصلی 👆
📚 افطار روزه به تصور ضرر 💠 سؤال: در ابتدای تکلیف به توصیه پدر و مادرم و با تصور این که بنیه ضعیفی دارم و روزه برایم ضرر دارد، روزه ها را افطار کردم و تا ماه رمضان سال بعد هم قضا نکردم، آیا علاوه بر قضا کفاره هم بر عهده من می باشد؟ ✅ جواب: اگر مطمئن بودید یا حداقل می ترسیدید که روزه برای شما ضرر داشته باشد، کفارۀ عمد واجب نیست ولی باید قضای روزه ها را بگیرید و برای هر روز، کفارۀ تأخیر بپردازید (به ازای هر روز ۷۵۰ گرم گندم، آرد، نان، برنج یا سایر موادّ غذایی به فقیر بدهید). 🆔 @leader_ahkam
🔷 مقلدان حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله) می توانند جهت ارسال سؤالات شرعی خود، از طریق سایت رسمی دفتر مقام معظم رهبری اقدام فرمایند. https://www.leader.ir/fa/istifta 🆔 @leader_ahkam
📚 شستشوی دهان برای روزه دار 💠 سؤال: آیا گرداندن آب در دهان با اطمینان به اینکه آب فرو نمی رود، روزه را باطل می کند؟ اگر بی اختیار آب وارد حلق شود، روزه چه حکمی دارد؟ ✅ جواب: روزه را باطل نمی کند ولی اگر بی اختیار فرو رود، بنا بر احتیاط باید قضای آن روز را بگیرد؛ مگر این که در حال وضو برای نماز واجب، مضمضه کند که در این صورت روزه‌، صحیح است و قضا ندارد. 🆔 @leader_ahkam
📚 روزه گرفتن با وجود منع پزشک 💠 سؤال: اگر پزشکی به جهت بیماری از گرفتن روزه منع کند، روزه گرفتن چه حکمی دارد؟ ✅ جواب: اگر از گفتۀ پزشک امین، یقین یا اطمینان حاصل کند یا بترسد که روزه برایش ضرر داشته باشد، روزه واجب نیست، بلکه در مواردی حرام است. 🆔 @leader_ahkam
📚 استمرار نیت روزه 💠 سؤال: اگر شخصی روزۀ واجب را نیت کند و سپس از نیت خود برگردد و بگوید روزه نمی گیرم، حکم روزه او چیست؟ ✅ جواب: در روزۀ واجب معین؛ مانند روزۀ ماه رمضان، واجب است نیت از طلوع فجر تا مغرب، استمرار داشته باشد؛ بنابراین اگر بین روز از نیت روزه برگردد و قصد ادامۀ روزه نداشته باشد، روزه‌اش باطل می‌شود و قصد دوباره برای ادامۀ روزه فایده ای ندارد؛ البته تا اذان مغرب باید از مبطلات روزه خودداری کند. ولی اگر بین روز مردد شود که روزه را ادامه دهد یا نه و یا تصمیم بگیرد یکی از مبطلات روزه را انجام دهد ولی آن را انجام ندهد، بنابر احتیاط واجب باید روزه را تمام کند و بعداً قضای آن را بگیرد. 🆔 @leader_ahkam
🌹 لَیْسَتِ الْعِبادَةُ کَثْرَةَ الصِّیامِ وَ الصَّلوةِ وَ إِنَّما الْعِبادَةُ کَثْرَةُ التَّفَکُّرِ فی أَمْرِ اللّهِ: 🔸 امام حسن عسکری(علیه السلام) می‌فرماید: عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه [حقیقتِ] عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص۴۴۸ 🆔 @leader_ahkam