♦️راه حل بنیادین در مساله کار و کارگری
☑️ آمار دقیقی از تعداد کارگران رسمی نیست حدود۱۵ میلیون نفر برآورد میشوند. اگر اقل اعضای خانواده را ۳ نفر بگیریم حدود۴۵ میلیون( بیش از ۲/۳ خانواده ایرانی ها) از این طریق نان میخورند و مصوبه شورای عالی کار بر زندگی شان تاثیر مستقیم دارد! البته ما چیزی به عنوان کارگران غیر رسمی هم داریم که قانون کار و بیمه و...شامل حالشان نمیشود و به مراتب وضعیت شان بدتر است. در بعضی گزارش ها آمارشان بین ۳.۵ تا ۷.۵ میلیون اعلام شده است!
☑️ بر اساس روایات و فتوای فقها حقوق مبتنی بر اجاره نفس مکروه و مذموم است! (۱) در حقیقت عموم مردم حتی کارمندان دولت که حقوقشان ذیل عقد اجاره است شامل این حکم فقهی میشوند چون همگی اجیر به حساب می آیند حالا کارفرما خصوصی است یا دولتی! روایات ارزش کارگر هم در مورد کارگری که مولد است گفته شده نه اجیرشدن (۲)در فقه ما عقود مختلفی داریم مثل مزارعه، مضاربه، مساقات و...که جز عقود کارگر-مالکی به حساب می آید و مانع اجیرشدگی محض میشود(۳). امروز عموم این عقود تعطیل و باب اجاره احیا و توسعه پیدا کرده است. در یک نگاه کلان این یک وضعیت ناعادلانه است و چنانچه آن حکم فقهی کراهت اجاره را در سطح سیاست گذاری در نظر بگیریم طبیعتا خروجی جامعه اسلامی نباید جامعه ای بشود که عموم مردم آن اجیر( کارگر-کارمندو..) باشند!
☑️ هرساله اسفندماه حداقل حقوق کارگران در شورای عالی کار تصویب میشود. غفلت جریان انقلابی، قدرت رسانه ای سرمایه داران، نبود تشکل های قوی کارگری که صدای کارگران باشند، حمایت دولت از کارفرما و...همه موجب افزایش حداقلی حقوق کارگران میشود. کاهش ارش پول و تورم هم در طول سال به گونه ای دیگر این حداقل را بی ارزش میکند و در نهایت هر روز زندگی کارگران سخت تر و دسترسی آنها به اولیات زندگی مثل مسکن و... مشکل تر میشود.
☑️ برای تحقق عدالت نسبی راه حل کوتاه مدت افزایش حقوق کارگران به اندازه تورم است اما راه حل بنیادین حذف تدریجی نظام کارگر-کارفرما است که امروز حاکم است و ۲۰۰ هزار کارفرما بر ۱۵ میلیون کارگر سلطه دارند! این نظام باید با نظام کارگر-مالکی تغییر پیدا کند و این مساله با این کارها رقم میخورد
1⃣ توسعه اقتصاد تعاونی چنانکه شهید بهشتی تاکید داشت(۴).مدل تعاونی در اصل ۴۴قانون اساسی ما آمده یک نوع اقتصاد کارگر-مالکی و عدالت محور است.[ توسعه تعاونی مانع توسعه افزایش کارگر و کارفرما و استثمار کارگر میشود. بنا بر قانون پنجم توسعه باید ۲۵٪ اقتصاد ایران تا سال ۹۳تعاونی میشد که هنوز انجام نشده است!]
2⃣اجراسازی احکام فقه در زمینه احیای زمین و اصالت کار و...چنانکه که بسیاری از فقها من جمله شهیدصدر تاکید داشتند(۵)
3⃣احیا عقود مختلف اقتصادی مثل مضاربه و... با فرهنگ سازی در جامعه
🔻خلاصه آنکه در مقام مطالبه گری و سیاست گذاری در لایه اول باید تلاش کرد با افزایش حقوق و مزایا حداقل حقوق کارگران تامین شود اما در لایه دوم تلاش جدی باید این باشد که در جامعه اسلامی تاجایی که امکان دارد( هرچند بخاطر اختلاف استعداها و... صفر نمیشود) مردم به جای کارگری، خودشان به مولد بودن و مالک شدن برسند. تجربه تعاونی موندراگون اسپانیا در این مورد خواندنی است.
