بازگشت || محمدامین رضایی
🏴 السَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ رَسُولِ الله 🏴 🕯 ویژه مراسم عزاداری فاطمیه 👳🏻♂ سخنران : حجت الاسلا
ان شاءالله صوت و خلاصه سخنرانی ها داخل کانال گذاشته خواهد. به لطف خدا این موضوع برای فعالین اجتماعی به ویژه بانوان بسیار مبنایی و کاربردی خواهد بود.
● مخصوص کتابخوارها ●
دوستان زیادی به کرّات درخواست داشتند سیر مطالعاتی مشخصی در موضوع اقتصاد به آنها معرفی کنیم.
هرچند به خاطر اعتقادم به "استقلال فکریِ" افراد اساسا با این کار مخالفم و اعتقاد دارم باید همیشه، همه چیز را خواند و همیشه پرسشگر ماند و هیچ چیز جز "وحی و کلام معصوم" را به صورت ابدی نپذیرفت! ولی فقط از باب پیشنهاد برای شروع مطالعه چند منبع را خدمتتان معرفی میکنم. کتابهای مرسوم و متعارف دانشگاهی را معرفی نمیکنم زیرا آنها را اساسا علمی نمیدانم! ضمن اینکه دیگران آنقدر معرفی کردهاند، که نیازی هم نیست!
منابع زیر عموما در سه دسته تقسیمبندی میشوند: اقتصاد اسلامی، نقد سرمایهداری و عدالت.
۱. اقتصادنا؛ علامه شهید صدر
۲. نظری به نظام اقتصادی اسلام؛ شهید مطهری
۳. جلد ۳۳ مجموعه آثار یا درآمدی بر اقتصاد تطبیقی؛ شهید مطهری
۴. ربا در اسلام و دو جلد اقتصاد اسلامی (مباحث نظری و مباحث کاربردی)؛ آیتالله شهید بهشتی
۵. ۲۳ راز سرمایهداری؛ پرفسور ها جون چانگ
۶. نیکوکاران نابکار؛ پرفسور چانگ
۷. دکترین شوک؛ نائومی کلاین
۸. آثار و سخنرانیهای پرفسور مسعود درخشان (به ویژه ۸ جلسه اقتصاد اسلامی، مقدمه کتاب دستبرد ناپیدا و مقدمه کتاب کاپیتالیسم)
۹. عدالت؛ مایکل سندل
۱۰. اقتصاد سیاسی جهانی؛ رابرت گیلپین
۱۱. اقتصاد ایران در دوره تعدیل ساختاری؛ فرشاد مومنی
۱۲. دولت و بازار؛ جبرائیلی
۱۳. لیبرالیسم غرب، ظهور و سقوط؛ آنتونی آربلاستر
۱۴. اقتصاد کاربردی؛ ها جون چانگ
۱۵. بهای نابرابری؛ جوزف استیگلیتز
۱۶. دگرگونی بزرگ؛ کارل پولانی
۱۷. استراتژیهای رشد و توسعه اقتصادی؛ محمدقلی یوسفی
۱۸. ژئوپلتیک گرسنگی (جغرافیای گرسنگی)، اثر رئیس اسبق فائو و برندهء نوبل ادبیات، خوزوئه دو کاسترو
۱۹. ابرطبقه، اثر استاد دانشگاه نیو اسکول آمریکا، دیوید راتکاف
۲۰. انسان بدهکار، لاتزارتو
۲۱. خاکریز اقتصادی؛ دکتر توکلی
۲۲. درسنامه اقتصاد مقاومتی؛ احمدعلی یوسفی
۲۳. نظام اقتصادی اسلام؛ میرمعزی
۲۴. حرفهایی با دخترم درباره اقتصاد؛
یانیس واروفاکیس
۲۵. روش شناسی اقتصاد دکتر زریباف
۲۶. تحول نهادها و ایدئولوژی های اقتصاد، دایانا هانت
۲۷. یهودیان و حیات اقتصادی مدرن، زومبارت
۲۸. سرمایه داری و اخلاق پروتستان، وبر
۲۹. فلسفه اخلاق و تحلیل اقتصادی؛ هاسمن
۳۰. مجموعه مقالات عدالت که دکتر محمد نعمتی جمعآوری کرده
۳۱. کتاب ماهیت و علل بحران مالی ۲۰۰۸، گردآوری دکتر نعمتی و دکتر سلیمانی
۳۲. اقتصاد مقاومتی تفسیر جهاد کبیر؛ ابدالی
بقیهاش بماند برای بعد...
هر کدام را خواندید خوشحال میشوم نظرتان را در مورد کتاب برای حقیر ارسال کنید.
#معرفی_منابع_اقتصادی
⭕️ جنگ شناختیاقتصادی: 🇮🇷
https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
#توییت
🔹متاسفانه باید گفت: در نگاه بسیاری از نهادهای حاکمیتی آخوند خوب یعنی آن کسی که خوب بلد است وضع موجود را #توجیه کند و ماله بکشد! تمام تلاشم این بوده ضمن انقلابی بودن، اینگونه نباشم.
