اصول الفقه ۳.mp3
23.44M
🌹هوالعلیم
#اصول_الفقه، جلسه سوم:
1⃣ انظار چهارگانه پیرامون موضوع علم اصول (مشهور، آخوند خراسانی، شهید صدر و مرحوم مظفر)
2⃣ قضاوتی میان ادعای روشنفکران و نظر گروهی از بزرگان حوزه در باب جامعیت دین و رهیافتی اجمالی به معنای صحیح اقتصاد و روابط بین الملل و.... اسلامی
3⃣ مروری بر تقسیم بندی: شیخ انصاری، آخوند خراسانی، مرحوم مظفر، آیة الله خوئی و شهید صدر رضوان الله علیهم اجمعین نسبت به مسائل علم اصول
🗓 ۲۳ ربیع الاول ۱۴۴۲
@taamolat_darsi
عیار تجربه ۸.mp3
22.66M
🌷 بسم الله الرحمن الرحیم
☑️ #عیار_تجربه
☑️ جلسه هشتم
📍 در جمع دانش آموزان و فارغ التحصیلان مدارس استعداد های درخشان
@taamolat_darsi
اصول الفقه ۴.mp3
24.05M
🌹هوالعلیم
#اصول_الفقه، جلسه چهارم:
1⃣ حقیقت وضع
2⃣ اقوال چندگانه پیرامون واضع در بیان علامه شعرانی و مرحوم مظفر
3⃣ تقسیم وضع به تعیینی و تعیّنی و اشاره ای به دیدگاه حضرت علامه طباطبائی
🗓 ۲۴ ربیع الاول ۱۴۴۲
@taamolat_darsi
🌺هوالحکیم
#فلسفه
#مخالفان_فلسفه
استاد #فیاضی حفظه الله:
🔹آقا! دین فقط احکام نیست؛ خود احکام هم به درد کسی میخورد که اعتقادات درستی داشته باشد وگرنه کسی با اعتقادات نادرست همة این احکام را موبهمو هم عمل کند، هیچ خاصیتی ندارد؛ اگر در اخلاقیات هم مشکل داشته باشد، باز هم اثر ندارد؛ مثل آن روایت که فرمود: «الحسد یأکل الایمان کما تأکل النار الحطب»میگوییم پس اگر اسلام این سه بخش را دارد، آیا ما نباید در حوزهها به تمام آنها بپردازیم؟ آیا باید در این مباحث، تقلیدی عمل کرد یا مثل همان مباحث فقهی باید اجتهادی عمل کرد؟
@taamolat_darsi
عیار تجربه ۹.mp3
12.85M
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم
☑️ #عیار_تجربه
☑️ جلسه نهم
📍 در جمع دانش آموزان و فارغ التحصیلان مدارس استعداد های درخشان
@taamolat_darsi
🌺هوالعلیم
✅مقاطع تکامل فقاهت شیعه در طول تاریخ: (بخش اول)
مقام معظم رهبری مدظله:
🔹فقاهت، در دورههاى متعدّدى تکامل پیدا کرده است. انسان، همینطور که به تاریخ فقاهت نگاه مىکند، مقاطعى را مىیابد. البته نظرات، مختلف است. من تصوّرم این است که زمانِ «شیخ»، یک مقطع است و زمان «علاّمه»، مقطع دیگرى است. «علّامه» مىگوییم، «محقّق» نمىگوییم؛ در حالى که قاعدتاً اینها یکى هستند؛ براى اینکه بحث استدلالى در بساط «علاّمه» زیادتر است و انسان بیشتر مىتواند بفهمد که با مسأله چگونه برخورد مىکرده است؛ ولى در مورد «محقّق» به این روشنى نمىشود فهمید...
@taamolat_darsi
عیار تجربه ۱۰.mp3
19.92M
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم
☑️ #عیار_تجربه
☑️ جلسه دهم
۱. از تیغ اوکام تا تیغ جراحی بر نظریه تکامل!
