eitaa logo
بازگشت || محمدامین رضایی
2.3هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
639 ویدیو
68 فایل
طلبه درس خارج،دانشجوی سیاستگذاری دوست دار فقه،عدالت وکتاب #اندیشه_متفکران_انقلاب #آرمان_های۵۷ #نقد_سرمایه_داری سوال،انتقاد،پیشنهاد: @R_m_am ♦️اینستاگرام:instagram.com/M_amin_rezai1 ♦️تویتر twitter.com/m_amin_rezai ویراستی virasty.com/m_amin_rezai
مشاهده در ایتا
دانلود
💢آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی ره، مثال نقضی بر «مسئله‌ی تعارض منافع»!💢 🔹خداوند روح بلند آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی را غریق رحمت و قرین ارواح اولیاء معصومینش علیهم‌السلام قرار دهد.🤲 🔹امسال در یک حلقه مباحثاتی با چند نفر از دوستان، به مناسبت بررسی به عنوان یکی از عناصر مهم اصول فقه احکام حکومتی، مروری داشتیم به ماجراهای اختلاف شورای نگهبان به ریاست مرحوم آیت‌الله صافی گلپایگانی و مجلس شورای اسلامی؛ به ریاست جناب آقای هاشمی رفسنجانی و همچنین حضرت امام ره بر سر «قانون اراضی شهری» در سال 1360 و همچنین بر سر «قانون کار» در سال 1366. 🔹در مورد اول ایشان با اینکه تطبیق عناوین ثانویه بر مصادیق به مجلس شورای اسلامی واگذار شود مخالف بود و در مورد دوم نیز، حق شرط گذاری دولت، در عقود فی مابین کارفرما و کارگر را به بهانه‌ی استفاده کارفرما از امکانات عمومی کشور، نادرست می‌دانست و این گونه شروط را که در شرایط اضطراری یا شبه اضطراری بر کارفرما تحمیل می‌شود، موجب از دست رفتن نظامات اصلیه و مستقیم اقتصاد اسلامی می‌دانست. 🔹این درحالی است که در هر دو مورد، حضرت امام ره، موافقت خود را اعلام کرده بود و با این حال، حرف ایشان این بود که اگر فرمایش حضرت امام ره، از باب حکم حکومتی است، شورای نگهبان آن را به دیده منت می‌گذارد و تبعیت می‌کند، ولی اگر این دیدگاه‌های ایشان صرفاً نگاه اجتهادی حضرت امام ره است، برای ایشان حجت نیست و ایشان و برخی دیگر از فقهای شورای نگهبان و حتی برخی از اعضای جامعه مدرسین قم با آن مخالفند و اجتهادی دیگر دارند. 🔹همین اختلافات و برخی حادثه های دیگر مانند انشعاب جامعه روحانیون مبارز و ماجراهای تقلبهای صورت گرفته در مجلس سوم شورای ملی، در نهایت در تیرماه 67 منجر به استعفای ایشان از دبیری شورای نگهبان و پذیرش استعفای ایشان توسط حضرت امام ره شد. 🔹اختلاف آیت‌الله صافی گلپایگانی رحمت‌الله‌علیه با برخی دیدگاه‌های حضرت امام ره، نماد یک از اختلاف در نظامات اسلامی است که می‌‌توان از آن به نام برد. اختلافاتی که ریشه‌ی آن به هیچ وجه به برنمی گردد، بلکه اتفاقاً اگر آیت الله صافی رحمت الله علیه می خواست منافع خود را تأمین کند، در آن بحبوحه‌ی انقلاب و اتوریته معنوی حضرت امام ره، موافقت با امام خمینی ره و دست برداشتن از اختلاف نظر، خیلی معقول‌تر و موجه‌تر به نظر می‌رسید. ولی ایشان با ایستادگی معقول و منطقی بر موضع علمی خود و همچنین قرار دادن باب حکم حکومتی به منظور همراهی عملی با ولی‌أمر جامعه مسلمین، نوعی اصیل و الگوسازانه از اختلافات فکری جامعه دینی و همچنین امکان همکاریها و تعاونها در عین همان اختلافات، را به نمایش گذاشتند که حقاً و انصافاً نیازمند مقیاسی رفیع از استقرار علمی، صلابت روحی و روحیه‌ی حریت، تواضع و حق‌طلبی است . 