🔴 شکستِ قطعی یک سیاست اقتصادی و راهحل جبران فوری
🔹یکی از سیاستهای اقتصادی کشور در حمایت از تولید داخل، #ممنوعیت_واردات و #تعرفهگذاری_سنگین بود. این سیاست در موضوع #صنعت_خودرو با حمایت ویژه رهبر انقلاب، دولتها و مجالس گذشته پیگیری و اجرا شد. امروز نوبت بررسی نتایج این سیاست است.
🔸طبق این سیاست، واردات هرگونه خودرو ممنوع شد؛ آن دست از خودروهایی هم که وارد کشور میشدند با تعرفههای ۹۰ تا ۱۰۰ درصد مواجه بودند. یعنی قیمت هر خودرو در بدو ورود به کشور، دوبرابر میشد در بازار داخلی هم ۳۰ تا ۴۰ درصد دست به دست میشده تا به مردم برسند. تقریباً ۲.۵ برابر قیمت واقعی!
🔹هدف طراحان این سیاست، این بود تا مردم به سمت تولید داخل هدایت شوند و بازار خودروساز داخلی گرم شود در نتیجه منجر به افزایش کیفیت جنس ایرانی، اشتغال کارگر ایرانی و جلوگیری از خروج ارز شده و در ادامه صادرات خودرو به سایر کشورها صورت گیرد.
🔸منتقدین این سیاست اما میگفتند سیاست انحصارگرایی نه فقط منجر به افزایش کیفیت نخواهد شد، بلکه خیال خودروساز داخلی را از نبودِ رقیب راحت میکند و تلاشی برای افزایش کیفیت و بدست آوردن رضایت مشتری نمیکند.
🔹عدهای از نمایندگان مجلس هشتم در سالهای۸۸،۸۹ جزو منتقدین بودند اما نظر مسئولین و مقامات دولت وقت(احمدینژاد) و مشاورین اقتصادی رهبری، حمایت ویژه از خودروساز داخلی بود.
🔸در کشاکش دولت و مجلس، رهبر انقلاب بعد از یک بازدید از نمایشگاه صنعت خودروسازی ، صراحتاً از طرح مجلس باعنوان "سياست واردات خودرو" انتقاد و ابراز نارضایتی کرد.
🔹در ادامه افزودند: "فراوانی و ارزانی خوب است اما از آن مهم تر رشد صنعت داخلی است و نباید به استناد دلایل عمدتاً واهی دروازه را به روی واردات باز کرد... عموماً فلسفه و منطقی که برای افزایش واردات مطرح می شود، بالا بردن کیفیت محصولات داخلی است اما برای این هدف #گزینههای_بهتری هم وجود دارد که یکی از آنها اعمال سیاستها و ضوابطی برای بالا بردن کیفیت محصولات داخلی است."
🔸واقعیت این است که در مقام عمل، نه دولت و نه مجلس هیچ قانونگذاری و نظارتی(گزینههای بهتر) در این زمینه نداشتند. انحصارطلبی روز بروز افزایش یافت! نه تنها کیفیت خودرو افزایش پیدا نکرد بلکه ارّابههای مرگ #ایران_خودرو و #سایپا با ۱۰،۲۰ برابر و حتی ۳۰ برابر قیمت واقعی به مردم غالب شد! دولتمردان و مجلسیان هم عملاً نمکگیر این مافیا شدند!
🔹اگر کسی هم علیه این سیاست حرف میزد، اگر مسئولی یا رسانهای به این سیاست نقد میکرد انواع برچسب را حواله او میکردند و به او انگِ ضدرهبری هم میزدند! حتی برخی نمایندگان که علیه خودروسازان فعالیت میکردند با پروندهسازی و لابی مافیای خودرو داخلی، در دوره بعد ردصلاحیت میشدند!
🔸اخیراً همین سیاست حمایت و انحصار برای تولیدکنندههای #لوازم_خانگی هم اجرا شد. بعد از #ممنوعیت_واردات_لوازم_خانگی کرهای توسط دولت در دوسال گذشته، زمزمه آزادسازی واردات مطرح بود که تولیدکنندهها به رهبر انقلاب نامه نوشتند که جهت رشد تولید داخل، واردات ممنوع شود.
🔹رهبری هم با تایید این درخواست، بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی تاکید کردند.
حالا کمتر از ۴،۵ ماه از آن حمایت میگذرد که ایشان اینگونه میفرماید: "من گلایه میکنم از دوستانی که مسئولان کالاهای خانگی و لوازم خانگی هستند؛ ما از اینها حمایت کردیم و اسم آوردیم؛ شنیدم بعضی از اقلام دو برابر ارتقای قیمت پیدا کرده؛ چرا؟ این جور نبایستی با حمایتها برخورد بشود."
🔸همین چندماه قبل که در کنار خیلی از فعالان رسانهای نوشتیم مجلس شورای اسلامی این ممنوعیت را مدتدار و مشروط کند چقدر برچسب خوردیم!
🔹رهبری به مسئله صنعت خودرو هم اشاره کرد: "با وجود حمایت زیاد از صنعت خودرو در کشور، کیفیت خودرو خوب نیست مردم ناراضیاند و درست میگویند و حق با مردم است."
🔸این حرف صادقانه رهبری، انتقاد ۱۰ ساله خیلی از دلسوزان است که میگفتند حمایت بیچونوچرا و انحصار، نتیجه عکس میدهد.
🔹بعداز شکست قطعی این سیاست، راه و چاره مشخص است. انحصار، منجر به افزایش کیفیت نمیشود. سودهای نجومی نصیب سرمایهسالاران و مافیا میشود و نظام و انقلاب در منظر عموم بیاعتبار! تقاضای خودرو و لوازم خانگی امروز بالاست و تولیدکننده داخلی نه میتواند عَرضه را بالا ببرد نه کیفیت را!
🔸لذا واردات هدفمند و با قیمت متوسط و مناسب، تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی، نظارت مستمر، مجوز تولید به رقبای دیگر داخلی، قانونگذاری و مدیریت تعارض منافع میتواند کشور را از بحران اقتصادی خودرو و ارابه مرگ نجات دهد. تولیدکننده داخلی قدردان این حمایتها نبوده و نخواهد بود!
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
#گفتگوی_زنده_اینستاگرامی
💠سربازی خدمت مستضعفین به مرفهین
قانون خرید سربازی؛ خدمت اجتماعی یا تبغیض لیبرالستی؟
با حضور:
🔸حجتالاسلام محمدامین رضایی؛ عدالت پژوه
🔸مجری؛ عرفان خلیلیفر
⏰دوشنبه یازدهم بهمن ماه؛ساعت 22
📌پخش از صفحه اینستاگرام فکرت
www.instagram.com/M_amin_rezai1
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
🔻خرید سربازی منتفی شد آموزش چی؟ بهداشت وسلامت چی؟خرید این ها هم منتفی شد یا همچنان می فروشند؟ سالهاست خلاف قانون اساسی این #خدمات_عمومی که جز حقوق مردم است و بر حاکمیت واجب، تبدیل به #کالا شده و حراج، حالا یک جا کوتاه آمدند همه خوشحالند!
حزب اللهی ها، نئولیبرال شدن یعنی همین!
✍ #محمدامین_رضایی
🔻اینجا بخوانید
سربازی اجباری، نئولیبرالیسم و چند سوال
eitaa.com/m_amin_rezai/2362
@m_amin_rezai
💢آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی ره، مثال نقضی بر «مسئلهی تعارض منافع»!💢
🔹خداوند روح بلند آیتالله العظمی صافی گلپایگانی را غریق رحمت و قرین ارواح اولیاء معصومینش علیهمالسلام قرار دهد.🤲
🔹امسال در یک حلقه مباحثاتی با چند نفر از دوستان، به مناسبت بررسی #عنصر_مصلحت به عنوان یکی از عناصر مهم اصول فقه احکام حکومتی، مروری داشتیم به ماجراهای اختلاف شورای نگهبان به ریاست مرحوم آیتالله صافی گلپایگانی و مجلس شورای اسلامی؛ به ریاست جناب آقای هاشمی رفسنجانی و همچنین حضرت امام ره بر سر «قانون اراضی شهری» در سال 1360 و همچنین بر سر «قانون کار» در سال 1366.
