﷽ روند آینده محیط های یادگیری چگونه است؟
"""از جهت انسانی""" : یادگیری الکترونیکی #Self_Paced یا #خودگامی جایگزین خواهد شد.
"""از جهت فناوری""" : یادگیری با استفاده از #عامل_هوشمند مصنوعی #Smart_Agent تسریع خواهد شد.
توضیح اینکه:
1️⃣ #خودگامی به نوعی از آموزش الکترونیک گفته میشود که آموزش به همراه سطح بالایی از *انعطافپذیری ارائه میشود. در این نوع آموزش شما میتوانید *سرعت آموزش را *مطابق خود تنظیم کنید و جلسههای درسی خود را در زمان مورد نظر خود آغاز کنید. این دورهها معمولا با یک آزمون نهایی و ارائه مدرک همراه است.
نرخ رشد یادگیری الکترونیکی #Self_Paced در کشورها به شرح زیر است:
۱. هند: ۵۵%
۲. چین: ۵۲%
۳. مالزی: ۴۱%
۴. رومانی: ۳۸%
۵. لهستان: ۲۸%
۶. جمهوری چک: ۲۷%
۷. برزیل: ۲۶٪
۸. اندونزی: ۲۵%
۹. کلمبیا: ۲۰%
۱۰. اوکراین: ۲۰%
در فرآیند #خودگامی ابتدا دانش آموز ، رویاپردازی می کند. سپس نقشه شخصی سازی شده یادگیری و شغلی خود را ترسیم می کند. با منابع آشنا می شود. و مسیر رشد را آغاز می کند.
قالب ها :
سیستم مدیریت یادگیری (LMS)
یادگیری موبایل
موکها (MOOCs)
و ... .
2️⃣ #عامل_هوشمند مصنوعی به عنوان دستیار شخصی به کمک افراد در آموزش خواهد آمد و متناسب با نیاز و بافت شخصیتی افراد به آن ها کمک خواهد کرد.
🌀 گفتگوی لوحه با آقای مهندس اشکان کاظمی در موضوع آینده سیستم آموزش
#توجه_به_تفاوتها_و_استعدادهای_فردی
🌀 آکادمی رشد و توانمندسازی والدین و مربیان برای تربیت نسل ارزش آفرین
آکادمی لوحه
@lohe_academy
www.lohe.academy
🕸 شبکه تارعنکبوتی برنامه درسی 🕸 ‼️
در تار عنکبوت برنامه درسی،
منطق و چرایی به عنوان یک پیوند مرکزی در ارتباط با تمام مؤلفههای دیگر برنامه درسی عمل میکند. در حالت آرمانی، این مؤلفهها با یکدیگر نیز ارتباط و پیوند برقرار کرده و موجبات ثبات و انسجام را در طرح فراهم میآورند. استعاره تار عنکبوت بر ماهیت آسیبپذیر یک برنامه درسی تأکید مینماید. هر چند که تار عنکبوت نسبتاً انعطافپذیر است، معذلک، اگر یک رشته و یا زنجیره خاصی از آن نسبت به سایر رشتهها به شدت و یا به تعداد دفعات بیشترکشیده شده و تحلیل رود، پاره خواهد شد. به این ترتیب، تار عنکبوت بیانگر این عبارت است که قدرت و توان هر تار و زنجیر به اندازه قدرت و توان ضعیفترین حلقه آن است. بنابراین، این موضوع تعجبآور نیست که اغلب شناسایی نوآوری پایدار و سازگار در برنامه درسی بسیار دشوار است
(تیجس و ون دن اکر، 2009).
🌀 آکادمی رشد و توانمندسازی والدین و مربیان برای تربیت نسل ارزش آفرین
آکادمی لوحه
@lohe_academy
www.lohe.academy
🕸 ون دن #اَکِر (2003) بر اساس تعریف نسبتاً ساده برنامه درسی توسط واکر (2003) که برنامهریزی را شامل سه عنصر مهم محتوا، هدف و سازمان یادگیری تعریف نموده است، به ارائه چارچوبی تکمیلی در زمینه برنامه درسی پرداخته است. این چارچوب که با مؤلفههای مختلف یک برنامه درسی سر و کار دارد، ده پرسش ویژه را درباره برنامهریزی یادگیری دانشآموز مطرح مینماید و تحت عنوان تار عنکبوت برنامه درسی نامیده میشود.
🌀 آکادمی رشد و توانمندسازی والدین و مربیان برای تربیت نسل ارزش آفرین
آکادمی لوحه
@lohe_academy
www.lohe.academy
🔰 تمرکز چیست؟
⁉️ چگونه تمرکز خود را از دست میدهیم؟
✍️ از دست دادن تمرکز، فرایندی طبیعی، مطلوب و تکاملیافته است که برای حفظ امنیت ما بهوجود آمده است. از بین رفتن تمرکز زمانی رخ میدهد که مغز چیزهایی میبیند که باید به آنها توجه کنید (فرایند پایین به بالا). تکامل موجب شده است که وقتی در اطراف خود با چیزی خطرناک یا جالب مواجه میشوید، تمرکز خود را از دست بدهید و به آن عامل توجه کنید.
♻️ به گفتهی گلوریا مارک ، استاد دانشگاه ارواین در کالیفرنیا، وقتی تمرکز خود را از دست میدهید، حداکثر ۲۵ دقیقه زمان لازم است تا دوباره بر کار اصلی خود تمرکز کنید (در برخی از بررسیها زمان بازیابی تمرکز ۵ دقیقه و در برخی دیگر ۱۵ دقیقه ذکر شده است).
♻️ شاید تصور میکنید بیشترِ عواملی که موجب از دست رفتن تمرکز میشوند، عواملی بیرونی هستند، ولی براساس پژوهش انجامشده توسط گلوریا مارک، حدودا در ۴۴ درصد موارد، این خود ما هستیم که موجب از دست رفتن تمرکزمان میشویم!
♻️ ذهن انسان حداکثر تا ۲ ساعت میتواند بر هر کاری تمرکز کند (البته بعد از این مدت برای بازیابی نیروی خود به ۲۰ تا ۳۰ دقیقه استراحت نیاز دارد)، چرا از این پتانسیل خود استفاده نمیکنیم؟
⁉️ چگونه تمرکز میکنیم؟
✍️ تمرکز کردن بر یک کار، بسیار شبیه به «متمرکز کردنِ نگاه» است. وقتی تصمیم میگیرید بر چیزی تمرکز کنید، ابتدا مغزتان تمام اطلاعات بصری را دریافت و پردازش میکند تا به شما بگوید که باید بر چه چیزی تمرکز کنید. این کار شبیه زمانی است که برای اولین بار، تابلوی نقاشی یا عکسی را میبینید. وقتی که تصویر واضحتر میشود، مغز شما بهسراغ جنبهای میرود که میخواهید به آن توجه کنید (فرایند بالا به پایین). وقتی به این نوعِ لذتبخش از تمرکز دست مییابید که در آن گذشت زمان را حس نمیکنید، درک شما از جهان اطراف تغییر میکند و توانایی بیشتری در نادیده گرفتن محرکهای بیرونی دارید.
✍ یادداشت الهام آکوچکیان,
درمانگر حافظه_تمرکز و توجه
🌀 آکادمی رشد و توانمندسازی والدین و مربیان برای تربیت نسل ارزش آفرین
آکادمی لوحه
@lohe_academy
www.lohe.academy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مدرسه مهارت محور در تایلند
رویکرد اکتشافی
🌀 آکادمی رشد و توانمندسازی والدین و مربیان برای تربیت نسل ارزش آفرین
آکادمی لوحه
@lohe_academy
www.lohe.academy
💯ده دلیل برای انتخاب #حافبک 👈👈
♨️چرا مجموعه آزمون حافظه فعال برای کودکان (حاف بک)؟
1. حافبک حافظه فعال پنج تا پانزده ساله ها را می سنجد.
2. حاف بک سه مولفه حلقه واج شناختی، صفحه دیداری فضایی و مجری مرکزی را به شکل مجزا می سنجد.
3. حاف بک بهره حافظه فعال ارایه می کند.
4. با حاف بک می توان نیمرخ تشخیصی و شناختی اختلالاتی چون یادگیری، بیش فعالی نقص توجه، اوتیسم و ... ارایه کرد.
5. حاف بک هم در کارهای بالینی کاربرد دارد و هم در محیط های پژوهشی
6. حاف بک رهنمودهای خوبی برای برنامه درمانی عرضه می کند.
7. حاف بک هم نمره استاندارد ارایه می کند و هم رتبه درصدی
8. با حاف بک می توان به برنامه ریزی درسی و مشاوره تحصیلی دانش آموزان پرداخت.
9. با حاف بک می توان از ضعف های تحصیلی دانش آموزان آگاه شد و پیشگیری کرد.
✍ یادداشت الهام آکوچکیان,
درمانگر حافظه_تمرکز و توجه
🌀 آکادمی رشد و توانمندسازی والدین و مربیان برای تربیت نسل ارزش آفرین
آکادمی لوحه
@lohe_academy
www.lohe.academy
﷽ سومین جلسه #هم_پایه
همکارانِ
پایه پیش دبستانی و دوره اول ابتدایی
➕ فقط با حضور ""مربیان"" و ""معلمان""
🗓 4 شنبه , 6 شهریور , ساعت 17
💌 دبستان پسرانه هدهد (روش میزان)
خیابان پروین , بعد از چهارراه صباحی , کوچه 39 , پلاک 24
در #هم_پایه ; گوش شنوای افراد همسطح و همصنف خود باشید و در یک فضای صمیمی به آنها مشورت بدهید و از آنها مشورت بگیرید.
#آکادمی_لوحه
آکادمی رشد و توانمندسازی والدین و مربیان برای تربیت نسل ارزش آفرین ...
📩 لطفا به #هم_پایه بپیوندید:
@hampaye_pish
@hampaye_1
@hampaye_2
@hampaye_3
@lohe_academy
✅ الگوی فعالیت مدارس نوین (1)
14 ساعت کارگاه آموزشی معکوس!!
➕ ویژه: مربیان و معلمان تحول خواه دوره ""ابتدایی"" و ""پیش دبستانی""
➕ زمان: پنج شنبه و جمعه , 14 و 15 شهریور
➕ مکان: #مدرسه_پسرانه_هدهد (روش میزان)
☝️ظرفیت بسیار محدود
#⃣ 20% تخفیف ویژه 10 نفر اول ثبت نام کننده در نظر گرفته شده است.
👈 ثبت نام از طریق:
http://lohe.academy/?p=187
🌀 آکادمی رشد و توانمندسازی والدین و مربیان برای تربیت نسل ارزش آفرین
آکادمی لوحه
@lohe_academy
www.lohe.academy
الگوی #ارزشیابی در #مدارس_نوین؛ تدریجی، توصیفی و معمولا مبتنی بر پرسش و پاسخ شفاهی یا پروژه عملی - عملکردی است. به گونه ای که در یک شیوه تعاملی و دوسویهِ باز (خودارزیابی+ سنجشگری همه جانبه و درگیرساز + گفتگو و بازخوردگیری)، مشخص شود کیفیت و عمق دانش تحلیلی و نواندیشانه متربی چگونه بوده و ارزش ها تا چه حد مورد فهم و انتخاب متربی قرار گرفته است. این ارزشیابی در مقایسه با خود متربی، متناسب با تفاوت های فردی و با حفظ کرامت انسانی اتفاق می افتد.
این الگو با #ارزشیابی_توصیفی در طرح #تحول_بنیادین بسیار منطبق است.
#ارزشیابی_توصیفی در دبستان چیست؟؟
📢 ارزشیابی توصیفی، شکلی از ارزشیابی تحصیلی-تربیتی است که در آن معلم با مشارکت فعال دانش آموز و اولیای ایشان ، با استفاده از ابزار های مختلف به جمع آوری اطلاعات در زمینه تلاش ها، پیشرفت ها و موفقیت های دانش آموزان می پردازد و با طبقه بندی تحلیل و تفسیر اطلاعات به آنها کمک می کند تا بهتر یاد بگیرند و مشکلات یادگیری خود را به کمک اولیا و معلمان برطرف کنند.
هدف اصلی در ارزشیابی توصیفی بهبود شرایط یادگیری دانش آموزان با از بین بردن اضطراب های نامطلوب ناشی از برگزاری امتحانات و بازخورد های کمی ، نتیجه گرا و پایانی است.
🌀 هدف طرح ارزشیابی توصیفی
1. بهبود فرآیند یاددهی – یادگیری
2. فراهم نمودن زمینه مناسب برای حذف فرهنگ نمره گرایی
3. توجه به فرآیند یادگیری به جای تاکید بر محتوا و محفوظات
4. حذف حاکمیت مطلق امتحانات پایانی در تعیین سرنوشت تحصیلی
5. افزایش بهداشت روانی محیط یاددهی - یادگیری
🌀 پنج محور برای تحقق اهداف ارزشیابی توصیفی:
1. تغییرساختار و شکل کارنامه
2. ارزشیابی تکوینی به جای ارزشیابی صرفا پایانی
3. تغییر مقیاس کمی و کیفی
4. استفاده از ابزارهای متنوع
5. تغییر در مرجع تصمیم گیری ارتقای دانش آموزان
#کارگاه_آموزشی_معکوس
🌀 آکادمی رشد و توانمندسازی والدین و مربیان برای تربیت نسل ارزش آفرین
آکادمی لوحه
@lohe_academy
www.lohe.academy
1️⃣ سنجش مستمر، هدفمند، و هوشمندانه ""مهارت های فردی و گروهی در فرآیند پیشرفت تحصيلي"" دانش آموزان با توجه به تفاوت های فردی شان و بدون مقایسه با یکدیگر و ""پس از ارائه دقیق انتظارات ، فرآیند یادگیری ، مواجهه با پیامدها، ارائه بازخورد ، انجام گفتگوها و اجرای فرآیندهای اصلاحی و کمک تربیتی"" در الگوی #ارزشیابی #مدارس_نوین؛ راهبرد اصلی به نظر می رسد و در درجه اول اهمیت قرار دارد!
👈 برای این کار از
☄️ #چک_لیست (یا سیاهه رفتار/ فهرست وارسی) ثبت مشاهده {بله-خیر / دارد-ندارد}
☄️ #رنج_لیست (یا مقیاس درجه بندی/ کارنامه) ثبت مشاهده {چند مقیاس}
☄️ #خودسنجی و #والدسنجی با رویکرد خودآگاهی و خودتنظیمی
☄️ #بازخورد هوشمندانه، با سنجش همه جوانب آموزشی و تربیتی، و رویکرد مثبت گرا، همراه با ارائه راهکار به صورت کتبی/ شفاهی و فردی/گروهی
استفاده ميشود.
☄️ #آزمون ها
1. مستمر_تکمیلی (در حین آموزش مثل آزمونک ، کار در کتاب و ...) و ارائه #تکالیف_ترمیمی برای اصلاح نقاط ضعف
2. عملکردی (سوادسنجی)
3. مهارت سنجی
#کارگاه_آموزشی_معکوس
🌀 آکادمی رشد و توانمندسازی والدین و مربیان برای تربیت نسل ارزش آفرین
آکادمی لوحه
@lohe_academy
www.lohe.academy