۱: کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 5، ص 90، «بَابُ کَرَاهِیَةِ إِجَارَةِ الرَّجُلِ نَفْسَه
۲: علامه جوادی؛ درس تفسیر، سوره نحل،بهار۱۳۸۶
۳:اللمعه الدمشقیه، شهید اول
۴: شهید بهشتی، سخنرانی درباره تعاونی ها
۵: شهیدصدر، بارقه ها، نظریه توزیع منابع طبیعی در اسلام
خلاصه نطریه شهیدصدر
heitaa.com/m_amin_rezai/3126
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
بازگشت || محمدامین رضایی
♦️راه حل بنیادین در مساله کار و کارگری ☑️ آمار دقیقی از تعداد کارگران رسمی نیست حدود۱۵ میلیون نفر ب
این یادداشت را قبل از خارج شدن از مرز گذاشتم؛ شارژم تمام شد بعدا نگاه کردم نیاز به ویرایش دارد اعمال کردم. دوستان حالا با توجه به اصلاحات بخوانند و منتشر کنند. اگر چه همانطور که پیش بینی میشد دولت حتی به اندازه تورم هم حقوق کارگران را افزایش نداد تا بعد از حذف ارز ترجیحی و گرانی های اخیر ضربه ای دیگر به محرومان باشد! در این باره بعدا خواهم نوشت.
از مبدا خیر و تحول؛ حرم سید آزادگان عالم حسین بن علی ع نائب الزیاره همه دوستان هستم. ان شاءالله امسال برای همه ایرانیان و مسلمانان سالی پر از خیر و عشق باشد
🌹عیدی بنده به اعضای کانال اینکه در حوالی تحویل سال شمسی یک زیارت عاشورا از سمت همه شما عزیزان در حرم ابی عبدالله ع خواهم خواند🌹
@m_amin_rezai
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بازگشت || محمدامین رضایی
عیدتون مبارک🌱🌹
آنچه قول داده بودم انجام شد. از سمت همه عزیزان در کانال زیارت عاشورا را خواندم و سلامی ویژه خدمت ابی عبدالله ع ابلاغ کردم
طلب حلالیت و التماس دعا دارم
@m_amin_rezai
☑️ رهبر انقلاب:در سال ۱۴۰۱ تلخیها عمدتاً تورّم و گرانی بود.بخصوص گرانی در قیمت موادّ خوراکی و لوازم اصلی زندگی...
👇
🔻حذف #ارز_ترجیحی تجربه تلخ۱۴۰۱بود که موجب گران شدن زندگی ایرانی ها شد.امیدوارم برای آقای رئیسی،سایر دولتی ها و امثال آقای حاج علی اکبری،راجی و...که ناآگاهانه تلاش کردند موجب عبرت ودرس شود
✍ #محمدامین_رضایی
eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
📢 مهار تورم متوقف به افزایش تولید است
🔻 رهبر انقلاب، در حرم مطهر رضوی: اگر از توانایی ملّت در قضیّهی اقتصاد استفاده بشود، وضع #معیشت_مردم حتماً بهتر خواهد شد، وضع تورّم حتماً بهتر خواهد شد. ما شعار سال را از جمله مهار تورّم قرار دادیم و رشد تولید؛ مهار تورّم و رشد تولید. مهار تورّم متوقّف است به افزایش تولید و افزایش تولید دست مردم است؛ اگر چنانچه مردم اقدام کنند، همّت کنند، این کار عملی است و ممکن است انجام بگیرد. ۱۴۰۲/۱/۱
💫 #مهارتورم_رشدتولید
💻 Farsi.Khamenei.ir
#سفرنامه_عراق
✅لحظه تحویل سال، داخل حرم ابی عبدالله ع داخل ذهنم درگیری بود. بهترین جای جهان هستی...امسال اولین سالی بود که بدور از همه، تنهای تنها عید را تحویل کردی...به سمت ضریح اومدم که دیدم ایرانی ها دم گرفتند؛
صدایی طنین انداز شد
حسین، آقام، همه میرند تو می مونی برام
حسین؛ آقام...