🔹در مورد اول ایشان با اینکه تطبیق عناوین ثانویه بر مصادیق به مجلس شورای اسلامی واگذار شود مخالف بود و در مورد دوم نیز، حق شرط گذاری دولت، در عقود فی مابین کارفرما و کارگر را به بهانهی استفاده کارفرما از امکانات عمومی کشور، نادرست میدانست و این گونه شروط را که در شرایط اضطراری یا شبه اضطراری بر کارفرما تحمیل میشود، موجب از دست رفتن نظامات اصلیه و مستقیم اقتصاد اسلامی میدانست.
🔹این درحالی است که در هر دو مورد، حضرت امام ره، موافقت خود را اعلام کرده بود و با این حال، حرف ایشان این بود که اگر فرمایش حضرت امام ره، از باب حکم حکومتی است، شورای نگهبان آن را به دیده منت میگذارد و تبعیت میکند، ولی اگر این دیدگاههای ایشان صرفاً نگاه اجتهادی حضرت امام ره است، برای ایشان حجت نیست و ایشان و برخی دیگر از فقهای شورای نگهبان و حتی برخی از اعضای جامعه مدرسین قم با آن مخالفند و اجتهادی دیگر دارند.
🔹همین اختلافات و برخی حادثه های دیگر مانند انشعاب جامعه روحانیون مبارز و ماجراهای تقلبهای صورت گرفته در مجلس سوم شورای ملی، در نهایت در تیرماه 67 منجر به استعفای ایشان از دبیری شورای نگهبان و پذیرش استعفای ایشان توسط حضرت امام ره شد.
🔹اختلاف آیتالله صافی گلپایگانی رحمتاللهعلیه با برخی دیدگاههای حضرت امام ره، نماد یک #نوعِ_مبارک از اختلاف در نظامات اسلامی است که میتوان از آن به #اختلافات_اجتهادی نام برد. اختلافاتی که ریشهی آن به هیچ وجه به #تعارض_منافع برنمی گردد، بلکه اتفاقاً اگر آیت الله صافی رحمت الله علیه می خواست منافع خود را تأمین کند، در آن بحبوحهی انقلاب و اتوریته معنوی حضرت امام ره، موافقت با امام خمینی ره و دست برداشتن از اختلاف نظر، خیلی معقولتر و موجهتر به نظر میرسید. ولی ایشان با ایستادگی معقول و منطقی بر موضع علمی خود و همچنین قرار دادن باب حکم حکومتی به منظور همراهی عملی با ولیأمر جامعه مسلمین، نوعی اصیل و الگوسازانه از اختلافات فکری جامعه دینی و همچنین امکان همکاریها و تعاونها در عین همان اختلافات، را به نمایش گذاشتند که حقاً و انصافاً نیازمند مقیاسی رفیع از استقرار علمی، صلابت روحی و روحیهی حریت، تواضع و حقطلبی است .
🔹عدم توجه به این سنخ از اختلاف بزرگان و اعاظم حوزههای علمیه با رهبران انقلاب اسلامی و سیاست رسمی جمهوری اسلامی، امکان فهم درست منطقِ رفتاریِ بسیاری از بزرگان حوزههای علمیه را از قشر جوانتر و پرشورتر انقلابی و به خصوص حوزوی سلب کرده است و عملاً منجر به شکل گیری کلیشههای غلط صفر و صدی در برچسب گذاری «انقلابیگری» و منتهی به قرارگیری برخی از علما و بزرگانی که دارای اختلاف اجتهادی هستند، در دسته ضد انقلابیون و یا ساکتین و فارغ دلان نسبت به نظام اسلامی گردیده است، در حالیکه بسیاری از سکوتها و همراهیهای عملی این بزرگواران اگر درست #روایت و #تبیین میشد، آنگاه عظمت روحی و عیار بالای تقوایی و حزماندیشی آنها در پرهیز از تضعیف نظام اسلامی در عین اختلاف اجتهادی، برهمگان روشن می گردید.