🔹عدم توجه به این سنخ از اختلاف بزرگان و اعاظم حوزه‌های علمیه با رهبران انقلاب اسلامی و سیاست رسمی جمهوری اسلامی، امکان فهم درست منطقِ رفتاریِ بسیاری از بزرگان حوزه‌های علمیه را از قشر جوان‌تر و پرشورتر انقلابی و به خصوص حوزوی سلب کرده است و عملاً منجر به شکل گیری کلیشه‌های غلط صفر و صدی در برچسب گذاری «انقلابی‌گری» و منتهی به قرارگیری برخی از علما و بزرگانی که دارای اختلاف اجتهادی هستند، در دسته ضد انقلابیون و یا ساکتین و فارغ دلان نسبت به نظام اسلامی گردیده است، در حالی‌که بسیاری از سکوتها و همراهی‌های عملی این بزرگواران اگر درست و می‌شد، آنگاه عظمت روحی و عیار بالای تقوایی و حزم‌اندیشی آنها در پرهیز از تضعیف نظام اسلامی در عین اختلاف اجتهادی، برهمگان روشن می گردید. 🔹اگر کسی می‌خواهد این سنخ از اختلافات را که مختص جامعه دینی است و در جامعه‌ی مبتنی بر ایده بازار، خبری از آن نیست را بیشتر بفهمد، حتماً و حتماً نامه بی‌نظیر حضرت امام ره موسوم به را که حوالی همان حوادث سال 67 صادر شده است، با دقت بخواند ... 🔹نکته آخر اینکه این نوع از اختلاف، راهش تأمین منافع همه ذینفعان و بازیگران در یک طرح به اصطلاح بُرد ـ بُرد نیست، بلکه تنها چاره‌اش است... ✳️تاریخ نگارش: 1400/11/12 https://eitaa.com/alimohammadi1389/564 https://t.me/alimohammady1389/68
11.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️همه ما نئولیبرال هستیم! 🔸حتی بخشی از فقه و حوزه علمیه ما در زمین نئولیبرالیسم بازی میکند! من اگر امکانی داشتم برای بچه های حزب اللهی و انقلابی، برای طلبه ها و برای همه آنهایی که ایران برایشان مهم است برنامه ریزی کنم بجای خیلی از همایش ها و دوره ها و حتی کتابها میگفتم این مقاله را بخوانند و پیرامونش بحث کنند. مصادیق و دلالت هایش را در ایران امروز ما کشف کنند و فکر کنند چه باید کرد. آقای جرج مانبیو در مقاله "همه ما نئولیبرال هستیم" تاریخ نئوالیبرالیسم، راهکارها و تبعات این مکتب در تحقق سرمایه داری افسار گسیخته را به طور فشرده و خوبی نشان داده است. 🔹امروز انقلابی بودن یکی از مصادیق اصلیش ایستادن پای "خدمات عمومی" مثل آموزش، بهداشت و... هست تا تبدیل به کالا نشود. نئولیبرالیسم تمام تلاشش را میکند تمام این "حقوق عمومی" که ما به خاطر این ها انقلاب کردیم و در قانون اساسی اصل ۲۹، اصل ۳۰ و.. جز حقوق مردم قرار دادیم را تبدیل به "کالا" کند. خیلی ها خواسته و ناخواسته جاده صاف کن این امر ضد عدالت هستند. ✍ 🔻مقاله "همه ما نئولیبرال هستیم" مجله ترجمان tarjomaan.com/vdcc.mq4a2bqxela82.html @m_amin_rezai
🔻هر حرکتی، نقطه ی آغازی دارد، و در هر آغاز کردنی خطر کردنی هست . باید بینِ مقدارِ تأمّل و عملی که به خاطرش تأمّل می‌کنیم رابطه ی منطقی وجود داشته باشد . گاهی اوقات، صبرِ عاقلانه اعتبار دارد گاهی اوقات سرعتِ عاقلانه . ✍ @m_amin_rezai
📚حلقه مطالعاتی افق اندیشه دانشجوی مسلمان 🔸سیر مطالعاتی کتب محوری استاد شهید مرتضی مطهری _ویژه خواهران 🔸 اسلام و مقتضیات زمان | آینده انقلاب اسلامی | جامعه و تاریخ | انسان کامل | خدمات متقابل اسلام و ایران | مسئله حجاب | علل گرایش مادی گری | فلسفه تاریخ | نظام حقوق زن در اسلام | عدل الهی | تعلیم و تربیت در اسلام | مسئله شناخت و فطرت 🔸 ارائه حجت الاسلام محمد امین رضایی ✅شروع کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» از تاریخ ١٨ بهمن ماه ١۴٠٠ 📎حلقه به صورت مجازی، دوشنبه هر هفته ساعت ٢١ در بستر اسکای روم برگزار خواهد شد. 🖇جهت کسب اطلاعات بیش تر به آیدی @mahla_shahee در تلگرام پیام دهید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸مواجهه جدی تمدنی ما با غرب را باید در چنین مساله هایی یافت. نه در یک سری امور انتزاعی بی ارتباط با مساله های انسان و جامعه امروز، "کالایی سازی" هدف نئولیبرالیسم در ساحت فرهنگی و اقتصادی جامعه ماست. به هر اندازه که ما مقاومت کردیم و اجازه کالا نشدن ارزش ها و خدمات عمومی را ندادیم به همان اندازه مواجهه جدی با مکتبی داشتیم که بجای "بازار در جامعه" به دنبال "بازی کردن جامعه" است. 🔹 اگر آموزش، بهداشت و بعضی مسائل فرهنگی را بازاری کردیم این بازی ادامه اش دست ما نیست، نئولیبرالیسم تمام ارزش ها و ساحت ها را "کالا" خواهد کرد. و این شروع یک سقوط تمام عیار است. بخشی از غرب زدگی اینجا معنا پیدا میکند و بعضی از حزب اللهی ها که پروژه شان تقابل با غرب است به اینجا که میرسد دچار غرب زدگی شده اند بی آنکه بدانند. 🔻همه ما نئولیبرال هستیم را اینجا بخوانید eitaa.com/m_amin_rezai/2375 @m_amin_rezai
🔹شهید مطهری ره: 🔻 در باب سرمایه داری و سوسیالیسم از لحاظ انطباق و عدم انطباق آنها با اسلام این مطلب به ترتیب ذیل باید بحث شود: سرمایه داری در دنیای امروز یك پدیده نو و بی سابقه ای است كه دو سه قرن از عمر آن بیشتر نمی گذرد، و یك پدیده اقتصادی و اجتماعی نوی است كه محصول پیشرفت و ترقی تكنیك جدید است؛ از این رو مستقلاً به عنوان یك مسئله مستحدث باید از آن بحث شود. فقهای عصر از مسائل بانك و بیمه و چك و سفته به عنوان مسائل مستحدث كم و بیش بحثهایی كرده و می كنند ولی توجه ندارند كه رأس و رئیس مسائل مستحدثه خود سرمایه داری است 🔻زیرا ابتدائاً چنین تصور می رود كه سرمایه داری یك موضوع كهنه و قدیمی است كه شارع اسلام برای آن حدود و موازینی مقرر كرده است؛ تجارت، اجاره، مستغلاّت، مزارعه، مضاربه، مساقات، شركتها، همه اینها سرمایه داری است كه در اسلام برای آنها احكام و مقرراتی تعیین شده است، اما اینكه مقدار سرمایه كمتر یا بیشتر باشد ربطی به مطلب ندارد. ولی حقیقت مطلب این طور نیست؛ سرمایه داری جدید یك پدیده جداگانه و مستقل و بی سابقه ای است و جداگانه و مستقلاً باید درباره آن اجتهاد كرد؛ همچنانكه تجارت در دنیای جدید سرمایه داری با تجارت ساده قدیم از لحاظ ماهیت ممكن است متفاوت باشد. 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج20، ص۴۸۰ 🔻عکس نوشته eitaa.com/m_amin_rezai/3023 @m_amin_rezai
از حادثه لرزند به خود قصر نشینان ما خانه بدوشان غم سیلاب نداریم صائب تبریزی @m_amin_rezai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻این حرف ساده و این خاطره جالب جواد عزتی بنظرم برای ما حامل درس بزرگی است. برای ما که اهل علم و درس و بحثیم. پروژه های مختلف، کلاس ها و سخنرانی های متعدد انقدر ما را سرشلوغ کرده که حتی وقت نفس کشیدن را هم از ما میگیرد! بنظرم در گرماگرم کار گاهی باید استپ کرد و همه چیز را معلق کرد. همه چیز را به تعطیل کرد یا لااقل به حداقل رساند، در این لحظه باید سر را به عقب برگردانیم و نگاه کنیم که دقیقا چه می کنیم؟ کجا را نشانه گرفته ایم؟ دیوارمان راست بالا میرود؟ اصلا توی زمین بازی هستیم یا کلا خارج شدیم و خبر نداری؟! گاهی برای درست حرکت کردن اندکی توقف، چند روز یا هفته استراحت از اصل آن حرکت مهم تر است. کمی بایستیم، نقشه را چک کنیم، کیفیت و کمیت ها را بررسی کنیم، عایدی ها را بسنجیم، راه طی شده انالیز کنیم، افق پیش رو را بررسی کنیم و دوباره با جان و دل حرکت کنیم، بنظرم این همان فوت کوزه گری به مقصد رسیدن است. ✍ @m_amin_rezai
🔻انقلاب ها چه زمانی می میرند؟ ✍حسن رحیم پور ازغدی @m_amin_rezai
✅ انقلاب ها چه وقت می میرند؟ 🔻درست در آن لحظه ای که بعضی از انسان های آرمانی پیشین، که به نام انقلاب در جامعه مطرح شده اند از فرط خوردن گوشت انقلاب، نقرس بگیرند و حاضر بشوند اهداف انقلابی دو سه دهه قبل را در ملاءعام به سخره بگیرند و خود بخندند و دیگران را در آن خصوص بخندانند. همه اصول را زیر پا بگذارند تا به قدرت برسند. آنجا دیگر انقلاب به پایان رسیده است حتی اگر شناسنامه اش را رسما باطل نکرده باشند. 🔻در این دوره از تاریخ انقلاب هاست که اگر مردان وفادار آن انقلاب و چریک های عقیدتی تاریخ به داد آن انقلاب برسند، دوباره خون تازه در رگ هایش جاری می شود و گرنه برای همیشه به گورستان خواهد رفت. انقلاب ها خیلی پر سر و صدا شروع می شوند اما بی سر و صدا به پایان می رسند. 🔻 یعنی وقتی انقلاب شروع می شود همه می فهمند اما وقتی می میرد کم تر کسی می فهمد. این وقتی است که در درون حاکمیت انقلاب شعارهای خود انقلاب یعنی حکومت دینی به مسخره گرفته شود و به آن عمل نشود. وظیفه انسان های صالح در چنین شرایطی این است که اگر می توانند نگذارند انقلاب خاتمه پیدا کند و اگر نمی توانند حداقل نگذارند انقلاب بی سر و صدا بمیرد. یعنی باطل ها را بکوبند تا همه چیز در سکوت خاتمه پیدا نکند ✍ حسن رحیم پور ازغدی @m_amin_rezai