🔻امروز بیش از هر زمان لازم است برای اصلاح با خود #آرمانهای۵۷ عملکرد #نظام را نقد بنیادین کرد
✍ #محمدامین_رضایی
eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
فاطمه س زن زندگی، زن انقلاب ج1.mp3
11.37M
فاطمه س زن زندگی، زن انقلاب
#جلسه اول
🔹مشهد، هیئت نخبگانی آل یاسین، دی ۱۴۰۱
-الزامات خوانش سنتی از زن زندگی
-الزامات خوانش زن اجتماعی از زن زندگی
-الگوی سوم، جمع بین زندگی و فعالیت اجتماعی
-دو مبنای فلسفی در این بحث
۱: اصالت با نفس( روح) است نه بدن
۲: نفس نه مذکر است نه مونث
-منشا و جایگاه تولید ارزش ها و ضد ارزش ها در انسان مذکر و مونث نیست
-نقدی بر تحلیل "جنبش بدن مندی" در اتفاقات اخیر
-چرخه مصرف و تولید در عالم مدرن و نسبت آن با بدن مندی
-کالا شدن بدن و موضوعیت پیدا کردن بدن زن در مصرف گرایی
🔻خلاصه متن سخنرانی
eitaa.com/m_amin_rezai/2904
🎙 #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ببینید
📽🎬مروری گذرا بر شب اول هیئت فاطمیه
📌 ارائه حجت الاسلام رضایی: فاطمه س؛ زنِ زندگی، زنِ انقلاب
🔸️همراه با میزبانی از پیکر مطهر شهید گمنام
#کانون_فکری_یاسین
#فاطمیه
🆔️@kf_yasin
@m_amin_rezai
بازگشت || محمدامین رضایی
فاطمه س زن زندگی، زن انقلاب #جلسه اول 🔹مشهد، هیئت نخبگانی آل یاسین، دی ۱۴۰۱ -الزامات خوانش سنتی از
#خلاصه_سخنرانی
#الگوی_سوم_زن
فاطمه س زن زندگی، زن انقلاب
#جلسه اول
🔹مشهد، هیئت نخبگانی یاسین، دی ۱۴۰۱
🔹ما سه خوانش از معنای زنِ زندگی داریم
🔻۱: خوانش سنتی از زن زندگی
که یک سری الزامات دارد مثل نوع تربیت دختر برای خانه داری صرف، تحصیل و کار اجتماعی از موضوعیت می افتد، انتخاب پسر دختری است که خوب میتواند بچه داری کند و زندگی را جمع کند
🔻۲: زن روز و اجتماعی و خروج و عصیان علیه معنای سنتی زنِ زندگی
از الزامات این نگاه اصالت پیدا کردن فعالیت اجتماعی و به حاشیه رفتن خانواده و حتی حجاب است! این نگاه یک نوع انقلاب علیه خوانش مرسوم سنتی است که "زنِ پستو به زنِ عرصه" تبدیل میشود
🔻۳: قرائت اسلام ناب جمع بین زنِ زندگی بودن و زنِ انقلاب بودن( فعالیت اجتماعی)
🔹چند مقدمه و اصل مبنایی
🔻۱: در منابع روایی و فلسفی ما حقیقت انسان به نفس( روح) اوست.
در نگاه اومانیستی انسان در بدن خلاصه میشود، این بدن یا زن هست و یا مرد و بعد بحث تساوی طرح میشود
در نگاه اسلام، انسان موجودی مرکب از روح و بدن است، این نفس و روح نه مذکر است و نه موئنث، البته بعدا در کالبد مرد و زن گذارده میشود.
🔻۲: نفس انسان نه مذکر است نه موئنث!
ارزش های مرتبط با انسان نه مذکر است و نه موئنث مثل عقل، قلب، علم، عقل عملی، فضیلت های اخلاقی صادره از انسان
جایگاه ارزش ها و ضد ارزش ها در انسان چون نفس است مذکر و موئنث نیست
🔻۳: وقتی نفس اصل شد، بدن فرع و ابزار است
🔸نگاه مکاتب نسبت به بدن
۱: نگاه افراطی: مکاتب اومانیستی که انسان در بدن خلاصه میشود
۲: نگاه تفریطی: عرفانهای هندویی که حتی حاضرند به بدن آسیب بزنند تا روح ارتقا بیابد
۳: نگاه معتدل: در اسلام بدن اصالت ندارد لذا طریقیت دارد نه موضوعیت اما اضرار به بدن حرمت دارد و تلاش برای صحت جسم بسیار تاکید شده است.
✔️در جامعه سرمایه داری کالایی شدن یک اصل هست، مصرف پیشران تولید است و مصارف لوکس پیشران مصرف. لذا به چند عنصر نیاز دارد
۱: سلبریتی ها به عنوان الگو
۲: پلتفرم
۳: تبلیغات
بهترین محمل برای ترویج مصرف گرایی بدن انسان است و بهترین بدن، بدن زنان چون جذابیت بصری برای تبلیغات را دارد
⬅️ در نگاه اسلامی اساسا بدن فرعیت دارد و روح اصالت و مساله ما انسان است نه زن و مرد؛ اما در جامعه مصرفی سرمایه داری چون مساله مصرف اصل هست و مصرف با تبليغات گره خورده لذا زن با وجه زنانه خود یعنی بدن موضوعیت دارد.
🔻تفصیل مباحث را در صوت گوش کنید
eitaa.com/m_amin_rezai/2902
🎙 #محمدامین_رضایی
eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
فاطمه س زن زندگی، زن انقلاب ج2mp3.mp3
9.83M
فاطمه س، زن زندگی، زن انقلاب
#جلسه دوم
مشهد، هیئت نخبگانی یاسین، دی ۱۴۰۱
-وظیفه اجتماعی، امر مشترک بین زن و مرد
-الزامات تبیین الگوی سوم زن مسلمان
-موضوعیت پیدا کردن بدن زن در جامعه مصرفی
-سه نقش زنان در ترویج نظام سرمایه داری
۱: مصرف کننده حرفه ای
۲: مروّج و عامل تبلیغات
۳:نیروی کار ارزان
-مساله کالایی شدن در جهان امروز
-قاعده فقهی حرمت اخذ اجرت بر واجبات اصلی در جهت مبارزه با کالایی شدن
-تبدیل زن از "کالای غارتی" به "کالای مصرفی" و برده سفید در جهان امروز
-نتایج تفاوت های بین زن و مرد
🔻خلاصه متن سخنرانی
eitaa.com/m_amin_rezai/2906
🎙 #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
#خلاصه_سخنرانی
#الگوی_سوم_زن
فاطمه س، زن زندگی، زن انقلاب
#جلسه دوم
مشهد، هیئت نخبگانی یاسین، دی۱۴۰۱
✅ مقدمه: در الگوی سوم جمع بین زندگی و وظیفه اسلامی-اجتماعی فقط مخصوص زنان نیست بلکه مساله بین زن و مرد مشترک است. در بین مردان نیز این نکته وجود دارد که به خاطر مسئولیت خانوادگی وظايف اجتماعی خود را کنار میگذارند!
هر جوان مسلمان باید زمان خود را در سه بخش تنظیم کند: ۱. بخشی برای علم و تحصیل و پیشرفت شغلی ۲. بخشی برای تفریح و لذت از زندگی ۳. بخشی سومی هم برای انجام وظایف اسلامی و اجتماعی
الزامات تببین الگوی سوم زن
🔹یک: اصالت نفس( روح) و فرعیت و ابزاری بودن بدن ( توضیح جلسه قبل)
🔹دو: نفس مرد و زن ندارد( توضیح جلسه قبل)
🔹سه: جامعه مصرفی خروجی بدن مندی انسان است. بدن زن به دلیل زیبایی و جذابیت های بصری، بدن بهتر و بهترین محمل برای ترویج مصرف گرایی، کالا شدن و کالایی کردن است.
مسئله حجاب در حقیقت پررنگ کردن وجه انسانی و نفی بدن مندی زن و جلوگیری از کالایی شدن اوست
♦️زن با وجه زنانگی و نه انسان بودگی در نظام سرمایه داری سه نقش دارد
۱: مصرف کننده حرفه ای:
زنان جدای از اینکه مصرف بیشتری نسبت به مردان دارند مدیریت مصرف خانه را نیز برعهده دارند.
۲.عامل ترویج مصرف گرایی
وقتی بدن اصالت دارد به این دلیل که بدن خانم ها جذابیت بیشتری دارد نقش زن اینجا در تبلیغات حائز اهمیت می شود
۳. نیروی کار ارزان برای کارخانه ها در جهت مصرف گرایی
✔️ نتیجه فروکاست انسان به بدن توهین به انسان و بازی کردن در نظام سرمایه داری و مساله کالایی شدن انسان و کالایی سازی سایر امور است
◀️مساله کالایی شدن
مایکل سندل در مقدمه کتاب چه چیز را با پول میتوان خرید مینویسد در این روزگار منطق خرید و فروش( کالایی سازی) نه فقط به کالاهای مادی که به کل زندگی ما حاکم شده است این کالایی شدن دو ضرر دارد.
۱- گسترش نابرابری و فساد، وقتی برای همه چیز حتی خدمات عمومی را بتوان با پول خرید و فروش کنیم عملا به گسترش بی عدالتی و فاصله طبقاتی کمک کردیم
۲- از بین رفتن ارزش بعضی مسائل که ذاتا مادی و کالا نیستند
🔻قاعده حرمت اخذ اجرت از واجبات در فقه یک قاعده مبنایی برای مبارزه با کالایی شدن امور است
۱)واجبات عبادیه، اموری قصد قربت در آن لازم است و طبق فتوای عموم فقها گرفتن پول برای آنها حرام است
۲)واجبات نظامیه، اموری که نظام معیشت بر آنها استوار است
در نگاه شیخ انصاری بخشی از واجبات نظامیه مثل قضاوت و آموزش و... چون حق مخلوق بر گردن سایر افراد است برای آن نمیتوان اجرت دریافت کرد و فاعل آن کارها باید از بيت المال رزق بگیرند
مساله آموزش، درمان، امنیت در قانون اساسی ما مبتنی بر این نگاه هست
مسئله سرمایه داری از مهم ترین و پیچیده ترین مسائل عصر ماست که اگر فهم نکنیم به اسم کار تربیتی و فرهنگی با کارهایی مثل ترویج مدرسه های غیر انتفاعی به کالایی شدن آموزش کمک می کنیم و در پازل نظام سرمایه داری بازی می کنیم.
✔️ دیدگاه اسلام درباره زن نه زن پستو است که زن به "کالای غارتی" تبدیل شود نه اصالت بدن که زن تبدیل به "کالای مصرفی" و برده سفید شود.