۲. بررسی انگاره خورشید مرکزی و هیئت کوپرنيکی و تفاوت آن با نگاه زمین مرکزی
۳. تاملی در قانون عمومی گرانش
📍 در جمع دانش آموزان و فارغ التحصیلان مدارس استعداد های درخشان
@taamolat_darsi
🌺 هوالعلیم
#اصول_فقه
استاد ابوالقاسم #علیدوست:
🔹علما می گویند #اصل_ظهور و #اصل_عموم از اصول عقلایی است و بعد می گویند حتی اگر گمان بر خلافش هم دارید اصل را جاری کنید.
🔹ما گفتیم اگر این ها اصل عقلایی است باید ببینیم عقلا همین کار را انجام می دهند یا نه؟ مخصوصا در امور مهمه (مسائل دینی هم از امور مهمه است) مثلا در امور مهمه عقلا متعبد به اصل ظهور می شوند ولو گمان به خلاف دارند؟ این در امور مهمه ما که در امور غیر مهمه هم می گوییم متعبد به اصل ظهور نمی شوند بلکه متوقف می شوند و سؤال می پرسند.
✅پس اگر گفتیم این اصل از #اصول_عقلایی است باید ببینیم عقلا تا کجا به این اصل متعبد می شوند.
📚دروس خارج فقه، کتاب القضاء، سال دوم، جلسه نهم
@taamolat_darsi
عیار تجربه ۱۱.mp3
9.93M
🌷 بسم الله الرحمن الرحیم
☑️ #عیار_تجربه
☑️ جلسه یازدهم
۱. اصل علیت، پایه تمام اکتشافات و اختراعات
۲. گذری از توانایی انجام کار به نظریه ماده و صورت ارسطو!
📍 در جمع دانش آموزان و فارغ التحصیلان مدارس استعداد های درخشان
@taamolat_darsi
🌹هوالعلیم
✅ مقاطع تکامل فقاهت شیعه در طول تاریخ: (بخش دوم و انتهایی)
مقام معظم رهبری آیة الله حاج سید علی خامنه ای:
🔹... بعد، یک دورهى تقریباً ۲۵۰ ساله مىگذرد. زمان «محقّق کرکى» باز یک مقطع دیگر است و به طور واضح انسان مىفهمد که کیفیت استنباط «محقّق کرکى» با کیفیت استنباط «علاّمه» فرق دارد. همان فقاهت است؛ ولى کامل شده است.
🔹 بعد به مقطع بعدى مىرسد که مقطع تلامذهى «وحید بهبهانى» است که آن، شکوفایى فقاهت اصولى است. صاحبِ«ریاض» و صاحبِ «قوانین» و «شیخ جعفر» و «سید بحرالعلوم» و ... در این مقطع هستند.
🔹 بعد به زمان «شیخ انصارى» و صاحبِ «جواهر» مىرسد که البته این مقطع و تحول در شیوهى فقاهت، در کار «شیخ» نسبت به کار صاحب «جواهر»، بیشتر آشکار است. هر چند کار صاحب «جواهر» هم کار نو و جدیدى است؛ اما بعد از «شیخ انصارى» - به گمان قاصر این حقیر - اگر بخواهیم از مقطعى اسم بیاوریم و بگوییم که تحّولى در فقاهت انجام شده است، آن مقطع، مقطعِ مرحوم «آیةاللَّه بروجردى» است که یک مقطع و باب جدیدى است که آن بزرگوار در کار فقاهت باز کرد
@taamolat_darsi
عیار تجربه ۱۲.mp3
10.34M
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم
☑️ #عیار_تجربه
☑️ جلسه دوازدهم
۱. نتایج پارادوکسیکال علوم تجربی
۲. سخن پایانی
📍 در جمع دانش آموزان و فارغ التحصیلان مدارس استعداد های درخشان
@taamolat_darsi
🌹هوالعلیم
استاد آیة الله شیخ علی عابدی شاهرودی:
🔹... دیدگاه #پوزیتیویستى, یک دیدگاه مخالف مابعدالطبیعه است. مابعدالطبیعه یک تراز عام از دانش کلى است. دیدگاه پوزیتیویستى تنها یک مسلک را نفى مى کند، اما به جاى آن مکتبِ کنار گذاشته شده، مکتب دیگرى را از همان سنخ یعنى مابعدالطبیعه و یا دانش کلى را جایگزین مى سازد.