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
رهبر انقلاب در سخنرانی عید نوروز درباره اقتصاد دونکته گفتند
1⃣:دولت بایدتصدی گری را کم و نظارت را زیادکند
2⃣:به مسئولین توصیه میکنم راههای مشارکت مردم در اقتصادرا پیدا کنند.
⬅️ از فرداخواهیم دید جمله دوم فراموش وعموما به دنبال تحقق جمله اول خواهند بود! آقای مخبر هم پروژه #حراج_دولت به یک اقلیت سرمایه دار را کلید خواهد زد.
🔻یادداشت کامل
eitaa.com/m_amin_rezai/3144
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
بازگشت || محمدامین رضایی
رهبر انقلاب در سخنرانی عید نوروز درباره اقتصاد دونکته گفتند 1⃣:دولت بایدتصدی گری را کم و نظارت را زی
☑️ کم شدن تصدی گری دولت و فقیرتر شدن مردم!
رهبر انقلاب درباره اقتصاد دونکته گفتند
🔻۱:دولت باید تصدی گری را کم و نظارت را زیادکند
🔻۲:به مسئولین توصیه میکنم راههای مشارکت مردم در اقتصادرا پیدا کنند.
⬅️ از فرداخواهیم دید جمله دوم فراموش وعموما به دنبال تحقق جمله اول خواهند بود! آقای مخبر هم پروژه #حراج_دولت به یک اقلیت سرمایه دار را کلید خواهد زد
eitaa.com/m_amin_rezai/3143
🔸کیست که نداند در فضای فعلی جملات به نفع جریانات مصادره میشود؛ هر کدام نماینده جدی تری داشته باشد همان محقق میشود. قرار بود تا پایان برنامه پنجم توسعه( ۱۳۹۳) ۲۵٪ اقتصاد تعاونی شود و ۳۰٪ از واگذاری ها برای سه دهک پایین جامعه اختصاص پیدا کند انجام نشد اما خصوصی سازی که دیرتر ابلاغ شد زودتر محقق شد البته انحراف زیاد چرا؟ چون خصوصی سازی در حکمرانی صدا و مدافع و منتفع دارد در دولت قبل که رئیس جمهور، معاون اول و بعضی وزار کامل سمت سرمایه دارها و خصوصی سازی بودند بعضی هم منتفع بودند!
🔹همه آمارها نشان میدهد علی رغم رشد اقتصادی ما در جامعه ایران شاهد تبعیض های عمیق و بعضا ساختاری هستیم که این مساله موجب میشود هر روز فاصله طبقاتی بیشتر شود! مثلا ۹۰٪ سپرده های بانکی برای ۵٪ مردم ایران است! چرا هر روز بخشی از مردم مثل کارگران فقیرتر میشوند؟ میشود مفصل بحث کرد اما صریحش این است چون کارگران و طبقات محروم نماینده و صدای بلندی در حاکمیت ندارند.
🔸امروز برای همه روشن شده سیاست و افرادی برنده است که در مناسبات پیچیده حکمرانی و در بین مدیران میانی نماینده داشته باشند.میشود ده ها مثال زد که چطور صدا نداشتن و بی نمایندگی و تعارض منافع یک اکثریتی را فقیرتر و اقلیتی را پولدار میکند! در این وضعیت مساله کم شدن تصدی دولت در اقتصاد هم به اینجا ختم میشود. تجربه دولت آقای هاشمی در این زمینه خواندنی است. شبیه خصوصی سازی شبیه مولدسازی اموال عمومی به یک اقلیت واگذار میشود و این به طور طبیعی بر طبقاتی شدن جامعه می افزاید! این وضعیت عوارض پر هزینه ای هم در دو سال پیش رو خواهد داشت. درد اصلی جامعه ایرانی این نقطه است.
