بازگشت || محمدامین رضایی
#تحلیل 🔻در مقابل"اقدام دشمن"به "شبه اقدام" اکتفا شد،"کنش دشمن"را "واکنش"جلوه دادند، به مطالبه افکارع
🔻 "انتقام شهدا را قبل از شهادتشان گرفته ایم" دشمن را جریح تر و #چرخه_ترور را سرعت خواهد بخشید. #اقدام_مشخص_و_متوازن عامل توقف این چرخه است. در "تله جنگ" نیفتادن اگر موجب "توسعه جنگ" و افزایش ناامنی شود حاصل تدبیر نیست بلکه از "خطای شناختی" رونمایی میکند.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
7.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تا مطالبه انتقام مطرح میشود مالهکشان میگویند که "شما بهتر میدانید یا فرماندهان؟ شما بهتر میدانید یا مقامات امنیتی؟"
این مدل برخورد با منتقدین فقط در عرصه نظامی و امنیتی نیست. بلکه این جماعت در اقتصاد و مملکتداری همینگونه برخورد میکنند. به وقت انتقاد از مشکلات معیشتی هم فکر میکنند مسئولین جمهوری اسلامی معصومند و قابل نقد نیستند. نگاه محافظهکارانه مختص مسائل امنیتی و نظامی نیست متاسفانه این نگاه در همه عرصهها مشهود است.
در همه این عرصهها، از نگاه اینها، اکثریت ملت نمیفهمند و فقط خودشان میفهمند. برخی امنیتیها سعی میکنند با دادههای ناقص و یکطرفه، تحلیل اینها را تغییر دهند. هم این امنیتیها، هم اینها، خودشان را قوه عاقله نظام میدانند که در جایگاهی نشستند و باید به مردم خطدهی کنند و پدری کنند!!!
این نگاه محافظهکارانه، مانع تغییر و تحولات اساسی است و مخاطب را دگم و ضعیفالتحلیل بار میآورد.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔻بعد از مطالعات شخصی، مباحثات و ارائه های مجازی تصمیم بر این شد با جمعی از دوستان یک جلسه جمع خوانی به صورت حضوری در قم راه بندازیم و کتب اقتصاد اسلامی،اقتصاد سیاسی و اقتصاد ایران را بخوانیم؛ قبلا در یادداشت "لزوم اقتصاد خواندن طلبه ها" بخشی از دلایل اهمیت مطالعات اقتصادی به ویژه برای طلاب در این زمانه را توضیح دادم. eitaa.com/m_amin_rezai/3062
🔻جلسه ما ترکیب طلبه-دانشجو خواهد بود، کتاب به کتاب جلو خواهیم رفت هم از کتب متفکران انقلاب هم حوزه اقتصاد سیاسی و بررسی اقتصاد ایران، در بین جلسات از اساتید صاحب نظر هم استفاده خواهیم کرد؛ این جلسات عمومی است نه تخصصی، لذا برای هر کس که اقتصاد نخوانده اما به اهمیت این امر واقف است حتما مفید خواهد بود
🔹لطف کنید این پوستر را در کانال ها و گروهای مختلف پخش کنید تا افرادی که علاقه مند هستند به ویژه طلاب سطح ۱و۲ و دانشجویان بتوانند از این امکان علمی رایگان استفاده کنند.
🔻جهت ثبت نام به آیدی @Abuzeinabirm در ایتا پیام دهید یا به شماره۰۹۰۵۶۸۷۳۴۷۷ تماس بگیرید.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻شهیده #فائزه_رحیمی شبیه قهرمان کتاب راز درخت کاج شهیده زینب کمایی است؛ دختر نوجوانی که بسیار اهل کار فرهنگی بود، آرام و قرار نداشت، شوق شهادت او را به بی قراری رسانده بود و در نهایت توسط منافقان به شهادت رسید. جنازه اش چند روز بعد در بیابان پیدا شد که با چادرش او را خفه کرده بودند!( کتابش را حتما بخوانید) آخرین یادداشت شهیده رحیمی هم درباره" حسرت شهادت" بوده، مسئول بسیج دانشگاه، فعال فرهنگی، راوی معلم و.....در نهایت در جوار حاج قاسم به شهادت رسید، منافقان در استوری شان به او جسارت کردند...