🔹چهار: تفاوت بین زن و مرد
۱:تفاوت بین زن مرد یک امر حقیقی است البته این تفاوت بما هو هو ارزش خلق نمی کند
۲: تفاوت های حقیقی منجر به تفاوت حقوقی می شود
۳: تفاوت ها لازمه نظام احسن خلقت و تسخیر دو طرف زن و مرد و منشا شکل گیری ارزش بزرگی به نام "خانواده" است
🔻تفصیل مطالب را در صوت بشنوید
eitaa.com/m_amin_rezai/2905
🎙 #محمدامین_رضایی
eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
⚫️فاطمه س و سطح منازعه!
🔻فاطمه س و فاطمیه را به یک مساله عاطفی و فردی تقلیل ندهیم. حتی مساله صرفا اجتماعی و حتی سیاسی در سطح خرد هم نیست، سطح منازعه در فاطمیه یک سری #مسائل_کلان است. فاطمه س در خطبه هایش از اهمیت ولایت و عدالت در جامعه گفت و از انحرافی خبر داد که پنجاه سال بعد فرزندش حسین ع در منا نتیجه آن انحراف را گزارش داد: وَ الْعُمْی وَ الْبُکْمُ وَ الزُّمْنُ فی الْمَدائِنِ مُهْمَلَة، لا ترْحَمُون....و بالادّهانِ وَ الْمُصانَعَةِ عِنْدَ الظَّلَمَةِ تَأمَنُونَ. (کوران، گنگان و بیماران زمینگیر در شهرها به حال خود رها شدهاند و به حال آنان رحم نمیکنید....و شما باتوجیه گری و زد و بند با ستمگران برای خود امینت ایجاد کردهاید.)
🔻 وقتی در صدر اسلام عدل سیاسی(ولایت) کنار گذاشته شد و به تدریج بواسطه فتوحات ثروت کثرت یافت، تجمل گرایی و اشرافی گری ترویج و توجیه شد و در نتیجه عدل اقتصادی در جامعه اسلامی ذبح شد. نسب و نسبت در حقوق و سهم افراد از بیت المال و مسئولیت گرفتن موئثر شد. آقازاده گی و#طبقه_خاص خلق و بین مسئولین و مردم فاصله و شکاف طبقاتی ایجاد شد. در چنین لحظه ای لحظه از تاریخ است که دین ناکآرامد و خنثی جلوه میکند و در حد مناسک تقلیل می یابد. آرمان ها به مسلخ میرود و پنجاه سال بعد از پیروزی انقلاب، در کنار شهر کوفه جایی که روزگاری محل حکمرانی عدل و تحقق عدالت بود سر بزرگ مدافع آرمان های انقلاب پیامبر ص در کربلا بریده میشود.
🔻 فاطمه س در تاریخ در ابتدای یک شاهراه بزرگ ایستاد و از انحرافی عمیق خبر می داد. فاطمه س سطح منازعه را نه در حد مواجهه و تقابل با چهار مسئول میانی که در حد #حلقه_اصلی_حاکمیت بالا آورد، تاریخ بعدا فهمید فاطمه س به عنوان یک دختر جوان چقدر جلوتر از زمان درست تحلیل و اقدام کرد و پیرمردهای مصلحت گرا را برای همیشه ی تاریخ رسوا کرد. مساله فاطمیه در این حد کلان و جدی است و همین امر موجب میشود فاطمه س الگو و مادر تمام انقلابیون و نهضتی های عالم قرار گیرد. الگوی آنهایی که مساله شان تحقق عدالت سیاسی(ولایت) و عدالت اقتصادی و فرهنگی و مواجهه با خلق رویه هایی است که به سرمایه داری افسار گسیخته و فاصله طبقاتی ختم میشود. همان چیزی که در نیم قرن در صدر اسلام رقم خورد و خیلی از آرمان های انقلاب پیامبر ص را عملا ذبح کرد و امروز نیز مساله ماست....
✍ #محمدامین_رضایی
eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
🔸اگر قرار بود یک مناظره اقتصادی چالشی برگزار کنیم برای مهمان میشد از دو نفر در #تیم_اقتصادی_دولت استفاده کنیم! مثلا آقای محسن رضایی و آقای خاندوزی دو طرف میز باشند!حالا با این حد اختلاف اینها یک تیم هستند!
جناب آقای رئیسی اقتصاد سیاست نیست که برای حل مسائل همه را دور هم جمع کنیم.
✍ #محمدامین_رضایی
🔻ن: آن قدرت جمع کنندگی افراد که نقطه قوت بود وقتی اشراف نباشد در حوزه تصمیمات اقتصادی به نقطه ضعف مبدل میشود؛ امری که قابل پیش بینی بود و حالا آثارش یک به یک نمایان میشود.
eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
فاطمه س زن زندگی، زن انقلاب ج3.mp3
9.63M
فاطمه س، زن زندگی، زن انقلاب
#جلسه سوم
مشهد، هیئت نخبگانی یاسین، دی۱۴۰۱
-جایگاه انسان در نظام انديشه دینی
-خلافت نوعیه انسان ها اعم از مؤمن و کافر
-تبیین نظریه استخلاف شهید صدر
-آثار سه گانه مستخلف( انسان)،مستخلف ( خدا)، مستخلف عنه (طبیعت و زمین)
-مساله اصالت فرد-جامعه و جانشینی انسان به مثابه یک کل( حیثیت مجموعی)
-آثار نظریه استخلاف در اقتصاد
-تفاوت بازار در اقتصاد اسلامی و بازار آزاد
-زن و مرد هر دو جانشین خدا روی زمین هستند
🔻خلاصه متن سخنرانی
eitaa.com/m_amin_rezai/2911
🎙 #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
#خلاصه_سخنرانی
#الگوی_سوم_زن
فاطمه س، زن زندگی، زن انقلاب
#جلسه سوم
مشهد، هیئت نخبگانی یاسین، دی۱۴۰۱
✅ مقدمه: از مباحث دو جلسه قبل مشخص شد مساله ما بالاصاله زن یا مرد نیست. مساله ما انسان بودن است. لذا در حقیقت عنوان بحث ما را باید اینگونه گفت: فاطمه س؛ انسان زندگی، انسان انقلاب.
وقتی مساله ما انسان بودن شد و زن و مرد بودن بالتبع بود باید جایگاه انسان در نظام اندیشه اسلامی را تبیین کرد. در این مساله از متفکرین مسلمان به ویژه علامه جوادی و شهید صدر بهره می بریم
🔹اصل۱ : همه انسان ها جانشین خدا روی زمین هستند [ خلافت نوعیه]
احتمالات در مورد آیه( إنّي جاعلٌ في الأرض خليفةً) (۱)
۱:حضرت آدم ۲:انبیا و ائمه
۳: مومنان ۴: انسان ها اعم از مؤمن و کافر
۵: خلافت براي همه انسان ها به نحو ذومراتب( به حسب درجه فعلیت یافتن انسان ها خلافت دارند) 《نظر علامه جوادی》
نظر ۱،۲،۳ چون ادامه آیه فرشته ها از فساد و خونریزی انسان سخن میگویند معلوم میشود نوع انسان است
🔹اصل۲: شهید صدر: در سه گانه رابطه انسان با خود، طبیعت و سایر انسان ها تفاوت اسلام با سایر مکاتب این است خدا چهارمی نیست بلکه اشراب در همه روابط میشود لذا سه گانه خلق میشود [ نظریه استخلاف] (۲)
۱:مستخلف( انسان)
۲:مستخلف ( خدا)
۳: مستخلف عنه (طبیعت و زمین)
🔹اصل ۳: شهید صدر در ذیل آیه ۳۰ بقره احتمال جدیدی برای خلافت انسان طرح میکنند که منشا آثار بسیاری است. خلافت انسان ها به مثابه یک کل(حیثیت مجموعی انسان ها)
✔️ با اضافه شدن خدا تمام معادلات را تغییر میدهد. در اقتصاد ملکیت بالاصاله برای خدا و برای انسان ها اعتباری میشود. حکمرانی نیز از آن خداست البته انسان ها به عنوان خليفه او شان اساسی در اعمال اراده دارند
🔸شهید مطهری در جامعه و تاریخ درباره نسبت اصالت فرد و جامعه چهار نظریه طرح میکند:
۱: جامعه ترکیب تک تک افراد بدون هیچ پیوندی [ اصالت فرد]
۲: جامعه برساخن تک تک افراد به مثابه ماشین [ اصالت فرد]
۳: ترکیب انسان ها کنار هم در جامعه استعداد و وظایف جدیدی خلق میکند[ اصالت فرد و جامعه]
۴: ما جامعه داریم به مثابه یک کل نه فرد [ اصالت جامعه]
عموم متفکرین مثل شهید صدر، بهشتی، مطهری و... به ترکیب اصالت فرد و جامعه معتقدند. با این مبنا خلافت انسان نوعیه و جمعی است. در تضاد فرد و جامعه مصلحت جامعه انسانی مقدم میشود
♦️آثار نظریه استخلاف در اقتصاد (۳)
۱: مال برای خداست ( وَ آتُوهُم مِّن مَّالِ اللَهِ الَّذِی آتَاکُمْ) و روی زمین به امانت در دست انسان ها به جانشین اوست( وَ آتُوهُم مِّن مَّالِ اللَهِ الَّذِی آتَاکُمْ) لذا ملکیت انسان اعتباری است.
۲: خدا چون مالک است میتواند در نوع مصرف و تبادل( خرید و فروش) قید و حد بزند.
🔻تفاوت بازار اقتصاد اسلامی با بازار آزاد
در بازار آزاد تولید تابع مصرف است. این مصرف کنندگان هستند که نوع کالا و نوع تبادل را مشخص میکنند.
در اسلام هم مبیع ( کالاهای حرام مثل گوشت خوک و شراب) و هم بیع ( معامله ربوی و غرری و...) قید میخورد. در اقتصاد اسلامی بازار تابع حکم خداست نه مصرف کنندگان!
۳: اموال برای خلیف خدا روی زمین است لذا معنای فی به معنای بازگشت به بخشی از بيت المال گفته میشود که حق تصرف آن برای مسلمین است
۴: اگر کسی احتکار گند به نفع جامعه انسانی اموال او مصادره و پخش میشود
۵: زمین و سایر مواهب برای عموم مردم است و جز با حیازت به اولویت یا ملکیت در نمی آید
آثار سیاسی نظریه استخلاف و ارتباط این نکات با موضوع ( جلسه چهارم)
۱: تفسیر تسنیم، ج۳ ص۳۹
۲:سنت های تاریخی قرآن، شهید صدر، جلسه۸
۳: اسلام راهبر زندگی، طرح اجمالی اقتصادی
🔻تفصیل مطالب را در صوت بشنوید
eitaa.com/m_amin_rezai/2910
🎙 #محمدامین_رضایی
eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
We are the nation who after fourteen centuries celebrate our prophet's daughter's birthday as a women's day and mourn on day she passed away but you are the one who make woman as a product and slave and removed us from the UN Commission on the Status of Women under name of human rights.
