eitaa logo
محسن قنبریان
17.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
854 ویدیو
108 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️حجت الاسلام قنبریان حساب توئیتری ندارند! باتوجه به اینکه هر نرم افزار مجازی اقتضاء خاص خود را دارد و صرفا کپی مطالب کانال در آنها رعایت آن اقتضاء نیست؛ حجت الاسلام قنبریان تا کنون راضی به حساب توئیتری نشده اند. برخی دوستان ایشان هم که از طرف خود حسابی بنام ایشان باز کردند ، نهی شدند و آنها بسته شد. اخیراً هم حسابی بنام ایشان باز شده که امکان پیام گیری را بسته است؛ بدین طریق به همه دنبال کنندگان مطالب ایشان اعلام میشود : ایشان تاکنون هیچ صفحه مجازی جز همین صفحات ایتا، تلگرام و اینستاگرام ندارند . از بزرگواری که حساب توئیتری بنام ایشان زده اند نیز خواهش می کنیم نام ایشان را تغییر دهند و اگر آن مطالب را خیلی لازم می دانند با حساب رسمی خود از کانال ایشان کپی و نقل قول کنند. دوستان عزیز لطفا اطلاع رسانی نمایید! ☑️ @m_ghanbarian
📝 بانگ نی؛ از آتش تا باد! (۱) ○ نقدی ابتدائی همراه با تجلیل بر تنظیم کتاب معاد در طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن آیت الله خامنه ای / ۱ از ۵ کتاب را دوستی عزیز از مرکز رشد هدیه فرستاد، زود شروع به خواندنش کردم صمیمانه از زحمات گردآورندگان تجلیل می کنم. با اذعان به مضامین عالی و مواعظ دلکش کتاب، این سطور را می نگارم. نقص اصلی تقلیل یافتن کتاب انقلابیِ طرح کلی در امتدادی محافظه کارانه در بخش معاد است. کتاب به چارچوبه نظری کتابهای عقاید-مواعظ مَدرَسی و کلاسیک، تنزل یافته؛ آن "طرح نو" کتاب طرح کلی درش نیست. ساختار شکنی ها و تعرض های جسورانه میل به صفر می کند. بخلاف طرح کلیِ اصلی در این ملحقه، هیچ خبری از ضرب آهنگ قسط و عدالت اجتماعی -که با اصول اعتقادی قبلی بود- وجود ندارد! تو گویی بانگ نی که در طرح کلی، آتش بود اینجا باد شده و نغمه ای مثل نغمه های دیگر بازار کتاب معاد را نواخته است و البته باز شنیدنی و خواندنی! تفصیل مطلب در بخش های بعد👇 ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📝 بانگ نی؛ از آتش تا باد! (۱) ○ نقدی ابتدائی همراه با تجلیل بر تنظیم کتاب معاد در طرح کلی اندیشه اس
📝 بانگ نی؛ از آتش تا باد! ۲ از ۵ 🔸 ارکان طرح کلی • کتاب طرح اندیشه اسلامی به تصریح استاد خامنه ای سه ویژگی دارد که آنرا از سایر کتب عقایدی و معارفی مَدرسی متفاوت می کند: ۱. طرح اسلام بصورت مسلکی دارای اصول منسجم و یک آهنگ ۲.به صورت مسلکی اجتماعی و ناظر به زندگی جمعی انسانها ۳.مبتنی بر قرآن بودن (۲) • نگاه منظومه ای ایشان به دین هم در و هم در تمایزاتی دارد. مثلا بالعیان خواننده طرح کلیِ انشائیِ خود ایشان می یابد همه اجزاء با روح توحید تبیین می شود.(۳) به لحاظ شکل هم هر سه مفهوم مورد بحث(توحید، نبوت، ولایت) با قسط و عدالت اجتماعی نسبت می یابند و چالش های جسورانه و نظرات بدیعی را موجب میشود که یکی از جذابیت های کتاب است. • توحید و شرک با عدالت اجتماعی و نظام طبقاتی هم آغوش و تبیین می یابد.(۴) "اگر چنانچه قائل به توحید باشی در جامعه، اختلاف طبقانی و تبعیض معنا ندارد"(ص۲۱۳) صریحاً می خروشد:"اگر دینی دیدی که در جهت عکس فلسفه ادیان[قسط] حرکت می کند، بدان یا الهی نیست یا خرابش کردند"(ص۲۰۷) از معارف کلاسیک گله داشت که: "ببینید چقدر درباره توحید بحث کردند متکلمین، و چقدر این بحثها در تشکیل و ایجاد جامعه توحیدی بی اثر بود"!(ص۲۳۲) توحید را به شکل قطعنامه های توحیدی قرائت کرده و ماده دوم را نفی طبقات اجتماعی قرار می داد: "یک جامعه بی طبقه جامعه ای است که گروه های انسانی در آن جامعه از یکدیگر برحسب حقوق و مزایا جدا نشدند؛ همه انسانها زیر یک سقف حقوقی زندگی می کنند"(ص۲۷۰) زیربنای نظام طبقاتی را اعتقاد به خدایگان مختلف و طبقاتی می دانست(ص۲۷۷) • نبوت هم با قسط، ربط مستقیم و مستحکم داشت. نبوت محصول دو رستاخیز(یکی درونی و یکی اجتماعی) بیان می شد؛ که رستاخیز دوم، مساوی با جنبش برای قسط بود(ص۳۵۷تا۳۶۰) فقط این تصویر از نبوت را (مقابل تصویر حکیمی شاگرد پرور و خانه نشین) درست می شمرد(ص۳۶۲) پیامبران اولوالعزم را قطبهای انقلابات الهی می خواند که دیگر پیامبران برای به ثمر نشاندن و احیاء انقلاب آنها می آمدند(ص۳۶۵) طاغوتها، ثروت اندوزان، ملاء و مترفین و احبار و رهبان، قطب مخالف پیامبران شمارش می شد(ص۴۲۷تا۴۳۴) • ولایت را استمرار نبوت در همان کارخانه انسان سازی می خواند(ص۵۲۰). "یؤتون الزکاة" در آیه ولایت را به تقسیم عادلانه ثروت معنا می کرد(ص۵۸۱) و در وجه "و هم راکعون" می گفت:"یعنی یک انسان[ولیّ جامعه] آنقدر دل بسته به مساوات باشد...به قدری فقر و فقیر درد آور باشد، که صبر نکند نمازش تمام شود"(ص۵۸۲) 🔸نقصان این رکن در کتاب معاد! ادامه در بخش بعد ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📝 بانگ نی؛ از آتش تا باد! ۲ از ۵ 🔸 ارکان طرح کلی • کتاب طرح اندیشه اسلامی به تصریح استاد خامنه ای
📝 بانگ نی؛ از آتش تا باد! ۳ از ۵ 🔸نقصان این رکن در کتاب معاد! نقصان عمده کتاب معاد بعنوان بخش پنجم کتاب طرح کلی، جای خالی قسط و عدالت و نسبت آن با معاد است. دو سه جا کلمه عدالت به چشم می خورد اما هیچ جا عدالت اجتماعی با معاد نسبت یابی نمی شود. • در تعالیم مرسوم، اگر توحید و نبوت و ولایت را با عدالت پیوندی نیست، اقلاً معاد را هست! فلسفه معاد را عدالتِ خداوندی برای جزای ظالمین و قاسطین و گرامیداشت مستضعفین می شمارند. اما کتاب معاد از این حیث از کتب مرسوم هم عقب است! • در گفتارهای آیت الله خامنه ای از آنسوی رابطه عدالت و معاد هم سخن است؛ که جایش در کتاب خالی است. "هرجا اعتقاد به مبدا و معاد نبود، عدالت یک چیز سربار، تحمیلی و اجباری بیش نخواهد بود"(۹۰/۲/۲۷) عدالت کمونیستی را اینچنین می داند(۸۴/۶/۸) ▫️اسلام مسلک اجتماعی و ناظر به زندگی جمعی انسانها این رکن دیگر کتاب طرح کلیِ اصلی موجب شده، ولو مخاطبش عامه مردم اند اما به صنوف و تشخّص ها و تعیّن های خاص، جسورانه بپردازد. • مثلا در بحث ایمان، گلایه ی ایمان مقلدانه و متعصبانه را از و مجلسی زمان خود بکند و آنها را علت غارت ایمان نسل جوانِ در معرض شبهات بشمارد(ص۹۰تا۹۲) بدون محافظه کاری کردن، صرفاً مدح خواندن، بدون تعهد اجتماعی را با مدایح عمروعاص برای امیر المومنین به چالش بکشد و بگوید: "پس عمروعاص به نظرم عمیق تر و علمی تر از شیعه قرن ۱۴هجری به ولایت بلافصل امیرالمومنین پی برده و تصدیق کرده، اما آیا شیعه است؟!!"(ص۱۰۶) • آنجا که توحید با کار غلط عالمان سوء درگیر است؛ اباء ندارد که بگوید: "دینی که به فقیر بگوید اگر غنا نداری، اگر پول نداری، نمی خواهد در راه پول تلاش کنی و به غنی می گوید در مقابل آنچه داری یک مقدار به کلیسا یا فلان موسسه مذهبی دیگر بده، کفاره همه ظلم هایی که در راه تحصیل این پول مرتکب شده ای خواهد بود! اگر این دین را می گویی، ماهم باتو هم صداییم...آن دینی که آنجوری باشد، دین نیست، هر بی دینی از آن بهتر است"(ص۲۰۹) و می دانید چقدر این حرفها کهنه نشدنی است! • آنجا که از معارضان نبوتها بحث می کند، اباء نمی کند از موسسات رباخوران بگوید(ص۴۲۷) و علیه اشراف، داد سخن دهد(ص۴۳۳و۴۳۴) این تطبیق های انقلابی، آن کتاب را به خلاف کتب علمی تر عقاید کلاسیک، خواندنی و جذاب برای جوانان می کرد. اما تنظیم گران بخش پنجم(معاد) تقریبا این رکن طرح کلی را فروگذار کرده اند؛ فقط یک جا آنهم از شاه و صدام و بوش سخنی هست.(۵)(ص۳۳معاد) گرچه مخاطب عموم مردم اند اما آنچه که حصه های معاد برای صنفی خاص مثل حاکمان و کارگزاران یا مترفان دارد، چرا خوانده نشود و با حیثیت انتزاعی برای کلیِ انسان خوانده شود؟! ❓خامنه ای محافظه کار شده یا محافظه کاری جبهه ولایت او را هم سانسور می کند؟! ادامه در بخش بعد ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📝 بانگ نی؛ از آتش تا باد! ۳ از ۵ 🔸نقصان این رکن در کتاب معاد! نقصان عمده کتاب معاد بعنوان بخش پنجم
📝 بانگ نی؛ از آتش تا باد! ۴ از ۵ ❓خامنه ای محافظه کار شده یا محافظه کاری جبهه ولایت اورا هم سانسور می کند؟! نمی خواهم ادعا کنم بیانات رهبر انقلاب به همان تیزی و بی باکی سال۵۳ هست یا باید باشد! بلکه می گویم همانقدر که ایشان در رهبری خود صلاح دیده و طرح کرده و تعیّن ها و تشخّص هایی را با قرائتی از معاد درگیر کرده است هم در کتاب معاد منعکس نشده است! از قضا یکی از منابع پُر مطلب ایشان در معاد، معمولا گفتارهای با مسئولین نظام است! • برای نمونه گفتار۸۳/۸/۶ایشان با کارگزاران نظام در خصوص معاد بسیار مستوفی است و اصلا بعد بحث معاد می فرماید: "حرف اصلی[این دیدار] ما همین بود که عرض شد"! در کتاب معاد نیز گردآوردندگان ۶بار به آن استناد می کنند؛(۶) اما در وجوه کلی و ناظر به انسان لیسیده نه انسان متعین به کارگزاری حکومت اسلامی؛ و این واقعا عجیب است! در این گفتار به استناد آیه "قوا انفسکم و اهلیکم ناراً" به پرداخته میشود که در کتاب معاد نمی آید! "قوا انفسکم و اهلیکم ناراً وقودها الناس و الحجاره حق نداریم فرزندان را رها کنیم...بعضی با سختگیری های بیجا...بعضی هم از آنطرف با بی مبالاتی ها و لاابالیگری ها و امکانات بی حساب در اختیار بچه ها گذاشتن و از هرغلط آنها به اغماض، چشم پوشی کردن؛ بچه ها را با دست خود طرد می کنند و در نتیجه بچه فاسد و خراب می شود!" • در گفتار۸۷/۳/۲۱ با مجلس هشتم -که باز یکبار به وجه انسان لیسیده و کلی مورد استناد کتاب معاد است(۷)- با استناد به آیه "لتسئلن یومئذ عن النعیم" به مسئولیت[مورد سؤال واقع شدن] قانونگذاران در قیامت می پردازند. "یک وقت انسان توی مدرسه ای دارد تدریس می کند...یا امامت یک مسجدی دارد، یک جور مسئولیت بر دوش انسان هست؛ یک وقت هم این است که انسان در موضع بسیار حساس قانونگذاری برای یک کشور و برای یک ملت قرار می گیرد...که در واقع نرم افزار حرکت عظیم یک کشور است!... انسانی که وارد این عرصه می شود، مسئولیتی را قبول می کند که این مسئولیت خدایی و یک مسئولیت عمیق است. به معنای حقیقی کلمه، مسئولیت است یعنی "لتسلئن یومئذ عن النعیم" از شما سؤال می شود...خیلی بایستی مراقبت کرد که قانون تحت نفوذ افراد متنفذ قرار نگیرد!" تحذیر مجلسیان از مال الفتون(پول فتنه انداز) که در دعای امام سجاد(ع) برای مرزداران هست، در این گفتار بسیار لطیف و شنیدنی است. ❓آیا اینها مثالهای واقعی و امروز طرح کلی و ناظر به زندگی جمعی ما نیست؟! پس چرا جایش در کتاب معاد خالی است؟! ادامه در بخش بعد ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📝 بانگ نی؛ از آتش تا باد! ۴ از ۵ ❓خامنه ای محافظه کار شده یا محافظه کاری جبهه ولایت اورا هم سانسور