🔻روزگار بی تعارف حرف زدن است.در این دولت آن کسی که نماینده اقلیت سرمایه دار است و سیاست ها را به سمت سرمایه دارها خم میکند آقای مخبر است.( در سایر نهادها هم این طیف نماینده دارند) در حقوق دستمزد هم ظاهرا مدافع حقوق بالای مدیران ایشان هست! تا این لحظه که رئیس جمهور نشان داده که تابع محض نظرات معاون اولش بوده، با این دست فرمان کم کردن تصدی گری از دولت هم به ضد طبقه مستضعف تمام خواهد شد مگر یک نهضت بزرگ ملی رقم بخورد، راه های مختلف حضور مردم در اقتصاد کشف و اعمال شود و به معنای واقعی کلمه اقتصاد مردمی شکل بگیرد در آن صورت ورق برخواهد گشت. این مساله نیاز به یک تغییر جدی نه یک نفر بلکه جمعی از مدیران و سیاست ها در سطوح مختلف است.
✍ #محمدامین_رضایی
eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
تفسیر کوتاه و کاربردی آیات اقتصادی قران کریم
🎙حجت الاسلام محمدامین رضایی
🔻ان شاءالله مباحث به صورت (تصویری-صوتی) در ماه مبارک رمضان از نجف اشرف و کربلای معلی ضبط میشود و در شبکه های اجتماعی ذیل قرار خواهد گرفت.
✅ایتا eitaa.com/m_amin_rezai
✅ بله ble.ir/m_amin_rezai
✅اینستاگرام instagram.com/M_amin_rezai1
✅تلگرام t.me/m_amin_rezai
2FilesMerged_۲۳۰۳۲۰۲۳.mp3
5.07M
#تفسیر_کوتاه_آیات_اقتصادی
📚جلسه اول، جزء ۱، رمضان۱۴۴۴ق
أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ(۱۰۷بقره)
▪️مساله مالکیت و آثار فردی- اجتماعی آن در اسلام
🔻خلاصه متن جلسه اول
eitaa.com/m_amin_rezai/3148
🎙 #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
42.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر_کوتاه_آیات_اقتصادی
📚جلسه اول، جزء ۱، رمضان۱۴۴۴ق
🎥 فایل تصویری از نجف،حرم امیرالمومنین ع
أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ(۱۰۷بقره)
▪️مساله مالکیت و آثار فردی- اجتماعی آن در اسلام
🔻خلاصه متن جلسه اول
eitaa.com/m_amin_rezai/3148
⭕️متاسفانه موقع ضبط سرصدا در حرم حضرت امیرالمومنین ع زیاد بود، سعی میکنم مواقع خلوت تر بحث را ضبط کنم. دوستان برای روز اول فایل صوتی گوش بدند کیفیت بهتری دارد.
🎙 #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
بازگشت || محمدامین رضایی
#تفسیر_کوتاه_آیات_اقتصادی 📚جلسه اول، جزء ۱، رمضان۱۴۴۴ق أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ ال
✅ #خلاصه_سخنرانی
تفسیر کوتاه و کاربردی آیات اقتصادی قران
1⃣جلسه اول،جزء ۱؛ رمضان۱۴۴۴ق
🔻صوت و فیلم جلسه اول تفسیر
🎙eitaa.com/m_amin_rezai/3146
🎥eitaa.com/m_amin_rezai/3147
أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ(۱۰۷بقره)
مساله مالکیت یکی از بنیادین ترین مسائل هر مکتب است
۱: لیبرالیسم: مالکیت فردی محض و حذف مصالح اجتماعی
۲: سوسیالیسم؛ مالکیت جمعی و حذف مالیت شخصی
۳: اسلام: مالکیت اعتباری، مالک اصلی خدا و انسان بالتبع مالک است
⬅️الف:جایگاه انسان درنظام اقتصادی اسلام
إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً (۳۰بقره)
نوع انسان خلیفه خدا( اعم از زن و مرد، مومن و غیر مومن )
وَأَنْفِقُوا مِمَّا جَعَلَكُمْ مُسْتَخْلَفِينَ فِيهِ (۷حدید)
انسان جانشین اقتصادی خدا روی زمین است. مال اصالتا برای خداست و مالکیت انسان با قیودی پذیرفته شده است.
⬅️ب: آثار جانشینی اقتصادی انسان
۱: ایجابی: چون ثروت اصالتا برای خداست انفاق، زکات، خمس و...درحقیقت بخشی از مال خدا را برگرداندن است که در دست ما امانت است نه از مال خود دادن( تغییر ذهنیت)
۲: سلبی: اسراف، تبذیر، تجمل گرایی و اشرافیت حرام است( در اسلام نسبت به مصرف مال چهاردیواری اختیاری، مال خودمه هر طور بخوام خرج میکنم نداریم) چون "المال مال الله" است و در خلاف مسیر الهی مصرف کردن در حقیقت عمل نکردن به روح جانشینی است.
🔻نکته: شهیدصدر در نظریه استخلاف معتقد است مال اصالتا برای خداست، کلیت جامعه جانشین او است، مالکیت شخصی در حقیقت نمایندگی از طرف مردم در مصرف کردن است. ( در حقیقت اسراف و تبذیر در حقیقت تجاوز به مال همه مردم(جامعه) و در مرتبه بالاتر مال خداست)
🔸نکات تفصیلی در صوت یا فیلم
🎙 #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیدن این فیلم به انقلابیها برای تمرین بصیرت اقتصادی توصیه جدی میشود!
میخواهید تبلور نگاه لیبرالها به مردم را بدانید؟!
این بخشی از گفتگوی اقتصادی هاشمی رفسنجانی در دوران ریاست جمهوری اوست.
لاریجانی میگوید: من از طرفداران سرسخت سیاست تعدیل اقتصادی در برنامه توسعه هستم! و یارانه و خدمات بهداشتی و.. به مردم در جهت عدالت اجتماعی باعث کندشدن حرکت اقتصادی شده و مثل بستن وزنه به هواپیمای در حال صعود است!!!
هاشمی پاسخ میدهد که بالاخره باید حدی از عدالت اجتماعی را داشت و مثل اضافه بار مسافران این هواپیماست!!
فیلم را ببینید و بدانید فارغ از جناحهای سیاسی، انقلابی و غربگرا، در اقتصاد این نگاه غالب سیاسیون و برنامههای توسعه و سیاستهای اقتصادی است و ریشه نارضایتیهای اقتصادی در دولتهای مختلف از اینجا نشات میگیرد.
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از بازگشت || محمدامین رضایی
🔸حلقه مطالعاتی افق اندیشه جوان مسلمان برگزار میکند.
[ ارائه کتاب عدل الهی شهید مطهری در ماه مبارک رمضان ]
🎙ارائه: حجتالاسلام محمدامین رضایی
🔻جلسات به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
👈برای ثبتنام به
آیدی @Of_andisheh درایتا و تلگرام پیام دهید
#مخصوص_خواهران
@m_amin_rezai
جرعه جرعه شبانه مینوشم
تاکِ انگور، جامی از ضریح شماست
مستیِ ما مدام خواهد بود
تازه این ابتدای قصه ماست
عشق واژه نحیفی هست
تا که این ربط را روایتی بکند
خواهشم عین الربط تان شدن است
کاش ساقی عنایتی بکند...
✍ #محمدامین_رضایی
📷 نجف اشرف، شب دوم
رمضان ۱۴۴۴
@m_amin_rezai
تفسیر آیات جلسه دوم.mp3
2.67M
#تفسیر_کوتاه_آیات_اقتصادی
📚جلسه دوم، جزء دوم، رمضان۱۴۴۴
أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ وَالْعَذَابَ بِالْمَغْفِرَةِ (۱۷۵بقره)
▪️توسعه مفهوم خرید و فروش در قران
🔻خلاصه متن جلسه دوم
eitaa.com/m_amin_rezai/3154
🎙#محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
43.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر_کوتاه_آیات_اقتصادی
🎥 فایل تصویری از نجف،حرم امیرالمومنین ع
📚جلسه دوم، جزء دوم، رمضان۱۴۴۴
أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ وَالْعَذَابَ بِالْمَغْفِرَةِ (۱۷۵بقره)
▪️توسعه مفهوم خرید و فروش در قران
🔻خلاصه متن جلسه دوم
eitaa.com/m_amin_rezai/3154
#محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
بازگشت || محمدامین رضایی
#تفسیر_کوتاه_آیات_اقتصادی 📚جلسه دوم، جزء دوم، رمضان۱۴۴۴ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَة
✅ #خلاصه_سخنرانی
تفسیر کوتاه و کاربردی آیات اقتصادی قران
2⃣جلسه دوم،جزء ۲؛ رمضان۱۴۴۴ق
🔻صوت و فیلم جلسه دوم تفسیر
🎙eitaa.com/m_amin_rezai/3152
🎥eitaa.com/m_amin_rezai/3153
▪️توسعه مفهوم خرید و فروش در قران
أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ وَالْعَذَابَ بِالْمَغْفِرَةِ (۱۷۵بقره)
مصداق این آیه را بعضی از علمای یهود ثل کعب بن اشرف و..نامیدند که توقع داشتند پیامبرص از انها باشد لذا کتمان ما انزل الله کردند و خدا میگوید با این کار [یشترون به ثمنا قلیلا] (آیه ۱۷۴ بقره) یک حداقلی به دست آوردند و در حقیقت آتش نوشیدند!
♦️نکات تفسیری
۱: خرید و فروش در قران با واژه های مختلف آمده است. تجارت، کسب، ربح،بیع و شرا-اشتری
۲: کلمه اشتری در سه معنی استفاده شده
الف: خریدن وَقَالَ الَّذِي اشْتَرَاهُ مِنْ مِصْرَ
ب: فروختن بِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ(۹۰بقره)
ج: معنای استعاری مثل همین آیه۱۷۵،۱۶بقره و.. در حقیقت ضلالت و هدایت، عذاب و مغفرت قابل خرید و فروش نیست و خدا تشبیعه معقول به محسوس کرده برای فهم مخاطب و رساندن یک مفهوم تربیتی-معرفتی و آن توسعه مفهوم خرید و فروش از کالاهای مادی به سایر امور است
۳:خرید و فروش یعنی "سود و ضرر"، ضرر به دست آوردن چیزی و ضرر از دست دادن آن است. جهان سرمایه داری اصرار دارد ما این مفهوم را صرفا در امور مادی بفهمیم! قران اصرار دارد معنای خرید و فروش را توسعه دهد بگوید عوض کردن اخرت با دنیا، ایمان با کفر، هدایت با ضلالت اینها هم خرید و فروش هست نه به معنای کالایی شدن به این معنی که مصداق سود و ضرر است.
حضرت علی ع: لَيْسَ لِأَنْفُسِكُمْ ثَمَنٌ إِلَّا الْجَنَّةَ فَلَا تَبِيعُوهَا إِلَّا بِهَا .
هیچ قیمتی براى جان شما جز بهشت نيست، پس به كمتر از آن نفروشيد. (حکمت۴۵۶ نهج البلاغه)
۴: در خرید و فروش عرفی ما ۴ عنصر داریم
بایع( فروشنده) مشتری( خریدار)
ثمن( پول) مثمن( کالا) در معاملات مهم دو تا اصافه میشود، سند و شاهد؛ قران این مفاهم را توسعه و تبدیل میکند
الف: بیع( معامله) و بایع یکی میشود اشترو انفسهم
ب: ثمن و مثن توسعه غیر مادی پیدا میکند اشترو الضلاله بالهدی
ج: سود و ضرر در تجارت عادی بر کالا و خدمات( معامله) بنا میشود در قران گاهی میگوید خود بایع( انسان) هم ضرر میشود علاوه بر اصل معامله
و...
🔸تفصیل در صوت یا فیلم
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
🔻اگر با "اقتصاد دولتی" عدالت مجقق نشده بدون شک با سپردن همه منابع به دست یک اقلیّت سرمایه دار عدالت اجتماعی محقق نخواهد شد. راه همان است که شهیدصدر، بهشتی و مطهری میگفتند:
🔻علاوه بر درآمدها(توزیع ثانویه) منابع( توزیع اولیه) را به مردم بدهید. کارگران را در کارخانه ها و مردم مناطق محروم را در معادن شریک کنید، تعاونی های بزرگ راه بیندازید، به همه مردم زمین بدهید تا زمین از سرمایه ای بودن خارج شود و... جز این کردید به اسم اسلام "قارون های اقتصادی" را تکثیر خواهید کرد و هر روز در جامعه فقیرها و گرسنه ها بیشتر خواهند شد. تاریخ ما را قضاوت خواهد کرد.
✍ #محمدامین_رضایی
eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
#زندگی_نوشت #طلبگی
📚 شبها تا سحر در حرم امیرالمومنین ع از می ناب ضریح مولا مینوشیم و این دو کتاب فقهی را با یکی از دوستان در جوار قله های فقاهت شیعه بحث میکنیم. شرایع که از آن به"قران فقه" نام می برند و اهمیتش بر کسی نهفته نیست. قواعد فقهیه که میان بری است برای آگاهی از مباحث مختلف فقهی، برای شروع القواعد آقای مصطفوی را انتخاب کردیم. مستدام باد این عاشقی...نایب الزیاره همه دوستان همراهم در این کانال هستم.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
تفسیر آیات جلسه سوم.mp3
3.9M
#تفسیر_کوتاه_آیات_اقتصادی
📚جلسه سوم، جزء سوم، رمضان۱۴۴۴
مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً (۲۴۵بقره) وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنْفُسِكُمْ( ۲۷۲بقره)
▪️قران و اقتصاد تبرعی( درباره قرض انفاق)
🔻خلاصه متن جلسه سوم
eitaa.com/m_amin_rezai/3160
🎙#محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
بازگشت || محمدامین رضایی
#تفسیر_کوتاه_آیات_اقتصادی 📚جلسه سوم، جزء سوم، رمضان۱۴۴۴ مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا
✅ #خلاصه_سخنرانی
تفسیر کوتاه و کاربردی آیات اقتصادی قران
جلسه سوم،جزء ۳؛ رمضان۱۴۴۴ق
🔻صوت و فیلم جلسه سوم تفسیر
🎙eitaa.com/m_amin_rezai/3159
🎥eitaa.com/m_amin_rezai/3161
▪️قران و اقتصاد تبرعی( درباره قرض انفاق)
مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً (۲۴۵بقره)
وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنْفُسِكُمْ( ۲۷۲بقره)
♦️انواع اقتصاد:
1⃣:اقتصاد مبادله ای: کالا و خدمت خرید و فروش میشود. اجاره، تجارت و... در این بخش قرار میگیرد
در دنیای امروز به واسطه پول اعتباری این مساله تخصصی تر شده و اقتصاد مالی-پولی مطرح است.
دنیای سرمایه داری تلاش دارد تمام اقتصاد را در همین خلاثه کند حال آنکه در قران و روایات از نوعی دیگر از اقتصاد هم سخن گفته شده است
2⃣: اقتصاد تبرعی: بذل مال و منفعت به صورت رایگان بدون چشم داشتی برای برگشت آن مثل وقف و نذر، صدقه و قرض
بخشی از اینها مصرف عام دارد بخشی مصرف خاص، بعضی واجب است بعضی مستحب اما همه این ها مبتنی بر "اقتصاد رایگان" است
🔻در "جامعه قرانی" در کنار تجارت ومضاربه و... بخش از کیک اقتصاد آن را اقتصاد تبرعی شکل میدهد. در چنین جامعه ای اربعین که کلا اقتصادش تبرعی است شکل میگیرد. بر خلاف "جامعه قارونی" که همه چیز پولی و مادی است
🔹اسلام به لحاظ اقتصادی نمیخواهد دو اتفاق درجامعه رقم خورد
1:همه امور مادی و مبتنی سود و پول شکل بگیرد لذا بر انفاق و قرض و.. تاکید میکند
2: نمیخواهد همه چیز کالا بشود که بتوان با پول خرید مث واجبات عبادیه و بعض واجبات کفایی که تبرعی باید رقم بخورد
1⃣: جایگاه قرض به عنوان یکی از مصادیق اقتصاد تبرعی در روایات
1:پیامبر ص: وَمَـنْ اَقْرَضَ اَخاهُ الْمُـؤْمِنَ بِـكُلِّ دِرْهَمٍ اَقْرَضَهُ وَزْنَ جَبَلِ اُحُدٍ وَجَـبَلَ رِضْـوانٍ وَطُورِ سَيْـناءَ حَسَنـاتٍ. فَاِنْ رَفَقَ بِهِ فِـى طَلَبِهِ يَعْبَـرُبِهِ عَلَى الصِّراطِ كَالْبَرْقِ الْخـاطِفِ الّـلامِعِ بِغِيْـرِ حِسابٍ وَلاعَذابٍ. [ ثواب الاعمال ج۱ص 414.]
كسى كه به برادر مسلمان خود قرض دهد، در برابر هر درهمى كه قرض داده هم وزن كوه احد و كوه رضوان و كوه سينا، حسنات خواهد داشت. و اگر براى وصول آن مدارا كند، از پل صراط همچون برق جهنده بدون حساب و عذاب خواهد گذشت.
2:پیامبر ص مَنِ احتاجَ إلَيهِ أخوهُ المُسلم في قَرضٍ فلَم يُقرِضْهُ ، حَرَّمَ اللّه ُ علَيهِ الجَنّةَ يَومَ يَجزي المُحسِنينَ .[ثواب الأعمال ج۱ص 339]
هر كس برادر مسلمانش به او نيازمند وامى شود و وامش ندهد، خداوند در آن روزى كه نيكوكاران را پاداش مى دهد، بهشت را بر وى حرام گرداند.
در بعضی روایات ارزش قرض از صدقه بیشتر 🔻دانستند به عللی من جمله اینکه بر خلاف صدقه که یک نفر مصزف میکند قرض الحسنه در جامعه دست به دست میشود و برکتش به افراد بیشتری میشود.
🔻از مجموع آیات و روایات درباب اهمیت قرض الحسنه میشود فهمید باید پول در جامعه اسلامی ارزش ثابت داشته باشد و تورم نباشد تا قرض دهنده اگر سود مادی ظاهری گیرش نمی آید حداقل ضرر نکند. اینگونه افراد برای قرض دادن انگیزه بیشتر پیدا میکنند
2⃣: جایگاه انفاق به عنوان یک عنوان عام و حقیقت اقتصاد تبرعی در روایات
🔻انفاق و مشتقات او 70 دفعه در قران آمده است که به سه نکته اشاره میکنیم
1: انفاق بخش واجب است مثل زکات و کفارات و.. وبخش مستحب مثل صدقه و قرض و..
2:انفاق در قران در حقیقت ضرر و از دست دادن مال نیست و عایدی آن برای خود شخص است وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنْفُسِكُمْ علاوه بر این قران انفقا را تجارت میداند آن هم تِجَارَةً لَنْ تَبُورَ(35 فاطر) تجاری که کسادی و ضرر در آن نیست
3: یکی از فلسفه های تاکید زیاد قران بر انفاق( اعم از واجب و مستحب) و تشکیل اقتصاد تبرعی تحقق عدالت و توازن اجتماعی است تا جایی خدا به اشرافی که انفاق نمیکنند و کنز میکنند وعده عذاب داده است وَالَّذِینَ یکنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا ینفِقُونَهَا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِیمٍ(34 توبه) انفاق های .اجب و مستحب برای این است بواسطه تحقق اقتصاد تبرعی در جامعه فاصله طبقاتی و فقر به حداقل برسد.
🔸تفصیل در صوت و فیلم
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai