♦️در تهران جریان انقلابی رای می آورد، هنوز #رای_سرگردان وجود دارد اما رسانه ها و آنهایی که باید برای جریان مقابل موج ایجاد کنند و رای تولید کنند خاموش شدند، دست و پا نمیزنند! گویا شکست را پذیرفتند. حداقل ۲۵ نفر از جریان انقلاب رای می آورد اگر نگوییم لیست کامل رای خواهد آورد.
🔹ساعت: ۱۳:۰۰/ ۲اسفند۹۸
✍ #محمدامین_رضایی
@Rezai_analyzer
♦️ما کار انتخاباتی نکردیم، پروژه ما شفافیت بود، ظاهرا بعضی ها بخاطر شخصیت مجهول شان باید علاوه بر شفافیت مالی، به #شفافیت_سیاسی هم می پیوستند و بجای حرف های کلی و خرج کردن از نام رهبری مدرک ارائه میکردند تا حالا با توجه به عکس هایشان با شخصیت های منفی مورد قضاوت قرار نگیرند، ببینید عدم شفافیت چه عوارضی دارد.
✍ #محمدامین_رضایی
@Rezai_analyzer
♦️همیشه گفتم "سیاست" را برای "فرهنگ" میخواهم و الا مفتش گران است، جمعه ها ظهر هر وقت نماز جمعه میروم به درخواست بچه های کتاب خوب اینجا می نشینم و به به مردم #مشاوره_کتاب میدم؛ این کار را با عشق انجام میدم، حرف زدن در مورد کتاب حالم را خوب میکند احساس میکنم کار مفیدی کردم
🔹 امروز ۲ اسفند ۹۸ وسط تنور گرم انتخابات، وسط تماس ها و پیام ها در مورد کلیپ های #شفافیت_داوطلبانه باز سر قرار جمعه هایم رفتم، به مصلی نماز جمعه در مورد کتاب "انسان۲۵۰ ساله" رهبر انقلاب که کتابی متفاوت در بحث تاریخ سیاسی_جریانی اهل بیت ع هست و توصیه میکنم بخوانید با مردم حرف زدم، خدا کند سیاست هیچ وقت من را از این حال و هوا جدا نکند، حال و هوای خوب کتاب های خوب.
✍ #محمدامین_رضایی
@Rezai_analyzer
✅ اینستاگرام
@ketabe_khoobe_man
https://www.instagram.com/p/B81gpfjB8yWOWbKK3-KRlXnALLZGYeV53MFxuk0/?igshid=g0h7g89zdz4q
🔸این متن آقای وحید اشتری هست در مورد احتمال شکست #جریان_عدالتخواهی در تهران است، خب از قبل واضح بود این جریان قطعا شکست میخورد، چند روز پیش هم گفتم شاید یک نفر شاید یک نفر بتواند از این جریان رای بیاورد
🔹در جواب توجیه آقای اشتری باید گفت: دوستان عدالتخواه با این متن ها نه شکست را میتوان کم اهمیت جلوه داد نه اشتباهات مکرر شما در مدل ورود به انتخابات را میشود توجیه کرد.
🔸 ما نقدها به این مدل ورود شماها داشتیم و داریم، چیزی نگفتیم که اگر کمک نکرده باشیم تخریب هم نکرده باشیم، بر عکس حرف آقای اشتری این شکست #تبعات بدی برای جریان عدالتخواه خواهد داشت، شماها جواب خیلی ها را باید بدهید، در این باره بیشتر خواهیم نوشت
✍ #محمدامین_رضایی
@Rezai_analyzer
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ آقای اسحاقی شما منتخب مردم شدید، تبریک میگوییم.
🛑 شما قول دادید روز بعد از انتخابات به #شفافیت بپیوندید، مردم منتظر هستند به وعده خود عمل کنید
💯 ما و همه جوانان انقلابی شهرستان قائن و زیرکوه برای خدمت به شهرستان در کنار شما هستیم اما...
@NORAFKANI
@Rezai_analyzer
بازگشت || محمدامین رضایی
♦️در تهران جریان انقلابی رای می آورد، هنوز #رای_سرگردان وجود دارد اما رسانه ها و آنهایی که باید برای
🔹 #لیست_وحدت کامل رای آورد، نوشته بودم جریان انقلابی در تهران رای می آورد، البته انتقادات جدی و مسائلی در مورد بعضی افراد لیست هست؛ دلخوری بعضی دوستان انقلابی هم درست است، جای افرادی مثل وحیدیامین پور و صادق شهبازی در این مجلس جدا خالی است، مجلس هرچقدر هم سطحش بالا باشد باز خلا نبود امثال این ها حس خواهد شد، با این حال جای بحث و گفتگو همچنان باقی است اما جای دعوا نیست.
🔸 الان باید همه کمک کنند افرادی که رای آوردند خصوصا جوان ها از این لیست و در شهرستان ها بتوانند عملکرد خوبی داشته باشند، در کنار شادی پیروزی باید در مورد علل مشارکت پایین مردم به صورت جدی گفتگو کنیم، افتخار میکنم در بین این لیست جوانی انقلابی و عدالتخواه از استان من #خراسان_جنوبی نیز وجود دارد و توانسته قریب به ۸۰۰ هزار رای را کسب کند، آقای روح الله ایزد خواه تبریک عرض میکنم امیدوارم موجب سرافرازی جوان های انقلابی ایران خصوصا استان باشید.
✍ #محمدامین_رضایی
@Rezai_analyzer
✅ و همه این را بدانند اکر خمینی یکه و تنها هم بماند به راه خود ادامه میدهد
📚رمان ارتداد
🔸 این روزها کتاب جدید یامین پور را میخوانم، یک دنیای موازی را مطرح میکند بجای پیروزی در ۲۲ بهمن ۵۷ اگر انقلاب پیروز نمیشد چه میشد؟ جذاب و هیجانی هست، قلم هم قوی هست، بعد از اتمام یک یادداشت خواهم نوشت
#عکس_نوشته
✍ #محمدامین_رضایی
@Rezai_analyzer
🔴وحید یامین پور و جریان سوم
[ #جریان_شناسی_انتخابات۹۸ ]
🔸مردم خسته شدند از بازی چپ و راست، نمودش مشارکت پایین مردم بود، خسته اند از شعارهای توخالی و بازی های تَکراری، عده ای جوان تصمیم گرفتند بازی را به هم بزنند یک جریان سوم رقم بزنند از جنس همان بازگشت به ۵۷ در مقابل همه برگشتی های از آرمان ها، کار سختی است به معجزه شبیه می ماند، در تهران و بعضی شهرها #سه_مدل رقم خورد، یامین پور از ابتدا برنامه اش این نبود، شایدش خودش هم نمیخواست ولی جسارت او و حریتش این اتفاق مبارک را را رقم زد در #دوگانه "بازی را به هم بزن" عدالتخواهان و ماندن در "بازی پدرخواندگی های تَکراری" اصولگرا-اصلاح طلب او واقعا مقدمه یک اتفاق سوم را رقم زد
🔹 #عدالتخواهان انتحاری عمل کردند، با لگد زیر میز زدند، نه استراتژی پیروز شدن داشتند نه تاکتیک به هم زدن، نه به مصلحت فکر کردند نه به وحدت حداقلی، آنها حتی بودن یک اسم مشترک بین لیست خود و ائتلاف را برنتافتند اگر چه حالا میگویند یکنفر از ما رای آورده و دیگری ۳۵ شده، واضح است که نه آن پیروزی و نه ۳۵ شدن به تلاش و لیست آنها ارتباط ندارد و الا اعضای آن لیست بعضی از فالوورهایشان هم کمتر رای آوردند! درباره پیروزی ها و اشتباهات زیاد این گروه یادداشتی جداگانه خواهم نوشت
🔸اما وحید یامین پور واقعا مقدمه ساز جریان سومی شد، جریانی که نه از جنس انتحار بود نه از جنس انقیاد، حتی شاید خود وحید یامین پور متوجه نباشد چه کار بزرگی کرد و چه تاثیر عظیم و اتفاق جدیدی رقم زد، او حماسه تولید کرد، به جوانهای اتقلابی #جرئت داد و مقاومت آموخت، در روزهای هیجانی و توهم او عاقلانه ورود کرد، در روزهای تخریب او عالمانه دفاع کرد، اما در روزهای تهدید او شورش کرد، شورش را آموخت، یک شورش عاقلانه برای به هم زدن تدریجی نظم های منفعت گرایانه، یک ایستادگی مقابل منطق غلط ترجیح تاکتیک بر گفتمان به هر قیمت، یک ایستادگی مقابل تمام پدرخواندگی های سیاسی
🔹 #وحید_یامین_پور به قول خودش در این امتحان، ارتقا پیدا کرد نه انسداد، البته مرتد شد به بعضی جهان ها و انسان ها که قبل از آن حتی خودش آن حرفها و حرکات را از آنها باور نمیکرد، مرتد شد به بعضی حزب ها و آدم های که سهمیه و اندیشه خود بر ارتقا گفتمان ترجیح میدادند، او زیر میز سهمیه های جناحی با پوشش وحدت زد، او شبیه کتابش به #ارتداد رسید، ارتدادی که مقدمه ایمان و اوج ارتقا هست، نه ارتجاع. بازگشت است نه برگشت، صعود است نه سقوط. او پیروز شد، نه اخلاق را باخت، نه تاکتیک را، نه وحدت را ، نه مصلحت را و نه تراث را فراموش نکرد در عین حال سرسپرده نماند، شورش و ارتدادی عاقالانه و انقلابی رقم زد، او تبلور رشد جوانان انقلابی در گام دوم بود، آقا وحید پیروزی ت مبارک.
✍ #محمدامین_رضایی
@Rezai_analyzer
بازگشت || محمدامین رضایی
🔴بودجه ۹۹ 🔸بحث داع سیاسی این روزهای ما #بودجه۹۹ هست؛ سال هاست ما عادت کرده ایم به "گریه های بعد ا
✅ دوماه پیش این پیام را به نماینده شهرستان قائن و زیرکوه دادم و این یادداشت را گذاشتم، خدا را شکر بودجه ۹۹ در صحن مجلس رد شد، خدا را شکر.