📝 بانگ نی؛ از آتش تا باد! ۵ از ۵ ❓آیا اینها مثالهای واقعی و امروز طرح کلی و ناظر به زندگی جمعی ما نیست؟! پس چرا جایش در کتاب معاد خالی است؟! • در گفتارشان با وزارت اطلاعات(۸۳/۷/۱۳) نیز به خوبی و به جا با تطبیق ها بر حصه ی اطلاعاتی آنها بحث معاد را وسط می کشند. کتاب معاد باز به وجه کلی و بدون تطبیقات می آورد!(۸) نگرفتن دلار و ارز خارجیِ بی سر وصدا، مرتکب نشدن به خلافهای شهوانی و مرتکب نشدن به گزارش های خلاف واقعی -که تاثیراتی در وضع آنها یا دوستان و دشمنانشان دارد- را عامل "وجوه یومئذ ناضره" می شمارد. ظاهراً به همان دلیل که علیرغم کتاب مستقل مرگ تاجرانه، باز در کتاب معاد مرگ تاجرانه برای شهدا در چند صفحه بیان شده، باید بشارت ها و انذارهای ناظر به مسئولیت های خاص در ج.ا نیز بیان می شد. ❗️عجیب تر عجیب تر برایم نقل روایات اخلاقی ابتدای درس خارج فقه ایشان است که ۴مورد مواعظی نقل میشود(۹)؛ که مردم نوعاً در منابر شنیده و میشنوند، اما روایت ابتدای درس خارج۹۷/۹/۲۷ را که نکته بسیار بدیع و ناشنیده از تبعات اخروی ریاست است، را جا انداخته اند! این روایت را حتی اپوزیسیون علیه نظام نخوانده و اگر ایشان نمی خواند و بر خود تطبیق نمی داد، احدی جرأت خواندن و تطبیق نمی یافت! • متن روایت:《پیامبر(ص) می فرماید: هیچ کس نیست که بر ده نفر یا بیشتر، ریاست و امارت داشته باشد، مگر اینکه او را روز قیامت در حالی می آورند که دستش به گردنش بسته است پس اگر چنانچه آدم درستکاری بود و تقصیری متوجه او نبود، اورا رها می کنند و اگرچنانچه بدکار و گناهکار بود غل و زنجیرش افزایش پیدا می کند》(۱۰) رهبر انقلاب در توضیح روایت صریحا می گوید: "این حدیث درباره بنده و امثال بنده است!" چنانچه از متن روایت پیداست، دست به گردن بستن ابتدایی شامل حاکم عادل و محسن هم میشود عادل و محسن بودن موجب فک غل زنجیر است نه اینکه اصلا به زنجیر نباشد(فان کان محسناً فک عنه)! لذا رهبر انقلاب در شرح می فرماید: "نفس مسئولیت و آمریت و ریاست یک تبعاتی دارد که ایجاب می کند اینرا[غل و زنجیر]". "در آن حوزه ماموریت که ما آنجا رئیسیم، مدیریم، یک کاره ای هستیم، بعضی از کارها انجام می گیرد که ما می توانستیم مانع آن بشویم و نشدیم. یا غفلت کردیم، وارد نشدیم؛ یا از روی تنبلی وارد نشدیم. این کار خلاف زیر نظر ما و در پست نگهبانی ما انجام گرفت -پست نگهبانی است دیگر- یا بعضی از کارها باید انجام می گرفت در حوزه ماموریت ما، که انجام نگرفت؛ یا بخاطر اینکه ما نفهمیدیم، دقت نکردیم، مشورت نکردیم، پرس و جو نکردیم، و ندانستیم یا دانستیم، تنبلی کردیم. امروز و فردا کردیم. گفتیم ان شاء الله بعداً، فردا، ضایع شد و فوت شد..." (متن کامل روایت و شرح شنیدنی ایشان را حتما اینجا ببینید و بخوانید. https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=41182 ) چنین نکات بدیع و لطیفی از معاد مثالهای امروز طرح کلی اندیشه اسلامی و کاملا ناظر به زندگی سیاسی_اجتماعی ماست که ایشان می خوانند اما در رسانه های جبهه ولایت کمتر تکرار می شود و جایش در کتاب معاد مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) و نشرمعارف نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها هم خالی است. 🔺پی نوشت: ۱.اشاره به شعر مولوی: آتش است این بانگ نی و نیست باد/ هرکه این آتش ندارد نیست باد. ۲.پیشگفتاری بر چاپ چکیده های پلی کپی کتاب ص۶و۷ ۳.کتاب طرح کلی ص۲۱۳وص۱۸۷و۱۸۸ ۴.همان صص۱۹۴،۱۹۷،۱۹۸،۲۰۶،۲۱۶،۲۷۰ ۵.یکجا هم بطور کلی عنوان مسئولین و مسئولیت بیشتر هست ص۷۳ ۶.صفحات۸۱،۸۲،۸۳،۸۸،۹۸،۱۰۰کتاب معاد ۷.ص۴۶معاد ۸.ص۸۱ کتاب معاد ۹.صفحات ۵۹،۶۰،۷۰،۷۱کتاب معاد ۱۰.امالی طوسی مجلس دهم ص۲۴۶ ✍🏻محسن قنبریان ۱۴۰۰/۷/۷ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📝 بانگ نی؛ از آتش تا باد! (۱) ○ نقدی ابتدائی همراه با تجلیل بر تنظیم کتاب معاد در طرح کلی اندیشه اس
بانگ نی؛ از آتش تا باد!.pdf
237.5K
📝 بانگ نی؛ از آتش تا باد! ○ نقدی ابتدائی همراه با تجلیل بر تنظیم کتاب معاد در طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن آیت الله خامنه ای ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مدرسه انقلاب اسلامی
✅🔴✅ مؤسسه علمی-فرهنگی «مدرسه انقلاب اسلامی» در سال تحصیلی جدید در دوره‌های فقهی و بینشی ثبت نام می‌کند. 🔻 سرفصل‌ها، اساتید و توضیحات در پوستر👆 ⁉️ نکات مهم ⁉️ ۱. شرط حضور در کارگاه‌های دانشی، حضور توأمان در دوره بینشی است. ۲. امکان انتخاب کارگاه لمعه و مکاسب باهم نیست. ۳. کارگاه‌های دانشی هر هفته یک جلسه و کلاس بینشی هر دو هفته یک جلسه برگزار می‌شود. ۴. افرادی که طلبه نیستند فقط می‌توانند در طرح بینشی ثبت نام کنند. 👈علاقه‌مندان جهت ثبت نام، نام و نام خانوادگی، پایه تحصیلی، محل سکونت و کارگاه‌های دانشی مورد علاقهٔ خود را به شماره 5000267149 یا 09198516656 ارسال نمایند. 💥 جهت اطلاعات بیشتر به کانال مدرسه انقلاب اسلامی بپیوندید: Eitaa.com/madresah57ac T.me/madreseh57ac Instagram.com/57ac_ir
📢 دوره آموزشی "شذرات الفقاهة (جستاری در فقه سیاسی براساس جواهر الکلام)" 🔸با تدریس استاد ارجمند حجت الاسلام والمسلمین قنبریان 🔹هر هفته ۴ شنبه، ساعت ۹ الی ۱۰:۳۰ در موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ( فتوت) برگزار می‌گردد. 🔰جهت ثبت نام در دوره نام و نام خانوادگی، شماره تلفن و پایه تحصیلات حوزوی خود را به آیدی @t_hekmat ارسال فرمایید. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗?http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 روحانیت و کرونا! ✔️ مشکوک (مورد بحث و معرکه آراء) و متیقن (قطعی و مسلّم) را معلوم کنید: ۱. ساختگی یا طبیعی بودن ویروس کرونا، درست یا غلط بودن پروتکل ها، مفید یا مضر بودن واکسن و... ۲. از "ضراء" (بدحالی های جسمی و روحی) بودن کرونا، لزوم رسیدن به آستانه اجتماعی "تضرع" (نه صرفا تعظیم شعائر یا انجام مناسکی خاص مثل پخش دعای ۷صحیفه و ...). بدونی که بخواهم تحکم کنم و بحث سر گزاره های ۱ را منع یا بی ثمر جلوه دهم یا جانب پزشکی مدرن یا سنتی را بگیرم؛ می گویم گزاره دوم اقلا برای متدینان به قرآن، یقینی است. تخصص اصلی حوزه و روحانیت و به نوعی وظیفه انحصاری او هم هست. اگر سرگرم شدن به بحث ها و چالش های گزاره های ۱ مانع از تحقق وظیفه یقینی ۲ شده باشد، تاریخ درباره ما قضاوت درستی نخواهد کرد! (درباره کرونا و لزوم مدیریت آستانه اجتماعی تضرع از سوی نهادهای دینی زیاد نوشته و سخن گفته ام؛ در کانال پیدا میشود) حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
۱۴-درسهای نهج البلاغه.mp3
11.31M
📖سلسله بحث جلسه چهاردهم۹مهر۱۴۰۰ هیات راه فاطمه(س) قم 🔸 حاکم اسلامی و حملِ بی تحمیل مردم به بهشت! ۱۵۶ • جداکردن دنیا از آخرت با سکولاریزم دانشی و گرایشی، شرک است! • هر حکومتی مردمش را به جهان دیگر حمل می کند: بهشت یا جهنم! • حمل حاکم اسلامی بدون تحمیل و با تسهیل مناسبات است • احکام الزامی و اجباری (مثل اجرای حدود) در راستای تسهیل است؛ حد سرقت برای تسهیل تجارت و ودیعه و عاریه و...؛ حد زنا برای تسهیل نکاح و تحکیم خانواده و... • چالش های عصر ما: - آنچه در حکومت می گذرد اما مطابق اجتهاد فقیه هم نیست! - لزوم مطابق کردن قانون و اجرا بر فتوا و شرع - لزوم اعلام به مکلفان در آنچه الزاماً مطابق نیست. (ذکر نمونه ها در استفتائات رهبر انقلاب) ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📖سلسله بحث #درس_های_نهج_البلاغه جلسه چهاردهم۹مهر۱۴۰۰ هیات راه فاطمه(س) قم #حجت_الاسلام_قنبریان 🔸 حا
📖سلسله بحث درسهای نهج البلاغه جلسه چهاردهم۹مهر۱۴۰۰ هیات راه فاطمه(س) قم 🔸 حاکم اسلامی و حملِ بی تحمیل مردم به بهشت! ۱۵۶ / چکیده بحث • مقدمه: جداکردن دنیا از آخرت، شرک است! وقتی دنیا مزرعه آخرت و آخرت ظاهر شدن باطن دنیاست پس جدا کردن این دو رویِ سکه خطاست. سکولاریسم اندیشه و انگیزه ای که دنبال انفکاک دنیا از آخرت است از مظاهر شرک است.۱ • هر حکومتی مردمش را به جهان دیگر حمل می کند: بهشت یا جهنم! اگر واقعیت این است که دنیا و آخرت، ظهر و بطن هم اند؛ پس او که بر مناسبات دنیوی ما حاکم میشود و مثل تور بزرگ ماهیگیری مارا به سمتی می کشد، بداند یا نداند ما را به بابی از آخرت حمل می کند: جهنم یا بهشت! آیه ۴۱ قصص از "ائمه ای که دعوت به جهنم می کنند" و آیه۲۸ ابراهیم از "کسانی که نعمت پروردگار را به کفر تبدیل و و قوم خویش را به سرای هلاکت (جهنم) حلول دادند" خبر می دهد. • در خطبه۱۵۶ امیرالمومنین می فرماید: "اگر اطاعتم کنید، من شما را بر راه بهشت حمل می کنم ان شاء الله"(فاِن اطَعتُمُونی فَانّی حامِلُکُم ان شاء الله علی سبیلِ الجنه...) ❓آیا این حمل کردن، با تحمیل و اکراه است؟! نه! از طریق تسهیل مناسبات است. "وقتی صحبت از هدایت و راهنمایی و بیان حقایق دینی و مانند اینها می شود، می گویند آقا مگر ما موظفیم مردم را به بهشت برسانیم؟ خب بله؛ بله همین است. فرق حاکم اسلامی با حکام دیگر در همین است: حاکم اسلامی می خواهد کاری کند که مردم به بهشت برسند به سعادت حقیقی و اخروی و عقبایی برسند لذا راه ها را باید هموار کند. اینجا بحث زور و فشار و تحمیل نیست؛ بحث کمک کردن است. فطرت انسانها متمایل به سعادت است ما باید راه را باز کنیم، ما باید کار را تسهیل کنیم تا مردم بتوانند خودشان را به بهشت برسانند..."۲ ❓یعنی هیچ حکم الزامی و اجباری در اسلام نداریم؟! چرا داریم، یکی همین اجرای حدود شرعی۳؛ اما فلسفه اینها هم همان تسهیل است. با حد، سارق و زانی را به زور به بهشت نمی برند بلکه کار را برای جامعه تسهیل می کنند. حد سرقت، تجارت و ودیعه و عاریه و...را محترم می کند. حد زنا، نکاح را محترم و خانواده را مستحکم می کند تا مردم بتوانند راحت زندگی کنند و آخرت را تحصیل کنند. چنانچه قرآن قصاص قاتل را حیات زندگان می شمارد. (نمونه ای دیگر درباره زیارت و حج و قرآن و نماز را در فایل صوتی بشنوید) ⬅️خلاصه اطاعت از حاکم اسلامی باید به بهشت بیانجامد نه جهنم! فردا نپرسند چرا ربا خوردی و منظور بانکهای حکومت اسلامی باشد! ▫️یک تقسیم مهم: 1⃣ آنچه اجتهاداً به نظر فقیهِ حاکم درست است ولو اجتهاد دیگری(حتی فقیه حاکم قبل) غیر مجاز می شمرد(مثل گرفتن دیر کرد از سوی بانکها): ⬅️ این مکلفین و شهروندان را جهنمی نمی کند چون ما شیعیان احتمال خطا برای مجتهد را پذیرفته و با ادله قابل قبول ثابت شده برای فتوای خطا ،عذر هست 2⃣ آنچه در حکومت می گذرد و مطابق با فتوای هیچ مجتهدی حتی فقیه حاکم نیست! ⬅️ اینجا دو وظیفه برای حاکم و هست: ۲-۱. تلاش برای مطابق کردن قوانین و اجرا بر شرع و فتوا(همان تسهیل گری) ۲-۲. تا آنوقت، اعلان به مکلفان که آنچه می گذرد الزاما اسلام نیست! • نمونه ها در استفتائات رهبر انقلاب: -"...مجرد پخش[فیلم و موسیقی] از رادیو و تلویزیون حجت شرعی برای جواز محسوب نمیشود."۴ -"...گرفتنِ وام حرام با اذن حاکم شرع حلال نمیشود بلکه اذن او در این رابطه موردی ندارد..."۵ - درباره برهنه کردن کامل برای وارسی در برخی نهادها:" جایز نیست مگر اینکه به حکم قانون، الزامی باشد".۶ (قانون اینجا یعنی رسیدن به امضای فقهای شورای نگهبان) ⬅️ از همین روست که قانون گذاران مجتهد قانون اساسی برای برخی مناصب(مثل وزارت اطلاعات) شرط اجتهاد کردند؛ این یک اسم بی مسما و تشریفات خالی نیست ؛ باید اجتهاد او در همه کارهای این وزارتخانه بدود. نقض حریم خصوصی، تفتیش و شنود و... همه فقط در چارچوب درست و به قدر ضرورت نه به تشخیص یک مامور درست است! از این حیث خوب است باز گاندو را ببینید!(تبیین کامل نمونه ها را در فایل صوتی بشنوید) • قنبر در اجرای حد، سه ضربه شلاق بیشتر به کسی زد، امیر المومنین بلافاصله به او سه ضربه زد ۷؛ تا اجرا، مطابق تشریع الهی باشد و او مردم را به بهشت حمل کند! ......................... ۱.به پیام رهبر انقلاب به حجاج ۶۸/۴/۱۴رجوع کنید ۲.رهبر انقلاب ۹۳/۲/۲۳ ۳.ر.ک:۹۶/۶/۳۰ ۴.دفتر اسفتائات فرهنگی امام خامنه ای ص۲۴۳ ۵.اجوبه الاستفتائات س ۱۹۱۲ ۶.دفتر اسفتائات فرهنگی...ص۳۶۷ ۷.الکافی ج ۷ص۲۶۰ ☑️ @m_ghanbarian
38.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 دُش مَن! دُش من، عنوان سخنرانی های آخر صفر است. "دشمن" در فارسی مقابل "بَهمن" یعنی نفس شریر و بد است! این سلسه بحث حول این سؤال محوری است که: بخاطر دشمن چقدر می توان از منظومه و هندسه ارزشها دست برداشت؟! جلسه اول از ارزش والی (دور از چشم مردم شدن و فاصله گرفتن از آنها) بحث شد و اینکه را چه کنیم؟! در خطبه۶۲ حضرت امیر(ع) حفاظت قبول نمی کند ولی در سیره پیامبر(ص) محافظ هست!... نکته کلیدی بحث این شد که: حفاظت نباید به احتجاب بیانجامد! از ابتکارات امیرالمومنین و امام مجتبی(ع) در اینباره گفته شد... بحث از یک تحقیق علمی توسط گروهی در آمریکا خوانده شد که ثابت می کنند چگونه امام حسن(ع) با کلراید جیوه که معاویه از بیزانس سفارش داده بود ترور بیولوژیک میشود! مستندش را ببینید. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
۱-دُش من.mp3
12.63M
💢 دُش من جلسه اول ۱۴۰۰/۷/۱۱ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💢 دُش من جلسه اول ۱۴۰۰/۷/۱۱ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💢چکیده جلسه اول سخنرانی دُش من حجت الاسلام قنبریان هیئت لبیک ☑️ اصل بحث ما این است که چقدر اجازه داریم از ارزش‌های اصیل دینی مثل عدالت، آزادی، مشورت با مردم و... به بهانه وجود دشمن و دشمنی کنیم و اصلا آیا اجازه داریم یا نه و اگر اجازه داریم حدود و ثغورش چقدر است؟ تا کجا مجازیم نظم مولکولی و هندسی ارزش‌های دینی را به علت دشمنی دشمن تغییر بدهیم؟ ما تا چه حد مجازیم به خاطر وجود دشمن از ارزش‌هامان تنزّل کنیم؟ بعنوان مثال حفظ شخصیت‌ها و سرمایه‌های اجتماعی نظام دینی یک ارزش است و از آن طرف ارتباط مستقیم و رو در روی حاکم با مردم هم یک ارزش است. تا کجا می‌شود بخاطر حفظ شخصیّت‌ها، حاکمان را از مواجهه مستقیم با مردم منع کرد؟ 🔻در عهدنامه مالک اشتر امیرالمومنین علیه‌السلام می‌فرماید: فَلا تُطَوِّلَنَّ احْتِجابَک عَنْ رَعِیتِک (نباید آمد و شدت با مردمت کم بشود که نه بتوانی از کف جامعه مشکلات را بفهمی و نه مردم بتوانند مستقیم و بی‌پرده مشکلاتشان را با تو در میان بگذارند) فَاِنَّ احْتِجابَ الْوُلاةِ عَنِ الرِّعِیةِ شُعْبَةٌ مِنَ الضّیقِ، وَ قِلَّةُ عِلْم بِالاْمُورِ (چراکه احتجاب حاکمان از مردم، باعث تنگی و در امور مردم می‌شود و سینه مردم را تنگ می‌کند و علمت در کارها کم می‌شود) وَ الاْحْتِجابُ مِنْهُمْ یقْطَعُ عَنْهُمْ عِلْمَ مَا احْتَجَبُوا دُونَهُ (احتجاب باعث می‌شود اموری که مردم در مترو و اتوبوس و تاکسی می‌گویند به گوشت نرسد. فقط چند تا عدد و رقمی که زیر دستانت به تو می‌دهند را می‌فهمی و از حرف مردم در کف جامعه بی‌خبر می‌مانی) فَیصْغُرُ عِنْدَهُمُ الْکبیرُ وَ یعْظُمُ الصَّغیرُ، وَ یقْبُحُ الْحَسَنُ، وَ یحْسُنُ الْقَبیح ُ (بین والی و مردم سوء تفاهم شکل می‌گیرد. چیزی که برای مردم خیلی مطلب مهمی هست، از نظر والی کم اهمیت می‌شود و چیزی که برای مردم خیلی مطلب مهم و دغدغه اصلی نیست برای والی پراهمیت می‌شود؛ مثل پدر و فرزندی که همدیگر را نبینند.) 🔳 امر پسندیده‌ای نیست و به فتوای بعضی حرام است. از طرفی حاکم اگر بین مردم باشد، خب دشمن در بین مردم می‌تواند نفوذ کند و جان والی در خطر است. در بین این دو راهی چه باید کرد؟ مثلا در سیره پیامبر(ص) مواردی بوده است که حضرت رسول(ص) محافظ داشت؛ در دوره‌ای یک نفر در احد سه نفر محافظ داشت و محافظ داشتن منجر به احتجاب می‌شود ناخودآگاه. 🔹 امام علیه‌السلام وقتی به خلافت رسید که سه خلیفه قبل از او ترور شده بودند و خود حضرت هم تهدید به شده بود. معاویه جاسوس فرستاده بود در بصره و کوفه برای ترور حضرت. اشراف کوفه برای خیانت و ایجاد بلوا در کوفه از طرف معاویه اجیر شده بودند. حضرت چه باید می‌کرد؟ می‌توانست مثل خیلی از حاکم‌ها، محافظ و حجاب بین خودش و مردم درست کند و برای حفظ جان امام که کار لازم و واجبی هم هست، از مردم دوری کند؛ اما امام این کار را نکردند و دست به ابتکار جالبی زدند. حضرت زیر لباسشان، می‌پوشیدند. ایشان با این ابتکار هم اصول حفاظتی را رعایت کرد و هم بین ماند. حضرت علی(ع) اولین کسی است که خانه کوچکی درست کرده بود که کسی که حاجتی داشت نامه می‌نوشت و خود حضرت می‌خواند و حاجتش را برآورده می‌کرد. 🔴 با این ابتکارات، حضرات به ما یاد دادند به بهانه و دشمنی نباید از همه ارزش‌های دینی (مثلا در پرده نبودن از مردم) دست کشید؛ چون اسلام را از کفر، فقط وجود پیغمبر(ص) متفاوت نکرده است؛ بلکه این ارزش‌های دینی است که اسلام و نظام اسلامی را از کفر و نظام طاغوتی متمایز می‌کند و اگر به بهانه دشمن و دشمنی در نظام دینی از ارزش‌هایمان عدول کنیم، در حقیقت دشمن به خواست خودش رسیده است و نظام دینی ما را از ما گرفته است. ☑️ @m_ghanbarian
۲-دُش من.mp3
10.35M
💢 دُش من جلسه دوم ۱۴۰۰/۷/۱۲ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
پیوست جلسه دوم سخنرانی دُش من.docx
46.2K
📌پیوست جلسه دوم دُش من حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💢 دُش من جلسه دوم ۱۴۰۰/۷/۱۲ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💢چکیده جلسه دوم سخنرانی دُش من حجت الاسلام قنبریان هیئت لبیک • حضرت زهرا(س) فرمود: طاعتنا نظاماً للمله: اطاعت ما نظام بخش آیین اسلام است(الفقیه ج۳ص۵۶۸) آیین، نظام هندسی و نظم مولکولی ای دارد که بسته به شرایط زمانه تغییراتی می کند گاه کلمه حق علیه یک جائر اولویت میشود گاه تعلیم و تعلم و... که در انسان ۲۵۰ساله معصوم مشاهده میشود. • اما اصول ثابتی هست که هیچ وقت نقض نمیشود و هیچ دشمنی نمیتواند آنرا بگیرد. دشمن، دشمنی اصلی خود را در به هم زدن این نظام قرار می دهد نه صرف دشمنی با آدم ها. حاضر بودند پیامبر را مقام و ثروت مکه دهند اما نظام ارزشی برآمده از بعثت او را به هم بزنند. "انما عماد الدین ...العامة من الامة"(نامه۵۳) یکی از آن اصول است. مردم ستون دین اند چه در جنگ چه در صلح چه در نهضت چه حکومت! نه امام حسین نهضت خود را بر مردم تحمیل می کند و نه امام علی(ع) بیعت خود را • یکی دیگر از اصول ثابت، عدالت است در خطبه۲۲۴ می فرماید اگر اقالیم هفت گانه را به دستم دهید به اندازه پوست یک جو در دهان مورچه ای ظلم نمی کنم • از سیاسه عدل، استقصاء در عدل یعنی فراگیری آن است؛ جستجوی همه موارد و نمونه ها. زنی از اشراف مدینه دزدی کرد،نزد پیامبر(ص) واسطه شدند تا حکم اجرا نشود، فرمود: قبلی های شما هلاک شدند چون وقتی شریفی دزدی می کرد، رهایش می کردند اما بر ضعیف اقامه حد می کردند. به خدا سوگند که اگر فاطمه(س) دزدی کند، دستش را قطع می کنم(طبقات الکبری ج۴ص۵۲) ⬅️ این کارها ظاهرا دشمن را بیشتر و تقویت میکرد اما به بهانه دشمن از آن دست برنمی داشت. ▫️دو تابلوی درس آموز ۱. وقتی دوستان و اصحاب می گفتند:"راعنا"(از "رَعَیَ" یعنی رعایتمان کن) یهودی در الفاظ عبری آنرا از "راعونه" می خوانند یعنی تحمیق مان کن، بقول امروزی ها خر مان کن! و این سوژه تخزیب جبهه اسلام میشد. آیه۱۰۴ بقره آمد و مسلمین را از این سوژه سازی ها برای دشمن منع کرد. ۲. اجرای حد شرب خمر بر نجاشی(هم دلاور صفین که عهد جنگ تا حد مرگ در رکاب حضرت امیر(ع) داشت و هم رسانه اصلی امام در هجو معاویه و مدح جبهه امام بود) او و قومش را دشمن کرد و به صف معاویه برد و رسانه پرقدرت شعر او علیه علی(ع) شد. عجیب اینکه تخریب نجاشی دسیسه معاویه بود تا شراب بنوشد یا شهادت علیه او دهند و جبهه علی(ع) تضعیف شود(المناقب ج۲ص۱۴۷و۱۴۸)۱ اما اینجا امام(ع) نگفت را تکمیل نکنیم و مثلا لاپوشانی کنیم یا مخفی حد اجرا کنیم تا سوژه تخریب دشمن نشود! ⬅️ عجیب است که بعضی در جبهه حق در این اصول ثابت، دشمن و پازل دشمن را بهانه می کنند تا عدالت در دانه درشتی یا موارد خاصی یا در اجرا نشود ؛ اما سوژه سازی زبانی و بیانی زیادی دست دشمن می دهند؛ در حالیکه آیه ۱۰۴ بقره از مثل کار اینها صریحاً نهی کرده است! (تفصیل را در فایل صوتی بشنوید) ............................ ۱. برای دیدن متن پیوست جلسه دوم رجوع کنید ☑️ @m_ghanbarian
🌀 دُش من زده! در جلسه سوم سخنرانی های آخر صفر با تفسیر آیه۸ مائده به تفاوت فاحش دشمن شناسی از پرداخته شد. متاسفانه برخی از کسانی که بیشتر دشمن،دشمن و می کنند، دشمن زده اند تا دشمن شناس! دشمنیِ اصلی دشمن در به هم زدن نظم ارزشهای انقلاب است؛ مثلا به تصریح رهبر انقلاب جدا کردن مردم سالاری از دین سالاری! ای بسا کسی که بیشتر دشمن،دشمن می کند در تفسیر یا تقنین و اجرای اصول انقلاب جایی برای مردم نمی گذارد و باز به تصریح رهبر انقلاب حرف و خواست دشمن را پیش می برد! تقلیل پازل دشمن به سوژه سازی های رسانه ای دنباله های حقیر آنها در اپوزیسیون (و محکوم کردن هر مطالبه گری ارزشهای انقلاب بدین خاطر)، تنزل از دشمن شناسی به دشمن زدگی است! * صوت جلسه سوم را بشنوید و قضاوت کنید! * دهها فیش دیگر درباره مردمسالاری دینی و کم لطفی دوستانِ دشمن زده و توطئه دشمن برای گرفتن آن از ج.ا را اینجا بخوانید: https://farsi.khamenei.ir/keyword-print?id=1046 ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💢 دُش من جلسه سوم ۱۴۰۰/۷/۱۳ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💢چکیده جلسه سوم سخنرانی دُش من حجت الاسلام قنبریان هیئت لبیک ▫️یک آیه محوری: "لایَجرِمَنَّکُم شَنَآنُ قوم علی اَلّا تَعدِلوا..." -لایجرمنّکم: یعنی شما را به جرم نیاندازد -شنآن: اغلب عداوت و دشمنی معنا کرده اند اما ظاهراً نام سبب بر مسبب است. الفروق فی اللغه در فرق بین عداوت و شنآن آورده، شنآن، طلب عیب کردن بر فعل دیگری از روی عداوت و دشمنی است. این معنا متناسب با شان نزول آیه "اِنَّ شانئَک هو الابتر" هم هست؛ چون او فقط دشمنی نمی کرد دنبال عیب گیری از پیامبر(ص) بود. ⬅️معنای آیه: عیب خواهی/جویی دشمن موجب به جرم افتادن شما نشود که عدالت نورزید! • این لزوم عدالت ورزی در هردو جانب تصویر دارد: - هم در جانب دشمن: مثلا مُثله اش نکنید، دشنام ندهید و... - هم جانب خودی و مردم! ▫️استعمال آیه توسط امیرالمومنین برای اجرای عدالت بر خودی! • نجاشی شاعر رسانه ای جبهه علوی و دلاور صفین به دسیسه معاویه دچار شد در پازلی که شراب بخورد یا شهادت علیه او بر شرابخواری اقامه شود!(بلغ معاویه انّ النجاشی هجاه فدَسَّ قوماً شهدوا علیه عند امیر المومنین انّه شرب الخمر.../ المناقب ج۲ص۱۴۷و۱۴۸)۱ • حضرت امیر(ع) علیرغم وساطت بزرگان طایفه بر او حد جاری کرد. و این موجب شد او و برخی از قومش به معاویه بپیوندند و اینبار رسانه اش علیه حضرت امیر(ع) بکار افتند! در اعتراض دوستان نجاشی فرمود: او مردی از مسلمین بود که حرمت حریمی از خدا را شکست و بر او حد جاری شد تا کفاره گناهش باشد خداوند متعال می فرماید: لایجرمنکم شنآن قوم علی الّا تعدلوا ⬅️ یعنی سوژه سازی معاویه و دسیسه دشمن مانع نشود که عدالت بر دوستان جاری کنید! ▫️معنای جدید پازل دشمن! معنای پازل دشمن فقط این نیست که مطالبه ای را اگر رسانه دشمن پوشش داد، پازل دشمن باشد. رهبر انقلاب فرمود: آنها[دشمنان] حاضر نیستند ببینند در مقابل چشمشان پرچم دین و دموکراسی روی یک عَلَم برافراشته شود سعی آنها این است که بین مردم سالاری و دین فاصله ایجاد کنند"(۸۲/۳/۱۴) ⬅️ پس کسانی که در تفسیر یا تقنین یا اجرا از نقش مردم می کاهند هم پازل دشمن را کامل می کنند!۳ ▫️سیره امام مجتبی(ع) وقتی دائم سران سپاه خریده میشوند، جاسوسها بین لشکرند و حتی معاویه نامه خیانت فرماندهان را می فرستد، به چشم اهل سیاست جای استبداد و زهرچشم گیری و حلقه سازی های امنیتی است اما امام حسن(ع) در این شرایط هم برای ادامه یا صلح به سیره رسول الله، از مردم مشورت گرفت! و اصل عدم تحمیل را رعایت کرد. گرچه به آنها گفت پیشنهاد معاویه نه انصاف است نه عزت! با وجودی که سپاه قیس هنوز می جنگید، وقتی مردم گفتند البقیه البقیه!(باقیمانده را نگه دار) پذیرفت...(تفصیل ماجرا را در فایل صوتی بشنوید) ................. ۱و۲. به پیوست جلسه دوم رجوع کنید ۳. سخنان رهبر انقلاب در ۱۴خرداد ۱۴۰۰صریح در این معناست. ☑️ @m_ghanbarian
۴-دُش من.mp3
11.84M
💢 دُش من جلسه چهارم ۱۴۰۰/۷/۱۴ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💢 دُش من جلسه چهارم ۱۴۰۰/۷/۱۴ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💢چکیده جلسه چهارم سخنرانی دُش من حجت الاسلام قنبریان هیئت لبیک ▫️آیه محوری دیگر "فاستَقِم کما اُمِرتَ وَ مَن تابَ مَعَک وَ لاتَطغَوا انّه بما تعملون بصیر"(۱۱۲هود) - استقامت مقابل دشمن، جهاد کبیر است. مقاومت بر سر نگهداری آن نظم ارزشها و هندسه منتظم آرمانها، استقامت است در تفسیر آیت الله خامنه ای: "در تعبیر قرآنی، این پایبندی به ارزشها را استقامت نام نهاده اند"(۹۵/۳/۱۴) ▫️نکات آیه • این تعبیر در سوره شوری هم هست اما در سوره هود "و من تاب معک" دارد که آنجا نیست. یعنی مقاومت پیروان و دستگاه اداری و تشکیلات را هم از پیامبر(ص) خواسته است اما در شوری فقط استقامت خود پیامبر را خواست. • اینجا تعبیر "لا تطغوا" دارد یعنی طغیان نکنید اما آنجا تعبیر "لا تتبع اهوائهم" یعنی تبعیت تمایلات کفار را نکن. پیامبر فرمود: این آیه سوره هود(نه شوری) پیرم کرد! ▫️دو قید مهم ۱. "کما اُمرت" : صرفاً تاکید نیست که استقامت کن. بلکه "ما" مفید معنایی است یعنی استقامت به طرزی خاص، نحوه ای خاص، طوری خاص؛ استقامت استاندارد اسلام! ۲." لا تَطغوا": نه یعنی با از استقامت سرمپیج و طغیان نکن؛ یعنی در استقامت، طغیان نکن! افراط و انحراف در استقامت ممنوع! رعایت استاندارد استقامت اسلامی لازم! ▫️تفسیر رهبر انقلاب: " ، ملاک ما باید فاستقم کما اُمرت باشد. به هیج وجه عدول از مبانی و عدول از ارزشها جایز نیست. اهداف، اهداف الهی است و هیچ تردید، شک یا ارتدادی از این اهداف جایز نیست؛ بایستی تکامل،اصلاح،تغییر و رفع خطا، جزو کارهای دائمی و برنامه های همیشگی ما باشد، ببینیم کدام روش ما، ولو به آن عادت کرده باشیم، غلط است، آنرا عوض و اصلاح کنیم"(۸۳/۶/۳۱) • اگر عدالت، آزادی، مردم سالاری و... جزو اهداف انقلاب بوده، بنام استقامت مقابل دشمن نباید از آن کاست (نمونه ها و گریزهای سیاسی اجتماعی را در فایل صوتی بشنوید) • دعوای دو نظام(الهی و طاغوتی) دعوای دو منظومه ارزش است نه دعوای آدمها. یکطرف نظام علوی است که می گوید: "لاتکفّوا عن مقاله بحق" : گفتن حرف حقی را ازمن دریغ نکنید ! یک طرف نظام اموی-مروانی که عبدالملک مروان می گوید: "لایامرنی احد بتقوی الله الا ضربتُ عنقه: کسی مرا توصیه به تقوا نکند که گردنش را می زنم! • نمونه آقازاده عمروعاص در زمان خلیفه دوم و زدن پسر مصری را در فایل صوتی بشنوید۱ • نمونه ساره آوازه خوان و جاسوسی اصحاب پیامبر و در عین حال حذف نکردن "شاورهم فی الامر" با عموم مردم در سیره نبوی را در فایل صوتی بشنوید۲ ........................... ۱. این ماجرا غیر از کتب تاریخی مورد تمسک شهید مطهری(پیرامون انقلاب اسلامی ص۴۲) آیت الله خامنه ای (خطبه نماز جمعه۶۵/۹/۱۴) بوده است که نباید مردم از آزاد بودن به استعباد و برده صفتی درآورده شوند. ۲. ر.ک: مجمع البیان ج۹ ص۴۰۴ * پیوست: فیش های تفسیری رهبر انقلاب درباره آیه ۱۱۲ هود را اینجا ببینید: https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?sid=11&npt=7&aya=112 ☑️ @m_ghanbarian
۵-دُش من.mp3
11.54M
💢 دُش من جلسه پنجم ۱۴۰۰/۷/۱۵ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💢 دُش من جلسه پنجم ۱۴۰۰/۷/۱۵ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💢چکیده جلسه پنجم سخنرانی دُش من حجت الاسلام قنبریان هیئت لبیک ▫️آیه ای دیگر "...وَاستَقِم کما اُمرتَ وَلا تَتَّبِع اَهوائَهُم..."(۱۵شوری) آن گونه که فرمان یافتی استقامت کن و از اهواء دشمنان پیروی نکن. - تفاوت این آیه با ۱۱۲هود جلسه قبل بحث شد. این استقامت در مقابل دشمن، معنای مراقبت از دشمن و دشمن شناسی در ایران معاصر است ؛ لُب اش این است که مقابل دشمن کوتاه نیا! این بُعد هم (در کنار ابعاد گذشته) مهم است. در ابعاد گذشته ممکن بود بخاطر وجودِ دشمن، آزادی و مردمسالاری و حقوق ملت از سوی دشمن زدگان کاهش یابد؛ در این بُعد ممکن است استقلال و امنیت یا پیشرفت بخاطر دشمنی ها کاهش و سازش یابد! ▫️تبعیض در آرمانها؛ بدترین تبعیض ها! متاسفانه دو جناح سیاسی کشور بدترین تبعیض را -که تبعیض در ارزشها و آرمانهاست- موجب شده اند. این از تبعیض حقوق و دستمزد و تبعیض در امکانات استانی و... بدتر است! • جناح اصولگرا غالباً بخاطر ، مردم سالاری، جمهوریت، آزادی و... را بی محل گذاشته یا می کاهد!(که شبهای قبل پرداخته شد) • جناح اصلاح طلب غالباً دشمن را توهم و بنام دشمنی زدایی (تنش زدایی) ، استقلال و پیشرفت و امنیت را وا میگذارند! ❗️یک سند: روزنامه شرق در۸۳/۱۱/۲۹در گزارش نشست های "تا دموکراسی" سخنان آقای حجاریان را در نشست پایانی چنین گزارش کرد:[عین کلمات از خود آن روزنامه]:《"آقای جان کین استاد دانشگاه کمبریج لندن که واضع لفظ جامعه مدنی است،مدتی پیش به ایران آمد.بحث های زیادی باهم داشتیم. دیدم خیلی از موضوعاتی که مطرح می کند،مباحث جدی وجدیدی است که درباره آن فکر هم نکرده ام."... سخنران نشست پایانی تا دموکراسی با اشاره به حوادث عراق و افغانستان توضیح داد: "در حال حاضر نوع جدید دموکراسی با اسم " دموکراسی برون زا" پیدا شده است. در این الگو چون "دمو" (توده مردم عراق) برای تغییر "کراسی" (حکومت) خود توان نداشت، در نتیجه آمریکا به یاری "دمو" آمد و پدیده تازه ای شکل گرفت با عنوان ""(!) ما نیاز داریم این پدیده را مورد بحث و بررسی و مطالعه قرار دهیم و ببینیم که از لحاظ اخلاقی آیا مجاز هستیم به این نوع دموکراسی تن دهیم؟! کفه استقلال کشور سنگین تراست یا مقابله با استبداد؟"(!)》 سابقه عملکرد این طیف جواب سؤال آخر را معلوم می کند. ❓مردم ایران چه گناهی دارند که استقلال و پیشرفت و امنیت را با جمهوریت و آزادی می خواهند؟! اما بین این دو جناح مخیر به انتخاب یکی هستند! قانون اساسی تصریح دارد: هیچ فرد یا گروه یا مقامی حق ندارد بنام استفاده از آزادی، به استقلال سیاسی، فرهنگی،اقتصادی، نظامی و تمامیت ارضی ایران ای وارد کند و هیچ مقامی حق ندارد به نام استقلال و تمامیت ارضی کشور، آزادی های مشروع را، و مقرارت، سلب کند(اصل۹). تعیین شرایط اضطراری و محدودیت های ضروری فقط با تصویب مجلس و حداکثر برای ۳۰روز است(اصل۷۹)! ▫️سیره امام رضا(ع) با تدابیر ائمه قبل، نهضت تشیع در عصر امام رضا(ع) یک قدرت شد. چاره ای جز به رسمیت شماری اش نبود. مامون با ولایتعهدی می خواست این قدرت را به خود ضمیمه کند؛ و در دوبعد از آن سوء استفاده کند: - اول امضای امام نهضت را پای کارهای فاسد امپراطوری عباسی بیاورد - دوم جنبش های رهایی بخش پیرامونی علیه خود را به واسطه توافق با امام رضا(ع)، ساکت و منحل کند. امام رضا(ع) در مقابل هردو نقشه ایستاد. لا تتبع اهوائهم را با استقامت خود محقق کرد: - به حسب روایت صحیح معمر بن خلاد، مشروط به اینکه در هیچ انفاذ حکمی با مامون همکاری نکند، ولایتعهدی را پذیرفت۱(ابطال نقشه اول) - به حسب روایت صحیح دیگر وقتی مامون از ایشان خواست که به مطیعین شان -که در نواحی مختلف دست به قیام زده بودند- نامه بنویسد، امام قبول نکرد و فرمود: "این ولایتعهدی نعمتی برمن نیافزوده نامه های من در شرق و غرب امپراطوری نفوذ داشت..."۲ ⬅️نه فقط حفظ استقلال خود در مقابل دشمن قسم خورده لازم است بلکه حق فروختن جنبش های رهایی بخش و معامله با دشمن سر حزب الله و یمن و... هم نداریم. ................... ۱و۲- الکافی ج۸ص۱۵۱ * پیوست: فیش های تفسیری رهبر انقلاب درباره آیه ۱۵شوری را اینجا ببینید: https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?sid=42&npt=7&aya=15 ☑️ @m_ghanbarian