مسیر طلبگی ج04.mp3
13.83M
#مسیر_طلبگی (۴) ، ۳ ذی القعده ۱۴۴۱
گفت و گویی صمیمی پیرامون:
🔹روش مناسب تحصیل علم #فقه
🔸توصیه به تحصیل #تبصرة_المتعلمین
🔹فرصت مناسب تحصیل #شرح_لمعه و #مکاسب جهت آشنایی با اساطین فقهی قدیم و جدید
🔸سیر تحصیلی مناسب #اصول در حوزه های علمیه
🔹ضرورت آشنایی با #هرمنوتیک، #فلسفه_تحلیلی و دانش های زبانی
در جمع شماری از طلاب ممتاز شهرستان کاشان
@taamolat_darsi
هوالعلیم
#مکتب_شناسی_فقهی
آیة الله شب زنده دار حفظه الله:
🔹برخي شناخت مكاتب فقهي را لازم نمي دانند و آن را تضييع وقت مي شمارند و مي گويند آنچه مهم است، اين است كه عبد به «قطع» به عنوان حجت در برابر خدايش برسد و اصلاً مهم نيست كه اين قطع از كدام مكتب و از كجا مي آيد.
🔸 گروهي ديگر اما معتقدند ممكن است در سخنان مكتب هاي ديگر، سخن حقي باشد كه باعث تغيير نظر ما شود؛ از اين رو آشنايي با مكاتب فقهي ضروري است.
✅ اما به اعتقاد من كسي كه با فقه سر و كار دارد، در دو مقام است: مقام پاسخگويي در برابر شارع و مقام پيشرفت علم، و روشن است كه كاركرد آشنايي با مكاتب فقهي در مقام پيشرفت علم است نه در مقام رسيدن به قطع و حجت در برابر شارع.
✅ با شناخت مكاتب و برجسته كردن نقاط ضعف و قوت آنها در حقيقت از اشتباهات ديگران جلوگيري و بسياري از مشكلات رفع ميشود.
@osul_fighh
تأملات | تولايى
هوالعلیم #مکتب_شناسی_فقهی آیة الله شب زنده دار حفظه الله: 🔹برخي شناخت مكاتب فقهي را لازم نمي دا
البته بنده در ذیل این فرمایش نکاتی دارم که ان شاءالله در موقع خود عرض خواهم کرد
هدایت شده از مدرسه صبح توحید
مراتب نفس.mp3
7.38M
🌹هوالعلیم
🎧#بشنوید
🔸مراتب نفس در آیینه قرآن کریم و کلام بزرگان
🔹عارفان الهی پیرامون حقیقت انسان چه می گویند؟
🔸ماجرای #غار_شناسی همه ما...
◽️برشی از جلسه سوم
#سبک_زندگی_توحیدی
@sobhetowhid
🔰نقدی بر منهج رجالی مرحوم آیةالله خوئی رضوان الله علیه
حضرت آیة الله شبیری زنجانی:
🔸مرحوم آقای خوئی اعلی الله مقامه انصافا جزء نوادر بود و از جهات بر حوزههای علمیه حق دارند. ولی انسان نباید این واقعیت را انکار کند که مقام عصمت مخصوص انسانهای معدودی است. ایشان در اواخر، به فکر این افتاد که رجالی بنویسد. ایشان بعد از آقای بروجردی به قم آمدند و این سفر بر ایشان تأثیر گذاشت و احساس نمودند که به رجال هم احتیاج دارند. اما ایشان از اوائل امر به مسأله رجال مشغول نبودند؛ بلکه در اواخر، در حالی که کارهای زیادی هم داشتند، مشغول این کار شدند. کارهایی مثل تدریس اقسام مختلف، مرجعیت و... .
🔹این قابل انکار نیست که آقای خوئی فوق متعارف کار کرده است و چنین رجالی نوشته است. چنین کاری با شرایط ایشان، شوخی نیست. ولی طبیعی قضیه این است که کسی که از ابتدای عمر مشغول این مباحث نشده است، با افرادی مثل صاحب قاموس الرجال که از ابتدا روی رجال کار کرده است، متفاوتند.
🔸ما گفتهایم که هر مقدار هم که استعداد قوی باشد، ولی اگر کسی در مباحث وارد در فقه کار نکرده باشد و مثلا نداند که در فقه، آیا متنجّس، نجس هست یا نه؟ اگر در کتاب دیات، روایتی وارد شده باشد که ذیلش مطلبی باشد که از آن استفاده شود که متنجّس، منجّس است، چنین فردی نمیتواند این مورد را ضبط کند. چون او، این روایت را به خاطر مسأله دیات ضبط میکند. اما کسی که متوجه باشد که یکی از مسائل همین است که آیا متنجّس، منجّس است؟ وقتی چنین روایتی را ببیند، همین روایت را از باب دیات، برای آن بحث (در باب طهارت) ضبط میکند.
✅ ادامه دارد...
@osul_fighh
تأملات | تولايى
🔰نقدی بر منهج رجالی مرحوم آیةالله خوئی رضوان الله علیه حضرت آیة الله شبیری زنجانی: 🔸مرحوم آقای خو
🔹صاحب قاموس الرجال، گاهی برخی موارد را از یک شعر شاعر، یا یک مسأله تاریخی استفاده میکند؛ ولی آقای خوئی اینگونه نبودهاند. مثلا در مورد این عبارت که «کان مولی رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم»، آقای خوئی میگویند این فرد، در زمان پیغمبر نبوده است تا آن حضرت(صلّی الله علیه و آله)، او را آزاد کرده باشند؛ بلکه در زمان امام صادق علیه السلام بوده است. در نتیجه در این سند، باید سقط صورت گرفته باشد. اما کسی که اهل فنّ باشد، میداند که در مورد موالی، لازم نیست که حتما خود فرد آزاد شده پیامبر(صلّی الله علیه و آله) باشد؛ بلکه حتی اگر جدّ او هم آزاد شده باشد، به احفاد، موالی گفته میشده است. مثلا زرارة بن أعین را «مولی بنی شیبان» میگویند، در حالی که سُنسُن که جدّ زرراره است، آزاد شده بنی شیبان است و نه خود او. در حالی که آقای خوئی در بعضی از موارد اشکال کردهاند. در اینجا ذوق چنین عالم رجالی، با رجالی دیگر که از ابتدا در این مباحث تمرکز داشته است، متفاوت است.
🔸یا مثلا در مورد کامل الزیارات، ایشان همه روایاتش را معتبر میدانند ولی بعد روایاتی که صدوق نقل میکنند را ضعیف میدانند. قهرا این مسأله در اثر همین است که اگر ایشان از ابتدا در این امور ممارست داشتند، طرز فکر ایشان به شکل دیگری بود.
🔆این نقد، منافاتی با حقوق و نبوغ ایشان ندارد؛ رضوان الله تعالی علیه.
@osul_fighh
هدایت شده از مدرسه صبح توحید
🌹هوالعلیم
🔻سلسله جلسات مبانی نظری سلوکی الی الله از استاد تولائی
🔸مبانی نظری سلوک الی الله 1⃣
https://eitaa.com/ostad_vakili/287
🔸مبانی نظری سلوک الی الله 2⃣
https://eitaa.com/ostad_vakili/324
🔸مبانی نظری سلوک الی الله 3⃣
https://eitaa.com/ostad_vakili/350
🔸مبانی نظری سلوک الی الله 4⃣
https://eitaa.com/ostad_vakili/351
📌جلسه چهارم و انتهایی این دوره برای درک بهتر مطالب درس سبک زندگی توحیدی توسط استاد معرفی شده بود
@sobhetowhid
May 11
May 11
از اونجایی که بنا شد سایر مباحثات و تحقیقات حقیر در همین کانال منتشر شه اسم کانال تغییر کرد
ملتمس دعا از همه عزیزان
4_5967383503287878628.mp3
508.4K
🌷هوالعلیم
◽️بهترین حاشیه بر رسائل شیخ انصاری رضوان الله علیه چیست؟
✅ حضرت آیة الله شبیری زنجانی پاسخ می دهند
@taamolat_darsi
🌷هوالعلیم
◽️#طرائف
#اجماع
🔸برخى فقها بر اين باورند كه اجماع خود صلاحيت استناد و دليليت مستقل ندارد، زيرا شرط استناد به دليل اجماع آن است كه مدركى نباشد، پس دليليت اجماع بنابر مبناى ايشان در مواردى مانند موضوع بحث ما[استحباب نکاح] - كه كتاب و سنت دلالت بر آن دارند - شأنى است نه فعلى، يعنى اگر كتاب و سنت نبود، اجماع دليل شمرده مىشد.
🔸امّا بايد گفت كه اجماع چه مدركى باشد و چه نباشد، اگر اتصال آن به زمان معصومعليه السلام ثابت شود، صلاحيت استناد دارد هر چند اجماع مدركى باشد و حتى خود مدرك صلاحيت استناد نداشته باشد. زيرا دليل عمده براى حجيّت اجماع تقرير معصوم است. يعنى مطلبى كه در تمام ازمنه و از جمله دوران معصومعليه السلام محلِّ ابتلاء بوده و ردع نشده، حجّت مىباشد و حمل بر تقيّه نيز نمىتوان كرد، زيرا تقيّه در مورد يك مسأله در تمام ازمنه نبوده است.
🔸البتّه بسيارى از اجماعات متأخرين مستند به استدلالات آنها بوده و اتصال به زمان معصوم را نمىتوان احراز كرد.
🖋آیة الله شبیری زنجانی
📚درس خارج کتاب النکاح، جلسه اول
@taamolat_darsi