اگر میخواهید اشکالات این بودجه را بدانید این یادداشت ها را بخوانید
✍ #محمدامین_رضایی
@Rezai_analyzer
♦️ روز مهندس بر همه مهندسان مجاهد و خدمت گذار مبارک باد.
#ابومهدی_المهندس
@Rezai_analyzer
🔴همراهان عزیز کانال تحلیل نویس
🔹بیش از دوسال هست در کنار هم بودیم، گاهی جمعیت کانال زیاد شده گاهی کم، گاهی من فعالیتم زیاد بوده گاهی کم، گاهی هم متوقف شده، با این همه اینجا محفلی بوده #برای_نوشتن در مورد مسائل سیاسی فرهنگی و اجتماعی، سعی کردم مساله دو طرفه باشد لذا آیدی خودم را گذاشتم تا کسی نقدی نظری داشت به من انتقال دهد
🔸معمولا نوشته های تحلیلی من حول مسائل کشور و جهان اسلام و بین الملل بوده، کمتر در مورد استان و شهرستان خودم نوشتم، در انتخابات مجلس زمینه ای فراهم شد تا من پروژه ای به نام #شفافیت_داوطلبانه را استارت بزنم، پروژه ای که در بعضی از استان ها جوان های انقلابی هم پیگیری کردند، کم کم مطالب کانال به سمت مسائل انتخابات شهرستان رفت، خصوصا که حواشی ایجاد شد و من از این بستر برای دفع و رفع حواشی و سوالات استفاده میکردم
🔸از دوستانی که از سایر شهرهای ایران و حتی خارج از کشور عضو کانال هستند بخاطر اینکه فعالیت های این مدت که فقط مربوط به مطالب شهرستان خود من بود و آنها مطالب را تحمل میکردند معذرت میخواهم، روال کانال به #حالت_قبلی برمیگردد، البته به علت ارتباط من با جوانان شهرستان طبیعتا از مسائل شهرستان بیشتر خواهم نوشت، لذا دوستان هم استانی و همشهری من از شهرستان قائن و زیرکوه برای تحلیل مسائل هشتک #شهرستان_من هشتک اختصاصی این مسائل خواهد بود
🌹به امید روزهای بهتر
✍ #محمدامین_رضایی
@Rezai_analyzer
🔴 عدالتخواهی؛ بدون فهم درستی از واقعیات و جریانات کشور و با عصبانیت و بدون تعامل سازنده با جریانات، ناقص است
🔻نقد به #جریان_عدالتخواه
🔹بعنوان کسی که خود را عدالتخواه و مطالبه گر می داند(اگر خدا قبول کند) و بیش از اینکه مدافع وضع موجود و مشکلات کشور باشد مطالبه گر و منتقد این وضع است چند نکته را در باب دوستان عدالتخواه عرض می کنم. اگرچه ما بارها و بارها از این دوستان حمایت کرده و خواهیم کرد. حتی در زمان بستن لیست انتخاباتی روی حضور برخی از چهره های عدالتخواه تأکید ویژه داشته ایم(این مطلب را قبل از انتخابات ننوشتم که مبادا باعث تخریب چهره این دوستان شود):
1⃣ ما که مدعی عدالتخواهی و مطالبه گری هستیم خود باید از نقد و انتقاد استقبال کنیم؛ حالا نقد را وارد بدانیم یا ندانیم بحث دیگری است. اما باید نظرات منتقدان را شنید.
2⃣ متأسفانه «برخی» از دوستان عدالتخواه ما تا نقدی به آنها وارد می شود سریع طرف را وابسته، منفعت طلب، ترسو(ترس از لولو)، دوری از واقعیات کشور و ... متهم میکنند!
3⃣ عدالتخواهی حزب نیست و نبود؛ یک حزب و جریان حق دارد هر عنوانی –خاصه عدالتخواهی- را برای لیست خود برگزیند اما حق ندارد فقط لیست خود را عدالتخواه بخواند و مابقی جریانات و لیست ها را ضدعدالت بخواند.
4⃣ نقد ما به ساختار و مکانیزم بسیار ضعیف اصولگرایان (چه پایداری چه شانا) روشن است. مبنای غلط سهم خواهی برای احزاب و شخصیت ها و حذف افراد غیرحزبی و انقلابی از لیست و ... . اما راستی مبنای لیست 30 نفره عدالتخواهان چه بوده؟ چگونه لیست 30 نفره عدالتخواهان جای سایر انقلابی ها نبود؟ یعنی بقیه انقلابی و عدالتخواه نبودند؟ بعنوان یک فعال رسانه ای که همیشه پیگیر اخبار هستم از همه منابع، از این لیست 30 نفره، شاید 5 نفرشان را بتوان به عنوان چهره عدالتخواه مطرح بدانیم مابقی کجای فعالیت های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی اند؟
🔹براستی چرا در این لیست 30 نفره عدالتخواهان، جای افرادی همچون حجت الاسلام نبویان، الیاس نادران، سیدمحسن دهنوی، حمید رسایی، وحید یامین پور و ... نبود؟ یعنی این دوستان هیچکدام عدالتخواه نبوده و نیستند و سابقه ای در عدالتخواهی نداشته و ندارند؟
5⃣ به نظر می رسد دوستان عدالتخواه ما –که واقعاً هم عدالتخواه هستند و ما بر این نیت صحه می گذاریم- اما در امر سیاست و سیاست ورزی صحیح و ناب (نه سکولار و تحجر) ضعیف عمل کرده و طی سالهای گذشته نشان دادند که دیدگاه عمیقی نسبت به جریانات سیاسی کشور ندارند. یکی دانستن جریانات اصولگرا و اصلاح طلب به بهانه اتفاق نظر چند چهره از دو جریان در برخی مسائل، غلط است. دلیلی ندارد که هر دو جریان را یکی دانسته و برخوردمان با هر دو جریان یکسان باشد.
🔹اگرچه برخی اصولگرایان برای رسیدن به اهداف خود از اصلاح طلبان لولو درست می کنند و برخی اصلاح طلبان هم از اصولگرایان لولو درست می کنند، اما شما دوستان هم بپذیرید که از هر دو لولو درست می کنید!
🔸آیا سیاست ورزی صحیح، اسلامی، اخلاقی و عدالتخواهانه اینگونه است که ما همه افراد و فعالان سیاسی حاضر در برخی تشکل ها و احزاب را منحرف، ضدعدالت، حامی فساد و ... بدانیم؟ آیا این عدالت است که همه جریانات و احزاب و افراد را به یک چوب برانیم؟ باید انتقادات به هر جریان را صحیح و منطقی ابراز کرد اما هشتگ #حداد_عارف و مساوی دانستن دو جریان با سیاست ورزی عادلانه سنخیتی ندارد. ضعف هر کدام را باید در جای خود و "به اندازه" نقد و بررسی کرد. بررسی ها نشان می دهد تازه انتقادات چندساله اخیر دوستان عدالتخواه بیش از اینکه نصیب دولت و اصلاح طلبان شود نصیب اصولگرایان شده.
6⃣ عدم تعامل سازنده با جریانات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و مردم و همچنین "عصبانیت" عجیب در طرح مصادیق عدالتخواهی و طرح مشکلات و دردها نتوانسته مردم را با دوستان عدالتخواه همراه کند. بطوریکه قریب 200 هزار رأی نصیب سرلیست عدالتخواهان –صادق شهبازی- شده و مابقی زیر ۶۰ هزار رای داشته اند. تازه برخی دوستان عدالتخواه، با نیش و کنایه، رأی مردم را ناشی از ترس از لولو و ... معرفی کرده اند! این یعنی گفتمان عدالتخواه فهم صحیحی از مردم سالاری و ارتباط با مردم و دفاع از مردم ندارد و هنوز جریان کف میدان انقلاب بعنوان مدافعان اولیه عدالت، این دوستان را پرچمدار حقیقی عدالت و آرمان های انقلاب ندانسته اند. این مسئله باید حل شود.
7⃣ به نظر میرسد گفتمان عدالتخواهی به یک آسیب شناسی جدی نیازمند است. نباید عدالت خواهی رابه عنوان یک رویه حذفی، با عصبانیت، علیه حاکمیت ونظام، علیه جریانات واحزاب، علیه شخصیت ها و مسئولین، علیه همه سیاسیون مطرح کرد و با نگاه صفروصدی به مسائل پرداخت!
🔹حرف بسیار است ان شاءالله در فرصت های آتی مطرح خواهیم کرد. برای این دوستان آرزوی موفقیت می کنم.
#انتخابات_98
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 زنگ خطر
[ #تحلیل_انتخابات۹۸ ]
🔹کرونا آمد، خیلی ها فراموش کردند، خیلی ها هم بهانه ای برایشان جور شد که از یاد ببرند، اتفاقی که زنگ خطری بود برای جمهوری اسلامی ایران، آمارها را ببنید، میانگین درصد #مشارکت_مردم در انتخابات مجلس ۴۲/۵۷ شد. مبتذل ترین تحلیل این است که آن را به کرونا ربط بدهیم، تفسیرها و تحلیل های قبیله ای جناحی هم مشکلی را حل نمیکند، "چون دولت ناکارآمد بود و مجلس اصلاح طلب یا چون ما اصلاح طلب ها را رد صلاحیت کردند" این ها جواب خوبی نیست برای رسیدن به واقعیت ماجرا، فرار کردن از واقعیت است. هم در تهران و اصفهان اصلاح طلبان لیست داشتند هم مجلس قبلی به اعتبار تیتر اول روزنامه های اصولگرا در روز بعد از انتخابات ۹۴ مجلس اصولگرا بود! البته قطعا ناکارآمدی دولت و ضعیف بودن مجلس در این وضعیت تاثیر گذار بود، اما این دولت #جزئی_از_نظام است، مردم هیچ ارده ای هم ندیدند که نظام این دولت نارکارآمد را استیضاح کند، بلکه مکرر تایید و حمایت شده، از طرف هر دو جناح سیاسی، و از کل مجموعه نظام.
🔸پس به جای این پاسخ های حزبی و توجیه های نامعتبر باید مساله را دقیق تر تحلیل کرد، ۴۲ درصد مشارکت یعنی پایین ترین درصد مشارکت در تاریخ چهل ساله ما! شهر تهران ۲۲ درصد اصفهان ۳۶، قم ۴۳، کردستان ۳۲، استانی مثل خراسان جنوبی که درصد مشارکت ها قبلا خیلی بالا بوده حالا ۴۸ درصد مشارکت داشت! عموم استان ها زیر ۵۰ درصد هستند، چند استان که درصد مشارکت ۵۰ یا بالاتر هست عموما #رای_قومیتی داده اند، تا اینکه مردم واقعا فکر کنند رای شان موثر هست و به کارآمدی نظام رای دادند. بعضی ها که قلمشان به توجبه و زبانشان به تکذیب باز است نمیخواهند واقعیت را قبول کنند، بعضی از مذهبی ها هم اصولا نگاهشان به #مردم "وسیله ای" است نه "اصالتی"، مردم وسیله هستند و جنبه مقبولیتی دارند و الّا اگر بشود همه نهادها را انتصابی جلو برد با آن مشکلی ندارند!
🔹در نگاه امام و رهبری اما اینطور نیست، بارها نظام مشروعیت خود را به مردم گره زده، به مردم و نقش آنها اصالت داده، حالا همان مردمی که آری گفتند حالا قسمتی از آنها نه گفتند این خطرناک ترین اتفاقی هست که یک نظام سیاسی، که الگوی خود را #مردم_سالاری_دینی میداند برایش رقم بخورد، چه شده که عده ای قهر کردند با صندوق ها یا صریح تر بگوییم عبور کردند از انتخابات، مردم خسته شدند از چپ و راست، از احزاب و آدم ها، چیز جدیدی هم نمی بینند، عده ای از آنها تکلیفی و قومیتی رای میدهند اما عده ای کنار میکشند حتی همان ها که رای میدهند بعضی جاها مثل یزد آرا سفید از نفر دوم بیشتر میشود! زنگ خطر یعنی این، اینکه تعداد زیادی از نمایندگان از جبهه انقلاب رای آوردند و احتمالا مجلس و دولت کارآمدتر شوند جای خوشحالی دارد اما اینکه اینکه اولین نفر رای تهران به اندازه آخرین نفر لیست ۳۰ نفره ۹۴ رای دارد عجیب است! اینکه نزدیک به ۷۵ درصد واجدین در تهران رای ندادند و نمایندگان منتخب ۲۵ درصد هستند جای نگرانی دارد.
🔸گویا بخشی از مردم مردم انتخابات را، ساختار را، مجلس را و حتی نظام را از خودشان نمیدانند نگویید مردم را در تشییع حاج قاسم باید دید، حتی مشارکت #مردم_کرمان ۵۱ درصد بود! یعنی همان مردم کرمان که حاضرند برای حاج قاسم ۵۰_۶۰کشته بدهند هم دیگر حاضر نیستند نصفشان پای صندوق ها بیایند این یک پیام دارد، مردم حاج قاسم را قهرمان ملی می بینند، نشانه انقلاب هم میدانند مساله این است انتخابات دیگر برایشان اعتباری ندارد، فکر میکنند بود و نبودشان فایده ای ندارد، انتخابات که نشانه اصلی مردم سالاری انقلاب هست برای مردم #رنگ_باخته است، بی اعتبار شده، این اتفاق خطرناکی است، میدانم این حرف ها تلخ است اما واقعیت است، واقعیت با قبول کردن یا نکردن ما عوض نمیشود، اولین قدم تغییر واقعیت ها #قبول_واقعیت هاست، مردم با نیامدن در پای صندوق ها یک پیام برای جهموری اسلامی داشتند، این یک زنگ خطر هست
✍ #محمدامین_رضایی
@Rezai_analyzer
با كرونا چه بايد كرد؟
متأسفانه اين روزها مردم كشورمان به شكل گسترده اي نگران و درگير ويروس كرونا هستند و اعلام ديرهنگام هشدارهاي لازم و كوتاهي برخي نهادهاي مسؤول نيز بر وخامت اوضاع افزوده است.
طبيعي است كه در چنين شرايطي هركسي از زاويه و منظر خود به موضوع بپردازد و بر اساس مسؤوليت خود وظيفه اي را بر عهده بگيرد و در اين ميان نهادهاي ديني و متوليان امور مذهبي هم حوزه مسؤوليت تعريف شده اي دارند.
توصيه به دعا و توسل، ترويج مراقبتهاي معنوي، كاهش تجمعات مذهبي، تأكيد بر ملاحظه نكات بهداشتي در مجامع ديني و ... از اين گونه وظايف به شمار مي آيد.
بيان اين نكات مثل توصيه به قرائت برخي آيات قرآن كريم يا ختم زيارت عاشورا هيچ منافاتي با مسؤوليت ها و تعهدات نهادهاي ديگر ندارد.
توجه به امور معنوي و عبادي و مراعات دستورات ديني و مذهبي بايد در كنار رعايت قواعد حرفه اي تخصصي و ضوابط عقلي و منطقي زندگي طبيعي انسان باشد چنان كه پيامبر اسلام به تعبير مشهور مولوي فرمود : با توكل زانوي اشتر ببند!
وقتي يك بيماري عفوني شيوع پيدا كرده است پزشكان متخصص خبرگان اين عرصه اند كه حتما بايد نظرات كارشناسانه و دستورالعمل هاي فني آنان مراعات گردد چنان كه در صورت وقوع سيل و زلزله همه از جمله پزشكان بايد نظرات تخصصي كارشناسان نهادهايي چون هلال احمر را بپذيرند و اطاعت كنند.
اين ديدگاه و باور عالمان دين و فقيهان بزرگ و نامدار ماست كه خودشان در موارد ابتلا به كسالت و بيماري در مقابل پزشك خود مثل مقلدي مطيع نظر او را مي پذيرند و عمل مي كنند، زيرا باور دارند كه اگر به خاطر بي اعتنايي به نظر تخصصي او دچار آسيب و ضرري شوند مقصر و مديون خواهند بود و مرتكب گناه و معصيت شده اند.
پس وقتي كه از توصيه مردم به مراقبت هاي معنوي سخن مي گوييم ناگفته پيداست كه در كنار توسل و دعا بايد مراقبت هاي كامل و دقيق بهداشتي از جمله پرهيز از حضور در مجامع عمومي و تشديد نظافت و بهداشت و تقويت بنيه جسمي را جدي گرفت و رعايت كرد و با رعايت همه اين موارد از خداوند عافيت و سلامت تمنا داشت.
باور ما به قداست اماكن مذهبي نه از جهت مادي و ظاهري كه از نظر جنبه هاي قدسي و معنوي است و عناصر مادي مثل در و پنجره و كاشي و ديوار و ضريح و پرده به سبب اين قرابت مشمول احترام و منزلت مي شوند.
حال اگر پزشكان متخصص لازم دانستند كه مثلا نماز جماعت در شهري موقتا برگزار نشود يا تردد به اماكن مذهبي كاهش يابد قطعا اين توصيه بايد مراعات گردد و در صورت بي اعتنايي و بي توجهي اگر كسي آسيب ببيند و ابتلا به عفونت تشديد يابد قطعا موجب ضمان و مسؤوليت شرعي خواهد بود.
اين مراعات و محدوديت هيچ منافاتي با جنبه هاي معنوي ندارد چنان كه مثلا اگر پزشك به كسي بگويد روزه نگير براي او روزه گرفتن حرام است، يا اگر بگويد آب نبايد به پوست دست تو برسد واجب است تيمم كند.
معناي اين حكم شرعي آن نيست كه شخص از حقيقت و معنويت روزه يا وضو دور شده بلكه محدوديتي موقت براي شكل اداي مناسك او به وجود آمده است، چنان كه زائر نيز مي تواند با قدري فاصله مادي و ظاهري به ديدار و زيارت اولياي خدا برود بي آنكه در رابطه معنوي او خللي ايجاد شده باشد.
بايد به صورت شفاف و صريح اين مسأله را براي مردم شرح داد كه مراعات دستورات پزشكان متخصص و كارشناسان بهداشتي نه تنها با مباني باورهاي ديني و مذهبي منافات ندارد بلكه عين تقيد به ضوابط شرعي و اصول اعتقادي است.
(يادداشت روزنامه شهرآرا)
https://telegram.me/morzaeri
نوشته ها و انتخابهاي محمدرضا زائرى
اگر قابل دانستيد نگاهي بيندازيد و به دوستانتان نيز معرفي فرمايي
هدایت شده از مدرسه انقلاب اسلامی
✅🔴✅ مسابقه کشوری و سراسری کتابخوانی "منشور روحانیت"
🔹به مناسبت سالروز پیام تاریخی و مهم حضرت امام خمینی(ره) خطاب به روحانیون سراسر کشور و مراجع بزرگوار اسلام و مدرسین حوزه های علمیه و ائمه جمعه و جماعات
#شرکت_برای_عموم_آزاد_است
🔻جوایز مسابقه: 3 جایزه 100هزارتومانی و 12 جایزه 50هزارتومانی
🔻متن مسابقه: پیام تاریخی منشور روحانیت
⚠️سوالات مسابقه 👇👇👇
🌐 @madresah57ac
♦️این #عکس را که دیدم، بی اختیار این متن به ذهنم آمد، شاید بگویید شعار اما من حرف دلم را، عقیده ام را نوشته ام، به تاریخ این جغرافیا که مینگرم، داستان زندگی این مردم را که میخوانم این حرف ها را نه شعار میدانم، این حرف ها عین واقعیت هست
ما مردم حماسه ایم
مردم روزهای انقلاب
مردم روزهای جنگ
مردم روزهای تحریم
مردم روزهای پیروزی
مردم روزهای شادی
مردم روزهای رنج
مردم روزهای....
ما ۴۱ سال نگذاشتیم
کشور ما زیر چکمه اجنی برود
نگذاشتم ذره ای از خاک ما با تاراج برود
#ما_ایستادیم، کنار هم
جنگیدیم، رو به روی دشمن
خندیدیم با هم
ما همان مردمی هستیم
که جوان های ما جانشان را دادند
تا اسم هایشان نشانه کوچه و خانه هایمان شد
تاریخ نگاران در حسرت این مانده اند که بنویسند
ملت ایران هم از پا درآمد
ما مردمان روزهای رنج و دردیم
اما تمام نمیشویم
به پایان نمیرسیم
دوباره شبیه روزهای انقلاب
شبیه روزهای #دهه_شصت
در کنار هم
برای هم
استوار چون سرو
سرفراز چون دماوند
خروشان چون کارون
برای ایران می مانیم
نه #کرونا
نه هیچ چیز دیگر
ما را نمیتواند از پای درآورد
ما مرد شکست نیستیم
ما ملت پیروزی هستیم
ما مردم فتحیم
ما مردم ایرانیم
🔹مدافعان این روزهای وطنم سلامت و استوار باشید، در کنارتان هستیم
#کرونا_را_شکست_میدهیم
✍ #محمدامین_رضایی
@Rezai_analyzer
🔸استاد #سیدهادی_خسروشاهی بر اثر کرونا از دنیا رفت، این غم انگیز ترین خبر امروز بود! پر از حسرت و افسوسم، کاش یک بار فقط یک بار با این مرد بزرگ ملاقاتی داشتم، حرف میزدم، مردی که کوهی از تاریخ و تجربه بود، او بیش از خیلی ها از مجاهدان جهان اسلام میدانست، استاد مسلم جریان های سیاسی فرهنگی جهان اسلام، سیدی که عمرش با کتاب عجین شده بود، از سید جمال تا اخوان المسلمین ، از سید قطب تا نواب و امام موسی صدر. هر مجاهد و مبارزی که بزرگ می اندشید او درباره اش نوشته و سخنرانی کرده است.
🔹مورخ مبارزان جهان اسلام، مورخی در دل نهضت های اسلامی، مرد تقریب و وحدت، مرد نوشتن از مبارزه، از فلسطین، از عدالت، از فیلسوف بزرگ علامه طباطبایی، عالم پرکار، محقق بزرگ جهان اسلام درگذشت، گویا #کتابخانه_خاطرات مجاهدان جهان اسلام سوخت. آثارش هست اما خودش از بین ما رفت، قلم و دفتر در حسرت از دست دادن او خواهد ماند، کاش یک بار او را میدیدم، امیداورم روحش با اجداد طاهرینش محشور شود. از همین لحظه با خودم قول میدهم اگر زنده ماندم یک بار همه آنهایی که برایم بزرگ هستند را از نزدیک ببینم و با آنها دیدار داشته باشم، تا به این حسرت دچار نشوم.
✍ #محمدامین_رضایی
@Rezai_analyzer
☑️توصیه امام خمینی به برادر بزرگشان آقای پسندیده نسبت به رعایت دستورات پزشک
بسمه تعالی
برادر بزرگوارم، قربانت شوم
🔸شما را به خدای متعال قسم می دهم به حرفهای دکتر ترتیب اثر دهید. چرا موجب نگرانی همه می شوید؟ خداوند لازم نموده است که در مواقع احتمال ضرر، انسان از آنچه موجب است اجتناب کند، اگر چه ترک حج و صوم و صلوة باشد.
🔸شما می خواهید موافق حکم خدا عمل کنید، کاری نکنید که خداوند نعوذباللّه از شما ناراضی باشد. این احتیاطات شما برخلاف شرع است و لازم است از آن اجتناب فرمایید. والسلام .65/1/13
روح اللّه الموسوی الخمینی
صحیفه امام، ج 20، ص 30
#کرونا_را_شکست_میدهیم
#مدافعان_سلامت
@Rezai_analyzer
451.4K
🔸توضیح یکی از اساتید در مورد زمینه تاریخی پیام امام ره به برادر خود آیت الله پسندیده
#مدافعان_سلامت
#کرونا_را_شکست_میدهیم
@Rezai_analyzer
🔶برای معلمِ تفکر و راهنمایِ متنهای مهم
به یاد استاد سید هادی خسروشاهی
🔻قبلتر گمان میکردم جستجو در آثار و آراء #سید_جمال برای ما خیلی مهم است اما اخیراً متوجه شدم این کار خیلی خیلی مهم است و چه بسا یکی از ضروریترین نیازهای فکری زمانه ماست. در زمانهای که #تحجر در میان بخش قابل توجهی از اهالی تفکر اسلامی و نیز نیروهای دوستدار انقلاب اسلامی رشد قابل ملاحظهای داشته؛ در زمانهای که برخی نیمهسوادها ناسزا به سید جمال را رسالت خود میدانند! خیلی مهم است که ما بتوانیم متن مقالات و رسائل سید جمال را بخوانیم؛ خیلی مهم است از زندگی او چیزهای بیشتری بدانیم و از اسناد مهمی پیرامون او را اطلاع کسب کنیم. در هجوم نیمهسوادهایی که مضمون تحول در علوم اجتماعی و طبیعی را یکسره هجو کردهاند، اندیشه اجتماعی سید جمال یکی از مهمترین درسهایی است که باید فرابگیریم. استاد سیدهادی خسروشاهی به طرز عمیقی این نیاز را درک کرده بود و از معلمهای بینظیرِ سیدجمال بود برای نسل ما.
🔻قبلتر گمان میکردم #امام_موسی_صدر و الگوی جنبش و تغییر اجتماعی او برای ما خیلی مهم است اما اخیرا متوجه شدم درک او برای ما تقریبا ضروری و حیاتی است. امام صدر در مسیرِ درک ما از جنبش، تغییر، انسان، فطرت، عدالت و آزادی یک گنجینهی ضروری است. ضروری به معنای دقیق و فلسفی آن. این طور بگویم بهتر است: برای نسل ما کنشگری و اندیشوری اجتماعی بدون درک امام موسی صدر، تقریباً ناممکن خواهد بود. در مسیر درک این ضرورت، استاد خسروشاهی برای من و نسل ما، یک معلم و فرصت بینظیر بود.
از اولین آثار جامعی که درباره امام موسی صدر به زبان فارسی منتشر شده، یادنامهای بود که او در سال 1375 منتشر کرده بود. گمان میکنم آن زمان هنوز هیچ یک از آثار امام صدر به فارسی ترجمه نشده بود. اطمینان دارم انتشار مجموعه آثارش هنوز شروع نشده بود که استاد خسروشاهی ما را متوجه امام موسی صدر کرد و چه کاری از این مهمتر؟ او همواره دوستدار امام صدر بود. کمی بیش از بیستسال پس از آن ویژهنامه، جلد نهم از مجموعه خاطرات مستند استاد خسروشاهی درباره امام موسی صدر، هنوز حرف تازه داشت. در میان این دو اثر، توفیق یافتم با او درباره امام موسی صدر گفتگوهایی داشته باشم. این در اوج زمانهای بود که سرپا شیفته امام صدر بودم و کنجکاو درباره او. هم متن آثارش را میخواندم و هم فرامتنهای جذاب او برایم مسئله بود. استاد خسروشاهی اما معتقد بود فرامتن امام صدر، از جمله گفتگوی انتقادی با تهمتزنندگان به او، علیرغم جذابیت فایده چندانی ندارد و بهتر است بر متن امام موسی صدر متمرکز شد؛ راهنماییهایش در شکلدهی به مسیر مطالعاتم درباره امام موسی صدر بسیار مؤثر بود و از این جهت مدیونش هستم.
🔻قبلتر فکر میکردم خواندن #سید_قطب خیلی مهم است. اکنون که جریانها منورالفکری و نیمهسوادهای همهچیزدانِ هیچنخوان، مدعایِ بنیادگرایی در مصادرهی سید قطب را پذیرفتهاند، خواندن سید قطب خیلی خیلی مهمتر شده است. استاد سیدهادی خسروشاهی معلمِ نسل ما در فهم سید قطب بود. با ترجمه و کوشش او بود که عدالت اجتماعی در اسلام برای ما خواندنی شد؛ در برابر سرمایهداری ایرانی که سید قطب را به صراحت بدعتگزار عدالت اجتماعی میدانند؛ و در برابر بنیادگرایان اسلامی که سید قطب را بنیانگذارِ خود میخوانند؛ مهمترین راه خواندن متن آثار سید قطب است. هستند نیمهسوادهایی که نخواندهاند و به رغم توهم انقلابیگری، اینجا و آنها ملغمهای از مدعای بنیادگرایان و کاپیتالیستها را درباره سید قطب تکرار میکنند. ما اما این فرصت بینظیر را داشتیم که با متن سید قطب آشنا شویم.
🔻سن من که به مکتب اسلام قد نمیدهد اما اعتراف میکنم که اگر جز هفتهنامه بعثت، که مدتهای بسیاری مشترک آن بودم و با شوق میخواندمش، در کارنامه سیدهادی خسروشاهی چیزی نبود، برای بزرگداشت او هزار صفحه دلیل داشتیم. بعثت مدرسه جهانیاندیشی بود و بعد از مدتی خواندن آن، ناخودآگاه سطح دغدغهها و مسئلههای انسان دستکم همعرض و هم ارز با مرزهای جهان اسلام میشد.
🔻سید هادی خسروشاهی معلم بود و برای رساندن مخاطبانش به متون اصلی تلاش میکرد؛ خواندن و خواندن و باز هم خواندن شرط لازم برای تفکر کردن است و خسروشاهی در مقام یک معلم تلاش میکرد در زمانه شیوع نمیهسوادی، در دوره نخواندن و تحلیلکردن و قضاوتکردن، مخاطبن خود را اهل مطالعه آثار متفکرانی همچون سید جمال، امام موسی صدر، و سید قطب بار بیاورد. چون اویی در زمانه ما، که همه یک گوشی هوشمند به دست گرفته و گمان میکنیم متفکر و تحلیلگر انواع مسائل شدهایم، گوهری کمیاب بوده و هست. در دورانی که تحلیلگری و متفکری کالایی با ارزش شده، فضل معلمی استاد خسروشاهی فقدانش را سختتر میکند. او معلمِ تفکر کردن و پیمودن مسیر متفکر شدن بود؛ روحش شاد.
@tabagheh3_ir
@Rezai_analyzer