در نهایت به گمشده اش رسید و جز دهه هشتادی های عاقبت بخیر شد. حالا او معلم خیلی هاست...
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
📸 حاج قاسم و مهمانان جدیدش
🔻ای مرد اسطوره ای؛
چگونه است بعد از رفتنت تمام نشدی؟ و هر چه زمان میگذرد بیشتر شروع میشوی...
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
🔰 خلاصه جلسه پنجم از متن خوانی کتاب
" تنبیه الامه و تنزیه المله "
🔺 آنارشیسم در همه جوامع و از منظر عقلا قبیح و وجود یک حکومت امری عقلانی و شرط رسیدن به حداقل امنیت و...آرمانهاست. بهترین نوع حکومت نیز حکومت امام معصوم ع است. در غیبت ایشان نیابت فقها ایده اصلی و ناب اسلام است اما میرزا از این حیث که وضعیت موجود و شرایط میدان برای حکومت فقها فراهم نیست از باب دفع "افسد به فاسد" ایده مشروطه و جایگزینی سطنت ولایتیه بجای سلطنت تملیکی را پیشنهاد می دهد.
🔹مشروطه کردن استبداد از راه تشکیل مجلس برای نظارات و دخالت بر امور حاکم و تدوین قانون اساسی است. با این ایده قانون اساسی+مجلس جمهوریت،مساوات تا حدودی محقق و زمینه تحقق مصالح نوعیه مثل عدالت فراهم میشود
🔸در ایده میرزای نائینی " قانون اساسی در بخش اجتماعیات و سیاسیات به منزله رساله عملیه در بخش عبادیات است". با یک شرط اساسی که " فصول قانون اساسی با احکام شرعی مخالفت نداشته باشد."
تضمین این عدم مخالفت قانون با شرع: " تشکیل شورایی از فقهای مجتهد است تا بر اسلامی بودن قوانین و حفظ و حراست آن نظارت جدی بکنند. "
🔹در مورد مساله تدوین قانون در عصر مشروطه بعضی علما مخالفت جدید داشتند، این را در رساله های مشروطه میتوان دید. خود شیخ فضل الله به صراحت در رساله حرمت مشروطه چنین آورده است که : " قانون نویسی چه معنا دارد؟ قانون ما مسلمانان همان اسلام است که بحمدالله طبقه به طبقه، روات و اخبار و محدثین و مجتهدین متحمل به حفظ و ترتیب آن شده اند... تا آنکه آن دستور ملعون که مسمّی به "قانون اساسی" است نوشته شد و خوانش تطبیق آن با قواعد اسلامی نمودند."
🔸عمل قبلی و تلاش بعدی برای شیخ برای تدوین قانون خلاف این است لذا نمیتوان به قطع گفت شیخ با قانون نویسی مشکل صدرصد داشته اما اجمالا اختلاف نظر بین میرزا و نائینی در این مساله وجود دارد. میرزا جمعی از مجتهدین در داخل یا خارج از مجلس به عنوان ناظر را متضمن اسمیت قانون معرفی میکند. در انقلاب فقهای ما به سمت ایده نوشتن قانون اساسی رفتند
🔹اگر چه در گفتمان اندیشه میرزای نائینی مترقی بود و تکیه او بر استبداد درست بود اما شیخ فضل الله در میدان دقیق تر تشخیص داد و به درستی از استعمار و عوامل خارجی گفت. امام ره از این تجربه استفاده کرد و استبداد و استعمار را توامان هدف قرار داد.
اختلاف بین علما در دوره های مختلف بوده من جمله صفویه( محقق کرکی و مقدس اردبیلی) بر سر زمین ها و اقطاعات جدی بود، رجوع کنید به کتاب الخراجیات؛ اما مشروطه یک حادثه خاص بود.
🔗 محمدامین رضایی
📚|مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت|
@fekrat_sch
@m_amin_rezai
📚حلقه مطالعاتی افق اندیشه جوان مسلمان
[با همکاری اندیشکده قصد و خانه تمدن]
❇️جمع خوانی کتب اقتصاد اسلامی-اقتصاد سیاسی
📘 #کتاب_اول:
🔹نظام اقتصادی در اسلام(مباحث نظری)
شهید بهشتی
🔸با حضور: حجت الاسلام محمدامین رضایی
⏰زمان: جلسه اول، پنج شنبه ۲۱دی، بعد از نماز عصر
🔻جهت ثبت نام به آیدی @Abuzeinabirm در ایتا پیام دهید یا به شماره۰۹۰۵۶۸۷۳۴۷۷ تماس بگیرید
@m_amin_rezai
بازگشت || محمدامین رضایی
🔸روزی ده بار هم تاکید کنیم بر اهمیت #جمهوریت گزافه گویی نکردیم. اگر قرار بود حکومتی صرفا با نیروهای
🔺رهبر معظم انقلاب امروز:
▫️امیرالمؤمنین (علیه السلام) در فرمان به مالک اشتر فرمود: «و إنما عماد الدین و جماع المسلمین و عُدّة للأعداء، العامّة من الأمّة». عمادالدین یعنی تکیهگاه دین. امیرالمومنین به ملّت خودش میفرماید، خطاب به ما هم هست. خیلی خب. جامعهی اسلامی هستید، تکیهگاه اسلامتان امتاند بدنهی مردماند. والعدّة الاعداء.
🔹این ذخیره در مقابل دشمن اینها کی هستند، العامة من الامة. یعنی توده مردم. من یک وقتی یک تکههایی از نامه را مطرح کردم برای مسئولین چند سال قبل از این. که آنجا حضرت مقایسه میکند بین خاصه و عامه. خاصه یعنی نورچشمیها. عامه یعنی توده مردم. بیانات عجیبی درباره خاصه ذکر میکند بیانات عجیبی درباره عامه تودهی مردم ذکر میکند.
▫️تکیه حضرت به این است که به توده مردم تکیه کنید. به توده مردم. وقتی یک رئیسجمهوری با توده مردم انس میگیرد حرف میزند کار میکند بین آنها، میرود در دل مردم یک عدهای از آنجا بلند میشود میگویند این پوپولیسم است. اهانت میکنند. نه، این مردمداری است. این نشان گرفتن نقطه اصلی است. توده مردم همهکارهاند.
۱۹/۱۰/۱۴۰۲
🔻جز مردم راهی نداریم
@m_amin_rezai
🔻اگرحاکمیت حق مردم را در "اقتصاد" ندهد مردم هم تکلیف شان را در "سیاست" #انتخابات ادا نخواهند کرد و از حق شان خواهند گذشت! این به ضرر همه است.
اولین قدم اجرای بند ب سیاستهای اصل۴۴ است؛واگذاری۲۵٪ اقتصاد ازطریق تعاونی ها و...به سه دهک محروم؛ آیا چنین اراده ای در نهادهای حکمرانی به ویژه دولت هست؟
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
#زندگی_نوشت
🔻میگند دیروز #روز_طلبه بوده، این یک تصویر از کار ما، شب پنجشنبه ای :)
🔹محتویات روی میز: تنبیه الامه میرازی نائینی،مستند آیت الله خوییی، قواعد فقه سیاسی تازه خریدم درباره یکی از قواعد فقهی اجتماعی دنبال یک متن شسته و رفته بودم؛ لپ تاب هم مقاله ای که برای یکی از مجله ها مینویسم درباره مصلحت و عدالت
🔻بعضی دوستان لطف دارند میگند باید اگر انتخابات ثبت نام میکردی، هر چی فکر کردم دیدم احساس وظیفه کردنم نمیاد، اگر ثبت نام کرده بودم تازه اگر ما را هم مثل بعضی مستقل ها رد نمیکردند! الان باید دنبال دغدغه لیست، ستاد رقابت، چپ و راست کردن می بودیم :)) پولم که نداریم مجبور بودیم بگیم ستاد ما قلبهای شماست :)
🔸 الان یه گوشه نشستیم کتاب مون میخونیم و درسمون میدیم، شیرین عسل مون را میخوریم :)) بعضی ها هم یک نفس راحت میکشند والا :)
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
🔸هیاهوی ش برای ماست؛ سوخته دلان عالم، در سکوت و باشکوه کار دنیا را جلو میبرند...
📸گلزار شهدا قم، قبر مرحوم انصاری همدانی
@m_amin_rezai