eitaa logo
کتابخانه ها و اسناد پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
634 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
122 ویدیو
180 فایل
اشاعه گزینشی اطلاعات در حوزه علوم اسلامی و انسانی تازه های نشریات و کنفرانس‌های علمی و همچنین اطلاع‌رسانی اخبار و تازه های اداره کتابخانه‌ها و اسناد پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی انتقادات و پیشنهادات: @rasalib @imannarimani95 https://zil.ink/libisca
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰نشست علمی نقد کتاب "قواعد استنباط احکام از قرآن کریم در سنت اهل بیت(ع)" 💠ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین سید جعفر صادقی فدکی 💠ناقد: حجت الاسلام والمسلمین عباس کوثری 💠دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین محمد علی محمدی 🔶زمان: پنجشنبه 99/4/26 ساعت10 الی 12 🔶مکان: ابتدای خیابان معلم، تالار شیخ طبرسی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن لینک حضور در نشست علمی بصورت مجازی: 🌐 http://dte.bz/quran1 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن 🆔 @MaarefQuran
بخش اول: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام: رصدخانه علم جهان اسلام رصدخانه علم جهان اسلام بخشی از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) است که شامل یک نقشه جغرافیایی مربوط به آمار تولیدات و رتبه های علمی از کل کشورهای جهان می‌باشد. در این نقشه با کلیک کردن بر روی ناحیه جغرافیایی هر کشور، اطلاعاتی مانند تعداد تولیدات علمی، درصد تولیدات علمی آن کشور نسبت به جهان و منطقه، رتبه علمی آن کشور در جهان و منطقه قابل مشاهده است. اطلاعات این بخش از پایگاه، مستخرج از پایگاه ISI در یک سال مشخص می‌باشد. در حال حاضر، اطلاعات مربوط به سال 2017 بر روی این نقشه قابل رویت است. آدرس دسترسی به رصدخانه علم جهان اسلام: https://maps.isc.gov.ir 🆔 @libisca
🏷 نمونه‌ای از نمایش اطلاعات مربوط به آمار تولیدات علمی کشور ایران در رصدخانه علم جهان اسلام در سال 2017 🆔 @libisca
🏷 نمایش نموداری مربوط به آمار تولیدات علمی ایران در سال‌های مختلف و مقایسه آن با کشورهای منطقه در سال 2017 در رصدخانه علم جهان اسلام 🆔 @libisca
فهم قرآن حکیم : تفسیر سوره‌های قرآن بر اساس ترتیب نزول/ تالیف محمدعابد الجابری؛ ترجمه محسن آرمین/ نشر نی (تهران)/ چاپ اول: 1399/ 2 جلد. از نظر محمد الجابری قرآن به‌مثابه وحی الهی محصول یک فرایند است؛ فرایندی که مراحل و فراز و نشیب‌های دعوت محمدی در دوره‌های مکه و مدینه آن را شکل داده است. درنتیجه، هرگونه فهمی از قرآن باید بر اساس همین واقعیت انجام پذیرد. او در کتاب رهیافتی به قرآن کریم با ارائه‌ی چنین تعریفی از قرآن، روش پیشنهادی خود برای فهم این کتاب را به دست می‌دهد. به باور او، برای فهم قرآن تنها توجه به روایاتِ اسباب نزول به‌مثابه گزارش‌های تاریخی از سبب نزول این آیه یا آن سوره کفایت نمی‌کند، بلکه باید قرآن در متن جریان دعوت نبوی در طول بیست‌وسه سال با همه‌ی فراز و نشیب‌ها و چالش‌هایی که دعوت محمدی با آن روبه‌رو بوده فهم شود. فهم قرآن حکیم در واقع نمونه‌ی عملی کاربستِ این روش در فهم معانی قرآن است. او همه‌جا به اصلِ معناکردن قرآن «معاصر با خود» و فهم قرآن «معاصر با ما» پایبند است و از میان این دو، بر بخش نخست تأکید ویژه دارد. به این ترتیب، فهم قرآن حکیم یک تجربه‌ی نوین در تفسیر قرآن کریم است که افق جدید را در حوزه‌ی تفسیر به روی قرآن‌پژوهان می‌گشاید و آنان را به نگرش به قرآن از منظری متفاوت فرا می‌خواند که در پرتو آن پاره‌ای از معانی و دقایق ناپیدای قرآن ظاهر و یا دست‌کم دست‌یافتنی‌تر و شفاف‌تر می‌شوند. او کتاب خود را کاری موفق در «قرائت قرآن از طریق سیره، و قرائت سیره از طریق قرآن» می‌داند. 🆔 @libisca
تربیت برای پرسیدن : درآمدی بر نظریه تربیتی پرسش محور/ تالیف نامدار ابراهیمی و محمود مهرمحمدی/ نشر نی (تهران)/ چاپ اول: 1399/ 311 صفحه. آنچه به‌گستردگی درباره‌ی موضوع پرسشگری گفته شده، بر این متمرکز بوده است که معلمان چگونه می‌پرسند و دانش‌آموزان چگونه به آن‌ها پاسخ می‌دهند. چیزی که اغلب در این میان نادیده گرفته می‌شود، پرسشگری دانش‌آموزان است؛ این‌که پرسشگری فی‌نفسه هدفِ تربیتی ارزشمندی است. ایده‌ای که در این کتاب تبیین شده است ناظر به یک نظریه‌ی تربیتی است که در آن پرسشگری، قابلیت و ظرفیتِ فاخری است که دانش‌آموزان در فرایند تربیت کسب می‌کنند. از منظر این نظریه، تربیت به معنای پرکردن حافظه‌ی کودکان با مجموعه‌ای از معلومات و اطلاعات نیست، بکه بارآوردن افرادی با ذهن پرسشگر و جست‌وجوگر است. پرسیدن ویژگیِ مهم کودکان است. نباید اجازه داد این ویژگی در سایه‌ی رویکرد سنتی حاکم بر مدارس، شفافیت و درخشندگی خود را از دست بدهد، بلکه باید کوشید پرسشگری کودکی به پرسشگری بزرگسالی تحول یابد. اگر کودکان فرصت آموختن پرسشگری را در کودکی از دست بدهند، در بزرگسالی افرادی رام و خالی از پرسش خواهند بود. 🆔 @libisca
هندسه گفتمان تمدن‌ساز: شاخص‌های گفتمان تمدن‌ساز انقلاب اسلامی/ تالیف مجتبی دولتی و حسن زرقانی/ انتشارات قدر ولایت (تهران)/ چاپ اول: 1399/ 240 صفحه. در این کتاب، سعی بر آن است تا به بیان شاخص‌های اصلی گفتمان انقلاب اسلامی به‌مثابه گفتمان تمدن‌ساز با تکیه بر فرمایشات رهبران انقلاب اسلامی پرداخته شود و سپس به بخشی از مستندات این گفتمان در قرآن و نهج‌البلاغه اشاره می‌گردد. «غیریّت»، یعنی گفتمان غیرتمدن‌ساز اسلامی، گفتمانی که دشمنان انقلاب اسلامی به دنبال طرح آن هستند تا از گفتمان اصیل و ناب اسلامی برای تحقق تمدن نوین اسلامی جلوگیری کنند با مشخصه‌های آن از دیگر موضوعات مطرح در این کتاب است. 🆔 @libisca
فرهنگ چند معنایی : روایتی دیگر از اسلام/تالیف توماس باور ؛ ترجمه غلامرضا خدیوی/ انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی/ چاپ اول: 1398/ 652 صفحه. جنگ تمدن‌ها، طالبان، یازده سپتامبر، القاعده، داعش و.... کلید واژه‌هایی بودند که درست در طلیعه هزاره سوم برای بیش از یک دهه جهان را در بهت و حیرت از یکسو و از سوی دیگر در وحشت و ترس فرو بردند. در همه این جریان‌ها بیش از همه یک کلمه بر سر زبان‌ها بود؛ "اسلام". برای غرب فرصت مغتنمی بود تا پس از فروپاشی شوروی نقش دشمن بزرگ غرب را اکنون به "اسلام" واگذار کند. صرف نظر از زمینه‌های اجتماعی تاریخی فرهنگی سیاسی که منشأ این جنبش‌ها بود یک سوال اساسی مطرح بود و آن اینکه نسبت "اسلام" با آن جریانات چیست. اثر توماس باوِر پاسخی به این سوال است. هدف محقق نشان‌دادن این امر است که متفکران و علمای اسلام تا حدود قرن ده هجری در ارکان تفکر و علوم اسلامی یعنی در علوم قرآنی؛ حدیث؛ فقه و ادبیات دینی و عرفی این دوره فرهنگ بی‌بدیلی را خلق کردند که محقق آن را "فرهنگ چندمعنایی" نامیده و معتقد است این فرهنگ بیش از هر فرهنگی در طول تاریخ قابلیت مدارا با فرهنگ‌های دیگر را داشته است. اما این فرهنگ چندمعنایی با هژمونی مدرنیته غرب و فرهنگ تک‌معنایی آن به شدت سرکوب گردید و مسلمانان نیز از همه طیف‌ها خود به این سرکوب دامن زدند. 🆔 @libisca
بخش اول: نقشه علمی چیست؟ تجزیه و تحلیل انتشارات یک حوزه علمی از زوایای مختلف و ترسیم نگرشی کلی از آن حوزه که بر پایه این نقشه و ترسیم سیر تغییر و تحولات، حوزه‌هایی که بیشترین و کمترین نزدیکی را دارند، از هم متمایز می‌شوند. به این ترتیب، هر کاربر افزون بر ویژگی‌ها و ارتباطات بین حوزه‌های فرعی از علم می‌تواند تاثیرگذارترین افراد و موسسات تحقیقاتی را نیز در آن حوزه خاص مشخص کند. هدف از ترسیم نقشه علمی، شناسایی نقاطی از دانش است که به اصطلاح "بحث داغ" مربوط به حوزه خود را پیگیری می‌کنند. این نوع نقشه‌ها تلاش دارند تا فرایندهای رشد، ادغام و تجزیه حوزه‌های مختلف علم را در طول زمان نشان دهند. حوزه‌های علمی در این نقشه‌ها به نسبت میزان فعالیت دانشمندان در آنها مشخص می‌شوند و فضاهای خالی نشان‌دهنده حوزه‌های کار نشده و یا ناشناخته علم است. 🆔 @libisca
سیره تقوی: ترجمه و توضیح چهل حدیث درباره سیره امام جواد علیه السلام/ تالیف جواد محدثی/ انتشارات به نشر (آستان قدس رضوی)/ چاپ ششم: 1397/ 96 صفحه. این کتاب که در حال حاضر به چاپ ششم رسیده، دربردارنده چهل حديث است و نگاهي گذرا به سيره و سنت زندگي امام جواد دارد که از زبان و روايات ائمه اطهار بيان شده است. بررسي موضوعات گوناگون اعتقادي، اخلاقي، اجتماعي و غيره ترجمه روان و توضيح مختصر هر حديث، ذکر اشعار و نقل داستان‌هاي تاريخي، از ويژگي‌هاي اين کتاب می‌باشد. (ع) (ع) 🆔 @libisca
نشست علمی «کرونا، مجازی شدن کشورها و چالش حکمرانی و الزامات مجازی سازی جمهوری اسلامی» از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌گردد. در این نشست، عباس آسوشه، محمدرضا کریمی قهرودی، سیدمرتضی موسویان و عزیز نجف‌پور آقابیگلو حضور خواهند داشت. زمان: سه شنبه ۳۱ تیر ماه ۹۹ ساعت ۱۷. نحوه برگزاری: به صورت مجازی از طریق اسکای روم در لینک https://www.skyroom.online/ch/alef22/neshast 🆔 @libisca
آخرین شماره دوفصلنامه علمی پژوهشی "دین و سیاست فرهنگی"/ بهار و تابستان 99/ انتشارات شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی/ دسترسی به مقالات: http://www.jrcp.ir/issue_14564_14565.html 🆔 @libisca