🔻ما ملتی هستیم که بعد از ۱۴۰۰ سال روز تولد دختر پیامبرمان فاطمه س را به عنوان روز زن جشن می گیریم و در روز شهادتش عزاداری می کنیم. آنهایی که تمدن شان زن را کالا کرده به اسم حقوق بشر ما را از کمیسیون زن سازمان ملل اخراج می کنند!
✍ #محمدامین_رضایی
eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
🔹واقعیت و خلق خطای دید!
🔻در کانال بازگشت بخوانید
eitaa.com/m_amin_rezai/2914
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
بازگشت || محمدامین رضایی
🔹واقعیت و خلق خطای دید! 🔻در کانال بازگشت بخوانید eitaa.com/m_amin_rezai/2914 ✍ #محمدامین_رضایی @m
🔷واقعیت و خلق خطای دید!
eitaa.com/m_amin_rezai/2913
🔻بله این تصویر مردم شریف ایران است. مشکل آنجاست که همین تصویر به ضد خود تبدیل میشود! چگونه؟ وقتی این تصویر دستاویزی میشود برای ندیدن سایر تصاویر! ما در موقعیتی قرار گرفتیم که در مسائل مختلف نتایج ده ها پیمایش و آمارهای رسمی نه فقط نهادهای جهانی که حتی نتایج مربوط به نهادهای مربوط به نظام که واقعیت ها را به تصویر میکشد همه کنار میرود و تشییع جنازه حاج قاسم و چند تصویر دیگر مثل همین تصویر میشود مبنای اصلی تحلیل! اینگونه است اعتراض و نه اغتشاش مردم یا کلا نادیده گرفته میشود یا تقلیل می یابد.
🔻آمارهایی مثل مهاجرت، جمعیت زیر خط فقر، حاشیه نشینی، امید به آینده، حذف غالب دهک های محروم از دانشگاه ها و رشته های برتر، مشارکت زیر ۵۰ درصد در انتخابات، خشم و نفرت عجیبی که در بین مردم از وضعیت کشور شاهدیم، هر کدام باید حاکمیت را اساسی تکان دهد و بخود بیاورد. خیلی اوقات همه این ها کنار گذاشته میشود و با استناد به همین تصاویر یک خطای راهبردی در تحلیل شکل میگیرد و گفته میشود مردم هنوز مثل روز اول پای نظام هستند! یک اقلیتی مخالفند که فریب دشمن را خوردند یا مشکل خانوادگی دارند و... در این فضای وهم آلود است که اصلا واخمت اوضاع که ده ها آمار رسمی به تصویر کشیده دیده نمیشود!
🔻این شهدا که برای تحقق آرمان های انقلاب، برای تحقق اسلام خونشان را دادند حالا اگر این تصویر انقلابیون را دچار خطای تحلیل کند و نارضایتی ها را نبینم، عمق فاجعه را درک نکنیم نه از سمت مسئولین قدم های جدی بر داشته خواهد شد و نه از سمت نیروهای انقلابی مطالبه جدی! این وضعیت که ناشی از خطای دید است موجب میشود هر چه جلوتر می رویم ریزش خواص و عموم مردم نسبت به دین و انقلاب بیشتر میشود و نظام بدنه مردمی خود را از دست میدهد و ضعیف تر میشود! همان چیزی که این شهدا خون دادند تا رقم نخورد.
🔻اپزوسیون و ضد انقلاب دچار توهم شدند چون این تصاویر را که بخشی از واقعیت مردم ایران است را اصلا نمی فهمند. این تصاویر نباید حکمرانی را هم دچار خطا کند و الا به تدریج عملکرد ضعیف موجب خواهد شد از آخر همین صف ها ریزش ها را شاهد باشیم چنانکنه در این چند سال شاهد ریزش ها هستیم. همه ما سراغ داریم چه نیروهای با کیفتی نامید و دلسرد شدند و از این کشتی پیاده شدند! نیروهای که هر کدام میتوانند بخش قابل توجهی از این بار بر زمین مانده را بردارند. این تصاویر باید مایه امید باشد برای حرکت نه عامل خطای در ادراک و در نتیجه تحقق سکون و فرسایش و نارضایتی بیشتر!
✍ #محمدامین_رضایی
eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
🎞 دولت آقای رئیسی را بدنه کارشناسی لیبرال در سازمان برنامه و بعضی وزارت خانه ها دارند زمین میزنند!
🔻دولتی ها آمدند قم تاییدیه بگیرند در جلسه متخصصین اقتصاد اسلامی از ۱۵ نفر ۱۴ نفر مخالفت کردند ولی رفتند تعدیل اقتصادی را انجام دادند و بجای چهار کالا چهارصد کالا گران شد!
✔️ کاش این تذکر از طلبه ای که دل در گرو آرمان ها دارد و این روزها خیلی نگران است به دست آقای رئیس جمهور برسد و اثری بگذارد.
🎙 #محمدامین_رضایی
🔻سخنرانی کامل، فاطمیه؛ دی ۱۴۰۱
eitaa.com/m_amin_rezai/2905
eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
🔻با همه قلبم خوشحالم ایام فاطمیه (دی۱۴۰۱) پنج شب را در جوار امام رضا ع در خدمت بچه های یاس بودم. همه تلاشم این بود یک بحث مبنایی و کاربردی را ارائه کنم. امیدوارم وقت شان را به هدر نداده باشم. در این روزگار که ثروت و رخوت رنگ روزگار ما شده بودن چنین جمع ها و جوان هایی حقیقتا مایه امید و حرکت هستند. آن امیدی که من دارم علاوه بر الاهیات نه از افراد و ساختارهای رسمی که از چنین جمع هایی نشات میگیرد که کتاب خوانی و کنش گری، گفتمان و میدان را با هم جمع کردند. شکی نیست که آینده شیعه در این جمع ها رقم میخورد...
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
4_5856999450756518108.mp3
47.29M
فاطمه س زنِ زندگی، زنِ انقلاب
#جلسه چهارم
🔹مشهد، هیئت نخبگانی یاسین، دی ۱۴۰۱
-ارکان و آثار نظریه استخلاف
-نفی نظام طبقاتی از بدو خلقت
-خلافت و ترکیب آزادی و مسئولیت برای انسان
-آثار سیاسی نظریه استخلاف
-ارزش اراده های انسانی و مساله جمهوریت
-زن و مرد هر دو جانشین خدا هستند
-زن اگر جانشین خداست، خلیفه خدا را نمیشود در حد کار خانه خلاصه کرد
-مغالطه ای در خوانش سنتی از معنای زنِ زندگی
-عدم امکان تفکیک بین خانه و جامعه
-الگوی سوم زن خروجی دقت در معنای زن( انسان) و زندگی
🔻خلاصه متن سخنرانی
eitaa.com/m_amin_rezai/2919
#محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
#خلاصه_سخنرانی
#الگوی_سوم_زن
فاطمه س زنِ زندگی، زنِ انقلاب
#جلسه چهارم
🔹مشهد،هیئت نخبگانی یاسین،دی۱۴۰۱
ارکان و آثار نظریه استخلاف
🔻۱:جامعه یک محور دارد( خدا) وسایر انسان ها همه خلیفه او هستند
🔻۲: برپایی مناسبات اجتماعی بر اساس بندگی خدا، انسان ها از تمام مصادیق بردگی مثل نژاد، قوانین سیاسی و افراد رها هستند ( رجوع به کتاب طرح کلی به لحث توحید نفی عبودیت غیر خدا)
🔻۳: عینیت بخشیدن به روح برادری و برابری در مناسبات اجتماعی. حاکم علی الاطلاق خدا؛ انسان ها به طور مساوی خلیفه و بنده او هستند. رابطه انسان ها با یکدیگر مساوی و از جنس برادری است( نفی نظام های طبقاتی مثل کاست ها در بین هندوها)
در این نگاه زن و مرد به لحاظ شان و رتبه در یک مقام قرار میگیرند و ازدیاد ارزش به "سعی" است.
🔻۴: خلافت در حقیقت پذیرش یک امانت از طرف انسان است.
إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ...
به راستی ما امانت خود را بر آسمان ها و زمین و کوه ها عرضه کردیم ، ولی آنها سرباز زدند و از این که آن بار سنگین را برگیرند ، امتناع کردند و از آن هراسناک شدند ، اما انسان آن را برعهده گرفت...
⏪ خلافت انسان سکه دو رو هست که از طرفی چون امانت است مسئولیت می آورد. مسئولیت در مقابل خدا و جماعت بشری و از طرفی بخاطر شان و رتبه انسان در جایگاه جانشینی خدا او از بردگی تمام خدایان زاد است.
#مسئولیت و #حریت توامان از لوازم خلافت انسان است. با توجه به نظریه استخلاف در تعریف انسان میشود گفت: موجود مسئولِ آزاد
♦️ آثار نظریه استخلاف در سیاست
حاکمیت سیاسی از آن خداست که به واسطه اراده انسان ها به عنوان جانشین خدا رقم میخورد. هیچ انگاری اراده مردم در اعمال حکمرانی دقیقا ندید انگاری جایگاه خلافت انسان است.
شهید بهشتی: ولایت در مورد ائمه انتصابی و امام تعینی است. در مورد ولایت فقها انتصابی و شخص رهبر غیر تعیینی است. در هر دو صورت ولایت( حکمرانی) امر تحمیلی نیست.
از همین نگاه خلافت انسان( استخلاف) میشود مبانی جمهوریت مثل مشروعیت حکمرانی به اراده مردم را استخراج کرد. نمیشود انسان خلیفه خدا باشد( کل شی بحسبه) اما در حد گوسفند برای او نقش قائل نباشیم! ( رجوع به ص ۱۵۲ کتاب اسلام راهبر زندگی، شهید صدر)
✅ نتیجه گیری:
۱: خلافت نوعیه و جمعی برای همه انسان هاست اعم از مرد و زن، آن جایگاه رفعیی که خلافت به انسان میدهد زن و مرد در آن مساوی هستند
۲: نمیشود نظریه مبنایی ما خلافت نوعیه باشد و زن مثل مرد جانشین خدا روی زمین آن وقت حدود اختیارات و تکالیف او را صرفا در یک چهار دیواری خلاصه کنیم و او را کنش گری در سطح جامعه منع کنیم و در حد کار خانه تقلیل دهیم! خلافت آثار دارد؛ جانشین خدا روی زمین بودن وسعت در تکلیف می آورد در سیاست؛ در اقتصاد در مسائل اجتماعی؛ این ها را نمیشود از مردان و زنان گرفت آن مبنا چنین اقتضائاتی دارد این را در سیره حضرت زهرا س می بینیم.
🔸در حقیقت باید به جای عنوان فاطمه س، زن زندگی و زن انقلاب گفت: فاطمه س انسان اهل زندگی، انسان انقلابی. جایگاه انسان را هم باید با همان وسعتش که در نظریه استخلاف گفتیم معنا کرد و دلالت هایش را پذیرفت.
☑️ در تعریف زندگی هم یک مغالطه بزرگ در خوانش سنتی از زنِ زندگی را شاهد هستیم! زندگی را باید درست تعریف کرد نه حداقلی، آیا اساسا امکان دارد کسی زنِ زندگی باشد و با جامعه کاری نداشته باشد؟ اگر در جامعه بی اخلاقی و فساد و ظلم باشد آیا اساسا امکان دارد به زنی بگوییم تو فقط خانه داری کن و بچه هایت را تربیت کن! اساسا امکان تربیت هست. واقعش این است جامعه امتداد خانه است و خانه بخشی از جامعه، خانه و خانواده مطلوب با جامعه مطلوب عمیقا گره خورده، نمیشود جامعه پر از غم و استرس و... باشد و یک زن فقط وظیفه اش تزریق ارامش در خانه باشد.
☑️راز ورود حضرت زهرا س و خطبه خواندن همین است. اگر جامعه به انحراف کشیده شد و احکام به حاشیه رفت آن جامعه بستر خوبی برای تربیت هم نیست لذا حضرت زهرا به عنوان یک زنل زندگی که در نوجوانی ازدواج کرده، چهار فرزند دارد، کارهای خانه بر دوش اوست اما در متن مساله های جامعه هم هست چون اساسا خانه را جدای از جامعه نمیداند. علاوه بر اینکه به عنوان یک مسلمان وظیفه دارد به عنوان یک زن زندگی هم باز باید جامعه را اصلاح کند تا خانه اش محیط بهتری شود برای تربیت و زندگی مطلوب.
🔘 در نتیجه دقت در معنای زن به معنای انسان و زندگی به معنای درستش الگوی سوم زن که جمع بین خانه و اجتماع است را خلق می کند. البته بعضی ها از آن بر با می افتند و به اسم کار اجتماعی زنان ارزش خانه داری، ازدواج، فرزند اوری و هر چه مستقیما به زندگی ربط دارد را به حاشبه میبرند که در جلسه بعد مطرح می کنیم.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
🔻تمام تریبون ها ومقدسات را خرج کردید تا "تعدیل اقتصادی" را اقدام جهادی جلوه بدهید! ارز ترجیحی۴۲۰۰حذف شد. قرار بود ۴کالا گران شود ۴۰۰ کالا گران شد و دولت بی اعتبار! حالا دوباره ارز دو نرخه شد با ۲۸۵۰۰! وقتی درکی از "اقتصاد سیاسی" ندارید اینگونه سرتان کلاه میرود و ضد مردمی میشوید!
✍ #محمدامین_رضایی
eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
🔻این روزها سالروز عملیات کربلای۴ است. در این چند وقته،حتی قبل از حوادث اخیر بارها به دوستان میگفتم:ما امروز در وضعیت کربلای۴هستیم! انگار رگباری نصب شده باشد، مثل برگ پاییزی نیروهای انقلابی میریزند! این غیر از ایجاد بی اعتمادی در عموم مردم است. درد اینجاست کسی احساس خطر نمیکند!
✍ #محمدامین_رضایی
eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
#استوری
🔻تعریف من از او که #جان_فدا بود:
او یک بچه روستایی ساده ی بنّا از دل یکی از محرومترین مناطق ایران بود که خدا او را به یک قهرمان بین المللی و مکتب تبدیل کرد!
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
🎞آ نچه در بعضی دانشگاه ها مثل شریف در اغتشاشات اخیر دیدیم بد مستی طبقه سرمایه دار ایرانی و نتیجه کالایی کردن آموزش بود!
۸۴٪ دانشگاه های پزشکی، ۶۳٪ درصد ۵ دانشگاه برتر ایران از سه دهک بالا و 50 درصد ورودی رشته های فنی شریف از دهک دهم است!
♦️بر اساس قانون اساسی و اندیشه متفکرین انقلاب یک سری حقوق مثل آموزش نباید کالا شود
🎙 #محمدامین_رضایی
eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
انتقاد به دولت در تقسیم ناصحیح انفال.mp3
5.9M
🎙 انتقاد آیتالله #میرباقری از نحوۀ تقسیم اَنفال
⚡️ انفال نباید براساس «الگوی توسعۀ سرمایهداری» توزیع شود.
🖇 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4921
#تصمیمسازی
☑️ @mirbaqeri_ir