🔹اگر کسی میخواهد این سنخ از اختلافات را که مختص جامعه دینی است و در جامعهی مبتنی بر ایده بازار، خبری از آن نیست را بیشتر بفهمد، حتماً و حتماً نامه بینظیر حضرت امام ره موسوم به #منشور_برادری را که حوالی همان حوادث سال 67 صادر شده است، با دقت بخواند ...
🔹نکته آخر اینکه این نوع از اختلاف، راهش تأمین منافع همه ذینفعان و بازیگران در یک طرح به اصطلاح بُرد ـ بُرد نیست، بلکه تنها چارهاش #توسعه_تفاهم_اجتماعی است...
#آیتالله_صافیگلپایگانی
#عقلانیت_انقلابی
#اختلاف_جامعه_دینی
#علمای_انقلابی
#تعارض_منافع
#توسعه_تفاهم_اجتماعی
#جهاد_تبیین
#نهضت_روایت
✳️تاریخ نگارش: 1400/11/12
https://eitaa.com/alimohammadi1389/564
https://t.me/alimohammady1389/68
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️همه ما نئولیبرال هستیم!
🔸حتی بخشی از فقه و حوزه علمیه ما در زمین نئولیبرالیسم بازی میکند! من اگر امکانی داشتم برای بچه های حزب اللهی و انقلابی، برای طلبه ها و برای همه آنهایی که ایران برایشان مهم است برنامه ریزی کنم بجای خیلی از همایش ها و دوره ها و حتی کتابها میگفتم این مقاله را بخوانند و پیرامونش بحث کنند. مصادیق و دلالت هایش را در ایران امروز ما کشف کنند و فکر کنند چه باید کرد. آقای جرج مانبیو در مقاله "همه ما نئولیبرال هستیم" تاریخ نئوالیبرالیسم، راهکارها و تبعات این مکتب در تحقق سرمایه داری افسار گسیخته را به طور فشرده و خوبی نشان داده است.
🔹امروز انقلابی بودن یکی از مصادیق اصلیش ایستادن پای "خدمات عمومی" مثل آموزش، بهداشت و... هست تا تبدیل به کالا نشود. نئولیبرالیسم تمام تلاشش را میکند تمام این "حقوق عمومی" که ما به خاطر این ها انقلاب کردیم و در قانون اساسی اصل ۲۹، اصل ۳۰ و.. جز حقوق مردم قرار دادیم را تبدیل به "کالا" کند. خیلی ها خواسته و ناخواسته جاده صاف کن این امر ضد عدالت هستند.
✍ #محمدامین_رضایی
🔻مقاله "همه ما نئولیبرال هستیم" مجله ترجمان
tarjomaan.com/vdcc.mq4a2bqxela82.html
@m_amin_rezai
#استوری
🔻هر حرکتی، نقطه ی آغازی دارد، و در هر آغاز کردنی خطر کردنی هست . باید بینِ مقدارِ تأمّل و عملی که به خاطرش تأمّل میکنیم رابطه ی منطقی وجود داشته باشد .
گاهی اوقات، صبرِ عاقلانه اعتبار دارد گاهی اوقات سرعتِ عاقلانه .
✍ #نادر_ابراهیمی
@m_amin_rezai
📚حلقه مطالعاتی افق اندیشه دانشجوی مسلمان
🔸سیر مطالعاتی کتب محوری استاد شهید مرتضی مطهری _ویژه خواهران
🔸 اسلام و مقتضیات زمان | آینده انقلاب اسلامی | جامعه و تاریخ | انسان کامل | خدمات متقابل اسلام و ایران | مسئله حجاب | علل گرایش مادی گری | فلسفه تاریخ | نظام حقوق زن در اسلام | عدل الهی | تعلیم و تربیت در اسلام | مسئله شناخت و فطرت
🔸 ارائه حجت الاسلام محمد امین رضایی
✅شروع کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» از تاریخ ١٨ بهمن ماه ١۴٠٠
📎حلقه به صورت مجازی، دوشنبه هر هفته ساعت ٢١ در بستر اسکای روم برگزار خواهد شد.