🔹 معناى این سخن این است که پوزیتیویسم, نمى تواند #دانش_عقلى را کنار گذارد و حتى در آن جا که مى پندارد آن را نفى کرده است، آن را تثبیت کرده است.
📚فصلنامه نقد و نظر، شماره ۴۱ و ۴۲
@taamolat_darsi
🌹هوالعلیم
#فلسفه_تطبیقی
استاد عبدالحسین خسروپناه حفظه الله:
🔹... خطا و خلط امثال #مارکس و #نیچه بر این بوده است که از یک قرائت خاص از دین #مسیحیت و جریانات تاریخى در دیندارى مسیحى به حکم کلى در باب تمام ادیان فتوا داده اند .
🔹بنابراین نه تنها دین، مصنوع دست بشر نیست و با اثبات عقلانى ضرورت بعثت پیامبران و نیاز بشر به دین این ادعا مردود می شود بلکه دین، حقیقتى معصوم از خطاست که کارکردهاى مثبتى را به ارمغان می آورد . پاسخ به احساس تنهایى، حفظ حیات اجتماعى و دهها کارکرد دیگر از ثمره ها و برکات دین است.
@taamolat_darsi
🌹 هوالحی
#حیات_از_دیدگاه_هستی_شناسانه 1⃣
🔳 مرگ یک شیوه جدید زیستن است، پایان زیستن نیست
#حیات در نگاه یک فیلسوف، در نگاه یک حکیم هستی شناس، میشود وجود حالتی که سبب ادراک و شعور و انجام فعالیت و اعمال قدرت میشود.
🔰 بلافاصله ما تا با این تعریف و این نگاه آشنا شدیم، میبینیم که حیات را نمیشود منحصر کرد. مادامی که شعور هست، مادامی که ادراک هست، مادامی که احساس هست حیات هم هست، زندگی اصلا یعنی مبداء علم و قدرت؛ پس ما حیات را نمیتوانیم منحصر کنیم و دورش را یک خط بکشیم.
🔰 فلسفه اسلامی کجا از این مسئله استفاده میکند؟ از آن جایی که میگوید چه فیلسوف تحلیلی و چه زیست شناس، وقتی که حیات را بررسی میکنند میآیند و دور مفهوم زندگی یک خط میکشند و در مقابل آن #مرگ را میگذارند، یعنی مرگ را نقطه پایان زندگی میدانند اما در این نگاه، مرگ پایان زندگی نیست. بلکه اگر پس از مرگ، ادراک وجود داشته باشد، فهم وجود داشته باشد، احساس وجود داشته باشد، مرگ پایان زندگی نیست دریچهای َاست برای امتداد زندگی. یک شیوه جدید زیستن است، پایان زیستن نیست.....
📚 از مجموعه درسگفتار های سبک زندگی توحیدی، جلسه اول
@taamolat_darsi
تعریف حمل به «ارتباط میان مراتب ادراکی انسان» در برابر تعریف متداول آن به «اتّحاد»
.pdf
566.9K
🌹هوالعلیم
#پیشنهاد_ویژه
🔹مقاله ای بسیار خواندنی پیرامون یکی از ابتکارات #منطقی و #حکمی استاد حجة الاسلام و المسلمین وکیلی در زمینه #حمل
🔻پاره ای از مطالب مطرح شده در این مقاله:
✅ ملاک تحقق و اقسام حمل
✅ تقریر دقیق از حمل حقیقیت و رقیقت
✅ بررسی عمیق حمل اسماء و صفات بر #ذات_الهی
✅ اشاره ای به تاثیر #اصالة_الوجود بر مباحث معرفت شناسی
@taamolat_darsi
🌷 هوالحی
#حیات_از_دیدگاه_هستی_شناسانه 2️⃣
🔳 معیار برای زنده بودن و زنده نبودن، علم است
تعریف #حیات و زندگی از منظر زیستشناسی فعالیتی پیوسته و منظم شامل تغذیه و رشد و تکثیر که موجود را جهت #تکامل پیش میبرد. حالا جدا از اینکه این تعریف عمدتا مبتنی بر نظریه تکامل در کتابهای زیستی ما شکل گرفته است، نگاه، کاملا یک نگاه مادیگرایانه است یعنی اگر تغذیه نکردی، اگر فعالیت پیوسته و منظمی که شامل یک تغذیه و رشد باشد نداشتی اگر تولید مثل نداشتید شما حیات ندارید.
✴️ در صورتی که در این نگاهی که ما گفتیم و این تعریف فلسفی از حیات، میبینیم خب #ملائکه تغذیه ندارند، رشد ندارند، تکثیر ندارند، تکامل هم به یک معنا برای خیلیهایشان معنا ندارد، اما حیات دارند و اتفاقا از ما بیشتر زندهاند چون معیار برای زنده بودن و زنده نبودن، #علم است، ادراک است، خب ملائکه علمشان از خیلی از ماها بیشتر است، ادراکشان از خیلی از ماها بیشتر است.....
📚 از مجموعه درس گفتار های سبک زندگی توحیدی، جلسه اول
@taamolat_darsi
🌷 هوالحیّ
#حیات_از_دیدگاه_هستی_شناسانه 3️⃣
🔳 حیات دنیایی نازل ترین مرتبه زندگی است
از نگاه قرآن کریم، از نگاه فلسفه اسلامی، از نگاه عرفان اسلامی، زندگی نه تنها منحصر در زندگی و #حیات دنیایی نیست، بلکه حیات دنیایی نازلترین مرتبه زندگی است.
🔸 #عارف و #فیلسوف بزرگ مرحوم حاج ملاهادی سبزواری (رضوان الله تعالی علیه) تعبیری دارد، ایشان میفرمایند:" اگر کل جهان هستی، آنجا که حیات جریان دارد را به یک انسان تشبیه کنیم، به یک انسان مثل بزنی، عالم دنیا درون این انسان حکم یک سنگ کلیه را دارد"
یک سنگ کلیه در بدن یک انسان چه جایگاهی دارد؟ عالم دنیا هم همین جایگاه و همین منزلت را دارد.
📗 قرآن کریم با عبارات مختلفی در بیش از یک و دو آیه تاکید کرده است بر اینکه: حیات فقط این حیات دنیا نیست، بلکه حیات مراتبی دارد و اساسا قرآن کریم به ما این را تذکر داده است که ای انسانها شما عدم حیات را تجربه نخواهید کرد، شما همواره حیات دارید، « «خُلِقْتُم لِلْبَقاءِ لا لِلْفَناءِ»، برای باقی بودن خلق شدید، برای اینکه از بین بروید و حیات از شما سلب بشود خلق نشدید. مرگ پس چه کار میکند؟ «انّما تَنتَقِلون مِن دارٍ الی دارِ» صرفا از خانهای به خانه دیگر منتقل میشوید، از مرتبهای در حیات به مرتبه دیگری از حیات دسترسی پیدا میکنید.
📚از مجموعه درسگفتار های سبک زندگی توحیدی، جلسه اول
@taamolat_darsi
🌹هوالشافی
#پارادایم_طب
#طب_جدید
#طب_سنتی
🔹استاد عبدالحسین خسروپناه:
🔸پارادایم طب مدرن در برابر باکتریها و ویروسها عبارت از تولید داروهای دفاعی از جمله داروهای آنتیباکتریال و آنتیویرال برای نابودی آنها است یعنی رویکرد تهاجم را در پیش گرفتند و لکن ویروسها و باکتریها هوشمندانه جهش یافته و در برابر داروهای آنتیباکتریال و آنتیویرال مقاومت نشان میدادند و خطرناکتر وارد صحنه مبارزه با انسان میشدند!
🔸 پاستور، پارادایم دیگری در برابر این آسیبها پیش گرفت و آن پارادایم مقاومسازی بدن از طریق #واکسن و ورود باکتری و ویروس ضعیف به بدن بود، این رویکرد بهدنبال مرگ و نابودی ویروس نبود و لکن ویروس جدید، زحمت دیگری در تولید واکسن جدید برای بشر فراهم میساخت.
🔸پارادایم #طب_سنتی بدون جنگ با ویروس و باکتری، مقاومسازی بدن از هرگونه آسیب است؛ با توصیههای سبک زندگی و چگونگی خوردن و آشامیدن و تجویز داروهای گیاهی تقویت و کمککننده طبیعت مدبره بدن که هم توان و مقاومت بدن را مقابل هرگونه آسیب میکروبی بالا میبرد و هم عفونتها را زایل میسازد.
@taamolat_darsi
هدایت شده از مدرسه صبح توحید
🌹 هوالحق
🔻سلسله جلسات #عقائد_عرفانی ۱ با موضوع: توحید در آئینه عرفان با تدریس استاد تولائی:
✅ جلسه اول: ما و توحید
https://eitaa.com/sobhetowhid/451
✅ جلسه دوم: توحید قرآن
https://eitaa.com/sobhetowhid/472
✅ جلسه سوم: توحید در المیزان
https://eitaa.com/sobhetowhid/505
✅ جلسه چهارم: توحید در روایات
https://eitaa.com/sobhetowhid/507
✅ جلسه پنجم: نگاه متکلمین، حکمت متعالیه و عرفان به خدا
https://eitaa.com/sobhetowhid/520
📌ان شاء الله آزمون این درس، پنجشنبه ۹ جمادی الاولی (۴ دی) برگزار خواهد شد
‼️ تنها و تنها عزیزانی که در آزمون شرکت کرده و نمره قبولی را کسب نمایند مجاز به شرکت در ادامه درس خواهند بود(جلسات بعدی در کانال بارگزاری نخواهد شد)
📌برای عزیزانی که به هر دلیل در مدرسه علامه طهرانی ثبت نام نکرده اند نیز امکان حضور در آزمون فراهم شده است
📌نکات تکمیلی پیرامون آزمون اطلاع رسانی خواهد شد(صرفا شنیدن همین پنج جلسه برای کسب نمره قبولی کافیست و نیاز به هیچ کار خاصی جهت موفقیت در آزمون نمی باشد)
@sobhetowhid
🌷 هوالقادر
#حیات_از_دیدگاه_هستی_شناسانه 4️⃣
🔳 سبک زندگی متاثِّر از نگاه به زندگی است
❇️ نگاه به زندگی است که #سبک_زندگی را میسازد.سبک زندگی یعنی مدیریت زندگی. نظم دادن به زندگی، شکل و فرم دادن به زندگی. آن کسی که زندگی را با #مرگ پایان میدهد و اتمام زندگی را با مرگ خودش اعلام میکند سبک زندگیاش چگونه است. چطور به زندگیش شکل و فرم میدهد؟ در مسیری که بیشترین استفاده را از دنیا بکند.
❇️ کسی که کنکور دارد و معتقد است سعادت و شقاوتش به همین کنکور گره خورده است، اگر در کنکور موفق بود که هیچ، اگر موفق نبود هم که هیچ، موفق بود همه چیز را برده است، در کنکور آن رتبه مدنظرش را نیاورد، دانشگاه مدنظرش را قبول نشد همه چیز را باخته است. کسی که چنین نگاهی را دارد سبک زندگیش را به صورتی که فقط و فقط در کنکور موفق بشود تنظیم میکند ، غذایش را طوری میخورد که در تست زدنش کمک کند، رفت و آمدهایش را طوری تنظیم میکند که به تست زدن و کنکور قبول شدنش مربوط بشود، برای همین خیلی از مهمانیها را دیگر نمیرود، خیلی از مجالس را دیگر شرکت نمیکند.
📌 آن کسی هم که فهمید مرگ پایان #حیات نیست بلکه تجدید حیات است و اگر من این حیات مادی خودم را خوب مدیریت کنم میتوانم بروم حیاتهای دیگر را بهتر بچشم، بیشتر استفاده کنم، چون فرق دارد آن کسی که خودش در را باز میکند با آن کسی که گوشش را میکشند و میبرند. این چنین کسی حیات خودش را، زندگی خودش را به گونه دیگری مدیریت خواهد کرد. به گونه دیگری برنامه ریزی خواهد کرد.
📚 از مجموعه درسگفتارهای سبک زندگی توحیدی، جلسه اول
@taamolat_darsi