فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰حق سیاسی مردم در مقابل دولتها اگر جبّار شدند!
• طبق اصل هشتم قانون اساسی و بیان صریح امام خمینی پس از شکایت از مجاری قانونی ملت میتواند تو دهن آن دولت بزند!
• ولایت طرفینی مومنان منشأ این حق سیاسی!
➕ زمان مصاحبه ۱۴۰۰/۱/۱۱
گفتگوی کامل برنامه را اینجا ببینید:
https://www.aparat.com/v/qoxjK
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
📱شطرنج مصونیت در شرایط دو قطبی!
❓۱)آیا جامعه کنونی ایران دچار دوقطبی نیست؟!
❓۲)آیا یکی از موارد دو قطبی، مواجهه با فضای مجازی نیست؟!
❓۳)آیا خود فضای مجازی عامل تشدید دو قطبی است؟!
❓۴)در این شرایط طرح ها و سیاستها بخصوص آنان که طرفی از این دو قطبی است چه روالی باید طی کند؟!
..........................................
1⃣ فضا دو قطبی است!
دو قطبی شدن(antagonism) به معنای تعارض و تشتت در افکار عمومی و حالتی است که به موجب آن گروهی سیاسی یا اجتماعی درباره مساله ای به زیر گروه های مخالف تقسیم می شوند.
بنظر میرسد دو قطبی شدن را نتوان در فضای عمومی مان تکذیب کرد. لازم نیست زور اجتماعی دو قطب متخالف همیشه تکافو داشته باشد یا حتی میدان اثر یک قطب همیشه بیشتر باشد! نه، ممکن است برخی از اعضای قطبی در سوژه ای دیگر در قطب دیگر قرار گیرند.
ماجرای آبان ۹۸/ ترور سردار _ سقوط هواپیمای اکراینی/ انتخابات ۱۴۰۰/ و...
سوژه هایی برای دو قطبی شدن گشت. اما در همه تکافو نبود و همیشه قطب پرمیدان تر، در یک طرف ثابت نبوده است.
2⃣ فضای مجازی خود سوژه دو قطبی!
یکی از موارد دو قطبی در این سالها نحوه مواجهه با فضای مجازی توسط مردم و حاکمیت است که به تقابل و تخالف انجامیده و خود را بطور جدی در فیلتر تلگرام و #طرح_صیانت نشان داد.
خصوصیت دو قطبی شدن فضا این است که کمتر استدلالها شنیده و بررسی صورت می گیرد. فضای صفر و یکی و سیاه و سفید غالب میشود و کار به لجبازی و هرنوع حمله و دفاع می کشد.
در دو قطبی مردم-مردم ، "بلاک" و "آنفالو" کردن افزایش می یابد و در دو قطبی حاکمیت-مردم ، الزام و تصلّب از یک طرف و لجبازی و نافرمانی از طرف دیگر بیشتر میشود.
3⃣ فضای مجازی خود مشدّد دو قطبی!
فضای مجازی، هم سوژه دو قطبی است و هم خود تشدید کننده آن است.
به حسب پژوهشی که در بازه ۲۰۱۰تا۲۰۱۴ در فیس بوک انجام شد، مشخص شد مردمی که در این فضا حضور دارند، تنگ نظرتر و متعصب تر شده اند! بجای تعامل و تمایز به دنبال عقاید مشابه خود می گردند و جای تعامل و تضارب، باعث تقویت و استحکام تعصب، تفرقه و قطبی شدن می شود.
مطالعه ای در برخی سوژه های دو قطبی در ایران هم همین را تایید می کند(۱)
4⃣ حکمرانی در فضای دو قطبی!
در چنین فضایی، حکمرانی (بخصوص وقتی با طرح هایی در جانب یک قطب صورت گیرد)، خود تشدید کننده دو قطبی است. بطور معمول وزن مردم در مقابل قطبی که حکمرانی مایل به آنسو ست، افزایش می یابد و همه خصائص دو قطبی پیدا میشود. اقناع سخت و ناممکن میشود و نافرمانی افزایش می یابد، پرخاش های مجازی گسترش می یابد که خود، موج های فزاینده دو قطبی میشوند.
🔅راه حل امیر المومنین(ع) در چنین شرایطی در خطبه۱۶۸ بیان شده است؛ وقتی جامعه دچار دو قطبیِ فعال مخالف-موافقی شده(و عده ای هم بیطرف) توصیه ایشان یک چند ضلعی است:
• فَاصبِروُا حتّی یَهدَاَ الناس: شکیبایی کنید تا مردم آرام شوند.
• وَ تَقَعَ القُلوبُ مَوَاقِعَها: دلها از تب و تاب بیافتد.
• وَ تُوخَذَ الحُقُوقُ مُسمَحَه: گرفتن حقوق[یا وضع قانون] آسان شود.
⬅️از اینرو بنظر میرسد در این شرایط، پرداختن به طرح ها و سیاستهایی که ائتلاف قلوب جامعه(مردم-مردم و مردم-حاکم) را بیشتر می کند، اولویت داشته باشد؛ نه پرداختن به طرح هایی که دو قطبی موجود را بیفزاید.
هنوز دو قطبی انتخابات و چالش جمهوریت فرو ننشسته؛ اصلا وقت خوبی نیست چالش آزادی هم بر آن افزوده شود!
* درباره محتوا و نحوه صیانت در نوبتی دیگر سخن خواهم گفت.
......................................
۱)https://www.google.com/amp/s/www.irna.ir/amp/83649213/
#نهج_الامیر
#حکمرانی
📝محسن قنبریان ۱۴۰۰/۵/۹
☑️ @m_ghanbarian
دوره فکری اعتراض استاد قنبریان بخش اول.mp3
16.98M
🔰دوره فکری اعتراض چرایی و چگونگی
🎙فایل صوتی #قسمت_اول
#حجت_الاسلام_محسن_قنبریان
با تشکل مردمی فتیه مشهد ۱۴۰۰/۵/۸
▫️اعتراض حق برای دگر اندیشان، تکلیف برای حزب اللهی ها!
▫️نمونه در حکومت امیرالمومنین(ع)
• اعتراض، آژیر و عصب درد است با قطع آن آسیب بیشتر است!
• رزمایش مومنانه نباید حق السکوت شود!
▫️موقف و جایگاه اعتراض در منظومه تفکر انقلابی
• سه پله دقیق درک این نظریه
• با قانون نمیتوان "آزادی" و "جمهوریت" عهد امت و امام را محدود کرد!
📎پیوست این قسمت:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2257
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2258
* اگر پسندیدید نشر دهید
☑️ @m_ghanbarian
دوره_فکری_اعتراض_استاد_قنبریان_بخش_دوم.mp3
18.13M
🔰دوره فکری اعتراض چرایی و چگونگی
🎙فایل صوتی #قسمت_دوم
#حجت_الاسلام_محسن_قنبریان
باتشکل مردمی فتیه مشهد ۱۴۰۰/۵/۸
• این نظریه مانع دو آسیب است: ماله کشی/ انتقاد اپوزیسیونی!
• دگم شهید بهشتی بر نقد حاکمان از آلمان تا قانون اساسی!
• اعلام شرائط اضطراری هم منوط مصوبه مجلس و فقط تا ۳۰ روز است نه چهل سال!
▫️روش اعتراض!
• روش میتی کومانی نه ممکن است نه مطلوب
• دو نمونه هنری و رسانه ای سوده همدانی
• علی(ع) از آزادی و عدالت خودش شکست خورد نه بی بصیرتی و خوارج!
• مقایسه سریال دادِستان با سینمایی غول پول
• ذهنیت میتی کومانی، مطلوب امنیتی هاست !
• رویکرد فرهنگی سیاسی با عملکرد امنیتی نه بالعکس! شورای امنیت ملی در قانون اساسی
▫️فن آوری اجتماعی اعتراض مردمی
• ظرفیت های لزوم مشورت،حق افشاگری، حق تقاص و...
• مطالبه ظرفیت اصل۲۶ و ۱۰۴ قانون اساسی
• لزوم بازتولید حلف الفضول در جمهوری اسلامی/ توضیح ایده/ هم پیمانی ویژه خواران تشکیل شده، جوانمردان برای محرومان میشود هرج و مرج؟!
• سه دوره ارزش خواهی حزب اللهی ها: هیاتها، جهادی ها، مطالبه گری / بدون مطالبه گری پت و مت میشویم!
• ظرفیت حرمها و بست نشینی های اعتراضی
* اگر پسندیدید نشر دهید
☑️ @m_ghanbarian
4_5981012302101481732.pdf
744.4K
📎پیوست قسمت دوم: دوره فکری اعتراض چرایی و چگونگی
🔸 بیان شهید بهشتی درباره دگم نقد حاکمان
و اینکه حکم ثانوی بر نمی دارد!
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💸عبرت یک تریلیون دلاری!
•آقای ظریف با پرس تی وی، خسارت عدم اجرای برجام را یک تریلیون دلار خواند!
https://b2n.ir/j65006
•نشریه آمریکایی فارین پالسی غیر از گزارش حرف ظریف از قول روحانی نقل کرد: خسارت، تنها در ماه سپتامبر ۱۵۰میلیارد دلار است!
https://b2n.ir/u54618
• منتقدین روحانی در مجلس هم خسارت برجام را روزی ۱۰۰۰میلیارد می شمردند!
❓چند سؤال ساده:
۱.این رقم برای یک عبرت کمی زیاد نیست؟!
۲.ملت رشید ایران چقدر کودن فرض شد که برای فقط یک درس، دو لیسانس (دو ۴سال) برایش درس و تَکرار گذاشته شد؟!
۳.آقایان نشر آثار و خامنه ای دات آی آر الان برای تحقق استدلال های رهبرانقلاب خیلی خوشبختند که بعد از یک دهه چند ثانیه از جلسه۹۱/۱/۲۰ را با تبلیغات، رونمایی می کنند؟!
۴. بنظر این آقایان پخش زنده و کامل آن مباحثه های تلخ و صریح بین رهبری و هاشمی در همان سال۹۱ ، این درس و عبرت را اقلا کمی ارزان تر نمی کرد؟!
مَحرم گرفتن مردم در اطلاع تفصیلی از چالش های مردان جمهوری اسلامی، تجربه بهتری در ۹۲ و ۹۶ را موجب نمی شد؟!
۵.فرض می کنیم علنی کردن مباحثه ی مردان جمهوری اسلامی سر اصلی ترین مساله های مردم و انقلاب، موجب اقبال عمومی به آقایان هاشمی و روحانی میشد؛ خوب چه اشکالی داشت؟!
مگر آنها یکطرفه نگفتند و رأی نبردند؟!
در آنصورت بود که با شکست برجام، عبرت عمومی تر و نافذتر بود و کلیپ ۴دقیقه ای نمی خواست!
۶.برای تاریخ و کتابهای آیندگان زیستن به قیمت هزینه های گزاف در اکنون، مگر چه مزه ای دارد که در همه موارد از فتنه۸۸ تا ارتباط با آمریکا و برجام و... جلسات رهبر انقلاب و حرفهای غیر تکراری شان، قطره چکانی و تاریخ گذشته رونمایی میشود؟! و سهم مردم فقط تکرار کلی گویی هاست!
ترسیدید استدلال های ایشان غلط از آب در آید؛ که گذاشتید هفته آخر دولت ناکام؟!
۷.چند مساله اساسی دیگر مردم این مباحثات جدی پشت پرده را دارد که هنوز مردم مَحرمِ شنیدنش نیستند؟!
📝محسن قنبریان ۱۴۰۰/۵/۱۰
☑️ @m_ghanbarian
🔳 قانون برای مردمسالاری بیشتر و حکمرانی مردمی چه تدبیر کرده است؟
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔸رضای خدا در رضایت مردم
کاری بکنید که دل مردم را به دست بیاورید. پایگاه پیدا کنید در بین مردم. وقتی پایگاه پیدا کردید، خدا از شما راضی است؛ ملت از شما راضی است؛ قدرت در دست شما باقی می ماند و مردم هم پشتیبان شمایند.
امام خمینی ۶خرداد۵۸
#جملات_تابناک
#مردم
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔸رضای خدا در رضایت مردم کاری بکنید که دل مردم را به دست بیاورید. پایگاه پیدا کنید در بین مردم. وقتی
🔸"مردم یعنی همه مردم
بدون امتیازهای طبقاتی و گروهی"
(رهبر انقلاب در تنفیذ رئیس جمهور جدید)
#جملات_تابناک
#مردم
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔸"مردم یعنی همه مردم بدون امتیازهای طبقاتی و گروهی" (رهبر انقلاب در تنفیذ رئیس جمهور جدید) #جملات_ت
🔸برای مردم ضربتی کار کنید
این چند روز میگذرد. این ریاست ها میگذرد. شما از محمدرضا نمیتوانید بالاتر بروید. او رفت، تمام شد؛ ما هم فردا، باید برویم. به فکر این باشید که اصلاح کنید خودتان را و برای این مملکت کار بکنید. ننشینید باز تو وزارتخانه ها و هی همان حرف های سابق باشد و همان کاغذبازی ها. اینها را به طور ضربتی کار بکنید.
امام خمینی ۲۰شهریور۵۹
#جملات_تابناک
#مردم
☑️ @m_ghanbarian
⭕️ با این توئیت دو حرف دارم
یادداشت حجت الاسلام قنبریان را بخوانید 👇
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ با این توئیت دو حرف دارم یادداشت حجت الاسلام قنبریان را بخوانید 👇 ☑️ @m_ghanbarian
⭕️ با این توئیت دو حرف دارم:
1⃣ آدرس این شرط ادب :
• مرآت العقول مجلسی ج۹ص۷۹و۸۰: ذیل روایت جواز بوسیدن دست کسی که اراده رسول الله(ص) از او کنی!؛ ائمه اطهار را اجماعا و علماء را به فتوای برخی از فقهاء، مصداق آن شمرده و خود بدان مایل میشود.
از قواعد شهید اول هم استشهاد می کند که هرچه در عادت زمان، تعظیم مؤمن باشد، حتی اگر منقول از سلف نباشد جایز است؛ بخاطر ادله عام. شهید، مثل بلند شدن و خم شدن تا انحناء در مقابل مؤمن را از تعظیم شعائر می داند، که حتی اگر موجب اهانت شود، بسا واجب گردد!
• آقای مطهری وقتی عبدالعظیم حسنی را زیارت می کند ضریح او را نمی بوسد؟! درحالیکه ایشان نه امام معصوم است نه امامزاده بلافصل، بلکه فقیهی از فقهای اهلبیت در ری بود که ائمه(ع) زیارت او را همسنگ زیارت سیدالشهدا(ع) کردند!(کامل الزیارات ص۳۲۴). حکم الامثال فیما یجوز و فیما لایجوز واحد! نوبت به خمینی و خامنه ای که رسید، کار بی مدرک شد؟!
• زکریا بن آدم اصلا سید هم نبود؛ فقیهی از فقهای اهلبیت در قم بود که امام رضا(ع) او را همسنگ قبر پدرش امام کاظم(ع) [نه خود معصوم] کرد و درباره اش فرمود: به بواسطه تو عذاب از اهل قم دفع میشود چنانچه بواسطه قبر پدرم موسی بن جعفر از اهل بغداد!(الاختصاص ص۸۷)
⬅️ پس احترام به فقیه اهلبیت به عادت های مرسوم زمانه و متبرک گرفتن او، کار بی مدرکی نیست.
2⃣ خوف تملق و خدشه به حرّیت!
باید بین "شیء متبّرک" و "جامعه مقدس" فرق گذاشت و بین ایندو تناسب ایجاد کرد.
• امیرالمومنین(ع) فرمود: "رسول الله(ص) دائم می فرمود: جامعه به تقدس نمی رسد [یعنی نقایصش زایل و کمالاتش واجد نمی شود] الا وقتی آدم ضعیف بتواند بدون لکنت حقش را بگیرد"(نامه۵۳ عهدنامه مالک اشتر)
• برخی، عالم جلیل القدر و رهبر عظیم الشان را از تبرّک به تقدّس کشیده، هرگونه سؤال و نقد و انتقاد را منافی آن شان می کنند!
• و برخی(مثل جناب علی مطهری) از اینور افتاده و برای جواز نقد و استقلال رأی و حریت و کاهش تملق و چاپلوسی ، اصل متبرک بودن و تعظیم متناسب شأن کردن را(حتی برای کسی که دلبخواهاً آنرا می خواهد) منکر میشوند!
⬅️ امروز بوسیدن دلبخواهی دست رهبر انقلاب یا آرزوی آن از سوی مقامات یا ورزشکاران و چهره ها همانقدر هو میشود که نقد کردن و انتقاد از ایشان توسط منتقد و معترض!
این حاکی از آنست که در جامعه ما نقد ملازم با اهانت و تبرّک ملازم با تملق شده است!
و هردو غیر اسلامی و غیر شیعی است. شیعه، مذهب عدالت و تعادل است. او که نائب امام می داند، تبرک بگیرد و هو نشود و او که نقدی دارد آزادانه بگوید و طرد نشود.
خود آیت الله خامنه ای هم دست امام را می بوسید و هم به او نامه انتقادی می نوشت! و به امام تذکر می دادند.
http://www.imam-khomeini.ir/fa/c78_60879/
به تکرار این الگوها محتاجیم!
* در اینباره دو یادداشت:
تابلوی قداست
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1448
تناسب تقدس جامعه و ولیّ امر
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1507
را بخوانید تا بهتر قضاوت کنید.
📝محسن قنبریان ۱۴۰۰/۵/۱۲
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ با این توئیت دو حرف دارم: 1⃣ آدرس این شرط ادب : • مرآت العقول مجلسی ج۹ص۷۹و۸۰: ذیل روایت جواز بوس
🔺ایضاح 1⃣
دو حرفم درباره توئیت دکتر مطهری باهم کاملند.
حرف اول
حرف اول رواج دادن دستبوسی نبود. مطهری از مدرک سخن آقای رئیسی پرسیده بود، مدرک ارائه کردم. که کار غیر مجازی نیست.
بیشترش اینجا:
• شهید اول به استناد روایت صحیح کافی(ج۳ص۴۷۲): بوسیدن دست علماء را ویژه تر از مومن جایز شمرده است(دروس ج۲ص۱۸)
• فاضل مقداد در نضد القواعد الفقهیه ص۲۷۴ در چند صفحه روایات را آورده و بر جواز سخن گفته و حتی اینکه پیامبر(ص) از پاشدن جلوی خودش نهی می کرد را با روایات تعظیم جمع کرده که آن نهی از اعمال مخصوص جباران بوده است و...
• فیض کاشانی در محجة البیضاء چند صفحه روایات فریقین را آورده و از جمله نتیجه گرفته: اشکالی بر بوسیدن دست بزرگان دین از سر تبرک و گرامیداشت نیست.(ج۲ص۳۸۷)
• آیت الله تبریزی در صراط النجاه ج۵ص۲۶۶، بوسیدن دست علماء و سادات را از باب نزدیکی به رسول الله جایز شمرده است.
• آیت الله مکارم در الفتاوی الواضحه ج۱ص۴۵۵ از استحباب بوسیدن دست استاد فقه گفته اند
و...
اما این حرف دومی هم داشت که جواز نقد و تذکر همان عالمان و حاکمان است. یک نمونه
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔺ایضاح 1⃣ دو حرفم درباره توئیت دکتر مطهری باهم کاملند. حرف اول حرف اول رواج دادن دستبوسی نبود. مطهر
🔺متن کامل نامه شهیدان بهشتی و باهنر و آقایان خامنه ای، اردبیلی و هاشمی به امام خمینی و گلایه از برخی نزدیکان و بیت ایشان را اینجا بخوانید:
http://www.imam-khomeini.ir/fa/c78_60879/
☑️ @m_ghanbarian
💡یک ایده خام!
پس از انتخابات۱۴۰۰ می خواستم این ایده علمی را تعقیب و به دستگاه زیر نظر آقای زاکانی(مرکز پژوهشها) پیشنهاد کنم که شنیدم خودش هم بعد از کاندیداتوری ریاست جمهوری، روزمه برای شهرداری و سمت های دیگر داده!:
• نمایندگی مجلس، وکالت از مردم است(اصل۶۷).
• نمایندگی قانونی اقلا بنا به مبنای بزرگانی مثل میرزای نائینی، منطبق بر وکالت شرعی است(تنبیه الامه ص۱۱۵).
• این نمایندگی و وکالت برای ۴سال است(اصل۶۳).
• بنابه فتوای مشهور(بلکه اجماع) وکالت باید مُنَجز باشد؛ یعنی معلق به چیزی نشود. مثلا اگر رئیس جمهور نشدم یا شهردار و وزیر نشدم، وکیل تان خواهم بود!
• وکالت عقد جایز است و از جانب طرفین قابل عزل است(همه فقهاء از جمله تحریر الوسیله مساله۲۲ کتاب وکالت).
⬅️ ایده:
یا نماینده مجلس در ۴سال تعهد نمایندگی، ممنوع از عزل خویش و قبول سمت دیگر شود.
یا مردم هم بتوانند چنین نماینده ای -که در حین نمایندگی دنبال رئیس جمهور و وزیر و شهردار شدن است- را پیش از اتمام ۴سال عزل کنند(چگونگی اش را قانون معلوم کند)!
پ.ن:
مثل چنین قانونی میتواند از نردبان بازی ها منع و اقلا بازی را ماروپله کند!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔆 روی دیگر ولایت ۱❗️ 🔅درست فهمیده ایم که یک روی ولایت، "مُطاع"(مورد اطاعت) بودن او از سوی امت است.
سخنرانی شب عید سعید غدیر خم.mp3
33.42M
🔹سخنرانی شب عید سعید غدیر خم
🔸ولایت؛ تناسبِ اطاعت و ضمانت
«از لزوم ولایت پذیری و مطاع بودن ولایت زیاد شنیدهایم که حرف بسیار درستی است، ولی از وجه دیگر ولایت که ضمانت امام برای اداره زندگی ناتوانان و فقراست کمتر شنیدهایم؛ در حالیکه ولایت این هر دو باهم است»
📌 چهارشنبه ۶مرداد ۱۴۰۰- مشهد. هیئت لبیک
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
❌به تو چه ها ، به من چه ات نکنن!
بنظرتان این دوقلوی نحس کدامیک زودتر متولد شده اند؟!
برای یک لحظه هم که باشد: "به تو چه"؟!
اگر همه "به من چه؟" بودند، "به تو چه؟" پیدا نمیشد!
اما پس از "به تو چه؟" ، "به من چه ها" زیاد پیدا میشود!
در امور عمومی به هم مربوطیم !
راضی به ، "به من چه؟" نشو ؛ حتی اگر درشت بگویند:"به تو چه؟"؛ و الا امور عمومی مال همان "به تو چه ها" میشود!
از ما گفتن بود!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔸🔷🔸🔷🔸🔷🔷🔸🔷🔸🔷🔸
✨ ریاضیسازی اقتصاد و مهندسی معکوس عدالت ✨
💢 عدالت موجودی اهلی!
🔷 عدالت علیرغم جهانشمولی مفهومی، تحققهای محلی و منطقهای مییابد و ازاینجا به اقلیمها و موقعیتها مربوط میشود. عدالت گرچه خود «کلان میزان» خداوند در خلق است، اما خود در تحققهایش بینیاز از «میزان» نیست. نظم و نظام امارت و حکمرانی فقط به عدالت است. اما نه هر سیاستِ عدل که فقط «حُسن عدالتِ» حاکمان، میتواند نظام انتظام بخش مردم شود. مثلاً سیاستهای شبه سوسیالیستی اصلاحات ارضی، عملاً نظم اجتماعی روستاها را به همریخت و فقر و تبعیض در حاشیهنشینیها پدید آورد. ازاینروست که عدالت گرچه منزه از تطورات اعصار، جاودانه و آسمانی است؛ اما در هر موقعیت همراه و ممزوج با آنها میشود، اهلی و مألوف است.
⬇️⬇️⬇️⬇️
☑️ @m_ghanbarian
✨ ریاضیسازی اقتصاد و مهندسی معکوس عدالت ✨
[بخش دوم]
💢 اقتصاد انسانی؛ اقتصاد ریاضی
🔷 اعتراف معاون اول رئیسجمهور در #خوزستان (۲مرداد۱۴۰۰) کارم را آسان کرد. آنجا که گفت: «این خیلی بد است که من امروز اینجا بهعنوان آدمی که همه عمرم را در این توسعه گذاشتم، بگویم توسعهای که ما اجرا کردیم متأسفانه عوارضش اینچنین نشان داده میشود».
این صریحترین سخن در اجرای طرحهای توسعه غیربومی و در نگاه کلانتر بهکارگیری اقتصاد ریاضی-مکانیکی و غیراجتماعی- انسانی است. موجب میشود پُرآبترین استان کشور در تشنگی مفرط قرار گیرد و نفتخیزترین، جزو طبقاتیترین استانها با بیشترین مشکل حاشیهنشینی گردد و #عدالت دچار چالش اساسی شود. توسعه غیربومی با #اقتصاد_ریاضی در ایران پس از انقلاب همزاد هماند. در سه دوره به غلبه هژمونیک در سیاستها و هم نظام آموزشی رسیده است:
دوره اول؛ نسل اول این نحله: سالهای ابتدایی دهه ۶۰ با تأسیس رشتهی «مهندسی سیستمهای اقتصادی و اجتماعی» در دانشگاه صنعتی اصفهان شروع شد!
دوره دوم؛ نسل دوم با تأسیس موسسه نیاوران از فارغالتحصیلان نسل اول شکل گرفت.
دوره سوم؛ نسل سوم، از ابتدای دهه ۸۰ تاکنون با تأسیس دانشکده مدیریت و اقتصاد در دانشگاه فنی(شریف) ادامه یافت.
دکتر روغنی زنجانی- مؤسس اولیه و رئیس وقت سازمان برنامهوبودجه- انگیزه را دو هدف عمده میشمارد:
1️⃣ ایجاد نهادی که بتواند نیازهای برنامهریزی استراتژیک کشور را پاسخ دهد
2️⃣ تربیت کادر برای سازمان برنامه و دیگر دستگاههای ستادی کشور
🔶 پس اگر تئوریهای اینان در دولتهای متبوع -که اغلبی بودند- پیگیری شود و فارغالتحصیلان این مکتب، مناصب و مشاورتها و زعامتهای دانشگاهی را بر عهده گیرند، جای تعجب نیست. آدمهای سیاسی با شعارها و جناحهای ظاهراً متفاوت، همه سلولهای مستأجری بودند و تربیتیافتگان این مکتب جدید نرونهای عصبی با عمر طولانی در مناصب علمی، پژوهشی، تصمیمسازی،کارشناسی، و حتی مناصب رسمی (مشاورت، معاونت، وزارت) باقی بودهاند و همان درک و طرح خود را به مغز ج.ا مخابره میکردهاند.
🔶 مشکل عمده این اقتصاد، ریاضی کردن و مکانیکی دیدن محیط اقتصادی و فراغت از جهات علوم اجتماعی و انسانی است.
طرح درس رشتههای اقتصاد در ایران بهطورمعمول در کمیته تخصصی اقتصاد و بازرگانی گروه علوم انسانی شورای برنامهریزی آموزش عالی تصویب میشد؛ اما آن افراد با ارتباطات خاص با رئیسجمهور وقت و از طریق شورای انقلاب فرهنگی توانستند رشتهای بنام «مهندسی سیستمهای اقتصادی-اجتماعی»(!) آنهم در «گروه فنی- مهندسی»(!) تصویب کنند. اینگونه با زیرکی، متخصصان #علوم_انسانی را دور زده و اقتصاد را منهای دروس علوم اجتماعی، تاریخ، جامعهشناسی و سایر علوم انسانی متولد کردند.
حتی جذب دانشجو از رشتههای فنی در اولویت قرار گرفت. اول در #دانشگاه_صنعتی_اصفهان و آخر در #دانشگاه_شریف رونق مضاعف گرفت.
این روند نهفقط موجب خواری بیشتر علوم انسانی شد که عملاً پیاده کردن ایدههای پیشساختهی جهانی را باعث شد. اقتصاد با تشبّه به علوم طبیعی مدرن، شبیه فیزیک و مکانیک مدرن جلوه کرد و فارغ از حقوق و تاریخ و فرهنگ و جغرافیا شد.
🔶 دکتر نیلی فارغالتحصیل نسل اول این مکتب (از دانشگاه صنعتی اصفهان) با کارشناسی مهندسی بود که بعداً اقتصاددان بزرگ این نحله شد و صراحتاً گفت: «ما سعی میکنیم بهجای پرداختن به حاشیهها [بخوانید: جهات علوم انسانی اقتصاد و نزاعهای مسلکی] به آنچه درواقع بدنه اصلی علم اقتصاد را در این حوزههای اصلی تشکیل میدهد، بپردازیم».
⬇️⬇️⬇️⬇️
☑️ @m_ghanbarian
✨ ریاضیسازی اقتصاد و مهندسی معکوس عدالت ✨
[بخش سوم]
🔶 نتیجه این رویکرد با علم اقتصاد نهفقط سکولار شدنش از جهات مکتبی عدالتخواهانه اسلام بود که حتی دیالوگ اقتصاد با سایر علوم اجتماعی-سیاسی را حذف کرد. خروجی شد پرورش تکنیسینهایی بدون تفکر انتقادی و با استفاده حداکثری از مدلهای ریاضی بجای بررسیهای پیچیدگیهای فرهنگی- اجتماعی.
🔶 البته برای دولتمردان ناآگاه از این پیچیدگیها و فارغ از مطالعات علوم انسانی چنین اقتصاد ریاضیای که کل محیط را یک سیستم مکانیکی میکرد قابلفهمتر و پذیرفتنیتر بود.
از نوشتن #برنامه_سوم_توسعه به اینسو حضور فارغالتحصیلان این مکتب با تأویل گرایی اقتصاد به ریاضیات در نهادهای تصمیمسازی و برنامهریزی بهوضوح روشن است. برای نمونه:
دکتر نجفی، رئیس سازمان برنامهوبودجه و همزمان استاد دانشکده علوم ریاضی شریف!
دکتر عارف، معاون اول و رئیس سازمان مدیریت و همزمان استاد دانشکده برق شریف!
مهندس ترکان، دانشآموخته مکانیک شریف و رئیس وقت سازمان گسترش نوسازی صنایع!
دکتر نیلی، دانشآموخته مهندسی صنایع شریف و رئیس موسسه نیاوران و معاون اقتصادی سازمان برنامه و سرپرست کمیته خصوصیسازی در دولت! و.....
🔶 این مشرب فکری بهزودی از شریف به دهها دانشگاه دیگر هم سرایت یافت و غیر از رشته مهندسی سیستمهای اقتصادی- اجتماعی به تأسیس رشته MBA درزمینه مدیریت هم انجامید که غیر از گسترش در آموزش عالی، دورههای متعدد برای مدیران اجرایی کشور را در پی داشت. این رشته نیز همان نقیصه رشته مهندسی سیستمهای اقتصادی دچار بود. یعنی فقدان پشتوانه علوم انسانی و مطالعات تاریخی و علوم اجتماعی و مردمشناسی.
🔶 پیامد آن «مهندسی اقتصادی» و این «مدیریت ریاضی» شده است این اعتراف آقای جهانگیری (از همین تیم) درباره نتایج برنامههای توسعه: «توسعهای که ما انجام داده باشیم ولی رضایت مردم در آن نبوده باشد، توسعه نیست. توسعه وقتی معنی پیدا میکند که مردم از آن تبعیض، نابرابری و بیعدالتی متوجه نشوند».
💢 حزب اللهیزه کردن مهندسی اقتصادی!
🔷 غلبه نگاه مهندسی به علوم انسانی مبدأ مشکلاتی میشود که با جایگزینی نیروهای حزباللهی و انقلابی بجای تکنوکراتها حل نمیشود.
افراد و گروههای زیادی از نیروهای انقلابی و دغدغهمند عمدتاً از رشتههای فنی و با رویکرد افزایش کارآمدی به ارائه برنامه در عرصههای مختلف مشغولاند. بسیاری از آن حوزهها محیط مشترک اقتصاد و عدالت است و پشتوانههای مسلکی وهم علوم انسانی میخواهد. طرحهای کارآمد و چشمنواز برای حل مشکلات بخشی نباید ذوقزدگیای را موجب شود و توالی فاسد بلندمدت این دوری از مبانی نظری را اهمال کند.
📌 بهطور واضح تفاوتی در رویکردهای برخی کاندیداهای انتخاباتی ۱۴۰۰ با دوره۹۲و۹۶ پیدا بود. مثلاً دکتر جلیلی ۱۴۰۰ ایتانیتر و جلیلی ۹۲ مکتبیتر بود. آقایان قاضیزاده هاشمی، زاکانی و رئیسی نیز در طیف کمرنگتر همین رویکرد بودند. این فعالیتهای بخشی در ذیل یک نظریه جامع از عدالت و پیشرفت است که در بلندمدت هم نتایج خوب به بار میآورد.
✍️ «حجتالاسلام محسن قنبریان»
#عدالت_چرا_دولت_ها_نتوانستند #دولت_عدالتخواه #علم_اقتصاد #دانشگاه #مهندسی_اقتصادی #محسن_قنبریان #قنبریان #گرای_عدالت
☑️ @m_ghanbarian
عاشورا در نهج البلاغه.mp3
10.84M
📖سلسله بحث #درس_های_نهج_البلاغه
جلسه یازدهم ۱۴۰۰/۵/۱۵
#حجت_الاسلام_قنبریان
هیات راه فاطمه(س) قم
🔸عاشورا در نهج البلاغه
▫️صفحه سفید و حماسه عاشورا
•خطبه۵۱ ریشه حماسه عاشورا/ در صفین هم حسین(ع) حماسه آفرید.
• "فالموتُ، فی حیاتکم مقهورین؛ و الحیاة، فی موتکم قاهرین"؛ ریشه ی: "هیهات منّا الذله" و ...
• ابن ابی الحدید همین جا سیدالشهداء را سید اهل اباء از ضیم خواند
• نَفس اَبیّه را باید ملاقات کرد...
▫️صفحه سیاه و مصائب عاشورا
• خطبه۱۰۵ درباره مصائب عاشورا/ ریشه ثارالله و ابن ثارالله اینجاست
• "الا و انَّ لکُلِّ دَم ثائراً...آگاه باشید هر خونی، خونخواهی و هر حقی، خواهانی دارد.خوانخواهِ خون های ما، مانند حکم کننده درباره حق خویش است و او الله است که هرکسی را بجوید، بگیرد و هیچ گریزنده ای از دسترسش بیرون نیست".
• روضه ابن ابی الحدید برای سر سیدالشهداء...
*گوش دادن این فایل را به مبلغین و مداحان و خادمان اباعبدالله(ع) توصیه می کنیم
#محرم
☑️ @m_ghanbarian
⭕️برنامه سخنرانی دهه اول محرم حجت الاسلام قنبریان در بهبهان
☑️ @m_ghanbarian
⚪️ سوالی از آقای ملکیان و پاسخ ایشان:
❓❓سوال:آيا مي توان گفت که دينداري مطابق با جهان بيني مدرنيستي، نوعي تعلق خاطر داشتن نسبت به دين است؟
☘☘پاسخ: خير. انسان مدرن نمي تواند به دين تعلق خاطر داشته باشد و اگر چنين تعلق خاطري داشت، يا از دين تلقي معنوي دارد يا مدرنيته اش يك مدرنيته تمام عيار نيست. مثل بسياري از ما. افراد زيادي را ديده ام که واقعاً در زندگيشان تضاد است. روشنفكرانه ترين حرفها را مي زنند، ولي روز عاشورا اگر براي سينه زني بيرون نرود، يك عذاب وجداني مي گيرد. حالا سينه زني اي که فكر نمي کنم حتي از استحبابش هم نشود دفاع کرد. يا مي گويد، امسال متاسفانه شب احياء خوابمان برد و نتوانستيم يك مسجدي برويم و يك قرآني روي سرمان بگذاريم. اين شخص، يك مدرن تمام عيار نيست. مدرن ناشرمنده مي گويد اين حرفها يعني چه؟
🌼🌼استاد ملکیان،سنتگرایی،تجددگرایی،پساتجددگرایی،جلسه 10
______________________
⚪️ پرسشی از اینجا به ذهن می آید وآن اینکه در کشورهای متجدد اروپائی که شاهد تکمیل مدرنیزاسیون هستیم هم شاهد عزاداری مسیحیان هستیم. حتی گاهی عزاداری هایی خشن تر از آنچه در جهان اسلام می بینیم! اگر بگفته آقای ملکیان بین عزاداری ومدرنیته تضاد هست چطور شاهد این تجمعات بزرگ عزادار در اروپای مدرن هستیم؟! گاه چند کیلومتر روی زانو رفتن یا میخ به دست وپای خود زدن وتشبه به مسیح را شاهدیم آیا آن جمعیت اروپايی هم مدرنیسم شان ناتمام است؟!
پاسخ در ادامه👇
☑️ @m_ghanbarian