🖇جهت کسب اطلاعات بیش تر به آیدی @mahla_shahee در تلگرام پیام دهید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸مواجهه جدی تمدنی ما با غرب را باید در چنین مساله هایی یافت. نه در یک سری امور انتزاعی بی ارتباط با مساله های انسان و جامعه امروز، "کالایی سازی" هدف نئولیبرالیسم در ساحت فرهنگی و اقتصادی جامعه ماست. به هر اندازه که ما مقاومت کردیم و اجازه کالا نشدن ارزش ها و خدمات عمومی را ندادیم به همان اندازه مواجهه جدی با مکتبی داشتیم که بجای "بازار در جامعه" به دنبال "بازی کردن جامعه" است.
🔹 اگر آموزش، بهداشت و بعضی مسائل فرهنگی را بازاری کردیم این بازی ادامه اش دست ما نیست، نئولیبرالیسم تمام ارزش ها و ساحت ها را "کالا" خواهد کرد. و این شروع یک سقوط تمام عیار است. بخشی از غرب زدگی اینجا معنا پیدا میکند و بعضی از حزب اللهی ها که پروژه شان تقابل با غرب است به اینجا که میرسد دچار غرب زدگی شده اند بی آنکه بدانند.
✍ #محمدامین_رضایی
🔻همه ما نئولیبرال هستیم را اینجا بخوانید
eitaa.com/m_amin_rezai/2375
@m_amin_rezai
🔹شهید مطهری ره:
🔻 در باب سرمایه داری و سوسیالیسم از لحاظ انطباق و عدم انطباق آنها با اسلام این مطلب به ترتیب ذیل باید بحث شود: سرمایه داری در دنیای امروز یك پدیده نو و بی سابقه ای است كه دو سه قرن از عمر آن بیشتر نمی گذرد، و یك پدیده اقتصادی و اجتماعی نوی است كه محصول پیشرفت و ترقی تكنیك جدید است؛ از این رو مستقلاً به عنوان یك مسئله مستحدث باید از آن بحث شود. فقهای عصر از مسائل بانك و بیمه و چك و سفته به عنوان مسائل مستحدث كم و بیش بحثهایی كرده و می كنند ولی توجه ندارند كه رأس و رئیس مسائل مستحدثه خود سرمایه داری است
🔻زیرا ابتدائاً چنین تصور می رود كه سرمایه داری یك موضوع كهنه و قدیمی است كه شارع اسلام برای آن حدود و موازینی مقرر كرده است؛ تجارت، اجاره، مستغلاّت، مزارعه، مضاربه، مساقات، شركتها، همه اینها سرمایه داری است كه در اسلام برای آنها احكام و مقرراتی تعیین شده است، اما اینكه مقدار سرمایه كمتر یا بیشتر باشد ربطی به مطلب ندارد. ولی حقیقت مطلب این طور نیست؛ سرمایه داری جدید یك پدیده جداگانه و مستقل و بی سابقه ای است و جداگانه و مستقلاً باید درباره آن اجتهاد كرد؛ همچنانكه تجارت در دنیای جدید سرمایه داری با تجارت ساده قدیم از لحاظ ماهیت ممكن است متفاوت باشد.
📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج20، ص۴۸۰
🔻عکس نوشته
eitaa.com/m_amin_rezai/3023
@m_amin_rezai
#استوری
از حادثه لرزند به خود قصر نشینان
ما خانه بدوشان غم سیلاب نداریم
صائب تبریزی
@m_amin_rezai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻این حرف ساده و این خاطره جالب جواد عزتی بنظرم برای ما حامل درس بزرگی است. برای ما که اهل علم و درس و بحثیم. پروژه های مختلف، کلاس ها و سخنرانی های متعدد انقدر ما را سرشلوغ کرده که حتی وقت نفس کشیدن را هم از ما میگیرد! بنظرم در گرماگرم کار گاهی باید استپ کرد و همه چیز را معلق کرد. همه چیز را به تعطیل کرد یا لااقل به حداقل رساند، در این لحظه باید سر را به عقب برگردانیم و نگاه کنیم که دقیقا چه می کنیم؟ کجا را نشانه گرفته ایم؟ دیوارمان راست بالا میرود؟ اصلا توی زمین بازی هستیم یا کلا خارج شدیم و خبر نداری؟! گاهی برای درست حرکت کردن اندکی توقف، چند روز یا هفته استراحت از اصل آن حرکت مهم تر است. کمی بایستیم، نقشه را چک کنیم، کیفیت و کمیت ها را بررسی کنیم، عایدی ها را بسنجیم، راه طی شده انالیز کنیم، افق پیش رو را بررسی کنیم و دوباره با جان و دل حرکت کنیم، بنظرم این همان فوت کوزه گری به مقصد رسیدن است.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
#استوری
🔻انقلاب ها چه زمانی می میرند؟
✍حسن رحیم پور ازغدی
@m_amin_rezai
✅ انقلاب ها چه وقت می میرند؟
🔻درست در آن لحظه ای که بعضی از انسان های آرمانی پیشین، که به نام انقلاب در جامعه مطرح شده اند از فرط خوردن گوشت انقلاب، نقرس بگیرند و حاضر بشوند اهداف انقلابی دو سه دهه قبل را در ملاءعام به سخره بگیرند و خود بخندند و دیگران را در آن خصوص بخندانند. همه اصول را زیر پا بگذارند تا به قدرت برسند. آنجا دیگر انقلاب به پایان رسیده است حتی اگر شناسنامه اش را رسما باطل نکرده باشند.
🔻در این دوره از تاریخ انقلاب هاست که اگر مردان وفادار آن انقلاب و چریک های عقیدتی تاریخ به داد آن انقلاب برسند، دوباره خون تازه در رگ هایش جاری می شود و گرنه برای همیشه به گورستان خواهد رفت. انقلاب ها خیلی پر سر و صدا شروع می شوند اما بی سر و صدا به پایان می رسند.
🔻 یعنی وقتی انقلاب شروع می شود همه می فهمند اما وقتی می میرد کم تر کسی می فهمد. این وقتی است که در درون حاکمیت انقلاب شعارهای خود انقلاب یعنی حکومت دینی به مسخره گرفته شود و به آن عمل نشود. وظیفه انسان های صالح در چنین شرایطی این است که اگر می توانند نگذارند انقلاب خاتمه پیدا کند و اگر نمی توانند حداقل نگذارند انقلاب بی سر و صدا بمیرد. یعنی باطل ها را بکوبند تا همه چیز در سکوت خاتمه پیدا نکند
✍ حسن رحیم پور ازغدی
@m_amin_rezai
👥 انتظام نهادهای خانوده و حکومت در شریعت
🔹 هردو نهاد مبتنی بر ولایت است. در خانواده ولایت أب و جد و در حکومت ولایت امام یا نائب الغیبه.
• ولایت در هرجا یعنی رعایت مصلحت متعلقین. در خانواده رعایت مصلحت اعضا توسط پدر و شوهر؛ در جامعه، مصلحت مردم
• ترتیب اولیاء از مسلمات فقه است یعنی ولایت پدر و وصی در خانواده مقدم بر ولایت حاکم است.
اگر اینها نبودند یا شرایط ولایت را از دست دادند در مواردی نوبت به حاکم می رسد که مصلحت اهل خانه را تدارک کند.
🔹 در مواجهه با معضلات مدرن مثل کودک آزاری، کودک همسری، فرار دختران و... دو رویکرد برای تصحیح رخ می نمایاند:
۱. رویکرد مبتنی بر انتظام یاد شده:
در این رویکرد با لحاظ ولایت خانواده و ترتیب اولیاء سراغ حل معضل می رویم. در واقع ارتقاء فرهنگی واحد خانواده وجه همت است.
۲. در رویکرد دوم:
لویاتان و دولت متمرکز و مقتدر جای ولایت خانواده را خود می گیرد و با قانون گذاریِ یکنواخت و ضمانت های اجرایی اش سراغ حل معضل می رود؛ مثل اورژانس اجتماعی، قانون منع ازدواج زیر ۱۸ سال با منع ثبت در شناسنامه و ندادن یارانه و...!(البته هنوز قانون موجود به این الزام نرسیده!)
🔹 در رویکرد اول، شاهد این نظم شرعی هستیم که بعضا متفاوت از فرهنگ های محلی ماست:
۱. لزوم اختیار و رضایت دختر در قبول شوهر؛ بلکه حتی المقدور ایجاد ازدواج عاشقانه:
- پدر حق عَضل ندارد؛ یعنی با وجود تمایل دوشیزه به همتای خودش، حق مانع شدن ندارد و در صورت منع، ولایتش ساقط است
- بر دختر رشیده نیز در انتخاب همسر، ولایتی ندارد.۱
اما فرهنگهای استبداد زده همانطور که حاکم مستبد را جای ولیّ منتخب تئوریزه می کرد از ولایت پدر و شوهر نیز خوانشی مستبد و مالکانه می کند.
۲.حفاظت از خانواده ی با اختیار و علاقه ساخته شده:
- بخلاف اغلب فرهنگهای محلی، شریعت بر مجرد نسبت به متاهل سهل گیری حقوقی بیشتری دارد! این تسهیل در اجازه، میزان مراوده(احکام آشنایی و خواستگاری)، سطح مجازات در ارتکاب منکرات و... بین مجرد و متاهل متفاوت است.
🔹 این تنوع حقوقی یک فلسفه روشنی دارد:
- آسان گیری ها در جهت تسهیل ازدواج اختیاری و انتخابی برای مجرد است.
- و سخت گیری ها برای ضمانت بقاء و حفاظت خانواده ای است که متاهل با انتخاب و اختیار خود تشکیل داده است.
🔹 تطبیق فرهنگها و سنت های محلی به نظم و تراز شرعی، رویکرد اول حکمرانی است که با مجموعه ابزار حکمرانی باید انجام شود.
اما ورودهای لویاتانی حکومت بنام حمایت از زن و کودک، با نشستن جای متولی خانواده(که در رویکرد دوم هست) آثار منفی بسیاری دارد که از جمله آن تبدیل واحد خانواده به سلول های بریده از همِ شهروندی است.
شوک های اجتماعی حاصل از سوء عملکرد یا حتی جنایات برخی پدران و شوهران، زمینه سیاسی لازم برای پیشروی حکومت به سپهر خانواده را می سازد. در حالیکه این جابجایی غیر از نابودی هویت خانواده، افزایش همان آسیب ها را در پی خواهد داشت!
البته این هرگز به معنای سلب صلاحیت از فاقد شرائط و مجازات خاطیان به حقوق زنان و کودکان نیست؛ بلکه تک سایز گرفتن همه خانواده ها و وحدت رویه با روش های حکمرانیِ محدود کننده منظور است.
۱.ر.ک: اللمعه/و هم: ماده۱۰۴۳ قانون مدنی
#حکمرانی_اجتماعی
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
1580290968_مقدمه_كتاب_سرمايه_داري_ويرايش_نهایی.pdf
613.5K
مقاله دکتر درخشان در مقدمه
كتاب سرمايه داري (جفری اینگام)
ترجمه: دکترخاندوزی، علیرضا اشرفی
🔻برای فهم دقیق مساله #سرمایه_داری و مبانی اقتصاد مارکسیسم- کاپیتالیستیم خواندن این مقاله فشرده توصیه میشود
@m_amin_rezai
🔻روزی ده بار هم تاکید کنیم بر اهمیت #جمهوریت گزافه گویی نکردیم. اگر قرار بود حکومتی صرفا با نیروهای امنیتی حفظ شود خب ساواک، شهربانی، رکن دوم و....رژیم پهلوی را حفظ می کردند. حقیقت این است جز #مردم هیچ راهی نداریم. رضایت مردم هم عامل مشروعیت است هم عامل بقا جمهوری اسلامی.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai